«ایران» به مناسبت هفته «زن» گزارش می‌دهد

35 درصد اعضای هیأت علمی بانوان هستند


مهسا قوی‌قلب
خبرنگار

در آستانه روز میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) هستیم، به همین مناسبت هر ساله یک هفته با عنوان هفته زن و مادر گرامی داشته می‌شود. در کشور ما حفظ کرامت و ارزش‌های زن ایرانی همواره مورد توجه قرار گرفته است؛ پیشرفت‌های بی‌شمار زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی، علمی، فرهنگی، ورزشی و سایر حوزه‌ها دلیلی بر این ادعاست. وضعیت سواد قبل از انقلاب 35 درصد بوده که این رقم اکنون به بیش از 95 درصد رسیده است. بر اساس آمارهای موجود جذب اعضای هیأت علمی بانوان از 2 درصد به 30 تا 35 درصد رسیده و همچنین سازمان‌های مردم نهاد  رشد چشمگیری داشتند و اکنون در کشور 2700« سمن» و سازمان مردم نهاد وجود دارد. همینطور نویسندگان زن در کشور به بیش از 4000 نفر رسیده‌اند. برپایه آمارهای بانک جهانی نیز کارآفرینی زنان از 12 درصد به 24 درصد در سال 98 رسیده است و رتبه سی‌ام کارآفرینی زنان را در دنیا دارا هستیم. دکتر مینو اصلانی، فعال حوزه زنان، پژوهشگر و مدرس دانشگاه ضمن تبریک ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) به «ایران» می‌گوید: همه زنان آزاد اندیش جهان ،محتاج  گوشه چشمی از حضرت هستیم تا از مشکلات رها شویم. در همه ارکان جامعه، به تأسی از حضرت و با پیروزی انقلاب اسلامی فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی در مسیر پیشرفت فراهم شده اما در عین حال با جلوه‌هایی از زندگی حضرت، کافی است تا جهان امروز را به زیباترین وجه بسازیم. این جلوه‌ها در موضوع تربیت هم، می‌تواند حلقه مفقوده بشریت باشد. خداوند در زنان توانایی‌هایی برای تعلیم و تربیت قرار داده و جامعه‌سازی یکی از جلوه‌های حضرت زهرا(س) است. امروز بشدت به بحث جامعه‌سازی و جامعه پروری نیازمند هستیم. این در حالی است که با وجود بحران زن در غرب تا اندازه زیادی به نقش تربیتی زنان و هویت زنانه آنها آسیب وارد شده و بیشتر به سمت استفاده ابزاری از زنان پیش رفته‌اند. به فرموده مقام معظم رهبری، ما از غرب طلبکاریم، چرا که نقش‌های بی‌بدیل زن و هویت را از او گرفته‌اند و زن را به یک کالا و شیء تبدیل کرده‌اند.
او در ادامه می‌افزاید: ما برای انتقال ارزش‌ها به روایتگری نیاز داریم. در هر زمینه‌ای، حضرت فاطمه زهرا(س) اسوه و نمونه بودند، به عنوان نمونه در بحث همسرداری زبانزد بودند، گو اینکه هیچ کاری جز همسرداری نداشتند، همچنین در تربیت فرزندان، بهترین اسوه برای زنان بودند، چنان که وظیفه‌ای جز تربیت فرزند نداشتند، یا وقتی به نقش تاریخی ایشان می‌نگریم، به هدایت‌سازی و دشمن شناسی ایشان در آن ابعاد می‌رسیم ،بدین معنا که در وجود حضرت زهرا(س) تمامی ابعاد به صورت تامه و کامل وجود دارد.
نقش انقلاب اسلامی در ارتقای ارزش‌های زنان
اصلانی با اشاره به تأثیرگذاری نقش انقلاب اسلامی در بالا رفتن ارزش‌های زنان توضیح می‌دهد: انقلاب اسلامی سبب شد دوباره خصایص زنان دیده شود، امام خمینی(ره)، احیاگر هویت زن و نه فقط زن مسلمان ،بلکه بسیاری از زنان آزاداندیش جهان بودند، حتی در غرب نیز ندای ایشان شنیده شد و بسیاری با زن مسلمان و پیام انقلاب آشنا شدند و در صدد رفع آسیب‌ها برآمدند و خواهان آزادی انسانی برای زنان شدند و نه آزادی ولنگارانه. آنها به دنبال این موضوع هستند که عفاف را در جامعه منحط غربی احیا کنند. در کتاب‌های مختلف نیز به این موضوع پرداخته شده که از بین رفتن خانواده مساوی با ایجاد ناامنی‌های روانی و جنسی در جامعه است.
به اعتقاد این فعال حوزه زنان، وقتی که می‌گوییم، انقلاب اسلامی احیاگر هویت زن است، بدین معناست که عزت، کرامت و توانمندی زنان دوباره احیا شده و در مسیر خود قرار گرفته است. دستاوردهای زنان با توجه به این امر، بی‌شمارند، از قوانین حمایتی، تشکیل ستاد ملی خانواده و جوانی جمعیت گرفته تا شوراهای اقماری و لوایح مختلف بیش از 200 قانون در مجلس شورای اسلامی در حمایت از زن و خانواده به تصویب رسیده است. علاوه بر موارد یاد شده، نگاه همراه با کرامت به زن نیز از دستاوردهای انقلاب اسلامی به شمار می‌رود. با این همه به دلیل وجود امپراطور رسانه‌ای غرب، در حال حاضر با چالش‌هایی هم مواجه هستیم. رسانه‌های غربی می‌خواهند جامعه را به سمت بی‌بند و باری سوق دهند، هرچند تاکنون نتیجه نگرفته و موفق نبوده‌اند. امروزه در کشور از نعمت میلیون‌ها زن و دختر جوان عفیف برخورداریم اما در عین حال نیز نباید از آسیب‌های فضای مجازی غافل شویم و لازم است در این حوزه مصونیت ایجاد کنیم.
اصلانی با تأکید بر لزوم افزایش حمایت‌ها از زنان سرپرست خانوار، اضافه می‌کند: در این دولت حمایت از زنان خانه دار و زنان سرپرست خانوار و همچنین توجه به بیمه ایشان، توسط معاونت زنان ریاست جمهوری به خوبی دیده شده اما باید ادامه دار باشد. طبق گفته مقام معظم رهبری، خانه‌داری، خانه نشینی نیست، بلکه یک هنر و فن است که ماحصل آن آرامش جامعه است. از این رو، تمامی پروژه‌های ما باید خانواده‌محور باشد تا زنان بتوانند نقش‌های خود را در خانواده و جامعه به خوبی ایفا کنند. یکی از مباحث مهم امروز در جامعه این است که با همه قوا باید تلاش شود  حضور و بروز نقش‌های خانه‌داری پررنگ‌تر شود.
رهبر معظم انقلاب جایگاه زن 
در خانواده را بی‌بدیل می‌دانند
انسیه خزعلی، به مناسبت مقام بزرگداشت زن، به تبیین جایگاه زن در عرصه‌های مختلف پرداخت و گفت: دیدار بانوان با رهبر معظم انقلاب فرصتی بود تا برخی از مشکلات و چالش‌های موجود در عرصه زنان برای ایشان بازگو شود و رهبری با رهنمودهای عالمانه خود راهکارهایی  ارائه دهند.
معاون امور زنان و خانواده، با تأکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب بارها در بیانات خود خواستار چاره اندیشی برای نفی ظلم علیه زنان چه در خانواده‌ها و چه در جامعه شده بودند، تصریح کرد: ایشان معتقدند برای حمایت از زنان باید چاره اندیشی کرد و همچنین باز گذاشتن عرصه برای فعالیت بانوان در عرصه‌های مختلف بسیار مهم است.
خزعلی  بیان داشت: رهبر معظم انقلاب جایگاه زن در خانواده را بی‌بدیل می‌دانند و معتقدند زنان ضمن اینکه باید فعالیت‌های مختلف علمی، سیاسی، اجتماعی و … داشته باشند باید توجهشان به مسئولیت خطیر رسیدگی به امور خانه و خانواده نیز باشد. همچنین رهبری حجاب را یک واجب شرعی و واجب دانستند و فرمودند « زنان و دخترانی که حجاب کامل ندارند نباید به آنها اتهام زد و آنها را بی‌دین یا در تقابل با دین دانست، بلکه باید به آنها به این دید نگریست که در این مسأله ضعف دارند و نباید اجازه داد تا سرمایه‌داری غرب از این موضوع به نفع خود و مطامع خود بهره ببرند.»
وی در ادامه به حضور بانوان در جایگاه‌های بالاتر مدیریتی در سطح کشور اشاره کرد و گفت: هیچ منع قانونی برای مدیریت زنان در مباحث کلان مدیریتی وجود ندارد و دولت سیزدهم در تلاش است در تمام شوراها زنانی را منصوب کند تا از نظرات و راهکارهای آنان بهره بگیرند.
وی بیان داشت: امیدواریم دولت کنونی بتواند در مقابله با آسیب‌هایی که زن و خانواده را تهدید می‌کند و مشکلات مربوط به فرزندآوری و جمعیت عملکرد خوب و تأثیرگذاری داشته باشد که این مستلزم احیای فرهنگ ایثار، فرهنگ حیات‌بخشی، فرهنگ خانواده دوستی و علاقه به ادامه نسل است که می‌تواند از عواملی باشد که خانواده را به فرزندآوری تشویق کند. 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8102/14/640813/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها