همه گیری کووید 19 در جهان همچنان روی مدار صعودی است

بررسی مجدد «سطح هشدار کرونا» در سازمان جهانی بهداشت


گروه اجتماعی/ سه سال پس از آغاز همه‌گیری کرونا، اکنون قرار است سازمان جهانی بهداشت (WHO) در نشستی درباره اینکه «شیوع این بیماری همچنان به عنوان یک «وضعیت اضطراری» برای سلامت عمومی در سطح جهانی باقی بماند یا خیر» تصمیم‌گیری کند. 
خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه به‌ نقل از سخنگوی سازمان جهانی بهداشت منتشر کرد: اعضای کمیته این سازمان روز ۲۷ ژانویه (هفتم بهمن‌ماه) در ژنو تشکیل‌ جلسه خواهند داد و ارزیابی میزان خطر کنونی شیوع ویروس کرونا در دستور کار این نشست است.
به‌ گفته سخنگوی سازمان جهانی بهداشت، در نشست آتی کمیته سازمان بررسی خواهد شد که آیا همه‌گیری ویروس کرونا کماکان در «بالاترین سطح هشدار» قرار دارد یا نه و بعد از آن اعضای کمیته دیدگاه‌های مشورتی خود را با تدروس ادهانوم، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی در میان می‌گذارند.
خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش خود به‌ نقل از چند کارشناس سلامت عمومی گزارش کرد: با توجه به‌شمار بالای مبتلایان در چین، هنوز خیلی زود است که سازمان جهانی بهداشت سطح هشدار خود را پایین بیاورد.
طی هفته‌های گذشته، دولت چین از سیاست خود در قبال همه‌گیری کرونا موسوم به «کووید صفر» فاصله گرفته است. به‌ دنبال تسهیل مقررات محدودکننده در چین، شمار مبتلایان در این کشور به‌طور نگران‌کننده‌ای افزایش یافته است.
همزمان خبرگزاری آسوشیتدپرس به‌ نقل از هانس کلوگه، مدیر دفتر اروپایی سازمان جهانی بهداشت نوشت: بر پایه اطلاعات و داده‌هایی که دولت چین در اختیار مقام‌های اروپایی قرار داده است در این لحظه، هیچ «تهدید فوری» متوجه کشورهای اروپایی نیست اما مقام‌های اروپایی برای ارزیابی دقیق‌تر به اطلاعات بیشتر و منظم‌تر نیاز دارند.
به گزارش ایندیپندنت، جدا از کشورهای اروپایی طی چند هفته گذشته، برخی دیگر از کشورها از جمله کره جنوبی، ژاپن، استرالیا و کانادا، مسافرانی را که از چین وارد می‌شوند، ملزم کرده‌اند که قبل از سوار شدن به هواپیما، نتیجه منفی آزمایش کرونای خود را ارائه دهند.
به باور برخی از کارشناسانِ سلامت عمومی، افزایش شمار مبتلایان در چین می‌تواند به شکل‌گیری و انتشار سویه‌های جدیدی از ویروس کرونا بینجامد که واکسن‌های فعلی در برابر آنها، کارآیی‌ لازم را نخواهند داشت.
امریکا رکورددار فوتی‌ها در شبانه‌روز منتهی به روز گذشته
اینها در حالی است که همچنین بر اساس آمار رسمی ارائه شده در جدول جهانی «ورلداُمتر»، طی شبانه روز منتهی به روز گذشته کرونا در جهان جان ۱۴۱۴ نفر را گرفته است. همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۲۹۶ هزار و ۹۳۶ ابتلای جدید جهانی نیز به ثبت رسیده است. آمارها در عین حال نشان می‌دهد که امریکا با ثبت ۲۷۴ فوتی طی شبانه روز گذشته بیشترین شمار مرگ‌های کووید را در جهان داشته است. همچنین پس از آن، آلمان و ژاپن با تأیید بیش از ۲۰۰ مرگ کرونایی در ۲۴ ساعت قبل، بالاترین رقم فوتی‌های روزانه را ثبت کردند.
امریکا همچنین با بیش از ۱۰۳ میلیون مبتلا و عبور از ۱.۱ میلیون قربانی همچنان در صدر فهرست کشورهای درگیر با این بیماری قرار دارد. مرکز کنترل و پیشگیری از امراض امریکا (CDC) دیروز -چهارشنبه - در بیانیه‌ای اعلام کرد که زیرسویه جدید اُمیکرون موسوم به XBB.5.1 در حال حاضر به سرعت در سراسر ایالات متحده در حال گسترش است. در اروپا همچنین فرانسه با ثبت بیش از ۳۹ میلیون مبتلا تا این لحظه رکورددار ابتلا در بین کشورهای قاره سبز است و روسیه با گذشتن از آمار ۳۹۴ هزار قربانی، همچنان بالاترین رقم مرگ و میر کرونایی را در میان کشورهای اروپایی دارد.
موج جدید کرونای اُمیکرون، مرگبارتر از موج قبلی است؟
اما وضعیت کرونا در کشور ما چگونه است؟ با اینکه طی چند روز گذشته آمار مبتلایان و فوتی‌های هفتگی صعودی شده اما هنوز موجی از کرونا در کشور را شاهد نیستیم و با اینکه گفته می‌شود زیرسویه اُمیکرون در حال حاضر در دنیا فعال است که در موج هفتم این زیرسویه در کشور فعال بود و کم تلفات‌تر از موج قبلی بود با این‌همه دکتر محمدرضا هاشمیان فوق تخصص مراقبت‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی معتقد است به تازگی نیز جهش‌های جدیدی از ویروس کرونا در کشور چین دیده شده است که خبر از شناسایی جهش ژنتیکی جدید و همچنین شکل‌گیری سویه‌ای به‌نام XBB می‌دهد.
وی از هشدار سازمان بهداشت جهانی مبنی بر اوج‌گیری موارد ابتلا به کرونا در ۱۱۰ کشور جهان خبر داد و گفت: سویه جدید اُمیکرون ترکیبی از زیر سویه‌هایی است که طبق تحقیقات تفاوت‌هایی در شدت بیماری بین سویه‌های قبلی و جدید ایجاد کرده است. او با بیان اینکه خطر عفونت در این سویه بیشتر است اما علامت‌های بیماری تفاوت زیادی با سویه‌های دیگر ندارد، خاطرنشان کرد: نشانه‌های سویه XBB تفاوت زیادی با گونه‌های قبلی اُمیکرون ندارد یعنی همان نشانه‌های سویه‌های قبلی مانند اختلال در حس بویایی، چشایی، تنگی نفس، سنگینی سینه، بدن درد، سردرد، احساس کلافگی، تب و لرز و در مواردی هم اسهال و استفراغ دراین سویه دیده می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه شواهد در امریکا نشان می‌دهند احتمال بستری شدن افرادی‌ که واکسن به روز شده دریافت کرده‌اند کمتر از کسانی است که واکسن نزده‌اند، ادامه داد: تزریق واکسن به روز شده نسبت به واکسن‌های قدیمی هم احتمال بستری را تا ۳۴ درصد کاهش خواهد داد. اینها در حالی است که طبق اعلام وزارت بهداشت، در شبانه روز منتهی به روز گذشته ۱۰۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و ۴۷ نفر از آنها بستری شدند. در این بازه زمانی۳ نفر از بیماران کووید ۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و همچنان هیچ شهری در کشور در وضعیت قرمز کرونایی نیست و ۷ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۰۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۴۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
دکتر بابک عشرتی اپیدمیولوژیست و معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره وضعیت کرونا در کشور با شناسایی سویه‌های XBB، BQ۱ به ایسنا گفت: از قبل پیش‌بینی می‌کردیم که در نیمه دوم دی ماه و اوایل بهمن ماه افزایش موارد کرونا را در کشور شاهد باشیم. در برخی استان‌ها افزایش موارد را شاهد بودیم و احتمال هم می‌دهیم که این افزایش موارد فعلاً ادامه داشته باشد؛ به طوری که خیزی داشته باشیم که تا اسفند ماه ادامه یابد، اما برای پاسخ به اینکه شدت این موج چقدر است و چقدر درگیر می‌شویم، هنوز زود است چراکه افزایش موارد بیماری در کشور فعلاً شیب تندی ندارد. وقتی شکل منحنی موج را نگاه می‌کنیم، سریع بالا نمی‌رود، اما همان‌طور که از قبل هم پیش‌بینی می‌شد، این موج افزایشی ایجاد شده است. وی درباره احتمال ایجاد مجدد شهرهای قرمز، باتوجه به افزایش شهرهای نارنجی و زرد کرونایی در کشور، گفت: در حال حاضر هنوز تعداد شهرهای قرمز یا بسیار پرخطر کرونایی صفر است، اما ظرف هفته‌های آینده احتمال دارد که افزایش شهرهای قرمز را هم شاهد باشیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8102/14/640814/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها