عباس میرهاشمی با ایران مطرح کرد

رقابت 8هزار اثر هنری در رویداد هنری فجر


مریم سادات گوشه/ پانزدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر امسال با همکاری اداره‌ کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ومؤسسه‌ توسعه‌ هنرهای تجسمی معاصر و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها 7 بهمن ماه برگزار می‌شود. این جشنواره در دو بخش طوبی زرین و قله‌ها برگزار می‌شود و در 28 بهمن ماه هم به کار خود پایان می‌دهد. قرار است در 5 اسفند ماه امسال هم مراسم اختتامیه برگزار و جوایز به برگزیدگان این جشنواره اهدا شود.
آثار ارسالی از سوی هنرمندان در بخش طوبای زرین که بخش رقابتی جشنواره است، در رشته‌های تصویرسازی، حجم (مجسمه، سرامیک و چیدمان)، خوشنویسی، طراحی گرافیک، عکاسی، کارتون و کاریکاتور، نقاشی و نگارگری، پس از داوری به نمایشگاه راه یافته و از میان آثار منتخب، آثار برگزیده مشخص و معرفی می‌شوند.
سید عباس میرهاشمی دبیر پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره اهداف و رویکرد این جشنواره به «ایران» می‌گوید:« پانزدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر آماده برگزاری می‌شود. در دوره‌های مختلف اتفاقات متفاوتی رخ داده است و در این دوره سعی شده آثار جمع‌آوری و نیز ارائه قابل قبولی از آنها داشته باشیم.همچنین اهداف جشنواره ارائه آثار علاقه مندان به هنر و فعالیت در حوزه تجسمی است و رویکرد جشنواره هنر خلاق، وحدت بخش، امید آفرین، هویتمند در قالب «هنرمتعالی برای مردم» طبق نظر شورای سیاستگذاری اعلام شده است. ما هم بر اساس این رویکرد سعی کردیم فراخوان جشنواره را منتشر کنیم و دریافت آثار داشته باشیم. اتفاق خوبی بود که امسال آثار خوبی رسید.» او در خصوص تعداد شرکت کنندگان در این جشنواره می‌گوید:«بیش از 8000 اثر از 3000 هنرمند دریافت کردیم و این آمار و رقم خوبی است و نشان‌دهنده فعالیت هنرمندان تجسمی در کشور است. امسال سعی کردیم از جهات مختلف جشنواره را نسبت به جشنواره قبل ترقی دهیم و براساس مطالعاتی که شد، قرار بود اتفاقات بیشتری بیفتد ولی با توجه به تغییر دولت و احکامی که از سوی معاونت امور هنری و اداره کل تجسمی دیربه دست ما رسید، تغییرات را نتوانستیم لحاظ کنیم.ولی در قالب پیش‌نویس و پیشنهاد به معاونت و اداره کل اعلام کردیم. ان‌شاءالله در جشنواره بعدی تغییرات جدی برای بهتر شدن جشنواره انجام خواهد شد.»
میرهاشمی در ادامه با اشاره به اینکه جشنواره پانزدهم تغییرات جزئی داشته، تصریح می‌کند: «یکی از برنامه‌هایی که درباره‌اش با استادان مختلف صحبت کردیم، بحث‌های بینارشته‌ای بود که باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد و مرز رشته‌ها آنقدر جدی نباشد. امسال سعی کردیم قسمتی را انجام دهیم. در بخش هنرهای حجمی مثل سفال و سرامیک، مجسمه و چیدمان که در یک بخش دریافت و مورد داوری قرار دادیم. امیدوارم در سال‌های بعد بتوانیم این بخش را گسترش دهیم.همچنین بخش کیوریتوری یا نمایشگاه گردانی را به‌صورت جدی‌تر داشته باشیم و محتوای آثار را هم بیشتر مورد نظر قرار دهیم.»او درباره تغییرات کمی و کیفی این جشنواره نسبت به جشنواره‌های قبل توضیح می‌دهد: «هر سال تغییرات زیادی در جشنواره اتفاق می‌افتد. مثلاً بعضی از سال‌ها تعداد آثار دریافتی نسبت به سال قبل متفاوت است. برای همین قابل قیاس با هم نیستند. ولی وقتی با خودش مقایسه کنیم می‌بینیم آثار رسیده نشان از فعالیت جدی هنرمندان عرصه تجسمی در خلق آثار دارد.»
مسعود شجاعی طباطبایی که داور بخش کارتون وکاریکاتور است درباره آثاری که داوری کرده، می‌گوید: «مباحثی امسال به وجود آمد که به یک‌سری نتایج رسیدیم که در جشنواره اتفاقات جانبی هم داشته باشیم. این موضوع را ترجیح می‌دهم در نشست خبری جشنواره اعلام کنم. اما درمورد آثاری که داوری شد کارهای خوبی بود که به مرحله نهایی راه یافتند.»او در ادامه افزود: «امسال به خاطر اینکه سایت‌های تخصصی فراخوان جشنواره را بدرستی اعلام نکردند، این فراخوان آن‌طور که می‌بایست دیده نشد وهمین عوامل باعث شد کار کمتری در بخش کاریکاتور و کارتون به دستمان برسد. همچنین مرحوم عبدالرحیم سیاهکارزاده مدیر مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر هم در بین ما نبودند و این موضوع هم بی‌تأثیر نبود. در بخش کارتون و کاریکاتورآنگونه که در جشنواره‌های قبل آثار به لحاظ کمی دریافت می‌کردیم انتظارمان برآورده نشد. برای همین از نظر کمی کار کمتر بود اما با این حال نفرات برتر این بخش را معرفی کردیم.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8102/15/640818/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها