فضای مجازی

درگذشت یکی از پژوهشگران زبان و ادبیات فارسی، برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری به مناسبت تولد حضرت فاطمه(س) و معرفی برندگان جایزه گلدن گلوب از اخبار حوزه فرهنگ و هنر در فضای مجازی است.

یاد
ابوالفضل خطیبی نویسنده، پژوهشگر زبان و ادب فارسی و شاهنامه‌پژوه برجسته در ۶۲ سالگی دارفانی را وداع گفت.میرجلال‌الدین کزازی، استاد دانشگاه و شاهنامه‌پژوه در پی درگذشت خطیبی، در جملاتی در خصوص او به ایسنا بیان داشته: «بی‌هیچ‌گمانی وی  یکی از چهره‌های فرهنگی‌ نامدار در ایران روزگار ماست. او شکوفاترین سالیان زندگی خود را  صرف در کار پژوهش و شناختن و شناساندن  شاهنامه به ایرانیان و پارسی‌زبانان کرد. این تلاش ارزشمند و گرانمایه و ماندگار به شیوه‌های گوناگون انجام می‌گرفت و تنها با نوشتن کتاب به نمود نمی‌آمد .»
نما و رسانه
پوستر فیلم مستند «مشق امشب» به کارگردانی اشکان نجاتی و مهران نعمت‌اللهی، رونمایی شد.این مستند اجتماعی دیروز (چهارشنبه ۲۱ دی ماه ) در سینماهای هنر و تجربه اکران خود را آغاز کرد. «مشق امشب» در تهران اکران خود را در سینماهای نارسیس، چارسو، فرهنگ، ملت، کوروش و موزه سینما در دو سانس ۱۶ و ۱۸ آغاز کرده و در شهرهای دیگر در مشهد، اصفهان، سنندج، آبادان، نیشابور، ساری، کرمانشاه، کرمان، شیراز، تبریز و گرگان در همین سانس‌ها روی پرده می‌رود. این فیلم که حضورهای جهانی موفقی داشته است، با نگاهی به فیلم «مشق شب» عباس کیارستمی لایه‌های پنهانی از نظام آموزشی امروز را که از دید جامعه پنهان مانده است، به تصویر می‌کشد.
فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی در دو جشنواره «داکا» بنگلادش و «صوفیامنار» بلغارستان به نمایش در خواهد آمد.جشنواره «داکا» از ۲۴ دی تا ۲ بهمن ۱۴۰۱ (۱۴ تا ۲۲ ژانویه ۲۰۲۳) برگزار خواهد شد و جشنواره «صوفیامنار» از ۲۶ دی تا ۹ بهمن ۱۴۰۱ (۱۶ تا ۲۹ ژانویه ۲۰۲۳) برگزار خواهد شد.
 برنامه «صبح جمعه با شما» روز ۲۳ دی ماه ـ همزمان با روز میلاد با سعادت حضرت فاطمه(س) به مناسبت روز پاسداشت مقام زن و مادر به‌صورت ویژه و عیدانه پخش می‌شود. این برنامه پس از مدت‌ها توقف پخش، در اردیبهشت ۱۳۹۷ با تهیه‌کنندگی ساجد قدوسیان، بازیگردانی علیرضا جاویدنیا و نویسندگی حمید پارسا زیر نظر گروه ورزش و تفریحات رادیو ایران دوباره آغاز به کار کرد و هر جمعه از رادیو ایران پخش می‌شود.
هشتادمین مراسم گلدن گلوب برگزار و برندگان بخش‌های مختلف این مراسم معرفی شدند و«فابلمن‌ها» به کارگردانی استیون اسپیلبرگ و «اشباح اینیشرین» ساخته مارتین مک‌دونا به ترتیب جوایز بهترین فیلم درام و بهترین فیلم موزیکال یا کمدی را از آن خود کردند.
نغمه و نوا
مرکز موسیقی انقلاب اسلامی (مأوا) همزمان با فرا رسیدن سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و روز گرامیداشت مقام مادر مرحله سوم فصل دوم لیگ سرود ایران را با کلید واژه «مادرآب» آغاز کرد.در این مرحله که ویژه ولادت حضرت زهرا(س) و روز مادر در قالب دو «لیگ همگانی» و «لیگ نماهنگ» صورت خواهد گرفت متقاضیان شرکت در مسابقه می‌توانند تا روز هفتم بهمن ماه با انتخاب نماهنگ مناسبتی «مادرآب» با موسیقی احسان جوادی اجرا شده توسط گروه نور المبین اصفهان در مسابقه این دوره شرکت کنند. این رقابت‌ها با هدف ترویج سرود، ایجاد ارتباط مستمر و با کیفیت با گروه‌های سرود، ارتقای سطح کیفی سرود و کاهش هزینه‌های گروه‌های سرود برگزار می‌شود.
تئاتر و صحنه
جلسه نمایشنامه‌خوانی «کوکوی کبوتران حرم» به نویسندگی علیرضا نادری و کارگردانی مهرزاد جعفری روزهای بیست و دوم و بیست و سوم دی ماه ساعت 16 در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر برگزار می‌شود. در این جلسه نمایشنامه‌خوانی که توسط تعدادی از هنرجویان کارگاه‌های بازیگری سیما تیرانداز برگزار می‌شود آیدا آرتین مهر، مرضیه امیراحمدی، ساغر چنگیزی، حدیثه حسینی، رها خادمی، بهار دهقان، آرمیتا زراسی، بهناز فرزانه، فائزه قربان‌نژاد، شادان قوامی، بیتا کریمی، الناز مقاره عابد، محدثه منصور، مهدی رزاقی، حسن صادقی، امیرحسین منوچهری به‌عنوان نقش خوان حضور دارند.
 کتاب و ادبیات
در مراسمی که امروز( پنجشنبه۲۲ دی ماه ۱۴۰۱) برگزار می‌شود، از کتاب «رهسپارطاق آسمان» گزیده‌ای از مجموعه آثار هنرمند مریم جعفربگلو، در فرهنگسرای ارسباران رونمایی خواهد شد.
آیین رونمایی از سه‌عنوان کتاب «مرا بپذیر» با نگاهی به زندگی شهید حاج قاسم سلیمانی، «فصل رسیدن» روایتی از شهید هادی طارمی و «خواب‌های ناتمام» درباره شهید محمد شیبانی محصول انتشارات روایت فتح در قالب مجموعه برنامه‌های فرزندان خمینی(ره)،  دیروز (چهارشنبه ۲۱ دی) در مجتمع فرهنگی مختار سلیمانی برگزار شد. کتاب «مرا بپذیر» که روایت‌هایی از زندگی شهید حاج قاسم سلیمانی را بیان می‌کند، با همکاری‌های پژوهشی و تحقیقی بنیاد حاج‌قاسم به رشته تحریر درآمده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8102/16/640831/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها