در معرض خطر حذف داوران ایرانی هستیم

تاج: امیدوارم VAR را تا 3 ماه آینده داشته باشیم


گروه ورزشی/ اختتامیه کلاس دانش‌افزایی داوران و کمک داوران لیگ برتری و لیگی یکی صبح دیروز در هتل آکادمی فوتبال تهران با حضور مسئولان فدراسیون برگزار شد. در این کلاس‌، مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال، مهدی محمدنبی نایب رئیس اول و هدایت‌الله ممبینی سرپرست دبیرکلی حضور داشتند. البته براتی عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال و خداداد افشاریان به‌عنوان رئیس کمیته داوران و برگزارکننده این کلاس‌ها نیز در مراسم بودند. مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال در این جلسه اظهار کرد: «من قبول دارم که به‌دلیل چرخه مالی که در فوتبال است، داوری کمترین مزایا را دارد. برای فدراسیون فوتبال، نتایج تیم‌های ملی و داوری در اولویت هستند. برای VAR تعداد کمی و بهترین‌ها را یعنی حدود ۷۰ یا ۸۰ نفر را آموزش می‌دهیم زیرا فرصت کمی داریم. کار ساده‌ اما پر دردسری است. با هر مجموعه‌ای وارد مذاکره می‌شویم، جایی از آن گره می‌خورد و مجبوریم بیشتر مذاکره کنیم. ممکن است این موانع برای کشورهای دیگر اصلاً وجود نداشته باشد. ما در کشورهای دیگر به این موانع برنمی‌خوریم و این موانع بزودی رفع می‌شود. مطمئن باشید که VAR در آینده نزدیک می‌آید و این وظیفه ما است.» تاج افزود:«امیدوارم که با حضور VAR دوباره به جامعه آسیایی و جهانی برگردیم و آن چه تا الان حذف شده را جبران کنیم. باید تلاش کنیم که این اتفاق تا ۳ ماه آینده رخ دهد و آموزش آن هم خاتمه یابد. با مدیران باشگاه‌ها و ورزشگاه‌ها جلسه داشتیم و با مدیران استقلال و پرسپولیس هم جلسه داریم. هر ورزشگاهی نتواند VAR داشته باشد، داوران به ورزشگاهی می‌روند که این سیستم را داشته باشد.» رئیس فدراسیون فوتبال در پایان صحبت‌هایش درباره آخرین وضعیت انتخاب سرمربی تیم فوتبال امید و تیم ملی بزرگسالان گفت: «این هفته روی موضوع تیم امید تصمیم‌گیری می‌کنیم. در زمینه سرمربی تیم ملی هم فعلاً فرصت وجود دارد و در حال کار کردن روی آن هستیم.»
درخواست کمک داور بین‌المللی از تاج
محمدرضا منصوری، کمک داور بین‌المللی که در جام جهانی حضور داشت، پس از صحبت‌های تاج خطاب به او گفت: «تیم ملی و داوران ویترین هستند. همان‌طور که تیم ملی دیده می‌شود، داوران هم باید دیده شوند. ما اکنون لباس زمستانی گرفته‌ایم. از افشاریان و شما یک برنامه عملیاتی می‌خواهیم.  VARبه درد من ۴۳ ساله نمی‌خورد و باید برای داوران جوان باشد. خواهش می‌کنم ‌شأن ما را حفظ کنید. ما برای VAR خیلی چیزها مثل سیستم رادیویی یا پرچم ویبره نداریم. این نیم‌فصل را فدای فصل بعد نکنیم و همین سیستم‌های دیگر را تهیه کنید. ما پولدارترین فدراسیون طلبکار فیفا هستیم و امیدواریم این سیستم‌ها هم خیلی زود وارد شوند.»
افشاریان: درباره ماندن کی‌روش در تیم ملی صحبتی نشد
خداداد افشاریان، رئیس کمیته داوران هم با اشاره به انتقادها به داور دیدار تراکتور- استقلال در جام حذفی گفت: «قضاوت کوپال ناظمی‌ در این بازی شاهکار بود. شاهکار او به اعلام پنالتی اول و پنالتی دوم برمی‌گشت که کاملاً درست بود. در قانون جدید داوری و در زمان ضربه پنالتی یک پای دروازه‌بان باید روی خط باشد، اما وقتی دروازه‌بان 70 سانتیمتر جلو آمده، طبیعی است که کمک‌داور پرچم می‌زند. در این بازی تراکتور هیچ طلبی از داوری ندارد چراکه تیم داوری خیلی خوش درخشیده است. قبلاً گفته بودم که از کمک‌داوران ناراضی هستم و عملکرد کمک‌داوران می‌توانست بهتر باشد. وقتی در قائمشهر یک بازیکن 3 متر در آفساید است و کمک‌داور پرچم نمی‌زند، باید هم ناراضی باشم.»
این عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال در مورد اینکه گفته می‌شود اعضای هیأت رئیسه موافق ماندن کی‌روش در تیم ملی هستند، گفت: «در باره شخص خاصی هیچ صحبتی صورت نگرفته و نه کی‌روش و نه هیچ مربی دیگری فعلاً مورد بحث نیست. همه صحبت‌های مطرح‌ شده گمانه‌زنی هستند.»
بیژن حیدری: شاید مجبور به خانه‌نشینی شویم
بیژن حیدری، داور کشورمان در حاشیه کلاس دانش‌افزایی داوران در نیم فصل، اظهار داشت: «برگزاری این کلاس باعث می‌شود تا نیم‌فصل دوم بهتری داشته باشیم. با وجود محدودیت‌ها، فشارها، هوای سرد و ویروس جدیدی که شایع شده، آمادگی بدنی داوران مطلوب است. مطمئنم نیم فصل دوم بهتری خواهیم داشت. همه ما بخصوص داوران بین‌المللی خیلی دوست داریم که این اتفاق زودتر بیفتد چون باعث محدودیت در ابلاغ‌های خارج از کشور ما هم شده است. فقط می‌توانیم در بازی‌هایی شرکت کنیم که بدون VAR باشد. با این روند AFC ‌و فیفا تمام بازی‌ها به سمت استفاده از این سیستم می‌رسد. اگر به آن روز برسد و ما نتوانیم لایسنس‌اش را بگیریم شاید مجبور به خانه‌نشینی شویم و فقط در بازی‌های داخلی سوت بزنیم.»
4 میلیون تومان برای قضاوت یک‌دیدار
علاوه بر این پیام حیدری، داور کشورمان اظهار داشت: «داوران ما از سیستم رادیویی برخوردار نیستند. شاید پرچم ویبره نداشته باشند. با وجود تمام این ضعف‌ها قضاوت می‌کنند و قضاوت‌های خوبی هم دارند. اشتباهات داوری وجود دارد ولی با حداقل‌ها این داوری باز جای دفاع دارد. وقتی یک بازی فوتبال انجام می‌شود شاید با توجه به بازیکنان، یک تیم 100میلیارد و یک تیم 50میلیارد ارزش داشته باشد ولی می‌بینیم کل تیم داوری و ناظر و نماینده فدراسیون 20 میلیون تومان ‌می‌گیرند. فکر می‌کنم جواب شما را توانستم بدهم! یک داور فوتبال برای یک قضاوت حدود 4 میلیون تومان می‌گیرد.»


برش
بیانیه کمیته انضباطی درباره صیانت از داوران
​​​​​​​کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال بیانیه‌ای در راستای حفظ و صیانت از داوران و حیثیت از جایگاه داوری صادر کرد. در این بیانیه آمده است: «پیرو جلسه هم‌اندیشی مورخ 24 دی ماه سال 1401 داوران لیگ برتر فوتبال با اعضای کمیته انضباطی و در راستای حفظ و صیانت از داوران و حیثیت و شئون جایگاه مقدس داوری بدین‌وسیله اعلام می‌شود که کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال به‌عنوان یکی از ارکان قضایی این فدراسیون از تمامی ظرفیت‌های قانونی به نحو حداکثر در مقابله با هرگونه هجمه و بدرفتاری بخصوص در مورد اظهارات و مصاحبه‌های بعد از مسابقه نسبت به داوران و سایر مقامات رسمی مسابقات توسط باشگاه‌ها و منتسبان به آنها در تمامی لیگ‌ها و رده‌ها استفاده خواهد کرد و انتظار می‌رود همه باشگاه‌ها و عوامل آنها ضمن احترام به مقررات انضباطی و اهتمام در اجرای آنها در این خصوص همکاری لازم را به عمل آورند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8104/13/641037/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها