بر اساس نظرسنجی «یوگاو» 58 درصد سیاه‌پوستان خواهان تظاهرات ضد نژادپرستی هستند

خیابان، راه نجات مخالفان نژادپرستی در امریکا


لاله مهرزاد/ در حالی که جامعه امریکا بویژه جامعه رنگین‌پوست این کشور و همچنین کسانی که مدافع حقوق رنگین پوست‌ها هستند، بعد از کشته شدن کنان اندرسون، معلم سیاهپوست جوانی که این هفته پلیس سفید امریکا با ضربات متعدد شوکر باعث مرگ او شد، دیگر بار در التهاب مسائل نژادی به‌سر می‌برد، مؤسسه نظرسنجی «یوگاو» بر مبنای جدیدترین نظرسنجی خود خبر داد، 58 درصد سیاه‌پوست‌ها و 29 درصد از سفیدپوست‌های مخالف نژادپرستی در امریکا معتقدند، تنها راه چاره برای احقاق حقوق‌شان تظاهرات خیابانی است.
به گزارش سایت مؤسسه نظرسنجی «یوگاو»، از سال 2020 که جورج فلوید زیر زانوی پلیس امریکا جان باخت، تا امروز که کنان اندرسون در پی ضربات متعدد شوکر در بیمارستان درگذشت، بحث برابری نژادی در امریکا یکی از بحث‌های اصلی جامعه این کشور بوده است. در نزدیک به سه سال گذشته جنبش جان سیاهان مهم است، گاه به گاه و به‌طور خاص در ایام سالگرد مرگ جورج فلوید، تجمع‌هایی با هدف حقوق سیاهان به راه انداخته است اما هیچ کدام از این تجمع‌های مسالمت‌آمیز تاکنون آن پاسخی که مخالفان نژادپرستی در امریکا خواهان آن هستند، به‌دنبال نداشته است. از همین رو مؤسسه «یوگاو» در جدیدترین نظرسنجی خود به سراغ یک جامعه آماری متشکل از هزار و 500 نفر رفت و از آنها پرسید: «آیا احساس می‌کنید تظاهرات و اعتراض مدنی برای دستیابی به برابری نژادی امری ضروری است یا خیر؟»
شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی شامل همه طیف‌های اجتماعی و سیاسی امریکا بودند. به این معنا که علاوه بر اینکه سفیدپوست یا سیاه‌پوست بودن این جامعه مورد توجه بود، به گرایش سیاسی افراد و اینکه در رده جمهوری‌خواه، دموکرات یا مستقل بودند نیز توجه شد.
بر اساس این نظرسنجی 36 درصد از بزرگسالان امریکایی می‌گویند، تنها راه نجات از نابرابری‌های نژادی، اعتراض است. اما 48 درصد گفته‌اند با اعتراض صرف نمی‌توان به برابری‌های نژادی مورد نظر مخالفان نژادپرستی دست یافت و 16 درصد نیز معتقدند، نیازی به اعتراض نیست زیرا برابری نژادی در امریکا وجود دارد.
در ادامه این نظرسنجی وقتی پای جناح سیاسی سؤال‌شوندگان به میان می‌آید، نتایج جالب‌تری به‌دست می‌آید. در حالی که 64 درصد دموکرات‌ها اعتراض مدنی را راه‌حلی بجا و تأثیرگذار در برابری نژادی می‌دانند و 6 درصد آنها تأکید می‌کنند که برابری نژادی وجود دارد، فقط 13 درصد جمهوری‌خواهان به چنین راهکاری معتقدند و 63 درصد به‌طور کامل با آن مخالف هستند و 25 درصد هم معتقدند، سیاه‌پوست‌ها به اندازه کافی از حقوق برابر با سفیدپوست‌ها برخوردارند. این آمار نشان‌دهنده تمایلات نژادپرستی جمهوری‌خواهان نسبت به دموکرات‌ها است. مستقل‌ها نیز در میانه این دو حزب قرار دارند و 28 درصد آنها راه نجات را در تظاهرات می‌جویند. نتیجه نظرسنجی در میان دو ‌نژاد سیاه و سفید نیز همان‌طور که انتظار می‌رود، است. یعنی 58 درصد سیاه‌پوست‌ها راه برابری نژادی را در خیابان می‌جویند و 29 درصد نیز از همین اعتقاد حمایت می‌کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8105/4/641093/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها