گزارش خبری


رویترز گزار ش داد
صادرات نفت ایران بدون توافق هسته‌ای هم افزایش یافت

از ابتدای روی کار آمدن جواد اوجی، توسعه و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام وزارت نفت در اولویت قرار گرفت و با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد ضمن شتاب‌بخشی به طرح‌های نیمه‌کاره، اولویت‌های جدیدی نیز برای تحقق اهداف وزارت نفت در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت. اهدافی از جمله جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی با توسعه دیپلماسی انرژی، افزایش صادرات نفت‌خام و میعانات گازی و افزایش صادرات گاز طبیعی. اکنون منابع غربی گزارش داده‌اند که صادرات نفت ایران در دو ماه آخر سال ۲۰۲۲، با وجود تحریم‌های امریکا، به رکورد بالای جدیدی صعود کرد و شروع قوی در ابتدای سال ۲۰۲۳ داشته است. صادرات نفت ایران پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت امریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ و وضع مجدد تحریم‌ها، متأثر شد. اما صادرات نفت ایران پس از آغاز ریاست‌جمهوری جو بایدن که به‌دنبال احیای توافق هسته‌ای بود، افزایش پیدا کرد و طبق برخی برآوردها، به بالاترین میزان از سال ۲۰۱۹ رسید. رشد صادرات ایران با وجود موانعی مانند بن‌بست مذاکرات هسته‌ای و رقابت از سوی نفت ارزان روسیه، حاصل شده است. 
شرکت مشاوره انرژی «اس وی بی‌اینترنشنال» اعلام کرد که صادرات نفت ایران در دسامبر به ۱,۱۳۷ میلیون بشکه در روز رسید که ۴۲ هزار بشکه در روز در مقایسه با نوامبر افزایش داشت و بر مبنای برآوردهای قبلی، بالاترین آمار صادراتی بود که این شرکت در سال ۲۰۲۲ گزارش کرده بود. سارا وخشوری، رئیس شرکت «اس وی بی‌اینترنشنال» در این خصوص گفت: در مقایسه با دوران دولت ترامپ، مقابله یا اقدام جدی علیه صادرات نفت ایران وجود نداشته است. صادرات نفت ایران از ابتدای ژانویه تاکنون، بالاتر از ماه‌های پیش بوده است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: تقاضای کمتر از سوی چین و صادرات روسیه به چین، چالش عمده برای صادرات ایران است. 
عمده نفت ایران همچنان به سمت خاور دور به خصوص چین می‌رود. ایران همچنین به ونزوئلا برای صادرات نفت خود، کمک می‌کند. اما آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی در کاخ سفید گفت: اجرای تحریم‌ها از سوی دولت با قدرت انجام می‌شود. ما برای اقدام علیه دور زدن تحریم‌های صادرات نفت به همراه تحریم‌ها علیه فروش موشک و پهپاد و نقض حقوق بشر، تردید نداشته و نخواهیم داشت. شرکت مشاوره پترو لجستیک که عرضه نفت را رصد می‌کند، اعلام کرد شاهد روند صعودی صادرات نفت ایران بوده که از نظر این شرکت، در دسامبر به بالاترین حد از مارس سال ۲۰۱۹ رسیده است.
شرکت تحلیل داده کپلر هم صادرات نفت ایران را در نوامبر ۱,۲۳ میلیون بشکه در روز تخمین زد که بالاترین میزان از اوت سال ۲۰۲۲ و نزدیک به رکورد صادرات ۱,۲۷ میلیون بشکه در روز در آوریل سال ۲۰۱۹ بود. چین بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران است. ایران همچنین سال گذشته نقش خود را در ونزوئلا که تحت تحریم‌های امریکا قرار دارد، گسترش داد و نفت سبک برای پالایش و مواد رقیق‌کننده برای تولید گریدهای نفتی قابل صادرات به این کشور امریکای جنوبی ارسال کرد. بر اساس گزارش رویترز، هیچ آمار قطعی برای صادرات نفت ایران وجود ندارد و برآوردهای مختلفی در این خصوص ارائه می‌شود. شرکت‌های رصدکننده نفتکش، از متدهای مختلفی برای رصد جریان تجارت نفت استفاده می‌کنند که شامل اطلاعات ماهواره‌ای، آمار بارگیری محموله‌های نفتی و اطلاعات منابع آگاه است. 
ایران معمولاً آمار صادرات نفت خود را اعلام نمی‌کند. طبق برآورد شرکت تحلیلی ورتکسا، واردات نفت چین از ایران در دسامبر، به رکورد ۱,۲ میلیون بشکه در روز رسید که ۱۳۰ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت. عمده این واردات به شاندونگ رفت که محل فعالیت پالایشگاه‌های خصوصی چینی است که از نیمه دوم سال ۲۰۲۲ با افت تقاضای داخلی و ضعیف شدن حاشیه سود پالایش، متقاضی خرید گریدهای نفتی ارزان بوده‌اند. 
واحد مطبوعات وزارت خارجه چین در پاسخ به درخواست رویترز برای توضیح در این‌باره، بدون اشاره مستقیم به موضوع خرید نفت ایران توسط چین، گفت: همکاری مشروع و معقول میان ایران و چین در چهارچوب قوانین بین‌المللی، باید رعایت و محترم شمرده شود. طبق اطلاعات شرکت ورتکسا، صادرات نفت اورال روسیه که رقیب اصلی نفت ایران است، در دسامبر پس از اجرای سقف قیمت گروه هفت برای فروش نفت روسیه، کاهش پیدا کرد.


بررسی آمار تولید و فروش شرکت‌های بورسی نشان داد
رشد بیش از 6.3 درصدی تولید صنعتی در آذرماه

شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در آذرماه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶٫۳ درصد رشد کرد. بررسی رشد صنایع مختلف نشان می‌دهد که عملکرد تولیدی صنایع بزرگ در آذرماه تا حدود زیادی مشابه دو ماه ابتدایی پاییز بوده است. به‌گونه‌ای که در آذرماه نیز رشد شاخص تولید صنعت محصولات شیمیایی، نسبت به مدت مشابه سال قبل، منفی بوده است، اما رشد قابل توجه و بالای 27  درصد تولید در صنعت خودروسازی و قطعات باعث شد رشد شاخص تولید بخش صنعت در سطح بین ۶ تا ۷ درصد باقی بماند. در بین صنایع، بیشترین کاهش تولید مربوط به صنعت محصولات غذایی بوده است و بیشترین رشد مربوط به صنعت خودروسازی و قطعات و صنعت ماشین‌آلات و تجهیزات بوده است. بررسی ترکیب رشد شاخص تولید صنعتی نشان می‌دهد که رشد مثبت تولید در شرکت‌های بزرگ، واردات محور و تولیدکنندگان کالاهای نهایی (مصرفی و سرمایه‌ای) اتفاق افتاده است.
بررسی شاخص قیمت صنایع نیز نشان می‌دهد که رشد شاخص قیمت بخش صنعت از مردادماه روند نزولی داشته و از رشد حدود ۴۹ درصد در تیرماه به رشد ۳۷٫۲ درصد در آذرماه رسیده است. در چند ماه اخیر رشد شاخص قیمت در تمام صنایع به جز صنعت محصولات غذایی و صنعت محصولات دارویی روند نزولی داشته است.
در سه فصل تابستان، پاییز و زمستان سال ۱۴۰۰ روند رشد شاخص تولید صنعتی یک روند بدون نوسان در حول و حوش صفر بود. 
اما بهار سال ۱۴۰۱ با رشد مثبت شاخص تولید صنعتی آغاز شد و رشد این شاخص در دو ماه اردیبهشت و خرداد روند صعودی داشت. این روند مثبت در ماه‌های تابستان نیز ادامه پیدا کرد و شاخص تولید صنعتی در ماه‌های تابستان ۱۴۰۱ بین ۵ تا ۷ درصد رشد کرد. شاخص تولید صنعتی در اولین ماه پاییز ۷٫۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرد که بیشترین نرخ رشد در یک سال اخیر بوده است. در آبان ماه رشد شاخص تولید صنعتی اندکی کاهش یافت و به ۶٫۵ درصد رسید و در آذرماه رشد این شاخص به ۶٫3 درصد رسید. بر اساس اعلام مرکز آمار ایران رشد شاخص تولید صنعتی تابستان ۱۴۰1 را ۵٫۲ درصد اعلام کرده است. رشد برآوردی شاخص تولید صنعتی بورسی شرکت‌های بورسی در ماه‌های تابستان با رشد اعلامی مرکز آمار ایران بسیار نزدیک است. 
افزایش تولید در صنعت خودرو
رشد شاخص تولید صنعت خودروسازی و قطعات و صنعت ماشین‌آلات و تجهیزات در چند ماهه اخیر (نسبت به سال قبل) بیشتر از سایر صنایع بوده است. در آبان و آذر شاخص تولید خودرو سازی نسبت به سال قبل به ترتیب ۲۷٫8 درصد و ۲8٫۵ درصد رشد داشته که در چند سال اخیر بی‌سابقه است. در بین صنایع، صنایع غذایی بیشترین کاهش در تولید را در ماه‌های اخیر به خود اختصاص داده است.


شرایط خرید کامیونت فورس ابلاغ شد

بورس کالا در نامه‌ای شرایط خرید خودرو کامیونت فورس (FORCE) که قرار است ۲۷ دی عرضه شود را ابلاغ کرد. 
در جدیدترین نامه مدیر بازرسی و امور اعضای بورس کالای ایران آمده است: مهلت ثبت سفارش ساعت ۱۷ روز دوشنبه ۲۶ دی بوده و میزان پیش دریافت خرید محصول به میزان ۲۰ درصد است. هر کد ملی (اشخاص حقیقی) صرفاً امکان ثبت سفارش یک دستگاه خودرو را دارد و هر شناسه ملی (اشخاص حقوقی) مجاز به ثبت سفارش حداکثر ۵ دستگاه خودرو است. گفتنی است، بهمن دیزل سه شنبه ۲۷ دی، ۱۰۵ دستگاه کامیونت فورس ۶ تنی خود را با قیمت پایه ۹۳۰ میلیون تومان روی تابلو معاملات بورس کالا می‌برد. تاریخ تحویل این خودرو ۱۴ اسفند است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8105/5/641100/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها