قیمت مرغ گرم دوباره کاهش یافت

قیمت مرغ 15 هزار تومان کمتر از نرخ مصوب در میادین


گروه اقتصادی / قیمت مرغ گرم روز گذشته برای دومین بار کاهش یافت و در میدان میوه و تره بار به فاصله حدود 15 هزار تومانی با نرخ مصوب 63 هزار تومانی رسیده است. بر همین اساس نرخ این محصول که صبح دیروز با کاهش ۲ هزار تومانی نسبت به روز قبل به ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده بود، کاهش دوباره را تجربه و به ۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. با این کاهش قیمت، فاصله نرخ مرغ گرم با نرخ مصوب به ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. در حال حاضر مرغ به میزان کافی در تمامی میادین تره بار کشور وجود دارد و با توجه به فاصله نرخ مرغ میادین میوه و تره بار با قیمت مصوب فرصت خوبی برای ذخیره‌سازی خانوارها است. عرضه گسترده اصلی‌ترین عامل در تداوم روند نزولی نرخ مرغ گرم محسوب می‌شود. به گفته معینی مدیر میدان میوه و تره بار بهمن روز قبل بیش از ۶۰۰ تن بار مرغ گرم وارد این میدان شده که این مقدار عرضه ۱۰۰ تن بیش از عرضه روزمره این محصول به بازار است.
معینی در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره کاهش قیمت مجدد مرغ گرم در میادین می‌گوید: قیمت 47 هزار و 500 تومان توسط واحد نرخ‌گذاری برای خرده‌فروشی‌های سازمان میادین تعیین شده و این نرخ پویا است و می‌تواند تغییر کند. وی یادآور می‌شود: در حال حاضر آخرین نرخ نامه قیمت مرغ گرم 47 هزار و 500 تعیین شده است که نسبت به روز قبل با کاهش همراه است. مدیر میدان میوه و تره بار بهمن می‌گوید: قیمت مرغ در سطح عمده فروشی کشف قیمت می‌شود و با درنظر گرفتن درصدی سود برای فروشنده نرخ مرغ مصوب تعیین می‌شود.
روز گذشته حدود 850 تن بار مرغ گرم وارد میدان بهمن شد که حدود 250 تن بیش از میزان ورودی روزمره مرغ به این میدان است.
افزایش 32 درصدی گوشت طیور در آذرماه
نتایج طرح آمارگیری کشتار طیور کشتارگاه‌های رسمی کشور در ماه آذر سال‌ جاری منتشر شده است و بر این اساس وزن گوشت عرضه‌شده انواع طیور ذبح‌شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در آذر سال جاری 199٬218 تن گزارش شده که سهم گوشت ماکیان (مرغ و خروس) بیش از سایر انواع طیور بوده است. بر‌اساس نتایج این آمارگیری، گوشت مرغ و خروس با 196٬218 تن، 98٫5 درصد از وزن کل گوشت طیور عرضه‌شده را به خود اختصاص داده است. نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می‌دهد مقدار عرضه گوشت طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور در ماه آذر ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل (آبان) در حدود 32 درصد افزایش داشته است. مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در ماه آذر ۱۴۰۱ با ماه مشابه سال ۱۴۰۰ نشان‌دهنده افزایش 6 درصدی مقدار عرضه گوشت انواع طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور است. افزایش جوجه‌ریزی در ماه‌های اخیر منجر به ایجاد مرغ مازاد در بازار شده است که برای جلوگیری از متضرر شدن تولیدکنندگان صنعت دام و طیور، جمع‌آوری مرغ‌های مازاد ضروری است. در همین راستا «مسعود امراللهی» مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی از آغاز جمع‌آوری مرغ مازاد با استفاده از تسهیلات تشکل‌ها و اتحادیه‌ها خبر داده است.
 در حالی که بازار مرغ در روزهای اخیر نوسان زیادی داشت و باعث متضرر شدن تولید‌کنندگان شد، دولت برنامه ساماندهی این بازار را اجرایی کرده است تا بازار مرغ به  تعادل برسد.
محمد قربانی معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی درباره این برنامه گفته است: «عوارض صادرات را صفر کرده‌ایم تا صادرات راحت‌تر انجام شود، همچنین به دنبال حذف تعهد ارزی هستیم. علاوه بر این بر اساس طرح جمع‌آوری مرغ مازاد با همکاری اتحادیه تولیدکنندگان و پرداخت تسهیلات ۱۰ درصدی از سوی بانک کشاورزی، بخشی از مرغ مازاد در بازار جمع‌آوری خواهد شد.»
 دولت با سه اقدام، صادرات، جمع‌آوری مرغ مازاد توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور، اتحادیه‌ها و بخش خصوصی و پرداخت تسهیلات 10 درصدی برای مشارکت دادن اتحادیه‌ها در جمع‌آوری مرغ مازاد، قصد ساماندهی بازار مرغ را دارد. تولید مرغ در کشور سالانه بیش از 2.5 میلیون تن و بیش از نیاز کشور است و لازم است در برخی مواقع صادر  یا مرغ مازاد توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور جمع‌آوری و در زمان نیاز به بازار تزریق شود. چندی قبل  اتحادیه مرغداران گوشتی از مردم درخواست کرد برای کمک به تنظیم بازار، مرغ را در منازل ذخیره‌سازی کنند تا قیمت مرغ گران نشود. استدلال این اتحادیه در ذخیره‌سازی خانگی مرغ توسط مردم جلوگیری از افزایش قیمت مرغ در ماه‌های آینده بود اما باز هم قیمت مرغ در روند نزولی قرار گرفته است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8105/6/641101/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها