«ایران» از تازه‌ترین آمارمبادلات بازرگانی ایران با قاره سبز در11 ماهه 2022 گزارش می‌دهد

رشد 20 درصدی تجارت ایران و اروپا


گروه اقتصادی / با وجود تداوم و حتی تشدید تحریم‌ها علیه ایران، تجارت غیرنفتی ایران در دولت سیزدهم به مسیر صعودی خود ادامه می‌دهد. براساس اطلاعات ارائه شده ازسوی گمرک ایران، حجم تجارت ایران در 9 ماه سال جاری به 78 میلیارد و 849 میلیون دلار رسیده است. بدین ترتیب در آخرین ماه پاییز حجم تجارت کشور رشدی 13.5 درصدی داشته است. از این رقم ارزش کالاهای صادراتی ایران نیز به 36 میلیارد و 240 میلیون دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش 3.82 درصدی را ثبت کرده است. همچنین میزان واردات کشور در این مدت، با کاهشی 11.39 درصدی در وزن و افزایشی 14.19 درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به 42 میلیارد و 609 میلیون دلار رسیده است.
حال تازه‌ترین آمار ارائه شده ازسوی اداره آمار اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که تجارت ایران با کشورهای اروپایی نیز افزایش داشته است. براساس اعلام یورو استات، مبادلات تجاری اتحادیه اروپا با ایران در ۱۱ ماهه ۲۰۲۲ با رشد ۲۲ درصدی به ۴.۷۱۵ میلیارد یورو رسیده است. مرکز آمار اروپا (یورو استات) کل مبادلات تجاری ایران و ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در ۱۱ ماهه ۲۰۲۲ را ۴.۷۱۵ میلیارد یورو اعلام کرد. مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در ماه‌های ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۲ با رشد ۲۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. در ۱۱ ماهه سال ۲۰۲۱ کل مبادلات دو طرف ۳.۸۶ میلیارد یورو اعلام شده بود.
بر اساس این گزارش صادرات اتحادیه اروپا به ایران در ۱۱ ماهه ۲۰۲۲ با رشد ۲۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و از ۳.۰۴۸ میلیارد یورو در ماه‌های ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۲۱ به ۳.۷۳۹ میلیارد یورو در مدت مشابه سال ۲۰۲۲ رسیده است. آلمان با صادرات ۱.۴۶۵ میلیارد یورویی بیشترین سهم را در میان اعضای اتحادیه اروپا در صادرات به ایران داشته است به طوری که ۳۹ درصد کل صادرات اروپا به ایران از مقصد آلمان بوده است. 
به‌رغم لفاظی‌های سیاسی مقامات دولت آلمان علیه کشورمان، مبادلات تجاری این کشور با ایران در سال ۲۰۲۲ با رشد دو رقمی مواجه شده است. صادرات آلمان به ایران در ۱۱ ماهه ۲۰۲۲ رشد ۱۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.
 رشد 20 درصدی صادرات ایران به اروپا
این گزارش نشان می‌دهد، واردات اتحادیه اروپا از ایران در ماه‌های ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۲ نیز رشد ۲۰ درصدی داشته و به ۹۷۶ میلیون یورو رسیده است. اتحادیه اروپا در مدت مشابه سال قبل ۸۱۲ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بود. 
آلمان از نظر واردات از ایران نیز کشور اول اروپایی در ۱۱ ماهه ۲۰۲۲ بوده است. واردات آلمان از ایران در ۱۱ ماهه ۲۰۲۲ با رشد ۵ درصدی مواجه شده و به ۲۶۰ میلیون یورو رسیده است.
کل مبادلات تجاری ایران و آلمان در ۱۱ ماهه ۲۰۲۲ با رشد ۱۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن مواجه شده و به ۱.۷۲۵ میلیارد یورو رسیده است. مبادلات دو کشور در ۱۱ ماهه ۲۰۲۱ بالغ بر ۱.۵۵۱ میلیارد یورو اعلام شده بود.
افزایش ۳۱ درصدی تجارت خارجی در دولت سیزدهم
همچنین طبق آخرین آمار، از زمان استقرار دولت سیزدهم و از اول شهریور ۱۴۰۰ تا پایان تیر ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۵۱ میلیون و ۴۹۶ هزار تن کالا به ارزش ۱۰۱ میلیارد و ۸۲۰ میلیون دلار بین ایران و سایر کشورهای جهان تبادل شد که از لحاظ وزنی با رشد ۴ درصدی و از لحاظ ارزش با رشد ۳۱ درصدی نسبت به مدت مشابه همراه بوده است.
در این مدت 11 ماهه و نسبت به مدت مشابه در دولت قبل، پنج میلیون و ۷۵۲ هزار تن کالا و ۲۳ میلیارد و ۸۶۰ میلیون دلار تجارت بیشتر بین ایران و سایر کشورها رقم خورده است.
همچنین در ۱۱ ماه فعالیت دولت سیزدهم حدود ۱۱۳ میلیون تن کالا به ارزش ۴۸ میلیارد و ۱۹۸ میلیون دلار صادرات غیرنفتی انجام شده که ۱۰ میلیارد و ۱۱۱ میلیون دلار نسبت به مدت مشابه قبل معادل ۲۷ درصد رشد داشته است. با توجه به سیاست تأمین نیازهای ضروری کشور و واردات کالاهای اساسی از جمله واکسن‌های کرونا، نهاده‌های تولید، مواد اولیه و ماشین‌آلات و با وجود بحران‌های بین‌المللی ۳۸ میلیون و ۵۳۹ هزار تن کالا به ارزش ۵۳ میلیارد و ۶۲۲ میلیون دلار، از ابتدای شهریور ۱۴۰۰ تا پایان تیرماه ۱۴۰۱ وارد کشور شد که ۱۳ میلیارد و ۷۴۹ میلیون دلار بیشتر از مدت مشابه بوده که این میزان ۱۸ درصد در وزن و ۳۴ درصد در ارزش با رشد همراه بوده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8105/7/641105/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها