«ایران» از ضرورت تأمین امنیت در کنکور هفته جاری گزارش می دهد

کنکور در معرض بازاریابی متقلبان


اکرم رضایی ثانی
خبرنگار

امتحانات نهایی و آزمون‌های ترمیم معدل با تمام حواشی در زمینه لو رفتن سؤالات به اتمام رسید و مسئولان اعلام کردند، امکان لو رفتن سؤالات وجود ندارد و تنها ممکن است همزمان یا کمی بعد از شروع امتحان، برگه سؤالات به بیرون درز کرده باشد که در این زمینه هم مقررات و محدودیت‌های سفت و سختی درنظر گرفته شده است. با این همه بازار اخبار زرد و ضد و نقیض از لو رفتن سؤالات بستری برای فروش سؤالات کنکور در همین هفته که کنکور سراسری برگزار می‌شود، ایجاد کرده و برخی کانال‌ها در فضای مجازی بر این موج سوارند و مدعی دسترسی به سؤالات کنکور و رساندن پاسخ‌ها در بازه ساعت‌های قبل از کنکور هستند.
فضای مجازی با تمام مزیت‌های خود این روزها به یک ابزار متشنج‌کننده و برهم‌زننده امنیت روانی داوطلبان تبدیل شده از این رو سازمان سنجش آموزش کشور با همکاری دستگاه‌هایی بویژه وزارت ارتباطات تصمیم بر قطع اینترنت در تمامی حوزه‌های امتحانی گرفته است. زیرا هر قدر که وسایل و ابزارهای جلوگیری از تقلب و تخلف توسعه یابند در کنار آن ابزارهای تقلب که شاید هیچ کدام به شکل تلفن همراه نباشند هم توسعه می‌یابند. از این رو قطع اینترنت تنها راهکار سازمان سنجش برای جلوگیری از تقلب شد.
علاوه بر این شیوه، افرادی هستند که به گفته سازمان سنجش، به نوعی اجیر می‌شوند تا در آزمون‌ها شرکت کنند. باید دید سازمان سنجش برای این‌گونه شیوه‌ها هم با پلیس همکاری داشته و برنامه آنها برای‌عدم ورود این افراد به آزمون‌ها چیست. 
تأمین صد درصدی امنیت آزمون به عهده سازمان سنجش آموزش کشور است البته که طبق گفته پورعباس رئیس سازمان سنجش، سایر نهادها هم باید به یاری سازمان بیایند. به هر حال با توجه به جو موجود درباره اخبار منفی از کنکور و امتحانات نهایی باید هرچه سختگیرانه‌تر نسبت به امنیت آزمون اقدام شود، زیرا موج اخبار منفی موجب شده بعضاً حتی اخباری که به هیچ عنوان واقعیت ندارند برای مخاطب باورپذیر شوند.
در تاریخ 29 و 30 دی‌ماه کنکور ۱۴۰۲ براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می‌شود.  پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره تأمین امنیت آزمون در نشست خبری اخیر خود توضیح داد: برای جلوگیری از تقلب مکانیزم‌هایی طراحی شده که جلوی ورود غیررسمی و غیرتخصصی افراد به حوزه‌ها را می‌گیرد و نمی‌گذارد فرد از مسیر تقلب وارد دانشگاه شود. امسال برای کشف تقلب دستگاه‌ها پیشرفته‌تر شده‌اند. ما این شبکه‌ها را رصد کردیم و خیلی از آنها به دام افتادند.
طبق روال هر سال همکاری با نیروی انتظامی برای تأمین هرچه بیشتر امنیت آزمون‌ها ادامه دارد و امسال تلاش شده شرایط سختگیرانه‌تری نسبت به سال‌های گذشته در حوزه‌های کنکور اعمال شود، گرچه امنیت موجود در امتحانات نهایی دیده نشد و همین باعث تشویش میان داوطلبان شد.
با توجه به اینکه طبق آخرین خبر محسن زارعی، رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی به روزنامه ایران، تعدادی از دانش آموزان متقلب که اقدام به انتشار سؤالات بیرون از آزمون و دریافت پاسخ‌ها کرده بودند شناسایی و از امتحانات محروم شدند. وی در این باره به «ایران» گفت: در امتحان ریاضی ۳ و ریاضیات گسسته دو نفر از دانش‌آموزان را که از برگه امتحانی عکس گرفته و منتشر کرده بودند، شناسایی کردیم و تمام دروس‌شان صفر شد و رئیس حوزه نیز از ریاست حوزه اجرا برکنار و به هیأت تخلفات معرفی شد. مسئولان حوزه باید در نظر داشته باشند که هیچ گونه اهمال‌کاری در حوزه‌های امتحانی قابل قبول نیست.
امتحانات نهایی به اتمام رسید و حالا انتظار می‌رود امنیتی وسیع‌تر و دقیق‌تر نسبت به کنکوری که برای اولین بار در دی‌ماه برگزار می‌شود، لحاظ شود. با توجه به تأکیدات سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به بررسی‌ دقیق همه جوانب، قطعاً کمتر خطایی متوجه این سازمان خواهد بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8105/9/641111/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها