بررسی لیگ برتر بیست و دوم در گفت‌و‌گوی «ایران» با مجید جلالی:

بازی‌های نیم‌فصل فاقد کیفیت بود


حامد جیرودی/ نیم‌فصل دوم لیگ برتر فوتبال ایران در حالی از پنجشنبه هفته جاری آغاز می‌شود که نیم‌فصل اول این رقابت‌ها با صدرنشینی پرسپولیس با 32 امتیاز به پایان رسید و سپاهان، گل‌گهر (یک بازی کمتر) و استقلال نیز با 27 امتیاز، به‌ترتیب در رده‌های دوم، سوم و چهارم قرار دارند. مجید جلالی کارشناس فوتبال، درباره شرایط لیگ بیست و دوم در پایان دور رفت آن به خبرنگار «ایران» گفت: «بازی‌ها که متأسفانه در این فصل فاقد کیفیت بوده و تمام آمار و ارقام‌ هم این موضوع را نشان می‌دهد. نه بازیکن جدیدی معرفی شده و نه مربی جدیدی. لیگ ما نه تولیدکننده بوده و نه کیفیت مناسبی را ارائه کرده است و حتی با اینکه مسابقات به‌خاطر جام جهانی دو ماه تعطیل شد اما بعد از آن هم کیفیت خوبی را در بازی‌ها شاهد نبوده‌ایم.»
در هفته پانزدهم، همه بازی‌ها برنده داشت اما تا پایان هفته چهاردهم، 26 تساوی بدون گل در 111 مسابقه به ثبت رسیده بود. آقا معلم، درباره این آمار چنین نظر داد: «این نشان از همان کیفیت پایین است که به آن اشاره داشتم. اگر در هر بخشی از لیگ نگاه کنیم، می‌بینیم که کیفیت‌ها پایین بوده. بجز یک مورد که آن هم عملکرد دفاعی تیم‌ها بوده است. تیم‌ها از روش‌های دفاعی مختلف و حتی به روز دنیا استفاده می‌کنند. این گرایشی که به دفاع کردن وجود دارد، به‌خاطر حساسیتی است که همه روی نتیجه دارند. از باشگاه و مدیریت گرفته تا رسانه‌ها و هواداران. همین که یک تیمی ببرد، همه می‌گویند خوب است و این موضوع باعث شده تا تیم‌ها و مربیان خیلی به کیفیت توجه نکنند.»
پرسپولیس فصل گذشته نتوانست 5 قهرمانی پیاپی‌اش را ادامه دهد و پس از استقلال، دوم شد اما در این فصل، دوباره به صدر برگشته و 5 امتیاز اختلاف با تیم‌های دوم، سوم و چهارم دارد. جلالی درباره عملکرد سرخپوشان پایتخت عنوان کرد: «به نظر من، 4 تیم هستند که نشان می‌دهند تمرینات خوبی را پشت‌سر می‌گذارند. پرسپولیس در این دوهفته آخر کیفیت بهتری داشت و نساجی هم به اعتقاد من تیم خوبی است. ذوب‌آهن و پیکان هم همین‌طور هستند. خصوصاً پیکان که بازیکنان جوان خوبی هم دارد.» نمونه بازیکنان مستعدی که در این فصل معرفی شده‌اند، محمد عمری است که در چند بازی اخیر پرسپولیس درخشیده است. او 22 سال دارد اما بازیکنی در این سن در سطح جهان به‌عنوان پدیده معرفی نمی‌شود اما در فوتبال ایران چنین بازیکنی جوان نامیده می‌شود. جلالی در این خصوص اظهار داشت: «بله متأسفانه همین‌طور است و این هم که به بازیکنی مانند عمری میدان داده شده، مثل یک توفیق اجباری بود. در پرسپولیس، یورگن لوکادیا از این تیم رفته و شیخ دیاباته هم آسیب‌دیده بود و یک خلأ به وجود آمد و اجباراً به عمری بازی دادند. توصیه‌ای که من به مربیان دارم، این است که اگر توجهی به تیم‌های پایه‌ای خودتان و جوان‌ها داشته باشید و از آنها استفاده کنید، مطمئن باشید پشیمان نمی‌شوید. این بچه‌ها استعداد دارند و مترصد فرصت هستند و می‌توانند خودشان را نشان دهند. اینکه از این جوان‌ها استفاده نمی‌شود، به‌ خاطر همان نگرانی زیادی است که مربیان بابت نتیجه دارند. چون جایگاه‌شان بی‌ثبات است و نمی‌خواهند غرامت استفاده از بازیکن جوان را خودشان بدهند.»
استقلال فصل گذشته با فرهاد مجیدی مقتدرانه قهرمان شد و حالا با مربیگری ریکاردو ساپینتو شرایط متفاوت‌تری دارد. جلالی درباره وضعیت آبی‌پوشان پایتخت یادآور شد: «من زمانی که تعدادی از تیم‌ها کارشان را با مربیان خارجی آغاز کردند، گفتم که 5 ماه دیگر می‌فهمید چه کار کرده‌اید. از این مربیان خارجی که یکی از آنها قربان بردیف بود ، رفت. وقتی لیگ با این 3 مربی خارجی (بردیف، ساپینتو و مورایس) آغاز شد، همه امیدوار بودند که یک چیز ویژه‌ای از آنها ببینند ولی واقعیت این است که هیچ چیز متفاوتی از آنها ندیده‌ایم. یکی از این مربیان هم ساپینتو است که یک تیم مربیگری را هم با خودش از پرتغال آورده ولی بازی‌هایش کیفیت ندارد. این موضوع در سپاهان و تراکتور هم هست و برتری ویژه‌ای نسبت به مربیان ایرانی ندارند.»
اما درباره سپاهان این آمار منتشر شد که بازیکنان این تیم در 3 بازی بیش از 1500 پاس به هم دادند و این نشان می‌دهد ژوزه مورایس که دستیار ژوزه مورینیو هم بوده، به فوتبال مالکانه علاقه زیادی دارد. جلالی در این‌باره چنین واکنشی داشت: «همین‌طور است. ما اگر بخواهیم همه نشانه‌های کیفیت را بررسی کنیم، کلاً باید آدم‌های باحوصله‌ای باشیم. سپاهان و پرسپولیس در این دو هفته صاحب کیفیت‌های بهتری شده‌اند اما درباره استقلال این‌طور نبوده است. شاید اگر صبر کنیم، اثرات کار آقای مورایس را ببینیم.» او شرایط نیم‌فصل دوم را اینگونه ارزیابی کرد: «من خیلی به بهتر شدن بازی‌ها امیدوار نیستم. ما اول باید دیدگاه‌های عموم را از طریق رسانه‌ها تغییر دهیم. حتی در خود رسانه‌ها هم باید این دیدگاه ترمیم شود. در این شرایط، همه مطالبات جدیدی از باشگاه‌ها و مربیان پیدا می‌کنند و به سمت کیفیت حرکت می‌کنند. همچنین می‌توانیم قوانین را تغییر دهیم و رویکردی داشته باشیم که از بازیکنان جوان استفاده کنیم. ما در جام جهانی 2022 قطر، پیرترین تیم بودیم و حالا هم اگر معدل سنی تیم‌های لیگ برتر گرفته شود، خیلی بالاست. برای امیدواری به آینده، نیازمند نیروهای جوان هستیم. در بخش مربیگری، مربیان جوانی آمده‌اند اما در بدنه تیم‌ها، بازیکنان جوانی نمی‌بینیم و این موضوع باید تغییر کند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8105/10/641118/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها