ضرورت استفاده از ظرفیت‌ فرهنگی فضای مجازی


صادق کیانی‌مقدم
مدرس و مربی قصه‌گویی

​​​​​​​امـروزه وسـایـل ارتـبـاط جمعى بخصوص فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در تمامى کشورها، نقش حساس و مهمى را در زمـیـنه‌هاى مختلف از جمله سیاسى، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگى و هنری ایفا مى‌کنند. آنچنان که افراد، بدون بهره‌مندی از دانش لازم برای بهره‌مندی از تکنولوژی‌های نوین ارتباطی دیگر در ردیف با سوادان قرار نمی‌گیرند.
بنابراین فضای مجازی و صفحات اینترنتی از جمله کلید واژه‌هایی هستند که می‌توانند در پویایی و توجه مخاطبان به موضوع مورد انتشار یا بحث در هر زمینه‌ای مؤثر و مفید باشند. در این بین اینترنت از جمله عوامل مؤثر در دنیای تکنولوژی است که بیشترین تأثیر ر ا از جهت فرهنگی در جوامع امروزی به جای می‌گذارد،آنچنان که اگر جوان یا نوجوان امروزی به آن دسترسی راحتی نداشته باشد سردرگم و کلافه می‌شود!
با تکیه بر مواردی که به آن اشاره شد می‌توان دریافت که استفاده از بستر فضای مجازی و بهره‌مندی از اینترنت در زمینه پخش فیلم و سریال‌هایی در ژانرهای مختلف و نیز پخش فیلم تئاتر یا حتی تئاتر آنلاین، نه تنها خانواده‌ها و مخاطبان را به فضاهای فرهنگی و هنری می‌کشاند بلکه باعث افزایش گرایش قشر جوان و نوجوان به استفاده از محصولات فرهنگی می‌شود.
از طرفی «هویت» فرد در پاسخ وی به پرسش‌هایی از جمله «کیستی» و «چیستی» و «چرایی» سهل‌تر به ظهور می‌رسد و این مهم در قالب همان پخش فیلم مناسب و مورد علاقه مخاطب محقق می‌شود، اتفاقی که در نتیجه استقبال مخاطبان و علاقه‌مندی فرهنگی مردم در بستر فرهنگی نوین جامعه، خود را نشان می‌دهد.
این تحولات بخشی از فرایند جهانی شدن و همچنین افزایش سرعت تغییرات اجتماعی به‌دنبال گسترش فضای مجازی در زندگی امروز حاصل می‌شود که در این بین بحث مصرف‌گرایی در عصر حاضر مطرح می‌شود.در چنین شرایطی ضروری است که سیاستگذاران، بانیان و همچنین تولیدکنندگان توجه کنند که در مقابله با تبعات منفی نفوذ فضای مجازی قادرند دست به تولید چه محصولات فرهنگی و با چه درون مایه ای در حوزه‌های فیلم و تئاتر بزنند که از فاکتورهایی نظیر گرفتاری به روزمرگی و تکراری بودن هم مبرا باشند.
به گمانم در این بین یکی از بهترین راه‌ها می‌تواند استفاده از خود فضای مجازی باشد، اینکه با کمک قالب‌های اینترنتی دست به پخش محصولات فرهنگی و هنری هدفمند بزنند، فیلم‌ها و سریال‌ها و تئاترهایی که هم برای مخاطبان جذاب باشند و هم بر ذهن آنان هم اثربگذارند.
تئاتر، هنر انتقال مفاهیم و اندوخته‌ها و تجربه هاست، فیلم نیز قدرت اثرگذاری زیادی در جذب مخاطبان دارد، بنابراین دست‌اندرکاران فعال در این حوزه می‌توانند با تشکیل کار گروه‌های عملیاتی در زمینه هنر و فناوری و انفورماتیک (اینترنت) به یک نتیجه برای خلق یک اثر و انتشار آن در این بستر تلاش و تولیدات مداوم داشته باشند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8105/12/641141/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها