دیگه چه خبر؟


آزادی یک شهروند بازداشتی لهستانی

 خبر اول اینکه، وزارت خارجه لهستان روز شنبه اعلام کرد شهروند زندانی این کشور در ایران آزاد شده و به لهستان بازگشته است. به گزارش تسنیم، طبق اعلام وزارت خارجه لهستان، «ماسیج والچاک»، شهروند بازداشتی این کشور که به‌اتهام جاسوسی در ایران دستگیر شده بود، آزاد شده و به لهستان بازگشته است. والچاک از سپتامبر 2021 به‌دلیل اقداماتی از جمله نمونه‌برداری از خاک در مناطق ممنوعه توسط نیروهای امنیتی ایران دستگیر شد. 

حاج قاسم؛ مبدع ایده محاصره موشکی صهیونیست‌ها

 خبر دیگر اینکه، محمود القماطی، عضو شورای سیاسی حزب‌الله در گفت‌وگو با تسنیم خبر داد حاج قاسم سلیمانی صاحب ایده محاصره موشکی اسرائیل بود و گفت که او این ایده را با موفقیت اجرا و نهایی کرد. وی که  از مقام‌های ارشد حزب‌الله لبنان و عضو شورای سیاسی این جنبش است، گفت: شهید سلیمانی ایده و تفکرش محاصره اسرائیل بود و در عمل هم توانست اسرائیل را در محاصره موشکی قرار دهد. این شهید سلیمانی بود که برای موشک‌های لبنان و غزه و همچنین عراق و حتی یمن برنامه‌ریزی کرد. وی ادامه داد: اکنون مقاومت اگر آماده ورود به جنگ با اسرائیل است و بر موشک‌ها و پهپادهایش تکیه می‌کند، به خاطر شهید سلیمانی است و این محاصره موشکی علیه اسرائیل نه تنها ایده شهید سلیمانی بود، بلکه به این وسیله او می‌خواست از لبنان  دفاع کند و معادله بازدارندگی را پایه گذاری  و آن را مستحکم کند، بنابراین آنچه شهید سلیمانی محقق کرد، یک کار کیفی و راهبردی بود. عضو شورای سیاسی حزب‌الله با بیان اینکه شهید سلیمانی در جنگ سال 2006 بین ما بود و در اتاق عملیات مقاومت بود گفت: شهید سلیمانی بعد از جنگ 2006 تا زمان شهادتش مرحله‌ای جدید را آغاز کرد که در آماده و مهیا کردن مقاومت و تجهیز آن نمود پیدا می‌کند و همراه مقاومت در سوریه بود، چه در عملیات‌ و چه در میدان‌ها کنار جوانان و فرماندهان میدانی بود و اوضاع را پیگیری می‌کرد و زیر نظر داشت و برای آن برنامه‌ریزی می‌کرد.

جنگنده پیشرفته روسی سال آینده وارد ایران می شود

 شنیدیم که، یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت که جنگنده‌های سوخو35 که ایران به روسیه سفارش داده است، اوایل سال آینده وارد کشور می‌شود. شهریار حیدری در گفت و گو با تسنیم، افزود: ما به کشور روسیه سفارش‌هایی نظیر سیستم‌های پدافندی، موشکی و همچنین بالگرد را نیز داده‌ایم و اکثر این سلاح‌ها بزودی وارد کشور می‌شوند. پیش از این رسانه‌های غربی به نقل از منابع امنیتی خود، از گسترش همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه خبرداده و گفته بودند که ایران سفارش خرید جنگنده‌های سوخو35 را به این کشور داده است. این اخبار و گزارش‌ها که باهدف تخریب روابط راهبردی ایران و روسیه در رسانه‌های غربی منتشر می‌شد، تاکنون از سوی مقام‌های ایران یا روسیه رد یا تأیید نشده بود. سوخو35 یکی از قدرتمندترین جنگنده‌های نسل 4 دنیاست که به رادار پیشرفته آرایه فازی مجهز بوده و امکان کشف 30 هدف و درگیری با 8 هدف را به‌صورت همزمان دارد. 

اعتراف نشریه امریکایی به قدرت پهپادهای ایرانی

 با خبر شدیم که، نشریه نشنال اینترست روز یکشنبه با انتشار خبری از مقام‌های امریکایی درخواست کرد تا با توجه به افزایش قدرت ایران در ارتباط با صنایع هوایی بخصوص ساخت پهپاد و شکست تحریم‌های اقتصادی، راهبرد تحریمی خود را در قبال تهران تغییر دهند. به گزارش ایرنا، این نشریه در ادامه تأکید کرد، پهپادهای ایرانی ارزان‌تر از انواع خارجی یکی از ستون‌های اصلی قدرت نظامی ایران را در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) و بیرون از آن تشکیل داده است.
در ادامه این خبر آمده است، با توجه به دشواری‌های امریکا در برخورد با مسأله پهپادهای ایرانی و صادرات آنها به برخی کشورها بهتر است امریکا به جای تحریم‌های اقتصادی، استراتژی جدیدی در قبال ایران اتخاذ کند. بر پایه این گزارش، ششم ژانویه ۲۰۲۳ نیز وزارت خزانه‌داری امریکا تحریم‌هایی علیه اعضای هیأت اجرایی سازمان صنایع هوافضا و هوافضای قدس (IAIO)، شرکت زیر نظر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران وضع کرد. نشنال اینترست در ادامه خاطرنشان کرد، در سال‌های گذشته امریکا تحریم‌های زیادی علیه نهادهای دفاعی -امنیتی ایران از جمله صنایع هوانوردی فجر (FACI)، صنایع پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران (PAHNA) و صنایع هواپیماسازی ایران (IACI) اعمال کرده ولی با وجود این همچنان این صنایع با قدرت به کار خود ادامه داده‌اند. بر‌ اساس اعلام این نشریه، تحریم‌های غرب نتوانسته است از تبدیل شدن ایران به یک بازیگر برجسته در بازار هواپیماهای بدون سرنشین نظامی و به اشتراک گذاشتن فناوری هواپیماهای بدون سرنشین با شرکا و نمایندگی‌های خود در داخل و خارج از خاورمیانه جلوگیری کند. نشریه مزبور افزود، ساخت پهپادهای نظامی در ایران از اواسط دهه ۸۰ میلادی بعد از جنگ ایران و عراق آغاز شده است و حالا مجموعه پهپادهای نظامی پیشرفته ایران در بیش از ۳۳ مدل مختلف یکی از ستون‌های استراتژی امنیتی و ساختاری نظامی این کشور را تشکیل می‌دهند. نشنال اینترست در پایان تصریح کرد، پهپادهای ایرانی ارزان‌تر از پهپادهای غربی هستند و ثابت کرده‌اند که در میدان‌های مختلف نبرد منطقه‌ای مؤثر می‌باشند.

اعتراف سردبیر ایران وایر 
به حمایت مالی بن سلمان از ایران اینترنشنال

 دست آخر اینکه،  گروه هکری عدل علی در روزهای اخیر اعلام کرده است که توانسته به ایمیل‌های نازنین بنیادی از چهره‌هایی که سازمان جاسوسی امریکا به عنوان اپوزیسیون ضدایرانی مطرح کرده است، دست یابد. بر اساس یکی از ایمیل‌های فاش شده 15 آگوست 2020، نازنین بنیادی به مازیار بهاری، سردبیر سایت معاند «ایران وایر» ایمیلی ارسال کرده و می‌گوید کسی از ایرانیان حاضر در نیویورک و واشنگتن دی سی را می‌شناسد که در سمت مدیر ارشد و به‌طور مستقیم با هادی قائمی، مدیر مرکز حقوق بشر ایران کار کند؟ مازیار بهاری پاسخ می‌دهد خبرنگاران و فعالانی که من می‌شناسم اکثراً با ایران اینترنشنال که مستقیم از طرف بن سلمان حمایت مالی می‌شوند کار می‌کنند. سردبیر ایران وایر درحالی در این ایمیل مستقیماً به حمایت مالی بن سلمان از تلویزیون ایران اینترنشنال اشاره می‌کند که این رسانه ضدایرانی هیچ‌گاه در رسانه خود به این مسأله مهم نپرداخته است. گردانندگان این رسانه ضدایرانی خود را حامی محیط امن، آزاد و بدون سانسور، تهدید و اجبار برای خبرنگاران و کنشگران می‌دانند و مدعی هستند ناامنی و ترس آنها باعث شده تا در خارج از ایران به فعالیت خود ادامه دهند. حال شواهد نشان می‌دهد ترس این اپوزیسیون از رژیم سعودی که در قتل و تکه تکه کردن خاشقجی خشونت خود را نشان داده باعث شده است تا این افراد به صورت رسمی درخصوص حمایت بن سلمان از رسانه ضدایرانی ایران اینترنشنال سخن نگویند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8105/3/641146/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها