انگلیس در واکنش به اعدام علیرضا اکبری سفیرش در تهران را برای رایزنی فرا ‌خواند

ادامه موضعگیری مداخله‌جویانه درباره اعدام جاسوس MI6


واکنش‌های مداخله جویانه کشورهای اروپایی به اجرای حکم علیرضا اکبری، محکوم به جاسوسی که چند روز پیش به دار مکافات آویخته شد، همچنان ادامه دارد. «جیمز کلورلی»، وزیر خارجه انگلیس در واکنش به این اقدام اعلام کرد که پس از اعدام «علیرضا اکبری»، این کشور به طور موقت سفیر خود را از تهران برای رایزنی‌های بیشتر فرا خوانده است.
شنبه هفته جاری مرکز رسانه قوه قضائیه خبر داد حکم علیرضا اکبری دارای تابعیت مضاعف ایرانی- انگلیسی که به اتهام افساد فی‌الارض و اقدام گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور از طریق جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی دولت انگلیس به مجازات اعدام محکوم شده بود، اجرا شد. پس از اعلام این خبر بود که «جیمز کلورلی»، وزیر خارجه انگلیس در پیامی ادعایی اعدام اکبری را اقدامی وحشیانه خواند و مدعی شد که این اقدام مستحق محکوم کردن به شدیدترین شکل ممکن است. «ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس نیز در پیامی این اقدام را بی رحمانه توصیف کرد.  اما به نظر می‌رسد واکنش مداخله جویانه مقام‌های بریتانیایی از این هم فراتر رفته است. چنان که روزنامه انگلیسی «ساندی تلگراف» روز گذشته در گزارشی خبر داد که دولت انگلیس در حال بررسی برداشتن حمایت خود از توافق هسته‌ای با ایران و احیای برجام است. این روزنامه به نقل از منابع ارشد در دولت انگلیس ادعا کرد که «چشم‌انداز احیای توافق هسته‌ای ایران در مقایسه با زمانی که مذاکرات آن آغاز شد، بسیار تغییر کرده و اکنون لندن در حال بازنگری تعامل آتی خود در این زمینه است.»چنین واکنش‌های تندی از سوی مقام‌های لندن به اعدام اکبری در حالی بروز یافته است که بر اساس اعلام وزارت اطلاعات، این فرد اطلاعات مهم کشور را به صورت کاملاً آگاهانه در اختیار سرویس جاسوسی دشمن قرار می‌داده و از مهم‌ترین عوامل جاسوسی سرویس اطلاعاتی انگلیس در مراکز حساس و راهبردی کشور به شمار می‌رفته است.
 همراهی اتحادیه اروپا با انگلیس
پس از واکنش‌های قابل پیش‌بینی انگلیس به اعدام اکبری، «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم روز گذشته در بیانیه‌ای همسو با انگلیس این اعدام را محکوم کرد. اتحادیه اروپا در این بیانیه مداخله جویانه اقدام ایران را با شدیدترین لحن محکوم کرده و یادآور شده که مخالفت شدید خود با استفاده از مجازات اعدام در هر شرایطی را یادآوری می‌کند. علاوه بر مسئولان انگلیس، رئیس جمهور فرانسه هم با دخالت در امور داخلی ایران به اعدام  اکبری واکنش نشان داد. «امانوئل مکرون» اعدام اکبری را  «شنیع» خواند و مدعی شد که در همبستگی با انگلیس ایستاده و این  اعدام را محکوم می‌کند. پیش‌تر وزارت خارجه امریکا نیز در اظهارات مداخله‌جویانه خود با اشاره درخواست دولت بریتانیا از ایران برای عدم اجرای این اعدام، اتهامات اکبری و صدور حکم اعدام برای وی را همراه با انگیزه سیاسی خوانده بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8105/3/641148/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها