رئیس جمهور در بازدید سرزده از شرکت ملی گاز، مصرف صحیح گاز را مکمل تلاش های مسئولان دانست

صرفه جویی برای عبور کم هزینه از سرما


گروه سیاسی/ روز گذشته رئیس جمهور در برنامه‌ای از پیش اعلام نشده، در شرکت ملی گاز حضور یافت و در جریان آخرین وضعیت توزیع گاز، به‌عنوان اصلی‌ترین سوخت گرمایشی به سراسر کشور قرار گرفت. جلسه ستاد مدیریت بحران کشور نیز، روز گذشته به ریاست وزیر کشور و با حضور اعضای ستاد ملی مدیریت بحران در وزارت کشور برگزار شد و طی آن، آخرین هماهنگی‌ها و تدابیر برای مدیریت بهینه وضعیت پیش رو و نیز امدادرسانی‌های احتمالی مورد بررسی قرار گرفت. نفس برگزاری این جلسات و نشست‌ها و مهم‌تر از آنها، مباحث و راهکارهای پیش‌بینی شده در آنها، نشان دهنده بسیج دولت و دستگاه‌های اجرایی برای عبور ساده‌تر و با کمترین خسارت از سرمای سراسری است. هرچند آیت‌الله رئیسی در شرکت ملی گاز، به برخی ترک فعل‌ها در گذشته همچون انحلال شرکت ذخیره‌سازی گاز اشاره کرد که موجب تشدید سختی و دشواری‌های امروز شده است.
مصرف صحیح گاز، مکمل تلاش‌های مسئولان
رئیس جمهور در شرکت ملی گاز، مهم‌ترین مسأله در شرایط فعلی را تأمین گاز خانگی با هدف گرمایش مورد نیاز مردم در اقصی نقاط کشور دانست و درعین حال تأکید کرد که مصرف صحیح گاز، مکمل تلاش‌های مسئولان برای توزیع و مدیریت بهینه گاز است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی در حضور از پیش اعلام نشده در شرکت ملی گاز، ضمن حضور در مرکز کنترل شبکه گاز کشور، از نزدیک در جریان آخرین وضعیت توزیع گاز در سراسر کشور و اقدامات صورت گرفته برای پایداری این شبکه قرار گرفت.رئیس جمهور سپس در جلسه ویژه کارگروه تأمین پایدار سوخت زمستانی شرکت کرده و از تلاش‌ها و زحمات وزیر نفت و مسئولان شرکت ملی گاز که با توجه به شرایط خاص آب و هوایی پیش آمده در کشور برای مدیریت صحیح توزیع گاز تلاش زیادی کرده‌اند، قدردانی کرد.آیت‌الله رئیسی، وجه مکمل تلاش‌های مسئولان اداره گاز را مصرف صحیح گاز از سوی مردم عنوان کرد و گفت: اصلاح الگوهای مصرف نیاز به فرهنگ‌سازی دارد که مسئولیت اصلی در این زمینه بر عهده رسانه ملی، اصحاب رسانه و تریبون‌داران است.
اولویت، تأمین سوخت خانگی
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه در وضعیت خاص آب و هوایی پیش آمده با تلاش‌های مسئولان اداره گاز و البته همراهی و همکاری متعهدانه مردم قطعی گسترده گاز نداشتیم و فقط در نقاط محدودی متأسفانه گاز قطع شد، درباره مدیریت اعمال شده، گفت: تعطیلی اداره‌ها و سازمان‌ها راهکار مناسبی نیست، اما امروز موضوع اهم رساندن سوخت به منازل مردم است و بعد به واحدهای تجاری و اداری.
وی با تأکید بر ضرورت مدیریت جدی مصرف و مواجهه با مشترکان پرمصرف در بخش خانگی، تجاری و اداری به نحو مقتضی، افزود: در موضوع مشترکان پرمصرف نظارت بر مصرف سازمان‌های دولتی اولویت بیشتری دارد.
بی‌توجهی به ذخیره‌سازی گاز در گذشته
رئیس جمهور حضور و اقدام بموقع در کنار پیش‌بینی صحیح و اتخاذ سیاست‌های پیشگیرانه را از دیگر الزامات مدیریت صحیح دانست و تصریح کرد: موضوع ذخیره‌سازی گاز و نفت از مسائل بسیار مهم بویژه برای شرایط بحرانی و غیرقابل پیش‌بینی است که متأسفانه در یک مقطعی مورد بی‌توجهی قرار گرفته و شرکت ذخیره‌سازی گاز منحل شده است. وزارت نفت پس از پایان شرایط ویژه فعلی باید حتماً این موضوع را مورد توجه جدی قرار دهد.
وزیر کشور: راه اصلی عبور از بحران، بهبود مصرف است
در جلسه ستاد مدیریت بحران کشور که به ریاست وزیر کشور برگزار شد، نه فقط مسأله توزیع گاز و تأمین گرمایش مورد نیاز مردم، بلکه سایر جوانب و مسائل ناشی از سرمای اخیر، مورد بحث و بررسی قرار گرفت که بخشی از این مسائل، ناظر بر حل درازمدت مسأله در سال‌های آینده است.به گزارش ایرنا، احمد وحیدی در این جلسه، راه اصلی مدیریت مصرف انرژی و عبور از بحران در فصل سرما را اصلاح و بهبود الگوی مصرف در کشور دانست و گفت که در عین حال باید نسبت به کاهش مصرف انرژی نیز اهتمام داشت.وی با بیان اینکه در موارد بسیاری با مصرف مازاد فراوان گاز روبه‌رو هستیم که به شبکه توزیع گاز فشار می‌آورد، خواستار اصلاح این رویه شد.
استانداردسازی مصرف انرژی در صنایع
وزیر کشور بر استانداردسازی مصرف انرژی نیز تأکید کرد و گفت: در این زمینه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد وظایفی طبق قانون دارند که باید نسبت به بهینه‌سازی مصرف انرژی اقدام کنند.وحیدی با اشاره به اینکه در برخی مراکز به وفور گاز مصرف می‌شود که بهره‌وری بالایی هم ندارد، اظهارکرد: در این زمینه می‌توان به شیوه گرماتاب اشاره کرد که برای گرم کردن برخی محیط‌ها استفاده می‌شود که بهره‌وری ندارد و باعث اتلاف انرژی می‌شود.وزیر کشور، با اشاره به گزارش استانداران درباره وضعیت امدادرسانی به مردم، گفت: با توجه به گزارش سازمان هواشناسی، برودت هوا در روزهای آتی ادامه خواهد داشت و نیاز است گروه‌های مدیریت بحران همچنان فعال باشند و رصد میدانی نقاطی را که دچار افت فشار گاز می‌شوند  ادامه دهند.
استان‌های معین برای امدادرسانی آماده باشند
وی همچنین بر آمادگی استان‌های معین برای امدادرسانی احتمالی به استان‌هایی که دچار مشکل می‌شوند، تأکید کرد.وحیدی تداوم کار نانوایان در شرایط کنونی را ضروری دانست و گفت: پیش‌بینی رساندن سوخت مایع برای مناطقی که کمبود گاز وجود دارد، لازم است تا اگر دچار قطعی گاز شدیم با سوخت مایع مشکل مردم برطرف شود.
تأمین حداقلی گاز برای صنایع فولادی
وزیر کشور بر آمادگی استان‌ها برای خدمت‌رسانی مردم در دوره برودت هوا تأکید کرد و درباره صنایع و تأمین انرژی آنها گفت: فرض بر این است تا جای ممکن صنایع بویژه صنایع فولادی را با تأمین حداقلی گاز مورد نیاز در مدار حفظ کنیم تا دچار ریختگی کوره‌ها نشویم.
پویش موفق در خراسان رضوی
وحیدی بر اطلاع‌رسانی دقیق و بموقع به مردم تأکید کرد و گفت: پویش «یک خانه یک اتاق گرم» با موفقیت در خراسان رضوی انجام شد و انجام آن در سایر استان‌ها نیز کمک کننده است.وزیر کشور در این راستا، از مردم خواست که با کاهش مصرف گاز، به سوی افزایش مصرف برق روی نیاورند زیرا برق نیروگاه‌ها هم از طریق گاز تولید می‌شود.وی همچنین درباره اداره‌ها و تعطیلی آنها نیز توضیح داد: این کار به لحاظ ضرورت رخ داد اما استانداران تلاش کنند تا حداقل نیروها برای پاسخگویی به مراجعات مردم در ادارات حضور داشته باشند تا کار مردم بخصوص در استان‌هایی که درجه حرارت قابل تحمل است، تعطیل نشود.وزیر کشور درباره دوسوخته شدن صنایع نیز اظهار داشت: این موضوع در حوزه پدافند غیرعامل نیز ضرورت دارد تا در موارد اینچنینی بتوان از تعطیلی صنایع جلوگیری کرد.
آمادگی استان‌ها و نیروهای مسلح برای امداد
 در ادامه این جلسه که با حضور نمایندگان عضو این ستاد در وزارت کشور برگزار شد، در ارتباط زنده با استانداران استان‌های درگیر بارش‌های زمستانی، آخرین وضعیت امدادرسانی و خدمت‌رسانی به هموطنان بررسی شد. سردار عبداللهی نماینده نیروهای مسلح نیز از آمادگی این نیرو برای امدادرسانی به مردم خبر داد و سایر دستگاه‌ها نیز آخرین وضعیت و نقطه نظرات خود را برای مدیریت مصرف انرژی ارائه کردند.


بــــرش
آیت‌الله رئیسی در جلسه هیأت دولت مورد تأکید قرار داد
بازرسی ریاست جمهوری مأمور نظارت بر واگذاری خودرو به دستگاه‌ها

​​​​​​​آیت‌الله رئیسی در جلسه عصر دیروز یکشنبه هیأت دولت با اشاره به افزایش برودت هوا و مصرف گاز در کشور، ضمن قدردانی از اقدامات دستگاه‌های ذیربط دولت برای تأمین گاز مصرفی خانه‌های مردم و واحدهای اداری و تجاری، بر اهمیت مدیریت مصرف تأکید کرد. رئیس جمهور با بیان اینکه تکمیل فاز ۱۱ مجتمع پارس جنوبی در سال‌های گذشته می‌توانست در رفع ناترازی گازی نقش مؤثری داشته باشد، اظهار داشت: بعد از ترک کار توسط شرکت‌های خارجی، عملیات تکمیل این فاز با قوت ادامه یافته و در آینده نزدیک به مراحل نهایی خواهد رسید.
آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فراگیر شدن استفاده از فضای مجازی در زندگی و کسب و کار مردم، از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خواست دغدغه‌های مردم در زمینه کندی سرعت و دیگر مشکلات موجود را با فوریت پیگیری و رفع کند.
رئیس جمهور همچنین با اشاره به گزارش‌هایی درباره فروش خودرو به برخی دستگاه‌ها، خارج از ضوابط تعیین شده، نظارت بر فرآیند فروش خودرو در چارچوب دستورالعمل هشت بندی را که سال گذشته در جریان بازدید از پارکینگ ایران خودرو اعلام شد، مورد تأکید قرار داد و با بیان اینکه هیچ دستگاهی حق ندارد برای خود امتیازات ویژه در نظر گیرد، وزارت صمت و بازرسی ویژه ریاست جمهوری را مأمور بررسی واگذاری خودرو به دستگاه‌ها و برخورد با متخلفان در این زمینه کرد.دکتر رئیسی همچنین بار دیگر ضرورت تبیین و اطلاع‌رسانی از برنامه‌ها و اقدامات امیدآفرین دولت و دستگاه‌های اجرایی را مورد تأکید قرار داد و با اشاره به طرح ابهام درباره برگزاری جلسات مرتبط با موضوع مسکن از سوی برخی رسانه‌ها اظهار داشت: موضوع مسکن همواره برای دولت مهم بوده و جلسات هفتگی آن بطور مرتب برگزار شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8105/2/641150/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها