برف روی برف


زهره افشار
خبرنگار

در حالی که روز گذشته 17 استان کشور بارش برف سنگین و باران داشت و روند ماندگاری هوای سرد مشکلاتی را برای مدیریت مصرف گاز بویژه در استان‌های شرقی و شمال شرقی کشور به وجود آورده، سازمان هواشناسی کشور از ماندگاری هوای سرد تا حداقل سه‌شنبه هفته جاری خبر داد و نسبت به ورود سامانه جدیدی که قرار است موج جدیدی از کاهش  دما و افزایش سرما را از روز جمعه در کل کشور رقم بزند  هشدار داد.
صادق ضیاییان مدیر کل پیش بینی وهشدار سازمان هواشناسی در گفت و گو با «ایران» تصریح کرد : روز گذشته بارش برف و باران در استان‌های تهران، البرز، قزوین، زنجان، گیلان، مازندران، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان،چهار محال و بختیاری، مرکزی، همدان، قم، فارس و بوشهرادامه داشت و امروز (دوشنبه) ادامه بارش‌ها را در استان‌های بوشهر وجنوب فارس خواهیم داشت. همچنین از روز سه‌شنبه با ورود سامانه جدید بارشی به جنوب کشور در استان‌های واقع در نیمه جنوبی بویژه بوشهر، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، اصفهان، یزد، کرمان، هرمزگان، سیستان وبلوچستان و خراسان جنوبی بارش‌های سیل آسا خواهیم داشت که برای استان‌های کرمان، بوشهر و فارس هشدار نارنجی صادر شده است . ضیاییان خاطرنشان کرد:هرچند از روز سه‌شنبه شاهد افزایش یک تا دو درجه‌ای دما در کل کشور خواهیم بود اما از روز جمعه و با ورود یک جبهه هوای سرد بار دیگر با افت شدید دما و ماندگاری هوای سرد روبه‌رو می‌شویم وضروری است مسئولان خود را برای کنترل مصرف گاز آماده کنند. در همین حال محمدسبزه‌زاری  مدیر کل سازمان هواشناسی خوزستان هم به «ایران» گفت :روزیکشنبه شاهد بارش برف در ارتفاعات دزفول و مسجد سلیمان و لاری بودیم اما بیشترین بارش را با 50 میلیمتردرحسینیه داشتیم.   
همه راه‌های اصلی باز است 
«غلامعباس بهرام نیا» مدیر کل امورعملیات راهداری، ماشین‌آلات و مدیریت بحران سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هم در گفت و گو با «ایران» تصریح کرد: روز گذشته(یکشنبه ) با وجود بارش برف سنگین در برخی محورها همه راه‌های اصلی کشور بازبود و با انجام عملیات برف‌روبی، تردد در آنها به کندی صورت می‌گرفت. اما محورغیر شریانی ابهر- خدابنده در استان زنجان روز گذشته مسدود بود.
 وی افزود: روز گذشته در راه‌های ارتباطی کردستان، لرستان، همدان، البرز، قزوین، زنجان، تهران، فارس، اصفهان، مرکزی، کرمانشاه، کهگیلویه وبویراحمد و چهار محال و بختیاری بارش برف داشتیم که بیشترین عملیات برف‌روبی دراستان‌های کردستان، کرمانشاه، همدان و مرکزی بود. در استان خراسان رضوی برودت هوا را داشتیم اما بارش برف مشکل زا نبود. وی تصریح کرد: در روز گذشته ارتفاع برف در گردنه چری چهارمحال و بختیاری از 1.5 متر گذشت و برف در محور اسالم خلخال به یک متر رسید. همچنین در راه‌های ارتباط استان‌های خوزستان ایلام و بوشهر بارش شدید باران را داشتیم .
افت فشار گاز در خراسان رضوی و جنوبی 
خراسان رضوی از دوشنبه هفته گذشته تحت تأثیر سامانه سرد شمالی قرار گرفت به طوری که با کاهش چشمگیر دما، این استان  در روزهای گذشته سردترین روزهای ۱۵ سال اخیر خود را به ثبت رساند. به گونه‌ای که با افزایش برودت و پیش بینی ادامه آن، مدارس و دانشگاه‌های این استان تاپایان هفته غیرحضوری شد و روز گذشته ادارات نیز دورکار بودند .
خراسان رضوی همچنین یکی از استان‌هایی بود که با افت فشار گاز مواجه شده بود. کوشکی رئیس مرکز راهبری گاز گفت: بامداد یکشنبه  استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی با بیشترین افت فشار و قطع موقت گاز مواجه شدند. وی افزود: از اواسط هفته گذشته شاهد ورود موج گسترده سرما به کشور بودیم که باعث شد در روزهای گذشته با موازنه منفی تولید و مصرف گاز مواجه شویم  به خصوص در استان‌های شمالی و شمال شرق کشور که سرمای بی‌سابقه‌ای داشتند و کمینه دما در برخی از شهرهای استان، به منفی ۲۸درجه رسید که حداقل انتقال گاز را به شبکه‌های شمال شرق کشور داشتیم .
به گفته وی هر چند روز یکشنبه  جریان گاز برقرار بود و با حداکثر ظرفیت ایستگاه‌ها کار می‌کردند و جریان گاز قطع نشده اما افزایش مصرف باعث شده متأسفانه در برخی از سرشاخه‌ها شاهد افت فشار باشیم و در برخی از شهرها  قطع گاز داشتیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8105/1/641153/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها