آخرین یال دماوند به نام سازمان جنگلها سند خورد
خروج کامل دو پلاک کوه دماوند از وقف
زهرا کشوری
خبرنگار
۲ پلاک وقفی کوه دماوند از مالکیت سازمان اوقاف و امور خیریه کشور خارج شد و به نام سازمان جنگلها سند خورد. ثبت سند به نام سازمان جنگلها آنطور که «رضا افلاتونی»، مسئول حقوقی سازمان جنگلها، منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به روزنامه ایران میگوید «در نیمههای شب سهشنبه در لاریجان رقم خورد.» خروج دماوند از وقف، همان نیمهشب به شبکههای اجتماعی رسید و واکنشهای مثبتی را در پی داشت. البته اهالی رسانه در شبکههای اجتماعی یادآوری کردند که برای اطمینان از خروج کامل کوه دماوند، باید منتظر خبرهای رسمی صبح روز چهارشنبه بود. تردید اهالی رسانه برای درج تیتر «خروج کامل کوه دماوند از وقف» بیراه نبود و معلوم شد همچنان دو پلاک دیگر محل اختلاف سازمان اوقاف و سازمان جنگلهاست. کوه دماوند نماد تاریخی و جغرافیایی ایران است و انتشار وقف برشی از این کوه در هفته گذشته به واکنشهای بسیار زیادی از سوی گروههای مختلف در کشور منجر شد. مسأله وقف کوه دماوند ابتدا تکذیب شد اما با پافشاری رسانهها مشخص شد که پلاکهای ۶۹-۶۸ کوه دماوند در وقف سازمان اوقاف و امور خیریه کشور قرار دارد. این پلاکها از نوک قله تا پای کوه دماوند ادامه مییابد. اما این پایان ماجرا نبود. ثبت سند شبانه و بازگشت بخشی از کوه دماوند به اراضی ملی، نشان داد که پلاکهای مورد اختلاف تنها به ۶۸ و ۶۹ محدود نمیشود. به دنبال ثبت سند اراضی وقف شده با نام اراضی ملی، در سهشنبه معلوم شد علاوه بر این دو پلاک، دو پلاک دیگر هم در کوه دماوند وقف شده است؛ پلاکهای ۳۵ و ۳۷. البته مسئولان در اعلام شماره پلاکهای سند خورده و خارج شده از وقف اختلاف نظر دارند. «سیدصادق سعادتیان»، معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ایسنا میگوید: با تلاش شبانه روزی یک تیم ویژه، سند مالکیت اراضی آخرین یال قله دماوند که همان یال جنوب شرقی است هم به نام دولت صادر شد. با این اقدام، کل اراضی قله دماوند به نام دولت سنددار شد و حتی یک سانتیمتر از اراضی این منطقه وقف نیست. این گفتوگوی سعادتیان باعث شد تا بسیاری از خروج کامل کوه دماوند از وقف خبر دهند. این در حالی است که در گفتوگوی خود اضافه میکند هنوز موضوع اصلی مورد مناقشه یعنی پلاکهای ثبتی ۶۸ و ۶۹ پابرجاست.
معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور میگوید: در آن قسمت مورد اختلاف پلاکهای ثبتی ۶۸ و ۶۹ نیز موضوع در دست بررسی است و قطعاً با حکم قضایی حفظ خواهد شد.
افلاتونی بر خلاف سعادتی به «ایران» میگوید: «اختلافها بر سر دو پلاک ۶۸ و ۶۹ حل شده است اما همچنان دو پلاک دیگر سابقه وقفیت دارند که پیگیر حل مشکل این دو پلاک نیز هستیم.»
او میگوید: «۴ پلاک ثبتی در حاشیه و کوه دماوند در سوابق اوقاف به عنوان وقف ثبت شده است. بررسیها و تعاملات دو سازمان به این نتیجه رسید که اشکالاتی در وقفیت این مراتع و اراضی وجود دارد. با هماهنگی دو سازمان و پیگیری ادارات استانی و شهرستانی، دوتا از پلاکها به سازمان جنگلها برگشت و سند ملی خورد.» او این دو پلاک را پلاکهای ۶۸ و ۶۹ میداند. بازگشت این پلاکها به اراضی ملی مطالبه رسانههای سراسری در هفته گذشته بود. منطقه ملار در این پلاکها قرار دارد. اوقاف پیش از این بازگشت، اعتقاد داشت مراتع ملار مرتع است که در کوهپایه قرار دارد و بخشی از کوه دماوند نیست.
افلاتونی در واکنش به صحبتهای سعادتیان میگوید: «مدارکی که برای ما از استان به عنوان سند مالکیت صادر شده، ارسال شده است، مربوط به پلاکهای ۶۸ و ۶۹ است. وسعت این پلاکها دو هزار و ۴۰۰ هکتار است. همچنین پلاک ۳۵ و ۳۷ هم در حال بررسی و پیگیری است. او وسعت اراضی وقفی این دو پلاک را نمیداند.»
نخستین خبرهایی که درباره وقف کوه دماوند در مطبوعات نشر یافت، خبر از وقف ۱۸ هزار هکتار از دماوند را میداد اما رضا افلاتونی میگوید: «این عدد را نشنیده است.» او شیوه پلاکبندی کوه دماوند را مثلثی شکل میداند و میگوید: «این پلاکها از رأس قله کوه به سمت پایین میآیند.»
افلاتونی درباره وضعیت جنگلهای هیرکانی آقمشهد که در سایه وقف به تصرف شخصی به نام آقای «خ» درآمده است هم از پیگیری حقوقی مجدد سازمان جنگلها خبر میدهد. به گفته او سازمان جنگلها با اعمال مجدد ماده ۴۷۷ امیدوار است که با نظر مساعد ریاست قوه قضائیه بتواند این جنگلها را به اراضی ملی جنگلی برگرداند و سند آنها را به نام جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی سازمان جنگلها ثبت کند. او درباره وسعت اراضی اوقافی محل اختلاف اوقاف و سازمان جنگلها هم میگوید: «یک میلیون و ۱۸۰ هزار هکتار محل اختلاف اوقاف و سازمان جنگلها بود که ۸۰۰هزار هکتار از این اراضی به سازمان جنگلها برگشته و سند ملی خورده است اما ۳۸ هزار هکتار آن همچنان محل اختلاف این دو سازمان است.»
او میگوید: «برابر مقررات آیین نامه اوقاف اگر سابقه احیایی این اراضی به قبل از سال ۶۵ برگردد، اراضی موقوفی قلمداد میگردد. آنچه تاکنون به اراضی ملی برگشته بر اساس ضوابط و قوانین ملی بوده است.»
بازشدن گره کور کمربندی فریدونکنار بعد از 20 سال
ساری - گره کور سرنوشت کمربندی جنوبی شهر فریدونکنار در آستانه ۲۰ سالگی آغاز عملیات اجرایی آن سرانجام طی بازدید معاون ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی باز و اعلام شد که این پروژه تا پایان شهریور ماه امسال زیر بار ترافیک میرود. به گزارش خبرنگار ایرنا، کلنگ ساخت کمربندی جنوبی فریدونکنار سال ۸۰ به زمین زده شد تا بتواند مشکل ترافیک سنگین داخل این شهر و ارتباط راحت میان غرب و شرق مازندران را برقرار کند، ولی این پروژه تا سال پیش تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و طی یک سال گذشته هم ۳۵ درصد دیگر به آن اضافه شد. محمدرضا کدخدازاده، معاون وزیر راه و شهرسازی روز چهارشنبه به همراه مسئولان استانی و محلی از این کمربندی دارای ۶۵درصد پیشرفت اجرایی بازدید کرد و گفت: متأسفانه کمربندی فریدونکنار فرسایشی شده و بهرهبرداری از آن اولین اولویت پروژههای راه و شهرسازی در مازندران برای سال جهش تولید است.
وی افزود: مسائل مربوط به تأمین اعتبار علت اصلی فرسایشی شدن پروژههایی چون کمربندی جنوبی فریدونکنار است که منجر به تغییرات مداوم قراردادها و طولانی شدن زمان بهرهبرداری میشود.
وی با اعلام اینکه در دولت تدبیر و امید توجه ویژهای برای تکمیل این پروژه نیمهتمام حدود ۲دههای شده، افزود: طی ۱۸ سال یعنی تا سال گذشته این پروژه حدود ۳۰درصد پیشرفت داشت، در حالی که در یک سال اخیر ما شاهد پیشرفت 65 درصدی آن بودهایم. به دلیل قرارگیری فریدونکنار در کریدور شرق به غرب مازندران و وجود بندر در این شهر و ۲ بندر دیگر در شرق و غرب استان (بندر امیرآباد و بندر نوشهر)، روزانه حجم زیادی از خودروهای سنگین وارد شهر فریدونکنار میشود و بر بار ترافیکی و مشکلات شهر اضافه میکند. مسافران و گردشگرانی که به غرب مازندران سفر میکنند چنانچه قصد رسیدن به شرق استان را داشته باشند باید از مرکز شهر فریدونکنار عبور کنند و همچنین سفر از شرق به غرب مازندران هم نیازمند گذر از همین مسیر است.
ارکستر ملی خواجوی کرمانی در کاروانسرای گنجعلیخان برگزار میشود
معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان از برپایی ارکستر ملی خواجوی کرمانی شهرداری کرمان در کاروانسرای گنجعلیخان خبر داد.
به گزارش کرمان آنلاین، محمد جهانشاهی در نشستی که با حضور رهبر و خواننده ارکستر ملی خواجوی کرمانی و چند نفر از هنرمندان گروه برگزار شد، گفت: قبل از شیوع کرونا، برنامههای متعدد فرهنگی برای سال جدید طراحی کرده بودیم و تلاش داشتیم با توجه به اینکه در آستانه صدسالگی شهرداری کرمان هستیم، رویدادهای فرهنگی فاخری را تقدیم شهروندان کنیم که با شیوع کرونا بسیاری از برنامهها تا زمان نامعلومی به تعویق افتاد.
وی افزود: در طراحی این رویدادها سعی کردیم از ایدههای هنرمندان در حوزههای مختلف استفاده کرده و آنها را حمایت کنیم که برگزاری ارکستر ملی خواجوی کرمانی هم از نتایج آن است. جهانشاهی بیان کرد: نزدیک به سه دهه از آخرین رویدادی که با نام خواجو در کرمان برگزار شده بود، میگذشت و ما درصدد بودیم از ظرفیت فرهنگی و هویتی خواجو به نام کرمان بهره ببریم.
پرداخت بالغ بر 233 میلیارد ریال به شهرداری کرمان از محل عوارض مالیات بر ارزش افزوده
مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان از پرداخت بیش از 233 میلیارد ریال عوارض مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری کرمان در 3 ماهه نخست سال جاری خبر داد. به گزارش روابط عمومی اداره کل امور مالیاتی استان کرمان، محمد سلمانی در دیدار با رئیس شورای شهر کرمان، با بیان اینکه عوارض وصول شده مالیات بر ارزش افزوده در هر شهر یا منطقه صرفاً جهت عمران و آبادانی همان منطقه هزینه میشود، خاطرنشان کرد: درسال 98 نیز در مجموع بیش از 1546 میلیارد ریال عوارض به شهرداری کرمان پرداخت شده است. وی بابیان اینکه اداره کل امور مالیاتی استان در راستای توسعه و عمران در کنار شهرداریها و دهیاریها قرار دارد، گفت: در سال گذشته بهطور میانگین هرماه بیش از128 میلیارد ریال از محل وصولی عوارض مالیات بر ارزشافزوده به شهرداری کرمان پرداخت شده است. سلمانی افزود: بخش قابل توجهی از بودجه شهرداری کرمان از طریق مالیات برارزش افزوده تأمین میشود و مطمئناً این مبالغ پرداختی سهم بسزایی در بودجه جاری شهرداری دارد که در بخش عمران و توسعه شهر هزینه شود. در ادامه دیدار، محمد فرشاد، رئیس شورای شهر کرمان نیز رویکرد اداره کل امور مالیاتی استان را حمایت از تولید و سرمایهگذاری عنوان کرد و افزود: عملکرد اداره کل امور مالیاتی استان به امر تولید و سرمایهگذاری کمک شایانی کرده و موجب توسعه و عمران شهری شده است.
تکمیل مترو تبریز چشمانتظار پیگیری نمایندگان تازه نفس مجلس
دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فرماندار تبریز، شهردار تبریز، رئیس و اعضای شورای شهر دیروز از آخرین روند اجرایی برخی از پروژههای شهری بازدید کردند. به گزارش شهریار، طی این بازدید برخی پروژههای عمرانی شهری با حضور علیرضا منادی و روحالله متفکرآزاد دو نفر از نمایندگان تبریز، آذر شهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت. بازدید از ایستگاه شماره ۱۵ قطار شهری تبریز در انتهای خیابان لاله بخشی از این بازدید چند ساعته بود. عملیات اجرایی ایستگاه شماره 15 قطار شهری تبریز هماکنون توسط مجموعه شهرداری تبریز در حال انجام است.
در دوره اخیر مدیریت شهری یکی از وعدههای اصلی شهرداری تبریز درخصوص اتمام خط یک مترو پس از ۲۰ سال تحقق یافت که البته پیش زمینه آن، دریافت اوراق مشارکت به ارزش بیش از هزار و دویست میلیارد تومان از دولت بود که شهرداری تبریز تنها شهرداری بود که موفق به انجام این مهم شد. همچنین تخصیص حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه از سوی شهرداری تبریز نیز از دیگر اقدامات دوره اخیر مدیریت شهری است که با اهتمام اعضای محترم شورا و همراهی نمایندگان محترم مجلس، این دستاورد مهم محقق شد.