ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
«ایران» از وضعیت قیمت کالاها برای شب یلدا گزارش میدهد
سایه سنگین کرونا بر بلندترین شب سال
مرجان اسلامی فر
خبرنگار
بازار یلدا در روزهای کرونایی چگونه میگذرد و آیا با وجود رشد قیمتها سفره یلدا چیده میشود؟
گشتی کوتاه در بازار خوراکیها و میوه نشان میدهد که یلدای 99 برای خیلی از خانوادهها برگزار میشود اما اندازه آن کوچکتر شده است و دیگر خانوادهها مانند سالهای گذشته خریدهای چند کیلویی انجام نمیدهند.
برخیها هم از خیر شب یلدا گذشتهاند و میگویند میتوان بلندترین شب سال را با دیدن فیلم، خوردن چای، تخمه و پفک به پایان رساند. در این میان افرادی هم هستند که میگویند مراسم شب یلدا باید مانند سالهای گذشته برگزار شود چرا که سنت دیرین ایرانیها است. آنها اعتقاد دارند که در شب 30 آذرماه باید در سفره یلدا لیموشیرین، لبو، انار، هندوانه، آجیل و شیرینی باشد تا بدن برای ورود به زمستان آمادگی داشته باشد. روز گذشته برای آنکه قیمت سفره شب یلدا را محاسبه کنیم به مراکز خرید آجیل، تره بار، شیرینی فروشی و میوه فروشیها رفتیم. اولین میوه که توجه همه را برای خرید جلب میکرد، هندوانه بود. قیمت هندوانه در اکثر مغازهها و تره بار 3500 تومان بود که البته این قیمتی است که اتحادیه میوه مصوب کرده بود. برخی از میوه فروشیها برای آنکه گرانفروشی خود را توجیه کنند به اسم اینکه هندوانه آنها قرمز و شیرین است هر کیلو هندوانه را 7 هزار تومان میفروختند و تأکید میکردند که شب یلدا قیمتها بالاتر میرود. در میوه و تره بار قیمت هر کیلو انار 11200، لبو 5200، لیموشیرین 10200 و سیب قرمز هم 8500 تومان بود. در میوه فروشیها قیمتها بسیار بالاتر بود. انار 16900، لبو 6500 و لیموشیرین 14 هزار تومان بود. اما نکتهای که خیلی از خریداران را شاکی کرده بود، کیفیت پایین میوههای عرضه شده در میادین بود. هر چند که در میوه فروشیها هم با قیمتهای بالا، شاهد کیفیت خوبی نبودیم.
بازار دیگری که رونق داشت اما نه مانند سالهای گذشته، آجیل فروشیها بود. آجیل یلدا که معمولاً خیلی از خانوادهها سراغ آن میروند، کیلویی 150 هزار تومان بود. هر چند که توصیه میشود چنین آجیلهایی خریداری نشود چرا که باسلوقی که در آن انداخته میشود وزن آجیل را سنگین میکند و این موضوع به ضرر خریدار است. البته آجیل بدون باسلوق هم در بازار زیاد بود که قیمت آن در حدود 210 هزار تومان بود.
از آنجا که این قیمتها برای یک خانواده چهار نفره سنگین تمام میشود، برخی از خانوادهها با توجه به جیب خود یک نوع آجیل را تعریف میکردند. در سبد خرید مردم انجیر(72 هزار تومان)، باسلوق(65 هزار تومان)، تخمه جابانی (48 هزار تومان) و بادام (210 هزار تومان) بود. برخیها هم در حجم بسیار کم پسته (220 هزار تومان) خریداری میکردند. در این میان هر کیلو شیرینی که بعضاً دانمارکی (گل محمدی) خواهان دارد، هر کیلو 38 هزار تومان و شیرینی تر 48 هزار تومان به بالا بود. از یکی از فروشندگان آجیل پرسیدیم آیا اتحادیه تخصصی شما برای ثبات قیمتها نامهای ارسال کرده است؟ او گفت: «هیچ موضوعی به ما عنوان نشده است ولی با وجود رشد قیمتها سعی کردیم که قیمتها برای شب یلدا ثابت بماند تا مردم بتوانند حداقل خرید را داشته باشند.»
او ادامه داد: «در این روزها که فروش ما باید خیلی بیشتر باشد بهدلیل کاهش قدرت خرید مردم، فروش آجیل حداقل در راسته ما بیش از 40 درصد کاهش یافته است؛ درسته که کرونا بر فروش ما اثر گذاشته است اما مهمترین موضوع بازدارنده قیمتهای بالا است.»
سجاد میگوید: «صنف ما نمیخواهد آجیل بیکیفیت به مردم بدهد اما برخی از مغازه داران که مشکل مالی جدی دارند چند بار آجیلهای خود را بو میدهند تا بوی ماندگی ندهد. هر چند که تعداد این مغازهها بسیار کم است اما آنها به خاطراین که آجیلشان روی دست شان نماند این کار را انجام میدهند.»
یلدای امسال بیش از هر سالی مجازی است. خیلی از مجموعهها برای اینکه مردم را تشویق به خرید اینترنتی کنند با تخفیفهای شگفتآور کالاها و خوراکیهای یلدای 99 را عرضه میکنند و البته برخی از سایتها که همواره فروش اینترنتی آنها زبانزد است، این روزها به خاطر یلدا در تمام محصولات خود برای مشتریان تخفیف در نظر گرفتند.
عباس قبادی معاون وزیر صمت درباره شب یلدا و قیمت کالاها به «ایران»، گفت: «یکی از توصیههای جدی ما به مردم این است که خرید اینترنتی را در اولویت خود قرار دهند چرا که این امر ضمن جلوگیری از افزایش تردد مردم باعث میشود که فروشگاههای سنتی هم به سمت فروش اینترنتی بروند و از طرفی خرید اینترنتی به جهت رقابتی که ایجاد کرده برای مردم سود بیشتری خواهد داشت چرا که کالاهای عرضه شده با تخفیف همراه است.»
او ادامه داد: «تمام سعی وزارت صمت این است که نظارت بر قیمت کالاهای عرضه شده در بازار و سایتهای فروش اینترنتی وجود داشته باشد تا در هیچ شرایطی حق مردم اجحاف نشود.»
در بازار شب یلدا امسال کالاهای جدیدی هم دیده میشود. یکی از این کالاها کرسی است. قیمت این کرسیها از 450 هزار تومان (4 نفره) شروع میشد. کالای دیگر دستکش یلدا با قیمت 30 هزار تومان بود. دستفروشان هم ماسک یلدا با قیمت 25 هزار تومان میفروختند. در بین کالاهای یلدایی لیوان، کلاه، بشقاب، قاشق و چنگال یک بار مصرف یلدایی هم بسیار خواهان داشت. برخی از خانواده ها که باوجود هشدارهای وزارت بهداشت میخواهند دور هم جمع شوند، سراغ این کالاها میرفتند که البته تعدادشان هم کم نبود. از چند هفته قبل هشدارهای وزارت بهداشت برای آخرین روز پاییز 99 شروع شد. این وزارتخانه و ستاد ملی کرونا بارها تأکید کردند که خانوادهها یلدای امسال را دور هم جمع نشوند تا بتوان به سمت مهار ویروس کرونا حرکت کرد. اما با وجود تمام هشدارها همچنان مردم برای خرید اقلام شب یلدا در جنب و جوش هستند. بزرگترهای فامیل با آنکه خودشان از ویروس کرونا هراس دارند اما ترجیح میدهند در یلدای 99 خانواده دور هم جمع شود.
علی بهرهمند رئیس اتحادیه صنف قنادان به «ایران» میگوید: «طی چند وقت اخیر قیمت روغن و شکر افزایش قابل توجهی داشته و این امر به شدت بر قیمت نهایی شیرینی اثر گذاشته است، هیچ واحد صنفی دنبال گرانفروشی نیست چرا که همه میدانند با رشد قیمتها از فروش شان کم میشود و شاید بتوان گفت کاهش فروش 80 درصدی تجربه شده است اما ما چارهای جز افزایش قیمتها نداریم. با وجود رشد قیمت مواد اولیه شیرینی، سعی شده قیمت مصوب منطقی باشد تا مردم بتوانند مانند گذشته نسبت به خرید انواع شیرینی اقدام کنند.»
اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه هم درباره اینکه چرا میوه فروشیها قیمت میوه را مرتب بالا میبرند و قیمت آنها با نرخهای مصوب تره بار فاصله زیادی دارد، گفت: «مردم تنها قیمت میوه را نگاه میکنند اما به این امر توجه نمیکنند که وقتی بار به میوه فروشی میآید هزینه حمل و نقل، هزینه کارگر و هزینه آب و برق و... دارد. البته ما سعی میکنیم با نظارت جلوی گرانفروشی را بگیریم اما بخشی از اختلاف قیمت طبیعی است، از طرفی میوهای که در میوه فروشیها میآید به جهت کیفیت سطح بالاتری دارند.» بازار یلدای امسال مانند سالهای گذشته رونق ندارد و خیلیها میخواهند پروتکلهای وزارت بهداشت را جدی بگیرند به همین جهت گرانفروشی به کمترین سطح خود رسیده است و اکثر فروشندگان سعی میکنند قیمتها را ثابت نگه دارند تا حداقل فروش را داشته باشند. با این اوصاف توصیه میشود که مردم به جای تجمع در مغازهها خرید اینترنتی را دنبال کنند.
قیمت آجیل شب یلدا اعلام شد
رئیس اتحادیه خشکبار تهران کف قیمت هر کیلوگرم آجیل شب یلدا را ۱۲۰ هزار تومان و سقف آن را ۱۷۰ هزار تومان اعلام کرد.
به گزارش مهر ، مصطفی احمدی ادامه داد: در ترکیب آجیل شب یلدا باسلوق، نخودچی و کشمش و انواع مغز وجود دارد. وقتی که میزان باسلوق، نخودچی و کشمش آن بیشتر باشد قیمت در حدود ۱۲۰ هزار تومان است و هر چه از این ترکیب کاسته و به میزان مغزها در آجیل افزوده شود، قیمت بالاتر میرود. وی با بیان اینکه در بازار آجیل مشکلی وجود ندارد، گفت: عرضه در بازار به اندازه کافی است و منتظر خرید مردم و استقبال آنان از بازار آجیل هستیم. وی با بیان اینکه به مردم توصیه شده برای جلوگیری از شیوع کرونا از شرکت در دورهمیهای شب یلدا خودداری کنند، افزود: امیدوار هستیم مردم آجیل بخرند و در منازل خود یلدا را جشن بگیرند. احمدی درباره اینکه آیا پیشبینی کاهش مصرف آجیل در شب یلدا را بهدلیل شرایط موجود دارید؟، گفت: پیشبینی میشود در شب یلدا مصرف آجیل کاهش یابد همانطور که در ۵ الی ۶ ماه گذشته نیز فروش ما بین ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش داشته است. به گفته وی، پیشبینی میشود برای یلدای امسال مصرف آجیل حدود ۵۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش پیدا کند.
کوچک ترین سفره یلدا 240 هزار تومان تمام می شود
کوچک ترین و ساده ترین سفره یلدا برای یک خانواده 4 نفره حدود 239 هزار و 800 تومان تمام می شود. محاسبه صورت گرفته روزنامه ایران منهای شام وبر اساس قیمت میوه و تره بار و مصوب اتحادیه قنادان است.
خبرنگار
بازار یلدا در روزهای کرونایی چگونه میگذرد و آیا با وجود رشد قیمتها سفره یلدا چیده میشود؟
گشتی کوتاه در بازار خوراکیها و میوه نشان میدهد که یلدای 99 برای خیلی از خانوادهها برگزار میشود اما اندازه آن کوچکتر شده است و دیگر خانوادهها مانند سالهای گذشته خریدهای چند کیلویی انجام نمیدهند.
برخیها هم از خیر شب یلدا گذشتهاند و میگویند میتوان بلندترین شب سال را با دیدن فیلم، خوردن چای، تخمه و پفک به پایان رساند. در این میان افرادی هم هستند که میگویند مراسم شب یلدا باید مانند سالهای گذشته برگزار شود چرا که سنت دیرین ایرانیها است. آنها اعتقاد دارند که در شب 30 آذرماه باید در سفره یلدا لیموشیرین، لبو، انار، هندوانه، آجیل و شیرینی باشد تا بدن برای ورود به زمستان آمادگی داشته باشد. روز گذشته برای آنکه قیمت سفره شب یلدا را محاسبه کنیم به مراکز خرید آجیل، تره بار، شیرینی فروشی و میوه فروشیها رفتیم. اولین میوه که توجه همه را برای خرید جلب میکرد، هندوانه بود. قیمت هندوانه در اکثر مغازهها و تره بار 3500 تومان بود که البته این قیمتی است که اتحادیه میوه مصوب کرده بود. برخی از میوه فروشیها برای آنکه گرانفروشی خود را توجیه کنند به اسم اینکه هندوانه آنها قرمز و شیرین است هر کیلو هندوانه را 7 هزار تومان میفروختند و تأکید میکردند که شب یلدا قیمتها بالاتر میرود. در میوه و تره بار قیمت هر کیلو انار 11200، لبو 5200، لیموشیرین 10200 و سیب قرمز هم 8500 تومان بود. در میوه فروشیها قیمتها بسیار بالاتر بود. انار 16900، لبو 6500 و لیموشیرین 14 هزار تومان بود. اما نکتهای که خیلی از خریداران را شاکی کرده بود، کیفیت پایین میوههای عرضه شده در میادین بود. هر چند که در میوه فروشیها هم با قیمتهای بالا، شاهد کیفیت خوبی نبودیم.
بازار دیگری که رونق داشت اما نه مانند سالهای گذشته، آجیل فروشیها بود. آجیل یلدا که معمولاً خیلی از خانوادهها سراغ آن میروند، کیلویی 150 هزار تومان بود. هر چند که توصیه میشود چنین آجیلهایی خریداری نشود چرا که باسلوقی که در آن انداخته میشود وزن آجیل را سنگین میکند و این موضوع به ضرر خریدار است. البته آجیل بدون باسلوق هم در بازار زیاد بود که قیمت آن در حدود 210 هزار تومان بود.
از آنجا که این قیمتها برای یک خانواده چهار نفره سنگین تمام میشود، برخی از خانوادهها با توجه به جیب خود یک نوع آجیل را تعریف میکردند. در سبد خرید مردم انجیر(72 هزار تومان)، باسلوق(65 هزار تومان)، تخمه جابانی (48 هزار تومان) و بادام (210 هزار تومان) بود. برخیها هم در حجم بسیار کم پسته (220 هزار تومان) خریداری میکردند. در این میان هر کیلو شیرینی که بعضاً دانمارکی (گل محمدی) خواهان دارد، هر کیلو 38 هزار تومان و شیرینی تر 48 هزار تومان به بالا بود. از یکی از فروشندگان آجیل پرسیدیم آیا اتحادیه تخصصی شما برای ثبات قیمتها نامهای ارسال کرده است؟ او گفت: «هیچ موضوعی به ما عنوان نشده است ولی با وجود رشد قیمتها سعی کردیم که قیمتها برای شب یلدا ثابت بماند تا مردم بتوانند حداقل خرید را داشته باشند.»
او ادامه داد: «در این روزها که فروش ما باید خیلی بیشتر باشد بهدلیل کاهش قدرت خرید مردم، فروش آجیل حداقل در راسته ما بیش از 40 درصد کاهش یافته است؛ درسته که کرونا بر فروش ما اثر گذاشته است اما مهمترین موضوع بازدارنده قیمتهای بالا است.»
سجاد میگوید: «صنف ما نمیخواهد آجیل بیکیفیت به مردم بدهد اما برخی از مغازه داران که مشکل مالی جدی دارند چند بار آجیلهای خود را بو میدهند تا بوی ماندگی ندهد. هر چند که تعداد این مغازهها بسیار کم است اما آنها به خاطراین که آجیلشان روی دست شان نماند این کار را انجام میدهند.»
یلدای امسال بیش از هر سالی مجازی است. خیلی از مجموعهها برای اینکه مردم را تشویق به خرید اینترنتی کنند با تخفیفهای شگفتآور کالاها و خوراکیهای یلدای 99 را عرضه میکنند و البته برخی از سایتها که همواره فروش اینترنتی آنها زبانزد است، این روزها به خاطر یلدا در تمام محصولات خود برای مشتریان تخفیف در نظر گرفتند.
عباس قبادی معاون وزیر صمت درباره شب یلدا و قیمت کالاها به «ایران»، گفت: «یکی از توصیههای جدی ما به مردم این است که خرید اینترنتی را در اولویت خود قرار دهند چرا که این امر ضمن جلوگیری از افزایش تردد مردم باعث میشود که فروشگاههای سنتی هم به سمت فروش اینترنتی بروند و از طرفی خرید اینترنتی به جهت رقابتی که ایجاد کرده برای مردم سود بیشتری خواهد داشت چرا که کالاهای عرضه شده با تخفیف همراه است.»
او ادامه داد: «تمام سعی وزارت صمت این است که نظارت بر قیمت کالاهای عرضه شده در بازار و سایتهای فروش اینترنتی وجود داشته باشد تا در هیچ شرایطی حق مردم اجحاف نشود.»
در بازار شب یلدا امسال کالاهای جدیدی هم دیده میشود. یکی از این کالاها کرسی است. قیمت این کرسیها از 450 هزار تومان (4 نفره) شروع میشد. کالای دیگر دستکش یلدا با قیمت 30 هزار تومان بود. دستفروشان هم ماسک یلدا با قیمت 25 هزار تومان میفروختند. در بین کالاهای یلدایی لیوان، کلاه، بشقاب، قاشق و چنگال یک بار مصرف یلدایی هم بسیار خواهان داشت. برخی از خانواده ها که باوجود هشدارهای وزارت بهداشت میخواهند دور هم جمع شوند، سراغ این کالاها میرفتند که البته تعدادشان هم کم نبود. از چند هفته قبل هشدارهای وزارت بهداشت برای آخرین روز پاییز 99 شروع شد. این وزارتخانه و ستاد ملی کرونا بارها تأکید کردند که خانوادهها یلدای امسال را دور هم جمع نشوند تا بتوان به سمت مهار ویروس کرونا حرکت کرد. اما با وجود تمام هشدارها همچنان مردم برای خرید اقلام شب یلدا در جنب و جوش هستند. بزرگترهای فامیل با آنکه خودشان از ویروس کرونا هراس دارند اما ترجیح میدهند در یلدای 99 خانواده دور هم جمع شود.
علی بهرهمند رئیس اتحادیه صنف قنادان به «ایران» میگوید: «طی چند وقت اخیر قیمت روغن و شکر افزایش قابل توجهی داشته و این امر به شدت بر قیمت نهایی شیرینی اثر گذاشته است، هیچ واحد صنفی دنبال گرانفروشی نیست چرا که همه میدانند با رشد قیمتها از فروش شان کم میشود و شاید بتوان گفت کاهش فروش 80 درصدی تجربه شده است اما ما چارهای جز افزایش قیمتها نداریم. با وجود رشد قیمت مواد اولیه شیرینی، سعی شده قیمت مصوب منطقی باشد تا مردم بتوانند مانند گذشته نسبت به خرید انواع شیرینی اقدام کنند.»
اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه هم درباره اینکه چرا میوه فروشیها قیمت میوه را مرتب بالا میبرند و قیمت آنها با نرخهای مصوب تره بار فاصله زیادی دارد، گفت: «مردم تنها قیمت میوه را نگاه میکنند اما به این امر توجه نمیکنند که وقتی بار به میوه فروشی میآید هزینه حمل و نقل، هزینه کارگر و هزینه آب و برق و... دارد. البته ما سعی میکنیم با نظارت جلوی گرانفروشی را بگیریم اما بخشی از اختلاف قیمت طبیعی است، از طرفی میوهای که در میوه فروشیها میآید به جهت کیفیت سطح بالاتری دارند.» بازار یلدای امسال مانند سالهای گذشته رونق ندارد و خیلیها میخواهند پروتکلهای وزارت بهداشت را جدی بگیرند به همین جهت گرانفروشی به کمترین سطح خود رسیده است و اکثر فروشندگان سعی میکنند قیمتها را ثابت نگه دارند تا حداقل فروش را داشته باشند. با این اوصاف توصیه میشود که مردم به جای تجمع در مغازهها خرید اینترنتی را دنبال کنند.
قیمت آجیل شب یلدا اعلام شد
رئیس اتحادیه خشکبار تهران کف قیمت هر کیلوگرم آجیل شب یلدا را ۱۲۰ هزار تومان و سقف آن را ۱۷۰ هزار تومان اعلام کرد.
به گزارش مهر ، مصطفی احمدی ادامه داد: در ترکیب آجیل شب یلدا باسلوق، نخودچی و کشمش و انواع مغز وجود دارد. وقتی که میزان باسلوق، نخودچی و کشمش آن بیشتر باشد قیمت در حدود ۱۲۰ هزار تومان است و هر چه از این ترکیب کاسته و به میزان مغزها در آجیل افزوده شود، قیمت بالاتر میرود. وی با بیان اینکه در بازار آجیل مشکلی وجود ندارد، گفت: عرضه در بازار به اندازه کافی است و منتظر خرید مردم و استقبال آنان از بازار آجیل هستیم. وی با بیان اینکه به مردم توصیه شده برای جلوگیری از شیوع کرونا از شرکت در دورهمیهای شب یلدا خودداری کنند، افزود: امیدوار هستیم مردم آجیل بخرند و در منازل خود یلدا را جشن بگیرند. احمدی درباره اینکه آیا پیشبینی کاهش مصرف آجیل در شب یلدا را بهدلیل شرایط موجود دارید؟، گفت: پیشبینی میشود در شب یلدا مصرف آجیل کاهش یابد همانطور که در ۵ الی ۶ ماه گذشته نیز فروش ما بین ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش داشته است. به گفته وی، پیشبینی میشود برای یلدای امسال مصرف آجیل حدود ۵۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش پیدا کند.
کوچک ترین سفره یلدا 240 هزار تومان تمام می شود
کوچک ترین و ساده ترین سفره یلدا برای یک خانواده 4 نفره حدود 239 هزار و 800 تومان تمام می شود. محاسبه صورت گرفته روزنامه ایران منهای شام وبر اساس قیمت میوه و تره بار و مصوب اتحادیه قنادان است.
یک مقام صنعت بیمه در گفتوگو با «ایران»:
کرونا بیمههای اجباری را هم کساد کرد
گروه اقتصادی| رشد نرخ ارز و افزایش هزینهها و از سوی دیگر شیوع کرونا دو عاملی است که بخصوص در یکسال اخیر چهره اقتصادی کشور را تغییر داده است. دراین میان همانند تمام بخشهای اقتصاد ایران، دو بخش مهم آن یعنی مناطق آزاد و صنعت بیمه نیز تحت تأثیر این عوامل قرار گرفته است.
درحالی که مناطق آزاد بهعنوان محلی برای توسعه تجارت و سرمایهگذاری ایجاد شده است، همانند سرزمین اصلی، این مناطق نیز با ریسکهای تازهای روبهرو شده است. دراین میان صنعت بیمه که از سالها قبل بهصورت تخصصی و ویژه وارد مناطق آزاد شده است، تلاش کرده تا بهعنوان پشتوانهای برای توسعه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی عمل کند، اما این درشرایطی است که محدودیتهای تحریم و بهدنبال آن رشد بالای نرخ ارز و بعد از آن هم شیوع کرونا حرکت توسعهای این مناطق را کند کرده است.
دراین زمینه مدیرعامل بیمه ایران معین، بهعنوان یک شرکت دولتی که تنها درمناطق آزاد فعالیت میکند درگفتوگو با «ایران» میگوید: بیمه بخشی از اقتصاد است که درواقع بخش پیرو و تأثیرپذیر است. اگر مناطق آزاد سمت و سوی بینالمللی گرفتند میتوان توقع داشت که صنعت بیمه هم کار متفاوت ازسرزمین اصلی ارائه بدهد. واقعیت این است که اگر اقتصاد ایران بین المللی شود و صنعت بیمه کار ویژهای انجام ندهد میتوان به آن خرده گرفت. برای مثال در منطقه آزاد کیش قرار است که بورس بینالمللی راهاندازی شود و با ارزهایی غیر از ریال مبادلات تجاری انجام شود. ضمن اینکه بورس انرژی نیز قرار است دراین منطقه فعال شود. دراین صورت به طور قطع وظیفه صنعت بیمه نیز تغییر و متفاوتتر از گذشته خواهد شد. داریوش محمدی میافزاید: این بیمه در هفت منطقه آزاد کشور نمایندگی دارد و سعی کردهایم به بهترین وجه ارائه خدمات بدهیم. به طور قطع خدمات بیمهای در مناطق آزاد باید بهبود یابد. اما واقعیت این است که صنعت بیمه نیز براساس کارکرد و جایگاه مناطق آزاد فعالیت میکند.
کرونا چهره مناطق آزاد را تغییر داد
همانگونه که اشاره شد، همانند سرزمین اصلی، فعالیتهای اقتصادی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با وجود بهرهمندی از معافیتها و مشوقهای قانونی با رکود مواجه شده است و این رکود را از دریچه بیمه بخوبی میتوان مشاهده کرد. او دراین باره میگوید: پس از رکود اقتصادی و شیوع ویروس کرونا در بخشهای اقتصادی مختلف مناطق آزاد دچار رکود شدیم که فعالیتهای گستردهای را از ساخت و ساز، گردشگری، حملونقل و... شامل میشود. تحقیقات اتحادیه بیمه گران ایران نشان میدهد که بهدلیل کاهش درآمدها، بیمه در اولویت آخر فعالان اقتصادی و مردم قرار گرفته است که این کاهش اولویت را حتی در بیمههای اجباری نیز مشاهده میکنیم.
براساس گفتههای وی، وقتی شخصی درآمد نداشته باشد در ابتدا به سراغ تأمین نیازهای اولیه خود میرود و اگر امکان آن باشد بیمه خریداری میکند. این موضوع حتی در بیمه شخص ثالث نیز اتفاق افتاده است. برخی از رشتههای بیمهای اختیاری است ولی شخص ثالث طبق قانون بهدلیل اینکه در قبال اشخاص ثالث مسئولیت داریم باید خریداری کنیم، اما شاهد افت شدید فروش بیمه نامه شخص ثالث پس از کرونا و رشد نرخ ارز هستیم.
وی ادامه میدهد: بر همین اساس برای حمایت از بیمهگذاران با همکاری بانک قرضالحسنه مهر ایران که یک بانک دولتی است، 10 میلیون تومان تسهیلات بدون کارمزد به بیمهگذاران در بیمههای ثالث، بدنه خودرو، عمر، آتشسوزی و غیره در 12 قسط و بدون ضامن پرداخت میکنیم. این تسهیلات در تمام مناطق آزاد اجرایی میشود.
چه فعالیتهایی از کرونا بیشتر تأثیر گرفتهاند
تحقیقات اتحادیه بیمه گران ایران نشان میدهد که صنعت بیمه بشدت از کرونا و رشد نرخ ارز تأثیر گرفته که هم اکنون نیز آثار آن مشخص شده است. وقتی که فعالیتهای اقتصادی با رکود مواجه شود به تبع آن صنعت بیمه نیز با افت مواجه میشود. این مقام مسئول در صنعت بیمه اضافه میکند: براساس تأثیر کرونا و رشد نرخ ارز برخی از رشتههای بیمه بیشتر تحت تأثیر قرار گرفتهاند. برای مثال رشته بیمه مسئولیت و باربری بشدت از این شرایط تأثیر منفی داشتهاند. اما با رفتن به سمت سایر رشتهها سعی کردهایم که این شرایط را مدیریت کنیم. درهمین راستا با افزایش فعالیتها در منطقه عسلویه هم اکنون بیمههای انرژی سهم بیشتری در فعالیتهای بیمهای پیدا کرده است. درحالی که درگذشته سهم انرژی در پرتفوی شرکت تنها یک درصد بود هم اکنون این سهم به 15 درصد افزایش یافته است. وی با اشاره به اینکه فعالیت مرزهای زمینی ایران با کشورهای همسایه بهدلیل کرونا تا اواسط خرداد ماه امسال متوقف شده بود، توضیح میدهد: رشته باربری رشد منفی 6 درصدی داشته است. مرز بازرگان که بیمه ایران 40 سال است شعبه دارد تا اواسط خرداد ماه به طور کامل تعطیل بود و به تبع آن فروش بیمه نامه نیز بشدت افت کرده است.
بارهایی که برگشت میخورد
درماههای اخیر خبرهای زیادی درباره عودت برخی از محمولههای صادراتی ایران به کشورهای همجوار منتشر شد. محمدی درپاسخ به این پرسش که آیا شرکتهای بیمه این برگشت محموله را بیمه میکنند؟ میگوید: اکثر شرکتهای بیمهای برگشت و عودت بار را پوشش نمیدهند. برای حوادثی که در واحدهای تولید رخ میدهد و باعث تعطیلی واحد میشود، بیمه نامه عدم النفع وجود دارد، اما درخصوص محمولههای صادراتی که به دلایلی مانند عدم تطابق استاندارد، افت کیفیت یا تقصیر صادرکننده عودت داده میشود، چنین بیمه نامهای وجود ندارد. چرا که صادرکنندگان باید براساس استانداردهای تعریف شده کشور مقصد محموله ارسال کنند.
بیمه سرمایهگذاران خارجی
به منظور استفاده از مزایای موجود درمناطق آزاد ایران، هم اکنون سرمایهگذاران خارجی قابل توجهی دراین مناطق فعال هستند. اما اینکه این شرکتها برای جلوگیری از ریسکها از خدمات شرکتهای بیمه خارجی استفاده میکنند یا ایرانی، سؤالی است که مدیرعامل بیمه ایران معین درباره آن توضیح میدهد: اگر ریسکهای این سرمایهگذاران بالا باشد، تنها شرکتهای بزرگ بیمهای اجازه ورود و بیمه کردن دارند. بهصورت عمده سرمایهگذاران خارجی که در مناطق آزاد فعال هستند، خدمات بیمهای خود را از شرکتهای ایرانی میگیرند و به ندرت سرمایهگذاری خدمات بیمهای خود را از یک شرکت خارجی دریافت میکنند. به گفته وی، این درحالی است که شرکتهای بیمهای بزرگ ایرانی ظرفیت زیادی نیز دارند و قادر به پوشش ریسکهای سرمایهگذاران خارجی هستند. دراین زمینه هم اکنون شرکتهای بزرگ پالایشی و پتروشیمی که ریسکهای بزرگی هم دارند توسط شرکتهای داخلی بیمه شدهاند. از شرکت پالایش خلیج فارس که هم اکنون هاب تولید بنزین منطقه محسوب میشود، ریسک بزرگی سراغ نداریم که خوشبختانه به دلیل مشارکت شرکتهای بیمهای داخلی بیمه شده است.
بیمه اتکایی
پس از اعمال تحریمها علیه ایران، شرکتهای بیمه خارجی هم همکاری خود را با ایران متوقف کردند، اما صنعت بیمه با تشکیل کنسرسیومهایی از شرکتهای ایرانی این خلأ را پر کرد. به طور معمول شرکتهای بیمه بخشی از ریسکهای پذیرش شده خود را درقبال پرداخت سهمی از قرارداد به شرکتهایی که «اتکایی» نامیده میشوند واگذار میکنند، عملیاتی که طی سالهای اخیر بیمه های ایرانی وارد آن شدهاند.
در این باره محمدی توضیح میدهد: از حدود 5 سال پیش بیمه مرکزی به شرکتها اجازه داده است که اگر سرمایه خود را تا حدی افزایش دهند، میتوانند بیمه اتکایی قبول کنند. بیمه اتکایی دو نوع است یا ریسک به شرکت دیگری واگذار میشود یا آن را از شرکت دیگری قبول میکند. وی ادامه میدهد: هر چند درگذشته و پیش از تحریمها، بخشی از ریسکها از طریق بیمه اتکایی به شرکتهای خارجی منتقل میشد، اما پس از تحریم، با افزایش ظرفیتهای داخلی شرکتهای ایرانی دراین زمینه فعال شدند. این درحالی است که بیمه اتکایی میتواند برای شرکتها سودده هم باشد. به طوری که اخیراً دو شرکت بیمه اتکایی خصوصی وارد بازار شدهاند و یک شرکت جدید نیز بزودی وارد بازارخواهد شد. اگر این فعالیت سودده نبود بخش خصوصی در آن سرمایهگذاری نمیکرد. این کارشناس صنعت بیمه با بیان اینکه هم اکنون یکی از مشکلات صنعت بیمه کوچک ماندن برخی از شرکت هاست، میافزاید: ایران معین هم با افزایش سرمایه خود به 250 میلیارد تومان که در آن زمان حداقل سرمایه برای پذیرش بیمه اتکایی است، دراین حوزه فعال شده است. درهمین راستا سعی کردهایم با افزایش سرمایه امکان پذیرش ریسکهای بیشتر را فراهم کنیم. هم اکنون بهدنبال افزایش سرمایه به 560 میلیارد تومان و پس از آن به 1000 میلیارد تومان هستیم.
نیازمند تغییر بنیادین هستیم
براساس گفتههای این مقام مسئول، با توجه به رخدادهای اخیر بخصوص کرونا، صنعت بیمه نیازمند یک بازنگری اساسی است. در شرایط فعلی که بر ارائه خدمات غیرحضوری تأکید میشود، قوانین با این روش همخوانی ندارد و باید به فکر عبور از اصول سنتی بیمه باشیم.به گفته محمدی، درواقع هم اکنون بسیاری از قوانین با کرونا همخوانی ندارد و تغییر آنها نیاز به تصویب شورای عالی بیمه دارد. برای مثال ارزیابی خسارت که طبق قانون نیاز به حضور فرد دارد، باید تغییر کند.
اعلام جزئیات افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف آب
وزیر نیرو معتقد است: به مشترکان پرمصرف آب برای تغییر نحوه مصرفشان مهلت شش ماهه داده شده است و در صورتی که در این زمان مشترکان اقدام به کاهش مصرف نکنند، با افزایش قیمت مواجه خواهند شد.
به گزارش ایسنا، رضا اردکانیان اظهار کرد: در حال حاضر ۱۵ درصد مشترکان آب در بخش خانگی جزو مشترکان کم مصرفی هستند که مشمول تخفیف ۱۰۰ درصدی میشوند و در کل حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد مشترکان بخش آب الگو را رعایت میکنند. وی افزود: آن تعداد از مشترکانی که الگو را رعایت نمیکنند و حدود ۳۵ درصد کل مشترکان را شامل میشوند به دو گروه تقسیم شدهاند؛ گروهی که تا دو برابر الگو مصرف میکنند و گروهی که بیش از دو برابر الگو مصرف دارند. وزیر نیرو با تأکید بر اینکه هدفگذاری اصلی ما گروه پرمصرفها هستند که با ایجاد ساز و کاری تعداد آنها را کاهش دهیم، تصریح کرد: اجرای این طرح برای اصلاح پرمصرفهاست. تشویق کم مصرفها و تخفیف ۱۰۰ درصدی نیز به خاطر این است که این حرکت موزونی باشد؛ یعنی تنها با پرمصرفها صحبت نکنیم بلکه نشان دهیم که نه تنها خوش مصرفها بلکه کم مصرفها نیز جایزه میگیرند.
به گفته اردکانیان، روش برخورد این خواهد بود که آموزشهای لازم داده خواهد شد و از ارتباطات رسانهای استفاده میشود. همچنین شرکتهای بخش خصوصی در این مدت برای عرضه ادوات کاهنده مصرف فعال میشوند و چنانچه نهایتاً هنوز گروهی باشند که پرمصرف باقی بمانند، در آن زمان میبایست شورای اقتصاد طرح پیشنهادی را بررسی و تصویب کند و بعد از آن تعرفه پرمصرفها اضافه خواهد شد.
وی با بیان اینکه در آن زمان جزئیات دقیق طرح مشخص میشود، گفت: قطعاً شش ماه بعد در مورد میزان افزایش تعرفه پرمصرفها تصمیمگیری خواهد شد و این طرح اجرایی میشود.
4 میلیون مشترک آب رایگان دریافت خواهند کرد
در همین حال مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور اظهار داشت: در طرح آب امید مشترکین به سه دسته خوشمصرف، کم مصرف و بد مصرف تبدیل میشوند از اینرو مشترکینی که تا 30 درصد الگوی مصرف را رعایت کنند از تخفیف صددرصدی برخوردار خواهند شد.
به گزارش ایلنا، حمیدرضا جانباز در نشست اطلاعرسانی آغاز به کار رسمی طرح آب امید اظهار داشت: اصلاح الگوی مصرف با مصوبه هیأت وزیران و در قالب طرح آب امید اجرا خواهد شد. وی با اشاره به بودجه 1400 گفت: باوجود محدودیتهای مالی دولت در بودجه سال آتی 36 درصد افزایش را در بخش آب و فاضلاب شاهد هستیم که نشان میدهد دولت به طرحهای زیربنایی آب و فاضلاب توجه دارد. امیدواریم با حمایت مجلس به سرانجام برسد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با اشاره به طرح تشویق اصلاح مصرف و حمایت از مشترکین کم مصرف جهت ترغیب به کاهش مصرف همزمان با طرح برق امید تهیه شد، تصریح کرد: ترجیح وزارت نیرو این بود که برق امید در اولویت باشد و طی هفتههای گذشته با مصوبه دولت اصلاح الگوی مصرف آب هم در دستور کار قرار گرفت. وی خاطرنشان کرد: هیأت وزیران در راستای طرح آب امید چهار تکلیف را در مصوبه تعیین کرده که اولین مورد مربوط بهصورت حساب مشترکینی است که یک سوم الگوی مصرف، مصرف آب داشته باشند تخفیف صددرصدی اعمال خواهد شد. جانباز افزود: در سال 94 مصوبهای به نام قانون توسعه و بهینهسازی آب شرب شهری و روستایی کشور داشتیم که دولت مکلف به تهیه الگوی مصرف آب شود باید در نظر داشت که کشور ما به لحاظ اقلیمی متنوع است بنابراین میزان مصرف آب متفاوت خواهد بود. وی تأکید کرد: طبق مصوبه یاد شده مشترکین مناطق سردسیر که الگوی سرانه مصرفشان در هر ماه 13 متر مکعب و در مناطق گرمسیر 18 متر مکعب محاسبه شده است و به طور متوسط میزان مصرف برای هر نفر در هر ماه 15 متر مکعب در نظر گرفته شده است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور تأکید کرد: بر اساس مصوبه چنانچه مشترکین الگوی مصرف را رعایت کنند با تخفیف صددرصد مواجه خواهند شد. الگوی مصرف 15 متر مکعب تعیین شده و متوسط بعد خانوار 3.4 نفر خواهد بود بنابراین حدود 53 لیتر برای هر نفر در روز محاسبه خواهد شد که بنا به تعریف سازمان جهانی بهداشت این میزان آب نیاز مشترکین را رفع خواهد کرد. وی تأکید کرد: طبق مصوبه اگر مشترکین یک سوم الگوی تعیین شده آب مصرف کنند با تخفیف صددرصدی صورت حساب مواجه خواهند شد البته این تخفیف شامل سکونتگاههای غیردائم و باغویلاها نمیشود.
اخبار
وزارت صمت: قیمت لوازم خانگی کاهش پیدا میکند
مدیرکل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با عرضه اختصاصی ورقهای فولادی به تولید کنندگان لوازم خانگی در کشور، قیمت لوازم خانگی در بازار کاهش مییابد.
کیوان گردان افزود: با این اقدام انتظار داریم در زمینه کاهش قیمت لوازم خانگی در کشور تا پایان سال جاری گامهای اساسی برداریم.
وی با بیان اینکه عرضه اختصاصی ورقهای فولادی به تولیدکنندگان لوازم خانگی در کشور از همین هفته آغاز میشود، گفت: در این راستا تمام مسیرهای منتهی به فروش ورقهای فولادی در بازار سیاه را بستیم. مدیرکل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در این شیوه جدید عرضه اختصاصی ورقهای فولادی به تولیدکنندگان لوازم خانگی همانند خودروسازان ادامه خواهد داشت و تمام تولیدکنندگانی که پروانه بهرهبرداری دارند، میتوانند با استفاده از این فرصت ورقهای فولادی مورد نیاز خود را خریداری کنند. گردان با بیان اینکه عرضه اختصاصی ورقهای فولادی به کاهش قیمت ورق نیز کمک خواهد کرد، گفت: پیش از این تولیدکنندگان نمی توانستند کمتر از 100 تن در بورس فولاد خریداری کنند، اما در شیوه نامه جدید تولیدکنندگان لوازم خانگی میتوانند با حجم کمتری از بورس، ورقهای فولادی خریداری کنند./ایرنا
ضرورت تسریع در اعطای تسهیلات
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو گفت: اواخر سال گذشته خودروسازان نیمی از تسهیلات ۱۰ هزار میلیارد تومانی مصوب شده از سوی شورای پول و اعتبار را دریافت کرده و بین قطعهسازان تقسیم کردند، اکنون پنج هزار میلیارد تومان آن باقیمانده که نیاز به مصوبه جدیدی نداشته و فقط باید تاریخ مصوبه قبلی از سوی بانک مرکزی برای پرداخت، تمدید شود.
آرش محبینژاد تأکید کرد: انتظارمان از بانک مرکزی این است که با توجه به افزایش چشمگیر قیمت نهادههای تولید، در تصویب تسهیلات یاد شده برای صنعت خودرو مساعدت کند تا زودتر شاهد اعطای تسهیلات و رفع بخشی از مشکلات قطعهسازان باشیم./ایرنا
قیمت طلا به بالاترین سطح هفتگی رسید
قیمت جهانی طلا با افزایش امیدها به تصویب بسته کمک مالی جدید امریکا رشد کرد و به بالاترین سطح یک هفته اخیر رسید.
آنچه باعث تقویت قیمت طلا شد، خبرهایی بود که نشان میداد گروهی از نمایندگان فراجناحی امریکا به دنبال تصویب فوری بسته کمک مالی جدید هستند. چشمانداز تصویب این بسته انتظار ایجاد تورم را در بازار تقویت کرد که این باعث بالا رفتن قیمت طلا شد./مهر
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سایه سنگین کرونا بر بلندترین شب سال
-
کرونا بیمههای اجباری را هم کساد کرد
-
اعلام جزئیات افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف آب
-
اخبار
اخبارایران آنلاین