ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
حضرت زهرا (س):
اوّل باید در فکر مشکلات و آسایش همسایه و نزدیکان و سپس در فکر خویشتن بود.
بحارالا نوار: ج 43، ص 82، ح 4
تلاش میکنیم تئاتر از مشاغل گروه 3 به گروه 2 منتقل شود
قادر آشنا: ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب کرد که تصمیمگیری درباره فعالیتهای تئاتری به عهده وزارت ارشاد و وزارت بهداشت گذاشته شود. تاکنون دو جلسه در وزارت کشور داشتهایم و در مجموع روند را مثبت میبینم و امیدوارم این اتفاق رخ بدهد. البته قرار شد جلسه سومی را برگزار کنیم. در حال حاضر که جشنواره تئاتر فجر با 50 درصد ظرفیت سالنها، میزبان تماشاگران تئاتر است اما از باب احتیاط، تلاش میکنیم تئاتر از مشاغل گروه 3 به گروه 2 منتقل شود تا اگر خدای نکرده وضعیت تهران از نظر ابتلا به کرونا تغییر کرد و از زرد به نارنجی رسید، تئاتر دوباره تعطیل نشود. در حال حاضر، محدودیت ساعت 6 وجود ندارد و البته سالنهای تئاتر هم همانند دیگر مکانها تابع محدودیت تردد بعد از ساعت 9 هستند.
از صحبتهای مدیرکل هنرهای نمایشی با ایسنا
از صحبتهای مدیرکل هنرهای نمایشی با ایسنا
برخی ملزومات پیش روی نشر ادبیات داستانی دینی
نادر قدیانی
ناشر و از رؤسای پیشین اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران
ادبیات داستانی دینی، بویژه در عرصه کودک و نوجوان طی یکی- دو دهه نخست بعداز انقلاب با رشد کیفی و کمی قابلتوجهی مواجه شد. آنچنانکه از اوایل دهه شصت بهمرور شاهد افزایش تعداد نویسندگان فعال در این حوزه شدیم؛ اتفاقی که توجه بیشتر ناشران در خصوص کار جدی درباره ادبیات داستانی دینی را هم به همراه داشت. بهعنوان ناشری که سالهاست دغدغه انتشار آثار خوب و استاندارد داستانی دینی دارد توصیهای برای جوانترهایی دارم که یا تازه به این حوزه قدم گذشتهاند یا خواهان آغاز فعالیت خود هستند. نکتهای که بر اساس تجربه خودم بر آن تأکید بسیاری دارم؛ اینکه قبل از انتخاب آثار دست به تشکیل گروه کارشناسان بزنند تا انتشار کتابهای داستانی دینی از دریچه بررسیهای این افراد رخ بدهد. البته دراینبین فراموش نکنند که حتماً به سراغ نویسندگان و منتقدان باتجربه ادبیات دینی بروند؛ هرچند که تشکیل گروههای کارشناسی بررسی کتاب از ملزومات انتشار آثار در همه حوزهها است و تنها به ادبیات داستانی دینی محدود نمیشود. بااینحال رعایت آن برای موضوعات دینی به سبب حساسیتهای بیشتر از اهمیتی بهمراتب جدیتر برخوردار است. متأسفانه برخی افراد، چه در جایگاه ناشر و چه نویسنده در شرایطی به سراغ داستانهای دینی میروند که اطلاعی از ملزومات آن ندارند؛ از سوی دیگر یکی از آسیبهایی که متوجه آثار جای گرفته در این عرصه میشود برخی کپیبرداریهای بیکیفیت است. البته این مسأله هم تنها خاص کتابهای دینی نیست اما اهالی کتاب باید بدانند که نباید بدون برخورداری از تجربه و تخصص لازم، دست روی این حوزه بگذارند. اینجا دیگر فقط بحث آسیبی که کپیبرداریها به صاحبان اصلی اثر میزند در میان نیست؛ آثار غیراصولی و کپیبرداری ناقص به مخاطبان هم آسیب جدی میزند و قادر به اثرات مخربی است. حالا دراینبین اگر بحث کودکان و نوجوانان در میان باشد که با مسألهای بهمراتب جدیتر طرف خواهیم بود. به گمانم والدین جوان میتوانند در انتخاب آثار برای کودکان و نوجوانان خود به سراغ فهرستهایی بروند که هرازگاهی از سوی نشریاتی همچون مجله رشد منتشر میشود. جشنوارهها هم اغلب نقش خوبی در معرفی آثار استاندارد دارند؛ هرچند که عمده توجه مجریان آنها به موضوعات دیگر است. از همین رو بهتر است که برنامه ریزان جشنوارهها به حوزه ادبیات داستانی دینی هم توجه بیشتری کنند. از سوی دیگر علاقهمندان چه برای مطالعه خود و چه فرزندانشان میتوانند به سراغ آثار نویسندگان و ناشرانی بروند که پیشتر کتابهای آنان را خواندهاند و اعتمادشان جلب شده است. باوجود برخی اما و اگرهایی که در ارتباط با آثار منتشر شده در این حوزه به آنها اشاره شد با این حال نمیتوانم منکر آثار خوبی بشوم که هرازگاهی شاهد تألیف آنها از سوی نویسندگان هستیم؛ جالب است که برخی از این نویسندگان سن و سال بسیار کمی هم دارند. از همین رو معتقدم با برنامهریزی جدیتر و قدری همراهی میان دست اندرکاران فرهنگی و اهالی نشر میتوان ارتقای بیشتری را در این حوزه رقم زد.
ناشر و از رؤسای پیشین اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران
ادبیات داستانی دینی، بویژه در عرصه کودک و نوجوان طی یکی- دو دهه نخست بعداز انقلاب با رشد کیفی و کمی قابلتوجهی مواجه شد. آنچنانکه از اوایل دهه شصت بهمرور شاهد افزایش تعداد نویسندگان فعال در این حوزه شدیم؛ اتفاقی که توجه بیشتر ناشران در خصوص کار جدی درباره ادبیات داستانی دینی را هم به همراه داشت. بهعنوان ناشری که سالهاست دغدغه انتشار آثار خوب و استاندارد داستانی دینی دارد توصیهای برای جوانترهایی دارم که یا تازه به این حوزه قدم گذشتهاند یا خواهان آغاز فعالیت خود هستند. نکتهای که بر اساس تجربه خودم بر آن تأکید بسیاری دارم؛ اینکه قبل از انتخاب آثار دست به تشکیل گروه کارشناسان بزنند تا انتشار کتابهای داستانی دینی از دریچه بررسیهای این افراد رخ بدهد. البته دراینبین فراموش نکنند که حتماً به سراغ نویسندگان و منتقدان باتجربه ادبیات دینی بروند؛ هرچند که تشکیل گروههای کارشناسی بررسی کتاب از ملزومات انتشار آثار در همه حوزهها است و تنها به ادبیات داستانی دینی محدود نمیشود. بااینحال رعایت آن برای موضوعات دینی به سبب حساسیتهای بیشتر از اهمیتی بهمراتب جدیتر برخوردار است. متأسفانه برخی افراد، چه در جایگاه ناشر و چه نویسنده در شرایطی به سراغ داستانهای دینی میروند که اطلاعی از ملزومات آن ندارند؛ از سوی دیگر یکی از آسیبهایی که متوجه آثار جای گرفته در این عرصه میشود برخی کپیبرداریهای بیکیفیت است. البته این مسأله هم تنها خاص کتابهای دینی نیست اما اهالی کتاب باید بدانند که نباید بدون برخورداری از تجربه و تخصص لازم، دست روی این حوزه بگذارند. اینجا دیگر فقط بحث آسیبی که کپیبرداریها به صاحبان اصلی اثر میزند در میان نیست؛ آثار غیراصولی و کپیبرداری ناقص به مخاطبان هم آسیب جدی میزند و قادر به اثرات مخربی است. حالا دراینبین اگر بحث کودکان و نوجوانان در میان باشد که با مسألهای بهمراتب جدیتر طرف خواهیم بود. به گمانم والدین جوان میتوانند در انتخاب آثار برای کودکان و نوجوانان خود به سراغ فهرستهایی بروند که هرازگاهی از سوی نشریاتی همچون مجله رشد منتشر میشود. جشنوارهها هم اغلب نقش خوبی در معرفی آثار استاندارد دارند؛ هرچند که عمده توجه مجریان آنها به موضوعات دیگر است. از همین رو بهتر است که برنامه ریزان جشنوارهها به حوزه ادبیات داستانی دینی هم توجه بیشتری کنند. از سوی دیگر علاقهمندان چه برای مطالعه خود و چه فرزندانشان میتوانند به سراغ آثار نویسندگان و ناشرانی بروند که پیشتر کتابهای آنان را خواندهاند و اعتمادشان جلب شده است. باوجود برخی اما و اگرهایی که در ارتباط با آثار منتشر شده در این حوزه به آنها اشاره شد با این حال نمیتوانم منکر آثار خوبی بشوم که هرازگاهی شاهد تألیف آنها از سوی نویسندگان هستیم؛ جالب است که برخی از این نویسندگان سن و سال بسیار کمی هم دارند. از همین رو معتقدم با برنامهریزی جدیتر و قدری همراهی میان دست اندرکاران فرهنگی و اهالی نشر میتوان ارتقای بیشتری را در این حوزه رقم زد.
شهروند مجـــازی
یگانه خدامی
# قطعی_برق
قطع برق دیروز هم ادامه داشت و علاوه بر تهران در شهرهای تبریز، ارومیه، کرج و قم هم شاهد خاموشی بودیم. مانند روز سهشنبه درباره این موضوع شاهد نوشتههای مختلفی در شبکههای اجتماعی بودیم که از مشکلات بی برقی مینوشتند. پس از اینکه مدیرعامل شهرکهای صنعتی تهران استخراج رمزارز و بیت کوین را دلیل قطع برق اعلام کرد و مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قم هم گفت که تعداد ماینرهای غیرقانونی در این استان زیاد و مصرف برقشان بشدت بالاست، شاهد اظهار نظر کاربران درباره این موضوع بودیم: «با 121 تماس گرفتم گفتم: برق کوچه ما یک ساعته قطعه ولی اون طرف خیابون برق داره. گفت: ۵ دقیقه دیگه حل میشه. ۵ دقیقه بعد برق اون طرف رو هم قطع کرد»، «برق قطع شده اینترنت قطع شده بچه امتحان داره شوفاژا سرد شده گوشی شارژ کم داره اینترنت همراهم که هیچی»، «کلی کار داریم و بله برق نداریم.»، «امسال چه جوری مصرف گاز بالاتره؟! هیچ مدرسهای باز نیست، ادارات نصف نیمه میرن، صنایع هم که کوچکتر شدن مثل هر سال»، «استاد داشت میگفت به من ربطی نداره برقتون بره امتحانو میگیرم برق خودشون رفت»، «گفته میشه ۸ درصد بیت کوین دنیا در ایران استخراج میشه و همین میزان نیاز به ۴ برابر برق مصرفی تهران داره. با این تفاسیر حساب کنید ما چطوری صرفهجویی کنیم که لطمهای به استخراج بیتکوین شما نخوره؟»، «قطع برق و مسأله غامض کلاس اول آنلاین.»، «میزان خسارت قطع برق مناطق مختلف کشور به اقتصاد و کسب و کارها چقدر است؟ مسئولیت این زیان به عهده کیست؟»، «هزاران مدرسه تعطیله، هتلها تعطیله، استخرها و مجموعههای آبی تعطیله، دانشگاهها تعطیله، شهربازیها تعطیله و رستورانها هم ۹ شب به بعد تعطیلن. چرا کمبود برق و گاز داریم؟»، «امروز مامانو بردم دکتر و برق قطع بود. ساختمان پزشکان که ظلمات بود به کنار نمیشد از آسانسور استفاده کرد. بنده خدا با این زانوهای مشکل دارش به سختی چند طبقه رو اومده بالا»، «پدربزرگ من تنفسش مشکل داره و اکسیژنش میره زیر 50. برق که نباشه دستگاه اکسیژنشم کار نمیکنه»، «لااقل یه نیم ساعت بیت کوین استخراج نکنید تا ما موبایلامونو شارژ کنیم»، «قبلاً میگفتن وقتی برق میره کجا میره؟ الان دیگه معلومه: تو حلق بیت کوینی ها!»، «جدول قطعی برق هم نمیدن لااقل ببینیم چه ساعتی از روز قراره سرگردون شیم.»
هوا نیست
دیروز آلودگی هوای تهران به اوج خود رسید و سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد که شهروندان این شهر از ۸ صبح سهشنبه تا ۸ صبح چهارشنبه (۲۴ دی ماه) با شاخص ۱۷۴، آلودهترین هوای امسال را تنفس کردند و ظهر هم اعلام شد شاخص آلودگی هوا در ۱۰ ایستگاه از مرز ۱۸۰ گذشته است. با این خبرها و هوایی که مردم تنفس میکردند اصلاً عجیب نبود که بسیاری از نوشتهها در شبکههای اجتماعی درباره این موضوع باشد: «امروز صبح وارد تهران شدم و بدون ذرهای اغراق، لحظاتی از روز رو به مرگ ناشی از آلودگی هوا فکر میکردم»، «اعضای شورای شهر تهران کجان؟ شاید اولین تلفات این آلودگی هوا شدن وگرنه این حجم از بیتفاوتی و کمکاری اصلاً توجیه دیگهای نداره.»، «وقتی بی برنامه با ساخت و ساز غیراستاندارد جلوی باد رو در منطقه چیتگر مسدود میکنند خود اون منطقه هم میشه نقطه آلوده. بیچاره ساکنان منطقه که با هزاران امید ساکن اونجاها شدند»، «مصاحبه تمثیلی ۲۰۳۰ با مردم: -از وقتی برق قطع شده من بیشتر به پدرم سر میزنم. -آلودگی هوا باعث شده بیشتر پیش خانوادهام باشم و بهشون توجه کنم. -کاش قطعی برق دائمی بشه»، «تا چند وقت پیش باید ماسک میزدیم از کرونا نمیریم، حالا باید ماسک بزنیم از آلودگی هوا نمیریم»، «یادمون نره آسمون چه رنگی بود...؟!»، «تهران چه خبره؟! من خودم شمال زندگی میکنم ولی با دیدن عکسها و فیلمها واقعاً دلم برای مردمی که با این آلودگی وحشتناک زندگی میکنن میسوزه»، «با این وضع هوای تهران، خدای نکرده، یه سال بعد طوفان سرطان خواهیم داشت.»، «الان سه تا ماسک زدم دوتا برای کرونا یکی هم برای هوای تهران ولی موندم با سوزش چشم چه کنم»، «عکسهایی که امروز از آلودگی هوای تهران دیدم، قلبم رو مچاله کرد. دیگه نفس کشیدن هم امکانپذیر نیست»، «هوای تهران داره به سمتی میره که کم کم باید نورافکن با خودمون ببریم بیرون»، «تهران امروز آلودهترین هوای تاریخ خودش را به ثبت رسوند! از هیچ کس هم صدایی درنیومد. پس پیش به سوی آلودگی بیشتر.»، «از این اتوبوس بنزها بود قدیم خودش قد یه نیروگاه دود میکرد، بعد یه سری ترمینال بود که هی از اونا میومد توش و میرفت. تو خط قم تهران هم اینا کار میکرد. الان هوا بوی همون ترمینالا رو میده.»، «سؤال جدی از ساکنینِ محترمِ تهران و حومه. سالهاست که مردمانِ این شهر از ترافیکِ سنگینِ دائمی و آلودگیِ شدیدِ هوا اقلا در ۵ ماه از سال بشدت رنج میبرند. آیا داشتنِ درآمدِ خوب به خطر افتادن جدی سلامت را توجیه میکند؟ روز به روز هم بدتر و آلودهتر میشود»، «تهران چشم انتظار مدیریت «بادی».
فوت و فن قصهگویی برای کودکان
شهرزاد عبدیه
روانشناس
از جادوی قصهها و ادبیات غافل نشوید. داستانها فقط وسیلهای برای سرگرمی و وقت گذرانی ما انسانها نیستند و فقط یکی از هنرهای هفتگانه محسوب نمیشوند بلکه دریچهای هستند به سوی روح و روان ما؛ ابزاری که اگر درست و بجا انتخاب شوند میتوانند زندگی انسان را متحول کرده و به آن جهت بدهند.
قصه ابزاری است که هر پدر و مادر و مربی میتواند در تربیت، پیشگیری از کژرفتاریها و اصلاح رفتارهای بچهها از آن بهره ببرد. اگر فرزندتان قصه دوست دارد پس با زبان قصه وارد شوید و از معجزه قصه درمانی و قصه گویی در تعامل با او بهره ببرید. قصه درمانی فوت و فنهای خاص خودش را دارد که در صورت نیاز میتوانید با کمک یک درمانگر از آن استفاده کنید اما قصه گویی هم معجزههای خودش را دارد. پس با دقت کتابهای داستانی متناسب با سن فرزندتان انتخاب کنید و از همان کودکی او را با قصه آشنا کنید.
حتی خودتان هم میتوانید قصه بسازید فقط کافی است کمی خلاق باشید و از استعارهها و تشبیهها در قصهتان استفاده کنید. اگر میخواهید مفهوم یا نکتهای را به کودکتان بیاموزید آن را با زبان قصه برایش تعریف کنید. متناسب با سن او، شخصیتهای داستان را انتخاب کنید. این شخصیتها حتی میتوانند از بین حیوانات یا خوراکیها هم انتخاب شوند حالا محتوایی که میخواهید فرزندتان را با آن آشنا کنید انتخاب کنید مثلاً مسواک زدن یا حمام رفتن. در قصه از استعاره و تشبیه استفاده کنید مثلاً نگرانی را میتوانید به گلوله برفی تشبیه کنید که مدام بزرگ و بزرگتر میشود و کم کم کنترلش از دست ما خارج میشود. حواستان باشد که المانهای داستان حتماً باید برای کودک آشنا باشند مثلاً کودکی که در منطقه گرمسیر زندگی میکند و تصوری از برف و گلوله برفی ندارد؛ داستانی با این محتوا به دردش نمیخورد. تن صدایتان را در خلال قصه گویی مدام تغییر دهید و یک قصهگوی فعال باشید تا کودک ترغیب شود قصه را گوش بدهد. مثلاً اگر فرزندتان برای روز اول مدرسه دچار نگرانی و استرس شده است، میتوانید داستان بچهای را برایش تعریف کنید که نگرانی مشابهی دارد و بعد وارد مدرسه میشود و با دوستهای جدیدی آشنا شده و باسواد میشود و یک معلم مهربان دارد. همه اینها را در قالب قصه و بهصورت کاملاً غیرمستقیم از ماهها قبل از شروع مدرسه برای کودکتان تعریف کنید. حواستان باشد که کودکان نیاز به تکرار دارند پس تنها با یکبار تعریف کردن یک داستان انتظار معجزه نداشته باشید.
اگر ساختن قصه برایتان سخت است اصلاً نگران نباشید؛ کتابهای خوب زیادی در بازار وجود دارد که میتواند کمک کننده باشد. حتی گاهی میتوانید قصه را تمام نکنید و از کودک بخواهید آخر قصه را خودش حدس بزند و برایتان تعریف کند به این ترتیب او هم فرصتی برای تخلیه هیجانات و پرورش خلاقیتش خواهد داشت.
روانشناس
از جادوی قصهها و ادبیات غافل نشوید. داستانها فقط وسیلهای برای سرگرمی و وقت گذرانی ما انسانها نیستند و فقط یکی از هنرهای هفتگانه محسوب نمیشوند بلکه دریچهای هستند به سوی روح و روان ما؛ ابزاری که اگر درست و بجا انتخاب شوند میتوانند زندگی انسان را متحول کرده و به آن جهت بدهند.
قصه ابزاری است که هر پدر و مادر و مربی میتواند در تربیت، پیشگیری از کژرفتاریها و اصلاح رفتارهای بچهها از آن بهره ببرد. اگر فرزندتان قصه دوست دارد پس با زبان قصه وارد شوید و از معجزه قصه درمانی و قصه گویی در تعامل با او بهره ببرید. قصه درمانی فوت و فنهای خاص خودش را دارد که در صورت نیاز میتوانید با کمک یک درمانگر از آن استفاده کنید اما قصه گویی هم معجزههای خودش را دارد. پس با دقت کتابهای داستانی متناسب با سن فرزندتان انتخاب کنید و از همان کودکی او را با قصه آشنا کنید.
حتی خودتان هم میتوانید قصه بسازید فقط کافی است کمی خلاق باشید و از استعارهها و تشبیهها در قصهتان استفاده کنید. اگر میخواهید مفهوم یا نکتهای را به کودکتان بیاموزید آن را با زبان قصه برایش تعریف کنید. متناسب با سن او، شخصیتهای داستان را انتخاب کنید. این شخصیتها حتی میتوانند از بین حیوانات یا خوراکیها هم انتخاب شوند حالا محتوایی که میخواهید فرزندتان را با آن آشنا کنید انتخاب کنید مثلاً مسواک زدن یا حمام رفتن. در قصه از استعاره و تشبیه استفاده کنید مثلاً نگرانی را میتوانید به گلوله برفی تشبیه کنید که مدام بزرگ و بزرگتر میشود و کم کم کنترلش از دست ما خارج میشود. حواستان باشد که المانهای داستان حتماً باید برای کودک آشنا باشند مثلاً کودکی که در منطقه گرمسیر زندگی میکند و تصوری از برف و گلوله برفی ندارد؛ داستانی با این محتوا به دردش نمیخورد. تن صدایتان را در خلال قصه گویی مدام تغییر دهید و یک قصهگوی فعال باشید تا کودک ترغیب شود قصه را گوش بدهد. مثلاً اگر فرزندتان برای روز اول مدرسه دچار نگرانی و استرس شده است، میتوانید داستان بچهای را برایش تعریف کنید که نگرانی مشابهی دارد و بعد وارد مدرسه میشود و با دوستهای جدیدی آشنا شده و باسواد میشود و یک معلم مهربان دارد. همه اینها را در قالب قصه و بهصورت کاملاً غیرمستقیم از ماهها قبل از شروع مدرسه برای کودکتان تعریف کنید. حواستان باشد که کودکان نیاز به تکرار دارند پس تنها با یکبار تعریف کردن یک داستان انتظار معجزه نداشته باشید.
اگر ساختن قصه برایتان سخت است اصلاً نگران نباشید؛ کتابهای خوب زیادی در بازار وجود دارد که میتواند کمک کننده باشد. حتی گاهی میتوانید قصه را تمام نکنید و از کودک بخواهید آخر قصه را خودش حدس بزند و برایتان تعریف کند به این ترتیب او هم فرصتی برای تخلیه هیجانات و پرورش خلاقیتش خواهد داشت.
داستانی تخیلی که نمیتوانید زمین بگذارید
ابراهیم فروزش
فیلمساز
این روزها سخت مشغول نوشتن فیلمنامه هستم. فیلمنامه جنبه اقتباسی دارد و طبیعی است که باید کتاب بخوانم تا بنویسم. یکی از آثاری را که بهتازگی خواندهام و ذهنم را درگیر کرده است به مخاطبان نوجوان پیشنهاد میکنم. «پریانههای لیاسند ماریس» نوشته طاهره ایبد. این کتاب سبک رئالیسم جادویی دارد و نویسنده بخوبی توانسته دنیای واقعی را به مجازی پیوند دهد. از جنگ و ستیز خیر و شر بگوید و کودکان را فاتح این میدان کند. این کتاب 432 صفحهای فضایی رمزآلود دارد و مبتنی بر فرهنگ بومی برای نوجوانان است. داستان پر از حادثه و هیجان است. «پریانههای لیاسند ماریس» غافلگیرکننده است و خواننده را با ماجراهای غیرقابل پیشبینی مواجه میکند. ایبد در این کتاب داستانی تخیلی را روایت کرده است که چیزی کم از نمونههای مشابه خارجی ندارد. وقایع این داستان در جنوب اتفاق میافتد. مردم جنوب نگاه خاصی به دریا دارند آنها باورهای افسانهای دارند و وجود موجودات افسانهای در دریا را باور دارند. داستان در بندر سیراف، یکی از بنادر ایران باستان (بوشهر امروز) میگذرد. شبح دریا «مِن مِنداس» شبیخون میزند و قصد دارد دریا را به تسلط خود درآورد. لیانا و ادریس که خواهر و برادر هستند باید 7 مروارید لاجوردی را از ته دریا پیدا کنند تا شیشه عمر این شبح را بشکنند. جنگ و ستیزی شروع میشود و آنها میتوانند بر شر پیروز شوند. البته در این نبرد پای شخصیتهای دیگری هم در میان است، دی صبرا، ماهیان، پریهای دریایی و... به نوجوانان عزیز پیشنهاد میکنم حتماً این کتاب ماجراجویانه را بخوانند، برای اوقات فراغتشان پیشنهادی سرگرمکننده است. داستانش آنقدر کشش دارد که اطمینان دارم وقتی کتاب را به دست بگیرید آن را زمین نمیگذارید. جذابیت داستان آنقدر هست که کانون پرورش فکری کودکان تصمیم گرفته «پریانههای لیاسند ماریس» را تبدیل به فیلم کند. در مجموع پیشنهاد میکنم به کتابهای روز و نویسندگان جوان مراجعه کنید. کتابهای خواندنی بسیاری پیدا میکنید. حوزه نوجوانان نویسندگان مبرز و خوبی دارد چون از نگاهی میآید که نو است و میتواند به روز باشد.
فیلمساز
این روزها سخت مشغول نوشتن فیلمنامه هستم. فیلمنامه جنبه اقتباسی دارد و طبیعی است که باید کتاب بخوانم تا بنویسم. یکی از آثاری را که بهتازگی خواندهام و ذهنم را درگیر کرده است به مخاطبان نوجوان پیشنهاد میکنم. «پریانههای لیاسند ماریس» نوشته طاهره ایبد. این کتاب سبک رئالیسم جادویی دارد و نویسنده بخوبی توانسته دنیای واقعی را به مجازی پیوند دهد. از جنگ و ستیز خیر و شر بگوید و کودکان را فاتح این میدان کند. این کتاب 432 صفحهای فضایی رمزآلود دارد و مبتنی بر فرهنگ بومی برای نوجوانان است. داستان پر از حادثه و هیجان است. «پریانههای لیاسند ماریس» غافلگیرکننده است و خواننده را با ماجراهای غیرقابل پیشبینی مواجه میکند. ایبد در این کتاب داستانی تخیلی را روایت کرده است که چیزی کم از نمونههای مشابه خارجی ندارد. وقایع این داستان در جنوب اتفاق میافتد. مردم جنوب نگاه خاصی به دریا دارند آنها باورهای افسانهای دارند و وجود موجودات افسانهای در دریا را باور دارند. داستان در بندر سیراف، یکی از بنادر ایران باستان (بوشهر امروز) میگذرد. شبح دریا «مِن مِنداس» شبیخون میزند و قصد دارد دریا را به تسلط خود درآورد. لیانا و ادریس که خواهر و برادر هستند باید 7 مروارید لاجوردی را از ته دریا پیدا کنند تا شیشه عمر این شبح را بشکنند. جنگ و ستیزی شروع میشود و آنها میتوانند بر شر پیروز شوند. البته در این نبرد پای شخصیتهای دیگری هم در میان است، دی صبرا، ماهیان، پریهای دریایی و... به نوجوانان عزیز پیشنهاد میکنم حتماً این کتاب ماجراجویانه را بخوانند، برای اوقات فراغتشان پیشنهادی سرگرمکننده است. داستانش آنقدر کشش دارد که اطمینان دارم وقتی کتاب را به دست بگیرید آن را زمین نمیگذارید. جذابیت داستان آنقدر هست که کانون پرورش فکری کودکان تصمیم گرفته «پریانههای لیاسند ماریس» را تبدیل به فیلم کند. در مجموع پیشنهاد میکنم به کتابهای روز و نویسندگان جوان مراجعه کنید. کتابهای خواندنی بسیاری پیدا میکنید. حوزه نوجوانان نویسندگان مبرز و خوبی دارد چون از نگاهی میآید که نو است و میتواند به روز باشد.
عکس نوشت
به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا(س) نمایش مذهبی «کوچه بنی هاشم» بهصورت آنلاین در نمایشگاه سوگواره تجسمی «کوچه بنی هاشم» قم به اجرا درآمد. این نمایش به نویسندگی محمدرضا شاهمردی و کارگردانی هادی افضلی تا ۲۸ دی هرروز از ساعت 19 تا 21 اجرا میشود و با توجه به شرایط کرونا اجرای آن آنلاین و از طریق صفحه اینستاگرام نمایشگاه بیستمین سوگواره کوچه بنی هاشم امکان پذیر است.
به نام تاریخ
25 دی
تولدها
صدیق تعریف: خواننده موسیقی اصیل ایرانی سال 1335 در چنین روزی به دنیا آمد. صدیق تعریف از دوران نوجوانی به موسیقی و تئاتر علاقه داشت و «به یاد طاهرزاده» در سال 1362اولین اثر خوانندگی او بود که توسط گروه شیدا و با نام «چاووش 10» اجرا شد. سال 1364 چند تصنیف کوتاه برای سریال «بوعلی سینا» خواند اما با خواندن موسیقی سریال «امام علی (ع)» در سال 1375 شناخته شد و پس از آن آلبوم های «آبگینه»، «ماه بانو»، «کردانه»، «ماه عروس»، «خیالانگیز»، «مهتاب» و «عارف شیدا» را از او شنیدیم.
استیون سودربرگ کارگردان امریکایی، مجید جعفری کارگردان و بازیگر، نیلوفر بیضایی نمایشنامه نویس و کارگردان، ماه چهره خلیلی بازیگر، مجید کاظم زاده مژدهی نمایشنامه نویس و کارگردان، وحید شریفیان شاعر، سیدعلی لواسانی شاعر، برت موریسو نقاش فرانسوی و جیسون بیتمن بازیگر امریکایی هم متولد امروز هستند.
درگذشتها
بهمن جلالی: عکاس مطرح ایرانی سال 1388 در چنین روزی درگذشت. بهمن جلالی در سال 1323 به دنیا آمده بود و عکاسی را به صورت تجربی یاد گرفت. جلالی در جریان مبارزات مردم در جریان وقایع انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی عکسهای بسیار زیادی گرفت که جزو مطرحترین عکسهای آن دوران هستند. کتابهای «هنر آفریقای سیاه»، «روزهای خون، روزهای آتش»، «آبادان که می جنگد»، «عکاسی سیاه و سفید»، «خرمشهر» و «گنج پیدا» مجموعه عکسهای جلالی هستند.
همفری بوگارت بازیگر امریکایی، سیدباقر مظفرزاده رودسری مترجم، علی دشتی نویسنده و مترجم، مهدی سمسار مترجم، کریم چمن آرا پدر نشر موسیقی ایران، آلن زیکمن بازیگر انگلیسی، غلامرضا طباطبایی بازیگر، ساناز کیهان بازیگر، محمد احمدپناهی سمنانی پژوهشگر ادبیات فولکلور و ژان آگوست دومینیک انگر نقاش فرانسوی هم در چنین روزی درگذشتند.
26 دی
تولدها
افسانه بایگان: بازیگر زن سینمای ایران سال 1340 در چنین روزی به دنیا آمد. افسانه بایگان در 11 سالگی برای نخستین بار در فیلم کوتاه «بوق» بازی کرد اما کارش را به صورت جدی از سال 1360 با بازی در سریال «سربداران» آغاز کرد و با بازی در فیلم «گمشده» وارد سینما شد. پس از آن در فیلم های «دبیرستان»، «تشکیلات»، «بگذار زندگی کنم»، «طوبی»، «دو فیلم با یک بلیت»، «مریم و میتیل»، «مجازات»، «خواهران غریب»، «نابخشوده»، «مرد عوضی»، «جهان پهلوان تختی»، «طوطیا»، «کافه ستاره»،«کنعان»، «سوپراستار» و «نگار» و سریالهای «تنهاترین سردار»، «سرنخ»، «روزهای زندگی»، «پیامک از دیار باقی»، «روز حسرت»، «وضعیت سفید» و «پریا» بازی کرد.
سالروز تولد ژان باتیست مولیر نمایشنامه نویس فرانسوی، جواد افشار کارگردان، الکساندر سرگییویچ گریبایدوف نمایشنامه نویس روس، اسیپ ماندلشتام شاعر و نویسنده روس، ناظم حکمت شاعر و نمایشنامهنویس، ماریا شل بازیگر اتریشی، رابرت سیلوربرگ نویسنده امریکایی، آدام جونز موسیقیدان امریکایی، رجینا کینگ بازیگر امریکایی و طاهری پرنیان شاعر هم امروز است.
درگذشتها
حسین محب اهری بازیگر، دلورس اوریوردان خواننده ایرلندی، رکن الدین خسروی نویسنده و کارگردان تئاتر، فرانسیس آل کمبل نویسنده و شاعر بریتانیایی و نبی خزری نویسنده و شاعر آذربایجانی در چنین روزی درگذشتند.
27 دی
تولدها
سهیل محمودی شاعر و مجری، محمدرضا حیاتی گوینده، سیدجواد هاشمی بازیگر و کارگردان، مجید اخشابی خواننده، رزیتا غفاری بازیگر، مزدک انوشه زبان شناس و پژوهشگر، ژول سوپرویل شاعر و داستان نویس فرانسوی، طه حسین ادیب مصری، ایثل مرمن بازیگر و خواننده امریکایی و آندره آ جیمز بازیگر امریکایی متولد امروز هستند.
درگذشتها
رودل کروتزر نوازنده فرانسوی ویولن، کارول لمبارد بازیگر امریکایی و آرتور توسکانینی آهنگساز و موسیقیدان ایتالیایی در چنین روزی درگذشتند.
28 دی
تولدها
جلال الدین کزازی: نویسنده و شاهنامه پژوه شناخته شده سال 1327 در چنین روزی به دنیا آمد. جلال الدین کزازی از دوران دانشگاه درباره شاهنامه فردوسی تحقیق می کرد و کتابهایی مانند «از گونه ای دیگر»، «مازهای راز»، «رویا، حماسه، اسطوره» و «نامه باستان» را در این زمینه نوشت. البته آثاری مانند «رخساره صبح»، «دیر مغان»، «پارسا و ترسا» هم درباره خاقانی، حافظ و عطارشناسی دارد. او از چهرههای ماندگار زبان و ادبیات فارسی است و به استفاده از واژههای فارسی سره در نوشتههایش شهرت دارد.
جیم کری: کمدین مشهور جهان امروز 59 ساله می شود. جیم کری با بازی در فیلم «پگی سو ازدواج کرد» شناخته شد و «ماسک»، «احمق و احمقتر»، «درغگو دروگو»، «نمایش ترومن»، «مرد روی ماه»، «چگونه گرینچ کریسمس را دزدید»، «بروس قادر»، «درخشش ابدی یک ذهن چاک» و «سرود کریسمس» از دیگر فیلمهای مطرح جیم کری است. او به عقیده بسیاری از منتقدان یکی از بهترین کمدینهای تاریخ سینماست.
ارشد تهماسبی نوازنده تار، رسول نجفیان بازیگر و خواننده و ایرج بقایی مرنانی نویسنده و شاعر در چنین روزی به دنیا آمدند.
درگذشتها
همایون خرم: نوازنده ویولن و آهنگساز مطرح ایران سال 1391 در چنین روزی درگذشت. همایون خرم متولد 1309 بود و در 10 سالگی در کلاسهای ابوالحسن صبا شرکت کرد و از 14 سالگی نوازنده رادیو شد. او در طول سالهای فعالیتش آهنگساز بسیاری از تصنیفهای مطرح مانند «غوغای ستارگان»، «پیک سحری»، «سرگشته»، «دلم شکستی»، «طاقتم ده»، «اشک من هویدا شد»، «آتش» و آلبومهای «تنها ماندم» و «رسوای زمانه» بود.
سالروز درگذشت عبدالله بوتیمار بازیگر سینما و دوبلور هم امروز است.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
تلاش میکنیم تئاتر از مشاغل گروه 3 به گروه 2 منتقل شود
-
برخی ملزومات پیش روی نشر ادبیات داستانی دینی
-
شهروند مجـــازی
-
فوت و فن قصهگویی برای کودکان
-
داستانی تخیلی که نمیتوانید زمین بگذارید
-
عکس نوشت
-
به نام تاریخ
اخبارایران آنلاین