ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
حضرت فاطمه سلامالله علیها:
همیشه در خدمت مادر و پایبند او باش، چون بهشت زیر پای مادران است و نتیجه آن نعمتهای بهشتی خواهد بود.
کنزلالعمال : ج 16، ص 462، ح 45443
همیشه در خدمت مادر و پایبند او باش، چون بهشت زیر پای مادران است و نتیجه آن نعمتهای بهشتی خواهد بود.
کنزلالعمال : ج 16، ص 462، ح 45443
انگار آدم ها دیگر عاشق نیستند
مجید انتظامی:در این سالها چند موسیقی متن برای ساخت به من پیشنهاد شد؛ آمدند و صحبت کردند اما فیلمهایی که سراغم آمدند حرف تازهای برای گفتن نداشتند و موسیقی هم اگر میگذاشتیم ناچار بودیم که از موسیقیهای گذشته رج بزنیم.
دلم میخواهد اگر قرار است موسیقی بسازم برای کاری تکان دهنده و نو باشد؛ کاری که اندیشهای نو را در خود دارد؛ فیلمی که اتفاقی تازه بیافریند اما این اتفاق تاکنون نیفتاده است. دلم نمیخواهد در این سن بنشینم و کارهای گذشته را تکرار کنم. امروز خیلی چیزها مهم شده است چون آدمها دیگر عاشق نیستند. فیلمها و موسیقیها هم همینطور است؛ به همین دلیل موسیقیای تولید نمیشود که روی دل شما اثر کند. چرا امروز فیلمی ساخته نمیشود که بتوان با آن زندگی کرد؟ برای اینکه آن عشق کمرنگ شده است.
بخشی از صحبتهای این آهنگساز با ایرنا
دلم میخواهد اگر قرار است موسیقی بسازم برای کاری تکان دهنده و نو باشد؛ کاری که اندیشهای نو را در خود دارد؛ فیلمی که اتفاقی تازه بیافریند اما این اتفاق تاکنون نیفتاده است. دلم نمیخواهد در این سن بنشینم و کارهای گذشته را تکرار کنم. امروز خیلی چیزها مهم شده است چون آدمها دیگر عاشق نیستند. فیلمها و موسیقیها هم همینطور است؛ به همین دلیل موسیقیای تولید نمیشود که روی دل شما اثر کند. چرا امروز فیلمی ساخته نمیشود که بتوان با آن زندگی کرد؟ برای اینکه آن عشق کمرنگ شده است.
بخشی از صحبتهای این آهنگساز با ایرنا
هنرمندان در فضای مجازی
فقدان
خبرآمد که بابک برزویه عکاس سرشناس ایرانی که در پروژههای سینمایی بسیاری حضور داشته و جوایز بسیاری هم کسب کرده است پس از مدتها تحمل بیماری دار فانی را وداع گفت. هنرمندان بسیاری در صفحههای مجازی خود نسبت به فقدان این هنرمند خوشذوق و خوشاخلاق ابراز تأسف کردند و متن و عکسهایی از او را به اشتراک گذاشتند. از جمله شهره سلطانی که با انتشار عکسی از برزویه نوشت: «بابک جان بابک جان رفیق سالهای دور چه زود رفتی. تمام عکسهایی که از تو دارم از تئاتر تا سینما خاطرات و یادگارهای توست.» عاطفه رضوی هم با انتشار عکس او در استوری اینستاگرام خود از این هنرمند توانای ایرانی به نیکی یاد کرد و رفتنش را تسلیت گفت. بابک برزویه مدتها بود با ضایعهای مغزی در کما به سر میبرد تا اینکه سهشنبه غروب خبر آمد که برای همیشه دست از این جهان خاکی شسته و به دیاری دیگر رفته است.
چهرهها
مهدی سلطانی بازیگر نامآشنا و خوشصدای ایرانی ویدیویی از فیلم جدیدش که به زندگی سهراب سپهری شاعر معاصر پرداخته، منتشر کرد و در توضیح آن نوشت: «رؤیای سهراب» فیلمی است سینمایی درباره سهراب سپهری شاعر سرشناس و محبوب معاصر که از چهارشنبه بیستوششم مرداد هزاروچهارصدویک خورشیدی در سینماهای سراسر کشور به روی پرده خواهد رفت. امیدوارم که علاقهمندان به سینما، شعر و ادبیات و ایران و سهراب از این فیلم لذت ببرند. مواظب خودتون باشید.» لاله اسکندری هم یکی دیگر از بازیگران این فیلم است که همین ویدیو را در اینستاگرامش منتشر کرده و در توضیح آن آورده است: «فیلم سینمایی «رؤیای سهراب» به کارگردانی علی قویتن عزیز اکران خود را از روز ۲۶ مردادماه در سینماها آغاز میکند….به امید درخشش فیلم.»
نرگس آبیار کارگردان فیلمهای تحسین شدهای مثل «نفس»، «شیار143» و «شبی که ماه کامل شد» از اکران تازهترین فیلمش «ابلق» خبر داد و نوشت: «آغاز اکران از امروز در سراسر کشور.» فیلم سینمایی «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار و تهیهکنندگی محمدحسین قاسمی از چهارشنبه، ۲۶مردادماه در سینماهای سراسر کشور اکران میشود. تیزر این فیلم سینمایی را آرمین مُنیبی ساخته است. «ابلق» که در سیونهمین جشنواره فیلم فجر درخشید، با کاندیدا شدن در 10 رشته، چهار سیمرغ بلورین را از آن خود کرد.همچنین این فیلم سینمایی برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم سینمایی از نگاه تماشاگران است. با توجه به استقبال گرم مخاطبان از این فیلم سینمایی در جشنواره فیلم، پیشبینی میشود «ابلق» اکران موفقی داشته باشد. بهرام رادان، الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، مهران احمدی، گلاره عباسی، گیتی معینی، شادی کرم رودی، امین میری، فاطمه کریمیان و الهه اذکاری بازیگران این فیلم سینمایی هستند. پخش «ابلق» را بانو فیلم بر عهده دارد. علاقهمندان میتوانند با مراجعه به سامانههای بلیتفروشی نسبت به تهیه بلیت اقدام کنند.»
الناز شاکردوست که این روزها فیلم «تیتی» را روی پرده سینما دارد از گریم خود در این فیلم نوشت: «به محض اینکه دماغم رو میذاشتم همه چیز تیتی خانم میومد سرجاش، از لهجه ش بگیر تا جای صداش، حتی راه رفتنش همه و همه. راستی در این روزهای پایانی تماشای این فیلم فراموشنشدنی بر پرده سینما رو از دست ندید.»
اما بخوانید از افشین هاشمی بازیگر سرشناس و محبوب سینما و تئاتر که چند خط کوتاه درباره کارهای اخیرش نوشته. او با اشاره به دو اثر سینمایی و سریالی اخیرش نوشته: «و از میانِ «شبکه مخفی زنان»، «پسران دریا» آرام آرام راهِ خودش را میرود نیمه اولِ شهریور در چهلوچهارمین جشنواره فیلمِ مسکو و سیامین جشنواره فیلمِ بلغارستان.»
اکران جهانی
ارسلان امیری کارگردان فیلم تحسین شده «زالاوا» از اکران جهانی این فیلم نوشته و در اینستاگرامش توضیح داده: «اکران فیلم سینمایی «زالاوا» از ماه آینده در دوازده کشور جهان آغاز میشود. کمپانی LevelK دانمارک پخش کننده جهانی زالاوا است. کمپانی اج اینترتینمنت (Eg Entertainment) حق پخش انحصاری فیلم «زالاوا»، برای اکران درکشورهای سوئد، استونی، فنلاند و نروژ؛ رماین این لایت (Remain in Light) حق پخش انحصاری در هلند، بلژیک و لوکزامبورگ؛ کمپانی کورینث فیلمز (Corinth Films) نیز حق پخش انحصاری در امریکا و کانادا؛ و کمپانی پی تی فالکن (PT.Falkon) حق پخش انحصاری اندونزی را بر عهده دارند. امیدوارم مخاطبان جهانی از این دسترنج و مغزرنج سینمایی تیم زالاوا استقبال کنند و لذت ببرند.»
ادبیاتیها
اگر به ادبیات علاقهمند هستید و آثار رضا جولایی را نخواندهاید از همین امروز شروع کنید و رمانهایش را یکییکی بخوانید و حظ ببرید. جولایی در اینستاگرام خود متن کوتاهی از ریشه علاقهاش به کتاب نوشته و آورده است: «علاقه به کتاب را از چهار، پنج سالگی آموختم. هیچ هدیهای به اندازه کتاب (هایی که دوست میداشتم) مرا خوشحال نمیکرد حالا بعد از گذشت سالها هنوز هم ناآگاهانه شاد میشوم از داشتن این همه کتاب. یکجا. نعمت بزرگی است علاقه به کتابخوانی، شناخت خود و جهان.»
خبرآمد که بابک برزویه عکاس سرشناس ایرانی که در پروژههای سینمایی بسیاری حضور داشته و جوایز بسیاری هم کسب کرده است پس از مدتها تحمل بیماری دار فانی را وداع گفت. هنرمندان بسیاری در صفحههای مجازی خود نسبت به فقدان این هنرمند خوشذوق و خوشاخلاق ابراز تأسف کردند و متن و عکسهایی از او را به اشتراک گذاشتند. از جمله شهره سلطانی که با انتشار عکسی از برزویه نوشت: «بابک جان بابک جان رفیق سالهای دور چه زود رفتی. تمام عکسهایی که از تو دارم از تئاتر تا سینما خاطرات و یادگارهای توست.» عاطفه رضوی هم با انتشار عکس او در استوری اینستاگرام خود از این هنرمند توانای ایرانی به نیکی یاد کرد و رفتنش را تسلیت گفت. بابک برزویه مدتها بود با ضایعهای مغزی در کما به سر میبرد تا اینکه سهشنبه غروب خبر آمد که برای همیشه دست از این جهان خاکی شسته و به دیاری دیگر رفته است.
چهرهها
مهدی سلطانی بازیگر نامآشنا و خوشصدای ایرانی ویدیویی از فیلم جدیدش که به زندگی سهراب سپهری شاعر معاصر پرداخته، منتشر کرد و در توضیح آن نوشت: «رؤیای سهراب» فیلمی است سینمایی درباره سهراب سپهری شاعر سرشناس و محبوب معاصر که از چهارشنبه بیستوششم مرداد هزاروچهارصدویک خورشیدی در سینماهای سراسر کشور به روی پرده خواهد رفت. امیدوارم که علاقهمندان به سینما، شعر و ادبیات و ایران و سهراب از این فیلم لذت ببرند. مواظب خودتون باشید.» لاله اسکندری هم یکی دیگر از بازیگران این فیلم است که همین ویدیو را در اینستاگرامش منتشر کرده و در توضیح آن آورده است: «فیلم سینمایی «رؤیای سهراب» به کارگردانی علی قویتن عزیز اکران خود را از روز ۲۶ مردادماه در سینماها آغاز میکند….به امید درخشش فیلم.»
نرگس آبیار کارگردان فیلمهای تحسین شدهای مثل «نفس»، «شیار143» و «شبی که ماه کامل شد» از اکران تازهترین فیلمش «ابلق» خبر داد و نوشت: «آغاز اکران از امروز در سراسر کشور.» فیلم سینمایی «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار و تهیهکنندگی محمدحسین قاسمی از چهارشنبه، ۲۶مردادماه در سینماهای سراسر کشور اکران میشود. تیزر این فیلم سینمایی را آرمین مُنیبی ساخته است. «ابلق» که در سیونهمین جشنواره فیلم فجر درخشید، با کاندیدا شدن در 10 رشته، چهار سیمرغ بلورین را از آن خود کرد.همچنین این فیلم سینمایی برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم سینمایی از نگاه تماشاگران است. با توجه به استقبال گرم مخاطبان از این فیلم سینمایی در جشنواره فیلم، پیشبینی میشود «ابلق» اکران موفقی داشته باشد. بهرام رادان، الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، مهران احمدی، گلاره عباسی، گیتی معینی، شادی کرم رودی، امین میری، فاطمه کریمیان و الهه اذکاری بازیگران این فیلم سینمایی هستند. پخش «ابلق» را بانو فیلم بر عهده دارد. علاقهمندان میتوانند با مراجعه به سامانههای بلیتفروشی نسبت به تهیه بلیت اقدام کنند.»
الناز شاکردوست که این روزها فیلم «تیتی» را روی پرده سینما دارد از گریم خود در این فیلم نوشت: «به محض اینکه دماغم رو میذاشتم همه چیز تیتی خانم میومد سرجاش، از لهجه ش بگیر تا جای صداش، حتی راه رفتنش همه و همه. راستی در این روزهای پایانی تماشای این فیلم فراموشنشدنی بر پرده سینما رو از دست ندید.»
اما بخوانید از افشین هاشمی بازیگر سرشناس و محبوب سینما و تئاتر که چند خط کوتاه درباره کارهای اخیرش نوشته. او با اشاره به دو اثر سینمایی و سریالی اخیرش نوشته: «و از میانِ «شبکه مخفی زنان»، «پسران دریا» آرام آرام راهِ خودش را میرود نیمه اولِ شهریور در چهلوچهارمین جشنواره فیلمِ مسکو و سیامین جشنواره فیلمِ بلغارستان.»
اکران جهانی
ارسلان امیری کارگردان فیلم تحسین شده «زالاوا» از اکران جهانی این فیلم نوشته و در اینستاگرامش توضیح داده: «اکران فیلم سینمایی «زالاوا» از ماه آینده در دوازده کشور جهان آغاز میشود. کمپانی LevelK دانمارک پخش کننده جهانی زالاوا است. کمپانی اج اینترتینمنت (Eg Entertainment) حق پخش انحصاری فیلم «زالاوا»، برای اکران درکشورهای سوئد، استونی، فنلاند و نروژ؛ رماین این لایت (Remain in Light) حق پخش انحصاری در هلند، بلژیک و لوکزامبورگ؛ کمپانی کورینث فیلمز (Corinth Films) نیز حق پخش انحصاری در امریکا و کانادا؛ و کمپانی پی تی فالکن (PT.Falkon) حق پخش انحصاری اندونزی را بر عهده دارند. امیدوارم مخاطبان جهانی از این دسترنج و مغزرنج سینمایی تیم زالاوا استقبال کنند و لذت ببرند.»
ادبیاتیها
اگر به ادبیات علاقهمند هستید و آثار رضا جولایی را نخواندهاید از همین امروز شروع کنید و رمانهایش را یکییکی بخوانید و حظ ببرید. جولایی در اینستاگرام خود متن کوتاهی از ریشه علاقهاش به کتاب نوشته و آورده است: «علاقه به کتاب را از چهار، پنج سالگی آموختم. هیچ هدیهای به اندازه کتاب (هایی که دوست میداشتم) مرا خوشحال نمیکرد حالا بعد از گذشت سالها هنوز هم ناآگاهانه شاد میشوم از داشتن این همه کتاب. یکجا. نعمت بزرگی است علاقه به کتابخوانی، شناخت خود و جهان.»
ضرورت حفاظت از شمایل و نقاشیهای بقاع متبرکه و بناهای مذهبی
سید نظامالدین امامیفر
نویسنده، و استاد دانشگاه
اسنادی که در قالب تصاویری همچون شمایل نگاری، نقاشی و طراحی از اماکن متبرکه، مساجد و دیوارهای قدیمی مربوط به پیشینیان ما به جای مانده، منبع بسیار خوبی برای مطالعات مردم شناسی یا مطالعات اجتماعی است که به نوعی نگرشهای اجتماعی خود را در قالب تصویر، چه تصویر شمایل و چه تزئینی نشان می دهند. احوال مردم آن دوره به نوعی نگرشهای فکری و اجتماعی آن دوره را منعکس می کند. اسنادی که در دست ماست برمیگردد به دوره قاجار که در شهر دزفول در بعضی از بناها یا سطوح کار شده است.
بعضی از این بناها معماری هستند مثل بقعههای متبرکه، مساجد و زیارتگاهها و بعضی هم سطوحی هستند مثل شیدانه یا شهیدانه که در اصل ایام محرم از آنها با عنوان نمادی از وجهه مذهبی استفاده میکردند.
خیلی از اسناد هم بهصورت تزئینی روی دیوار خانهها با عنوان تزئین گر دیوارهای داخلی یا بعضی از سطوح مثل قلمدانها یا آیینه یا شیشهها و ورقهای بازی نقاشی میشدند.
در شهر دزفول مانند سایر شهرهای ایران در ایام محرم این فضاها مورد توجه گردشگران و عزاداران و بینندگان قرار میگیرد. این تصاویر بیشتر روایتگونه هستند وبه صورت نقاشی روی خیلی از بناهای مذهبی داخل شهر دزفول نقاشی شدند و بیشتر با مضامینی از قبیل روایات و آیات و بعضی از فضاهای اجتماعی آن دوره توسط نقاشان زبردستی که تعلیم دیده دوره قاجار یا مکتب شمایل نگاری مذهبی قرار گرفتهاند ترسیم میشدهاند. شمایل نگاری مذهبی به نوعی در اواخر دوره قاجار شکل گرفت و بهصورت نقاشیها با مضامین مذهبی روی پرده درویشیها و پردههای متحرک یا بناهای مذهبی ترسیم شد.یکی از بناهای بسیار مهم قسمت جنوب ایران در شهر دزفول بقعه پیر رودبند است که درون آن چهارده مجلس نقاشی وجود دارد.علاوهبر اینکه بین ستونها یا بین رفها و طاقچههای کم عمق مجالسی مثل گل و بلبل هم وجود دارد.
خاندان نقاش (ملا ابراهیم، ملا اسدالله و ملا حسن نقاش) جزو اولین نقاشانی هستند که در شهر دزفول اسنادشان موجود است که این نقاشیها را ترسیم کردند. مضامین این نقاشیها بیشتر روایت دینی و داستان ائمه و داستانهای مذهبی است که متناسب با فضای رفهایی که آنجا هستند شکل گرفته که مورد توجه بازدید کنندگان قرار میگیرد.
نقاشان این دوره با استفاده از رنگهای دست ساز و بعضی از رنگها که از خارج کشور وارد ایران میشده است با قلم موهای دست ساز شروع به ترسیم این نقاشیها میکردند. در ابتدا آن فضا را روی کاغذ طراحی میکردند و بعد روی دیوار گچی منتقل میشده و سپس با رنگهایی که روی گچ کار میکردند، ترسیم میشدند. اسلوبهای این نقاشیها برگرفته از مکتب دوره قاجار بودند و با مطالعه این مکتب میتوانیم به نوع کمال مطلوب زیبایی در آن زمان پی ببریم.
اگر بخواهیم راجع به تناسبات این نقاشیها صحبت کنیم بیشتر انسان هایی که در این نقاشیها ترسیم شدهاند قد کوتاه و محاسن پرپشتی دارند و خالی در یک سمت صورت دارند و به بیننده نگاه میکنند. چون از تمثال ائمه هستند هاله نور یا خورشیدی در پشت سر دارند و جالب است که اسامی این فیگورها بهصورت فارسی نوشته شده یا حتی بعضی از روایات نوشتاری شده و بیشتر با مطالعه نوشتاری پی به شخصیتی میبریم که دراین نقاشیها وجود دارد. نقاشیها با رنگهای بسیار اشباع و خالص نقاشی شدند ولی متأسفانه در گذر زمان و عدم محافظت صحیح رو به زوال رفتند. در بقعه پیر رودبند چهارده مجلس وجود داشته که متأسفانه چهار مجلس آن بهصورت سند و با وضعیت بدی نگهداری میشود که جا دارد مسئولان میراث فرهنگی واداره اوقاف دزفول به آن توجه ویژهای داشته باشند.
نویسنده، و استاد دانشگاه
اسنادی که در قالب تصاویری همچون شمایل نگاری، نقاشی و طراحی از اماکن متبرکه، مساجد و دیوارهای قدیمی مربوط به پیشینیان ما به جای مانده، منبع بسیار خوبی برای مطالعات مردم شناسی یا مطالعات اجتماعی است که به نوعی نگرشهای اجتماعی خود را در قالب تصویر، چه تصویر شمایل و چه تزئینی نشان می دهند. احوال مردم آن دوره به نوعی نگرشهای فکری و اجتماعی آن دوره را منعکس می کند. اسنادی که در دست ماست برمیگردد به دوره قاجار که در شهر دزفول در بعضی از بناها یا سطوح کار شده است.
بعضی از این بناها معماری هستند مثل بقعههای متبرکه، مساجد و زیارتگاهها و بعضی هم سطوحی هستند مثل شیدانه یا شهیدانه که در اصل ایام محرم از آنها با عنوان نمادی از وجهه مذهبی استفاده میکردند.
خیلی از اسناد هم بهصورت تزئینی روی دیوار خانهها با عنوان تزئین گر دیوارهای داخلی یا بعضی از سطوح مثل قلمدانها یا آیینه یا شیشهها و ورقهای بازی نقاشی میشدند.
در شهر دزفول مانند سایر شهرهای ایران در ایام محرم این فضاها مورد توجه گردشگران و عزاداران و بینندگان قرار میگیرد. این تصاویر بیشتر روایتگونه هستند وبه صورت نقاشی روی خیلی از بناهای مذهبی داخل شهر دزفول نقاشی شدند و بیشتر با مضامینی از قبیل روایات و آیات و بعضی از فضاهای اجتماعی آن دوره توسط نقاشان زبردستی که تعلیم دیده دوره قاجار یا مکتب شمایل نگاری مذهبی قرار گرفتهاند ترسیم میشدهاند. شمایل نگاری مذهبی به نوعی در اواخر دوره قاجار شکل گرفت و بهصورت نقاشیها با مضامین مذهبی روی پرده درویشیها و پردههای متحرک یا بناهای مذهبی ترسیم شد.یکی از بناهای بسیار مهم قسمت جنوب ایران در شهر دزفول بقعه پیر رودبند است که درون آن چهارده مجلس نقاشی وجود دارد.علاوهبر اینکه بین ستونها یا بین رفها و طاقچههای کم عمق مجالسی مثل گل و بلبل هم وجود دارد.
خاندان نقاش (ملا ابراهیم، ملا اسدالله و ملا حسن نقاش) جزو اولین نقاشانی هستند که در شهر دزفول اسنادشان موجود است که این نقاشیها را ترسیم کردند. مضامین این نقاشیها بیشتر روایت دینی و داستان ائمه و داستانهای مذهبی است که متناسب با فضای رفهایی که آنجا هستند شکل گرفته که مورد توجه بازدید کنندگان قرار میگیرد.
نقاشان این دوره با استفاده از رنگهای دست ساز و بعضی از رنگها که از خارج کشور وارد ایران میشده است با قلم موهای دست ساز شروع به ترسیم این نقاشیها میکردند. در ابتدا آن فضا را روی کاغذ طراحی میکردند و بعد روی دیوار گچی منتقل میشده و سپس با رنگهایی که روی گچ کار میکردند، ترسیم میشدند. اسلوبهای این نقاشیها برگرفته از مکتب دوره قاجار بودند و با مطالعه این مکتب میتوانیم به نوع کمال مطلوب زیبایی در آن زمان پی ببریم.
اگر بخواهیم راجع به تناسبات این نقاشیها صحبت کنیم بیشتر انسان هایی که در این نقاشیها ترسیم شدهاند قد کوتاه و محاسن پرپشتی دارند و خالی در یک سمت صورت دارند و به بیننده نگاه میکنند. چون از تمثال ائمه هستند هاله نور یا خورشیدی در پشت سر دارند و جالب است که اسامی این فیگورها بهصورت فارسی نوشته شده یا حتی بعضی از روایات نوشتاری شده و بیشتر با مطالعه نوشتاری پی به شخصیتی میبریم که دراین نقاشیها وجود دارد. نقاشیها با رنگهای بسیار اشباع و خالص نقاشی شدند ولی متأسفانه در گذر زمان و عدم محافظت صحیح رو به زوال رفتند. در بقعه پیر رودبند چهارده مجلس وجود داشته که متأسفانه چهار مجلس آن بهصورت سند و با وضعیت بدی نگهداری میشود که جا دارد مسئولان میراث فرهنگی واداره اوقاف دزفول به آن توجه ویژهای داشته باشند.
کشف خلاقانه جهان با نیروی بازی
شهره طاعتی
مددکار اجتماعی
رفتارهای کودکان بخصوص در سنین کمتر از یکسال شگفتیهای بسیاری در خود جای داده است که با مشاهده و بررسی آن میتوان به نتایج مهم و روانشناختی و حتی به نظرم رفتارشناسی دست یابیم. گاهی فکر میکنم که رفتار کودکان بازتاب رفتار و عملکرد بزرگسالان و والدین و افرادی است که با آنها زندگی میکنند اما وقتی هرکدام از آنها را در طولانی مدت مورد مشاهده قرار میدهیم، میبینیم رفتارهایی مشابه با دیگر کودکان سرزمینهای دیگر از خود بروز میدهند که میتوان گفت شاید در ذات وجودی انسانها از بدو تولد نهاده شده است، این نشانگر این نیست که تأثیر محیط و رفتار اطرافیان را نقض کنیم و بگوییم همه رفتارها و عکسالعملهای انسان از دوران کودکی ذاتی است بلکه از منظری رفتار کودکان از دو جنبه ذاتی و محیط و اطرافیان متأثر شده و شخصیت آنها در نتیجه زندگیشان را طبق آن ساخته و پیش میبرند. این دو جنبه انسان با مشاهده یک کودک بسیار شگفتانگیز است، زیرا با مشاهده یک کودک و بررسی رفتار او شاید دچار تناقض در باورها یا پارادوکسی در آموختههایمان شویم که برایمان جالب باشد. به طور مثال کودک ۱۰ یا ۱۱ ماهه ای را درنظر بگیرید، این کودک از بدو تولد رفتارهایش توسط مادر مورد مشاهده قرار گرفته و آنها را بدون برداشت شخصی یادداشت کرده است. نحوه شیر خوردن، نحوه بازی با وسایل و اسباببازیهایی که از تخت او آویزان است، مدل دست دراز کردن او به آن وسایل و به دست آوردن آنها و بردن آن وسایل به سمت دهان به محض گرفتن وسایل در دست، همان مدل رفتاری است که کودکی در دوردستترین روستاها در برخورد با وسایل و اسباب بازیهایش که از گهواره سنتی اش آویزان است، انجام میدهد. او نیز مدل همان کودکی رفتار میکند که در شهر و با بیشترین امکانات و اسباب بازیهای رنگارنگ است.
کودکی که در شهر است نیز همان مدل از سینه مادر شیر را میخورد که کودک روستایی و عشایری میخورد. هر دو کودک نسبت به هیچ موجود یا وسیله ای عکس العملهایی مانند ترس، واهمه و وحشت از خود نشان نمیدهند. این نوع رفتارها بهصورت ذاتی در نهاد آنها وجود دارد، حال اگر ما بزرگترها نسبت به این دو مدل رفتار کودکان آشنایی داشته باشیم و بتوانیم بین آنها تفکیک قائل شویم بهتر میتوانیم در تربیت و آموزش کودکانمان نقش بزرگی ایفا کنیم.
این جمله که بهترین آموزش به کودک، آموزش ندادن است، بهترین و آموزندهترین جمله ای است که در تربیت کودک میتوانیم به کار گیریم. این یعنی اینکه تفکرات خودمان و سبک و عقاید خودمان را به کودکمان یاد ندهیم. یعنی اینکه او را رها و آزاد گذاشته و اطلاعات را درون ذهن او وارد نکنیم و او را لبریز از معلومات نکنیم.به کودک اجازه دهیم که رفتارهای ذاتی خود را با رفتارهای خلاقانهاش بیامیزد و آنچه را که از محیط میتواند دریافت کند با ادراک و برداشت خود تحلیل نماید و نسبت به موضوعات عکسالعمل نشان دهد.
بزرگترین اشتباهی که والدین در مواجهه با کودک خود مرتکب میشوند این است که او را در معرض اطلاعات و معلومات بسیاری قرار میدهند که تا حدود بسیاری از آن برای کودک نه تنها غیرمفید است بلکه مضر هم هست، زیرا مانع رشد فکری او شده و سد راه خلاقیتش میشود، زیرا کودکان با تفکر و بازی است که میتوانند راههای استفاده از وسایل را بیابند و این کشف آنها با آن کاربردی که ما از آن وسیله میشناسیم بسیار متفاوت است، ولی این کشف کودک بسیار ارزشمند است و کشف اوست زیرا خلاقانه و با تفکر خود به آن رسیده است. پس بهترین آموزش به کودک، آموزش ندادن به اوست.
مددکار اجتماعی
رفتارهای کودکان بخصوص در سنین کمتر از یکسال شگفتیهای بسیاری در خود جای داده است که با مشاهده و بررسی آن میتوان به نتایج مهم و روانشناختی و حتی به نظرم رفتارشناسی دست یابیم. گاهی فکر میکنم که رفتار کودکان بازتاب رفتار و عملکرد بزرگسالان و والدین و افرادی است که با آنها زندگی میکنند اما وقتی هرکدام از آنها را در طولانی مدت مورد مشاهده قرار میدهیم، میبینیم رفتارهایی مشابه با دیگر کودکان سرزمینهای دیگر از خود بروز میدهند که میتوان گفت شاید در ذات وجودی انسانها از بدو تولد نهاده شده است، این نشانگر این نیست که تأثیر محیط و رفتار اطرافیان را نقض کنیم و بگوییم همه رفتارها و عکسالعملهای انسان از دوران کودکی ذاتی است بلکه از منظری رفتار کودکان از دو جنبه ذاتی و محیط و اطرافیان متأثر شده و شخصیت آنها در نتیجه زندگیشان را طبق آن ساخته و پیش میبرند. این دو جنبه انسان با مشاهده یک کودک بسیار شگفتانگیز است، زیرا با مشاهده یک کودک و بررسی رفتار او شاید دچار تناقض در باورها یا پارادوکسی در آموختههایمان شویم که برایمان جالب باشد. به طور مثال کودک ۱۰ یا ۱۱ ماهه ای را درنظر بگیرید، این کودک از بدو تولد رفتارهایش توسط مادر مورد مشاهده قرار گرفته و آنها را بدون برداشت شخصی یادداشت کرده است. نحوه شیر خوردن، نحوه بازی با وسایل و اسباببازیهایی که از تخت او آویزان است، مدل دست دراز کردن او به آن وسایل و به دست آوردن آنها و بردن آن وسایل به سمت دهان به محض گرفتن وسایل در دست، همان مدل رفتاری است که کودکی در دوردستترین روستاها در برخورد با وسایل و اسباب بازیهایش که از گهواره سنتی اش آویزان است، انجام میدهد. او نیز مدل همان کودکی رفتار میکند که در شهر و با بیشترین امکانات و اسباب بازیهای رنگارنگ است.
کودکی که در شهر است نیز همان مدل از سینه مادر شیر را میخورد که کودک روستایی و عشایری میخورد. هر دو کودک نسبت به هیچ موجود یا وسیله ای عکس العملهایی مانند ترس، واهمه و وحشت از خود نشان نمیدهند. این نوع رفتارها بهصورت ذاتی در نهاد آنها وجود دارد، حال اگر ما بزرگترها نسبت به این دو مدل رفتار کودکان آشنایی داشته باشیم و بتوانیم بین آنها تفکیک قائل شویم بهتر میتوانیم در تربیت و آموزش کودکانمان نقش بزرگی ایفا کنیم.
این جمله که بهترین آموزش به کودک، آموزش ندادن است، بهترین و آموزندهترین جمله ای است که در تربیت کودک میتوانیم به کار گیریم. این یعنی اینکه تفکرات خودمان و سبک و عقاید خودمان را به کودکمان یاد ندهیم. یعنی اینکه او را رها و آزاد گذاشته و اطلاعات را درون ذهن او وارد نکنیم و او را لبریز از معلومات نکنیم.به کودک اجازه دهیم که رفتارهای ذاتی خود را با رفتارهای خلاقانهاش بیامیزد و آنچه را که از محیط میتواند دریافت کند با ادراک و برداشت خود تحلیل نماید و نسبت به موضوعات عکسالعمل نشان دهد.
بزرگترین اشتباهی که والدین در مواجهه با کودک خود مرتکب میشوند این است که او را در معرض اطلاعات و معلومات بسیاری قرار میدهند که تا حدود بسیاری از آن برای کودک نه تنها غیرمفید است بلکه مضر هم هست، زیرا مانع رشد فکری او شده و سد راه خلاقیتش میشود، زیرا کودکان با تفکر و بازی است که میتوانند راههای استفاده از وسایل را بیابند و این کشف آنها با آن کاربردی که ما از آن وسیله میشناسیم بسیار متفاوت است، ولی این کشف کودک بسیار ارزشمند است و کشف اوست زیرا خلاقانه و با تفکر خود به آن رسیده است. پس بهترین آموزش به کودک، آموزش ندادن به اوست.
شناختنامه ای مختصر از سرگذشت یک هنرمند
بهروز زیندشتی
خوشنویس و مدرس دانشگاه
پرویز تناولی مجسمه ساز برجسته ایرانی کتابی به نام «آتلیه کبود» دارد که بخشی از خاطرات هنری خود را در آن ثبت کرده است. این اولین کتاب خاطره نگاری اوست. این کتاب اهمیت دو چندانی برای من داشته که چندین بار خواندمش و به همه علاقهمندان به هنر پیشنهاد میدهم که حتماً آن را مطالعه کنند. کتابی است بسیار جذاب و انگیزه بخش که خواندنش کمتر از یک روز وقت میگیرد، اما شاید تأثیرش تا مدتها در زندگی هنریمان باقی بماند.
محتوای کلی کتاب بیان خاطرات پرویز تناولی با شخصیتهای تأثیرگذار در زندگی هنری ایشان است و همچنین داستان شکلگیری دورههای کاری هنرمند هم در این کتاب است.او در کتابش همچنین گروههای هنری را که در دهه چهل و پنجاه در شکلگیریشان نقش داشته، شرح میدهد.
«آتلیه کبود» نمونه مختصری از شرح دستیابی انسانها به اهدافی است که در سر میپرورانند. همیشه قانون زندگی بر این مدار بوده که برای رسیدن به هدف باید رنج کشید. باید از پستیها و بلندیهای سر راه گذشت تا به سرمنزل مقصود رسید. شاید این قول معروف سعدی که ضرب المثل شده «نابرده رنج، گنج میسر نمیشود» مصداق بارزی برای گذر از مشکلات راهی است که در پیاش پیروزی و موفقیت را به همراه دارد.
این کتاب که توسط انتشارات بن گاه منتشرشده، به چگونگی تولد مکتب سقاخانه و تشکیل گروه هنرمندان ایرانی میپردازد. پرویز تناولی تا کنون بیش از 50 کتاب و مقاله به زبانهای مختلف منتشر کرده است. «قالیچههای شیری فارس»، «قالیچههای تصویری ایران»، «نان و نمک»، «دستبافتههای عشایری و روستایی ورامین» و... از جمله این آثار است.
نگارنده در بخشی از کتاب «آتلیه کبود» مینویسد: «کسانی که سالها پیش از خیابان ولی عصر تهران عبور میکردند، اغلب متوجه مجسمه غول پیکری در بالکن یکی از آپارتمانهای مشرف به خیابان میشدند. این مجسمه از آهنآلات ساخته شده بود و مردی را در حال به آغوش کشیدن یک آهو نشان میداد. کمی پایینتر از این مجسمه بالای در ورودی همین ساختمان، تابلوی کوچکی به چشم میخورد که روی آن به دو زبان فارسی و لاتین، عنوان «آتلیه کبود» نوشته شده بود. اینجا اولین آتلیه من بود.»
خوشنویس و مدرس دانشگاه
پرویز تناولی مجسمه ساز برجسته ایرانی کتابی به نام «آتلیه کبود» دارد که بخشی از خاطرات هنری خود را در آن ثبت کرده است. این اولین کتاب خاطره نگاری اوست. این کتاب اهمیت دو چندانی برای من داشته که چندین بار خواندمش و به همه علاقهمندان به هنر پیشنهاد میدهم که حتماً آن را مطالعه کنند. کتابی است بسیار جذاب و انگیزه بخش که خواندنش کمتر از یک روز وقت میگیرد، اما شاید تأثیرش تا مدتها در زندگی هنریمان باقی بماند.
محتوای کلی کتاب بیان خاطرات پرویز تناولی با شخصیتهای تأثیرگذار در زندگی هنری ایشان است و همچنین داستان شکلگیری دورههای کاری هنرمند هم در این کتاب است.او در کتابش همچنین گروههای هنری را که در دهه چهل و پنجاه در شکلگیریشان نقش داشته، شرح میدهد.
«آتلیه کبود» نمونه مختصری از شرح دستیابی انسانها به اهدافی است که در سر میپرورانند. همیشه قانون زندگی بر این مدار بوده که برای رسیدن به هدف باید رنج کشید. باید از پستیها و بلندیهای سر راه گذشت تا به سرمنزل مقصود رسید. شاید این قول معروف سعدی که ضرب المثل شده «نابرده رنج، گنج میسر نمیشود» مصداق بارزی برای گذر از مشکلات راهی است که در پیاش پیروزی و موفقیت را به همراه دارد.
این کتاب که توسط انتشارات بن گاه منتشرشده، به چگونگی تولد مکتب سقاخانه و تشکیل گروه هنرمندان ایرانی میپردازد. پرویز تناولی تا کنون بیش از 50 کتاب و مقاله به زبانهای مختلف منتشر کرده است. «قالیچههای شیری فارس»، «قالیچههای تصویری ایران»، «نان و نمک»، «دستبافتههای عشایری و روستایی ورامین» و... از جمله این آثار است.
نگارنده در بخشی از کتاب «آتلیه کبود» مینویسد: «کسانی که سالها پیش از خیابان ولی عصر تهران عبور میکردند، اغلب متوجه مجسمه غول پیکری در بالکن یکی از آپارتمانهای مشرف به خیابان میشدند. این مجسمه از آهنآلات ساخته شده بود و مردی را در حال به آغوش کشیدن یک آهو نشان میداد. کمی پایینتر از این مجسمه بالای در ورودی همین ساختمان، تابلوی کوچکی به چشم میخورد که روی آن به دو زبان فارسی و لاتین، عنوان «آتلیه کبود» نوشته شده بود. اینجا اولین آتلیه من بود.»
لزوم حراست از بنیانهای اخلاق جمعی
اسماعیل علوی
دبیر گروه پایداری
انسان از بدو تولد براثر ضعف و ناتوانی به کمک و حمایت دیگران نیازمند است و نمیتواند بدون کمک دیگران به حیات خود ادامه دهد. از اینرو خداوند حکیم محبت فرزند را در دل والدین بویژه مادران قرار داده تا با علاقهمندی و فداکاری در تأمین زندگی وی بکوشند. به آنها آب و غذا رسانده تا برای حفظ جان و سلامتی فرزند به مقابله با انواع خطرها بشتابند و رفته رفته نیرومند و برای زندگی مستقل، مهیا و آماده شوند. انسان برخلاف سایر موجودات، فرزند خود را بعد از توانایی رها نکرده و مدتی طولانی تا آستانه جوانی مورد حمایت قرار میدهد، چرا که انسان موجودی اجتماعی بوده و در دوران جوانی، حتی بزرگسالی و پیری نیز نیازمند حمایت است. انسان برای زندگی در اجتماع باید از خلقوخوی مناسب و سازگاریهای لازم برخوردار باشد. از اینرو نیازمند یادگیری مهارتهای زندگی است. لازمه این کار آموزش و تربیت براساس آداب و رسوم اجتماعی پایه و تغییرناپذیر است. از اینرو تقدیر بشر با زندگی در جامعه گره خورده و برای نیل به مدارج عالی انسانی و حفظ حیات فردی و به فعلیت آوردن استعدادهای درونی خویش همواره نیازمند به اشتراکمساعی و زیستن در جمع است. نیاز قطعی انسان به حمایت دیگران و لزوم همکاری با یکدیگر ایجاب میکند هر فردی برای تأمین زندگی و ادامه حیات، دارای خلقوخوی اجتماعی باشد. یعنی در کودکی افکار و اخلاقش باید طوری ساخته شود که وقتی بزرگ و وارد جامعه شد، بتواند خود را با محیط اجتماع تطبیق دهد و عضوی مفید و مؤثر به حساب آید. از اینرو کامیابی و بهرهمندی هرکس در جامعه به مقیاس خلقوخوی اجتماعی او بستگی دارد. با این ملاحظه، خوشبختترین مردم کسانی هستند که براثر تربیت صحیح، با افراد جامعه با اخلاق حمیده، صفات پسندیده، نیکی و گشادهرویی برخورد می کنند.پس منزوی نشوید و از جامعه کناره نگیرید و همواره در معاشرتهای اجتماعی دستور خداوند را به کار گیرید که فرموده است؛ «با مردم به خوبی سخن بگویید و حسن برخورد داشته باشید.»(مستدرک/جلد 2/ ص 61)
بر این اساس فرزندان باید یاد بگیرند چگونه به ارزشهای جامعه احترام بگذارند و هنجارهای آن را محترم بشمارند. فرزندان بشر از بدو تولد دارای استعدادهای گوناگون هستند که به امر الهی با سرشت آنان درآمیخته است. بعضی از آن استعدادها بهطور طبیعی و بدون احتیاج به پرورش در موقع مقرر به فعلیت میرسند، اما بروز بعضی از استعدادها احتیاج به رشد و تربیت دارند و بدون آن تحقق نمییابند. یکی از استعدادها که بهطور طبیعی در نهاد انسان وجود دارد و در پرتو تربیت آشکار میشود، استعداد اجتماعی شدن است. فرزندان بالقوه قابل پذیرش زندگی اجتماعیاند، ولی تنها وجود آن قابلیت برای اجتماعی شدن کافی نیست، بلکه باید طفل را با خلقوخوی اجتماعی پرورش داد و روشهای معاشرت با مردم و طرز سازگاری با محیط را به وی آموخت و به وسیله آن استعداد طبیعی را از قوه به فعل رساند.
«خانواده»، «محیطهای آموزشی» و «کوی و برزن» سه عامل نیرومند در پایهگذاری شخصیت و ساختن خلقوخوی فرزندان ما هستند و آدمی خواه ناخواه تحتتأثیر این سه محیط قرار دارد اما محیط اجتماع که آخرین کلاس ساختن اخلاق و شخصیت آدمی است به مراتب از آن سه محیط برتر است. کششهای اجتماعی به اندازهای نیرومند و توانا است که عموم مردم به استثنای افراد بزرگ و نوابغ از تمام مقرراتش پیروی میکنند و بدون اندیشه و فکر، خویش را با آداب و سنن آن منطبق میسازند.
حضرت علی(ع)میفرماید: «شباهت اخلاق مردم به محیط اجتماعی و مقتضیات زمان خویش بیشتر از شباهت آنان به صفات خانوادگی و خلقیات پدران آنها است» (ناسخ التواریخ، حالات علی ص 869)
قدرت اجتماع نه تنها در امور سطحی زندگی و روی رفتار و گفتار عادی فرد اثر میگذارد و میتواند نیک و بدها را در نظرش دگرگون جلوه دهد، بلکه قادر است تا اعماق جان افراد نفوذ کند و روی عقاید و افکارآنان نیز مؤثر واقع شود و چه بسا از راه حق و حقیقت منحرفشان سازد. از این رو اگر جامعه از مردمان عالم، درستکار و با فضیلت حمایت نکند ممکن نیست افراد آن جامعه به نیکی و فضیلت روی آورند و آنان منشأ خیر و خوبی باشند؛ بلکه افراد فرومایه و بیفضیلت جایگزین آنان خواهند شد. از این جهت اگر جامعه دستخوش تغییر شده و در اجتماع روشهای تازهای مخالف تربیتهایی براساس دین یا مبانی ملی معمول شود، جوانان در اتخاذ تصمیم دودل و مردد شده ودر حفظ ارزشها و پیروی از روشهای تازه متحیر میمانند و همین میتواند باعث تزلزل اخلاق در جامعه و اختلال در شخصیت جامعه شود.
دبیر گروه پایداری
انسان از بدو تولد براثر ضعف و ناتوانی به کمک و حمایت دیگران نیازمند است و نمیتواند بدون کمک دیگران به حیات خود ادامه دهد. از اینرو خداوند حکیم محبت فرزند را در دل والدین بویژه مادران قرار داده تا با علاقهمندی و فداکاری در تأمین زندگی وی بکوشند. به آنها آب و غذا رسانده تا برای حفظ جان و سلامتی فرزند به مقابله با انواع خطرها بشتابند و رفته رفته نیرومند و برای زندگی مستقل، مهیا و آماده شوند. انسان برخلاف سایر موجودات، فرزند خود را بعد از توانایی رها نکرده و مدتی طولانی تا آستانه جوانی مورد حمایت قرار میدهد، چرا که انسان موجودی اجتماعی بوده و در دوران جوانی، حتی بزرگسالی و پیری نیز نیازمند حمایت است. انسان برای زندگی در اجتماع باید از خلقوخوی مناسب و سازگاریهای لازم برخوردار باشد. از اینرو نیازمند یادگیری مهارتهای زندگی است. لازمه این کار آموزش و تربیت براساس آداب و رسوم اجتماعی پایه و تغییرناپذیر است. از اینرو تقدیر بشر با زندگی در جامعه گره خورده و برای نیل به مدارج عالی انسانی و حفظ حیات فردی و به فعلیت آوردن استعدادهای درونی خویش همواره نیازمند به اشتراکمساعی و زیستن در جمع است. نیاز قطعی انسان به حمایت دیگران و لزوم همکاری با یکدیگر ایجاب میکند هر فردی برای تأمین زندگی و ادامه حیات، دارای خلقوخوی اجتماعی باشد. یعنی در کودکی افکار و اخلاقش باید طوری ساخته شود که وقتی بزرگ و وارد جامعه شد، بتواند خود را با محیط اجتماع تطبیق دهد و عضوی مفید و مؤثر به حساب آید. از اینرو کامیابی و بهرهمندی هرکس در جامعه به مقیاس خلقوخوی اجتماعی او بستگی دارد. با این ملاحظه، خوشبختترین مردم کسانی هستند که براثر تربیت صحیح، با افراد جامعه با اخلاق حمیده، صفات پسندیده، نیکی و گشادهرویی برخورد می کنند.پس منزوی نشوید و از جامعه کناره نگیرید و همواره در معاشرتهای اجتماعی دستور خداوند را به کار گیرید که فرموده است؛ «با مردم به خوبی سخن بگویید و حسن برخورد داشته باشید.»(مستدرک/جلد 2/ ص 61)
بر این اساس فرزندان باید یاد بگیرند چگونه به ارزشهای جامعه احترام بگذارند و هنجارهای آن را محترم بشمارند. فرزندان بشر از بدو تولد دارای استعدادهای گوناگون هستند که به امر الهی با سرشت آنان درآمیخته است. بعضی از آن استعدادها بهطور طبیعی و بدون احتیاج به پرورش در موقع مقرر به فعلیت میرسند، اما بروز بعضی از استعدادها احتیاج به رشد و تربیت دارند و بدون آن تحقق نمییابند. یکی از استعدادها که بهطور طبیعی در نهاد انسان وجود دارد و در پرتو تربیت آشکار میشود، استعداد اجتماعی شدن است. فرزندان بالقوه قابل پذیرش زندگی اجتماعیاند، ولی تنها وجود آن قابلیت برای اجتماعی شدن کافی نیست، بلکه باید طفل را با خلقوخوی اجتماعی پرورش داد و روشهای معاشرت با مردم و طرز سازگاری با محیط را به وی آموخت و به وسیله آن استعداد طبیعی را از قوه به فعل رساند.
«خانواده»، «محیطهای آموزشی» و «کوی و برزن» سه عامل نیرومند در پایهگذاری شخصیت و ساختن خلقوخوی فرزندان ما هستند و آدمی خواه ناخواه تحتتأثیر این سه محیط قرار دارد اما محیط اجتماع که آخرین کلاس ساختن اخلاق و شخصیت آدمی است به مراتب از آن سه محیط برتر است. کششهای اجتماعی به اندازهای نیرومند و توانا است که عموم مردم به استثنای افراد بزرگ و نوابغ از تمام مقرراتش پیروی میکنند و بدون اندیشه و فکر، خویش را با آداب و سنن آن منطبق میسازند.
حضرت علی(ع)میفرماید: «شباهت اخلاق مردم به محیط اجتماعی و مقتضیات زمان خویش بیشتر از شباهت آنان به صفات خانوادگی و خلقیات پدران آنها است» (ناسخ التواریخ، حالات علی ص 869)
قدرت اجتماع نه تنها در امور سطحی زندگی و روی رفتار و گفتار عادی فرد اثر میگذارد و میتواند نیک و بدها را در نظرش دگرگون جلوه دهد، بلکه قادر است تا اعماق جان افراد نفوذ کند و روی عقاید و افکارآنان نیز مؤثر واقع شود و چه بسا از راه حق و حقیقت منحرفشان سازد. از این رو اگر جامعه از مردمان عالم، درستکار و با فضیلت حمایت نکند ممکن نیست افراد آن جامعه به نیکی و فضیلت روی آورند و آنان منشأ خیر و خوبی باشند؛ بلکه افراد فرومایه و بیفضیلت جایگزین آنان خواهند شد. از این جهت اگر جامعه دستخوش تغییر شده و در اجتماع روشهای تازهای مخالف تربیتهایی براساس دین یا مبانی ملی معمول شود، جوانان در اتخاذ تصمیم دودل و مردد شده ودر حفظ ارزشها و پیروی از روشهای تازه متحیر میمانند و همین میتواند باعث تزلزل اخلاق در جامعه و اختلال در شخصیت جامعه شود.
عکس نوشت
انتقال پیکر زندهیاد امیرهوشنگ ابتهاج به تهران بهدلیل مشکلات اداری پیش آمده در آلمان به زمان دیگری موکول میشود. این خبر را محمود شالویی، دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر چهارشنبه 27 مردادماه داد و درباره آن گفت: «طبق هماهنگیها قرار بود پیکر استاد ابتهاج چهارشنبه شب به تهران منتقل شود، اما بهدلیل مشکلات اداری پیش آمده در آلمان این زمان به تعویق افتاد. بدیهی است به محض حل مشکل اداری و با هماهنگی خانواده زندهیاد امیرهوشنگ ابتهاج، زمان برگزاری مراسم تشییع و خاکسپاری متعاقباً اعلام خواهد شد.»/ایرنا
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
انگار آدم ها دیگر عاشق نیستند
-
هنرمندان در فضای مجازی
-
ضرورت حفاظت از شمایل و نقاشیهای بقاع متبرکه و بناهای مذهبی
-
کشف خلاقانه جهان با نیروی بازی
-
شناختنامه ای مختصر از سرگذشت یک هنرمند
-
لزوم حراست از بنیانهای اخلاق جمعی
-
عکس نوشت
اخبارایران آنلاین