ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
«ایران» از آخرین وضعیت وعده شفافیت آرای نمایندگان مجلس یازدهم گزارش میدهد
فرصت کوتاه مجلس برای شفافیت پارلمانی
گروه سیاسی/ مجلس یازدهم همواره در ماه های اخیر با آزمون پاسخگویی به وعدهای مواجه است که نمایندگان در هنگامه تبلیغات انتخاباتی پیشروی موکلان گذاشتند؛ «شفافیت آرا».
از آن زمان که ساختمان قدیم مجلس از نمایندگان میزبانی میکرد و تصویب قوانین بیشتر با قیام و قعود تعیین میشد و به قول بعضی نمایندگان ناگزیر بودند پای رأی علنی خود دستکم در برابر همکارانشان بایستند، سالها میگذرد. بعدها که مجلس به ساختمان جدید منتقل شد جز قیام و قعود و چرخاندن گلدانها برای جمعآوری برگههای زرد و کبود و سفید رأی، امکان رأیگیری با دستگاه الکترونیکی به مجموعه روشهای رأیگیری نمایندگان اضافه شد. شیوهای که در آغاز برخی نمایندگان علناً میگفتند نسبت به امکان دسترسی دیگران به اطلاعات آن و علنی شدن رأیهای مخفیشان نگرانند و به همین دلیل ترجیح میدادند رأیگیری بویژه در مواردی همچون رأی اعتماد و استیضاح گلدانی بماند. هرچند برخلاف آن نگرانیها رأیگیری الکترونیک که میتوانست مقدمه شفافیت باشد خود به امکانی برای نامشخصتر شدن نظر وکلای ملت در مواعد تصمیمگیری تبدیل شد. وضعیتی که بارها در مصوبات مؤثر مالی و اقتصادی سبب طرح ابهاماتی پیرامون وجود تعارض منافع نمایندگان در رسانهها شده و پرسش مطرح پیرامون مسئولیت و پاسخگویی فرد فرد نمایندگان در قبال اثرات آرایشان را بیپاسخ گذاشته است.
شفافیت در پیچ قانونگذاری
طرح شفافیت آرا نخستین بار از سوی دو نماینده مجلس دهم با نام اصلی «طرح الحاق دو تبصره به ماده ۱۱۹ قانون آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی» مطرح شد. طرح اصلی را محمد جواد فتحی عضو فراکسیون امید نوشته بود اما بیش از 38 امضا برای آن جمع نشد و تنها پیوستن حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده عضو فراکسیون پایداری به فتحی و ارائه یک طرح مشترک بود که توانست امضای 160 نماینده را با خود همراه کند. براساس آن طرح پس از رأیگیری مجلس در موارد مختلف اسامی نمایندگان موافق، مخالف و ممتنـع منتشـر شده و در سامانهای الکترونیک برای آحاد مردم قابلیت دسترسی و مشاهده مییافت. اگرچه در تبصرهای این امکان پیشبینی شده بود که با تقاضای دستکم 15 نماینده و در موارد استثنایی رأیگیری مخفی باشد.
با این حال مجلس دهم که اصلاحطلبان اکثریت نسبیاش را در اختیار داشتند با رأی مخالف به فوریت این طرح تا انتهای عمر خود شفافیت را در تعلیق نگاه داشت. نمایندگان ناهمراه با شفافیت بویژه طیف اصلاحطلبشان در بیان دلایل مخالفت با شفافیت آرا مدعی آن بودند که علنی شدن مواضع نمایندگان درباره موضوعات مورد رأیگیری میتواند آنها را در خطر رد صلاحیت شدن قرار دهد یا موجب آزار و اذیت و فشار بر نماینده در حوزه انتخابیهاش شود. این در حالی بود که موافقان از موضع احساس مسئولیت بیشتر نمایندگان در هنگام رأی دادن از طرح دفاع میکردند.
مجلس یازدهم؛ امید به شفافیت
شفافیت رأی نمایندگان اگر چه همه آن چیزی نبود که از شفافیت پارلمانی به عنوان امر جاری در بسیاری از کشورهای جهان انتظار میرفت اما آنچه مطرح شده و بینتیجه مانده بود را به یکی از مطالبات جدی مردم و رسانهها از مجلس تبدیل کرد. بنابراین طبیعی بود نامزدهای انتخابات دوره یازدهم مجلس پاسخ به مطالبه شفافیت را در صدر وعدههای انتخاباتیشان قرار دهند و با قاطعیت از پیگیری تصویب طرح شفافیت سخن بگویند. قاطعیتی که بر خلاف انتظار در مورد طرح رنگ باخت و بهمن 1400 وقتی نمایندگان با کلیات طرح مخالفت کردند، خلف وعدهشان مایه حیرت شد. هر چند ارائه طرحی با عنوان «شفافیت سه قوه و دستگاههای اجرایی و سایر نهادها» از سوی نمایندگان و رأی موافق آنها به دو فوریت طرح در فروردین 1401 به معنای آن بود که وکلای مردم در مجلس یازدهم شفافیتی گستردهتر در نظام حکمرانی را هدفگذاری کردهاند اما منتقدانی بودند که این اقدام مجلس برای تسری شفافیت را بهانهای برای به تعویق انداختن شفافیت خودش تلقی کردند و این سؤال مطرح شد که اگر مجلس بهراحتی از کنار شفافیت خودش با رأی منفی به کلیات میگذرد چطور برای ایجاد شفافیت در سایر نهادها فوریتی مضاعف قائل است. مسألهای که بعدها با واکنش برخی نمایندگان نیز روبهرو شد و آنها بهصورت داوطلبانه آرایشان را منتشر کردند.
اما بر اساس طرح جدید، هر یک از سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه و نهادهای مشمول قانون موظف میشوند دادهها و اطلاعات عمومی و تصمیمهای متخذه سازمان یا شورای متبوع خود را به موجب قوانین و مقررات از طریق سامانههای مربوط به خود منتشر و اطلاعرسانی کنند؛ بهگونهای که بارگذاری نکردن هرکدام از اطلاعات مشروط به محرمانه بودن آن اطلاعات باشد. در مورد مجلس نیز علاوه بر اعلام اسامی مخالفان، موافقان و نمایندگان ممتنع، باید عدم مشارکت، حضور و غیاب نمایندگان و تأخیر و مأموریتشان به اطلاع آحاد مردم برسد و امکان حضور دوربین رسانه ملی در جلسات کمیسیونها نیز فراهم شود.
شفافیت در مقابل ایرادات و اختلافات
اصرار مجلس به تسری دادن شفافیت به نهادهای بیرون از خود در حالی که هنوز خودش شفاف نبود چنانکه قابل پیشبینی بود با ایرادات و مقاومتهایی مواجه شد که تا امروز پاسخ به مطالبه اولیه شفافیت آرای نمایندگان مجلس را به تأخیر انداخته است، خاصه آنکه نمایندگان مجلس یازدهم در جریان رفت و برگشت این طرح که حالا در حکم مصوبه است میان شورای نگهبان و مجلس اگر چه نظر شورای نگهبان برای معاف شدن از اعلام آرا و انتشار مشروح مذاکراتش را پذیرفتند، اما از خواسته خود برای انتشار آرا و مشروح مذاکرات مجمع تشخیص مصلحت نظام و نیز هیأت عالی نظارت این نهاد که شورای نگهبان شمول قانون نسبت به اولی را مغایر اصل 113 و نسبت به دیگری را مغایر اصل 110 قانون اساسی اعلام کرده بود و نمایندگان کوتاه نیامدهاند و خواسته یا ناخواسته به شیوه خود بر ریسمان شفافیت گره انداختند.
براساس قانون هرگاه نمایندگان در پی ارجاع دوباره مصوبهای بر اثر ایراد شورای نگهبان بر نظر خود اصرار کنند این مجمع تشخیص مصلحت نظام است که باید به تصمیمگیری بپردازد و مهر تأیید بر نظر مجلس یا شورای نگهبان بگذارد و حالا در مورد شفافیت قوای سه گانه مجمع باید درباره موارد اختلافی از جمله شفافیت یافتن آرا و نظرات خود تصمیم بگیرد و این همه در حالی است که به تصریح سخنگوی شورای نگهبان هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام خود ایراداتی را به طرح شفافیت قوای سهگانه وارد دانسته است.
انتظار برای پیشگامی در شفافیت
با همه آنچه گفته شد این میزان از تأکید نمایندگان مجلس یازدهم بر شفافیت تا حدی که رسیدگی به آن را دوفوریتی بدانند و حاضر به محرمانه بودن آرا و مشروح مذاکرات هیچ یک از نهادهای مشمول شده در مصوبه خود نشوند به روال منطقی متضمن آن است که مجلس کار را از خود و نهادهای زیرمجموعهاش آغاز کند. این نیز البته وعده و انتظاری است که تاکنون تحقق نیافته، حتی «اجرای آزمایشی شفافیت آرای نمایندگان» که اردیبهشت سالجاری مالک شریعتی نیاسر نماینده مردم تهران در مجلس آن را عنوان کرد و توضیح داد که با توجه به خواست اکثریت نمایندگان مقرر شده نمایندگان بتوانند با در اختیار داشتن اطلاعات کاربری خود در سامانه مجلس آرایشان را علنی کنند تا امروز جز در موارد معدود و از سوی تعداد محدودی از نمایندگان اجرایی نشده است.
این در حالی بود که توقع میرفت مجلس پیشقدم شود و دستکم قبای شفافیتی را که برای نهادهای مختلف حاکمیتی طراحی کرده است، نخست به قامت خود بپوشاند. مطالبهای که مجلس برای وفای به عهد و پاسخگویی به آن فرصت چندانی در دست ندارد و دیر نیست زمانی که باقیمانده عمر مجلس یازدهم نیز به پایان برسد و این قضاوت در اذهان باقی بماند که مجلس یازدهم بیش از ادوار خود از شفافیت سخن گفت اما عمل نکرد.
از آن زمان که ساختمان قدیم مجلس از نمایندگان میزبانی میکرد و تصویب قوانین بیشتر با قیام و قعود تعیین میشد و به قول بعضی نمایندگان ناگزیر بودند پای رأی علنی خود دستکم در برابر همکارانشان بایستند، سالها میگذرد. بعدها که مجلس به ساختمان جدید منتقل شد جز قیام و قعود و چرخاندن گلدانها برای جمعآوری برگههای زرد و کبود و سفید رأی، امکان رأیگیری با دستگاه الکترونیکی به مجموعه روشهای رأیگیری نمایندگان اضافه شد. شیوهای که در آغاز برخی نمایندگان علناً میگفتند نسبت به امکان دسترسی دیگران به اطلاعات آن و علنی شدن رأیهای مخفیشان نگرانند و به همین دلیل ترجیح میدادند رأیگیری بویژه در مواردی همچون رأی اعتماد و استیضاح گلدانی بماند. هرچند برخلاف آن نگرانیها رأیگیری الکترونیک که میتوانست مقدمه شفافیت باشد خود به امکانی برای نامشخصتر شدن نظر وکلای ملت در مواعد تصمیمگیری تبدیل شد. وضعیتی که بارها در مصوبات مؤثر مالی و اقتصادی سبب طرح ابهاماتی پیرامون وجود تعارض منافع نمایندگان در رسانهها شده و پرسش مطرح پیرامون مسئولیت و پاسخگویی فرد فرد نمایندگان در قبال اثرات آرایشان را بیپاسخ گذاشته است.
شفافیت در پیچ قانونگذاری
طرح شفافیت آرا نخستین بار از سوی دو نماینده مجلس دهم با نام اصلی «طرح الحاق دو تبصره به ماده ۱۱۹ قانون آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی» مطرح شد. طرح اصلی را محمد جواد فتحی عضو فراکسیون امید نوشته بود اما بیش از 38 امضا برای آن جمع نشد و تنها پیوستن حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده عضو فراکسیون پایداری به فتحی و ارائه یک طرح مشترک بود که توانست امضای 160 نماینده را با خود همراه کند. براساس آن طرح پس از رأیگیری مجلس در موارد مختلف اسامی نمایندگان موافق، مخالف و ممتنـع منتشـر شده و در سامانهای الکترونیک برای آحاد مردم قابلیت دسترسی و مشاهده مییافت. اگرچه در تبصرهای این امکان پیشبینی شده بود که با تقاضای دستکم 15 نماینده و در موارد استثنایی رأیگیری مخفی باشد.
با این حال مجلس دهم که اصلاحطلبان اکثریت نسبیاش را در اختیار داشتند با رأی مخالف به فوریت این طرح تا انتهای عمر خود شفافیت را در تعلیق نگاه داشت. نمایندگان ناهمراه با شفافیت بویژه طیف اصلاحطلبشان در بیان دلایل مخالفت با شفافیت آرا مدعی آن بودند که علنی شدن مواضع نمایندگان درباره موضوعات مورد رأیگیری میتواند آنها را در خطر رد صلاحیت شدن قرار دهد یا موجب آزار و اذیت و فشار بر نماینده در حوزه انتخابیهاش شود. این در حالی بود که موافقان از موضع احساس مسئولیت بیشتر نمایندگان در هنگام رأی دادن از طرح دفاع میکردند.
مجلس یازدهم؛ امید به شفافیت
شفافیت رأی نمایندگان اگر چه همه آن چیزی نبود که از شفافیت پارلمانی به عنوان امر جاری در بسیاری از کشورهای جهان انتظار میرفت اما آنچه مطرح شده و بینتیجه مانده بود را به یکی از مطالبات جدی مردم و رسانهها از مجلس تبدیل کرد. بنابراین طبیعی بود نامزدهای انتخابات دوره یازدهم مجلس پاسخ به مطالبه شفافیت را در صدر وعدههای انتخاباتیشان قرار دهند و با قاطعیت از پیگیری تصویب طرح شفافیت سخن بگویند. قاطعیتی که بر خلاف انتظار در مورد طرح رنگ باخت و بهمن 1400 وقتی نمایندگان با کلیات طرح مخالفت کردند، خلف وعدهشان مایه حیرت شد. هر چند ارائه طرحی با عنوان «شفافیت سه قوه و دستگاههای اجرایی و سایر نهادها» از سوی نمایندگان و رأی موافق آنها به دو فوریت طرح در فروردین 1401 به معنای آن بود که وکلای مردم در مجلس یازدهم شفافیتی گستردهتر در نظام حکمرانی را هدفگذاری کردهاند اما منتقدانی بودند که این اقدام مجلس برای تسری شفافیت را بهانهای برای به تعویق انداختن شفافیت خودش تلقی کردند و این سؤال مطرح شد که اگر مجلس بهراحتی از کنار شفافیت خودش با رأی منفی به کلیات میگذرد چطور برای ایجاد شفافیت در سایر نهادها فوریتی مضاعف قائل است. مسألهای که بعدها با واکنش برخی نمایندگان نیز روبهرو شد و آنها بهصورت داوطلبانه آرایشان را منتشر کردند.
اما بر اساس طرح جدید، هر یک از سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه و نهادهای مشمول قانون موظف میشوند دادهها و اطلاعات عمومی و تصمیمهای متخذه سازمان یا شورای متبوع خود را به موجب قوانین و مقررات از طریق سامانههای مربوط به خود منتشر و اطلاعرسانی کنند؛ بهگونهای که بارگذاری نکردن هرکدام از اطلاعات مشروط به محرمانه بودن آن اطلاعات باشد. در مورد مجلس نیز علاوه بر اعلام اسامی مخالفان، موافقان و نمایندگان ممتنع، باید عدم مشارکت، حضور و غیاب نمایندگان و تأخیر و مأموریتشان به اطلاع آحاد مردم برسد و امکان حضور دوربین رسانه ملی در جلسات کمیسیونها نیز فراهم شود.
شفافیت در مقابل ایرادات و اختلافات
اصرار مجلس به تسری دادن شفافیت به نهادهای بیرون از خود در حالی که هنوز خودش شفاف نبود چنانکه قابل پیشبینی بود با ایرادات و مقاومتهایی مواجه شد که تا امروز پاسخ به مطالبه اولیه شفافیت آرای نمایندگان مجلس را به تأخیر انداخته است، خاصه آنکه نمایندگان مجلس یازدهم در جریان رفت و برگشت این طرح که حالا در حکم مصوبه است میان شورای نگهبان و مجلس اگر چه نظر شورای نگهبان برای معاف شدن از اعلام آرا و انتشار مشروح مذاکراتش را پذیرفتند، اما از خواسته خود برای انتشار آرا و مشروح مذاکرات مجمع تشخیص مصلحت نظام و نیز هیأت عالی نظارت این نهاد که شورای نگهبان شمول قانون نسبت به اولی را مغایر اصل 113 و نسبت به دیگری را مغایر اصل 110 قانون اساسی اعلام کرده بود و نمایندگان کوتاه نیامدهاند و خواسته یا ناخواسته به شیوه خود بر ریسمان شفافیت گره انداختند.
براساس قانون هرگاه نمایندگان در پی ارجاع دوباره مصوبهای بر اثر ایراد شورای نگهبان بر نظر خود اصرار کنند این مجمع تشخیص مصلحت نظام است که باید به تصمیمگیری بپردازد و مهر تأیید بر نظر مجلس یا شورای نگهبان بگذارد و حالا در مورد شفافیت قوای سه گانه مجمع باید درباره موارد اختلافی از جمله شفافیت یافتن آرا و نظرات خود تصمیم بگیرد و این همه در حالی است که به تصریح سخنگوی شورای نگهبان هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام خود ایراداتی را به طرح شفافیت قوای سهگانه وارد دانسته است.
انتظار برای پیشگامی در شفافیت
با همه آنچه گفته شد این میزان از تأکید نمایندگان مجلس یازدهم بر شفافیت تا حدی که رسیدگی به آن را دوفوریتی بدانند و حاضر به محرمانه بودن آرا و مشروح مذاکرات هیچ یک از نهادهای مشمول شده در مصوبه خود نشوند به روال منطقی متضمن آن است که مجلس کار را از خود و نهادهای زیرمجموعهاش آغاز کند. این نیز البته وعده و انتظاری است که تاکنون تحقق نیافته، حتی «اجرای آزمایشی شفافیت آرای نمایندگان» که اردیبهشت سالجاری مالک شریعتی نیاسر نماینده مردم تهران در مجلس آن را عنوان کرد و توضیح داد که با توجه به خواست اکثریت نمایندگان مقرر شده نمایندگان بتوانند با در اختیار داشتن اطلاعات کاربری خود در سامانه مجلس آرایشان را علنی کنند تا امروز جز در موارد معدود و از سوی تعداد محدودی از نمایندگان اجرایی نشده است.
این در حالی بود که توقع میرفت مجلس پیشقدم شود و دستکم قبای شفافیتی را که برای نهادهای مختلف حاکمیتی طراحی کرده است، نخست به قامت خود بپوشاند. مطالبهای که مجلس برای وفای به عهد و پاسخگویی به آن فرصت چندانی در دست ندارد و دیر نیست زمانی که باقیمانده عمر مجلس یازدهم نیز به پایان برسد و این قضاوت در اذهان باقی بماند که مجلس یازدهم بیش از ادوار خود از شفافیت سخن گفت اما عمل نکرد.
گزارش «ایران» از چرایی تفاوت ادعای امریکاییها در رسانهها با مواضع اصلی
رفتار ریاکارانه واشنگتن
گروه سیاسی/ سخنگوی وزارت خارجه امریکا با تکرار مواضع مداخلهجویانه واشنگتن در امور داخلی ایران مدعی شد که برجام در حال حاضر در دستور کار این کشور نیست و آنها روی ناآرامیها در ایران متمرکز هستند.به گزارش ایسنا، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا در یک نشست خبری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «بازگشت به توافق هستهای با ایران در حال حاضر اولویت چندم دولت است؟» اظهار داشت: ما چند ماه است که میگوییم برجام در دستور کار نیست.
بنابر گزارش وبسایت رسمی وزارت خارجه امریکا، ند پرایس در ادامه مواضع مداخلهجویانه واشنگتن در امور داخلی کشورمان و با تکرار ادعاها درباره استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین گفت: از سپتامبر، مطمئناً تمرکز ما بر دفاع از آزادیهای اساسی مردم ایران و مقابله با مشارکت نظامی ایران با روسیه و حمایت این کشور از روسیه در تهاجم وحشیانهاش به اوکراین بوده است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا توافق را مرده اعلام میکنید، یا در کما است؟ بدون استفاده از واژه «مرگ برجام» مدعی شد: مطمئناً این ایرانیها بودند که فرصت بازگشت سریع به پایبندی متقابل به برجام را از دست دادند. این دیپلمات امریکایی افزود: ما همچنان بر این باوریم که دیپلماسی مؤثرترین و پایدارترین راه برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هستهای و اطمینان از قابلیت راستیآزمایی اقدامات ایران است. در همین حال، ما یک جعبه ابزار بزرگ داریم و هیچ گزینهای را از روی میز حذف نکردهایم. علاوه بر پرایس، جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید تأکید کرد: برجام در حال حاضر در اولویت ما نیست. ما انتظار نداریم در آینده نزدیک توافقی اتفاق بیفتد.
انتقاد روسیه از امریکا
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات احیای برجام با بیان اینکه از طریق چند تلاش دیپلماتیک امکان واقعی برای جمعبندی مذاکرات وین ظرف چند روز وجود دارد اظهارات ادعایی برخی مقامهای امریکایی مبنی براینکه مذاکرات برجام از تمرکز دولت این کشور خارج شده را «بسیار ناراحت کننده» خواند و گفت: «میخواهم امیدوار باشم که این حرف نهایی امریکاییها نیست.»
راز یک بام و دو هوای امریکا
سخنان مقامات امریکایی در حالی است که اظهارات دوگانه ساکنان کاخ سفید قابل تأمل است. درحالی که روز سهشنبه جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همراه مورا هماهنگ کننده مذاکرات در دیدار با مقامات وزارت امور خارجه کشورمان در اردن از توافق برای از سرگیری مذاکرات سخن گفتهاند امریکاییها ادعاهای دیگری را مطرح میکنند. این درحالی است که مقامات اروپایی و بخصوص مورا همواره پیام رسان امریکاییها بودهاند.در همین خصوص حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در گفتوگو با رسانهها در پایان سفر به اردن و شرکت در اجلاس بغداد و همچنین مذاکرات با جوزپ بورل، گفت: «در دو سه ماه گذشته طرف امریکایی اظهارات ریاکارانه و اقداماتی داشت که با حرفهای آنان همخوانی نداشت.» امیرعبداللهیان افزود: «امریکاییها مرتباً در مسیر دیپلماتیک ترجیح خودشان را برای گام نهایی بازگشت همه طرفها به توافق در وین اعلام میکردند اما در رسانهها ریاکارانه رفتار میکردند. در این جلسه پیرامون همه این مسائل صحبت شد و تأکید کردیم که اگر ادعای امریکاییها در مسیر دیپلماتیک درست است نمیتوانند در رسانهها به دنبال امتیازگیری از مسیر دیگری باشند.» وزیر امور خارجه جمع بندی خودرا از آخرین تحرکات دیپلماتیک اینگونه اعلام و اظهارکرد: «برداشت ما این است که طرفهای مختلف در حال بازگشت به واقع بینی هستند و ما نیز اعلام کردیم چنانچه خطوط قرمز ما رعایت شود، آمادگی داریم گامهای نهایی رسیدن به توافق را برداریم.»این موارد نشان میدهد امریکاییها تصور میکردند میتوانند از پروژه آشوبها استفاده کنند اما اکنون که این سناریو به شکست انجامیده، در حال چرخش به مسیر گفتوگو هستند اما همچنان در رسانهها ادعای دیگری را مطرح میکنند.
تأکید مجدد اروپا بر ادامه مذاکرات
در روز گذشته نیز پیتر استانو سخنگوی ارشد سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به سؤال خبرنگاری درباره پیشنهاد کننده جلسه بورل با امیرعبداللهیان و اینکه آیا این نشست با هماهنگی اتحادیه اروپا و ایالات متحده صورت گرفت، پاسخ نداد.به گزارش ایرنا، وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره جزئیات موضوعات مورد بحث گفت: ما همیشه در تعاملات با شرکای خود جدی هستیم و همیشه به اندازهای که لازم است برای انتقال پیامهای اتحادیه اروپا در رابطه با روابط اتحادیه و ایران وقت صرف میکنیم. استانو در پاسخ به سؤال دیگری که آیا این جلسات ادامه پیدا خواهد کرد به بیان این نکته بسنده کرد: در دیپلماسی همواره جلسات ادامه دارند.
بنابر گزارش وبسایت رسمی وزارت خارجه امریکا، ند پرایس در ادامه مواضع مداخلهجویانه واشنگتن در امور داخلی کشورمان و با تکرار ادعاها درباره استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین گفت: از سپتامبر، مطمئناً تمرکز ما بر دفاع از آزادیهای اساسی مردم ایران و مقابله با مشارکت نظامی ایران با روسیه و حمایت این کشور از روسیه در تهاجم وحشیانهاش به اوکراین بوده است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا توافق را مرده اعلام میکنید، یا در کما است؟ بدون استفاده از واژه «مرگ برجام» مدعی شد: مطمئناً این ایرانیها بودند که فرصت بازگشت سریع به پایبندی متقابل به برجام را از دست دادند. این دیپلمات امریکایی افزود: ما همچنان بر این باوریم که دیپلماسی مؤثرترین و پایدارترین راه برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هستهای و اطمینان از قابلیت راستیآزمایی اقدامات ایران است. در همین حال، ما یک جعبه ابزار بزرگ داریم و هیچ گزینهای را از روی میز حذف نکردهایم. علاوه بر پرایس، جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید تأکید کرد: برجام در حال حاضر در اولویت ما نیست. ما انتظار نداریم در آینده نزدیک توافقی اتفاق بیفتد.
انتقاد روسیه از امریکا
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات احیای برجام با بیان اینکه از طریق چند تلاش دیپلماتیک امکان واقعی برای جمعبندی مذاکرات وین ظرف چند روز وجود دارد اظهارات ادعایی برخی مقامهای امریکایی مبنی براینکه مذاکرات برجام از تمرکز دولت این کشور خارج شده را «بسیار ناراحت کننده» خواند و گفت: «میخواهم امیدوار باشم که این حرف نهایی امریکاییها نیست.»
راز یک بام و دو هوای امریکا
سخنان مقامات امریکایی در حالی است که اظهارات دوگانه ساکنان کاخ سفید قابل تأمل است. درحالی که روز سهشنبه جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همراه مورا هماهنگ کننده مذاکرات در دیدار با مقامات وزارت امور خارجه کشورمان در اردن از توافق برای از سرگیری مذاکرات سخن گفتهاند امریکاییها ادعاهای دیگری را مطرح میکنند. این درحالی است که مقامات اروپایی و بخصوص مورا همواره پیام رسان امریکاییها بودهاند.در همین خصوص حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در گفتوگو با رسانهها در پایان سفر به اردن و شرکت در اجلاس بغداد و همچنین مذاکرات با جوزپ بورل، گفت: «در دو سه ماه گذشته طرف امریکایی اظهارات ریاکارانه و اقداماتی داشت که با حرفهای آنان همخوانی نداشت.» امیرعبداللهیان افزود: «امریکاییها مرتباً در مسیر دیپلماتیک ترجیح خودشان را برای گام نهایی بازگشت همه طرفها به توافق در وین اعلام میکردند اما در رسانهها ریاکارانه رفتار میکردند. در این جلسه پیرامون همه این مسائل صحبت شد و تأکید کردیم که اگر ادعای امریکاییها در مسیر دیپلماتیک درست است نمیتوانند در رسانهها به دنبال امتیازگیری از مسیر دیگری باشند.» وزیر امور خارجه جمع بندی خودرا از آخرین تحرکات دیپلماتیک اینگونه اعلام و اظهارکرد: «برداشت ما این است که طرفهای مختلف در حال بازگشت به واقع بینی هستند و ما نیز اعلام کردیم چنانچه خطوط قرمز ما رعایت شود، آمادگی داریم گامهای نهایی رسیدن به توافق را برداریم.»این موارد نشان میدهد امریکاییها تصور میکردند میتوانند از پروژه آشوبها استفاده کنند اما اکنون که این سناریو به شکست انجامیده، در حال چرخش به مسیر گفتوگو هستند اما همچنان در رسانهها ادعای دیگری را مطرح میکنند.
تأکید مجدد اروپا بر ادامه مذاکرات
در روز گذشته نیز پیتر استانو سخنگوی ارشد سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به سؤال خبرنگاری درباره پیشنهاد کننده جلسه بورل با امیرعبداللهیان و اینکه آیا این نشست با هماهنگی اتحادیه اروپا و ایالات متحده صورت گرفت، پاسخ نداد.به گزارش ایرنا، وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره جزئیات موضوعات مورد بحث گفت: ما همیشه در تعاملات با شرکای خود جدی هستیم و همیشه به اندازهای که لازم است برای انتقال پیامهای اتحادیه اروپا در رابطه با روابط اتحادیه و ایران وقت صرف میکنیم. استانو در پاسخ به سؤال دیگری که آیا این جلسات ادامه پیدا خواهد کرد به بیان این نکته بسنده کرد: در دیپلماسی همواره جلسات ادامه دارند.
حسین امیرعبداللهیان پس از دیدار با وزیر خارجه عربستان سعودی در اردن خبر داد
ایران از بازگشت روابط دیپلماتیک با ریاض استقبال می کند
گروه سیاسی/ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که دوشنبه شب به منظور شرکت در اجلاس «بغداد۲» وارد امان پایتخت اردن شد روز گذشته به تهران بازگشت. امیرعبداللهیان در این سفر ضمن شرکت در این اجلاس دیدارهای دوجانبهای نیز با سران و نمایندگان کشورهای شرکتکننده داشت. وی همچنین در نشستی با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پیرامون آخرین وضعیت مذاکرات وین، به رایزنی پرداخته بود.در این کنفرانس، تعدادی از نمایندگان کشورها و سازمانهای منطقهای شامل عراق، اردن، ایران، مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، بحرین، کویت، عمان، ترکیه و البته فرانسه و در کنار اینها نمایندگان اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب، شورای همکاری خلیج فارس، گروه ۲۰ و اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل مستقر در اردن، حضور داشتند.
رایزنی دیپلماتیک ایران با عربستان، کویت، عراق، قطر وعمان
اجلاس دوم بغداد فرصتی برای پیشبرد سیاستهای همسایگی ایران بهوجود آورده بود و وزیر امور خارجه کشورمان در همین راستا از ظرفیتهای این اجلاس برای گفتوگو با همتایان خود استفاده کرد. در همین خصوص حسین امیرعبداللهیان در توئیتی بهزبان عربی از دیدار خود با «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی خبر داد.
وزیر امور خارجه کشورمان پس از پایان سفر خود به اردن در خصوص روابط با عربستان سعودی اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران طرف قطعکننده مناسبات دیپلماتیک نبوده و این عربستان سعودی بود که چنین تصمیمی را گرفت و هر زمان که سعودیها برای بازگشت روابط به حالت طبیعی آمادگی داشته باشند، ایران از آن استقبال خواهد کرد. علاوه بر اینها امیرعبداللهیان در جریان سفر به اردن و حضور در نشست «بغداد۲»، گفتوگوهای دوستانهای با برخی مقامات ازجمله وزیران خارجه عمان، قطر، عراق و کویت نیز داشت.
انتقاد صریح ایران از مواضع ضدایرانی فرانسه
همچنین در ادامه رایزنیهای دیپلماتیک روز گذشته امیرعبداللهیان در توئیتی از دیدار با وزیر خارجه فرانسه خبر داد و نوشت: در حاشیه کنفرانس «بغداد۲» و گفتوگوی وزرای خارجه فرانسه و ایران، مداخله فرانسه در امور داخلی ایران را غیرقابل قبول دانستم. وزیر امور خارجه ایران افزود: ترمیم مواضع فرانسه مورد گفتوگو بود. امیرعبداللهیان گفت: «توافق داریم که مسیر دیالوگ و دیپلماسی مرجح است. جمهوری اسلامی ایران، قوی و مستحکم است.»
تبادل پیام میان ایران و اردن
علاوه بر این، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه سهشنبه شب در حاشیه نشست «بغداد ۲» در اردن، با ملک عبدالله دوم پادشاه اردن دیدار و درخصوص تحولات منطقه و روابط دوجانبه گفتوگو کرد. وی ضمن قدردانی از برگزاری موفق نشست «بغداد ۲» توسط اردن، بر ضرورت توسعه همکاریهای کشورهای منطقه جهت تقویت صلح، ثبات، امنیت و افزایش مراودات اقتصادی و تجاری تأکید کرد.
وزیر امور خارجه همچنین با تشریح زمینههای همکاری مشترک سیاسی و اقتصادی، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای گسترش روابط سیاسی و توسعه مراودات اقتصادی و تجاری با اردن اعلام کرد. در این ملاقات که ولیعهد، نخستوزیر، وزیر خارجه و برخی مسئولان امنیتی اردن نیز حضور داشتند، ملک عبدالله دوم پادشاه اردن با اشاره به نگاه توأم با احترام مردم اردن به ایرانیان، خواستار آغاز فصل جدیدی از روابط دوجانبه و همکاریهای منطقهای میان دوکشور شد و سرنوشت محتوم کشورهای مسلمان منطقه را در همکاری و مشارکت در ایجاد ثبات وامنیت متقابل دانست.
در این ملاقات وزیر امور خارجه پیام کتبی دکتر رئیسی را تسلیم پادشاه اردن کرد و پادشاه اردن نیز از پیام صمیمانه دکتر رئیسی تشکر کرد.
بازگشت به ایران
همه موارد فوق درحالی است که کشورهای غربی و به خصوص امریکا در هفتههای اخیر تلاش داشتهاند تا تصویری از ایران منزوی به نمایش بگذارند.
آنها مدعی بودند که اقدامات سیاسی غرب علیه ایران ازجمله هجمههای سازماندهی شده واشنگتن و متحدانش با بهانههای جدید حقوق بشری باعث شده است تا ایران در نگاه جهان محکوم شود. اما دیپلماسی فعالانه ایران چه در نشست «گفتوگوهای تهران» که روز دوشنبه با حضور 70 شخصیت از 36 کشور دنیا در وزارت امور خارجه کشورمان برگزار شد، چه در توافق ایران و هماهنگ کننده اروپا در برجام برای از سرگیری مذاکرات رفع تحریم و همچنین تحرکات بالای دیپلماتیک در اردن، نشان از آن دارد که پروژه «انزوانمایی» از تهران نتوانسته به اهداف خود دست یابد.
رایزنی دیپلماتیک ایران با عربستان، کویت، عراق، قطر وعمان
اجلاس دوم بغداد فرصتی برای پیشبرد سیاستهای همسایگی ایران بهوجود آورده بود و وزیر امور خارجه کشورمان در همین راستا از ظرفیتهای این اجلاس برای گفتوگو با همتایان خود استفاده کرد. در همین خصوص حسین امیرعبداللهیان در توئیتی بهزبان عربی از دیدار خود با «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی خبر داد.
وزیر امور خارجه کشورمان پس از پایان سفر خود به اردن در خصوص روابط با عربستان سعودی اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران طرف قطعکننده مناسبات دیپلماتیک نبوده و این عربستان سعودی بود که چنین تصمیمی را گرفت و هر زمان که سعودیها برای بازگشت روابط به حالت طبیعی آمادگی داشته باشند، ایران از آن استقبال خواهد کرد. علاوه بر اینها امیرعبداللهیان در جریان سفر به اردن و حضور در نشست «بغداد۲»، گفتوگوهای دوستانهای با برخی مقامات ازجمله وزیران خارجه عمان، قطر، عراق و کویت نیز داشت.
انتقاد صریح ایران از مواضع ضدایرانی فرانسه
همچنین در ادامه رایزنیهای دیپلماتیک روز گذشته امیرعبداللهیان در توئیتی از دیدار با وزیر خارجه فرانسه خبر داد و نوشت: در حاشیه کنفرانس «بغداد۲» و گفتوگوی وزرای خارجه فرانسه و ایران، مداخله فرانسه در امور داخلی ایران را غیرقابل قبول دانستم. وزیر امور خارجه ایران افزود: ترمیم مواضع فرانسه مورد گفتوگو بود. امیرعبداللهیان گفت: «توافق داریم که مسیر دیالوگ و دیپلماسی مرجح است. جمهوری اسلامی ایران، قوی و مستحکم است.»
تبادل پیام میان ایران و اردن
علاوه بر این، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه سهشنبه شب در حاشیه نشست «بغداد ۲» در اردن، با ملک عبدالله دوم پادشاه اردن دیدار و درخصوص تحولات منطقه و روابط دوجانبه گفتوگو کرد. وی ضمن قدردانی از برگزاری موفق نشست «بغداد ۲» توسط اردن، بر ضرورت توسعه همکاریهای کشورهای منطقه جهت تقویت صلح، ثبات، امنیت و افزایش مراودات اقتصادی و تجاری تأکید کرد.
وزیر امور خارجه همچنین با تشریح زمینههای همکاری مشترک سیاسی و اقتصادی، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای گسترش روابط سیاسی و توسعه مراودات اقتصادی و تجاری با اردن اعلام کرد. در این ملاقات که ولیعهد، نخستوزیر، وزیر خارجه و برخی مسئولان امنیتی اردن نیز حضور داشتند، ملک عبدالله دوم پادشاه اردن با اشاره به نگاه توأم با احترام مردم اردن به ایرانیان، خواستار آغاز فصل جدیدی از روابط دوجانبه و همکاریهای منطقهای میان دوکشور شد و سرنوشت محتوم کشورهای مسلمان منطقه را در همکاری و مشارکت در ایجاد ثبات وامنیت متقابل دانست.
در این ملاقات وزیر امور خارجه پیام کتبی دکتر رئیسی را تسلیم پادشاه اردن کرد و پادشاه اردن نیز از پیام صمیمانه دکتر رئیسی تشکر کرد.
بازگشت به ایران
همه موارد فوق درحالی است که کشورهای غربی و به خصوص امریکا در هفتههای اخیر تلاش داشتهاند تا تصویری از ایران منزوی به نمایش بگذارند.
آنها مدعی بودند که اقدامات سیاسی غرب علیه ایران ازجمله هجمههای سازماندهی شده واشنگتن و متحدانش با بهانههای جدید حقوق بشری باعث شده است تا ایران در نگاه جهان محکوم شود. اما دیپلماسی فعالانه ایران چه در نشست «گفتوگوهای تهران» که روز دوشنبه با حضور 70 شخصیت از 36 کشور دنیا در وزارت امور خارجه کشورمان برگزار شد، چه در توافق ایران و هماهنگ کننده اروپا در برجام برای از سرگیری مذاکرات رفع تحریم و همچنین تحرکات بالای دیپلماتیک در اردن، نشان از آن دارد که پروژه «انزوانمایی» از تهران نتوانسته به اهداف خود دست یابد.
دیگه چه خبر؟
«ژستهای کوچک» مکرون
در کلاهبرداری از ضدانقلاب!
خبر اول اینکه، لادن برومند از همراهان مسیح علینژاد در دیدار با مکرون، بخشی از صحبتهای رئیس جمهور فرانسه در این دیدار را بهطور ناخواسته در مناظره با یک میهمان دیگر فاش کرد.
20 آبان امسال مسیح علینژاد فعال رسانهای ضدانقلاب به همراه چند نفر دیگر از اعضای اپوزیسیون ضدایران همچون لادن برومند رئیس بنیاد برومند با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه دیدار کردند. سفر علینژاد و هیأت همراه وی به فرانسه و دیدار با رئیسجمهور این کشور، در پوشش مؤسسهای به نام JFK (سازمان عدالت برای کردستان) صورت گرفته بود. این سازمان توسط برنارد هنری لِوی تأسیس و اداره میشود و تمرکز ویژهای بر احزاب تجزیهطلب کرد دارد که نشان میداد هزینه و برنامهریزی آن با تجزیهطلبان بوده است. برومند سهشنبه شب در مصاحبه با BBC بخشی از صحبتهای مکرون در این دیدار را بهطور ناخواسته در مناظره با یک میهمان دیگر فاش کرد و گفت مکرون در این دیدار اعلام کرده که نه وظیفه داریم، نه اعتقاد داریم و نه مایلیم که نظام سیاسی شما را تغییر دهیم! این درحالی است که مکرون پس از این دیدار، عنوان کرده بود که آشوبهای اخیر ایران، یک «انقلاب» است! موضعی رسانهای که حالا با افشای جزئیات دیدار وی اپوزیسیون نیز باعث دلسردی بیشتر ضدانقلاب شد.جالبتر آنکه رئیس جمهور فرانسه در حالی که پیش از این در جریان مذاکرات هستهای مدعی شده بود که کشورهای اروپایی باید در برابر جمهوری اسلامی «ژستهای کوچک» بگیرند، حالا مجبور است برخلاف واقعیت شرایط و در برابر رسانهها این بار اما برای اپوزیسیون جمهوری اسلامی «ژست» بگیرد!
دستان «اعتماد» در دستان خونی
عوامل قتل شهید عجمیان
خبر دیگر اینکه، روز سهشنبه روزنامه اعتماد در گزارشی مدعی نامهنگاری «یکی از شخصیتهای برجسته سیاسی کشور» برای لغو حکم اعدام حمید قرهحسنلو (پزشک رادیولوژی و یکی از عوامل قتل شهید مظلوم سید روحالله عجمیان) شد. اعتماد همچنین در ادعایی دیگر گفت که با درخواست فرد مذکور موافقت شده است .مرکز رسانه قوه قضائیه اما در گزارشی به ادعای اعتماد واکنش نشان داد و اعلام کرد در مورد پرونده متهمان جنایت ۱۲ آبان ماه استان البرز تا این لحظه هنوز حکم قطعیای صادر نشده است و پرونده متهمان شهادت سیدروحالله عجمیان در دیوان عالی کشور در حال بررسی است و سیر قضایی و طبیعی خود را طی میکند؛ به همین دلیل نامهنگاری در این خصوص موضوعیت ندارد. این گزارش حاکی است احکام براساس قانون صادر و پس از طی روند دادرسی و تشریفات قانونی نهایی میشوند.
گفتنی است در روزهای اخیر رسانههای اصلاحطلب از جمله روزنامههای زنجیرهای در تلاش هستند تا با طرح انواع ادعاها در گزارشها یا مصاحبههای خود، در روند مجازات عوامل ناامنیهای اخیر تأثیر بگذارند. در این میان روزنامه اعتماد ضمن عدم طرح و محکوم کردن جنایتهای صورت گرفته از سوی برخی از بازداشتیهای حوادث اخیر، با طرح ادعاهای مختلف به چالشآفرینی دراینباره مشغول است. این روزنامه که پیش از این خانواده شهید عجمیان و خانواده متهم ردیف اول پرونده جنایت علیه او را «دارای سرنوشت مشترک» خوانده بود، در شماره دیروز خود نیز در مصاحبه با خواهر حمید قرهحسنلو نوشته بود: «برادرم نه لیدر بوده نه قصدی برای حضور در منطقه {جنایت} داشته است.» مغلطهای که به وضوح به دنبال تبرئه یک متهم است اما به این نکته اشاره نمیکند که آیا برای مشارکت در حادثه قتل فجیع یک بسیجی بی دفاع در وسط اتوبان، نیاز به لیدر بودن یا حضور با قصد قبلی بوده است یا نه؟
دستگیری فوتبالیست «عزادار» در یک پارتی مختلط!
شنیدیم که، منابع خبری اعلام کردند که یکی از فوتبالیستهای مطرح تیمهای پایتخت شامگاه سهشنبه در «وضعیتی بسیار نامناسب» در یک میهمانی مختلط دستگیر شده است. کاربران فضای مجازی با انتشار خبر دستگیری وی، به بازنشر مواضع قبلی او دست زدند. فرد دستگیر شده پیش از این در صفحات مجازی خود مدعی شده بود که در راستای حمایت از اغتشاشات و برخورد با «معترضان»، عزادار است!
درخواست اعاده دادرسی ماهان صدرات پذیرفته شد
با خبر شدیم که، درخواست اعاده دادرسی متهم «ماهان صدرات مرنی» یکی از متهمان اغتشاشات اخیر در دیوان عالی کشور پذیرفته شد.
روابط عمومی دیوان عالی کشور اعلام کرد: با توجه به دلایل و مدارک جدیدالتحصیل در پرونده ماهان صدرات مرنی، درخواست اعاده دادرسی متهم در انطباق با بند «ج» ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری تشخیص داده شد، لذا مستنداً به مقررات ماده ۴۷۶ قانون مذکور، پرونده برای رسیدگی مجدد به دادگاه هم عرض صادرکننده رأی ارجاع شد.
لازم به ذکر است: طبق ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری اعاده دادرسی نسبت به رأی قطعی پس از حدوث واقعه جدید یا ارائه مستندات جدید صورت میگیرد که پرونده در همین راستا مطرح و منتهی به تصمیم مزبور شده است.
گزارش سازمان ملل از تأثیر تحریم بر آلودگی هوا
دست آخر اینکه، سازمان ملل در جدیدترین گزارش خود، اعلام کرد که تحریمهای امریکا علیه ایران به محیط زیست این کشور آسیب میزند و مانع از آن میشود که همه آنها - از جمله مهاجران و پناهجویان افغان - از حقوق خود برای سلامتی و زندگی بهطور کامل برخوردار شوند و این تحریمها به مسائل دیگری مانند افزایش آلودگی هوا کمک میکند.
به گزارش ایسنا به نقل از وب سایت رسمی سازمان ملل، کارشناسان در گزارش خود آوردهاند که ایران نیز همانند بسیاری از کشورها دارای مشکلات زیست محیطی است و تحریمها نه تنها مانع از رسیدگی مؤثر دولت ایران به آنها میشود، بلکه به بدتر شدن چالشها کمک میکند.
در ادامه این گزارش آمده است: تعجبی ندارد که تهران یکی از آلودهترین شهرهای جهان است. تحریمهای ایالات متحده، مردم را مجبور میکند تا استفاده از وسایل نقلیه قدیمیتر را که سوخت بیشتری میسوزانند، طولانیتر کنند. تحریمها همچنین دستیابی ایران به تجهیزات و فناوری برای کاهش آلایندگی خودرو را غیرممکن میسازد.
به گفته کارشناسان مستقل سازمان ملل، تحریمها همچنین باعث شده است که شرکتهای انرژی خارجی از پروژههای ساخت نیروگاههای خورشیدی بزرگ در ایران، در مقیاسی که شرکتهای داخلی قادر به انجام آن نیستند، صرفنظر کنند. این هم نتیجه تحریمها است، زیرا مانع از سرمایهگذاری خارجی میشود. این کارشناسان تصریح کردند: بدیهی است که ایالات متحده محیط زیست پاک را طبق قوانین سازمان ملل به عنوان حقی میشناسد که سایر حقوق بشر را تحت تأثیر قرار میدهد اما تحریمها علیه ایران با آنچه که به نظر میرسد موضع آشکار امریکا در این مورد است، تناقض دارد.
در کلاهبرداری از ضدانقلاب!
خبر اول اینکه، لادن برومند از همراهان مسیح علینژاد در دیدار با مکرون، بخشی از صحبتهای رئیس جمهور فرانسه در این دیدار را بهطور ناخواسته در مناظره با یک میهمان دیگر فاش کرد.
20 آبان امسال مسیح علینژاد فعال رسانهای ضدانقلاب به همراه چند نفر دیگر از اعضای اپوزیسیون ضدایران همچون لادن برومند رئیس بنیاد برومند با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه دیدار کردند. سفر علینژاد و هیأت همراه وی به فرانسه و دیدار با رئیسجمهور این کشور، در پوشش مؤسسهای به نام JFK (سازمان عدالت برای کردستان) صورت گرفته بود. این سازمان توسط برنارد هنری لِوی تأسیس و اداره میشود و تمرکز ویژهای بر احزاب تجزیهطلب کرد دارد که نشان میداد هزینه و برنامهریزی آن با تجزیهطلبان بوده است. برومند سهشنبه شب در مصاحبه با BBC بخشی از صحبتهای مکرون در این دیدار را بهطور ناخواسته در مناظره با یک میهمان دیگر فاش کرد و گفت مکرون در این دیدار اعلام کرده که نه وظیفه داریم، نه اعتقاد داریم و نه مایلیم که نظام سیاسی شما را تغییر دهیم! این درحالی است که مکرون پس از این دیدار، عنوان کرده بود که آشوبهای اخیر ایران، یک «انقلاب» است! موضعی رسانهای که حالا با افشای جزئیات دیدار وی اپوزیسیون نیز باعث دلسردی بیشتر ضدانقلاب شد.جالبتر آنکه رئیس جمهور فرانسه در حالی که پیش از این در جریان مذاکرات هستهای مدعی شده بود که کشورهای اروپایی باید در برابر جمهوری اسلامی «ژستهای کوچک» بگیرند، حالا مجبور است برخلاف واقعیت شرایط و در برابر رسانهها این بار اما برای اپوزیسیون جمهوری اسلامی «ژست» بگیرد!
دستان «اعتماد» در دستان خونی
عوامل قتل شهید عجمیان
خبر دیگر اینکه، روز سهشنبه روزنامه اعتماد در گزارشی مدعی نامهنگاری «یکی از شخصیتهای برجسته سیاسی کشور» برای لغو حکم اعدام حمید قرهحسنلو (پزشک رادیولوژی و یکی از عوامل قتل شهید مظلوم سید روحالله عجمیان) شد. اعتماد همچنین در ادعایی دیگر گفت که با درخواست فرد مذکور موافقت شده است .مرکز رسانه قوه قضائیه اما در گزارشی به ادعای اعتماد واکنش نشان داد و اعلام کرد در مورد پرونده متهمان جنایت ۱۲ آبان ماه استان البرز تا این لحظه هنوز حکم قطعیای صادر نشده است و پرونده متهمان شهادت سیدروحالله عجمیان در دیوان عالی کشور در حال بررسی است و سیر قضایی و طبیعی خود را طی میکند؛ به همین دلیل نامهنگاری در این خصوص موضوعیت ندارد. این گزارش حاکی است احکام براساس قانون صادر و پس از طی روند دادرسی و تشریفات قانونی نهایی میشوند.
گفتنی است در روزهای اخیر رسانههای اصلاحطلب از جمله روزنامههای زنجیرهای در تلاش هستند تا با طرح انواع ادعاها در گزارشها یا مصاحبههای خود، در روند مجازات عوامل ناامنیهای اخیر تأثیر بگذارند. در این میان روزنامه اعتماد ضمن عدم طرح و محکوم کردن جنایتهای صورت گرفته از سوی برخی از بازداشتیهای حوادث اخیر، با طرح ادعاهای مختلف به چالشآفرینی دراینباره مشغول است. این روزنامه که پیش از این خانواده شهید عجمیان و خانواده متهم ردیف اول پرونده جنایت علیه او را «دارای سرنوشت مشترک» خوانده بود، در شماره دیروز خود نیز در مصاحبه با خواهر حمید قرهحسنلو نوشته بود: «برادرم نه لیدر بوده نه قصدی برای حضور در منطقه {جنایت} داشته است.» مغلطهای که به وضوح به دنبال تبرئه یک متهم است اما به این نکته اشاره نمیکند که آیا برای مشارکت در حادثه قتل فجیع یک بسیجی بی دفاع در وسط اتوبان، نیاز به لیدر بودن یا حضور با قصد قبلی بوده است یا نه؟
دستگیری فوتبالیست «عزادار» در یک پارتی مختلط!
شنیدیم که، منابع خبری اعلام کردند که یکی از فوتبالیستهای مطرح تیمهای پایتخت شامگاه سهشنبه در «وضعیتی بسیار نامناسب» در یک میهمانی مختلط دستگیر شده است. کاربران فضای مجازی با انتشار خبر دستگیری وی، به بازنشر مواضع قبلی او دست زدند. فرد دستگیر شده پیش از این در صفحات مجازی خود مدعی شده بود که در راستای حمایت از اغتشاشات و برخورد با «معترضان»، عزادار است!
درخواست اعاده دادرسی ماهان صدرات پذیرفته شد
با خبر شدیم که، درخواست اعاده دادرسی متهم «ماهان صدرات مرنی» یکی از متهمان اغتشاشات اخیر در دیوان عالی کشور پذیرفته شد.
روابط عمومی دیوان عالی کشور اعلام کرد: با توجه به دلایل و مدارک جدیدالتحصیل در پرونده ماهان صدرات مرنی، درخواست اعاده دادرسی متهم در انطباق با بند «ج» ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری تشخیص داده شد، لذا مستنداً به مقررات ماده ۴۷۶ قانون مذکور، پرونده برای رسیدگی مجدد به دادگاه هم عرض صادرکننده رأی ارجاع شد.
لازم به ذکر است: طبق ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری اعاده دادرسی نسبت به رأی قطعی پس از حدوث واقعه جدید یا ارائه مستندات جدید صورت میگیرد که پرونده در همین راستا مطرح و منتهی به تصمیم مزبور شده است.
گزارش سازمان ملل از تأثیر تحریم بر آلودگی هوا
دست آخر اینکه، سازمان ملل در جدیدترین گزارش خود، اعلام کرد که تحریمهای امریکا علیه ایران به محیط زیست این کشور آسیب میزند و مانع از آن میشود که همه آنها - از جمله مهاجران و پناهجویان افغان - از حقوق خود برای سلامتی و زندگی بهطور کامل برخوردار شوند و این تحریمها به مسائل دیگری مانند افزایش آلودگی هوا کمک میکند.
به گزارش ایسنا به نقل از وب سایت رسمی سازمان ملل، کارشناسان در گزارش خود آوردهاند که ایران نیز همانند بسیاری از کشورها دارای مشکلات زیست محیطی است و تحریمها نه تنها مانع از رسیدگی مؤثر دولت ایران به آنها میشود، بلکه به بدتر شدن چالشها کمک میکند.
در ادامه این گزارش آمده است: تعجبی ندارد که تهران یکی از آلودهترین شهرهای جهان است. تحریمهای ایالات متحده، مردم را مجبور میکند تا استفاده از وسایل نقلیه قدیمیتر را که سوخت بیشتری میسوزانند، طولانیتر کنند. تحریمها همچنین دستیابی ایران به تجهیزات و فناوری برای کاهش آلایندگی خودرو را غیرممکن میسازد.
به گفته کارشناسان مستقل سازمان ملل، تحریمها همچنین باعث شده است که شرکتهای انرژی خارجی از پروژههای ساخت نیروگاههای خورشیدی بزرگ در ایران، در مقیاسی که شرکتهای داخلی قادر به انجام آن نیستند، صرفنظر کنند. این هم نتیجه تحریمها است، زیرا مانع از سرمایهگذاری خارجی میشود. این کارشناسان تصریح کردند: بدیهی است که ایالات متحده محیط زیست پاک را طبق قوانین سازمان ملل به عنوان حقی میشناسد که سایر حقوق بشر را تحت تأثیر قرار میدهد اما تحریمها علیه ایران با آنچه که به نظر میرسد موضع آشکار امریکا در این مورد است، تناقض دارد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
فرصت کوتاه مجلس برای شفافیت پارلمانی
-
رفتار ریاکارانه واشنگتن
-
ایران از بازگشت روابط دیپلماتیک با ریاض استقبال می کند
-
دیگه چه خبر؟
اخبارایران آنلاین