ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
وزیر ارشاد در حاشیه جلسه هیأت دولت:
دومین جلسه شورای عالی سینما بزودی برگزار میشود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام از سرگیری کنسرتها، گفت: دومین جلسه شورای عالی سینما نیز بزودی برگزار میشود و پیگیر مصوبات جلسه اول این شورا هستیم.محمدمهدی اسماعیلی، روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران درباره آخرین برنامهریزیها در خصوص جشنوارههای فجر اظهار داشت: امسال جشنوارهها همزمان با برگزاری در پایتخت، با رویکرد استانی در سایر استانها نیز برگزار میشود.
برای نمونه در حوزه جشنواره تئاتر فجر، استانها در چهار منطقه تقسیم شدهاند تا مخاطبان هنر تئاتر در سایر استانها نیز بتوانند از آثار این جشنواره بهرهمند شوند و در حوزه تجسمی نیز در همه استان ها جشنواره هنرهای تجسمی خواهیم داشت.او با بیان اینکه هفت جشنواره مهم پیش رو داریم که دبیرهای آنها انتخاب شدند، از آغاز برنامهریزی و آمادهسازی جشنوارههای فجر خبر داد.اسماعیلی همچنین گفت: این هفته با از سرگیری کنسرتها شاهد افزایش فعالیتهای موسیقی بودیم و همکاران ما در دفتر موسیقی در حال فعالسازی سایت فروش بلیت برای کنسرتهای مختلف هستند.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به مصوبه پذیرش نظام استاد - شاگردی اشاره کرد و گفت: این کار از هفته آینده در یکی دو رشته بهصورت آزمایشی شروع میشود و بتدریج توسعه یافته و به فارغالتحصیلان مدرک دانشگاهی داده خواهد شد.
مسئولیتهای اجتماعی نهادها را برای فعالیتهای قرآنی احیا کنیم
محمدمهدی اسماعیلی همچنین در نخستین جلسه شورای سیاستگذاری سی امین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم گفت: باید از تمامی ظرفیتهای موجود برای برپایی باشکوه نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم بهترین استفاده را کرد و باید شرایط مناسب برای احیای مسئولیتهای اجتماعی نهادهای مختلف در حوزه قرآن و عترت و فعالیتهای قرآنی را فراهم کرد تا سی امین دوره از نمایشگاه قرآن کریم با بهرهمندی از ظرفیت تمامی نهادها به بهترین شکل ممکن برگزار شود.رئیس شورای سیاستگذاری نمایشگاه قرآن کریم ضمن گرامیداشت سومین سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی گفت: سیامین دوره نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم میتواند محفلی برای روایت دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی باشد که در این راستا میبایست از ظرفیتهای بالای مؤسسات مردمی قرآنی حداکثر بهره را برد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دبیرخانه دائمی نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با تشکیل کمیتههای مختلف بهدنبال ایجاد تحول اساسی در سی امین دوره نمایشگاه است، اضافه کرد: باید با راهاندازی کمیتههای تخصصی در حوزههایی چون بانوان، رسانه و مانند آن، سطح محتوایی سی امین دوره نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم را ارتقا داد. بیست و نهمین نمایشگاه قرآن بعد از دو سال تعطیلی بهدلیل شیوع ویروس کرونا از ۲۷ فروردین تا ۹ اردیبهشت امسال در مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار شد.
رئیس و اعضای شورای سیاستگذاری نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران منصوب شدند
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در احکام جداگانه، علیرضا مختارپور، میثم نیلی، مریم جدلی، علی رمضانی، نادر قدیانی، رحیم مخدومی، سید محمد حسین ظریفیان یگانه، محمدعلی مرادیان، امین کمالوندی، هومان حسنپور و فتحالله فروغی را بهعنوان اعضای شورای سیاستگذاری سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران منصوب کرد.همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی جداگانه یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بهعنوان رئیس و عضو شورای سیاستگذاری این رویداد فرهنگی منصوب کرد.
برای نمونه در حوزه جشنواره تئاتر فجر، استانها در چهار منطقه تقسیم شدهاند تا مخاطبان هنر تئاتر در سایر استانها نیز بتوانند از آثار این جشنواره بهرهمند شوند و در حوزه تجسمی نیز در همه استان ها جشنواره هنرهای تجسمی خواهیم داشت.او با بیان اینکه هفت جشنواره مهم پیش رو داریم که دبیرهای آنها انتخاب شدند، از آغاز برنامهریزی و آمادهسازی جشنوارههای فجر خبر داد.اسماعیلی همچنین گفت: این هفته با از سرگیری کنسرتها شاهد افزایش فعالیتهای موسیقی بودیم و همکاران ما در دفتر موسیقی در حال فعالسازی سایت فروش بلیت برای کنسرتهای مختلف هستند.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به مصوبه پذیرش نظام استاد - شاگردی اشاره کرد و گفت: این کار از هفته آینده در یکی دو رشته بهصورت آزمایشی شروع میشود و بتدریج توسعه یافته و به فارغالتحصیلان مدرک دانشگاهی داده خواهد شد.
مسئولیتهای اجتماعی نهادها را برای فعالیتهای قرآنی احیا کنیم
محمدمهدی اسماعیلی همچنین در نخستین جلسه شورای سیاستگذاری سی امین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم گفت: باید از تمامی ظرفیتهای موجود برای برپایی باشکوه نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم بهترین استفاده را کرد و باید شرایط مناسب برای احیای مسئولیتهای اجتماعی نهادهای مختلف در حوزه قرآن و عترت و فعالیتهای قرآنی را فراهم کرد تا سی امین دوره از نمایشگاه قرآن کریم با بهرهمندی از ظرفیت تمامی نهادها به بهترین شکل ممکن برگزار شود.رئیس شورای سیاستگذاری نمایشگاه قرآن کریم ضمن گرامیداشت سومین سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی گفت: سیامین دوره نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم میتواند محفلی برای روایت دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی باشد که در این راستا میبایست از ظرفیتهای بالای مؤسسات مردمی قرآنی حداکثر بهره را برد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دبیرخانه دائمی نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با تشکیل کمیتههای مختلف بهدنبال ایجاد تحول اساسی در سی امین دوره نمایشگاه است، اضافه کرد: باید با راهاندازی کمیتههای تخصصی در حوزههایی چون بانوان، رسانه و مانند آن، سطح محتوایی سی امین دوره نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم را ارتقا داد. بیست و نهمین نمایشگاه قرآن بعد از دو سال تعطیلی بهدلیل شیوع ویروس کرونا از ۲۷ فروردین تا ۹ اردیبهشت امسال در مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار شد.
رئیس و اعضای شورای سیاستگذاری نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران منصوب شدند
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در احکام جداگانه، علیرضا مختارپور، میثم نیلی، مریم جدلی، علی رمضانی، نادر قدیانی، رحیم مخدومی، سید محمد حسین ظریفیان یگانه، محمدعلی مرادیان، امین کمالوندی، هومان حسنپور و فتحالله فروغی را بهعنوان اعضای شورای سیاستگذاری سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران منصوب کرد.همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی جداگانه یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بهعنوان رئیس و عضو شورای سیاستگذاری این رویداد فرهنگی منصوب کرد.
ابراهیم حاتمیکیا در برنامه «ملک سلیمان» گفت مطرح کرد
حیدر ذبیحی چگونه شبیه حاج قاسم شد؟
حاج قاسم جدی، رئوف، مرگ آگاه و شاگرد مخلص و مسلمان بود
گروه فرهنگی/ ابراهیم حاتمیکیا به تلویزیون آمد. این بار برای اینکه از حاج قاسم بگوید. از تلاشهایش برای ساخت فیلم درباره سوریه و از تقاضاهایش از رهبر انقلاب برای اینکه حاج قاسم اجازه بدهد در کنارش باشد تا ببیند و ثبت کند در ذهنش آنچه این مرد بزرگ در سوریه کرد. جوابی که البته این بود «حاج قاسم است دیگر» و البته از این بگوید که شخصیت حیدر ذبیحی در فیلم بادیگارد را تعمداً شبیه به حاج قاسم گریم کرده است. برنامه «ملک سلیمان» در کنار شخصیتهای سیاسی که آورده بود از بزرگمرد ایران بگوید یک میهمان اهل فرهنگ هم داشت. همانی که برخی از مهمترین فیلمهای سینمایی ایران بعد از انقلاب را ساخته است.حاتمیکیا در این باره درباره شهید سلیمانی گفت: من عمر چهار دهه خودم را در سینما گذراندم؛ تا یک جایی حرفهایی برای گفتن داشتم، اما از یک جایی به بعد برای خودم مقداری مسأله شد که؛ چهچیزی برای گفتن داریم و چه بحثی برای گفتن هست؟ واقعاً گیر داشتم تا اینکه موضوع حاج قاسم پیش آمد، تا پیش از این احساس میکردم که نفسم بند آمده است، اما حاج قاسم نفس مرا باز کرد و دریچه جدیدی بهرویم گشود. وقتی بحث محور مقاومت، سوریه، لبنان و... مطرح شد، دیدم که ایشان با زبان و ادبیات دیگری وارد شده است. من با کسانی که پیشکسوت این حوزه هستند، ارتباط دارم اما حاج قاسم رنگ دیگری داشت.
حیدر ذبیحی را تعمداً شبیه حاج قاسم گریم کردیم
او در پاسخ به سؤالی درباره اینکه چرا گریم حیدر ذبیحی در بادیگارد شبیه به شهید سلیمانی بوده است، گفت: آشکارا عکس سردار سلیمانی را پیشِروی خود گذاشتیم تا شبیه به ایشان بشود تا گریمور من براساس همین تصویر کار کند، میخواستم یکطوری ارادتم را نسبت به شخصیت ایشان نشان بدهم، البته بحث فرامتنی و همانی کردن است. او شخصیتی است که مدافع این نظام است و با تمام قوا میجنگد، البته دقت داشته باشید که شهید سلیمانی فراتر از نقش حیدر ذبیحی است، اما دوست داشتم تا حدی به او نزدیک شوم. در دیدارمان متوجه شدم که ایشان این فیلم را پسندیده و محبت کرد و ما را دعوت کرد به دفترشان، یعنی پذیرفت که به دفترش برویم، در آنجا موضوع فیلم بهوقت شام را مطرح کردم، البته آن زمان میخواستم تحقیق کنم، از ایشان خواستم که مرا راه بدهند تا تحقیق کنم، شاکی میشدم که «چرا مرا راه نمیدهید درحالی که وظیفه دارم مطلع باشم تا بتوانم کاری کنم؟»، یادم میآید که التماس کردم و با لحنی صریح اعتراض کردم اما ایشان با تحمل صحبتهایم را گوش کردند. به این موضوع اعتراض کردم که «چرا هرچقدر التماس میکنم و به هر دری میزنم تا راهی باز شود، کسی استقبال نمیکند؟»
حاتمیکیا در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه آیا تا پیش از این میتوانسته به سوریه برود یا خیر، گفت: بههرحال همکاران ما در سوریه بودند، اما ما چون اسم و نامی داشتیم سروصدای ما بیشتر است و به همین دلیل احتیاط میکردند، با این حال ایشان اجازه داد و یکی از بزرگترین افرادش را که آدم مؤثری در منطقه بود پیش من گذاشت و او شخصیت خیلی بزرگی در منطقه بود. هرجا میرفتم میفهمیدم چقدر جایگاه بزرگی دارد و او شروع کرد از مبنای شکلگیری سوریه گفت و لحظه به لحظه تا تدمر و جاهای دیگر تا خود حلب را به من نشان داد. اتفاقی که باعث شد تکان بخورم و نفسم باز شود این بود که یکباره دیدم بچههایی که تا قبل از این میشناختم و جز در فیلمهای روایت فتح ندیده بودم، اینجا هستند، انگار زمان پس و پیش شده است و من دارم اینها را میبینم، ادبیاتشان همان بود و زبر و زرنگتر شده بودند، همین موضوع نفس مرا باز کرد و فهمیدم که هنوز اینها هستند و راه بسته نشده است، خروجی این اتفاق، فیلم بهوقت شام بود.
این کارگردان و فیلمساز درباره اینکه آیا حاج قاسم ورودی به فیلم «بهوقت شام» داشته است یا خیر، گفت: وقتی فیلم آماده شد، قلبم توی دهنم میآمد. حاج قاسم در حال آمدن به دفتر بود تا فیلم را ببیند و من استرس داشتم. درست است که فیلم درباره حاج قاسم نبود و درباره نیروهای محور مقاومت بود اما بههرحال استرس داشتم. فیلم را برای ایشان گذاشتم و دیدند و وقتی فیلم تمام شد، چشمهای اشکآلودش را دیدم، واکنشش را به خودم دیدم و در آن راهرو دست مرا گرفت تا به جایی برویم که مصاحبهای داشته باشند، واقعاً در آن زمان نفسم باز شد. فیلم «بهوقت شام» در برابر آن چیزی که آنها انجام میدادند واقعاً کوچک بود. اعتقاد من این است که واقعاً نمیتوانیم خیلی چیزها را بگوییم، مطمئنم که حاج قاسم کوهی از این مسائل را داشت و با خود برد.
سینما نمیخواست وارد بحث سوریه و مدافعان حرم شود
او با اشاره به هدایایی که پس از ساخت فیلم بهوقت شام گرفته است، گفت: من سر هیچ فیلمی هیچ هدیهای از خانواده شهدا به این شکل نگرفته بودم که سر فیلم «بهوقت شام» گرفتم. هدیههای آنان را در خانه دارم؛ یکی چفیه داده است، یکی انگشتر داده است و.... علاوهبراین، واقعیت این است که سینما نمیخواست وارد این بحث بشود. من دوستان خیرخواهی داشتم که توصیه میکردند وارد این بحث نشوم، اکنون کاملاً آشکار شده است که داعش چه میکند؛ در شیراز چه کرد و...، آقا گفت که بچهها باید بروند درباره این موضوع بسازند، باید از این موضوعات گفت.
حاتمیکیا با اشاره به نامهای که حاج قاسم برایش در سال 1393 و برای ساخت فیلم «چ» نوشته است، گفت: من فقط نامه را دیدم و خیلی هم زیبا بود. آن زمان بهدلیل اینکه فیلم «چ» در جشنواره مهجور مانده بود، واقعاً ناراحت بودم، بحث من سیمرغ نبود، بحث من سر این بود که چرا به این موضوعات و مسائل توجه نمیشود. دقت داشته باشید که کسی مثل حاج قاسم اینقدر بزرگ است و با عظمت، که هرچه از این ناملایمات به او وارد کنید، باز هم بزرگ میشود اما من کوچکم و ظرفم نیز کوچک است، از این اتفاقات ناراحت میشوم، خجالت میکشم که حاج قاسم به من یادآوری میکند که به این سیمرغها فکر نکنم، کاش سینما بتواند بیش از اینها وارد این موضوعات شود. وقتی من میدیدم که مرا میزنند، معنایش این است که «جوانی که میخواهی فیلم بسازی، سراغ این موضوعات نرو که اینها گفتنی نیست.»
وی ادامه داد: باید بگویم که فیلم موسی را به این دلیل قبول کردم که حاج قاسم را دیدم، شاید ربطی نداشته باشد. من بعد از شهادت ایشان در منطقه تحقیق میکردم تا ایشان را دقیقتر بشناسم. اگر در آن تحقیقات، حاج قاسم را نمیشناختم، جلو نمیرفتم، در حقیقت، اینقدر سختی، مشکلات و ناگفتهها دارد که اگر حاج قاسم را ندیده بودم قبول نمیکردم، با این حال، چون با شخصیت ایشان و بخشی دیگر در تحقیقاتم با ایشان مأنوس شده بودم، گفتم قبول است. او کسی است که در طوفانها پیش میرود، در جاهایی که ابهام محض است و چشم چشم را نمیبیند، پیش میرود. او یک سیگنال میبیند و براساس همان پیش میرود، از یکسو با رهبری ارتباط نزدیک دارد و از سویی دیگر میبیند کسانی که تحت امر او هستند و یارانش، شهید میشوند، اما به فرزندانشان سر میزند، این نکته خیلی ظریفی است.
از رهبری خواستم در کنار حاج قاسم بایستم
وی همچنین ماجرای درخواست از رهبری برای همراهی با حاج قاسم را مطرح کرد و گفت: مشخصاً به آقا گفتم که «آیا امکان دارد به ایشان بگویید اجازه بدهد در کنارش بایستم.»، ایشان هم فرمود: «این حاج قاسم است دیگر، به کسی راه نمیدهد!» البته من سختیها و شرایط را میفهمیدم، شاید آن ظرفیت را در من نمیدید که بتوانم خیلی از چیزها را ببینم، اگر آن ظرفیت را میدید، شاید به من اجازه میداد.
این کارگردان اضافه کرد: چیزی که شخصیت حاج قاسم را برای من جذاب میکند، کاریزمایی است که بین مردم و بچهها داشت و همین موضوع او را متفاوت میکرد. وقتی با تأمل به حرفهای شما گوش میدهد و میدانید که جایگاهش خیلی بزرگ است، ماجرا متفاوت میشود. شاید دو شخصیت است که وقتی در برابرشان قرار میگیرم دستم میلرزد، یکی رهبری است که وقتی در برابرشان قرار میگیرم، نمیدانم چه حرفی بزنم و دیگری شهید سلیمانی است. او شخصیتی است که بحثهای ذهنی مرا باز میکرد. روزی که وارد این حرفه شدم با خود گفتم که «بهغیر از بچههای جنگ نمیخواهم چیزی بگویم.» حتی بعداً این حرف را در سر من زدند، فقط یک فیلم بود که سراغش رفتم و خارج از این موضوع بود و آن هم فیلم دعوت بود که یک بحث قرآنی دارد، بهغیر از آن فیلم، همه فیلمهای من به نسل بچههای آرمانگرای جنگ برمیگردد.
او با تأکید بر اینکه شهید سلیمانی از همه جهت یک نیروی استراتژیک برای کل کشور است، گفت: اگر کسی او را فقط در قامت یک ژنرال نظامی ببیند، واقعاً او را کوچک کرده است، علاوهبر این به مکتب او دقت کنید. آن چیزی که بدان عمل میکند از یک ریشه بسیار مهم است. میبینید که او در هواپیما مینشیند و رمان غربی میخواند. از سویی دیگر، او با نیروهایی عجیب و غریب کار میکند، درست است که همه زیر چتر مقاومت هستند، اما این نیروها با همدیگر تفاوتهای زیادی دارند، او مثل یک شمع میسوخت تا این نیروها را به یکدیگر وصل کند. با شخصیتی مواجهیم که از ابعاد مختلف میتوان او را دید؛ شیک چرخیدن او، تر و تمیز راهرفتنش و شکیل راهرفتنش برای من مسأله بود و میدیدم که این خصوصیات را دارد، خشم او یک مسأله دیگر بود. حاج قاسم خیلی جدی بود، اما همین آدم در برابر رهبری رئوف میشود، همچنین مرگآگاه بود. او در جلساتش برنامههای آینده را میداد و میگفت هر کس چهکار بکند. او شاگرد مخلص و مسلمان بود، نمیخواهم [عرصه کارِ] او را به شیعه تقلیل بدهم، چرا که اهلسنت نیز کنار او کار میکردند.
حیدر ذبیحی را تعمداً شبیه حاج قاسم گریم کردیم
او در پاسخ به سؤالی درباره اینکه چرا گریم حیدر ذبیحی در بادیگارد شبیه به شهید سلیمانی بوده است، گفت: آشکارا عکس سردار سلیمانی را پیشِروی خود گذاشتیم تا شبیه به ایشان بشود تا گریمور من براساس همین تصویر کار کند، میخواستم یکطوری ارادتم را نسبت به شخصیت ایشان نشان بدهم، البته بحث فرامتنی و همانی کردن است. او شخصیتی است که مدافع این نظام است و با تمام قوا میجنگد، البته دقت داشته باشید که شهید سلیمانی فراتر از نقش حیدر ذبیحی است، اما دوست داشتم تا حدی به او نزدیک شوم. در دیدارمان متوجه شدم که ایشان این فیلم را پسندیده و محبت کرد و ما را دعوت کرد به دفترشان، یعنی پذیرفت که به دفترش برویم، در آنجا موضوع فیلم بهوقت شام را مطرح کردم، البته آن زمان میخواستم تحقیق کنم، از ایشان خواستم که مرا راه بدهند تا تحقیق کنم، شاکی میشدم که «چرا مرا راه نمیدهید درحالی که وظیفه دارم مطلع باشم تا بتوانم کاری کنم؟»، یادم میآید که التماس کردم و با لحنی صریح اعتراض کردم اما ایشان با تحمل صحبتهایم را گوش کردند. به این موضوع اعتراض کردم که «چرا هرچقدر التماس میکنم و به هر دری میزنم تا راهی باز شود، کسی استقبال نمیکند؟»
حاتمیکیا در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه آیا تا پیش از این میتوانسته به سوریه برود یا خیر، گفت: بههرحال همکاران ما در سوریه بودند، اما ما چون اسم و نامی داشتیم سروصدای ما بیشتر است و به همین دلیل احتیاط میکردند، با این حال ایشان اجازه داد و یکی از بزرگترین افرادش را که آدم مؤثری در منطقه بود پیش من گذاشت و او شخصیت خیلی بزرگی در منطقه بود. هرجا میرفتم میفهمیدم چقدر جایگاه بزرگی دارد و او شروع کرد از مبنای شکلگیری سوریه گفت و لحظه به لحظه تا تدمر و جاهای دیگر تا خود حلب را به من نشان داد. اتفاقی که باعث شد تکان بخورم و نفسم باز شود این بود که یکباره دیدم بچههایی که تا قبل از این میشناختم و جز در فیلمهای روایت فتح ندیده بودم، اینجا هستند، انگار زمان پس و پیش شده است و من دارم اینها را میبینم، ادبیاتشان همان بود و زبر و زرنگتر شده بودند، همین موضوع نفس مرا باز کرد و فهمیدم که هنوز اینها هستند و راه بسته نشده است، خروجی این اتفاق، فیلم بهوقت شام بود.
این کارگردان و فیلمساز درباره اینکه آیا حاج قاسم ورودی به فیلم «بهوقت شام» داشته است یا خیر، گفت: وقتی فیلم آماده شد، قلبم توی دهنم میآمد. حاج قاسم در حال آمدن به دفتر بود تا فیلم را ببیند و من استرس داشتم. درست است که فیلم درباره حاج قاسم نبود و درباره نیروهای محور مقاومت بود اما بههرحال استرس داشتم. فیلم را برای ایشان گذاشتم و دیدند و وقتی فیلم تمام شد، چشمهای اشکآلودش را دیدم، واکنشش را به خودم دیدم و در آن راهرو دست مرا گرفت تا به جایی برویم که مصاحبهای داشته باشند، واقعاً در آن زمان نفسم باز شد. فیلم «بهوقت شام» در برابر آن چیزی که آنها انجام میدادند واقعاً کوچک بود. اعتقاد من این است که واقعاً نمیتوانیم خیلی چیزها را بگوییم، مطمئنم که حاج قاسم کوهی از این مسائل را داشت و با خود برد.
سینما نمیخواست وارد بحث سوریه و مدافعان حرم شود
او با اشاره به هدایایی که پس از ساخت فیلم بهوقت شام گرفته است، گفت: من سر هیچ فیلمی هیچ هدیهای از خانواده شهدا به این شکل نگرفته بودم که سر فیلم «بهوقت شام» گرفتم. هدیههای آنان را در خانه دارم؛ یکی چفیه داده است، یکی انگشتر داده است و.... علاوهبراین، واقعیت این است که سینما نمیخواست وارد این بحث بشود. من دوستان خیرخواهی داشتم که توصیه میکردند وارد این بحث نشوم، اکنون کاملاً آشکار شده است که داعش چه میکند؛ در شیراز چه کرد و...، آقا گفت که بچهها باید بروند درباره این موضوع بسازند، باید از این موضوعات گفت.
حاتمیکیا با اشاره به نامهای که حاج قاسم برایش در سال 1393 و برای ساخت فیلم «چ» نوشته است، گفت: من فقط نامه را دیدم و خیلی هم زیبا بود. آن زمان بهدلیل اینکه فیلم «چ» در جشنواره مهجور مانده بود، واقعاً ناراحت بودم، بحث من سیمرغ نبود، بحث من سر این بود که چرا به این موضوعات و مسائل توجه نمیشود. دقت داشته باشید که کسی مثل حاج قاسم اینقدر بزرگ است و با عظمت، که هرچه از این ناملایمات به او وارد کنید، باز هم بزرگ میشود اما من کوچکم و ظرفم نیز کوچک است، از این اتفاقات ناراحت میشوم، خجالت میکشم که حاج قاسم به من یادآوری میکند که به این سیمرغها فکر نکنم، کاش سینما بتواند بیش از اینها وارد این موضوعات شود. وقتی من میدیدم که مرا میزنند، معنایش این است که «جوانی که میخواهی فیلم بسازی، سراغ این موضوعات نرو که اینها گفتنی نیست.»
وی ادامه داد: باید بگویم که فیلم موسی را به این دلیل قبول کردم که حاج قاسم را دیدم، شاید ربطی نداشته باشد. من بعد از شهادت ایشان در منطقه تحقیق میکردم تا ایشان را دقیقتر بشناسم. اگر در آن تحقیقات، حاج قاسم را نمیشناختم، جلو نمیرفتم، در حقیقت، اینقدر سختی، مشکلات و ناگفتهها دارد که اگر حاج قاسم را ندیده بودم قبول نمیکردم، با این حال، چون با شخصیت ایشان و بخشی دیگر در تحقیقاتم با ایشان مأنوس شده بودم، گفتم قبول است. او کسی است که در طوفانها پیش میرود، در جاهایی که ابهام محض است و چشم چشم را نمیبیند، پیش میرود. او یک سیگنال میبیند و براساس همان پیش میرود، از یکسو با رهبری ارتباط نزدیک دارد و از سویی دیگر میبیند کسانی که تحت امر او هستند و یارانش، شهید میشوند، اما به فرزندانشان سر میزند، این نکته خیلی ظریفی است.
از رهبری خواستم در کنار حاج قاسم بایستم
وی همچنین ماجرای درخواست از رهبری برای همراهی با حاج قاسم را مطرح کرد و گفت: مشخصاً به آقا گفتم که «آیا امکان دارد به ایشان بگویید اجازه بدهد در کنارش بایستم.»، ایشان هم فرمود: «این حاج قاسم است دیگر، به کسی راه نمیدهد!» البته من سختیها و شرایط را میفهمیدم، شاید آن ظرفیت را در من نمیدید که بتوانم خیلی از چیزها را ببینم، اگر آن ظرفیت را میدید، شاید به من اجازه میداد.
این کارگردان اضافه کرد: چیزی که شخصیت حاج قاسم را برای من جذاب میکند، کاریزمایی است که بین مردم و بچهها داشت و همین موضوع او را متفاوت میکرد. وقتی با تأمل به حرفهای شما گوش میدهد و میدانید که جایگاهش خیلی بزرگ است، ماجرا متفاوت میشود. شاید دو شخصیت است که وقتی در برابرشان قرار میگیرم دستم میلرزد، یکی رهبری است که وقتی در برابرشان قرار میگیرم، نمیدانم چه حرفی بزنم و دیگری شهید سلیمانی است. او شخصیتی است که بحثهای ذهنی مرا باز میکرد. روزی که وارد این حرفه شدم با خود گفتم که «بهغیر از بچههای جنگ نمیخواهم چیزی بگویم.» حتی بعداً این حرف را در سر من زدند، فقط یک فیلم بود که سراغش رفتم و خارج از این موضوع بود و آن هم فیلم دعوت بود که یک بحث قرآنی دارد، بهغیر از آن فیلم، همه فیلمهای من به نسل بچههای آرمانگرای جنگ برمیگردد.
او با تأکید بر اینکه شهید سلیمانی از همه جهت یک نیروی استراتژیک برای کل کشور است، گفت: اگر کسی او را فقط در قامت یک ژنرال نظامی ببیند، واقعاً او را کوچک کرده است، علاوهبر این به مکتب او دقت کنید. آن چیزی که بدان عمل میکند از یک ریشه بسیار مهم است. میبینید که او در هواپیما مینشیند و رمان غربی میخواند. از سویی دیگر، او با نیروهایی عجیب و غریب کار میکند، درست است که همه زیر چتر مقاومت هستند، اما این نیروها با همدیگر تفاوتهای زیادی دارند، او مثل یک شمع میسوخت تا این نیروها را به یکدیگر وصل کند. با شخصیتی مواجهیم که از ابعاد مختلف میتوان او را دید؛ شیک چرخیدن او، تر و تمیز راهرفتنش و شکیل راهرفتنش برای من مسأله بود و میدیدم که این خصوصیات را دارد، خشم او یک مسأله دیگر بود. حاج قاسم خیلی جدی بود، اما همین آدم در برابر رهبری رئوف میشود، همچنین مرگآگاه بود. او در جلساتش برنامههای آینده را میداد و میگفت هر کس چهکار بکند. او شاگرد مخلص و مسلمان بود، نمیخواهم [عرصه کارِ] او را به شیعه تقلیل بدهم، چرا که اهلسنت نیز کنار او کار میکردند.
گزارش «ایران» از بازپخش مکرر سریال «زیرخاکی»
دوسوم سال پژمان جمشیدی و ژاله صامتی دیدیم
بازپخش سریالهای تلویزیونی امسال در رسانه ملی، بیش از گذشته اوج گرفت. دامنه آن تا سریالهای بسیار قدیمی و کمتر تکرار شده سیما گسترده شد اما برخی دیگر از این سریالها، آثار متأخر و تازهساز صداوسیما محسوب میشدند که در فاصله بهمن سال 1400 تا آذر 1401 چندین بار بهصورت بیوقفه از تلویزیون پخش شدند. یکی از این آثار، سریال «زیرخاکی» ساخته جلیل سامان است که فصل اول آن در اردیبهشت ماه سال 1399 برای اولین بار از شبکه اول سیما روی صفحه تلویزیون به نمایش گذاشته شد و به شدت مورد استقبال مردم قرار گرفت.
پروسه تولید و فیلمبرداری این سریال اما با اوجگیری دوباره کرونا، متوقف شد و پخش فصل دوم آن تا ابتدای خردادماه سال 1400 به تأخیر افتاد. سپس فصل سوم این سریال به نوروز 1401 رسید تا تازهترین و آخرین سریال طنز در تلویزیون باشد که با استقبال جدی مخاطبان همراه شده و نام آن بر سر زبانها افتاده باشد. با تمام اینها اما این سریال یکی از پرتکرارترین بازپخشها در شبکههای مختلف تلویزیونی را به خود اختصاص داده به نحوی که به نظر میرسد همواره با یک گردش روی دکمههای کنترل تلویزیون، احتمال تماشای زیرخاکی لااقل از یک شبکه در فاصله چند هفته وجود داشته است.اما در فاصله 9ماهه سالجاری از نوروز که فصل سوم این سریال روی آنتن رفته مجموعه هر سه فصل آن در 49 قسمت، سه بار به طور کامل در سه شبکه تلویزیونی روی آنتن رفته است. این ارقام نشان میدهد که حدوداً دو سوم از هر فصل سالجاری، در حال تماشای سریال «زیرخاکی» بودهایم.اولین بازپخش این سریال در آستانه پخش فصل سوم، از 22 بهمن 1400 با تکرار فصل اول از شبکه تماشا آغاز شد و فصل دوم آن در ادامه از 14 اسفند 1400 روی آنتن رفت تا به پخش فصل سوم در نوروز 1401 رسید. این درحالی بود که شبکه تماشا، هر قسمت را هر شب ساعت 24:00 به نمایش میگذاشت و روز بعد در ساعات 06:00، 12:00 و 18:00 تکرار میکرد.دومین بار در سال گذشته، پخش مجموعه «زیرخاکی» در شبکه افق از نیمه خرداد آغاز شد. این شبکه هر شب ساعت 22:30 هر قسمت را پخش کرد و تکرار آن را روز بعد در ساعتهای 6 صبح و 11 ظهر روی آنتن برد.
حالا هم مدتی است که از 22 آذرماه مجدداً پخش این سریال در کنداکتور شبکه آیفیلم قرار گرفته است. به این ترتیب «زیرخاکی» هر شب به جز پنجشنبهها ساعت 22 از این شبکه در حال پخش است و تکرار آن هم فردای هر روز ساعت 6 صبح و 14 بعدازظهر از همین شبکه به نمایش گذاشته میشود.بنابراین با احتساب هر بار تکرارهای هر دوره بازپخش این سریال، هر قسمت 10 بار از تلویزیون پخش شده که با در نظر گرفتن مجموعه 49 قسمتی هر سه فصل «زیرخاکی» میتوانیم با حساب سرانگشتی متوجه شویم که این سریال سهم بزرگی از آنتن آثار نمایشی تلویزیون را در سال گذشته از بهمن پارسال تا امسال به خود اختصاص داده بوده است.اما علت این اتفاق چیست؟ کاهش تولیدات نمایشی متأثر از همهگیری کرونا، اولین ضربه را به آنتن تلویزیون در حوزه سرگرمی و سریال زد. پس از آن اما عوامل دیگری چون مشکلات مالی، تغییرات مدیریتی، مهاجرت سازندگان سریال از صداوسیما به پلتفرمهای پخش خانگی و فراز و نشیبهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور را میتوان عوامل مؤثر بر کاهش تولیدات نمایشی تلویزیون در نظر گرفت.
در چنین وضعیتی است که صداوسیما به پخش سریالهای تکراری روی میآورد و در این شرایط، سریالهای طنز، جایگاه خاص دیگری دارند. دشواری تولید آثار طنز در کنار نیاز روزافزون تلویزیون به طبع ذائقه مخاطب عام به این دسته سریالها، علیالقاعده سهم سریالهای طنز را از سایرین در کنداکتور پخش بیشتر میکند اما حتی در میان این دست آثار هم سریال «زیرخاکی» جایگاه ویژهتری دارد چرا که برخلاف طنزهای جُنگمحور با ذائقه سازندگان جاافتاده قدیمیتر، داستانی ادامهدار، پرکشمکش و پویا دارد که از قضا در بخش پرکششی از تاریخ معاصر کشور میگذرد.
با وجود تمام این ویژگیها، بازپخش سریالی تازهساز آن هم به نحوی که در حدود دوسوم سال گذشته پیش چشمان مخاطب روی آنتن بوده است، میتواند هر نقطه قوتی را تبدیل به نقطه ضعف و مخاطب را نسبت به آنها خسته و منزجر کند. تلویزیون میتواند با سرعتی بیشتر تولید آثار نمایشی طنز در قالبهای سبکتر را در دستور کار قرار دهد تا ضعف پخش تلویزیونی در این زمینه بدون ضرورت پخش سریالهای تکراری جبران شود.
پروسه تولید و فیلمبرداری این سریال اما با اوجگیری دوباره کرونا، متوقف شد و پخش فصل دوم آن تا ابتدای خردادماه سال 1400 به تأخیر افتاد. سپس فصل سوم این سریال به نوروز 1401 رسید تا تازهترین و آخرین سریال طنز در تلویزیون باشد که با استقبال جدی مخاطبان همراه شده و نام آن بر سر زبانها افتاده باشد. با تمام اینها اما این سریال یکی از پرتکرارترین بازپخشها در شبکههای مختلف تلویزیونی را به خود اختصاص داده به نحوی که به نظر میرسد همواره با یک گردش روی دکمههای کنترل تلویزیون، احتمال تماشای زیرخاکی لااقل از یک شبکه در فاصله چند هفته وجود داشته است.اما در فاصله 9ماهه سالجاری از نوروز که فصل سوم این سریال روی آنتن رفته مجموعه هر سه فصل آن در 49 قسمت، سه بار به طور کامل در سه شبکه تلویزیونی روی آنتن رفته است. این ارقام نشان میدهد که حدوداً دو سوم از هر فصل سالجاری، در حال تماشای سریال «زیرخاکی» بودهایم.اولین بازپخش این سریال در آستانه پخش فصل سوم، از 22 بهمن 1400 با تکرار فصل اول از شبکه تماشا آغاز شد و فصل دوم آن در ادامه از 14 اسفند 1400 روی آنتن رفت تا به پخش فصل سوم در نوروز 1401 رسید. این درحالی بود که شبکه تماشا، هر قسمت را هر شب ساعت 24:00 به نمایش میگذاشت و روز بعد در ساعات 06:00، 12:00 و 18:00 تکرار میکرد.دومین بار در سال گذشته، پخش مجموعه «زیرخاکی» در شبکه افق از نیمه خرداد آغاز شد. این شبکه هر شب ساعت 22:30 هر قسمت را پخش کرد و تکرار آن را روز بعد در ساعتهای 6 صبح و 11 ظهر روی آنتن برد.
حالا هم مدتی است که از 22 آذرماه مجدداً پخش این سریال در کنداکتور شبکه آیفیلم قرار گرفته است. به این ترتیب «زیرخاکی» هر شب به جز پنجشنبهها ساعت 22 از این شبکه در حال پخش است و تکرار آن هم فردای هر روز ساعت 6 صبح و 14 بعدازظهر از همین شبکه به نمایش گذاشته میشود.بنابراین با احتساب هر بار تکرارهای هر دوره بازپخش این سریال، هر قسمت 10 بار از تلویزیون پخش شده که با در نظر گرفتن مجموعه 49 قسمتی هر سه فصل «زیرخاکی» میتوانیم با حساب سرانگشتی متوجه شویم که این سریال سهم بزرگی از آنتن آثار نمایشی تلویزیون را در سال گذشته از بهمن پارسال تا امسال به خود اختصاص داده بوده است.اما علت این اتفاق چیست؟ کاهش تولیدات نمایشی متأثر از همهگیری کرونا، اولین ضربه را به آنتن تلویزیون در حوزه سرگرمی و سریال زد. پس از آن اما عوامل دیگری چون مشکلات مالی، تغییرات مدیریتی، مهاجرت سازندگان سریال از صداوسیما به پلتفرمهای پخش خانگی و فراز و نشیبهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور را میتوان عوامل مؤثر بر کاهش تولیدات نمایشی تلویزیون در نظر گرفت.
در چنین وضعیتی است که صداوسیما به پخش سریالهای تکراری روی میآورد و در این شرایط، سریالهای طنز، جایگاه خاص دیگری دارند. دشواری تولید آثار طنز در کنار نیاز روزافزون تلویزیون به طبع ذائقه مخاطب عام به این دسته سریالها، علیالقاعده سهم سریالهای طنز را از سایرین در کنداکتور پخش بیشتر میکند اما حتی در میان این دست آثار هم سریال «زیرخاکی» جایگاه ویژهتری دارد چرا که برخلاف طنزهای جُنگمحور با ذائقه سازندگان جاافتاده قدیمیتر، داستانی ادامهدار، پرکشمکش و پویا دارد که از قضا در بخش پرکششی از تاریخ معاصر کشور میگذرد.
با وجود تمام این ویژگیها، بازپخش سریالی تازهساز آن هم به نحوی که در حدود دوسوم سال گذشته پیش چشمان مخاطب روی آنتن بوده است، میتواند هر نقطه قوتی را تبدیل به نقطه ضعف و مخاطب را نسبت به آنها خسته و منزجر کند. تلویزیون میتواند با سرعتی بیشتر تولید آثار نمایشی طنز در قالبهای سبکتر را در دستور کار قرار دهد تا ضعف پخش تلویزیونی در این زمینه بدون ضرورت پخش سریالهای تکراری جبران شود.
اخبار
اعضای هیأت علمی جشنواره بینالمللی شعر فجر منصوب شدند
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در احکامی جداگانه، اعضای هیأت علمی هفدهمین جشنواره بینالمللی شعر فجر را منصوب کرد. بر این اساس، رضا اسماعیلی، حسین اسرافیلی، علیرضا قزوه، جواد محقق، حجتالاسلام والمسلمین محمد حسین انصارینژاد، نغمه مستشار نظامی، حمید هنرجو، مصطفی محدثی خراسانی و علی داودی بهعنوان اعضای هیأت علمی هفدهمین جشنواره بینالمللی شعر فجر منصوب شدند. پیش از این، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی حکمی رضا اسماعیلی را بهعنوان دبیر علمی هفدهمین دوره جشنواره بینالمللی شعر فجر منصوب کرده بود.
آغاز ثبتنام شانزدهمین دوره آموزش نویسندگی «آل جلال»
شانزدهمین دوره آموزش داستاننویسی آل جلال بهصورت حضوری به مدت چهار روز از بیستودوم تا بیستوپنجم دی ماه ۱۴۰۱ با حضور نویسندگان جوان سراسر کشور برگزار خواهد شد. علاقهمندان به داستاننویسی از سهشنبه سیزدهم دی ماه ۱۴۰۱ تا پایان روز سهشنبه بیستم دی ماه۱۴۰۱ فرصت دارند برای شرکت در شانزدهمین دوره آموزش نویسندگی آل جلال ثبتنام کنند. شانزدهمین دوره داستاننویسی آل جلال از پنجشنبه (بیستودوم دیماه ۱۴۰۱) در قالب ۱۳ کارگاه آموزشی با هدف ایجاد فرصت برابر آموزش برای ادبجویان جوان و نیز پرورش استعدادهای سراسر کشور در تهران برگزار خواهد شد./ایرنا
کتاب مروری بر رفتار متقابل شیعیان و اهل سنت در تاریخ اسلام منتشر شد
جدیدترین اثر دکتر رضا صفری از بخش پژوهشی مرکز تخصصی شیعهشناسی امام هادی(ع) با عنوان مروری بر رفتار متقابل شیعیان و اهل سنت در تاریخ اسلام از سوی انتشارات راه ابریشم منتشر شد.امروز دنیای اسلام تحت تأثیر عوامل درونی و دسیسههای بیرون اجتماعی خود با چالشهای عمیق مذهبی و فرهنگی مواجه شده است که نتیجه آن از یکسو، سبب بروز درگیریهای قومی و قبیلهای بین ملتهای اسلامی و از سوی دیگر، باعث ضعف امت اسلامی و سیطره دولتهای استعمارگر بر منافع مادی و معنوی آنان شده است. در چنین شرایطی پرداختن به ماهیت روابط متقابل اهل سنت و شیعیان بهعنوان دو گروه مذهبی جدی و تأثیرگذار در تاریخ جامعه اسلامی و بررسی چرایی و چگونگی این روابط در طول تاریخ اسلام میتواند بهعنوان راهبردی مؤثر در جامعه جهانی اسلام قلمداد شود. کتاب حاضر در دو جلد، چهار فصل و 19 گفتار سامان یافته است. فصل نخست به خاستگاه اختلافات در امت اسلامی میپردازد. فصل دوم به روابط متقابل شیعیان و اهل سنت در قرون نخستین اسلامی (اواسط قرن اول تا ششم ق)، فصل سوم به روابط متقابل شیعیان و اهل سنت در قرون میانه اسلامی و فصل چهارم روابط متقابل شیعیان و اهل سنت در قرون متأخر اسلامی را بررسی میکند.ساختار این پژوهش توسط حجتالاسلام دکتر داوود کمیجانی (مدیر مرکز تخصصی شیعه شناسی امام هادی) و بر اساس سرفصل دروس رشته شیعه شناسی مراکز تخصصی حوزههای علمیه، تهیه و تدوین شده است. انتشارات راه ابریشم این کتاب را به قلم دکتررضا صفری و در 437 صفحه و قیمت دوره دو جلدی 200هزار تومان منتشر کرده است.
برگزاری ویژهبرنامه «به عشق حاج قاسم»
ویژه برنامه «به عشق حاج قاسم»، به مناسبت سومین سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی، امروز پنجشنبه ۱۵ دی برگزار میشود.اینبرنامه به منظور پاسداشت این شهید والامقام با حضور نوجوانان شهر تهران، دختران دهه هشتادی با تشییع پیکر پاک شهید گمنام و تجلیل از خانواده شهدای مدافع حرم «حمیدرضا اسداللهی»، «محمدحسین حدادیان» و «عارف رضوانی» میزبان عاشقان فرهنگ ایثار و شهادت و اقشار مختلف مردم است.علاقه مندان جهت حضور در برنامه یاد شده میتوانند به مسجد امام صادق(ع) واقع در میدان فلسطین تهران مراجعه کنند./مهر
شکایت دو بازیگر علیه کمپانی پارامونت پیکچرز به دلیل آزار جنسی
هنرپیشههای اصلی فیلم رومئو و ژولیت که در سال ۱۹۶۸ میلادی ساخته شد در روزهای پایانی سال ۲۰۲۲ میلادی شکایت خود علیه کمپانی پارامونت پیکچرز در لسآنجلس را به دلیل آزار جنسی ثبت کردند. دراین پرونده شکات تأکید دارند در دوره فیلمبرداری، این کمپانی به گونهای برخورد کرده که هنگام فیلمبرداری برهنه بودنشان به نوعی آزار و سوءاستفاده جنسی آنهم در دوران کودکیشان بوده است. لئونارد وایتینگ، بازیگر نقش رومئو مونتاگ در 16 سالگی و اولیویا هاسی، بازیگر نقش جولیت کاپولت در 15 سالگی، از این کمپانی ابرقدرت در هالیوود به دلیل آزار و اذیت جنسی، سهلانگاری، تخلف عمدی، کلاهبرداری، تصاحب نام و شباهت و تحمیل عمدی شکایت کردند. در اظهارات این دو هنرپیشه که روز جمعه گذشته در دادگاه ثبت شده آمده است آثار سوء رفتار مسئولان و مدیران کمپانی یاد شده هنگام فیلمبرداری باعث پریشانی عاطفی آنها شده و شیوههای تجاری ناعادلانه و سوءاستفاده جنسی از کودکان است. دراسناد ارائه شده در شکایت یاد شده که هنوز به صورت رسمی در دادگاه عالی لس آنجلس ثبت نشده است آمده که به نمایش گذاشتن بخشی از اندام برهنه هر دو هنرپیشه در بخشهایی از فیلم مصداق دقیقی سوءاستفاده جنسی از آنهاست.کارشناسان حقوقی در این زمینه اعلام کردهاند به دلیل وارد شدن آسیب روحی و روانی به شاکیان این پرونده و از دست دادن فرصتهای شغلی در آینده به دلیل انتشار این صحنهها در فیلم یاد شده جریمهای معادل 500 میلیون دلار در انتظار کمپانی پارامونت پیکچرز است.
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در احکامی جداگانه، اعضای هیأت علمی هفدهمین جشنواره بینالمللی شعر فجر را منصوب کرد. بر این اساس، رضا اسماعیلی، حسین اسرافیلی، علیرضا قزوه، جواد محقق، حجتالاسلام والمسلمین محمد حسین انصارینژاد، نغمه مستشار نظامی، حمید هنرجو، مصطفی محدثی خراسانی و علی داودی بهعنوان اعضای هیأت علمی هفدهمین جشنواره بینالمللی شعر فجر منصوب شدند. پیش از این، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی حکمی رضا اسماعیلی را بهعنوان دبیر علمی هفدهمین دوره جشنواره بینالمللی شعر فجر منصوب کرده بود.
آغاز ثبتنام شانزدهمین دوره آموزش نویسندگی «آل جلال»
شانزدهمین دوره آموزش داستاننویسی آل جلال بهصورت حضوری به مدت چهار روز از بیستودوم تا بیستوپنجم دی ماه ۱۴۰۱ با حضور نویسندگان جوان سراسر کشور برگزار خواهد شد. علاقهمندان به داستاننویسی از سهشنبه سیزدهم دی ماه ۱۴۰۱ تا پایان روز سهشنبه بیستم دی ماه۱۴۰۱ فرصت دارند برای شرکت در شانزدهمین دوره آموزش نویسندگی آل جلال ثبتنام کنند. شانزدهمین دوره داستاننویسی آل جلال از پنجشنبه (بیستودوم دیماه ۱۴۰۱) در قالب ۱۳ کارگاه آموزشی با هدف ایجاد فرصت برابر آموزش برای ادبجویان جوان و نیز پرورش استعدادهای سراسر کشور در تهران برگزار خواهد شد./ایرنا
کتاب مروری بر رفتار متقابل شیعیان و اهل سنت در تاریخ اسلام منتشر شد
جدیدترین اثر دکتر رضا صفری از بخش پژوهشی مرکز تخصصی شیعهشناسی امام هادی(ع) با عنوان مروری بر رفتار متقابل شیعیان و اهل سنت در تاریخ اسلام از سوی انتشارات راه ابریشم منتشر شد.امروز دنیای اسلام تحت تأثیر عوامل درونی و دسیسههای بیرون اجتماعی خود با چالشهای عمیق مذهبی و فرهنگی مواجه شده است که نتیجه آن از یکسو، سبب بروز درگیریهای قومی و قبیلهای بین ملتهای اسلامی و از سوی دیگر، باعث ضعف امت اسلامی و سیطره دولتهای استعمارگر بر منافع مادی و معنوی آنان شده است. در چنین شرایطی پرداختن به ماهیت روابط متقابل اهل سنت و شیعیان بهعنوان دو گروه مذهبی جدی و تأثیرگذار در تاریخ جامعه اسلامی و بررسی چرایی و چگونگی این روابط در طول تاریخ اسلام میتواند بهعنوان راهبردی مؤثر در جامعه جهانی اسلام قلمداد شود. کتاب حاضر در دو جلد، چهار فصل و 19 گفتار سامان یافته است. فصل نخست به خاستگاه اختلافات در امت اسلامی میپردازد. فصل دوم به روابط متقابل شیعیان و اهل سنت در قرون نخستین اسلامی (اواسط قرن اول تا ششم ق)، فصل سوم به روابط متقابل شیعیان و اهل سنت در قرون میانه اسلامی و فصل چهارم روابط متقابل شیعیان و اهل سنت در قرون متأخر اسلامی را بررسی میکند.ساختار این پژوهش توسط حجتالاسلام دکتر داوود کمیجانی (مدیر مرکز تخصصی شیعه شناسی امام هادی) و بر اساس سرفصل دروس رشته شیعه شناسی مراکز تخصصی حوزههای علمیه، تهیه و تدوین شده است. انتشارات راه ابریشم این کتاب را به قلم دکتررضا صفری و در 437 صفحه و قیمت دوره دو جلدی 200هزار تومان منتشر کرده است.
برگزاری ویژهبرنامه «به عشق حاج قاسم»
ویژه برنامه «به عشق حاج قاسم»، به مناسبت سومین سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی، امروز پنجشنبه ۱۵ دی برگزار میشود.اینبرنامه به منظور پاسداشت این شهید والامقام با حضور نوجوانان شهر تهران، دختران دهه هشتادی با تشییع پیکر پاک شهید گمنام و تجلیل از خانواده شهدای مدافع حرم «حمیدرضا اسداللهی»، «محمدحسین حدادیان» و «عارف رضوانی» میزبان عاشقان فرهنگ ایثار و شهادت و اقشار مختلف مردم است.علاقه مندان جهت حضور در برنامه یاد شده میتوانند به مسجد امام صادق(ع) واقع در میدان فلسطین تهران مراجعه کنند./مهر
شکایت دو بازیگر علیه کمپانی پارامونت پیکچرز به دلیل آزار جنسی
هنرپیشههای اصلی فیلم رومئو و ژولیت که در سال ۱۹۶۸ میلادی ساخته شد در روزهای پایانی سال ۲۰۲۲ میلادی شکایت خود علیه کمپانی پارامونت پیکچرز در لسآنجلس را به دلیل آزار جنسی ثبت کردند. دراین پرونده شکات تأکید دارند در دوره فیلمبرداری، این کمپانی به گونهای برخورد کرده که هنگام فیلمبرداری برهنه بودنشان به نوعی آزار و سوءاستفاده جنسی آنهم در دوران کودکیشان بوده است. لئونارد وایتینگ، بازیگر نقش رومئو مونتاگ در 16 سالگی و اولیویا هاسی، بازیگر نقش جولیت کاپولت در 15 سالگی، از این کمپانی ابرقدرت در هالیوود به دلیل آزار و اذیت جنسی، سهلانگاری، تخلف عمدی، کلاهبرداری، تصاحب نام و شباهت و تحمیل عمدی شکایت کردند. در اظهارات این دو هنرپیشه که روز جمعه گذشته در دادگاه ثبت شده آمده است آثار سوء رفتار مسئولان و مدیران کمپانی یاد شده هنگام فیلمبرداری باعث پریشانی عاطفی آنها شده و شیوههای تجاری ناعادلانه و سوءاستفاده جنسی از کودکان است. دراسناد ارائه شده در شکایت یاد شده که هنوز به صورت رسمی در دادگاه عالی لس آنجلس ثبت نشده است آمده که به نمایش گذاشتن بخشی از اندام برهنه هر دو هنرپیشه در بخشهایی از فیلم مصداق دقیقی سوءاستفاده جنسی از آنهاست.کارشناسان حقوقی در این زمینه اعلام کردهاند به دلیل وارد شدن آسیب روحی و روانی به شاکیان این پرونده و از دست دادن فرصتهای شغلی در آینده به دلیل انتشار این صحنهها در فیلم یاد شده جریمهای معادل 500 میلیون دلار در انتظار کمپانی پارامونت پیکچرز است.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
دومین جلسه شورای عالی سینما بزودی برگزار میشود
-
حیدر ذبیحی چگونه شبیه حاج قاسم شد؟
-
دوسوم سال پژمان جمشیدی و ژاله صامتی دیدیم
-
اخبار
اخبارایران آنلاین