با تمهیدات دولت سیزدهم شرکای تجاری ایران در یکسال و نیم اخیر افزایش یافته است
راهاندازی خط کشتیرانی مستقیم ایران و برزیل تا دو ماه دیگر
برزیل یکی از تولیدکنندگان بزرگ غلات در جهان است و ایران بیش از ۴۰ درصد از نیاز خود را در این حوزه از برزیل وارد میکند
گروه اقتصادی/ از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم توجه به بازارهای جدید در کنار احیای بازارهای تجاری گذشته در دستور کار دستگاه دیپلماسی و سازمان توسعه تجارت قرار گرفت؛ حال یکی از بازارهایی که ایران توانسته در آن ورود کند، برزیل است.
از اواخر سال گذشته همکاریهای اقتصادی ایران و برزیل رنگ و بوی جدی به خود گرفت و براساس آخرین خبرها قرار شده خط کشتیرانی مستقیم ایران و برزیل تا پایان سال راهاندازی شود.
بر این اساس سیدفخرالدین عامریان، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل گفت: راهاندازی خط کشتیرانی مستقیم با برزیل در راستای توسعه صادرات مواد غذایی و میوه است.
او ادامه داد: برزیل یکی از بزرگترین صادرکنندگان نهادههای دامی به کشورمان است. تجارت دو کشور در سال گذشته حدود ۶ میلیارد دلار بوده که حدود 4 میلیارد دلار آن واردات کالا از برزیل به کشورمان بوده است.
عامریان افزود: از سال گذشته با تهاتر کالا بین ایران و برزیل مشکل تبادلات بانکی بین دو کشور حل شده است.
او با اشاره به ترانزیت کالا بین ایران و برزیل گفت: یکی از مشکلات اصلی در صادرات موادغذایی و میوه به برزیل، نبود کشتی کانتینربر است که با حمایت دولت بخصوص سازمان بنادر و دریانوردی تا پایان سال این مشکل نیز برطرف خواهد شد.
در مقطع فعلی تراز تجاری دو کشور به نفع برزیل است اما بر اساس برنامهریزیهایی که اتاق مشترک ایران و برزیل دارد و همچنین سازمان توسعه تجارت، تا نیمه اول سال آینده تراز تجاری به نفع ایران خواهد شد. بر اساس اعلام فعالان اقتصادی و آنهایی که به تازگی وارد این بازار شدند، تقاضا برای کالاهای ایرانی بخصوص میوه بسیار زیاد است و از همین رو میتوان حجم صادرات را در مدت کوتاه افزایش داد. بدین جهت باید تأکید کرد برزیل فرصت مناسبی برای توسعه تجارت با امریکای جنوبی است.
برخی از فعالان اقتصادی عنوان میکنند اگر از سالهای گذشته وارد بازار امریکای جنوبی شده بودیم اکنون به صادرات پایدار رسیده بودیم و بهتر میتوانستیم کالاها و محصولات ایرانی را به کشورهای جدید ارسال کنیم.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل گفت: با توجه به ظرفیتهای صادرکنندگان ایرانی و همچنین فرصتهای بازار کشور برزیل، ما بهعنوان اتاق مشترک تلاش داریم به تنظیم روابط تجار ایرانی با شرکتهای برزیلی کمک و مسیر مناسب را ایجاد کنیم.
او تصریح کرد: صادرکنندگان محصولات پتروشیمی، فولاد، تجهیزات و تولیدات شرکت های دانشبنیان و خدمات فنی و مهندسی، خشکبار، میوه و صنایع دستی، با بررسی فرصتهای خود در کشور برزیل به برنامهریزی برای ورود به بازار این کشور و البته سایر کشورهای حوزه امریکای جنوبی بپردازند و قطعاً اتاق مشترک ایران و برزیل بهعنوان اولین اتاق مشترک در برزیل که دارای دفتر فعال و مستقر در سائوپائولو است تسهیل کننده روابط تمامی تجار با طرف خود در برزیل خواهد بود.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل با اشاره به اینکه برای توسعه صادرات به برزیل چند مانع اصلی وجود دارد، گفته بود: نخستین مورد بُعد مسافت و مشکلات حملونقل است. به خاطر تحریمها کشتیرانیهای بینالمللی به بنادر ما رفت و آمد ندارند و متأسفانه تجار ما الان کالاها را توسط یکی از بنادر واسطه مثل جبلعلی در دوبی با کانتینر دیگری از آن مبدأ به برزیل حمل میکنند. بارگیری مجدد در کشور ثالث بخشی از مزیت رقابتی کالای ایرانی را از بین برده و هزینه تمامشده صادرات را نیز افزایش میدهد. در این زمینه راهاندازی خط مستقیم کشتیرانی میتواند تا حد زیادی این مانع را برطرف کند ولی با وجود مذاکرات با کشتیرانی ایران تاکنون اقدامی نشده و علت آن نیز به صرفه نبودن حمل تعداد کم کانتینر نسبت به ظرفیت بالای این کشتیها است.
امریکای جنوبی 15 کشور دنیا را در خود جای داده است و نزدیک به 6 درصد از جمعیت جهان در این منطقه سکونت دارند که کشور برزیل بهعنوان پهناورترین کشور امریکای جنوبی نقش بسزایی در اقتصاد منطقه خود دارد، بنابراین تصمیم بر این است با ایجاد شبکه تجار ایرانی نقش بسزایی در توسعه تجارت ایران با امریکای جنوبی بویژه کشور برزیل داشته باشیم.
چندی پیش لودمار گونسالوس آگیلار نتو، سفیر برزیل در تهران گفته بود: تحریمها نتوانسته مانعی برای تجارت ایران و برزیل شود و نه تنها صادرات برزیل به ایران کم نشده، بلکه بیشتر شده است و برزیل شریک خوبی برای ایران بوده و سعی در گسترش آن داریم. برزیل در صنعت، تجارت و کشاورزی توسعه خوبی داشته است و میتوانیم آن را به ایران انتقال بدهیم.
او ادامه داده بود: از ایران توقع داریم محصولات خود را در نمایشگاه برزیل ارائه کند. وقتی مردم برزیل آشنایی نسبت به محصولات ایرانی ندارند چگونه میتوانند از آن آگاه شده و استفاده کنند؟ شناخت دو کشور برای همدیگر آسان نیست ولی غیرممکن هم نیست.
برزیل یکی از تولیدکنندگان بزرگ غلات در جهان است و ایران بیش از ۴۰ درصد از نیاز خود را در این حوزه از برزیل وارد میکند. در حال حاضر برزیل برخی اقلام مصرفی مورد نیاز ایران از جمله ذرت، سویا، روغن آفتابگردان و سویا، کنجاله سویا و گوشت و شکر را تأمین میکند.
برش
تحریمها نتوانسته مانعی برای تجارت ایران و برزیل شود و نه تنها صادرات برزیل به ایران کم نشده، بلکه بیشتر هم شده است
در مقطع فعلی تراز تجاری دو کشور به نفع برزیل است اما بر اساس برنامهریزیهایی که اتاق مشترک ایران و برزیل دارد و همچنین سازمان توسعه تجارت، تا نیمه اول سال آینده تراز تجاری به نفع ایران خواهد شد
با هدف توسعه ناوگان کشتیرانی و افزایش ترانزیت
ایران و روسیه قرارداد ساخت کشتی امضا کردند
در راستای توسعه ترانزیت کشور و افزایش حمل بار از دریای خزر، ایران و روسیه بهصورت مشترک کشتی میسازند
گروه اقتصادی/ افزایش عملکرد بنادر شمالی با هدف رشد ترانزیت در حال حاضر یکی از برنامههای اصلی در توسعه زیرساخت و ناوگان دریایی است. ایران و روسیه تفاهمنامه ترانزیت 10 میلیون تنی در سال را امضا کردهاند و به همین دلیل ناوگان برای حمل بار ترانزیتی روسیه از دریای خزر در حال تأمین است. اخیراً مدیرعامل کشتیرانی از خرید 8 فروند شناور برای حمل بار در دریای خزر خبر داده بود. اکنون نیز مهدی آکوچکیان، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستراخان روسیه از امضای قرارداد ساخت کشتی با روسیه خبر داده است. او در مراسم امضای قرارداد ساخت یک فروند کشتی توسط روسیه که به سفارش بندر ایرانی- روسی سالیانکا انجام شد، اظهار داشت: در ماههای گذشته شاهد تلاش روزانه نهادهای ذیربط ایرانی و روس برای ارتقای سطح فعالیتهای تجاری و افزایش همکاریهای اقتصادی هستیم.
سرکنسول ایران در آستراخان روسیه بر اهمیت وجود زنجیره ارزش کامل در جهان کنونی تأکید کرد و افزود: بندر سالیانکا همزمان با نگاه توسعهای به روابط میان ایران و روسیه، با خرید کشتی به این مهم پرداخته و با تکمیل چرخه حمل بندری، تأثیر مثبتی بر کاهش قیمت نهایی کالاهای صادراتی ایران و روسیه و در پی آن افزایش سطح کیفی زندگی مردم دو کشور خواهد داشت.
وی از امضای قرارداد ساخت کشتی میان ایران و روسیه بهعنوان گام بزرگی در راستای توسعه مناسبات تجاری و بازرگانی یاد کرد و با اشاره به قابلیتهای حمل انواع بار توسط این نوع کشتیها، ابراز امیدواری کرد: با عقد قرارداد و خرید کشتیهای بیشتر نیاز کشتیرانی در خزر تأمین شود.
آکوچکیان به اجرایی شدن ارسال کالا در چهارچوب کریدور شمال- جنوب توسط بندر سالیانکا اشاره و اظهار داشت: در راستای توسعه این کریدور بسیار مهم و حیاتی به تأمین کشتیهای بیشتر و تقویت زیرساختهای خدمات بندری نیاز است.
وی از آمادگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در آستراخان برای حمایت از فعالیتهای توسعهای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خبر داد و ابراز امیدواری کرد: با همکاری مقامات استان آستراخان کار انتقال مالکیت زمینهای اطراف بندر سالیانکا برای توسعه پسکرانه آن هر چه سریعتر انجام پذیرد.
در این مراسم محمدرضا مدرس خیابانی، مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با ابراز خرسندی از توسعه روابط تجاری ایران با روسیه، گفت: توسعه این گونه فعالیتها همچون خرید کشتی میتواند در حوزههای تجاری و حمل بار میان ایران و روسیه مؤثر واقع شود.
وی با اشاره به امضای قراردادهای بین مقامهای کشتیسازی روسیه و بندر سالیانکا، افزود: امیدوارم بر اساس مفاد این قرارداد و در موعد مقرر شناور تحویل شود و بتوان قرارداد ساخت شناورهای دیگری را نیز با سازندگان به سرانجام رساند.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: با همت شرکت کشتیرانی دریای خزر توسعه روابط بین استانهای جنوبی روسیه از بنادری که در منطقه آستراخان هستند انجام شده که امید میرود با کمک سرکنسول جمهوری اسلامی ایران، پسکرانههای بندر نیز هرچه سریعتر توسعه پیدا کند تا سرعت تخلیه و بارگیری افزایش یابد.
همچنین کامبیز جهانبانی، مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر نیز در این مراسم گفت: مقرر است چهار شناور دیگر هم به ناوگان کشتیرانی دریای خزر اضافه شود که البته این امر مستلزم آن است که خدمات بهتر و بیشتری به شناورهای عبوری ارائه داده شود.
بر اساس این قرارداد شناور مذکور که از نوع جنرال کارگو میباشد باید طی ۹ ماه آینده تحویل شود. بر همین اساس شناور پس از ترک یارد کشتیسازی، همزمان قابلیت حمل حداقل ۲۰۰ دستگاه کانتینر را خواهد داشت که کمک بزرگی به حمل بار در قالب کریدور شمال - جنوب خواهد نمود.
افزایش همکاریهای ترانزیتی ایران -امارات
علاوه بر افزایش فعالیت بنادر شمالی در راستای رشد ترانزیت، در بنادر جنئبی نیز شاهد افزایش ترانزیت، تخلیه و بارگیری کالا هستیم و همکاریهای چندجانبه با کشورهای حاشیه خلیج فارس در این رابطه در حال افزایش است.
در همین راستا، روز گذشته علیاکبر صفایی، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی با سفیر امارات متحده عربی در ایران، با هدف تحکیم روابط اقتصادی و توسعه همکاریهای بندری و دریایی بین تهران و ابوظبی با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی دیدار و گفتوگو کرد.
صفایی طی دیدار با سفیر امارات در ایران با اشاره به راهبرد دولت سیزدهم برای توسعه همکاریهای اقتصادی و ارتباطات حسنه با کشورهای همسایه، توسعه روابط دریایی بین دو کشور ایران و امارات متحده عربی را حائزاهمیت دانست.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای هرگونه توسعه همکاریهای دریایی، ترانزیتی و ارتباطات بندری با ابوظبی آمادگی دارد، تأکید کرد: ارتباط ترانزیتی و بندری بین تهران و ابوظبی با کشورهای آسیای مرکزی و سایر کشورها میتواند به سرعت شکل گرفته و خیلی سریع رونق بگیرد.
صفایی همچنین از آمادگی سازمان بنادر و دریانوردی برای بهرهگیری از ظرفیتهای سرمایهگذاری شرکتهای بندری و دریایی امارات در بنادر جنوب ایران بویژه بندر شهید رجایی و بندر چابهار خبر داد و گفت: در بندر چابهار ظرفیتهای بسیار خوبی فراهم شده و بخش خصوصی امارات متحده میتواند در قالب قراردادهای بلندمدت در بندر چابهار سرمایهگذاری کند.
بنا بر این گزارش، سیف محمد عبید الزعابی، سفیر امارات متحده عربی در ایران نیز در این دیدار با تأکید بر گسترش روابط اقتصادی در حوزه حملونقل دریایی بین تهران و ابوظبی، از اعتماد و علاقه دولت امارات برای توسعه همکاریهای بندری و دریایی با ایران خبر داد.
الزعابی با اشاره به ظرفیتهای شرکتهای امارات متحده برای سرمایهگذاری بندری و دریایی در کشورهای همسایه، علیالخصوص ایران، از بازدید میدانی توسط کارشناسان از بنادر ایران در آیندهای نزدیک خبر داد.
سفیر امارات متحده عربی در تهران، همچنین با اشاره به زیرساختهای بسیار خوب حملنقلی و ترانزیتی در این کشور، از رویکرد ایران برای توسعه همکاریهای ترانزیتی با کشورهای CIS استقبال کرد.
عملیـــات تخــلیــه و بارگیـــری
بنادر تجاری
آمار تجاری بنادر نیز نشان میدهد در 8 ماهه امسال رشد عملیات ثبت شده است. میزان عملیات تخلیه و بارگیری بنادر تجاری کشور در 8 ماهه سالجاری 100 میلیون تن بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (98 میلیون تن) 2 درصد افزایش داشته است. میزان عملیات کانتینری بنادر در 8 ماهه سالجاری 1554 هزارTEU بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 1386 هزار (TEU 12) درصد افزایش داشته است.
بیشترین و کمترین میزان تخلیه و بارگیری و عملیات کانتینری در بنادر کشور در 8 ماهه سال 1401 به ترتیب مربوط به بندر شهید رجایی و بندر بوشهر و اروندکنار است. بر این اساس در 8 ماهه 1401، بیشترین میزان تخلیه و بارگیری به میزان 50 میلیون تن و بیشترین عملیات کانتینری به میزان 1.3 میلیون TEUمربوط به بندر شهید رجایی است. بندر اروندکنار با 4 هزار تن تخلیه و بارگیری و بندر نوشهر با 114 TEUعملیات کانتینری به ترتیب کمترین عملیات را در تخلیه و بارگیری و عملیات کانتینری ثبت کردهاند.
مدیرکل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت اعلام کرد
صادرات ۱۰۰ میلیون دلاری محصولات چرمی
مدیرکل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت اعلام کرد
صادرات ۱۰۰ میلیون دلاری محصولات چرمی
از اواخر سال گذشته سیاستهای تشویقی اتخاذ شد تا تولیدکنندگان کیف و کفش و محصولات چرمی مازاد تولید خود را صادر کنند؛ یکی از بازارهای کلیدی که به تولیدکنندگان پیشنهاد شد، روسیه است. با شروع مناقشه اوکراین و روسیه اکثر برندهای کیف و کفش و محصولات چرمی از روسیه خارج شدند، از همین رو فرصت مناسبی برای ایران ایجاد شده تا در بازار روسیه حضور پیدا کند. در حال حاضر صادرات محصولات چرمی کشور حدود 100 میلیون دلار است و این در حالی است که با رسیدن به بازار روسیه و پشتسر گذاشتن رقبای چین و ترکیه میتوان رقم صادراتی در محصولات چرمی را 3 برابر کرد.
در حوزه کیف و کفش هم ایران توانایی بالایی در صادرات دارد. مسئولان وزارت صمت میگویند به طور متوسط سالانه 120 میلیون دلار صادرات کفش است و این در شرایطی است که میتوان عدد یاد شده را به یک میلیارد دلار رساند.
مدیرکل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ارزش صادرات محصولات چرمی کشور سالیانه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار است. محسن گرجی افزود: دولت به منظور ارتقای صادرات محصولات چرمی در حوزه ترجیحات تعرفهای اقداماتی انجام داده و اکنون در حال پیش بردن تعرفه ترجیحی با کشورهای اوراسیا و شانگهای است.
او با اشاره به اشتغال به کار بیش از ۵۰ هزار نفر در ۱۱ هزار واحد صنعتی کیف، کفش و چرم در سراسر کشور، بیان داشت: از ابتدای امسال تا پایان آذرماه ۱۵۰ میلیون جفت کفش و ۸۰ میلیون فوتمربع انواع چرم در کشور تولید شد.
گرجی ظرفیت سالیانه تولید انواع کفش و پاپوش را ۲۷۰ میلیون جفت برشمرد و از داخلیسازی بیش از ۹۵ درصدی در صنعت کیف، کفش و محصولات چرمی خبر داد. به استناد آمارهای ارائه شده، ایران از حیث صادرات کفش جایگاه 94 را در اختیار دارد و همچنان ناکام در صنعت کفش است. از سویی آمارها نشان میدهد تولید 75 درصد کفش جهان در انحصار چهار کشور آسیایی است لذا پیشبینی شده است ارزش بازار کفش در سال 2027 به قیمتی بالغ بر 500 میلیارد دلار برسد. همچنین باید عنوان کرد در سال 2019 ارزش صادرات کفش چرم طبیعی ایران حدود 750 هزار دلار بوده است.
در این میان رئیس اتحادیه کفاشان دستدوز تهران گفت: متوسط صادرات تولیدات کیف، کفش و محصولات چرم ایرانی در سالهای گذشته افزون بر یکصد میلیون دلار بوده است؛ عمده این صادرات به کشورهای عراق، جمهوری آذربایجان و افغانستان انجام میشود. رسول شجری، روسیه را بازاری پرپتانسیل برای صادرات این دسته از محصولات ایرانی برشمرد و یادآور شد: در گذشته تلاشهایی برای حضور و نفوذ هرچه بیشتر در این بازار انجام شد و حتی برخی واحدها در این کشور مستقر شده بودند، اما به دلیل پارهای مشکلات و تحریمها ممکن نشد.
او خاطرنشان کرد: امروز با حمایتهای ویژه وزارت صمت، سازمان توسعه تجارت و سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، امیدها برای حضور پررنگ در بازار روسیه بیشتر شده است و امیدواریم در سال ۱۴۰۲ بتوانیم ضمن حضور در نمایشگاههای این کشور در بازار آن نیز حضوری قوی داشته باشیم.
این مقام صنفی ادامه داد:دستیابی به صادرات مستمر یکی از درخواستهای فعالان این صنعت است که در این زمینه شاهد حمایتهای بیدریغ وزارت صمت هستیم.
او بیان داشت: خواستار ارائه تسهیلات صادراتی هستیم، به ویژه انتظار میرود رایزنان اقتصادی ما در دیگر کشورها بخصوص کشورهای همسایه و منطقه که مصرفکننده عمده محصولات ایرانی هستند، به فراهم کردن شرایط و زیرساختهای لازم بپردازند.
رئیس اتحادیه کفاشان دستدوز تهران همچنین از تلاشهای سازمان توسعه تجارت، وزارت امور خارجه و اتاق بازرگانی در این مسیر تقدیر کرد و گفت: با توجه به شرایط عمومی اقتصاد کشور و مواجهه با برخی مشکلات، فعالان این صنعت نیز با دشواریهایی مواجه هستند که مهم ترین آنها کمبود نقدینگی است.
او اضافه کرد: اکنون ۲۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز این صنعت از خارج کشور تأمین میشود و اتفاقاً مواد کلیدی است که امید میرود برخی موانع پیشروی تأمین مواد اولیه داخلی برطرف شود.
برش
ظرفیت سالیانه تولید انواع کفش و پاپوش ۲۷۰ میلیون جفت است
ایران بیش از ۹۵ درصد در صنعت کیف، کفش و چرم، داخلیسازی انجام داده است
دولت به منظور ارتقای صادرات محصولات چرمی در حوزه ترجیحات تعرفهای اقداماتی انجام داده و اکنون در حال پیش بردن تعرفه ترجیحی با کشورهای اوراسیا و شانگهای است
عمده صادرات کفش ایران به کشورهای عراق، جمهوریآذربایجان و افغانستان است
تمجید مدیرعامل تأمین اجتماعی از مدیران تاپیکو
عملکرد هلدینگ تاپیکو و توفیقات آنها در سال 1401 نشاندهنده مدیریت جهادی در این هلدینگ و شرکتهای تابعه است. میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در نشست مشترکی با حضور مدیران شستا و مدیران هلدینگ تاپیکو اظهار داشت: توفیقات کنونی تاپیکو و شرکتهای مختلف و صنایع مختلف آن هم در شرایط جنگ اقتصادی و جنگ ترکیبی نشان میدهد مدیرانی جهادی در این حوزهها پای کار هستند. موسوی افزود: باید قدردان و شکرگزار باشیم که شستا و هلدینگهای مختلف مثل تاپیکو و شرکتهای عملیاتی با همه سختیها در مسیر حرکت رو به جلو هستند و در حال مبارزه با مشکلات و تبدیل آنها به فرصت و مطلوبیت هستیم. وی گفت: مسیری که برای چابکسازی در تاپیکو طراحی شده، مسیر بسیار خوبی است و ما باید در این هلدینگ فعالیتها را منسجم کنیم و برنامه خوبی برای ادغام طراحی شده است که باید به این برنامه با جدیت عمل کنیم.
ابراهیم بازیان، مدیرعامل شستا نیز در این نشست، هلدینگ تاپیکو را در خط مقدم تمام برنامههای تحولی شستا معرفی کرد و بیان داشت: سازمان مدیریت صنعتی هر سال 100 شرکت برتر را انتخاب میکند و اینکه شرکتهای ما در این مجموعه، روند رو به ارتقا را طی میکنند که نشانه حرکت شرکتها در مسیر تعالی است.