ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
امام علی(ع): بزرگوار، نیکوکارى هاى خود را بدهى بر گردن خود مى داند که باید بپردازد وفرومایه، احسان هاى گذشته خود را بدهى بر گردن دیگران مى داند که باید پس بگیرد.
غررالحکم، ح ۲۰۳۱ و ۲۰۳۲
کشورها و بازیگران منطقه برای صلح فراگیر ائتلاف کنند
سیدعباس صالحی: در حالی جمهوری اسلامی ایران دست خود را به سوی کشورهای منطقه برای برقراری صلح و امنیت و ثبات در منطقه دراز کرده که امریکا و رژیم صهیونیستی در تکاپو هستند که در منطقه با ایجاد تفرقه و با استفاده از گروههای تروریستی تکفیری و صهیونیستی بحرانآفرینی کرده و کشورهای منطقه را بهجای ائتلاف برای صلح فراگیر از یکدیگر دور کنند. فرهنگ مستحکم صلح و همزیستی در منطقه غرب آسیا، مدیون چند عامل مهم بوده است. نخستین عامل، ادیان ابراهیمی است که از این منشأ جغرافیایی برخاستهاند و در نقاط مختلف جهان گسترش یافتهاند. ادیان توحیدی، اصول و بنیادهایی را آموزش داده و آن را مبنای روابط داخلی و خارجی جوامع دانستهاند که تأثیر بسزایی در همگرایی ملل منطقه داشته است. نخست، اصل کرامت انسانی است؛ اینکه هر انسانی، از آن جهت که انسان است، محترم و برخوردار از کرامت و شرافت الهی است. اصل دیگر، اصل وحدت خانواده بشری است؛ اینکه تمامی انسانها از یک ریشهاند و در یک خانواده بزرگ انسانی تعریف میشوند. محور سوم، اصل گفتوگو در ارتباطات انسانی است. قرآن کریم فرمود: «فبشر العباد یالذین یستمعون القول فیتبعون أحسنه». این تعالیم و اصول دیگر، فرهنگ صلح را برای انسانهای این منطقه و جهان به ارمغان آوردهاند.
بخشی از سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در دومین همایش بینالمللی آینده صلح و حقوق بشر در غرب آسیا
بخشی از سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در دومین همایش بینالمللی آینده صلح و حقوق بشر در غرب آسیا
تله تئاتر آبروی تولیدات تلویزیون است
داریوش مؤدبیان
کارگردان تئاتر
تلویزیون یک مرکز تحقیقات دارد که برنامهها را ارزیابی و از مردم نظرسنجی و به شیوههای مختلف روی موضوعات گوناگون نیازسنجی میکند و از همین طریق متوجه ضرورتها در تمامی حوزهها، مخصوصاً فرهنگ و هنر میشوند.
باید در نظر داشته باشیم که تلویزیون بخشی شناور و روزانه مثل روزنامه و نشریات است اما تئاتر پایدار است و حتی اگر تولیدات آن روی صحنه مثل شرایط امروزی پایدار نباشد، ادبیات پایداری دارد که مختص به یک زمان و جغرافیای خاص نیست. در حال حاضر بسیاری از مجموعههایی که در تلویزیون تولید میشوند، یکبار مصرف هستند و همان یکبار تولید هم با مشکلات بسیاری مواجه میشوند و از این نظر تولیدات انبوه سینمایی و... داریم که اتفاقاً بسیار هم گران و پر هزینه هستند؛ اما تولید تئاتر، در تمام دنیا و همچنین کشور خودمان، بسیار حرفهای و البته ارزان درمیآید و این موضوع را به گواه سالها تهیهکنندگی تئاتر میگویم و به تلویزیون چنین مسألهای را ثابت کردم.
زمانی که تلویزیون تلهتئاتری را پخش میکند حتی زمان بازپخش هم برای تلویزیون سودآوری دارد. بهعنوان نمونه تلهتئاتر «باجناقها» از سال 65 تا امروز، از شبکههای مختلف از جمله شبکههای داخلی سراسری و استانی و شبکههای برون مرزی بارها و بارها به زبانهای مختلفی ترجمه و براساس آمار خود رسانه ملی 40 بار پخش شده و جز همان پخش سال 65 که هزینهای برایش پرداخت شده، هیچ هزینه دیگری را به دوش رسانه ملی نگذاشته و بعد از آن تاریخ تا امروز بهعنوان یک سرمایه برای رسانه ملی محسوب میشود.
در حال حاضر هم نه فقط به خاطر بحران کرونا، بلکه همیشه به عنوان یک سرمایه مهم به حساب میآمده است. اگر به گذشته هم مراجعه کنیم میبینیم مثلاً بعد از 28 مرداد و تعطیلی تئاترها، هنرمندان آثار خود را به رادیو بردند و نمایشهای خود را در مرکز هنرهای نمایشی اجرا کردند و کارهای بسیار حرفهای و مناسبی تولید و پخش شد و تا اواخر دهه 40 که به عینه دیدم که رادیو باعث رونق تولیدات تئاتری شد.
تلویزیون هم از سال 38 با برنامههای اداره هنرهای دراماتیک چهارشنبهها ضبط و پخش همزمان تئاتر داشت تا بعدها که دستگاههای ضبط آمد و موفق شدند این کارها را آرشیو کنند. بعد از این تاریخ هم در همان سالها تئاترهای تلویزیونی رونق پیدا کرد و گروههای حرفهای بسیاری در اداره هنرهای دراماتیک بسیار فعال بودند تا اینکه زمانی که سنگلج امروزی ساخته شد و اتفاقاً وقتی آن کارهای تلویزیونی روی صحنه آمدند، مردم چهرههای مطرح تئاتر مثل نصیریان، والی، رشیدی، جوانمرد و بیضایی را میشناختند. بعد از انقلاب هم همین اتفاق افتاد و در دهههای 60 که تئاترها تعطیل شد و شاهد فروکش آثار نمایشی بودیم کارهایی در رادیو و تلویزیون انجام دادیم که این کارها اجازه نداد تئاتر از رونق بیفتد. ما این سنجش اجتماعی را داشتیم و مدیران آن زمان هم پذیرفتند و نظر مثبتی داشتند و توانستیم مجموعههای بسیاری را در این بستر تولید و ارائه کنیم.
امروز متأسفانه یا این نیازسنجی اتفاق نمیافتد یا ضرورت و دغدغهای برای آن وجود ندارد. همان کارها را امروز هم میتوانیم دوباره پخش کنیم و در قالب یک برنامه ترکیبی، کارها را نقد و بررسی کنیم و با کارگردان یا بازیگران آنها گفتوگو کنیم. متأسفانه تلویزیون حتی کارها را درست تبلیغ نمیکند و گویا از سرناچاری است که امروز هم جستهگریخته ساعت 11 شب تلهتئاتر پخش میکند. اهل رسانه و منتقدین باید از مدیران بپرسند که چرا امروز چنین اتفاقی افتاده و اگر آنها واقعاً دغدغه ضبط و پخش تلهتئاتر دارند، بیایند شورایی تشکیل بدهند و از آدمهای حرفهای دعوت کنند تا تولید تئاتر که آبروی تولید تلویزیونی است از سر گرفته شود.
شهروند مجـــازی
یگانه خدامی
#اردوغان
شعرخوانی اردوغان رئیسجمهوری ترکیه در جشن پیروزی جنگ آذربایجان ناراحتی و اعتراض کاربران ایرانی را همراه داشت. او شعری درباره رود ارس معروف به «آراز آراز» خواند و در آن شعر خطاب به مردم آذربایجان ایران اعلام کرد ما از شما جدا نمیشدیم ما را به زور از شما جدا کردند و گفت ارس بهزودی قدرت میگیرد. بیتی که اردوغان در رژه نظامی در باکو از آهنگ «آراز آراز» خواند برای پانترکها سمبل جدایی دو سوی «ارس» و رمز تجزیه ایران است و این مسأله باعث شد تا کاربران ایرانی با یادآوری تمامیت ارضی ایران و اهمیت آن از مبارزه با تجزیه طلبی بنویسند. جواد ظریف وزیر امورخارجه هم در توئیتر نوشت: «به اردوغان نگفته بودند شعری که به غلط در باکو خواند مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس از سرزمین مادریشان، ایران، است! آیا او نفهمید که علیه حاکمیت جمهوری آذربایجان سخن گفته است؟ هیچکس نمیتواند درباره آذربایجان عزیز ما صحبت کند.» بعد از این توئیت اعتراضها به اردوغان ادامه پیدا کرد: «ظریف به این اظهارات واکنش نشان داده است اما تریبون محکومیت نباید به او ختم شود. همه آنچه برای فردای ایران وایرانی میخواهیم بدون وجود سرزمین ایران بیمعناست و این معنا حزب و دسته نمیشناسد. گرفتن موضع دفاعی و کتمان واقعیتهای تاریخی جز جسور کردن متوهمین عثمانی نتیجهای ندارد.»، «حالا این شعری که اردوغان در رژه خوانده بیشتر توهین به کشور آذربایجان هستش! چون درادامه این شعر هست که میگه: شمالی جنوبی معنی نداره ما متعلق به سرزمین ایرانیم. خدا لعنت کند فتحعلیشاه را...»، «احیاناً قرار نیست به اظهارات اردوغان پاسخی درخور داده بشه؟»، «همه بدونن کسی حق نداره به یک وجب از خاک این کشور، نگاه چپ بکنه»، «جناب اردوغان که در سر سودای رود ارس داری، برحذر باش به سرنوشت صدام که دغدغه سلطه بر اروندرود را داشت، دچار نشوی»، «همه وطن فروشان پان ترک، تجزیه ایران را به گور خواهند برد. راهی که برخی زمامداران منطقه امروز میروند صدام چند دهه قبل رفت، پایان کار سردار قادسیه این شد که با خفت و خواری از چاه بیرون آمد، شک نکنید که سرانجام سلاطین متوهم هم همین خواهد شد.»، «ستارخان: «دشمنان ما تنها وقتی میتوانند بر ما پیروز شوند که خود ما دشمن همدیگر شویم...» سلام بر آذربایجان..»، «درس عبرتی که مردم دلیر آذربایجان به کمک ارتش در تاریخ ۲۱ آذر ۱۳۲۵ به سربازان امپراطور اهریمنی شوروی و استالین دادند، امروز باید جلوی چشم اردوغان و پانترکها و تجزیهطلبان قرار گیرد»، «تمامیت ارضی ایران خط قرمز ایرانیهاست و هرکس که به خاک ایران چشم داشته باشه جلوش میایستیم و اجازه تجزیه ایران رو نمیدیم.»
به افتخار بیرانوند
علیرضا بیرانوند پنجشنبه شب در ترکیب تیم فوتبال آنتورپ بلژیک قرار گرفت و مقابل تیم تاتنهام بازی کرد و درخشید. بازی بیرانوند آنقدر خوب بود که بهرغم شکست تیمش بهعنوان بهترین بازیکن تیم معرفی شد و کاربران ایرانی با ذوق و شوق درباره درخشش او نوشتند و عکس یادگاریاش را با مورینیو سرمربی تاتنهام بازنشر کردند: «سرمربی آنتورپ سرنوشت تیمش دربازی با تاتنهام رو اول به خدا بعد به بیرانوند سپرده بود.»، «با این قدرت و انرژی که ما از علیرضا بیرانوند دیدیم نه تنها لذت بردیم بلکه افتخارم کردیم که همچین ستارهای توی پرسپولیس حضور داشته»، «علیرضا بیرانوند در تیم منتخب هفته لیگ اروپا قرار گرفت»، «هر توپی که علیرضا بیرانوند میگیره یا عملکرد خوبی داره، یه جون به جونام اضافه میشه واقعاً. حس میکنم بعد از علی کریمی و مهدویکیا و آقا کریم و یحیی، یه نفر دیگه توی قلبم جا باز کرده بوده و خبر نداشتم. خیلی به پرسپولیس کمک کرد و آخرم از خودش خاطره خوب بهجا گذاشت»، «عملکرد علیرضا بیرانوند مقابل تاتنهام:- ۸ سیو - ۴ سیو از داخل محوطه جریمه - ۶۷ لمس توپ - ۲۹ پاس صحیح (دقت ۶۴/۴ درصد پاس) - ۶ پاس بلند صحیح - ۲ دفع توپ - ۱ گرفتن خطا - ۱ دریبل نمره ۸/۱ از ۱۰. دومین بازیکن برتر زمین بعد از جیووانی لوسلسو»، «افتخاری دیگر برای ایران و ایرانی. بیرانوند با مورینیو دست داد»، «این جوری که مربی آنتورپ بیرانوند رو جلوی تاتنهام واسه اولین بار گذاشت توی ترکیب، آدم حس میکنه قصدش تحقیر علی بیرو جلو مهاجمان مورینیو و پیچکردنش به نیمکت بوده! هرچی بود علی بیرانوند با سوپر واکنشهاش لقب شیر لندن گرفت و ثابت کرد مرد بازی جلوی مهاجمان بزرگه»، «مسلماً اون زمانی که علیرضا بیرانوند تو میدون آزادی میخوابید به هر دوست و آشنا و غریبهای میگفت یه روزی تو لندن، جلوی یاران مورینیو و تاتنهام تو دروازه وایمیستم همه مسخرهش میکردند، اما حالا... اگه اونم مثل من و تو بود و با حرف بقیه نااُمید میشد هیچ وقت به هدفش نمیرسید.»
کتاب خواندن و چند توصیه ساده
هادی حسینینژاد
خبرنگار
میل به آگاهی، یکی از امیال فطری انسان محسوب میشود اما اگر بخواهیم تنها با تکیه بر این اصل، کتابخوانی را شروع کنیم و امیدوار باشیم که به فردی کتابخوان تبدیل میشویم، حتماً در آغاز یا در میانه راه، از هدفمان باز میمانیم. معتقدم اصلیترین عاملی که میتواند ما را به کتاب و کتابخوانی سوق دهد و در فراز و نشیبهای احتمالی، همچنان ما را به ادامه راه امیدوار نگه دارد، علاقه و میل به لذت بردن است. بیراه نیست اگر بگوییم؛ حتی میل به آگاهی هم در سایه علاقه و لذت است که میسر میشود. پس مراقب حال خوش و علاقهمندیتان به کتاب و کتابخوانی باشید. این یعنی کاری نکنید که خواندن دلتان را بزند. انتخابهای اشتباه و دست گرفتن کتابهایی که با علاقهمندی، حوصله و درک شما همخوانی ندارد، ممکن است ذوق مطالعه را در شما زائل کند اما حتی اگر کتاب مناسبی را برای خواندن انتخاب کرده باشید نیز مخاطرات و موانعی وجود دارد که باید در طول مطالعه از آنها برحذر باشید.
عجله نکنید! پیش از اینکه خواندن کتاب را آغاز کنید خوب است کمی برای شناختن و آشنایی با آن وقت صرف کنید. کار را با بررسی فیزیک کتاب و لمس آن، دقت به طرحجلد، فکر کردن بهعنوان کتاب و... شروع کنید. درباره نویسنده کتاب کمی تحقیق کنید. دانستن اینکه کتاب مورد نظرتان در چه زمانهای نوشته شده است نیز اهمیت دارد. مقدمه نویسنده و مترجم را هم از دست ندهید؛ چراکه معمولاً اطلاعات مناسبی در اختیارتان میگذارد که در مسیر خواندن به کارتان میآید.
صفحات ابتدایی کتاب اهمیت زیادی دارد. معمولاً نطفه تمام مطالب کتاب در همین صفحات اول بسته میشود. این صفحات حکم معارفه و آشنایی شما با قلم و تفکر نویسنده را نیز بازی میکند؛ پس این صفحات را با دقت و آهستگی بخوانید.
اینکه سرعت خواندن شما چقدر است، اهمیت ندارد. یادتان باشد سرعت مطالعه، تابع عوامل مختلف و بعضاً پیچیدهای است. مثلاً اینکه چه ساعتی از روز را برای مطالعه انتخاب کردهاید، متن کتاب تا چه اندازه روان است، محتوای کتاب چقدر کشش و جاذبه در شما ایجاد کرده و... ازجمله عوامل تأثیرگذار در سرعت مطالعهاند. تازه یادمان نرود که قرارمان بر این بود که لذت مطالعه برایمان اصلیترین ملاک باشد!
کتابخوانی، عرقریزان ذهن و روح است؛ بنابراین طبیعی است که از یکجایی خستگی بر شما غلبه کند. به محض احساس خستگی، نشانگر را لای کتاب بگذارید و خلاص... نگران نباشید؛ در نوبت بعدی، با مرور چند پاراگراف آخری که خواندهاید، همه ماجرا یادتان میآید و میتوانید به خواندن ادامه دهید.
نیمهکاره رها کردن یک کتاب شاید برایتان حکم یک شکست را داشته باشد اما بگذارید خیالتان را راحت کنم، هیچ لزومی ندارد که تمام کتابها را تا آخر بخوانیم! خیلیوقتها در میانه راه متوجه میشویم که انتخاب درستی نداشتهایم، یا متن کتاب دلمان را میزند و هزار و یک دلیل احتمالی دیگر که به ما اجازه میدهد از ادامه خواندن، منصرف شویم. بههرحال همه کتابها هم آنقدر خوب نیستند که ما را تا صفحه آخر، مشتاق و علاقهمند نگه دارند. بنابراین بدون احساس شکست، خودتان را برای یک انتخاب بهتر آماده کنید.
یک هفته آنلاین با مولانا
کمتر از یک هفته تا بیست و هفتم آذرماه باقی مانده، سالروز درگذشت مولانا که در طریقت مولویه به روز عرس مشهور است. به همین مناسبت طبق روال سالهای گذشته شاهد برپایی سلسله نشستهای بزرگداشت مولانا با حضور مولاناشناسان ایرانی و غیرایرانی خواهیم بود.
این نشستها از سوی مؤسسه سروش مولانا و با حضور ادبا و پژوهشگرانی از کشورهای ایران، افغانستان و ترکیه برگزار میشود. برپایی این سلسله برنامهها از روز گذشته آغاز شده و تا بیست و هفتم آذرماه جاری نیز ادامه خواهد داشت. البته طبق روال سایر برنامههای فرهنگی که به سبب محدودیتهای کرونایی اغلب به فضای مجازی هم راه یافتهاند این برنامهها نیز هر شب ساعت ۲۱ از اینستاگرام مؤسسه سروش مولانا به صورت زنده پخش میشود. بنابراین نه فقط برای حاضران در این جلسهها، بلکه برای همه علاقهمندان مولانا و آثار او از سراسر جهان امکان بهرهمندی از آنها فراهم خواهد بود.
در توضیـــــــح بیشتر برنامههــــــــــــــــــا میتوان به فهرست سخنرانان و موضوع نشستها اشاره کرد که به این شرح هستند: «امیرحســــــین ماحوزی، استاد دانشگاه: «مولانا و تجربه ویژه اوج»/سیدرضا محمدی، فارغالتحصیل فلســــــــفه از دانشــــــــــــگاه لندن، شاعر و نویسنده: «نه بلخی، نه رومی»/سوگل مشایخی، دکترای جامعهشناسی فرهنگی، مدرس دورههای مولاناشناسی: «فنا در آیینه جان مولانا»/مریم حسینی، استاد دانشگاه: «اسطوره یاد و فراموشی در حکایتی از مثنوی»/علی تمیزال، عضو هیأت علمی دانشگاه سلجوق ترکیه: «نگاهی به مولاناشناسی در ترکیه»/مهدیه کساییزاده، دکترای تصوف و عرفان، پژوهشگر و نویسنده: «مهر آرمیدگان: برداشت ظریف مولانا از روایتی قرآنی» و آخرین سخنرانی نیز به حمیدرضا توکلی، مولویپژوه و استاد دانشگاه: نگاهی به کتاب «از اشارتهای دریا: بوطیقای روایت در مثنوی» تعلق دارد. علاقهمندان میتوانند برای دیدن این نشستها به اینستاگرام مؤسسه سروش مولانا به آدرس sorooshemowlana@ مراجعه کنند.
به نام تاریخ
22 آذر
تولدها
نزهت امیری: او یکی از رهبران ارکستر زن ایرانی است که سال 1339 در چنین روزی به دنیا آمد. نزهت امیری موسیقی را از کودکی با ساز ملودیکای برادرش یاد گرفت و از 13سالگی شروع به یاد گرفتن نواختن ساز پیانو کرد. در کلاسهای پرویز منصوری تئوری موسیقی و هارمونی را آموخت و از محمدرضا درویشی و هوشنگ کامکار فرم و آنالیز و سلفژ را یاد گرفت. از سال 58 شروع به نواختن سهتار کرد و شاگرد حسین علیزاده شد و پس از انقلاب فرهنگی رشته موسیقی و آهنگسازی را در دانشگاه تهران خواند. پس از سالها فعالیت در این زمینه سال 84 رهبری ارکستر مضرابی را که توسط حسین دهلوی پایهگذاری شده بود برعهده گرفت که در فرهنگسرای بهمن و تالار وحدت برنامه اجرا کردند. پس از آن و در سال 96 رهبر ارکستر «نغمه باران» در سیوسومین جشنواره موسیقی فجر شد و یکسال بعد بهعنوان نخستین زنی که رهبر ارکستر ملی ایران شد همراه این ارکستر در تالار وحدت برنامه اجرا کرد. نزهت امیری در این سالها بهعنوان معلم موسیقی هم بسیار فعال بوده و در زمینه آموزش موسیقی به کودکان کارهای زیادی انجام داده که گردآوری متد آموزش موسیقی به کودکان یکی از آنها بوده است.
رسول صدرعاملی: کارگردان سینمای ایران امروز 66 ساله میشود. رسول صدرعاملی ابتدا بهعنوان خبرنگار فعالیت میکرد و زمان تحصیلش در فرانسه اصلیترین گزارشگر اقامت امام خمینی(ره) در نوفل لوشاتو بود و در سفر رهبر انقلاب اسلامی به ایران در 12 بهمن 1357 تنها گزارش مستند تصویری و تنها مصاحبه با امام خمینی(ره) را ثبت کرد. کار سینمایی اش را از سال 1359 و با تهیه کنندگی فیلم «خونبارش» آغاز کرد و دو سال بعد اولین فیلمش را با نام «رهایی» ساخت. «گلهای داوودی» و «پاییزان» از آثار مطرح کارنامه هنری اوست و پس از آن با فیلمهای «دختری با کفشهای کتانی» و «من ترانه 15 سال دارم» به شهرت بیشتری دست پیدا کرد که برای «دختری با کفشهای کتانی» جوایزی مانند جایزه ویژه هیأت داوران جشنواره فیلم برلین و برای «من ترانه 15 سال دارم» سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی از جشنواره فیلم فجر و جایزه هیأت داوران جشنواره فیلم لوکارنو را برد. «دیشب باباتو دیدم آیدا»، «هرشب تنهایی»، «شب»، «زندگی با چشمان بسته»، «در انتظار معجزه» و «سال دوم دانشکده من» دیگر فیلمهای او هستند.
گوستاو فلوبر: نویسندهای که با رمان «مادام بوآری» شناخته میشود سال 1821 به دنیا آمد. گوستاو فلوبر که از نویسندگان تأثیرگذار قرن نوزدهم فرانسه است، اولین کتابش را سال 1835 با نام «سفری به دوزخ» منتشر کرد. پس از آن داستانهای «رؤیایی از دوزخ»، «خاطرات یک دیوانه»، «اسمار» و «نوامبر» از او منتشر شدند اما شهرت فلوبر با رمان «مادام بوآری» شکل گرفت. نوشتن این رمان از سال 1851 تا 1856 طول کشید و بسیاری از وقایع آن را براساس شخصیتهای واقعی نوشت و کتاب بالاخره در سال 1857 منتشر شد. نثر فلوبر بهدلیل ریزبینی و استفاده از آرایههای ادبی و زیبایی شناسی ادبی شهرت دارد و الهام بخش نویسندگانی مانند گی دو موپاسان و امیل زولا بوده است. او سال 1880 درگذشت.
ادوارد مونک: امروز صد و پنجاه و هفتمین سالروز تولد نقاش نروژی تابلوی معروف جیغ است. ادوارد مونک بهدلیل مشکلات خانوادگی مانند بیماری و مرگ مادر و بیماری خواهرش کودکی و جوانی سختی داشت و اولین نقاشیهایش از همین مشکلات بود. نقاشیهایی از بطری دارو و قرص. او اولین آثارش را در مدرسه به نمایش گذاشت و پس از آن به نقاشی رنگ روغن رو آورد. سال 1881 به مدرسه سلطنتی هنر نروژ پیوست و در این مدرسه استعداد خودش را در نقاشی نشان داد. اولین نمایشگاه عمومی او و دوستانش سال 1883 برگزار شد و پس از آن سبکهای مختلفی مانند طبیعتگرایی و امپرسیونیست را تجربه کرد. در همین سالها و اوایل دهه 1890 تلاش کرد سبک و فرم خاص خودش را پیدا کند و نقاشیهای مشهور او از سال 1892 به بعد خلق شدند. آثاری مانند «بعد ازظهر در کارل جوهان». تابلوی «جیغ» را از سال 1893 تا 1910 کشید که اکنون یکی از شاخص ترن آثار سبک اکسپرسیونیسم و از شاهکارهای هنر مدرن است. «خاکسترها»، «مدونا»، «مرگ در اتاق بیماری» و «پرتره شخصی» از دیگر تابلویهای معروف مونک است. او سال 1944 درگذشت.
سالروز تولد اسماعیل خلج کارگردان، حسن عابدی نمایشنامهنویس و کارگردان، حسین یاوری نوازنده نی، فریدون خشنود آهنگساز، ناتسویا ناکادای بازیگر ژاپنی، سیما باقری شاعر، حسین زارعی داستاننویس و جنیفر جانلی بازیگر امریکایی هم امروز است.
عکس نوشت
«بنکسی» هنرمند گرافیتیکار اثر جدیدی روی دیوار خانهای در انگلستان خلق کرده است. این نقاشی، یک زن سالمند را هنگام عطسه کردن به تصویر میکشد. ابتدا و با منتشر شدن تصاویر این اثر هنری در فضای مجازی، گمانهزنیهایی درباره خالق آن مطرح شد که درنهایت بنکسی با منتشر کردن تصاویری از اثر هنری «عطسه» در صفحه اینستاگرام شخصیاش اصالت این اثر هنری را تأیید کرد. خیابان «Vale » بریستول انگلستان که محل دقیق این اثر است به عنوان پرشیبترین خیابان مسکونی انگلستان شناخته میشود و برای جلوگیری از وقوع آسیبهای احتمالی، پوششی برای محافظت از این اثر، روی آن قرار داده است.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
کشورها و بازیگران منطقه برای صلح فراگیر ائتلاف کنند
-
تله تئاتر آبروی تولیدات تلویزیون است
-
شهروند مجـــازی
-
کتاب خواندن و چند توصیه ساده
-
یک هفته آنلاین با مولانا
-
به نام تاریخ
-
عکس نوشت
اخبارایران آنلاین