ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
پیامبر اکرم (ص): تفسیر خوش اخلاقى این است که اگر دنیا به انسان رو کرد، راضى و خشنود باشد واگر رو نکرد خشمگین و ناراحت نشود.
کنزالعمّال، ح ۵۲۲۹
«پایتخت ۷» ساخته نمیشود
لطفاً دست از تخریب و عقیمسازی بردارید. پایتخت به عشق مردم ساخته و به خواست مردم ادامه پیدا کرده است و در حد سوادمان آیینهای بوده در برابر جامعه. با تمام کاستیهایش که به آن واقفم، تلاش شما همه این بوده که با مسموم کردن فضا و معناسازیهای بیهوده و استخراج مفاهیم عجیب و غریب از پایتخت، دستاویز و ملعبهای بسازید برای انتقامگیریهاتون از جناح مخالف یا ابراز وجود آن هم با نسبت دادن نظرات تان به مردم که هیچگاه با شما همرأی نبوده. امسال هم علیرغم فرصت بسیار کوتاه تا نوروز و به رغم همکاریهای سازمان و توافقات صورت گرفته تلاش کردیم که مقدمات پایتختی جدید و در خور شأن شما بسازیم که شرایط مهیا نشد. یعنی من توانشو نداشتم و از همین محضر از همه شما عذرخواهی میکنم تا فرصتی دیگر و فضایی پالودهتر.
برگرفته از پست اینستاگرام محسن تنابنده
برگزاری دوسالانه «پوستر، عکس و کاریکاتور دستان1» برای حمایت از کودکان کار
همواره بار مسئولیت بر دوش نهادهای مردمنهاد است
محمدحسین عناصری
دبیر اولین دوسالانه پوستر، عکس و کاریکاتور «دستان 1»
سالهاست که با انجمن حمایت از کودکان کار همکاری میکنم و به واسطه این همکاری با پدیده کودکان کار آشنا هستم. به دلیل این آشنایی دیرینه و مرتبط بودن تخصص من با موضوع دوسالانه، از طرف انجمن حمایت از کودکان کار با من تماس گرفتند و پیشنهاد یک مسابقه در حوزه گرافیک و بهطور خاص در حوزه پوستر دادند، تا یک مسابقه پوستر با موضوع کودکان کار برگزار کنیم. بعد از مدتی تصمیم گرفتیم که عکس و کاریکاتور را هم به آن اضافه کنیم. اینها جزو شاخههایی از هنر هستند که مردم بیشتر با آن سروکار دارند. ما میتوانستیم بخشهایی مثل موسیقی و فیلم را هم اضافه کنیم چون زبان گویای این دو شاخه از هنر هم میتوانست بهخوبی به آن بپردازد. اما به دلیل اینکه بحث فیلم و موسیقی نیاز به یک شرایط خاص دارد و جمعآوری و داوری کردنش نیاز به فراهم کردن یکسری امکانات بود که در این دوره مقدور نبود و از آن صرفنظر کردیم و شرایط کرونا هم بیتأثیر نبود. تصمیم گرفتیم که موسیقی و فیلم را برای دوسالانه بعد برگزار کنیم. همچنین برای دوره بعد به فکر برگزاری بینالمللی این دوسالانه هستیم. ما برای برگزاری نمایشگاهمان نیاز به یک فضای مناسب داشتیم تا آثار را روی دیوار ببریم. یکی از گزینههای ما فرهنگسرای نیاوران بود که از زیرمجموعههای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. با همکاری بسیار نزدیک با این فرهنگسرا که جای قدردانی دارد، این کار انجام شد. ابتدا قرار بود مرداد ماه برگزار کنیم اما بعد بهخاطر کرونا شورای سیاستگذاری دوسالانه تصمیم گرفتند این نمایشگاه را به تعویق بیندازیم و اولین زمانی که برای فرهنگسرا مقدور بود یعنی در آذرماه آن را برگزار کنیم. در آذرماه هم با شرایط سخت کرونا مواجه شدیم و در نهایت تصمیم گرفتیم به صورت مجازی این دوره را برگزار کنیم. در نهایت افتتاحیه نمایشگاه 20 آذرماه برگزار و نمایشگاه رسماً افتتاح شد. در مجموع 980 اثر از 403 هنرمند به دبیرخانه دوسالانه ارسال و از بین آن تعدادی را برای نمایش انتخاب کردیم و داوری هم انجام شد. در بخش پوستر از میان 431 اثر از 206 طراح، 40 اثر انتخاب شد. در بخش کاریکاتور از میان 289 اثر از 107 طراح، 40 اثر انتخاب شد و در بخش عکس از بین 260 عکس ارسال شده از 90 عکاس، 5 مجموعه عکس و 26 تک عکس را انتخاب کردیم که این کارهای انتخاب شده برای نمایش و داوری از بین بقیه جدا شدند. بعضی کارها ایدههای بسیار ناب و جذابی داشتند اما به دلیل ضعف در طراحی و عکس مجبور شدیم آنها را حذف کنیم. اما باقی کارهای انتخابی کیفیت بسیار خوبی داشتند و ارزشمند بودند. در جلسات داوری گاهی به خاطر زیاد بودن تعداد آثار خوب داوری بسیار سخت میشد. به همین دلیل بجز سه نفر اول برگزیده، برخی آثار خوب دیگر را هم شایسته تقدیر اعلام کردیم. این رویداد یک تعامل دوطرفه بین هنرمند و مسائل اجتماعی است. موضوعات اجتماعی همیشه یک خوراک کاری برای هنرمند بوده و هست. این فرصتی است تا هنرمند بتواند به بیشتر دیده شدن و برجسته کردن این قبیل آسیبهای اجتماعی بخصوص برای کودکان کار که جزو بیپناهترین گروهها در این لایههای اجتماعی هستند، کمک کند. ما تلاش کردیم در حمایت از حقوق کودکان کار سهیم باشیم. ما شاهدیم که اصلیترین هزینهها را این گروه ضعیف اجتماعی به دلیل سیاستگذاریهای غلط تحمل میکنند و برایشان تحمل این شرایط بسیار سخت است. از طرفی هم شرایط کرونا کارشان را سختتر کرده. آنها برای کار میان زبالهها هم کودکی و هم زندگیشان را از دست میدهند. برای همین شرایط برایشان بسیار دشوارتر است. بنابراین مسئولیت اجتماعی ما ایجاب میکرد که وارد دایره شویم و این ایده دوسالانه ساخته و پرداخته شد. این مسئولیتها برعهده تمام نهادهاست. اما متأسفانه نهادهایی که باید حضور قدرتمندتری داشته باشند در میدان حاضر نیستند و بار این مسئولیت بر دوش نهادهای مردمنهاد است و با همت مردم است که به رفع چنین معضلهایی یاری رسانده میشود.
شهروند مجـــازی
یگانه خدامی
#آلودگی-هوا
آلودگی شدید هوا در شهرهایی مانند اصفهان و تهران باعث شد کاربران ساکن شهرهای آلوده از حال و هوای خودشان و شهرشان در این روزها بنویسند. هرچند که امسال بهدلیل داغ بودن بحث کرونا کمتر به این موضوع پرداخته میشود اما اثرات منفی آلودگی هوا باعث شد باز هم تعدادی از کاربران به این مسأله اعتراض کنند: «این روزها تو تهران میتونیم ... انتخاب کنیم با کرونا بمیریم یا آلودگی هوا.»، «تنها سهم اغلب مردم اصفهان از کل سود و منفعت صنایع مستقر در این استان همین دوده»، «آلودگی هوا چالش فراموش شده این روزهای اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی با عدم ارائه آمار مرگ ناشی از این پدیده بزرگترین خیانت رو میکنه، شهرداری با مقصر جلوه دادن حمل و نقل و محیط زیست با سکوت سرشار از ترسش»، «مازوت شب میسوزونن....این روزها هم که شبهایش طولانی است پس بهدنبال معمای آلودگی هوا نباشیم، طرح ترافیک جریمه هم شده منبع درآمد در صورتی که آلودگی هوا یک دلیل دارد، استفاده از سوخت مازوت»، «به نظرم باید به شورای شهر پلیتیک بزنیم. از این به بعد در مکاتباتمون، اسم خیابان بهشت رو به خیابان «آلودگی هوا» تغییر میدیم»، «توی اصفهان بانکها و ادارات تعطیلن بهخاطر آلودگی هوا. یعنی در حال حاضر آلودگی هوا خطرناکتر از کروناس»، «میزان آلودگی هوای تهران در حالی که بارون هم میباره بالاست. شهر باید تعطیل بشه»، «ما اصفهانیها اگه از کرونا هم جون سالم به در ببریم آخر این آلودگی هوا به زمینمون میزنه.»، «اون قضیه اهواز هوا نداره بودش، الان دیگه تهران هم هوا نداره»، «اصفهان رو به خاطر آلودگی هوا تعطیل کردن بعد نگفتن کیا تعطیل. شرکتهای خصوصی هم که کارمند واسشون اهمیت نداره. کارمند میاد میبینه اتوبوس و مترو نیست و با ماشین میاد یا ماشین نداره باید پیاده بیاد...تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل»، «شاخص آلودگی اکثر مناطق تهران بالای ۱۵۰ ثبت شده، آلودگی هوا دستگاه تنفسی رو در برابر ویروس کرونا آسیب پذیرتر میکنه، به سالمندان، کودکان و گروه های حساس اجازه خروج از منزل ندید، خودتونم فقط برای کار ضروری از منزل خارج بشید»، «نمی دونم از کرونا بمیرم یا از آلودگی هوا.خیلی وقته زندگیم این همه آپشن نداشته»، «هوای مزخرفی سرتاسر شهر رو گرفته اون جور که سردرد حتمیه. امیدوارم برفی که از سمت غرب داره میاد به ما برسه و یه کم هوا خوب بشه»، «هوای اصفهان یه جوری آلوده ست که تو خونه هم باید ماسک بزنی»، «امروز قشنگ مرگ رو جلو چشمام دیدم! خودکشی با اعمال شاقه!چشمام بدجور داره میســـــــــــوزه و همینجوری
اشک میاد!»
شرطهای عجیب
تصویب شرایط نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در مجلس بحثهای زیادی در شبکههای اجتماعی ایجاد کرد. بخصوص شرط سنی و شرط اقامت نداشتن در کشورهای دیگر. این بحث دیروز هم بین کاربران مطرح بود و دربارهاش مینوشتند: «بعضی بزرگواران رفتن جلوی آیینه ایستادن، هی به آیینه نگاه میکنن و شرایط کاندیداتوری مینویسن.»، «این همه مشکل و معضل تو کشور داریم بعد نمایندههای مجلس نشستن شرایط عجیب برای کاندیدای ریاست جمهوری میذارن که هرکی با الفبای حقوق آشنا باشه میفهمه اینطور شرط گذاشتن خلاف صریح قانون اساسیه.»، «چرا مجلس خودش رو اذیت میکنه و لقمه رو دور سرش میچرخونه؟! به جای این همه شرایط رد صلاحیت و منع ورود، بهتر نیست بگه مثلاً «حق شرکت در انتخابات ریاست جمهوری فقط برای آقای ... مجاز است؟»، «این شرایط جدید کاندیدای ریاست جمهوری یه جوریه که کسی واجد شرایط نیست.»، «در طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری، نداشتن سابقه اقامت در سایر کشورها، بهعنوان یکی از شرایط داوطلبان ریاست جمهوری؛ تعیین شد. علاوه بر ابهام معنای اقامت؛ کلمه شرط نیز به جای مانع به کار رفته است. اصل عدمتناقض، نافی این حکمِ مخالف قانون اساسی است.»، «از شرایط احراز صلاحیت کاندیداتوری ریاست جمهوری این که نامبرده «محمد جواد» نبوده و نباشد بود! خلاص.»، «یعنی در ایران هر چهار سال یک بار مجلس جدید میتواند شرایط ریاست جمهوری را تغییر دهد؟»، «سابقه اقامت در سایر کشورها یعنی چه؟ مثلاً اگر طلبهای در نجف درس خوانده نمیتواند؟ سفیران ایران در کشورهای خارجی چه؟ نماینده دائم ایران در سازمان ملل چه؟ دانشجویانی که در کشورهای خارجی درس خواندهاند، چه؟»، «وقتی مجلس برخلاف صلاحیت و اختیاراتش، وارد بحث تحدید شرایط نامزدان ریاست جمهوری میشود، فردا روز ممکن است تصویب کنند که رئیسجمهوری مثلاً در عمرش از تهران هم خارج نشده باشد یا سنش دقیقاً ۴۰ سال باشد.»
سالمندان و جادویی به نام هنر
شهرزاد عبدیه
روانشناس
جادوی هنر سن و سال نمیشناسد. پیر و جوان، کودک و سالمند، همه میتوانند از موهبت هنر بهرهمند شوند. هنر با احساس سر و کار دارد و ما با دیدن یک اثر هنری احساسات خاصی را تجربه میکنیم؛ به طور مثال ممکن است با دیدن یک تابلوی نقاشی غرق در شادی و شعف شویم یا با شنیدن یک موسیقی خاص متأثر و دقیقاً همین ویژگی هنر به کمک درمانگر میآید. درمانگر با مواجه کردن سالمند با یک اثر هنری باعث برانگیخته شدن احساسات خاصی در او میشود یا حتی خاطره خاصی از گذشته را برای وی تداعی میکند. درمانگر در واقع با کمک هنر میکوشد تا قوای ذهنی سالمند را تحریک کند.
گاهی حتی تماشای یک آلبوم قدیمی هم در این زمینه مؤثر است و سالمند با مشاهده عکسهای گذشته احساسات متفاوتی را تجربه کرده و ذهنش تحریک میشود، اگر از سالمند خواسته شود عکسی را که روی وی تأثیر خاصی داشته نقاشی کند، ممکن است احساسات او برانگیختهتر شده و خاطرات بیشتری مرتبط با عکس را به یاد بیاورد.
شاید جالب باشد بدانید که برخی از سالمندان مبتلا به زوال عقل اگرچه قادر به یادآوری خاطرات خود نیستند اما مهارتهای هنری را که در جوانی آموختهاند هنوز به یاد دارند و میتوانند آنها را انجام دهند، به طور مثال باوجود ابتلا به زوال عقل هنوز هم میتواند موسیقی بنوازد یا نقاشی کند. محققان معتقدند که اگرچه با هنردرمانی نمیتوان زوال عقل را به طور کامل درمان کرد اما با کمک این طب مکمل میتوان تا حدودی از سرعت پیشرفت بیماری در سالمند کاست.
تحقیقات نشان دادهاند، بین خلاقیت و احساس موفقیت در سالمندان رابطه وجود دارد. به عبارت دیگر زمانی که فرصت خلاقیت برای این سالمندان فراهم میشود احساس استقلال، قدرت و موفقیت در آنها شکل میگیرد، به طور مثال وقتی بوم و رنگ در اختیار سالمندان قرار میدهند تا با ترکیب رنگها و کشیدن آنها بر بوم تصاویری خلق کنند، آنها احساس میکنند مورد توجه قرار گرفتهاند و از سوی دیگر قدرت و استقلال در زمینه ترسیم اثر هنری دارند؛ در پایان کار، آنها احساس موفقیت را تجربه خواهند کرد. تجربه این احساسات خوشایند به ایجاد حس اعتماد به نفس در آنها منجر خواهد شد.
نکته بسیار مهم دیگر درخصوص تأثیر هنردرمانی روی سالمندان این است که هنر درمانی فرصتی را فراهم میکند تا فرد از زندگی گاه کسالت بار روزمره خود دور شود. این فرد ضمن احساس توانمندی فرصتی مییابد که از خلق یک اثر هنری لذت برده و بار دیگر احساسات خوشایندی را تجربه کند؛ تجربه احساسات خوشایند میتواند تأثیری مثبت در برقراری ارتباطات بین فردی سالمند داشته باشد و تعاملات وی را تا حدودی بهبود دهد.
در شب عُرس مولانا این شناختنامه مثنوی را بخوانید
شب نشینی با شوقنامه جلال الدین
مثنوی معنوی مولوی بلخی را شوقنامه آدمیزادگان جدا افتاده از اصل دانستهاند، همانطورکه خواهرخوانده اش، شاهنامه فردوسی توسی را رزمنامه انسانهای پاک نهاد در نبرد با تیرگیها و تباهیها به شمار آوردهاند. این دو نامه فصیح خراسانی حماسههایی ماندگار در فرهنگ بشری هستند. شوقنامه شش جلدی جلالالدین با اینکه در حجم اعجاب آور 26هزار بیت تدوین شده اما اثری سیال و صمیمی است و با هیچ مخاطبی قلدری و غریبگی نمیکند؛ باطنی البته دیریاب و تودرتو دارد و جواهرات موروثی و موهوبی را دور از چشم اجنبی، لای گیسوان انبوهش جای داده اما چادر را چنان سفت نچسبیده که جمال ظاهر را از مخاطب معمول و متعارف دریغ کند. مثنوی از این جهت، کتابی عامه پسند و مردم فهم است که برای راه بردن به مقصود و مراد متعارفش حاجت به «کمک آموزشیها» نیست. معنای این حرف البته بیاعتنایی به دقت ورزیهای صیادان مروارید در کشف منظورها و مضمونهای متعالی اش هم نیست. با این همه، مثنوی هم همچون هر کتاب مفصل و مطولی نیاز به شناختنامههایی وفادار دارد تا هم در آموختن مبتدیان، چالاک باشد؛ هم متوسطان را بیبهره نگذارد و هم محققان و متخصصان را خشنود و خرسند بدارد. «در شناخت مثنوی معنوی» از دکتر مهدی سالاری نسب که با همت انتشارات فرهنگ معاصر به تازگی میهمان عرصه نشر شده است نمونهای مثالین برای چنین شناختنامههایی است. کتاب را که بخوانی خیال میکنی شمشیری چوبین است که مرد جنگی به کودکش داده تا تیغ کشیدن را تمرین کند و وقتی به میدان مثنوی پا گذاشت از مهابت معرکه خوف نکند و با مبارزه بیگانه نباشد. نه؛ استعاره را عوض کنم. کتاب را که بخوانی خیال میکنی نویسنده، خوشههای انگور معرفت را از شش باغ مثنوی چیده و در مشت خود فشرده تا یک شیشه شیره شفاف عمل بیاورد. «در شناخت مثنوی» مثل خود اثر مرجع، شش فصل دارد: فصل اول تاریخ شروع و پایان مثنوی را شرح میکند. فصل دوم به ساختار و موضوع ها و اعلام و چکیده دفاتر میپردازد. فصل سوم از سرچشمهها و بینشهای بنیادی حرف میزند. فصل چهارم سراغ زبان و سبک مثنوی میرود. فصل پنجم به شروح و واژه نامهها و گزیدهها و ترجمهها سرک میکشد و فصل ششم هم از نسخههای خطی و چاپی سخن میگوید. در شب عُرس مولانا، اگر بخت و اقبالی بود در باغهای ششگانه مثنوی انگورچینی کنید، اما اگر پای رفتن و گشتن نبود «در شناخت مثنوی» شیشه شهدی است که میشود به دست گرفت و چشید و نوشید و یاد شوقنامه جلالالدین را سبز کرد.
در شناخت مثنوی معنوی
مهدی سالاری نسب
فرهنگ معاصر
چاپ اول /تهران/ 1399
535 صفحه
در شناخت مثنوی معنوی
مهدی سالاری نسب
فرهنگ معاصر
چاپ اول /تهران/ 1399
535 صفحه
به نام تاریخ
27 آذر
روزهای پایانی پاییز را باهم مرور میکنیم.
تولدها
مهدی فتحی: بازیگر تئاتر و سینما و تلویزیون سال 1318 در چنین روزی به دنیا آمد. مهدی فتحی از سال 1337 و با ورود به هنرکده آزاد هنرپیشگی آناهیتا کارش را در تئاتر آغاز کرد و با فیلم «زن خون آشام» وارد سینما شد و در کنارش بهعنوان استاد فن بیان هم فعالیت میکرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال 1366 با بازی در فیلم «تحفه ها» کارش را ادامه داد و در فیلم «کشتی آنجلیکا» بازی اش بسیار مورد توجه قرار گرفت. او با بازی در سریال «امام علی(ع)» و در نقش عمروعاص بسیار درخشید و این شهرت را با فیلم «آدم برفی» ادامه داد. پس از آن فتحی را در فیلمهای «خلبان»، «زشت و زیبا»، «اعتراض»، «عزیزم من کوک نیستم» و «به من نگاه کن» و در سریالهای «زمان شوریدگی»، «هزاران چشم»، «خانه پدری»، «راز شیوا» و «مزرعه آفتابگردان» دیدیم. مهدی فتحی سال 1382 درگذشت.
لودویگ فان بتهوون موسیقیدان و آهنگساز مشهور آلمانی، اصغر همت بازیگر، پرویز دوایی نویسنده و منتقد، روزبه حسینی نویسنده و منتقد، سیروس رومی شاعر و سعید شیخزاده بازیگر و دوبلور هم متولد امروز هستند.
درگذشتها
جعفر والی: کارگردان و نمایشنامه نویس تئاتر و مارگریت یورسنار نویسنده فرانسوی در چنین روزی درگذشت.
28 آذر
تولدها
ثریا قاسمی: بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون امروز 80 ساله میشود. ثریا قاسمی کارش را در اوایل دهه 40 با گویندگی در رادیو آغاز کرد و پس از آن وارد تئاتر شد و در نمایشهایی مانند «آنتیگون» و «آندورا» بازی کرد. با بازی در فیلم «آرامش در حضور دیگران» وارد سینما شد و پس از آن در فیلمهای «زنده باد...»، «خانه ابری»، «خواستگاری»، «مجسمه»، «مارال»، «شام آخر»، «دختر شیرینی فروش»، «رستگاری در هشت و 20 دقیقه»، «محاکمه»، «شیرین»، «دعوت»، «قاتل اهلی» و «خانه کاغذی» او را دیدیم. ثریا قاسمی در سریالهای زیادی مانند «لبخند زندگی»، «نیمه پنهان ماه»، «در پناه تو»، «در قلب من»، «پس از باران»، «شب دهم»، «فاصله»، «او یک فرشته بود»، «صاحبدلان»، «جراحت» و «کلاه پهلوی» بازی کرده است. او برای فیلمهای «مارال» و «ویلایی ها» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن و بهترین بازیگر نقش مکمل زن را از جشنواره فیلم فجر گرفت.
استیون اسپیلبرگ: کارگردان مشهور هالیوود سال 1946 در چنین روزی به دنیا آمد. اسپیلبرگ از کودکی به سینما علاقه داشت و در نوجوانی اش یک فیلم آماتور 8 میلیمتری ساخت. اولین فیلم جدی او «نور آتش» نام داشت که سال 1964 ساخته شد و سال 1975 با فیلم «آرواره ها» در سینمای جهان مشهور شد و با فیلمهای «برخورد نزدیک از نوع سوم»، «ئی.تی. موجود فرازمینی» و «پارک ژوراسیک» رکورد فروش سینمای جهان را شکست. «فهرست شیندلر»، «نجات سرباز رایان»، «گزارش اقلیت»، «هوش مصنوعی»، «اگه میتونی منو بگیر»، «ترمینال»، «جنگ دنیاها»، «لینکلن»، «پل جاسوس ها» و «غول بزرگ مهربان» دیگر فیلمهای مطرح اسپیلبرگ است. او 7 بار نامزد جایزه اسکار شده که برای فیلمهای «فهرست شیندلر» و «نجات سرباز رایان» این جایزه را به دست آورده است.
برد پیت: بازیگر مشهور هالیوود امروز 57 ساله میشود. برد پیت در سال 1991 و با بازی در فیلم «تلما و لوئیز» وارد سینما شد و 4 سال بعد با بازی در فیلم «هفت» به شهرت رسید. «دوازده میمون»، «هفت سال در تبت»، «باشگاه مشت زنی»، «قاپ زنی»، «مکزیکی»، «جاسوس بازی»، «یاران اوشن»، «تروآ»، «بابل»، «سرگذشت عجیب بنجامین باتن»، «درخت زندگی»، «مانیبال»، «12 سال بردگی»، «به سوی ستارگان» و «روزی روزگاری در هالیوود» مطرحترین فیلمهای برد پیت در سینما هستند. او برای «روزی روزگاری در هالیوود» اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را به دست آورد.
بیژن کامکار: نوازنده و خواننده موسیقی سنتی ایرانی سال 1328 در چنین روزی به دنیا آمد. بیژن کامکار از پدرش حسین کامکار موسیقی را آموخت و کارش را بهعنوان خواننده در رادیو آغاز کرد. او از بنیانگذاران گروههای شیدا و عارف است و یکی از مهمترین کارهایش وارد کردن ساز دف به اجراهای عمومی است. بیژن کامکار در آلبومهای «چاووش» محمدرضا لطفی، «نوا»، «در گلستانه»، «دود عود»، «دستان»، «شب، سکوت کویر»، «مستان سلامت میکنند»، «آوای باران» و «سربداران» بهعنوان نوازنده حضور داشته است.
رافائل میناسکیان نوازنده پیانو، ابوالفضل صادقینژاد نوازنده سنتور، بهزاد رضوی نوازنده تنبک، سپند امیرسلیمانی بازیگر، ژان کلود کاریر نمایشنامهنویس فرانسوی، صدرا ذوالریاستین شاعر، آلفرد بستر نویسنده امریکایی، راجر اسمیت بازیگر امریکایی، کاسپر ون دین بازیگر امریکایی، کیتی هلمز بازیگر امریکایی و ری لیوتا بازیگر امریکایی هم متولد امروز هستند.
درگذشتها
عباس یمینی شریف: شاعر «من یار مهربانم» سال 1368 در چنین روزی درگذشت. عباس یمینی شریف متولد 1298 بود و سال 1321 اولین شعرش برای کودکان در مجله نونهالان منتشر شد و پس از آن در سال 1323 مجله بازی کودکان را منتشر کرد. از سال 1324 اشعار او وارد کتابهای درسی کودکان شد و بهعنوان مشاور مجله کیهان بچهها از ابتدای انتشار در این مجله حضور داشت. «باغ دوستی»، «پلنگ یکه تاز» و «شعر با الفبا» از مجموعه اشعار چاپ شده یمینی شریف برای کودکان است.
محمود افشار یزدی نویسنده، بهزاد گلپایگانی گرافیست، ویرنا لیزی بازیگر ایتالیایی، علی محزون بازیگر، جورج روی هیل کارگردان امریکایی و واتسلاو هاول نویسنده اهل چک هم در چنین روزی درگذشتند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
«پایتخت ۷» ساخته نمیشود
-
همواره بار مسئولیت بر دوش نهادهای مردمنهاد است
-
شهروند مجـــازی
-
سالمندان و جادویی به نام هنر
-
شب نشینی با شوقنامه جلال الدین
-
به نام تاریخ
اخبارایران آنلاین