ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
با اجرای برگزیت
اروپا در هوش مصنوعی از امریکا شکست خورد
میترا جلیلی
خبرنگار
هوش مصنوعی یکی از فناوریهایی است که آینده جهان را میسازد و کشوری عنوان قدرت برتر جهان را یدک خواهد کشید که در این زمینه، سرمایهگذاری و پیشرفتهای بیشتری داشته باشد چراکه این فناوری میتواند در حوزه سلامت، امنیت، مالی، نظامی و... برتریهایی ایجاد کند. تازهترین گزارشها نشان میدهد که امریکا همچنان در توسعه هوش مصنوعی پیشتاز است اما همین گزارش، نگرانیهایی بابت تلاشهای چین در این حوزه دارد و معتقد است که امریکا و اتحادیه اروپا باید بشدت مراقب چین باشند چراکه میتواند در آیندهای نزدیک امریکا را کنار بزند. این گزارش ها همچنین یکی از دلایل ناکامی اتحادیه اروپا در زمینه هوش مصنوعی را برگزیت عنوان می کنند.
برندههای هوش مصنوعی
در گوشه و کنار جهان کمپانیهای فعال در حوزه هوش مصنوعی بیشترین جذب سرمایه را دارند و هرهفته شاهد انتشار مقالاتی درباره الگوریتمهای مختلف هوش مصنوعی از دانشمندان دنیا در مؤسسات تحقیقاتی هوش مصنوعی هستیم. همه این موارد مهر تأییدی بر این موضوع است که مسابقه بینالمللی هوش مصنوعی آغاز شده ولی سؤال اینجاست که در شرایط فعلی برنده این حوزه کیست؟ تازهترین گزارش مرکز Center for Data Innovation در امریکا نشان میدهد این برنده نمیتواند اتحادیه اروپا باشد. تنها کافی است نگاهی به پیشرفتهای هوش مصنوعی در چین، امریکا و اتحادیه اروپا در دو سال گذشته داشته باشیم و آنها را با همدیگر مقایسه کنیم. این گزارش نشان از پیشتازی امریکا در جهان دارد و همچنین نشان میدهد که چین در حال تلاش برای هرچه کم کردن فاصله و شکاف خود با امریکاست اما اتحادیه اروپا همچنان رو به عقب میرود.
در این گزارش 6شاخص مرتبط با هوش مصنوعی یعنی استعدادهای انسانی، فعالیتهای تحقیقی، زیرساختهای سخت افزاری، فعالیتهای توسعه تجاری، نرخ پذیرش و دردسترس بودن دیتا در این سه منطقه جهان مورد بررسی قرار گرفته است. طبق این گزارش، امریکا در این مسابقه هوش مصنوعی با کسب 44.6امتیاز در جایگاه نخست قرار گرفت و پس از آن چین و اتحادیه اروپا به ترتیب با 32 و 23.3 امتیاز در ردیف دوم و سوم جای گرفتند.
طبق این گزارش یکی از بزرگترین تفاوتها میان این کشورها، میزان سرمایهگذاری در حوزه هوش مصنوعی است. استارتاپهای هوش مصنوعی در امریکا در سال گذشته بیش از 14میلیارد دلار از VC و شرکتهای خصوصی سرمایهگذاری دریافت کردند که این رقم 8میلیارد دلار بیش از چین و بسیار بیش از استارتاپهای اتحادیه اروپاست که تنها 3.2میلیارد دلار در این بخش سرمایه دریافت کردند. (سرمایهگذاری خطرپذیر VC سرمایهای است که از گروههای سرمایهگذاری دریافت میکنید که با استارتاپها و کسب و کارهای کوچک کار میکنند).
همچنین دراین گزارش آمده است که امریکا 28هزار اختراع مرتبط با هوش مصنوعی را ثبت کرده در حالی که این رقم برای چین حدود 2هزار و 985مورد و برای اتحادیه اروپا تنها 691مورد بوده است. در سال گذشته کمپانیهای امریکایی حدود 124میلیارد دلار در تحقیقات خود هزینه کردهاند که این رقم 8.5برابر بیش از اتحادیه اروپا و 5.2برابر بیش از چین است.
امریکا در زمینه کیفیت مطالعات پژوهشی نیز بالاتر از چین و اتحادیه اروپا جای گرفته است. با وجود تلاش فراوان چین برای برابری کردن با امریکا در ساخت تراشهها، این کشور همچنان از نظر شاخصهای مرتبط با صنعت semiconductor (نیمهرساناها) و طراحی تراشهها پیشتاز است. (نیمه رساناها در دنیای امروز نقشی اساسی دارند و تقریباً همه دستگاههایی که استفاده میکنیم، مانند گوشیهای همراه، تبلتها، رایانهها، رادیوها و... به آنها وابستهاند).
اما چین چگونه تا این حد در حوزه هوش مصنوعی به امریکا نزدیک شده است؟ چین هم در زمینه کمیت و هم کیفیت، رشد شایان توجهی داشته و نشانه آن هم افزایش تعداد سوپرکامپیوترهای پیشرفته، میزان تولید دیتا و داده وافزایش تعداد کمپانیهای مرتبط با سرویسهای نرم افزاری هوش مصنوعی در چین است که نشان میدهد در استراتژی و سیاستی که در پیش گرفته هوش مصنوعی در رأس قرار دارد و امریکا و اتحادیه اروپا باید در پاسخ به این استراتژی، سیاستی درست در پیش بگیرند. چین از سال 2012 تاکنون در زمینه تعداد سوپرکامپیوترها سهم خود را 3برابر کرده است و درحال حاضر 214 سوپرکامپیوتر برتر در لیست Top500 که هرسال منتشر میشود به چین اختصاص دارد درحالی که این رقم برای امریکا 113 عدد و برای اتحادیه اروپا تنها 91سوپرکامپیوتر است.
مهاجرت اجباری از اروپا
در این گزارش بهدلایل عقب ماندن اتحادیه اروپا در میدان مسابقه هوش مصنوعی هم اشاره شده است.برخی از محققان دلیل آن را برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) میدانند، چراکه بریتانیا 57درصد از مجموع سرمایهگذاری برای کل کمپانیهای هوش مصنوعی در اتحادیه اروپا را بهخود اختصاص داده است و محققان معتقدند که برگزیت در چند سال آینده، سبب میشود تا میزان سرمایهگذاری در حوزه هوش مصنوعی در اتحادیه اروپا کاهشی چشمگیر پیدا کند. به این ترتیب شکاف بین امریکا و کشورهای عضو این اتحادیه در زمینه سرمایهگذاری در هوش مصنوعی روزبهروز افزایش خواهد یافت که این موضوع به نفع چین خواهد بود تا در رقابت تنگاتنگ با امریکا راحتتر خود را به صدرنشینی نزدیک کند.
بریتانیا خانه بسیاری از پیشتازان فناوری هوش مصنوعی اروپایی است و محققان معتقدند که بهدنبال برگزیت، بریتانیا میتواند در این حوزه پروژههای خود را دنبال کند و تعداد بیشتری از استارتاپهای این کشور به هوشمصنوعی روی بیاورند و از فرانسه، آلمان و... پیشی بگیرند. لندن پیش از برگزیت پایتخت هوش مصنوعی اتحادیه اروپا شناخته میشد چراکه نسبت به پاریس، برلین و... تعداد بیشتری تأمین کننده هوشمصنوعی داشت هرچند همچنان از سیلیکون ولی امریکا عقب بود. در سال 2018 میزان سرمایهگذاری در استارتاپهای هوشمصنوعی بریتانیا به 1.3میلیارد دلار رسید و این رقم در 2019 و 2020 افزایشی چشمگیر یافت و حالا هم که بریتانیا از اتحادیه اروپا جدا شده باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی میافتد.
ازسوی دیگر با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا حالا میدان برای آلمان و فرانسه بازتر شده تا خودی نشان دهند هرچند با چالشهای بزرگی مواجه هستند که مهمترین آنها کمبود سرمایهگذاری در این بخش است و بههمین دلیل هم بسیاری از کمپانیهای مرتبط با هوش مصنوعی ترجیح میدهند که از اتحادیه اروپا مهاجرت کنند تا از این مسابقه جهانی عقب نمانند. این مشکلات سبب شده است تا بسیاری از استارتاپهای اتحادیه اروپا راه مهاجرت به امریکا را در پیش بگیرند که از آنها میتوان به استارتاپ فرانسوی Algolia اشاره کرد که در زمینه هوش مصنوعی بسیار فعال است و اکنون در سانفرانسیسکو حضور دارد. کمپانی مدیریت داده Collibra هم از بروکسل به نیویورک نقل مکان کرده است.
«پاسکال مارکو کاورساچو» بنیانگذار کمپانی DAITA Technologies هم که اطلاعات خام را به دیتابیسهای هوش مصنوعی تبدیل میکند معتقد است اگر اروپا میخواهد با امریکا و چین رقابت کند باید در ابتدای امر بر موضوع سرمایهگذاری در استارتاپهای اروپایی تمرکز کند تا به سطحی برسد که استارتاپهای امریکایی در این زمینه قرار دارند. در غیر این صورت رشد این اتحادیه در زمینه هوش مصنوعی کاملاً دور از انتظار است. واقعیت این است که سوخت توسعه هوش مصنوعی، پول و سرمایهگذاری است که با کمک آن میتوان استعدادها را حتی از دیگر نقاط جهان جذب کرد.
قوانین سختگیرانه اتحادیه اروپا
برخی دیگر از محققان معتقدند که در اتحادیه اروپا بسیاری به هوشمصنوعی اعتماد ندارند و از این فناوری بیمناک هستند.بسیاری هم مقررات حفاظت از دادههای عمومی اتحادیه اروپا(GPDR) را مانعی برای توسعه فناوری هوش مصنوعی در این منطقه میدانند. این قوانین الزام آور در بخشهای مختلفی وضع و ارائه شده است که هدف آن ساماندهی وضعیت پردازش اطلاعات کاربران و شفافسازی کامل آن در روند بهرهبرداری از اطلاعات افراد است. همچنین کاربران میتوانند دادهها و اطلاعات هویتی خود را بهصورت کامل تحت کنترل داشته و آنها را مدیریت کنند. محققان معتقدند که این قانون، جمعآوری و استفاده از دادههایی را که میتوانند تحولات هوشمصنوعی را تقویت کنند، محدود میکند.
گزارشهای اخیر نشان میدهد که در جریمههای GDPR صادر شده توسط اتحادیه اروپا، تقریباً 40 درصد افزایش نسبت به 20 ماه گذشته مشاهده شده است و این رقم از زمان اجرای قوانین جدید در مجموع به 332 میلیون دلار جریمه رسیده است. بههمین دلیل هم برخی شرکتها از ترس جریمه - حتی برای خوشفکرترین نوآوریها - از توسعه سیستمهای هوشمصنوعی بهطور کلی منصرف میشوند.
البته این محققان معتقدند در کنار تلاش برای توسعه هوشمصنوعی باید در برخی موضوعهای حساس همچون شناسایی چهره تلاش کرد تا از تبعیض جلوگیری کرد، یعنی هم به ارزشهای اروپایی پایبند ماند و هم قوانینی اتخاذ شود که تعادل مناسبی بین نوآوری و نگرانیهای هوشمصنوعی ایجاد شود.
بتازگی حتی دیده بان حقوق بشر در اروپا بهدنبال ممنوعیت فناوری شناسایی چهره بوده است و اعتقاد دارد که این فناوری میتواند منجر به تبعیض جنسیتی، قومی و... شود. فعالان حقوق دیجیتال امیدوارند در حالی که اتحادیه اروپا استانداردهای قوی برای هوشمصنوعی طراحی میکند، سایر کشورها نیز از این الگو پیروی کنند.
حضور فعال «کوالکوم» در خودروهای آینده
علیرضا احمدی/ به یمن وجود تراشههای ریز و خارقالعاده و همچنین پلتفرم خاصی که ازسوی کمپانی کوالکوم ارائه شده، خودروهای آینده احتمالاً از کامپیوتر رومیزی و خانگی فعلی شما بسیار پیشرفتهتر خواهند بود.
کوالکوم از نسل چهارم تراشههای پلتفرم خودرویی اسنپ دراگون خود رونمایی کرده که میتواند انقلابی در صنعت خودروسازی جهان بویژه خودروهای لوکس ایجاد کند. این، موضوعی است که سالها همه خودروسازان بهدنبال آن بوده و تلاش داشتهاند تا خودروهای خود را مدرن و فناورانه کنند و حالا بهنظر میرسد تا رسیدن به این آرزو، زمان زیادی باقی نمانده است.
آخرین نسخه پلتفرم خودرویی کوالکوم عملاً سیستمهای محاسبات ابری پیشرفته، یادگیری ماشینی، دید رایانه ای و مجموعه سنسورهایی را درون یک تراشه با یکدیگر ترکیب کرده است؛ آن هم تراشهای که چندان بزرگتر از یک سکه نیست. «ناکول دوگال» معاون ارشد بخش خودرو کوالکوم دراین باره گفت: ما در تلاشیم تا پیشرفتهترین راهکارهای دیجیتال را در بدنه خودرو به کار بگیریم و درواقع میتوان گفت که هدف ما از ساخت این تراشه پرکار، به نوعی راحتتر و ایمن کردن رانندگی و همچنین سرگرم شدن مسافر در طول سفر بوده است. همچنین با ساخت این تراشه میخواهیم خودروسازان را به هوش مصنوعی(AI) نزدیکتر کنیم. وی ادامه داد: این تراشه درواقع قلب پلتفرم Snapdragon Automotive Cockpit محسوب میشود. البته باید گفت که یک تراشه به تنهایی نمیتواند یک خودرو معمولی را به یک خودرو خودران تبدیل کند. برای این تبدیل علاوه بر تراشه، نیازمند ایجاد شبکه و همچنین استفاده از سنسورهای متعدد ازجمله رادار، لیدار و همچنین دوربینهایی با کیفیت بالا و... است. اما پلتفرم کوالکوم مشتمل بر چه بخشهایی است؟
هوش مصنوعی: این تراشه قرار است با استفاده از هوش مصنوعی به خودرو کمک کند که هر روز بیشتر از روز گذشته ساکنان خودرو، نیازها و علایق آنها را درک کند. بهعنوان مثال خودرو با استفاده از حسگرها و فناوری هوش مصنوعی، درمی یابد که چند مسافر درون خودرو حضور دارند و ازسوی دیگر با توجه به سلیقه و محل نشستن آنها، دمای هوا را در خودرو تنظیم کرده و سرگرمیهای مورد علاقهشان را در اختیار آنها قرار می دهد تا به مقصد برسند.
پردازشگرهای قوی: در خودروهای آینده از نسل ششم سی پی یوهای Kyro استفاده خواهد شد که از واقعیت مجازی پشتیبانی میکند تا سیستمهای امنیتی مسافران از برتریهایی خاص برخوردار شوند.
نمایشگرهای واقعیت افزوده: این قابلیت میتواند مرزهای ناوبری را جابه جا کند. با کمک این فناوری، جزئیات مربوط به اطراف مسیر رانندگی روی شیشه ماشین نقش میبندد و همچنین بدون اینکه نیازی باشد از تلفن همراه در طول رانندگی استفاده کند، نقشه مسیر به وی نشان داده میشود و به این ترتیب حواس راننده پرت نمیشود.
سیستم صوتی ویژه: با کمک این پلتفرم جدید هریک از مسافران در خودروهای آینده فضای صوتی مخصوص به خود را خواهند داشت و همچنین هنگام گوش دادن به موزیک در این خودروها، صدای موتور و آلودگیهای صوتی مربوط به جاده نیز حذف میشوند.
مولتی مدیا: این ویژگی از تعداد زیادی صفحه نمایشگر با کیفیت موجود در خودرو حمایت میکند و به این ترتیب هریک از مسافران در خودروهای آینده میتوانند نمایشگر ویژه خود را انتخاب کرده و فیلم، کارتون، موزیک و... را در طول سفر مشاهده کنند.
اقتصاد محتوا، دستورپذیر نیست
مجید کثیری
کارشناس حوزه پلتفرمهای تولید محتوا
مرکز ملی فضای مجازی چندی پیش اعلام کرد که در حال تدوین یک سند راهبردی برای اقتصاد محتواست. کشور ما در تولید محتوای زبان فارسی بسیار فعال شده و یکی از کشورهای در حال رشد هستیم. تولید محتوا در رسانههای اختصاصی با توجه به رشد بازاریابی در این حوزه نسبت به قبل توسعه یافته و استقبال کاربران از آن هم در حال رشد است ولی با این حال تولید محتوا در کشور با چالشهایی روبهرو است که اصلیترین چالش در پلتفرمهای محتواست که محتوای تولید شده کاربران روی آن منتشر میشود.
اگر مرکز ملی فضای مجازی قصد سیاستگذاری در زمینه اقتصاد محتوا دارد باید بخشی از سند را به پلتفرمها اختصاص دهد و سیاستگذاران مسئولیتهای قانونی آنها را بهصورت شفاف بیان کرده و چترحمایتی قانونی را روی پلتفرمهای منتشرکننده محتوا بگسترانند و دنبال کنند، چراکه وقتی قانون از پلتفرمهای منتشرکننده محتوا حمایت کند در عین حال از تولیدکنندههای تولید محتوا نیز حمایت کرده است. با این اقدام تولیدکنندههای محتوا هم بسترهای مناسبی برای انتشار در کشور خواهند داشت و دیگر محتواهای تولید شده خود را در پلتفرمهای خارجی منتشر نمیکنند و پلتفرمهای داخلی را به خارجی ترجیح میدهند.
سند راهبردی مرکز ملی فضای مجازی در زمینه اقتصاد محتوا اگر به سمت هدفمند کردن تولید محتوا سوق داده شود، با شکست روبهرو میشود اگر محتوایی با ابلاغهای دستوری و با اختصاص بودجههای هنگفت به برخی نهادها و سازمانها تولید و عرضه شود یا اینکه با جهت دهی باشد مانند تجربههای قبلی با استقبال روبهرو نشده و پروژه شکست خواهد خورد چون تجربه ثابت کرده است که محتواهای تولید شده نتوانسته با عموم مخاطبان ارتباط برقرار کند و این دسته از محتواها بدون استفاده ماندهاند. ابلاغ و قانون به بحث تولید محتوا کمک نمیکند مگر اینکه متناسب با نیاز روز باشد و دائم تغییر کند.
اگر میخواهند در زمینه اقتصاد محتوا موفق عمل کرده و موتور آن را روشن کنند، باید اجازه دهند تا بازار و مخاطب تصمیم بگیرد به چه محتوایی نیاز دارد و تولیدکنندگان تولید محتوا و پلتفرمهای این حوزه را به سمت تهیه نیازهای کاربران سوق دهد.
به عبارتی برای اینکه اقتصاد محتوا در کشور شکل بگیرد باید روی فرآیندهای اقتصادی مانند عرضه و تقاضا متمرکز شویم تا محتوایی تولید شود که مخاطب از آن استقبال کند. میتوان با سیاستگذاری های هدفمند به تولید محتوایی تشویق کرد که به عرف، قانون و مسائل داخلی کشورمان نزدیکتر باشد. اقتصاد محتوا، از اصول اقتصادی تبعیت میکند که مهمترین آنها عرضه و تقاضا است و باید سیاستگذاری را به سمت ریلگذاری پایههای اقتصادی قانونی و حقوقی هدایت کرد.
به نظرم بهتر است از کشورهایی که در زمینه اقتصاد محتوا موفق بوده و توانستهاند به اقتصاد، فرهنگ، سیاست و... کشور خود کمک کنند، الگوبرداری کرد. باید گفت در دنیا چیزی بهعنوان سند راهبردی محتوا از سوی یک مرجع دولتی و حاکمیتی وجود ندارد چون حوزه محتوا، حوزهای است که دستور و ابلاغ نمیپذیرد و تنها باید در چارچوب اقتصادی با مشارکت ذینفعان آن پیادهسازی شود اگر این روند با خرد جمعی و ذینفعان آن اعم از دولت، نهادهای حاکمیتی و... پیش رود در یک توافق نانوشته نیازهای محتوایی در کشور تولید و رفع میشود.
بهتر است به جای تدوین سند راهبردی بهدنبال توصیه نامه و تحقیقات باشیم تا بدانیم در چه زمینههایی نیاز به سیاستگذاری دارد. در چه بخشهایی ضعف داریم و باید به آن پرداخته و سرمایهگذاری شود. در چه حوزههایی پیشرفت داریم و دارای مزیتهای رقابتی است. در بیشتر کشورهای دنیا این روند پیگیری میشود و با آسیب شناسی روزانه یا سالانه فضای کسب و کار محتوایی کسب و کارها به سمت تولید محتوای غنی هدایت میشوند.
برای تحول جدی در حوزه اقتصاد محتوا باید سند راهبردی به قانونهای اجرایی اشاره کند و نه تنها نقش و چتر حمایتی اش را برای افراد و رسانههای محتوایی باز کند، بلکه توصیههایی برا ی مراکز و نهادها برای تصمیم گیری، حمایت و اختصاص بودجه در بخشهای مختلف داشته باشد.
کارشناس حوزه پلتفرمهای تولید محتوا
مرکز ملی فضای مجازی چندی پیش اعلام کرد که در حال تدوین یک سند راهبردی برای اقتصاد محتواست. کشور ما در تولید محتوای زبان فارسی بسیار فعال شده و یکی از کشورهای در حال رشد هستیم. تولید محتوا در رسانههای اختصاصی با توجه به رشد بازاریابی در این حوزه نسبت به قبل توسعه یافته و استقبال کاربران از آن هم در حال رشد است ولی با این حال تولید محتوا در کشور با چالشهایی روبهرو است که اصلیترین چالش در پلتفرمهای محتواست که محتوای تولید شده کاربران روی آن منتشر میشود.
اگر مرکز ملی فضای مجازی قصد سیاستگذاری در زمینه اقتصاد محتوا دارد باید بخشی از سند را به پلتفرمها اختصاص دهد و سیاستگذاران مسئولیتهای قانونی آنها را بهصورت شفاف بیان کرده و چترحمایتی قانونی را روی پلتفرمهای منتشرکننده محتوا بگسترانند و دنبال کنند، چراکه وقتی قانون از پلتفرمهای منتشرکننده محتوا حمایت کند در عین حال از تولیدکنندههای تولید محتوا نیز حمایت کرده است. با این اقدام تولیدکنندههای محتوا هم بسترهای مناسبی برای انتشار در کشور خواهند داشت و دیگر محتواهای تولید شده خود را در پلتفرمهای خارجی منتشر نمیکنند و پلتفرمهای داخلی را به خارجی ترجیح میدهند.
سند راهبردی مرکز ملی فضای مجازی در زمینه اقتصاد محتوا اگر به سمت هدفمند کردن تولید محتوا سوق داده شود، با شکست روبهرو میشود اگر محتوایی با ابلاغهای دستوری و با اختصاص بودجههای هنگفت به برخی نهادها و سازمانها تولید و عرضه شود یا اینکه با جهت دهی باشد مانند تجربههای قبلی با استقبال روبهرو نشده و پروژه شکست خواهد خورد چون تجربه ثابت کرده است که محتواهای تولید شده نتوانسته با عموم مخاطبان ارتباط برقرار کند و این دسته از محتواها بدون استفاده ماندهاند. ابلاغ و قانون به بحث تولید محتوا کمک نمیکند مگر اینکه متناسب با نیاز روز باشد و دائم تغییر کند.
اگر میخواهند در زمینه اقتصاد محتوا موفق عمل کرده و موتور آن را روشن کنند، باید اجازه دهند تا بازار و مخاطب تصمیم بگیرد به چه محتوایی نیاز دارد و تولیدکنندگان تولید محتوا و پلتفرمهای این حوزه را به سمت تهیه نیازهای کاربران سوق دهد.
به عبارتی برای اینکه اقتصاد محتوا در کشور شکل بگیرد باید روی فرآیندهای اقتصادی مانند عرضه و تقاضا متمرکز شویم تا محتوایی تولید شود که مخاطب از آن استقبال کند. میتوان با سیاستگذاری های هدفمند به تولید محتوایی تشویق کرد که به عرف، قانون و مسائل داخلی کشورمان نزدیکتر باشد. اقتصاد محتوا، از اصول اقتصادی تبعیت میکند که مهمترین آنها عرضه و تقاضا است و باید سیاستگذاری را به سمت ریلگذاری پایههای اقتصادی قانونی و حقوقی هدایت کرد.
به نظرم بهتر است از کشورهایی که در زمینه اقتصاد محتوا موفق بوده و توانستهاند به اقتصاد، فرهنگ، سیاست و... کشور خود کمک کنند، الگوبرداری کرد. باید گفت در دنیا چیزی بهعنوان سند راهبردی محتوا از سوی یک مرجع دولتی و حاکمیتی وجود ندارد چون حوزه محتوا، حوزهای است که دستور و ابلاغ نمیپذیرد و تنها باید در چارچوب اقتصادی با مشارکت ذینفعان آن پیادهسازی شود اگر این روند با خرد جمعی و ذینفعان آن اعم از دولت، نهادهای حاکمیتی و... پیش رود در یک توافق نانوشته نیازهای محتوایی در کشور تولید و رفع میشود.
بهتر است به جای تدوین سند راهبردی بهدنبال توصیه نامه و تحقیقات باشیم تا بدانیم در چه زمینههایی نیاز به سیاستگذاری دارد. در چه بخشهایی ضعف داریم و باید به آن پرداخته و سرمایهگذاری شود. در چه حوزههایی پیشرفت داریم و دارای مزیتهای رقابتی است. در بیشتر کشورهای دنیا این روند پیگیری میشود و با آسیب شناسی روزانه یا سالانه فضای کسب و کار محتوایی کسب و کارها به سمت تولید محتوای غنی هدایت میشوند.
برای تحول جدی در حوزه اقتصاد محتوا باید سند راهبردی به قانونهای اجرایی اشاره کند و نه تنها نقش و چتر حمایتی اش را برای افراد و رسانههای محتوایی باز کند، بلکه توصیههایی برا ی مراکز و نهادها برای تصمیم گیری، حمایت و اختصاص بودجه در بخشهای مختلف داشته باشد.
وزیر ارتباطات:
بستن فضای مجازی، دیگر جواب نمیدهد
«بستن فضای مجازی جواب نمیدهد، گاهی چاره کار آزاد کردن فضا است. پهنای باند یک مسأله دستوری نیست. مصرف به ذائقه افراد برمیگردد و نمیتوان نوع مصرف را به کسی اجبار کرد.»
به گزارش ایرنا، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان مطلب فوق در برنامه «تیتر امشب» گفت: مردم چند شب قبل در فضای مجازی درباره صدای آژیر قرمز صحبت کردند و گفتند در مناطقی صدای آژیر قرمز شنیده و هواپیمایی نیز در آسمان دیده شده است. من همان زمان تلویزیون را روشن کردم و تمام شبکههای تلویزیون را گشتم هیچ کدام از شبکهها درباره چنین چیزی صحبت نمیکردند. پس ازحدود ۳ ساعت دیدم که صداوسیما درباره این آژیر صحبت میکند.وی افزود: زمانی که پای فضای مجازی به میان میآید ساختار عملکردی تفاوت میکند. اگر به شیوه قدیم به این فضا نگاه کنیم، توسعه و پیشرفت نخواهیم کرد. فضای مجازی به اخبار سرعت میبخشد و این راهش نیست که با بستن این شبکهها جلوی راه توسعه را بگیریم. راهش این است که محتوای مناسب ایجاد کنیم و اقدامات و عملکردمان را متناسب با این فضا پیش ببریم.
جهرمی خاطرنشان کرد: مدتی قبل یک گزارش ورزشی پخش شد، مردم دوست داشتند این گزارش را در شبکه داخلی خودمان و با گزارش مجری محبوبشان بشنوند، اما این اتفاق رخ نداد. با همین تصمیم در حالی که میشد این برنامه ترافیک داخلی باشد، اما در شبکه خارجی پخش شد و ترافیک خارجی را به خود اختصاص داد.
وزیر ارتباطات گفت: درباره پهنای باند، دو شکل نگاه وجود دارد. برخی میگویند دولت پهنای باند را افزایش ندهد چون بخش فرهنگی به تناسب آن ارتقا پیدا نکرده است. عدهای میگویند کاری به فرهنگ نداشته باشیم و پهنای باند را بدون درنظر گرفتن این شاخصه توسعه بدهیم. تشکیل مرکز ملی به این دلیل بوده است که در اینباره تصمیم بگیرد.
جهرمی افزود: اما باید بگویم در این بین سازمانهایی هستند که باید فرهنگسازی کنند، اما به جای اینکه بودجه را صرف فرهنگسازی کنند، صرف انتقاد میکنند، اگر افزایش پهنای باند انجام نشده بود در ایام کرونا چطور میتوانستیم آموزش، سلامت و کسب و کار را پیش ببریم؟ نگاه افزایش پهنای باند، بدون در نظر گرفتن ضوابط فرهنگی ذهنیت اشتباهی است، باید جنس فرهنگسازی را تغییر دهیم. دیگر نمیتوان جامعه را با مکانیزم صداوسیما پیش برد، صداوسیما باید خودش را آپدیت کند.
وی درباره امنیت در فضای مجازی گفت: وضع ما از نظر امنیت وضع مناسبی است اما باید دراین زمینه کار کرد، چون تفکر دستاندازی به قدرت ما زیاد است و افرادی وجود دارند که در این حوزه خرابکاری میکنند. باید به این نکته توجه کنیم که فضای مجازی دسترسپذیر است و مورد هجوم قرار میگیرد. ما سپر دفاعی دژفا را اجرایی کردهایم تا جلوی اتفاقات را بگیرد.
آذری جهرمی درباره آخرین وضعیت اتصال روستاها به اینترنت گفت: بیش از ۹۵ درصد روستاهای کشور به شبکه پهن باند متصل هستند. ارزیابیهای مختلف نشان میدهد ایران از نظر تعداد مشترک تلفن همراه و توسعه زیرساختهای ICT بالاترین دسترسی را دارد. البته پوشش روستایی پهنباند هنوز ضریب ۱۰۰ درصدی ندارد و تمام تلاش ما بر این است که تا قبل از پایان دولت، پوشش ۱۰۰ درصدی داشته باشیم.وی افزود: به لطف سرمایهگذاری خوبی که از سال ۹۲ تاکنون در حوزه فناوری انجام شده است، توانستهایم از نظر شاخصهای کیفی و قیمت در بین کشورهایی باشیم که ارزانترین خدمات پهن باند را از نظر پرداختی ارائه میدهند. دررابطه با مقرون به صرفه بودن خدمات نیز رتبه دوم را داریم. آمار دیگری وجود دارد که بر اساس آن توانستهایم رشد ۳۰ درصدی استارتاپها را نیز تجربه کنیم.
در شرایط کرونا ۱۳ میلیون دانشآموز، ۱۴ میلیون دانشجو، یک میلیون معلم، ۱۴۰ هزار استاد دانشگاه داشتیم که بواسطه زیرساختهای ارتباطی در ایام کرونا به تحصیل و آموزش ادامه دادند. اگر عدهای از دانشآموزان به دلایل مختلف مشکلات ارتباطی داشتند نباید آن را به کل کشور تعمیم داد.
جهرمی افزود: البته ما به تمام تصاویری که در شبکههای اجتماعی منتشر شد، توجه و به محل آنها سرکشی کردیم. تصویر از یکی از دانشآموزان روستاهای سیستان و بلوچستان منتشر شد که خانهای با سنگ درست کرده بود تا بتواند در آن نقطه که به اینترنت متصل است مستقر شود و درس بخواند، شخصاً به محل زندگی او مراجعه کردم و روستای آنها به اینترنت متصل شد. در این خصوص مردم هم به ما خیلی کمک کردند. در روستای بشاگرد سه تا چهار گروه جهادی و در سیستان و بلوچستان بزرگان محل و نیروی انسانی برای کمک به ما پیشقدم شدند.
او درباره عدم دسترسی دانشآموزان به سختافزاری مانند تبلت افزود: اکنون سه میلیون دانشآموز به تبلت دسترسی ندارند، هزینه تأمین تبلت برای آنها، ۹ هزار میلیارد تومان است. برخی اعتقاد دارند، تأمین این تبلتها باید برعهده وزارت ارتباطات باشد این در حالی است که بودجه تخصیصی وزارت ارتباطات ۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است، تقریباً یک ششم مبلغی که برای خرید تبلت نیاز است. البته که ما تمام تلاش خودمان را کردهایم تا بتوانیم از اعتبارات، ظرفیت اجتماعی، کمکهای مردمی و اپراتورها برای تأمین تبلت استفاده کنیم اما نیاز گستردهتر از اینهاست و اصلاً به حوزه کاری وزارت ارتباطات برنمی گردد. محمدجواد آذری جهرمی درباره وضعیت شبکه ملی اطلاعات گفت: اکنون بیش از ۸۰ درصد زیرساخت ارتباطی شبکه ملی اطلاعات مستقر است. اگر در بحران شیوع کرونا آموزش، سلامت، خرید و فروش بدون مشکل انجام شد، همگی به علت وجود زیرساخت ارتباطی شبکه ملی اطلاعات بود. اگر سال ۹۲ این بیماری شیوع پیدا میکرد چگونه دوام میآوردیم.وی تأکید کرد: ما در بخش زیرساخت اطلاعاتی مشکلاتی داریم که باید بخش خصوصی با حمایت بخش دولتی آن را پیش ببرد. این بخش را با جدیت پیگیری میکنیم و از بخش باقی مانده زیرساخت اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات بزودی گزارش مکتوب ارائه خواهیم کرد. مرجعی که برای سنجش میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات وجود دارد، مرکز ملی فضای مجازی است. ما مستندات را منتشر میکنیم تا آنها نظر بدهند. باید تأکید کنم این مرکز در گزارشهای مربوط به زیرساخت ارتباطی خدشهای وارد نکرده است اما درباره اطلاعاتی اختلاف نظرهایی وجود دارد.
وزیر ارتباطات تصریح کرد: دو مرکز امنیت یکپارچه شبکه ملی اطلاعات در دهه فجر و منطقه ویژه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز تا قبل از پایان امسال افتتاح خواهد شد.او درباره قیمت اینترنت گفت: ما با دو مکانیزم به اپراتورها نظارت میکنیم؛ یکی از طریق سامانههایی مانند نت سنج پلاس که کیفیت اپراتوها را از طریق نصب ۶ هزار سنجه نشان میدهد و دیگری سامانه ۱۹۵ که برای ثبت شکایت مردم در نظر گرفته شده است. ابزار نظارتی ما بیش از هر چیزی تذکر و امکانی برای قیاس اپراتورها با یکدیگر است. در گامهای بعدی از تنبیه مالی نیز استفاده میکنیم همانطور که مدتی قبل دو اپراتور قیمت اینترنت را افزایش دادند و ما پس از در نظر گرفتن جریمه برای آنها، قیمت را به قبل برگرداندیم.وی در پایان تأکید کرد: در دولت تدبیر و امید تعداد مشترکین اینترنت از ۴ میلیون به ۷۰ میلیون نفر رسید، اینترنت تثبیت شد، تورم بخش ICT از ۱۱ درصد گذر نکرد و اقتصاد بخش فناوری اطلاعات ۳ برابر شد. اینها بزرگترین اقداماتی است که در حوزه فناوری اطلاعات در دولت تدبیر و امید اتفاق افتاد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
اروپا در هوش مصنوعی از امریکا شکست خورد
-
حضور فعال «کوالکوم» در خودروهای آینده
-
اقتصاد محتوا، دستورپذیر نیست
-
بستن فضای مجازی، دیگر جواب نمیدهد
اخبارایران آنلاین