ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سه کشور اروپایی و امریکا از صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام منصرف شدند
فرصت دوباره به دیپلماسی
گروه سیاسی/ شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی از تصویب قطعنامهای که میرفت روند همکاری میان ایران و آژانس را مخدوش کند، عقب نشینی کرد. در پی هشدار اخیر مقامهای تهران به پایتختهای همه اعضای شورای حکام و بویژه تروئیکای اروپایی و همچنین همراهی چین و روسیه، تصویب قطعنامه ضد ایرانی منتفی شد. قطعنامهای که امریکا و دیگر اعضای اروپایی برجام در پی متوقف شدن اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران در دستور کار آژانس قرار داده بودند اما این در حالی بود که پافشاری ایران بر پیگیری اقدامات تلافی جویانه در واکنش به عدم تحقق منافع اقتصادیاش در روزهای گذشته، غرب را برای ادامه فضای تنش با ایران دچار تردید کرد. تردیدی که یک سوی آن به سوی مجاب کردن تهران مطابق با خواستههای آن به همکاری و مشارکت در مذاکرات هستهای با حضور امریکا میانجامد و راه دیگر بهسمت پیگیری رویکرد خصومت و ممانعت از دوشادوش شدن با ایران برای محقق کردن منافع اقتصادیاش ره میسپارد. تحولات روزهای اخیر در وین نشان داده که اروپا راه نخست را برگزیده است تا با حفظ مسیر همکاریهای ایران و آژانس، زمینه برای اجرای کامل تعهدات از سوی تمامی طرفهای برجامی فراهم شود. چه به گفته سعید خطیبزاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، با این رویداد ایران امیدوار است طرفهای مشارکت کننده در برجام بتوانند با استفاده از این فرصت و با همکاری جدی، اجرای کامل برجام از سوی همه را تضمین نمایند.
فرصت برای بنبست شکنی
بیانیه فرانسه، آلمان و انگلیس که پنجشنبه گذشته با حمایت امریکا منتشر شد پیام آور تمایل غرب بهگام برداشتن در چنین مسیری است. سه کشور اروپایی در بیانیه خود با تأکید بر اینکه همچنان به تعهدات برجام متعهد هستند، نسبت به اقدامات جاری از سوی ایران از جمله متوقف شدن ترتیبات نظارتی آژانس در چارچوب پروتکل الحاقی ابراز نگرانی کرده و اعلام کردهاند که این اقدام اطمینان یافتن از صلحآمیز ماندن فعالیتهای ایران را برای جامعه بینالمللی دشوارتر خواهد کرد. این کشورها در عین حال از تفاهم موقت میان ایران و آژانس اتمی استقبال کردهاند با این حال گفتهاند که این تفاهم ضرورت احیای تمامی دسترسیها توسط ایران را برطرف نمیکند.
تروئیکای اروپایی با اشاره به اینکه در چنین شرایطی قصد معرفی قطعنامهای در نشست شورای حکام آژانس علیه ایران را داشتهاند، درباره دلیل عقبنشینی از تصمیم خود برای صدور این قطعنامه تصریح کردهاند: «با وجود حمایت آشکار از این قطعنامه در شورای حکام آژانس اتمی ما فعلاً تصمیم گرفتهایم این اقدام را متوقف کنیم تا به مدیر کل آژانس برای اجرای تلاشهای جدید ایشان با هدف شکستن این بنبست و حل و فصل بدون تأخیر اختلافات مذکور -اقداماتی که مدیر کل در هفته جاری آنها را به شورا اعلام کرد- فرصت بدهیم».
آنها با استقبال از طرح مدیر کل آژانس، فرصت جاری را برای ورود به گفتوگوهای اساسی با آژانس در خصوص مسائل مورد بحث مناسب دانستهاند. این کشورها ضمن محفوظ دانستن حق خود برای برگزاری نشست فوقالعاده درباره ایران در صورت عدم پیشرفت کافی در روند همکاریها بههمکاریهای فشرده برای حمایت از تلاشهای دیپلماتیک اشاره کرده و از ایران خواستهاند که بدون پیش شرط پیشنهاد هماهنگکننده برجام جهت برگزاری نشست غیررسمی با حضور طرفهای برجام و ایالات متحده امریکا را بپذیرد.
حمایت امریکا از بیانیه آژانس
در حالی که نماینده امریکا در آژانس با بیانیه جداگانهای ضمن درخواست از آژانس برای ادامه روند نظارت بر برنامه هستهای ایران از افزایش سؤالات جدید پیرامون برنامههای هستهای ایران ابراز نگرانی کرده است، «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه امریکا اعلام کرد که عقبنشینی کشورهای اروپایی از صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس با حمایت کامل واشنگتن صورت گرفته است. او در این رابطه گفته است که با حمایت کامل ایالات متحده امریکا، سه کشور اروپایی به این نتیجه رسیدند که بهترین روش برای حمایت از ابتکار مدیرکل، پیش نبردن پیشنویس قطعنامه در نشست شورای حکام است.
روسیه هم از بیانیه اروپا و عقب نشینی از تصویب قطعنامه علیه ایران استقبال کرد. «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمانهای بینالمللی با بیان اینکه مسائل باقی مانده پادمانی باید با همکاری تنگاتنگ ایران و آژانس شفافسازی شوند، اعلام آمادگی مدیرکل آژانس طی سفر ۲۰ تا ۲۱ فوریهاش به ایران و تلاشهای فعالانه و متمرکز برای غلبه بر این وضعیت را دلگرم کننده توصیف و اعلام کرد:«خوشحالیم در پرداختن به مسائل ایران از گسترش خارج از کنترل تنشها که میتوانست به بحرانی بینالمللی تبدیل شود، خودداری کردیم. از همکارانمان در شورای حکام میخواهیم که مسیر دیپلماسی را انتخاب کنند.» این مقام روسی تأکید کرده که «باید حداکثر دیپلماسی برای بازگشت کامل به اجرای برجام بهکار گرفت. موضوع فقط لغو تحریمهای ضد ایرانی نیست بلکه بازگشت به راستی آزمایی و نظارت کامل تحت توافق ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است که شامل پروتکل الحاقی است.» «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه هم در گفتوگویی با اشاره به اینکه دولت بایدن نشان دهد که قصدش برای بازگشت به برجام جدی است، تأکید کرد که روزنه نجات برای توافق هستهای هنوز بسته نشده است و شرط لازم، اجرای کامل و مداوم توافق هستهای از طرف تمامی اعضای آن است.
نشست فنی در آوریل
مدیرکل آژانس هم از تحولات جاری در شورای حکام پیرامون ایران استقبال کرد. «رافائل گروسی» که پیشتر از اعضای شورای حکام خواسته بود با خودداری از تشدید وضعیت تنش علیه ایران روند همکاری با کشورمان را در معرض خطر قرار ندهند، در گفتوگو با خبرنگاران ابراز امیدواری کرد تا مسائل باقیمانده حل و فصل شود. او به تفاهم موقت اخیر با ایران اشاره کرد و گفت که «تفاهم به دست آمده در ارتباط با عدم همکاری پادمانی و عدم اعلام مواد و تجهیزات هستهای در ایران است و ارتباطی با توقف پروتکل الحاقی از سوی ایران ندارد.»
«گروسی» با بیان اینکه ما به شورای حکام اطلاع دادهایم که ایران مقدار کمی فلز اورانیوم تولید کرده است و اطلاعات بیشتری در این باره نداریم، افزود: «ما تمام سؤالات را برای مقامات ایرانی مطرح خواهیم کرد و سپس خواهیم دید که همکاری آنها با آژانس چگونه خواهد بود.»
مدیرکل آژانس درخصوص حل مسائل ادعایی ابراز خوشبینی کرد و گفت: «برای همه مشخص است که این مسائل باید راهحلی داشته باشد. همه چیز به هم پیوسته است. اینها قسمتهای مختلف یک کل است.»
وی افزود که درصدد است تا گزارش خود درباره ایران را در نشست بعدی در ماه ژوئن به شورای حکام آژانس ارائه دهد. این امکان به گفته او وجود دارد که با گفتوگو درباره موضوعات مورد نظر یا تحولات سیاسی به وضعیت بهتری با ایران برسیم.
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم نشست اوایل آوریل ایران و آژانس را در راستای تعاملات فنی دو طرف و در چارچوب موضوعات پادمانی برشمرد. کمالوندی با اعلام استقبال ایران از این پیشنهاد آژانس در راستای حل و فصل برخی موضوعات افزوده است: «همواره تعاملات فنی بین ایران و آژانس، برقرار بوده و دو طرف به طور مستمر در حال کار و تعامل با یکدیگر هستند و در طول دو سال گذشته نیز، چندین نشست فنی در این خصوص برگزار کردهاند.» کمالوندی با بیان اینکه نشست پیش رو نیز در تداوم همین مسیر و در چارچوب موضوعات پادمانی بوده، اعلام کرد که نشست مزبور در سطح معاون مدیرکل برگزار خواهد شد.
کاظم غریب آبادی، سفیر ایران در آژانس در تشریح ابتکارات و اقدامات منتهی به انصراف از صدور قطعنامه گفت: «در تمام رایزنی ها، پیام ها و مکاتبات، به صراحت گفته شد که تصویب قطعنامه را اقدامی مخرب بر سر راه روابط و همکاری های ایران و آژانس میبینیم که از جمله، موجب توقف تفاهم مشترک اخیر ایران و آژانس نیز خواهد شد.»
ظریف: برجام قابل مذاکره دوباره نیست بزودی طرح اقدام سازنده را ارائه می کنم
خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع دیپلماتیک فرانسه گفته است که «ایران طی روزهای اخیر نشانههای امیدوارکنندهای در زمینه دیپلماسی هستهای و احیای مذاکرات غیررسمی در این ارتباط نشان داده است. این منبع دیپلماتیک با اشاره به مسأله هستهای ایران اعلام کرد: «امور در حال حرکت در مسیر درست هستند و ما نشانههای مثبتی این هفته و بخصوص در روزهای اخیر دریافت کردهایم.» رویترز در همین زمینه به نقل از این منابع دیپلماتیک نوشته که هدف سه کشور اروپایی از کنار گذاشتن طرح قطعنامه این بود که به دیپلماسی فرصتی دیگر داده شود و چشمانداز نشست غیررسمی هستهای صدمه نبیند. به گفته او هدف این است که همه طرفهای موضوع هستهای ایران پیش از آغاز نوروز به میز مذاکره آورده شوند. پیشتر ایران در واکنش به پیشنهاد حضور در مذاکراتی با حضور امریکا که از سوی اروپا صورت گرفت آن را رد و اعلام کرده بود که زمان برای این اقدام مناسب نیست. تلاش اروپا برای انجام مذاکراتی با حضور نماینده امریکا در حالی است که وندی شرمن اخیراً در جلسه بررسی صلاحیتش در کمیته روابط خارجی سنا برای پست قائم مقام وزارت خارجه مدعی شده است شرایط منطقه نسبت به زمان حصول و اجرای برجام تغییر پیدا کرده است.
ادعایی که تلویحاً لزوم گفتوگوی دوباره درباره توافق هسته ای را یادآور شده است. از این رو محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در حساب کاربریاش در توئیتر نوشت: «برجام قابل مذاکره مجدد نیست. اگر ۲۰۲۱ سال ۲۰۱۵ نیست، ۱۹۴۵ هم نیست. پس بیایید منشور سازمان ملل متحد را عوض کرده و حق وتو که این همه توسط امریکا مورد سوء استفاده قرار گرفته است را حذف کنیم. بیایید دست از ژست گرفتن که هر دوی ما از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ انجام دادیم برداشته و به اجرای برجام که هر دوی ما آن را امضا کردهایم، رو بیاوریم.»
ظریف همچنین در واکنش به اظهارات اخیر محسن رضایی در مصاحبه با فایننشال تایمز در مورد برجام و مذاکرات هسته ای در صفحه توئیترخود نوشت: «عرصه سیاسی ایران پویاست و مقامات نظرات متنوعی مطرح میکنند، اما آن نظرات نباید با سیاست رسمی دولت اشتباه گرفته شود. من، به عنوان وزیر خارجه و مذاکرهکننده ارشد هستهای ایران بزودی طرح اقدام سازنده و دقیق خودمان را ارائه خواهم کرد- البته از طریق کانالهای دیپلماتیک. تعهد-اقدام-جلسه.»
رضایی گفته بود: ایران آماده است به مذاکرات هسته ای با آمریکا و دیگر قدرت های جهان باز گردد اگر طرف های مقابل سیگنال واضحی بفرستند که تحریمها تا یکسال آینده برداشته میشود.
فرصت برای بنبست شکنی
بیانیه فرانسه، آلمان و انگلیس که پنجشنبه گذشته با حمایت امریکا منتشر شد پیام آور تمایل غرب بهگام برداشتن در چنین مسیری است. سه کشور اروپایی در بیانیه خود با تأکید بر اینکه همچنان به تعهدات برجام متعهد هستند، نسبت به اقدامات جاری از سوی ایران از جمله متوقف شدن ترتیبات نظارتی آژانس در چارچوب پروتکل الحاقی ابراز نگرانی کرده و اعلام کردهاند که این اقدام اطمینان یافتن از صلحآمیز ماندن فعالیتهای ایران را برای جامعه بینالمللی دشوارتر خواهد کرد. این کشورها در عین حال از تفاهم موقت میان ایران و آژانس اتمی استقبال کردهاند با این حال گفتهاند که این تفاهم ضرورت احیای تمامی دسترسیها توسط ایران را برطرف نمیکند.
تروئیکای اروپایی با اشاره به اینکه در چنین شرایطی قصد معرفی قطعنامهای در نشست شورای حکام آژانس علیه ایران را داشتهاند، درباره دلیل عقبنشینی از تصمیم خود برای صدور این قطعنامه تصریح کردهاند: «با وجود حمایت آشکار از این قطعنامه در شورای حکام آژانس اتمی ما فعلاً تصمیم گرفتهایم این اقدام را متوقف کنیم تا به مدیر کل آژانس برای اجرای تلاشهای جدید ایشان با هدف شکستن این بنبست و حل و فصل بدون تأخیر اختلافات مذکور -اقداماتی که مدیر کل در هفته جاری آنها را به شورا اعلام کرد- فرصت بدهیم».
آنها با استقبال از طرح مدیر کل آژانس، فرصت جاری را برای ورود به گفتوگوهای اساسی با آژانس در خصوص مسائل مورد بحث مناسب دانستهاند. این کشورها ضمن محفوظ دانستن حق خود برای برگزاری نشست فوقالعاده درباره ایران در صورت عدم پیشرفت کافی در روند همکاریها بههمکاریهای فشرده برای حمایت از تلاشهای دیپلماتیک اشاره کرده و از ایران خواستهاند که بدون پیش شرط پیشنهاد هماهنگکننده برجام جهت برگزاری نشست غیررسمی با حضور طرفهای برجام و ایالات متحده امریکا را بپذیرد.
حمایت امریکا از بیانیه آژانس
در حالی که نماینده امریکا در آژانس با بیانیه جداگانهای ضمن درخواست از آژانس برای ادامه روند نظارت بر برنامه هستهای ایران از افزایش سؤالات جدید پیرامون برنامههای هستهای ایران ابراز نگرانی کرده است، «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه امریکا اعلام کرد که عقبنشینی کشورهای اروپایی از صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس با حمایت کامل واشنگتن صورت گرفته است. او در این رابطه گفته است که با حمایت کامل ایالات متحده امریکا، سه کشور اروپایی به این نتیجه رسیدند که بهترین روش برای حمایت از ابتکار مدیرکل، پیش نبردن پیشنویس قطعنامه در نشست شورای حکام است.
روسیه هم از بیانیه اروپا و عقب نشینی از تصویب قطعنامه علیه ایران استقبال کرد. «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمانهای بینالمللی با بیان اینکه مسائل باقی مانده پادمانی باید با همکاری تنگاتنگ ایران و آژانس شفافسازی شوند، اعلام آمادگی مدیرکل آژانس طی سفر ۲۰ تا ۲۱ فوریهاش به ایران و تلاشهای فعالانه و متمرکز برای غلبه بر این وضعیت را دلگرم کننده توصیف و اعلام کرد:«خوشحالیم در پرداختن به مسائل ایران از گسترش خارج از کنترل تنشها که میتوانست به بحرانی بینالمللی تبدیل شود، خودداری کردیم. از همکارانمان در شورای حکام میخواهیم که مسیر دیپلماسی را انتخاب کنند.» این مقام روسی تأکید کرده که «باید حداکثر دیپلماسی برای بازگشت کامل به اجرای برجام بهکار گرفت. موضوع فقط لغو تحریمهای ضد ایرانی نیست بلکه بازگشت به راستی آزمایی و نظارت کامل تحت توافق ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است که شامل پروتکل الحاقی است.» «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه هم در گفتوگویی با اشاره به اینکه دولت بایدن نشان دهد که قصدش برای بازگشت به برجام جدی است، تأکید کرد که روزنه نجات برای توافق هستهای هنوز بسته نشده است و شرط لازم، اجرای کامل و مداوم توافق هستهای از طرف تمامی اعضای آن است.
نشست فنی در آوریل
مدیرکل آژانس هم از تحولات جاری در شورای حکام پیرامون ایران استقبال کرد. «رافائل گروسی» که پیشتر از اعضای شورای حکام خواسته بود با خودداری از تشدید وضعیت تنش علیه ایران روند همکاری با کشورمان را در معرض خطر قرار ندهند، در گفتوگو با خبرنگاران ابراز امیدواری کرد تا مسائل باقیمانده حل و فصل شود. او به تفاهم موقت اخیر با ایران اشاره کرد و گفت که «تفاهم به دست آمده در ارتباط با عدم همکاری پادمانی و عدم اعلام مواد و تجهیزات هستهای در ایران است و ارتباطی با توقف پروتکل الحاقی از سوی ایران ندارد.»
«گروسی» با بیان اینکه ما به شورای حکام اطلاع دادهایم که ایران مقدار کمی فلز اورانیوم تولید کرده است و اطلاعات بیشتری در این باره نداریم، افزود: «ما تمام سؤالات را برای مقامات ایرانی مطرح خواهیم کرد و سپس خواهیم دید که همکاری آنها با آژانس چگونه خواهد بود.»
مدیرکل آژانس درخصوص حل مسائل ادعایی ابراز خوشبینی کرد و گفت: «برای همه مشخص است که این مسائل باید راهحلی داشته باشد. همه چیز به هم پیوسته است. اینها قسمتهای مختلف یک کل است.»
وی افزود که درصدد است تا گزارش خود درباره ایران را در نشست بعدی در ماه ژوئن به شورای حکام آژانس ارائه دهد. این امکان به گفته او وجود دارد که با گفتوگو درباره موضوعات مورد نظر یا تحولات سیاسی به وضعیت بهتری با ایران برسیم.
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم نشست اوایل آوریل ایران و آژانس را در راستای تعاملات فنی دو طرف و در چارچوب موضوعات پادمانی برشمرد. کمالوندی با اعلام استقبال ایران از این پیشنهاد آژانس در راستای حل و فصل برخی موضوعات افزوده است: «همواره تعاملات فنی بین ایران و آژانس، برقرار بوده و دو طرف به طور مستمر در حال کار و تعامل با یکدیگر هستند و در طول دو سال گذشته نیز، چندین نشست فنی در این خصوص برگزار کردهاند.» کمالوندی با بیان اینکه نشست پیش رو نیز در تداوم همین مسیر و در چارچوب موضوعات پادمانی بوده، اعلام کرد که نشست مزبور در سطح معاون مدیرکل برگزار خواهد شد.
کاظم غریب آبادی، سفیر ایران در آژانس در تشریح ابتکارات و اقدامات منتهی به انصراف از صدور قطعنامه گفت: «در تمام رایزنی ها، پیام ها و مکاتبات، به صراحت گفته شد که تصویب قطعنامه را اقدامی مخرب بر سر راه روابط و همکاری های ایران و آژانس میبینیم که از جمله، موجب توقف تفاهم مشترک اخیر ایران و آژانس نیز خواهد شد.»
ظریف: برجام قابل مذاکره دوباره نیست بزودی طرح اقدام سازنده را ارائه می کنم
خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع دیپلماتیک فرانسه گفته است که «ایران طی روزهای اخیر نشانههای امیدوارکنندهای در زمینه دیپلماسی هستهای و احیای مذاکرات غیررسمی در این ارتباط نشان داده است. این منبع دیپلماتیک با اشاره به مسأله هستهای ایران اعلام کرد: «امور در حال حرکت در مسیر درست هستند و ما نشانههای مثبتی این هفته و بخصوص در روزهای اخیر دریافت کردهایم.» رویترز در همین زمینه به نقل از این منابع دیپلماتیک نوشته که هدف سه کشور اروپایی از کنار گذاشتن طرح قطعنامه این بود که به دیپلماسی فرصتی دیگر داده شود و چشمانداز نشست غیررسمی هستهای صدمه نبیند. به گفته او هدف این است که همه طرفهای موضوع هستهای ایران پیش از آغاز نوروز به میز مذاکره آورده شوند. پیشتر ایران در واکنش به پیشنهاد حضور در مذاکراتی با حضور امریکا که از سوی اروپا صورت گرفت آن را رد و اعلام کرده بود که زمان برای این اقدام مناسب نیست. تلاش اروپا برای انجام مذاکراتی با حضور نماینده امریکا در حالی است که وندی شرمن اخیراً در جلسه بررسی صلاحیتش در کمیته روابط خارجی سنا برای پست قائم مقام وزارت خارجه مدعی شده است شرایط منطقه نسبت به زمان حصول و اجرای برجام تغییر پیدا کرده است.
ادعایی که تلویحاً لزوم گفتوگوی دوباره درباره توافق هسته ای را یادآور شده است. از این رو محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در حساب کاربریاش در توئیتر نوشت: «برجام قابل مذاکره مجدد نیست. اگر ۲۰۲۱ سال ۲۰۱۵ نیست، ۱۹۴۵ هم نیست. پس بیایید منشور سازمان ملل متحد را عوض کرده و حق وتو که این همه توسط امریکا مورد سوء استفاده قرار گرفته است را حذف کنیم. بیایید دست از ژست گرفتن که هر دوی ما از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ انجام دادیم برداشته و به اجرای برجام که هر دوی ما آن را امضا کردهایم، رو بیاوریم.»
ظریف همچنین در واکنش به اظهارات اخیر محسن رضایی در مصاحبه با فایننشال تایمز در مورد برجام و مذاکرات هسته ای در صفحه توئیترخود نوشت: «عرصه سیاسی ایران پویاست و مقامات نظرات متنوعی مطرح میکنند، اما آن نظرات نباید با سیاست رسمی دولت اشتباه گرفته شود. من، به عنوان وزیر خارجه و مذاکرهکننده ارشد هستهای ایران بزودی طرح اقدام سازنده و دقیق خودمان را ارائه خواهم کرد- البته از طریق کانالهای دیپلماتیک. تعهد-اقدام-جلسه.»
رضایی گفته بود: ایران آماده است به مذاکرات هسته ای با آمریکا و دیگر قدرت های جهان باز گردد اگر طرف های مقابل سیگنال واضحی بفرستند که تحریمها تا یکسال آینده برداشته میشود.
نخستین سالگرد درگذشت میرمحمدی برگزار شد
معتمد نظام، پیگیر امور مردم
گروه سیاسی/ آیین اولین سالگرد درگذشت مرحوم سیدمحمد میرمحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مشاور و دستیار ویژه دفتر مقام معظم رهبری، نماینده مردم قم در مجلس ششم و هفتم و استاد فقید دانشگاه علامه طباطبایی؛ سهشنبه ۱۲ اسفندماه در مجموعه سرچشمه تهران به صورت برخط برگزار شد. به گزارش «ایران» در این آیین علی لاریجانی مشاور رهبر معظم انقلاب و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجتالاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران، محمدجواد ایروانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و حجتالاسلام مسیح مهاجری مدیرمسئول روزنامه جمهوریاسلامی در بیان صفات و خصوصیات اخلاقی و مدیریتی مرحوم میرمحمدی و دیدگاههای وی سخنرانی کردند. در انتهای مراسم نیز حاج حسین شمسایی، شاعر و مداح اهلبیت نیز به مرثیهخوانی پرداخت. دکتر میرمحمدی که در سالروز تولد خود در ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت، از چهرههای معتمد رهبر معظم انقلاب به شمار میرفت که جزو حلقه اول حزب جمهوری اسلامی نیز بود.
لاریجانی: میرمحمدی مواضع حقطلبانه داشت
علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی در سخنان خود، با اشاره به اینکه از ابتدای انقلاب بار مسئولیت سنگینی برعهده مرحوم میرمحمدی بود، اظهار کرد: یکی از نکات بسیار مهم ، توجه به صراط مستقیم و به مسیر حقیقی انقلاب بود که در ایشان کاملاً بروز داشت.
او با بیان اینکه مسیر و مشرب او، پیروی از همان راهی بود که امام (ره) و مقام معظم رهبری پیشوای آن بودند، تصریح کرد: با وجود تشنجات سیاسی بالا در ابتدای انقلاب اسلامی که بعدها نیز بر حسب زمان و مقتضیات آن تکرار شد، ایشان همیشه یک مسیر روشن را از نظر سیاسی دنبال میکرد که همان مسیر صحیح انقلاب بود.
لاریجانی، میرمحمدی را شخصیت حقطلبی توصیف کرد که به همین خاطر در چارچوب یک دسته یا گروه نمیگنجید و افزود: چه در سالهای اخیر که در دفتر مقام معظم رهبری مسئولیتی داشت و چه در مسئولیتهای گذشته، در هر کسوتی ارتباطش را با مردم و طبقات مختلف حفظ میکرد و کسب نظر از آنان و پیگیری امور مختلف مردم را فراموش نمیکرد.
مشاور رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه ایشان تشریفات مقامات را برنمیتافت و دوست داشت با مردم زندگی کند و زیستشان این گونه باشد، گفت: واقعاً یکی از دوستان بسیار نادر ما بود. ایشان برای کشور و انقلاب زحمت زیادی کشید. در مسیر انقلاب تلاشهای نیکویی داشت.
نوبخت: دغدغه میرمحمدی، احیای تمدن اسلامی بود
محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز مرحوم میرمحمدی را از نظر اداری و علم مدیریت، فرد صاحب نظری توصیف کرد و درباره تجربه حضور او در مجلس ششم هم گفت: ضمن اینکه ایشان از شخصیتهای متدین و با اصل و نسب دینی و علمی بود، از نظر مشی سیاسی فراتر از جریانها قرار داشت. در آن ایام از مقبولیت ایشان همین بس که برای نایب رئیسی مجلس ششم که مجلس بسیار پر فراز و فرودی بود، در رأیگیری هیأت رئیسه، رأی بسیار بالایی را از نمایندگان کسب کرد که آن هم به خاطر شخصیت خودش بود.
او اضافه کرد: اتفاقاً در همان مجلس در اوج منازعات سیاسی که چیزی جز لطمه به کشور وارد نمیشد، ایشان با جمعی از دوستان تشکلی با عنوان «تشکل فراجناحی برای رسیدگی به مسائل اساسی کشور» را ایجاد کرد که نشان میداد با وجود جریانهای شناسنامهداری که فعال بودند، به عنوان فردی فراتر از جناحها عمل کرد.
نوبخت ادامه داد: دکتر میرمحمدی با وجود دانش و جایگاه رفیعی که در میان سران و مقامات عالی نظام داشت، در سیاست، مشی و هدف خود را که همان احیای تمدن اسلامی بود، از خاطر نبرد و با جمعی از شخصیتهای مذهبی و سیاسی برای تشکیل حزب تمدن اسلامی، فعالیت بسیار ارزشمندی داشت.
ابوترابی فرد: میرمحمدی چهار دهه مورد اعتماد رهبری بود
امام جمعه موقت تهران هم با بیان اینکه دکتر میرمحمدی نزدیک به چهار دهه مورد اعتماد رهبر معظم و فرزانه انقلاب اسلامی قرار داشت، اظهار کرد: آخرین مسئولیتی که از سوی رهبری معظم انقلاب اسلامی به ایشان واگذار شد، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که به عنوان کارشناسی کارآزموده، باتجربه، آشنا با حوزه قانونگذاری و دارای تجربه طولانی در فهم مسائل و مشکلات اجرایی در این نهاد فعالیت کند.
حجتالاسلام ابوترابی فرد، افزود: او به عنوان یک عنصر فعال، باانگیزه و تأثیرگذار با اندوختههایی که در اختیار داشت در موقعیتهای مختلف، ایفای نقش میکرد. این کارنامه ارزشمند و مؤثر همراه با سلامت، پاکدستی، صراحت کلام، ایستادگی بر اصول و مبانی و شالودههای فکری اعتقادی و سیاسی، راه را برای حرکت و پرواز او به سوی خدای سبحان هموار کرد.
نگاه جامع به اصل 44
محمدجواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم مرحوم میرمحمدی را انسانی پاکدامن، مدیر با شهامت، مهربان و صمیمی توصیف کرد که همیشه در جلسات نقطه نظرات خود را با صراحت و گاهی اوقات با استعاره و لطافت مطرح میکرد که حتی سخنان تلخ هم به شیرینی شنیده میشد و مورد توجه قرار میگرفت.
او، آن مرحوم را خستگیناپذیر، امیدوار و مصمم توصیف و تأکید کرد: با نگاه پر دامنه و پر عمق به حکومت و حکومتگری، نهاد دولت را باور داشت و از تفکرات لیبرالی که بعضاً در دنیا رایج شده، کاملاً بری بود و بر مسئولیتپذیری دولت نسبت به مردم خیلی اهتمام داشت. زیرا این مسئولیتپذیری بسیار مهم است و وظایف دولت را نسبت به مردم و جامعه سنگینتر میکند.
ایروانی اضافه کرد: او در این چارچوب در حوزه نظامهای نظارتی و نظام اداری که حکومت اسلامی باید برقرار کند صاحبنظر بود و کارهای مطالعاتی و پژوهشی زیادی داشت که این مطالعات و تفکرات خود را به صورت کتاب هم تألیف کرده بود. این نگاه ویژه به نظام اداری باعث شد تا در بررسیها و تهیه سیاستهای کلی نظام اداری که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند، سهم زیادی داشته باشد.
عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام با بیان اینکه در کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نگاه ایشان به اصل 44 قانون اساسی به خصوصیسازی محدود نمیشد، اظهار کرد: بلکه به جامعیت و کلیت اصل ۴۴ باور داشت و با شیوهای از خصوصیسازی که منجر به رانت یا بهرهمندی عدهای از آن شود، میانهای نداشت. نگاهش مقابل نگاه فرصتطلبان در این حوزه بود و مردمی کردن اقتصاد، مورد نظرش بود. کسی که دنبال مردمی کردن اقتصاد باشد، کارش سنگین است. او به پیشرفت اعتقاد داشت که همان رشد به همراه عدالت است بدین معنی که هم رشد باشد و هم نابرابری را تشدید نکند.
تأکید مسیح مهاجری بر رفتار فراجناحی مرحوم میرمحمدی
حجتالاسلام مسیح مهاجری ، مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی نیز در سخنان خود با بیان اینکه یکی از ویژگیهای ایشان این بود که می دانست دارد چه میکند، گفت: از همان ابتدای انقلاب وقتی حزب جمهوری اسلامی تشکیل شد در داخل تشکیلات حزب، ایشان در قسمت آرشیو مسئولیت داشت. در واقع ایشان آرشیو اسناد انقلاب اسلامی بود و با عمق مسائل انقلابی در آن دوران سر و کار داشت. به همین دلیل بود که وقتی حضرت آیتالله خامنهای رئیس جمهوری شدند ایشان را به عنوان رئیس دفتر رئیس جمهوری منصوب کردند.
او با بیان اینکه آن مرحوم مورد اعتماد بزرگان انقلاب، بزرگان علما و همه جناحهای سیاسی بود، افزود: ویژگی سوم مرحوم آقای میرمحمدی، درک ماورای جناحی ایشان بود. وقتی مسائل و اختلاف سلیقهای بین آیتالله هاشمی رفسنجانی و آیتالله خامنهای پیش آمد؛ ایشان با هر دو بود. چون تفکرش، تفکر ماورایی بود و میفهمید ارادت داشتن به هر دو بزرگوار، قابل جمع است. خیلیها این را نفهمیدند و هنوز هم نمیفهمند.
لاریجانی: میرمحمدی مواضع حقطلبانه داشت
علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی در سخنان خود، با اشاره به اینکه از ابتدای انقلاب بار مسئولیت سنگینی برعهده مرحوم میرمحمدی بود، اظهار کرد: یکی از نکات بسیار مهم ، توجه به صراط مستقیم و به مسیر حقیقی انقلاب بود که در ایشان کاملاً بروز داشت.
او با بیان اینکه مسیر و مشرب او، پیروی از همان راهی بود که امام (ره) و مقام معظم رهبری پیشوای آن بودند، تصریح کرد: با وجود تشنجات سیاسی بالا در ابتدای انقلاب اسلامی که بعدها نیز بر حسب زمان و مقتضیات آن تکرار شد، ایشان همیشه یک مسیر روشن را از نظر سیاسی دنبال میکرد که همان مسیر صحیح انقلاب بود.
لاریجانی، میرمحمدی را شخصیت حقطلبی توصیف کرد که به همین خاطر در چارچوب یک دسته یا گروه نمیگنجید و افزود: چه در سالهای اخیر که در دفتر مقام معظم رهبری مسئولیتی داشت و چه در مسئولیتهای گذشته، در هر کسوتی ارتباطش را با مردم و طبقات مختلف حفظ میکرد و کسب نظر از آنان و پیگیری امور مختلف مردم را فراموش نمیکرد.
مشاور رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه ایشان تشریفات مقامات را برنمیتافت و دوست داشت با مردم زندگی کند و زیستشان این گونه باشد، گفت: واقعاً یکی از دوستان بسیار نادر ما بود. ایشان برای کشور و انقلاب زحمت زیادی کشید. در مسیر انقلاب تلاشهای نیکویی داشت.
نوبخت: دغدغه میرمحمدی، احیای تمدن اسلامی بود
محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز مرحوم میرمحمدی را از نظر اداری و علم مدیریت، فرد صاحب نظری توصیف کرد و درباره تجربه حضور او در مجلس ششم هم گفت: ضمن اینکه ایشان از شخصیتهای متدین و با اصل و نسب دینی و علمی بود، از نظر مشی سیاسی فراتر از جریانها قرار داشت. در آن ایام از مقبولیت ایشان همین بس که برای نایب رئیسی مجلس ششم که مجلس بسیار پر فراز و فرودی بود، در رأیگیری هیأت رئیسه، رأی بسیار بالایی را از نمایندگان کسب کرد که آن هم به خاطر شخصیت خودش بود.
او اضافه کرد: اتفاقاً در همان مجلس در اوج منازعات سیاسی که چیزی جز لطمه به کشور وارد نمیشد، ایشان با جمعی از دوستان تشکلی با عنوان «تشکل فراجناحی برای رسیدگی به مسائل اساسی کشور» را ایجاد کرد که نشان میداد با وجود جریانهای شناسنامهداری که فعال بودند، به عنوان فردی فراتر از جناحها عمل کرد.
نوبخت ادامه داد: دکتر میرمحمدی با وجود دانش و جایگاه رفیعی که در میان سران و مقامات عالی نظام داشت، در سیاست، مشی و هدف خود را که همان احیای تمدن اسلامی بود، از خاطر نبرد و با جمعی از شخصیتهای مذهبی و سیاسی برای تشکیل حزب تمدن اسلامی، فعالیت بسیار ارزشمندی داشت.
ابوترابی فرد: میرمحمدی چهار دهه مورد اعتماد رهبری بود
امام جمعه موقت تهران هم با بیان اینکه دکتر میرمحمدی نزدیک به چهار دهه مورد اعتماد رهبر معظم و فرزانه انقلاب اسلامی قرار داشت، اظهار کرد: آخرین مسئولیتی که از سوی رهبری معظم انقلاب اسلامی به ایشان واگذار شد، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که به عنوان کارشناسی کارآزموده، باتجربه، آشنا با حوزه قانونگذاری و دارای تجربه طولانی در فهم مسائل و مشکلات اجرایی در این نهاد فعالیت کند.
حجتالاسلام ابوترابی فرد، افزود: او به عنوان یک عنصر فعال، باانگیزه و تأثیرگذار با اندوختههایی که در اختیار داشت در موقعیتهای مختلف، ایفای نقش میکرد. این کارنامه ارزشمند و مؤثر همراه با سلامت، پاکدستی، صراحت کلام، ایستادگی بر اصول و مبانی و شالودههای فکری اعتقادی و سیاسی، راه را برای حرکت و پرواز او به سوی خدای سبحان هموار کرد.
نگاه جامع به اصل 44
محمدجواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم مرحوم میرمحمدی را انسانی پاکدامن، مدیر با شهامت، مهربان و صمیمی توصیف کرد که همیشه در جلسات نقطه نظرات خود را با صراحت و گاهی اوقات با استعاره و لطافت مطرح میکرد که حتی سخنان تلخ هم به شیرینی شنیده میشد و مورد توجه قرار میگرفت.
او، آن مرحوم را خستگیناپذیر، امیدوار و مصمم توصیف و تأکید کرد: با نگاه پر دامنه و پر عمق به حکومت و حکومتگری، نهاد دولت را باور داشت و از تفکرات لیبرالی که بعضاً در دنیا رایج شده، کاملاً بری بود و بر مسئولیتپذیری دولت نسبت به مردم خیلی اهتمام داشت. زیرا این مسئولیتپذیری بسیار مهم است و وظایف دولت را نسبت به مردم و جامعه سنگینتر میکند.
ایروانی اضافه کرد: او در این چارچوب در حوزه نظامهای نظارتی و نظام اداری که حکومت اسلامی باید برقرار کند صاحبنظر بود و کارهای مطالعاتی و پژوهشی زیادی داشت که این مطالعات و تفکرات خود را به صورت کتاب هم تألیف کرده بود. این نگاه ویژه به نظام اداری باعث شد تا در بررسیها و تهیه سیاستهای کلی نظام اداری که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند، سهم زیادی داشته باشد.
عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام با بیان اینکه در کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نگاه ایشان به اصل 44 قانون اساسی به خصوصیسازی محدود نمیشد، اظهار کرد: بلکه به جامعیت و کلیت اصل ۴۴ باور داشت و با شیوهای از خصوصیسازی که منجر به رانت یا بهرهمندی عدهای از آن شود، میانهای نداشت. نگاهش مقابل نگاه فرصتطلبان در این حوزه بود و مردمی کردن اقتصاد، مورد نظرش بود. کسی که دنبال مردمی کردن اقتصاد باشد، کارش سنگین است. او به پیشرفت اعتقاد داشت که همان رشد به همراه عدالت است بدین معنی که هم رشد باشد و هم نابرابری را تشدید نکند.
تأکید مسیح مهاجری بر رفتار فراجناحی مرحوم میرمحمدی
حجتالاسلام مسیح مهاجری ، مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی نیز در سخنان خود با بیان اینکه یکی از ویژگیهای ایشان این بود که می دانست دارد چه میکند، گفت: از همان ابتدای انقلاب وقتی حزب جمهوری اسلامی تشکیل شد در داخل تشکیلات حزب، ایشان در قسمت آرشیو مسئولیت داشت. در واقع ایشان آرشیو اسناد انقلاب اسلامی بود و با عمق مسائل انقلابی در آن دوران سر و کار داشت. به همین دلیل بود که وقتی حضرت آیتالله خامنهای رئیس جمهوری شدند ایشان را به عنوان رئیس دفتر رئیس جمهوری منصوب کردند.
او با بیان اینکه آن مرحوم مورد اعتماد بزرگان انقلاب، بزرگان علما و همه جناحهای سیاسی بود، افزود: ویژگی سوم مرحوم آقای میرمحمدی، درک ماورای جناحی ایشان بود. وقتی مسائل و اختلاف سلیقهای بین آیتالله هاشمی رفسنجانی و آیتالله خامنهای پیش آمد؛ ایشان با هر دو بود. چون تفکرش، تفکر ماورایی بود و میفهمید ارادت داشتن به هر دو بزرگوار، قابل جمع است. خیلیها این را نفهمیدند و هنوز هم نمیفهمند.
اخبــــار
پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت «قاضی شیخ احمد الزین»
حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به آقای حاج سید حسن نصرالله، درگذشت عالم مجاهد قاضی شیخ احمد الزین رئیس هیأت امنای تجمع علمای مسلمین در لبنان را تسلیت گفتند. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر رهبر معظم انقلاب، متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسمالله الرحمن الرحیم
جناب حجتالاسلام آقای حاج سید حسن نصرالله دامت برکاته
خبر درگذشت عالم مجاهد قاضی شیخ احمد الزین رئیس هیأت امنای تجمع علمای مسلمین در لبنان را دریافت کردم. وظیفه خود میدانم این حادثه مولمه را به علمای معزز و بازماندگان و ارادتمندان و شاگردان ایشان در لبنان و سایر بلاد عموماً و جنابعالی خصوصاً، تسلیت بگویم. دفاع مسئولانه و عالمانه او از نهضت امام خمینی و از مقاومت علیه جبهه استکبار و صهیونیزم و همراهی با ثبات ایشان با مبارزات ضداستکباری ملتهای منطقه در طول سالیان طولانی، هیچگاه از خاطره تاریخ مقاومت نخواهد رفت. اینجانب ضمن تسلیت مجدد به مردم لبنان و خصوصاً به همراهان و همرزمان ایشان در تجمع علمای مسلمین لبنان، رحمت و غفران الهی را برای آن مرحوم از خداوند متعال خواستارم.
سید علی خامنهای / ۱۹ رجب ۱۴۴۲ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
حضرتی دبیرکل حزب اعتمادملی شد
با تأکید مهدی کروبی بر استعفا از دبیرکلی حزب اعتماد ملی، الیاس حضرتی به عنوان دبیرکل این حزب انتخاب شد .به گزارش ایسنا، بهدنبال استعفای مهدی کروبی برای چهارمین بار از دبیرکلی حزب اعتماد ملی، الیاس حضرتی به اتفاق آرای شورای مرکزی، بهعنوان دبیرکل حزب اعتماد ملی انتخاب شد.در جلسه دیروز شورای مرکزی اعتماد ملی، اعضای حزب با اکثریت آرا، مهدی کروبی را بهعنوان رهبر معنوی حزب انتخاب کردند.
همایش فصلی خانه احزاب در وزارت کشور
همایش فصلی خانه احزاب ایران دیروز با حضور دبیران کل و نمایندگانی از احزاب کشور و با موضوع «نقش احزاب در انتخابات ۱۴۰۰» بههمت دبیرخانه خانه احزاب ایران و به میزبانی وزارت کشور برگزار شد. بهگزارش پایگاه اطلاعرسانی وزارت کشور؛ همایش فصلی خانه احزاب ایران با رعایت دقیق تمامی پروتکلهای بهداشتی و با حضور رحمانی فضلی وزیر کشور، جمال عرف معاون سیاسی وزارت کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور، شهابالدین صدر ریاست دورهای خانه احزاب ایران، اعضای هیأت رئیسه و شورای مرکزی خانه احزاب با موضوع «نقش احزاب در انتخابات ۱۴۰۰» بههمت دبیرخانه خانه احزاب ایران و به میزبانی وزارت کشور برگزار شد. در این همایش که با حضور دبیران کل و نمایندگانی از احزاب کشور و با موضوع «نقش احزاب در انتخابات ۱۴۰۰» برگزار شد نمایندگان فراکسیونهای سه گانه اصلاحطلب، اصولگرا و مستقل و اعتدال خانه احزاب ایران در سخنانی به ارائه نظرات و دیدگاههای طیف متبوع خود پرداختند. در این همایش همچنین دکتر زالی رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران نکاتی را در خصوص شرایط برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ با توجه به تداوم شیوع بیماری کرونا مطرح کرد.
رحمانی فضلی وزیر کشور سخنران اختتامیه این همایش بود.
این روزها و الزامات سیاستگذاری داخلی و خارجی
ادامه از صفحه اول
و راهبرد سیاست خارجی هم باید عدم اجازه تعرض به حاکمیت ملی، گرفتن سهم بیشتر از اقتصاد جهانی، ارتقای جایگاه کشور و ایجاد نقش در تولید جهانی و داشتن سهم بیشتر در وابستگیهای متقابل باشد.
ما نیازمندیم که در سیاست داخلی ایجاد فضایی آرام و گسترش تسهیلگری برای کنش اجتماعی مردم و نیز در عرصه اقتصادی مقاوم کردن اقتصاد همزمان با تلاش برای رشد و توسعه را دنبال کنیم. هم زیرساختهای رشد و توسعه و اقتصاد را گسترش دهیم و هم زیرساختهای امنیت روانی، آسایش و معیشت قابل قبول را تأمین کنیم و به نحوی سیاستگذاری خارجی صورت گیرد که نحوه حضور در عرصه جهانی مقوم تأمین رفاه و آسایش مردم و توسعه اقتصادی در داخل کشور شود. اتفاقاً در شرایط فعلی ایران، مقابله با تحریمهای ضد انسانی در همین چارچوب قابل تفهیم است. به نوعی سیاستهای ضد تحریمی، تأمین امنیت فیزیکی مردم در برابر خطر تروریسم و جنگ و همینطور تأمین سلامت مردم بخصوص در سال اخیر در برابر پاندمی ویروس کرونا را دنبال میکند. هدف بنیادین سیاست خارجی باید کمک به تأمین این اهداف باشد.
به اعتباری این هدف باید منجر به بهرهمندی از یک زندگی امن، مرفه و سالم براساس آنچه که مردم شایسته و سزاوار برخورداری از آن هستند شود. بر مبنای همین اعتقاد راسخ بود که دولت از نخستین روزهای آغاز به کار خود در سال ۹۲ به میدان رفع تحریمها از راه مذاکرات چندجانبه با ۱+۵ با حمایت و هدایت مقام معظم رهبری قدم گذاشت. ما نزدیک به دو سال بعد از آن تاریخ موفق به توافقی شدیم که ضمن پاسداشت همه دستاوردهای صنعت صلحآمیز هستهای به این بحران جعلی خاتمه میداد و حلقه امنیتیسازی ایران را که صدمات بیشماری به حیات ملی ایران و زندگی روزمره ایرانیان وارد کرده بود، با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد در هم شکست و آینده مبهمی که کشورمان با وارد شدن به فصل هفتم منشور ملل متحد انتظار آن را میکشید به آینده روشن تبدیل کرد. رژیم ترامپ با فریب خوردن از کسانی که از اولین روزهای انعقاد برجام رخداد پیش آمده را برباد دهنده آرزوهای پلیدشان برای مردم ایران میدیدند، راهی شیطانی را انتخاب کرد که در نهایت به نتیجهای جز انزوای بینالمللی امریکا در نهادها و سازمانهایی که روزگاری خود مؤسس آنها بود، نرسید. هرچند رفتارهای غیرمتعارف و غیرعقلانی و ظالمانه ترامپ هزینههای سنگینی به اقتصاد مردم ما تحمیل کرد اما کوچکترین موفقیتی در شکستن کمر استقلال و استقامت ملی ما که از اراده برای تعیین حق سرنوشت یک تمدن کهن برمیخیزد، نداشت.
در این سالها بحثها و مجادلات نظری زیادی درباره جهتگیری سیاست خارجی و کاربرد ابزارها در خدمت اهداف را شاهد بودیم که نقطه اتکای نظری همه آنها به نوعی به خواست مردم بازمیگردد. درحالی که بدون هیچگونه وابستگی عمیق بین سیاستگذاریهای داخلی و خارجی و درکی از تحولات جهان، و نیز «درونزایی» و «برونگرایی» در اقتصاد، سیاستگذاریهایی که نتیجه آن اهداف پیش گفته باشد محقق نخواهد شد. برای مثال گاهی میشنوم عدهای چنان از افزایش تولید داخل سخن میگویند که گویی نه هیچ تصور درستی از بازار و رقابتهای جهانی مبتنی بر تکنولوژی و کنش سیاسی دولتها دارند و نه درک درستی از روندهای اقتصادی داخلی و خارجی و قاعدههای بازی جهانی برای کسب فرصتها. در یک اظهارنظر عجیب مشاهده کردم که در یک محاسبه اقتصادی گویی کشورهای همسایه را بخشی از نظام مالی و سیاسی داخل تصور میکردند. اما واقعیتهای موجود میطلبد در این ماههای حساس که تصمیمات بزرگی پیش روی ملت ایران است، ضرورتهای سیاستهای داخلی و خارجی را توأمان دید. دیدگاههایی که کارشناسان اقتصادی و سیاست خارجی دولت در ارتباط با شکستن تحریم و حضور در نظام مالی جهانی «افایتیاف» دارند با چنین برداشت توأمانی از ضرورتهای سیاست خارجی و داخلی ارائه و عنوان میشود. بنابراین تصمیم نهایی درباره مذاکره و جهت دادن به سیاست خارجی ارتباط وثیقی با پویاییهای سیاست داخلی و فهم ما از الزامات و ضرورتهای دیپلماسی و مذاکره دارد.
و راهبرد سیاست خارجی هم باید عدم اجازه تعرض به حاکمیت ملی، گرفتن سهم بیشتر از اقتصاد جهانی، ارتقای جایگاه کشور و ایجاد نقش در تولید جهانی و داشتن سهم بیشتر در وابستگیهای متقابل باشد.
ما نیازمندیم که در سیاست داخلی ایجاد فضایی آرام و گسترش تسهیلگری برای کنش اجتماعی مردم و نیز در عرصه اقتصادی مقاوم کردن اقتصاد همزمان با تلاش برای رشد و توسعه را دنبال کنیم. هم زیرساختهای رشد و توسعه و اقتصاد را گسترش دهیم و هم زیرساختهای امنیت روانی، آسایش و معیشت قابل قبول را تأمین کنیم و به نحوی سیاستگذاری خارجی صورت گیرد که نحوه حضور در عرصه جهانی مقوم تأمین رفاه و آسایش مردم و توسعه اقتصادی در داخل کشور شود. اتفاقاً در شرایط فعلی ایران، مقابله با تحریمهای ضد انسانی در همین چارچوب قابل تفهیم است. به نوعی سیاستهای ضد تحریمی، تأمین امنیت فیزیکی مردم در برابر خطر تروریسم و جنگ و همینطور تأمین سلامت مردم بخصوص در سال اخیر در برابر پاندمی ویروس کرونا را دنبال میکند. هدف بنیادین سیاست خارجی باید کمک به تأمین این اهداف باشد.
به اعتباری این هدف باید منجر به بهرهمندی از یک زندگی امن، مرفه و سالم براساس آنچه که مردم شایسته و سزاوار برخورداری از آن هستند شود. بر مبنای همین اعتقاد راسخ بود که دولت از نخستین روزهای آغاز به کار خود در سال ۹۲ به میدان رفع تحریمها از راه مذاکرات چندجانبه با ۱+۵ با حمایت و هدایت مقام معظم رهبری قدم گذاشت. ما نزدیک به دو سال بعد از آن تاریخ موفق به توافقی شدیم که ضمن پاسداشت همه دستاوردهای صنعت صلحآمیز هستهای به این بحران جعلی خاتمه میداد و حلقه امنیتیسازی ایران را که صدمات بیشماری به حیات ملی ایران و زندگی روزمره ایرانیان وارد کرده بود، با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد در هم شکست و آینده مبهمی که کشورمان با وارد شدن به فصل هفتم منشور ملل متحد انتظار آن را میکشید به آینده روشن تبدیل کرد. رژیم ترامپ با فریب خوردن از کسانی که از اولین روزهای انعقاد برجام رخداد پیش آمده را برباد دهنده آرزوهای پلیدشان برای مردم ایران میدیدند، راهی شیطانی را انتخاب کرد که در نهایت به نتیجهای جز انزوای بینالمللی امریکا در نهادها و سازمانهایی که روزگاری خود مؤسس آنها بود، نرسید. هرچند رفتارهای غیرمتعارف و غیرعقلانی و ظالمانه ترامپ هزینههای سنگینی به اقتصاد مردم ما تحمیل کرد اما کوچکترین موفقیتی در شکستن کمر استقلال و استقامت ملی ما که از اراده برای تعیین حق سرنوشت یک تمدن کهن برمیخیزد، نداشت.
در این سالها بحثها و مجادلات نظری زیادی درباره جهتگیری سیاست خارجی و کاربرد ابزارها در خدمت اهداف را شاهد بودیم که نقطه اتکای نظری همه آنها به نوعی به خواست مردم بازمیگردد. درحالی که بدون هیچگونه وابستگی عمیق بین سیاستگذاریهای داخلی و خارجی و درکی از تحولات جهان، و نیز «درونزایی» و «برونگرایی» در اقتصاد، سیاستگذاریهایی که نتیجه آن اهداف پیش گفته باشد محقق نخواهد شد. برای مثال گاهی میشنوم عدهای چنان از افزایش تولید داخل سخن میگویند که گویی نه هیچ تصور درستی از بازار و رقابتهای جهانی مبتنی بر تکنولوژی و کنش سیاسی دولتها دارند و نه درک درستی از روندهای اقتصادی داخلی و خارجی و قاعدههای بازی جهانی برای کسب فرصتها. در یک اظهارنظر عجیب مشاهده کردم که در یک محاسبه اقتصادی گویی کشورهای همسایه را بخشی از نظام مالی و سیاسی داخل تصور میکردند. اما واقعیتهای موجود میطلبد در این ماههای حساس که تصمیمات بزرگی پیش روی ملت ایران است، ضرورتهای سیاستهای داخلی و خارجی را توأمان دید. دیدگاههایی که کارشناسان اقتصادی و سیاست خارجی دولت در ارتباط با شکستن تحریم و حضور در نظام مالی جهانی «افایتیاف» دارند با چنین برداشت توأمانی از ضرورتهای سیاست خارجی و داخلی ارائه و عنوان میشود. بنابراین تصمیم نهایی درباره مذاکره و جهت دادن به سیاست خارجی ارتباط وثیقی با پویاییهای سیاست داخلی و فهم ما از الزامات و ضرورتهای دیپلماسی و مذاکره دارد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
فرصت دوباره به دیپلماسی
-
معتمد نظام، پیگیر امور مردم
-
اخبــــار
-
این روزها و الزامات سیاستگذاری داخلی و خارجی
اخبارایران آنلاین