فرانسه دوباره میزبان آثار کیارستمی شد
مرکز ملی فرهنگی و هنری «ژرژ پمپیدو» در پاریس کارش را پس از پایان قرنطینه در فرانسه با برگزاری برنامه بزرگداشتی مفصل برای عباس کیارستمی، هنرمند فقید ایرانی، آغاز کرد.
این برنامه که «عباس کیارستمی، مسیرهای آزادی» نام دارد مروری است بر آثار و دستاوردهای سینمایی و هنری عباس کیارستمی و براساس برنامه اعلام شده، قرار است در این مدت ۴۶ فیلم کوتاه و بلند از ساختههای عباس کیارستمی اکران شود. تعدادی از آنها با استفاده از فناوری دیجیتالی ترمیم شدهاند و کیفیت بسیار بهتری نسبت به گذشته دارند.
از ایران هم فیلم «همراه با باد» به کارگردانی مهدی شادی زاده و تهیه کنندگی علیرضا شادیزاده اکران می شود که مستندی است در ارتباط با وجوه مختلف کارنامه عباس کیارستمی.
البته اکران فیلم تنها برنامه این بزرگداشت ویژه نیست و نمایشگاهی هم با نام «خانه دوست کجاست» در این مرکز ملی فرهنگی و هنری برپا می شود که شامل مجموعهای از عکسها و چیدمانهای دیده نشده کیارستمی است. بزرگداشت و برنامه مرور آثار کیارستمی با همکاری مرکز ژرژ پمپیدو، شرکت فیلمسازی «امکا۲» که تهیهکننده و توزیع کننده فیلمهای این هنرمند بود و بنیاد عباس کیارستمی برگزار میشود. البته قرار بود آوریل سال گذشته میلادی مرکز ژرژ پمپیدو میزبان این برنامه باشد ولی به دلیل همهگیری ویروس کرونا و تعطیلی مرکز ملی فرهنگی و هنری ژرژ پمپیدو به تعویق افتاد.پس از پایان قرنطینه و بازگشایی مراکز فرهنگی فرانسه، بزرگداشت عباس کیارستمی هم از ۱۹ مه (29 اردیبهشت) آغاز شده و تا ۲۶ جولای
(4 مرداد) ادامه دارد.
کارگردانهای جوان تئاتر در گفتوگو با «ایران» از اجرا در روزهای سخت میگویند
با تئاتر معنا میشویم
محسن بوالحسنی
خبرنگار
بعد از فروکش کردن موج چهارم کرونا و نارنجی شدن وضعیت بسیاری از استانها در کشور، مراکز فرهنگی از جمله سالنهای نمایش اجازه پیدا کردند که کار خود را از سر بگیرند. در این بین، در شهر تهران، گروههای تئاتری در 9 تماشاخانه کار خود را با وجود مشکلات بسیاری که کرونا پیش پای تئاتر گذاشته روی صحنه بردند. اکثر کارگردانهایی که این شبها اثری روی صحنه میبرند از جمله کارگردانهای جوان و آتیهدار تئاتر کشور هستند و البته در کنار این جوانی باید تجربه را به پرونده کاری آنها الصاق کرد و این جوانی و تجربه، آنها را در مواجهه با کرونا فعلاً پیروز کرده تا ریسک اجرا در روزهای بحران را بپذیرند و با عشق رو در روی مردم هنرنمایی کنند. به هر روی؛ «مرز»، «جمجمهای در کانمارا»، «شب/ خارجی/ یرما»، «سگ زندگی»، «هیپنوتیزم»، «خانواده گومیدان»، «سگک»، «هار»، «لوله»، «بوی گوشت آدمیزاد»، «مرفی»، «جنگ و صلح»، کنسرتنمایش «مرگ گرم» و «گناه» ۱۴ نمایشی هستند که این روزها در تماشاخانههای تهران روی صحنه میروند.
این دِین ما به مردم است
محمدرضا عطاییفر کارگردان کنسرتنمایش «مرگ گرم» که از ۲۸ اردیبهشت ماه و از ساعت ۱۸ در سالن قشقایی کار خود را روی صحنه میبرد درباره تجربه اجرا در چنین روزهایی به «ایران» میگوید: «همانطور که همه میدانیم این روزها جامعه ما با چالشهای بسیاری روبهروست و در این وضعیت نمیشود که در خانه نشست و هیچ کاری نکرد. ما میخواستیم در چنین شرایطی دین خود را بهعنوان هنرمند به مردم ادا کنیم تا بتوانیم بخشی از اوقات فراغت آنها را پر کنیم البته نه صرفاً یکنوع وقت گذرانی پوچ بلکه تمام سعی نمایش ما و عوامل آن این است که در قالب و طی این مسیر، فرهنگسازی هم بکنیم و به اندازه خود چیزی بگوییم که درد مخاطب داشته باشیم. در این بین، مردم هم استقبال بسیار خوبی از نمایش داشتند و طی دو هفته اخیر، تمام بلیتهای کار فروش رفت و ما واقعاً قدردان مردم هستیم.» عطاییفر درباره مسائل و مشکلات پیش راه و دغدغههایش نیز میگوید: «ما هشت ماه تمرین داشتیم و چندین نوبت به دلایل شرایط کرونایی اجرایمان متوقف شد و خیلی خودمانی میتوانم بگویم مصیبتهای فراوانی کشیدیم تا روی صحنه برویم؛ اما مردم واقعاً با استقبال و نظرات شان خستگی را از تن ما هر شب و هر شب درمیآورند. ما با هزینه خودمان تست کرونا دادیم تا خیالمان از بابت اجرا و مردمی که میآیند و میهمان نمایش ما میشوند راحت باشد و حتماً میدانید که چنین هزینهای برای هنرمند تئاتری که با مشکلات عدیده مالی روبهروست چه کار سخت و دشواری است. به هر صورت ما این کار را انجام دادیم چون وظیفه و رسالت خود میدانستیم و مردم هم همراهی کردند و ما را تنها نگذاشتند و پای نمایشی نشستند که درد جامعه و مشکلات مردم را بازگو میکند و آنها همراه این داستان، میخندند، گریه میکنند و با اندوختهای از هنر از سالن خارج میشوند. ما انتظار داریم که مسئولان امر هم در این راه کمک کنند و بیش از پیش و بهصورت عملی به نقش فرهنگ در جامعه ایمان داشته باشند تا به مدد فرهنگ بتوانیم زخمهای جامعه را ترمیم کنیم و روزگار بهتری برای نسلهای آینده بسازیم. ما وظیفه خود را انجام دادیم و هرچه در توان داشتیم روی صحنه آوردیم تا این چراغ و این مردم تنها نمانند و به حیاتی در آینده، امیدوار باشیم.»
چارهای جز امیدواری نداریم
مهدی رضایی و مهدی خالدی هم این شبها ساعت ۱۹:۳۰ در عمارت نوفل لوشاتو، نمایش «شب بیست و یکم» را روی صحنه میبرند. رضایی درباره تجربه اجرای نمایش در روزهای سخت به «ایران» میگوید: «در وهله اول خود ما به لحاظ روحی به این کار نیاز داشتیم و اگر از هنرمند، هنرش را بگیرید واقعاً دیگر چیزی از او باقی نمیماند و ما هم بدون تئاتر معنایی نداریم و این ریسک را پذیرفتیم که با رعایت تمام اصول و پروتکلهای بهداشتی چه برای خود و چه برای مخاطبان این کار را که حاصل چندین ماه تمرین و چندین ماه تعطیلی بود، روی صحنه ببریم. بهدلیل شرایط هم متنی ساده از جناب استادمحمد انتخاب کردیم که مردم با آن ارتباط برقرار کنند و خدا رو شکر این اتفاق هم افتاد و از روند اجرا راضی هستیم. البته اجرای ما در واقع از 8 فروردین آغاز شد ولی بهدلیل تعطیلیها، اجرای مستمری نداشتیم و امیدواریم این روند، دیگر دچار توقف و تعطیلی نشود.» او درباره استقبال مردم و شرایط همکاری تماشاخانه با او بهعنوان کارگردان هم میگوید: «همانطور که گفتم ما تا جایی که در توان داشتیم همه چیز را با دقت پیش بردیم و همه گروه تا پیش از روی صحنه رفتن ماسک دارند و عوامل پشت صحنه هم همینطور. همه جا ضدعفونی میشود و همه تمهیدات اندیشیده شده اجرایی میشود و مردم هم بشدت رعایت میکنند. کاری که ما روی صحنه میبریم پیشنهاد خود عمارت نوفللوشاتو است و در واقع تهیهکننده؛ اگر نبود این مسأله واقعاً نمیتوانستیم از پس هزینه اجاره سالنی بربیاییم و در این وضعیت کار دوصدچندان سخت میشد. بههر روی فکر میکنم ما چارهای جز امیدواری نداریم و با همین امیدواری پیش میرویم تا بلکه روزهای بهتری از راه برسد.»
طرح دردسرساز یک پردیس سینمایی تکذیب شد
فیلم دیدن در فضایی عاشقانه با قلیان!
فرهنگی/ «دو نفره و عاشقانه، قلیونتم سفارش میدی میبری تو سینما» این گزاره احتمالاً صفت عجیبترین رخداد در سالهای کرونایی سینما سینمای ایران را از آن خود کرده و حفظ خواهد کرد. تصمیم غیرمعمول یک پردیس سینمایی برای جذب مخاطب بهجای این که ابتکاری نجات دهنده شود به اقدامی پردردسر بدل شد. شامگاه جمعه سینما دیلی با انتشار اطلاعیهای از پردیس سینمایی شهرک اعلام کرد که این پردیس در راهکاری برای برون رفت از بحران مخاطب سراغ اکرانهای محدود و خانوادگی و حتی دو نفره و عاشقانه با قلیان رفته است. طبق اطلاعات منتشر شده این پردیس برای اکران اختصاصی بالای 20 نفر، نفری ۵۰هزار تومان، بین 10 تا 20 نفر، نفری ۱۰۰هزار تومان، زیر 10 نفر نفری ۱۷۰هزار تومان و اما دو نفره و عاشقانه نفری ۲۵۰هزار تومان در نظر گرفته است. در روزهایی که به خاطر شیوع کرونا استعمال قلیان حتی در رستورانها ممنوع است در بخشی از این اطلاعیه ذکر شده: «قلیونتم سفارش میدی میبری تو سینما»
با وجود سیستم نظارتی دستگاههای مربوطه اتخاذ چنین تصمیمی و اطلاعرسانی درباره آن عجیب و حتی در نگاه اول شوخی بهنظر میرسید. استعمال هرگونه دخانیات حتی سیگار در سالنهای سینما ممنوع است و طبق استانداردهای سالنسازی، سالنهای سینما به آژیر و سیستمهای اطفای حریق مجهز هستند و در صورت مشاهده کمترین دود این سیستمها فعال میشوند.
«این حرفها درست نیست. قلیان کجا بود؟! این خبر صحت ندارد.» این عبارات اولین واکنش به تأیید یا تکذیب این خبر بود. محمدرضا صابری دبیر انجمن سینماداران اگر چه در گفتوگویی با باشگاه خبرنگاران، خبر استعمال قلیان در سینماها را تکذیب کرد اما در ادامه انتشار ویدئویی از استوری صفحه اینستاگرام پردیس سینمایی شهرک، صحت انتشار چنین اطلاعیهای را تأیید کرد.
امیر پدرام علیزاده مالک سینما شهرک در گفتوگویی با «ایران» انتشار این اطلاعیه را تأیید کرده و در عین حال آن را حاصل یک اشتباه در تبلیغ و فضاسازی رسانهای عنوان میکند. او در توضیحات تکمیلی میگوید: «به دنبال راهکاری برای جذب مخاطب بودیم. بههمین منظور از اوایل هفته گذشته یک گروه ایدهپرداز به تیم اجرایی اضافه شد، با تعدادی بلاگر اینستاگرامی که با فیلمسازان و پخشکنندههای سینما ارتباط داشت. قرار بود در ساعاتی که مخاطب نداریم کلاس آموزشی و برنامههای فرهنگی برگزار کنند، تئاتر اجرا کنند، سریالهای شبکه نمایش خانگی را بخریم و در سالن نمایش بدهیم. ادمین این گروه اطلاعیهای در استوری منتشر کرد که استفاده از دو کلمه در آن حساسیتبرانگیز بود. تذکر دادم که کلمه عاشقانه و استعمال قلیان حذف شود. استوری 10 صبح حذف شد اما انتشار آن در یک سایت سینمایی خبرساز شد.»
او تأکید میکند که تاکنون چنین برنامهای در این پردیس اجرایی نشده است: «همانطور که در این اطلاعیه ذکر شده تمام برنامهریزیها برای بعد از 15 خرداد بود. قرار بود در این مدت تقاضای تغییر کاربری بدهیم و برای تابستان برنامههایمان را اجرا کنیم. سالن من به سرور وصل است مگر میشود با سیدی و فلش فیلم پخش کنم. الان در رستورانها هم به خاطر کرونا حق استفاده از قلیان را نداریم. از صبح به دهها ارگان دولتی و غیردولتی پاسخ پس میدهم و تیمهای نظارتی را همراهی میکنم.»
علیزاده در ادامه میافزاید: «بهدنبال طرحی برای زنده شدن سینما و جان گرفتن سالنها بودیم. دو سال است که سینما مرده و هیچ درآمدی از سالن سینما نداریم. تعطیلی سالنهای سینما، فود کورتها و رستورانهای همجوار سالنها را هم به تعطیلی کشانده است. من مالک خصوصی هستم. نه به حوزه هنری وابسته هستم و نه وابسته به شهرداری، باید هزینه آب و برق و دستمزد کارمندان را بدهم. در حالی که از ابتدای سال 10 بلیت هم نفروختهایم.»
در سالهای سخت اکران و ایام بیرونقی گیشه سینما برخی از سالنهای سینما برای همیشه از نمایش فیلم خداحافظی کردند و تغییر کاربری دادند تا شاید به قول معروف با اقدام بموقع جلوی ضرر بیشتر را بگیرند و به منفعت برسند. کرونا به اقتصاد سینما ضربه زده و صاحبان سالنهای سینما در خط مقدم بحران اقتصادی هستند. با وجود آغاز فعالیت سالنهای سینما، صاحبان فیلمهای پرفروش میل و انگیزهای برای اکران فیلمهایشان ندارند و نه از سوی صنف و نه از سوی مدیران برنامهای برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر ارائه نشده است. با این همه اما برای کشاندن مخاطب به سینما نمیتوان به ابزار غیرفرهنگی متوسل شد.
تفاهمنامه مبادلات و همکاریهای سینمایی میان سازمان ملی فیلم چین و سازمان امور سینمایی و سمعی بصری جمهوری اسلامی ایران در جهت توسعه و تحکیم همکاریهای سینمایی دوکشور امضا شد. هدف از امضای این تفاهمنامه، ایجاد زمینه فعالیت سینمایی در قالب تولید مشترک در آینده همکاری دو کشور است. در ماده یک این تفاهمنامه تصریح شده است: طرفین در زمینه تبادل، نمایش و عرضه تجاری آثار سینمایی یکدیگر، با توجه به ظرفیتهای موجود و قوانین و مقررات کشورهای متبوع اقدام خواهند کرد. /روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
استودیوهای بزرگ فیلمسازی در امریکا که در یک سال گذشته به دلیل تبعات ناشی از شیوع کرونا بارها از اکران بزرگترین فیلمهای گیشهپسند خود منصرف شدند، در چند ماه آینده با تکیه بر واکسیناسیون گسترده و بازگشایی سینماهای بیشتری در این کشور، برای اکران مهمترین فیلمهای خود آماده میشوند./ایرنا
نمایشگاه عکسهای کلیساهای ارامنه در ایران با عنوان «ایران پرگهر» بهشکل مجازی در نگارخانه کمیسیون ملی یونسکو- ایران افتتاح میشود. نمایشگاه عکسهای کلیساهای ارامنه در ایران با آثاری از ابراهیم خادم بیات روایت تصویری از سه کلیسای مریم مقدس در ماکو، تادئوس مقدس در شمال شرقی شهرستان چالدران و استفانوس مقدس در غرب شهر جلفا است که سال ۲۰۰۸ این مجموعه کلیساها در فهرست جهانی میراث فرهنگی ملموس در یونسکو ثبت شدند./ روابط عمومی یونسکو
رایا نصیری کارگردان مستند «بچههای محله شیرآباد» معتقد است خودسانسوری بزرگترین رنج مستندسازان است./مهر
فیلمهای سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با هدف ایمنی حداکثری مخاطبان این رویداد، در دو سالن سینمایی روباز به نمایش درخواهد آمد./ هنرآنلاین
کتاب «ستارههای بلوچ»، خاطرات عباس نارویی، روحانی مدافع حرم از حضور نبویون در نبرد سوریه منتشر شد./ایسنا
جشنواره جهانی داستاننویسان فارسیزبان جهان با موضوع بیماری کووید-۱۹ با عنوان «داستان ما و کرونا» در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار میشود./ روابط عمومی خانه کتاب
«نور طبیعی» به کارگردانی دِنِژ ناگ، کارگردان دارنده خرس نقرهای برلین، در بخش سینمای سعادت سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر روی پرده میرود./ ایرنا
کتاب «عنصری» از مجموعه تاریخ و ادبیات ایران نوشته محمد دهقانی منتشر شد./ ایسنا
انیمیشن «پیتر خرگوشه ۲» با بیش از ۵۵۷ هزار دلار فروش در دو روز، فهرست پرفروشترینهای فیلمهای گیشه انگلیس را فتح کرد./ ایرنا
مجموعه داستان «اقیانوس را نشانم بده» نوشته بابی آن مسون با ترجمه مریم سلطانی منتشر شده است./ایسنا
همزمان با بازگشایی سالنهای سینما در فرانسه، «یلدا» سومین ساخته بلند مسعود بخشی پس از ماهها تعطیلی سینماها، برای دومین بار روی پرده رفت. /ایسنا
از جشنوارههای موسیقی ایران چه خبر!
فرهنگی/ دو ماه ازسال 1400 میگذرد و برگزارکنندگان بزرگترین جشنوارههای موسیقی ایران درنظر دارند ازهمان ابتدای سال برنامهریزیهای خود را برای مهمترین رویدادهای موسیقی ایران چون جشنواره فجر، نواحی و جوان اعلام کنند و فراخوانهای هر یک درحال انتشاراست.این درحالی است که سال گذشته کرونا موجب شد بررسیهای مختلفی برای نوع برگزاری جشنوارهها (بهصورت آنلاین یا حضوری)طراحی شود.
پیشنهاد برگزاری جشنوار موسیقی نواحی در کرمان به مدت سه سال
اما در دومین جلسه ستاد اجرایی چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران که روز گذشته با حضورمحمد اللهیاری فومنی مدیرکل دفتر موسیقی، محمدعلی مرآتی دبیر چهاردهمین جشنواره موسیقی، علی نیکنام انزابی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، محمدرضا علیزاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و وحید محمدی معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، سورج یاسایی مسئول انجمن موسیقی کرمان و سلطانی رئیس گروه هنری اداره کل ارشاد کرمان بهصورت مجازی برگزار شد، صحبت از پیشنویس تفاهمنامه بین استاندار استان کرمان و معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که به گفته وحید محمدی در این تفاهمنامه پیشنهاد برگزاری جشنوار موسیقی نواحی در استان کرمان به مدت سه سال مطرح شده است.
محمدعلی مرآتی دبیر جشنواره نیز فراخوانی را که در شورای سیاستگذاری نهایی شده است قرائت کرد که در این فراخوان زمان برگزاری چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی مصادف با هفته وحدت سالجاری پیشبینی شده است. تم اصلی این دوره از جشنواره نیز به منظور جذب حداکثری هنرمندان شاخص این حوزه، «وحدت در کثرت موسیقایی اقوام بر اساس محورهای سنت، اصالت و آفرینشهای درون قومی و بین قومی» در نظر گرفته شد.
به گفته مرآتی چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی در ۲ بخش اجرای صحنهای و مقالات پژوهشی برگزار میشود. این جشنواره ژانرمحور نیست و امکان حضور برای همه انواع موسیقیهای آوازی وسازی شاخص را فراهم میآورد. مهلت ارسال آثار هم تا ۱۵ شهریورماه پیشبینی شده است.
انتشار فراخوان پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان
از سوی دیگر فراخوان پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، با اضافه شدن بخش آهنگسازی، در بخشهای موسیقی نواحی ایران، موسیقی دستگاهی و موسیقی کلاسیک منتشر شد.این دوره به دبیری هومان اسعدی و مشارکت گسترده استادان موسیقی کشور بهصورت مجازی و در چهار بخش «موسیقی دستگاهی ایران»، «موسیقی کلاسیک»، «موسیقی نواحی ایران» و «آهنگسازی» برگزار میشود.
طبق این فراخوان در بخش «موسیقی دستگاهی ایران» خوانندگان و نوازندگان سازهای تار، تنبک، دف، سنتور، سهتار، عود، قانون، کمانچه، نی؛ در بخش «موسیقی کلاسیک» نوازندگان سازهای اُبوا، پیانو، ترومبون، ترومپت، فلوت، کلارینت، کنترباس، گیتار، ویولن، ویولنسل، ویولا، هورن؛ و در بخش «موسیقی نواحی ایران» خوانندگان و نوازندگان سازهای زهی، بادی و کوبهای از مناطق مختلف کشور به رقابت خواهند پرداخت.
امسال، بخش آهنگسازی با امکان استفاده از سازهای دستگاهی، نواحی و کلاسیک در قالبهای دوئت، تریو و کوارتت به پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان اضافه شده است، طوری که متقاضیان با در نظر گرفتن سقف سنی ۲۹ سال میتوانند در این بخش شرکت کنند.