ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گفتوگو با معاون رئیسجمهوری در امور زنان و خانواده درباره چالشها و مشکلات جامعه زنان:
در حوزه زنان نباید وارد دور برگردان شد و عقبگرد کرد
ادامه از صفه اول
در خصوص وظایف استانها و کاری که برای آنها تعریف شده و برنامههایی که باید در این خصوص اجرا کنند، توضیح دهید. چه محورهایی را برای تحقق عدالت جنسیتی مد نظر قرار دادید؟
برای هر استان برنامه و بودجه مصوب شده، مثلاً آموزش و پرورش در هر استانی میداند چه برنامههایی باید برای افراد بازمانده از تحصیل و تقویت مهارتهای زندگی داشته باشد یا وزارت کار در هر استانی میداند باید برای دختران جویای کار و سرپرست خانوار چه کارهایی انجام دهد و همین طور در حوزه ورزش هم، مرکز پردازش بسیار عالی وجود دارد و بهعنوان نمونه مناطقی که کمبود فضای ورزشی دارند و بررسی مشکلات آنان، در وهله اول مورد توجه قرار میگیرند، در یک کلام مهمترین مسأله برای رفع مشکلات در حوزه زنان همین موضوع عدالت جنسیتی است. خوشبختانه برنامه بزرگ و تحولی شکل گرفته و از بیبرنامگیهای گذشته عبور کردهایم، حالا زیرساخت موضوع در سطح ملی گذاشته شده و از دستگاههای دولتی هم خواستیم تا برنامه بخشی خود را در بحث ارتقای عدالت جنسیتی ارائه دهند، زیرساختهای حرکت در این زمینه کاملاً فراهم شده و چشمانداز روشنی در شاخصهای متعدد وجود دارد، اکنون در حوزه اشتغال، همچنین کسب و کار و توجه به شرکتهای دانش بنیان و توجه به مشاغل خانگی و الگوی نوین مشاغل خانگی هم بررسیهای لازم انجام شده و چارچوبی تعریف شده که طرح مشترکی برای زنان سرپرست خانوار از آموزشهای ابتدایی و مهارتهای کسب و کار تا اتصال به بازار پیاده شود.
اگر نگاهی به وضعیت زنان در سالهای اخیر داشته باشیم یکی از پرچالشترین بحثها مربوط به حقوق زنان و تبعیضی است که نسبت به مردان در جامعه وجود دارد، در خصوص مشکلاتی که از اشتغال زنان گرفته تا حضور در محافل فرهنگی و اجتماعی دیده میشود، چه باید کرد؟
یکی از سرفصلهای حقوقی که در معاونت شکل گرفت، دستیابی به قوانین و مقرراتی بود که در آنها بحث تبعیض وجود نداشته باشد. محور ایجاد تحول در قوانین و مقررات در حوزه زنان هم به همین دلیل در دستور کار قرار گرفت و از طریق کارگروه قوانین و شورای فقهی، معاونت نشستهای تخصصی برگزار کرد، حاصل این تلاشها و پیگیریها هم پیشنهاد ۱۵ لایحه بود.
در بحث تصویب لوایح مثل اینکه لایحه منع خشونت علیه زنان بالاخره در مجلس تصویب شد؛ در خصوص این لایحه چه نظری دارید؟
در این لایحه خیلی از مشکلاتی که در حوزه زنان وجود داشت، پیشبینی شده است، که خوشبختانه چندی پیش یک فوریت آن در مجلس تصویب شد معتقدم با توجه به آثار و تبعات منفی خشونت علیه زنان که در طول این سالها زیاد درباره آن بحث شده اینگونه لوایح میتوانند ساختار حقوقی خوبی برای رفع معضلات زنان رقم بزنند.
چندی پیش در خصوص درج نام مادر در کارت ملی صحبت کردید، لزوم این کار چیست و تا چه حد میتواند مشکلات مادران را در این حوزه کاهش دهد؟
برخی مادران برای اثبات هویت خود دچار مشکل میشوند، بهعنوان مثال برای ثبتنام فرزند خود در مدرسه یا اثبات هویت در فرودگاه به بنبست میخورند، چنانچه نام مادر در کارت ملی فرزندان وجود داشته باشد، بهعنوان اوراق هویتی از مشکلات پیش روی این مادران کاسته خواهد شد اما همیشه یک جریان خاص مانع پیشبرد کارها میشود و با جوسازی و دروغ، پیشبرد کارها قفل میشوند، البته ما همچنان پیگیرهستیم و امیدواریم این کار را بتوانیم در این دولت قطعی کنیم، چون مطالبه جامعه زنان است و مسأله بسیار سادهای است که نیاز به قانون و لایحه نیز ندارد.
از دستیابی زنان به پستهای مدیریتی بگویید، تاکنون زنان چقدر توانستهاند به این پستها دست پیدا کنند؟ در دور دوم دولت روحانی چه اقدامات شاخصی برای بهبود وضعیت جایگاه زنان انجام شد و چه طرحها و کارهای مهمی انجام دادید؟
از ابتدا رئیسجمهوری در این زمینه تأکید داشتند و از آن جایی که ۴۱ درصد کارکنان دولت خانمها هستند، در ابتدای دولت تنها ۵ درصد مدیر زن وجود داشت، یعنی عملاً زنان حذف شده یا کمرنگ بودند اما رئیسجمهوری مصوبهای دادند که در دوره چهار ساله ۳۰ درصد زنان در پستهای مدیریتی باشند، اکنون ۸هزار مدیر زن جدید وارد شدهاند و مجموعاً۲۰ هزار مدیر زن داریم و در ۴ سال اخیر برای اولین بار رشد قابل توجهی در سطوح مدیریتی عالی زنان را شاهد بودیم، در این میان ۹۶ معاون وزیر و همتراز معاون وزیر هم در حال خدمت هستند که تا قبل از این، چنین رقمی وجود نداشت، حالا بیش از ۲۵ درصد از رؤسای مدیریتی را زنان تشکیل میدهند؛ خوشبختانه درسال پایانی حضور دولت، افزایش مدیران زن بسیار چشمگیر بود.
در دوران کرونا آسیبهای زیادی به بخشهای مختلف وارد شد و زنان سرپرست خانوار هم آسیبهای زیادی در این دوران دیدند. برای حمایت از این افراد چه کارها و اقداماتی انجام گرفت؟ در حال حاضر چه تعداد زنان سرپرست خانوار داریم؟ بهعنوان یک مقام مسئول مهمترین دغدغهها و چالشهای پیش روی این گروه از زنان را چه میدانید؟
باشروع کرونا و افزایش مشکلات همه اقشار جامعه بویژه زنان سرپرست خانوار در این خصوص ستادی را ایجاد کردیم و پرتال جامع ایرانیان وزارت کار ایجاد شد و در همان جا هم مشخص شد که در حال حاضر چهار و نیم میلیون زن سرپرست خانوار داریم، البته از این تعداد بسیاری توانمند هستند، بسیاری بیمه دارند و مستمری بگیر هستند اما تعداد زیادی نیاز به خدمات حمایتی دارند. یک و نیم میلیون نفر مجموعاً تحت پوشش برنامه حمایتی بهزیستی، کمیته امداد و دولت هستند. به طور خاص با وزارت کار و وزارت کشور برای ترسیم الگو در موضوع توانافزایی زنان سرپرست خانوار برنامهریزی کردیم و در بحث ایجاد کسب و کارهای ماندگار و مشاغل خانگی در حاشیه شهرها برنامههایی را پیشبینی کردیم و با همکاری سازمانهای مردم نهاد توانستیم کارها را پیش ببریم تا زنان سرپرست خانواری که دچار مشکلات در نتیجه کرونا شده بودند، بتوانند بهلحاظ معیشت شرایط پایداری پیدا کنند؛ در دوران کرونا یکی از مشکلات اصلی مسأله بازاریابی کالا و خدمات بود ما در این خصوص هم چون بازارچهها و فروشگاهها وجود نداشتند تا صنایع دستی و کشاورزی ارائه شوند، به زنان روستایی آموزشهایی ارائه دادیم و به آنها گواهی استاندارد هم تعلق گرفت و با ایجاد شبکه بازاریابی مجازی سعی کردیم این دسته از افراد را وارد فروش مجازی محصولات کنیم. در این شبکهها زنان سرپرست خانوار و دختران جوانی که استارتاپهایی تولید کرده بودند در بحث بازاریابی فراگیر در حال فعالیت هستند، البته در این حوزه تفاهمنامهای هم با شرکت پست امضا شد تا ارسال مراسلات و حضور در بازارهای مجازی برای زنان سرپرست خانوار و زنان کار آفرین در شرایط کرونا میسر شود و هم بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.
در روزهای پایانی دولت به سر میبریم، چه کارهایی بر زمین مانده که توصیه میکنید دولت بعدی آن کارها را ادامه دهد وتلاشهای صورت گرفته بینتیجه نماند؟
توانافزایی برای سازمانهای مردم نهاد در حوزه زنان و خانواده بسیار مهم است و در حال حاضر دورههای مجازی برای تشکلها و خیریهها در حال برگزاری است، این افراد علاقهمند هستند که فعالیتهای بیشتری داشته باشند، به اعتقاد من این قبیل کارها باید ادامه پیدا کند زیرا ذیل بحث عدالت جنسیتی است؛ تمام فعالیتهایی که انجام میشود برای تحقق بخشی به مفهوم عمیق عدالت است، ما هم سعی کردیم کار دولت قبلی را ادامه دهیم. آفت کشور، دوربرگردان در دولت بعدی به اسم تحول کلی برنامهها و سیاستهاست، دولتهای جدید سعی میکنند که کارهای قبلی و برنامهها و ایدههای قبلی را متوقف کنند و از نو همه امور را شروع کنند اما این کار اشتباه است. توصیه من این است که باید از پلههای بالا حرکت کرد، دلیل موفقیت ما هم همین بود که کارهای خوب خانم مولاوردی را ادامه دادیم، واپسگرایی و عقب رفتن و بیتوجهی به توانمندیهای زنان، نقض عدالت جنسیتی است و سبب پسرفت میشود.
نزدیک به انتخابات هستیم و تا حدود یک ماه دیگر انتخاباتی بزرگ پیش رو داریم، نظر شما در خصوص انتخابات امسال چیست؟
با نزدیک شدن به انتخابات متأسفانه شاهد رفتارهای نادرست بودیم و در این خصوص به عملکرد دولت هم اتهامات زیادی وارد شد، از جمله اتهام غربگرایی در خصوص عدالت جنسیتی، این رفتارها به کشور و انقلاب ضربه میزند. دولت با بدترین جنگ روانی و تخریب در حوزه زنان روبهرو شد و دروغها و تهمتهای زیادی زده شد، برای رد صلاحیت در بحث شوراها در کمال تأسف اتهامات اخلاقی، غیرقابل قبول، غیر شرعی و غیر اصولی زده شد که همه این کارها محکوم است، نباید آبروی افراد را ببریم و کاری کنیم که خانمها وارد عرصه نشوند. خود من هم هدف این تهدیدها و تخریبهای سیستماتیک بودم؛ باید از این منجلاب بیاخلاقی عبور کنیم، نباید ارزشهای متعالی و روشن و آبروی مؤمن را دستاویزی قرار دهند تا رقیب را تخریب کنند، با این کارها راه به جایی نمیبرند و در نهایت هم به سقوط میرسند، باید بیپرده حرف بزنیم، در بحث انتخابات شوراها همه سلایق باید اجازه حضور داشته باشند تا مشارکت بالا ایجاد شود، اگر مردم احساس کنند، فضا محدود است و رقابت وجود ندارد، مشارکت مردم در انتخابات هم کم میشود. نمیتوان سلایق را به اقلیت محدود کرد، هرچند مشکلات تحریمها را به گردن روحانی انداختند، اما باید این را هم در نظر گرفت که نمیتوان از یک طیف حضور ۱۰۰ درصدی داشت، در یک کلام نباید با احساسات و روان مردم بازی شود.
در خصوص وظایف استانها و کاری که برای آنها تعریف شده و برنامههایی که باید در این خصوص اجرا کنند، توضیح دهید. چه محورهایی را برای تحقق عدالت جنسیتی مد نظر قرار دادید؟
برای هر استان برنامه و بودجه مصوب شده، مثلاً آموزش و پرورش در هر استانی میداند چه برنامههایی باید برای افراد بازمانده از تحصیل و تقویت مهارتهای زندگی داشته باشد یا وزارت کار در هر استانی میداند باید برای دختران جویای کار و سرپرست خانوار چه کارهایی انجام دهد و همین طور در حوزه ورزش هم، مرکز پردازش بسیار عالی وجود دارد و بهعنوان نمونه مناطقی که کمبود فضای ورزشی دارند و بررسی مشکلات آنان، در وهله اول مورد توجه قرار میگیرند، در یک کلام مهمترین مسأله برای رفع مشکلات در حوزه زنان همین موضوع عدالت جنسیتی است. خوشبختانه برنامه بزرگ و تحولی شکل گرفته و از بیبرنامگیهای گذشته عبور کردهایم، حالا زیرساخت موضوع در سطح ملی گذاشته شده و از دستگاههای دولتی هم خواستیم تا برنامه بخشی خود را در بحث ارتقای عدالت جنسیتی ارائه دهند، زیرساختهای حرکت در این زمینه کاملاً فراهم شده و چشمانداز روشنی در شاخصهای متعدد وجود دارد، اکنون در حوزه اشتغال، همچنین کسب و کار و توجه به شرکتهای دانش بنیان و توجه به مشاغل خانگی و الگوی نوین مشاغل خانگی هم بررسیهای لازم انجام شده و چارچوبی تعریف شده که طرح مشترکی برای زنان سرپرست خانوار از آموزشهای ابتدایی و مهارتهای کسب و کار تا اتصال به بازار پیاده شود.
اگر نگاهی به وضعیت زنان در سالهای اخیر داشته باشیم یکی از پرچالشترین بحثها مربوط به حقوق زنان و تبعیضی است که نسبت به مردان در جامعه وجود دارد، در خصوص مشکلاتی که از اشتغال زنان گرفته تا حضور در محافل فرهنگی و اجتماعی دیده میشود، چه باید کرد؟
یکی از سرفصلهای حقوقی که در معاونت شکل گرفت، دستیابی به قوانین و مقرراتی بود که در آنها بحث تبعیض وجود نداشته باشد. محور ایجاد تحول در قوانین و مقررات در حوزه زنان هم به همین دلیل در دستور کار قرار گرفت و از طریق کارگروه قوانین و شورای فقهی، معاونت نشستهای تخصصی برگزار کرد، حاصل این تلاشها و پیگیریها هم پیشنهاد ۱۵ لایحه بود.
در بحث تصویب لوایح مثل اینکه لایحه منع خشونت علیه زنان بالاخره در مجلس تصویب شد؛ در خصوص این لایحه چه نظری دارید؟
در این لایحه خیلی از مشکلاتی که در حوزه زنان وجود داشت، پیشبینی شده است، که خوشبختانه چندی پیش یک فوریت آن در مجلس تصویب شد معتقدم با توجه به آثار و تبعات منفی خشونت علیه زنان که در طول این سالها زیاد درباره آن بحث شده اینگونه لوایح میتوانند ساختار حقوقی خوبی برای رفع معضلات زنان رقم بزنند.
چندی پیش در خصوص درج نام مادر در کارت ملی صحبت کردید، لزوم این کار چیست و تا چه حد میتواند مشکلات مادران را در این حوزه کاهش دهد؟
برخی مادران برای اثبات هویت خود دچار مشکل میشوند، بهعنوان مثال برای ثبتنام فرزند خود در مدرسه یا اثبات هویت در فرودگاه به بنبست میخورند، چنانچه نام مادر در کارت ملی فرزندان وجود داشته باشد، بهعنوان اوراق هویتی از مشکلات پیش روی این مادران کاسته خواهد شد اما همیشه یک جریان خاص مانع پیشبرد کارها میشود و با جوسازی و دروغ، پیشبرد کارها قفل میشوند، البته ما همچنان پیگیرهستیم و امیدواریم این کار را بتوانیم در این دولت قطعی کنیم، چون مطالبه جامعه زنان است و مسأله بسیار سادهای است که نیاز به قانون و لایحه نیز ندارد.
از دستیابی زنان به پستهای مدیریتی بگویید، تاکنون زنان چقدر توانستهاند به این پستها دست پیدا کنند؟ در دور دوم دولت روحانی چه اقدامات شاخصی برای بهبود وضعیت جایگاه زنان انجام شد و چه طرحها و کارهای مهمی انجام دادید؟
از ابتدا رئیسجمهوری در این زمینه تأکید داشتند و از آن جایی که ۴۱ درصد کارکنان دولت خانمها هستند، در ابتدای دولت تنها ۵ درصد مدیر زن وجود داشت، یعنی عملاً زنان حذف شده یا کمرنگ بودند اما رئیسجمهوری مصوبهای دادند که در دوره چهار ساله ۳۰ درصد زنان در پستهای مدیریتی باشند، اکنون ۸هزار مدیر زن جدید وارد شدهاند و مجموعاً۲۰ هزار مدیر زن داریم و در ۴ سال اخیر برای اولین بار رشد قابل توجهی در سطوح مدیریتی عالی زنان را شاهد بودیم، در این میان ۹۶ معاون وزیر و همتراز معاون وزیر هم در حال خدمت هستند که تا قبل از این، چنین رقمی وجود نداشت، حالا بیش از ۲۵ درصد از رؤسای مدیریتی را زنان تشکیل میدهند؛ خوشبختانه درسال پایانی حضور دولت، افزایش مدیران زن بسیار چشمگیر بود.
در دوران کرونا آسیبهای زیادی به بخشهای مختلف وارد شد و زنان سرپرست خانوار هم آسیبهای زیادی در این دوران دیدند. برای حمایت از این افراد چه کارها و اقداماتی انجام گرفت؟ در حال حاضر چه تعداد زنان سرپرست خانوار داریم؟ بهعنوان یک مقام مسئول مهمترین دغدغهها و چالشهای پیش روی این گروه از زنان را چه میدانید؟
باشروع کرونا و افزایش مشکلات همه اقشار جامعه بویژه زنان سرپرست خانوار در این خصوص ستادی را ایجاد کردیم و پرتال جامع ایرانیان وزارت کار ایجاد شد و در همان جا هم مشخص شد که در حال حاضر چهار و نیم میلیون زن سرپرست خانوار داریم، البته از این تعداد بسیاری توانمند هستند، بسیاری بیمه دارند و مستمری بگیر هستند اما تعداد زیادی نیاز به خدمات حمایتی دارند. یک و نیم میلیون نفر مجموعاً تحت پوشش برنامه حمایتی بهزیستی، کمیته امداد و دولت هستند. به طور خاص با وزارت کار و وزارت کشور برای ترسیم الگو در موضوع توانافزایی زنان سرپرست خانوار برنامهریزی کردیم و در بحث ایجاد کسب و کارهای ماندگار و مشاغل خانگی در حاشیه شهرها برنامههایی را پیشبینی کردیم و با همکاری سازمانهای مردم نهاد توانستیم کارها را پیش ببریم تا زنان سرپرست خانواری که دچار مشکلات در نتیجه کرونا شده بودند، بتوانند بهلحاظ معیشت شرایط پایداری پیدا کنند؛ در دوران کرونا یکی از مشکلات اصلی مسأله بازاریابی کالا و خدمات بود ما در این خصوص هم چون بازارچهها و فروشگاهها وجود نداشتند تا صنایع دستی و کشاورزی ارائه شوند، به زنان روستایی آموزشهایی ارائه دادیم و به آنها گواهی استاندارد هم تعلق گرفت و با ایجاد شبکه بازاریابی مجازی سعی کردیم این دسته از افراد را وارد فروش مجازی محصولات کنیم. در این شبکهها زنان سرپرست خانوار و دختران جوانی که استارتاپهایی تولید کرده بودند در بحث بازاریابی فراگیر در حال فعالیت هستند، البته در این حوزه تفاهمنامهای هم با شرکت پست امضا شد تا ارسال مراسلات و حضور در بازارهای مجازی برای زنان سرپرست خانوار و زنان کار آفرین در شرایط کرونا میسر شود و هم بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.
در روزهای پایانی دولت به سر میبریم، چه کارهایی بر زمین مانده که توصیه میکنید دولت بعدی آن کارها را ادامه دهد وتلاشهای صورت گرفته بینتیجه نماند؟
توانافزایی برای سازمانهای مردم نهاد در حوزه زنان و خانواده بسیار مهم است و در حال حاضر دورههای مجازی برای تشکلها و خیریهها در حال برگزاری است، این افراد علاقهمند هستند که فعالیتهای بیشتری داشته باشند، به اعتقاد من این قبیل کارها باید ادامه پیدا کند زیرا ذیل بحث عدالت جنسیتی است؛ تمام فعالیتهایی که انجام میشود برای تحقق بخشی به مفهوم عمیق عدالت است، ما هم سعی کردیم کار دولت قبلی را ادامه دهیم. آفت کشور، دوربرگردان در دولت بعدی به اسم تحول کلی برنامهها و سیاستهاست، دولتهای جدید سعی میکنند که کارهای قبلی و برنامهها و ایدههای قبلی را متوقف کنند و از نو همه امور را شروع کنند اما این کار اشتباه است. توصیه من این است که باید از پلههای بالا حرکت کرد، دلیل موفقیت ما هم همین بود که کارهای خوب خانم مولاوردی را ادامه دادیم، واپسگرایی و عقب رفتن و بیتوجهی به توانمندیهای زنان، نقض عدالت جنسیتی است و سبب پسرفت میشود.
نزدیک به انتخابات هستیم و تا حدود یک ماه دیگر انتخاباتی بزرگ پیش رو داریم، نظر شما در خصوص انتخابات امسال چیست؟
با نزدیک شدن به انتخابات متأسفانه شاهد رفتارهای نادرست بودیم و در این خصوص به عملکرد دولت هم اتهامات زیادی وارد شد، از جمله اتهام غربگرایی در خصوص عدالت جنسیتی، این رفتارها به کشور و انقلاب ضربه میزند. دولت با بدترین جنگ روانی و تخریب در حوزه زنان روبهرو شد و دروغها و تهمتهای زیادی زده شد، برای رد صلاحیت در بحث شوراها در کمال تأسف اتهامات اخلاقی، غیرقابل قبول، غیر شرعی و غیر اصولی زده شد که همه این کارها محکوم است، نباید آبروی افراد را ببریم و کاری کنیم که خانمها وارد عرصه نشوند. خود من هم هدف این تهدیدها و تخریبهای سیستماتیک بودم؛ باید از این منجلاب بیاخلاقی عبور کنیم، نباید ارزشهای متعالی و روشن و آبروی مؤمن را دستاویزی قرار دهند تا رقیب را تخریب کنند، با این کارها راه به جایی نمیبرند و در نهایت هم به سقوط میرسند، باید بیپرده حرف بزنیم، در بحث انتخابات شوراها همه سلایق باید اجازه حضور داشته باشند تا مشارکت بالا ایجاد شود، اگر مردم احساس کنند، فضا محدود است و رقابت وجود ندارد، مشارکت مردم در انتخابات هم کم میشود. نمیتوان سلایق را به اقلیت محدود کرد، هرچند مشکلات تحریمها را به گردن روحانی انداختند، اما باید این را هم در نظر گرفت که نمیتوان از یک طیف حضور ۱۰۰ درصدی داشت، در یک کلام نباید با احساسات و روان مردم بازی شود.
روحانی در ستاد ملی مقابله با کرونا:
تبلیغات انتخابات حداکثری و اجتماعات حداقلی باشد
الزامات ستاد ملی مقابله با کرونا برای نامزدهای انتخابات در چارچوب شیوه نامه های بهداشتی و چگونگی برگزاری انتخابات و تبلیغات نامزدها در شرایط فعلی کرونا ابلاغ شد. طبق تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا؛ برگزاری اجتماعات انتخاباتی در فضای سربسته ممنوع است و تأکید بر تبلیغات حداکثری و اجتماعات حداقلی است. همچنین طبق اعلام سخنگوی ستاد ملی؛ هرگونه تجمع در فضای بسته برای نامزدها ممنوع است. این اماکن از قبیل سالن اجتماعات، مساجد، سالن ورزشی، سالن پذیرایی و ... است البته بجز موارد خاص در صدا و سیما که به شکل نشست خبری و با جمعیت محدود برگزار میشود و نامزدهای انتخاباتی در فضای باز با رعایت پروتکلها و فاصله گذاری فیزیکی می توانند سخنرانی کنند. این مراکز همچون استادیومهای روباز، فضای باز مدارس و سایر سازمانهایی که چنین محیطی دارند، است. در همین زمینه رئیس جمهوری با بیان اینکه در مسئولیت سنگین برگزاری انتخابات مهم 1400، حفظ جان مردم وظیفه اصلی و مشارکت حداکثری مسئولیت مهم دوم است، تأکید دارد: همه باید در رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی در هفتههای آینده تلاش کنیم تا بتوانیم بدون مواجه شدن با پیک جدید بیماری انتخابات را با حفظ سلامت مردم و مشارکت حداکثری برگزار کنیم.
حسن روحانی دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه بعد از اعلام صلاحیت نامزدهای انتخابات از سوی شورای محترم نگهبان، تبلیغات انتخاباتی آغاز خواهد شد، گفت: براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، برگزاری اجتماعات انتخاباتی در فضاهای سربسته ممنوع است و امسال باید تبلیغات حداکثری با اجتماع حداقلی باشد.
روحانی با تأکید بر اینکه باید با حساسیت بیشتر و اعمال نظارت دقیقتر بر اجرای پروتکلهای بهداشتی و مراعات از سوی مردم کاری کنیم که در ایام برگزاری انتخابات شرایط آرامی از نظر کرونا در کشور داشته باشیم، اظهار داشت: اگر در هفتههای اول و دوم خرداد بخوبی پروتکلها رعایت نشود و با پیک جدیدی مواجه شویم، نمیتوان انتخابات را با سلامت مردم برگزار کرد.
رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه از نامزدهای انتخابات گرفته تا مسئولان ستادها و دیگر مسئولان و افراد همه باید نسبت به مراعات پروتکلها احساس مسئولیت کامل داشته باشند، گفت: در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خواسته شد که فضای باز و بیشتری در اختیار نامزدهای انتخابات قرار گیرد تا بتوانند از طریق فضای مجازی تبلیغات بیشتر و مؤثرتری داشته باشند.
روحانی همچنین ازافزایش زمان رأی گیری و نیز تعداد صندوقهای اخذ رأی به عنوان دیگر تصمیمات جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا نام برد وافزود: اپلیکیشنی به نام صندوقیاب راهاندازی خواهد شد تا مردم راحت تر صندوقهای اخذ رأی را بیایند و همچنین وزارت کشور نیز موظف شده است تا هرجا که ازدحام و صف برای اخذ رأی تشکیل شد، سریعاً صندوق سیار تأمین کند. رئیس جمهوری اظهار امیدواری کرد که تا پایان خرداد روند واکسیناسیون سرعت و گسترش بیشتری یافته و حداقل 14 میلیون نفر به عنوان گروه هدف اصلی واکسینه شوند و تصریح کرد: تا کنون بیش از 5 میلیون دوز واکسن توزیع شده و 2میلیون و 700هزار نفر نیز واکسن زدهاند و این روند در ماه های خرداد و تیر قطعاً سرعت بیشتری خواهد گرفت.
روحانی با اشاره به کاهشی شدن پیک چهارم کرونا گفت: باید همه دستگاه های مسئول نهایت تلاش خود را به کار بگیرند و با متخلفان از مقررات بهداشتی قاطعانه برخورد شود تا مانع از وقوع پیک و موج دیگری از کرونا شویم.
سخنرانی نامزدها در فضای باز
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در حاشیه جلسه این ستاد، درباره تصمیمات اتخاذ شده برای انتخابات پیش رو گفت: اگر مردم از نظر سلامتی احساس اطمینان نکنند، ممکن است برای شرکت در انتخابات تردید کنند. بنابراین باید کاندیداها کاری کنند که حداکثر رعایت پروتکلها به عمل آید تا مردم با خیال راحت در انتخابات شرکت کنند. بنابراین ما اصل را بر تبلیغات حداکثری گذاشتیم و تجمعات باید به حداقل برسد.
علیرضا رئیسی با اشاره به سخنرانی نامزدها در فضاهای باز تأکید کرد: در هر ۸متر مربع در فضای باز یک نفر حضور داشته باشد. استادیومهای ورزشی بزرگ میتوانند با ۳۰ درصد ظرفیت در فضای باز فعال باشند. مسئولان باید به گونهای برنامه ریزی کنند که در ورود و خروج مجزا باشد تا سبب تجمع نشود و همه شیوهنامههای بهداشتی باید رعایت شود. وزارت ورزش و جوانان و سایر دستگاههایی که دارای ظرفیت با محیط باز هستند در مراکز استانی و شهری باید با نامزدها همکاری کنند تا مراکز را در اختیارشان قرار دهند. رئیسی ادامه داد: وزارت کشور و استانداران موظف شدند در هر استان مکان مناسب مطابق با شرایط وزارت بهداشت در اختیار نامزدها قرار دهند. هرگونه تجمع در فضای سربسته ممنوع است. البته برای ستادهای انتخاباتی با توجه به رنگ بندی شهرستانها در مناطق قرمز ۱۵ نفر، نارنجی ۲۰ نفر و زرد ۳۰ نفر میتوانند در فضای بسته با رعایت پروتکلها حضور داشته باشند. هرگونه مراسم استقبال و راه اندازی کارناوال تبلیغاتی ممنوع است.
وی با بیان اینکه برای کاهش تجمعات وزارت ارتباطات موظف است ترتیبی اتخاذ کند تا اختلال اینترنتی به حداقل برسد، گفت: در زمان رأی گیری تعداد صندوقها افزایش یافته و تمهیدی اندیشیده شده که فاصله گذاری برای افرادی که می خواهند رأی دهند، رعایت شود و صف با فاصله باشد و خط کشی منظمی وجود داشته باشد و بیشتر در فضای باز حضور داشته باشند، درست است که صندوقها ممکن است در فضای بسته باشد اما به گونهای تنظیم کنند که تعداد افرادی که وارد فضای سربسته می شوند حداقلی باشد.
رئیسی همچنین در بخش دیگری از صحبت هایش از کرونای هندی و آفریقایی در ۳ استان جنوبی سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان ابراز نگرانی کرد.
وی درباره واکسیناسیون سنین ۷۰ سال به بالا گفت: افراد بالای ۷۰ سال بعد از ارسال پیامک به مراکز مراجعه کنند و کسانی که پیامک دریافت نکردند فعلاً مراجعه نکنند تا پیامک دریافت کنند. نوبت واکسیناسیون نمیسوزد و واکسن به اندازه کافی داریم. رئیسی درباره آخرین خبرها از واکسیناسیون نیز گفت: حدود ۵.۵ میلیون دوز واکسن در سطح کشور توزیع کردیم و تاکنون بالغ بر ۲ میلیون و ۷۰۰ هزارنفر واکسینه شدند. افراد بالای ۸۰ سال به اتمام رسید و ۷۵ سالهها هم از هفته قبل آغاز شد. اوگفت: از روز شنبه واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال شروع شده است و این افراد با مراجعه به سایت salamat.gov.ir ثبت نام می کنند و تا فردای آن روز برایشان پیامک میرود و زمان و مکان تزریق واکسن را اطلاع میدهیم تا با خیال راحت واکسن دریافت کنند. وی افزود: امیدواریم طی این هفته افراد بالای ۷۰ سال را واکسینه کنیم تا از یکشنبه هفته آینده بتوانیم واکسیناسیون بالای ۶۵ سال و ۱۰ روز بعد هم افراد بالای ۶۰ سال را آغاز کنیم. با اتمام واکسیناسیون بالای ۶۰ سالهها یعنی ما قسمت عمده فاز دوم واکسیناسیون را که سالمندان و بیماران زمینهای هستند، واکسینه کردیم.
حسن روحانی دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه بعد از اعلام صلاحیت نامزدهای انتخابات از سوی شورای محترم نگهبان، تبلیغات انتخاباتی آغاز خواهد شد، گفت: براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، برگزاری اجتماعات انتخاباتی در فضاهای سربسته ممنوع است و امسال باید تبلیغات حداکثری با اجتماع حداقلی باشد.
روحانی با تأکید بر اینکه باید با حساسیت بیشتر و اعمال نظارت دقیقتر بر اجرای پروتکلهای بهداشتی و مراعات از سوی مردم کاری کنیم که در ایام برگزاری انتخابات شرایط آرامی از نظر کرونا در کشور داشته باشیم، اظهار داشت: اگر در هفتههای اول و دوم خرداد بخوبی پروتکلها رعایت نشود و با پیک جدیدی مواجه شویم، نمیتوان انتخابات را با سلامت مردم برگزار کرد.
رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه از نامزدهای انتخابات گرفته تا مسئولان ستادها و دیگر مسئولان و افراد همه باید نسبت به مراعات پروتکلها احساس مسئولیت کامل داشته باشند، گفت: در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خواسته شد که فضای باز و بیشتری در اختیار نامزدهای انتخابات قرار گیرد تا بتوانند از طریق فضای مجازی تبلیغات بیشتر و مؤثرتری داشته باشند.
روحانی همچنین ازافزایش زمان رأی گیری و نیز تعداد صندوقهای اخذ رأی به عنوان دیگر تصمیمات جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا نام برد وافزود: اپلیکیشنی به نام صندوقیاب راهاندازی خواهد شد تا مردم راحت تر صندوقهای اخذ رأی را بیایند و همچنین وزارت کشور نیز موظف شده است تا هرجا که ازدحام و صف برای اخذ رأی تشکیل شد، سریعاً صندوق سیار تأمین کند. رئیس جمهوری اظهار امیدواری کرد که تا پایان خرداد روند واکسیناسیون سرعت و گسترش بیشتری یافته و حداقل 14 میلیون نفر به عنوان گروه هدف اصلی واکسینه شوند و تصریح کرد: تا کنون بیش از 5 میلیون دوز واکسن توزیع شده و 2میلیون و 700هزار نفر نیز واکسن زدهاند و این روند در ماه های خرداد و تیر قطعاً سرعت بیشتری خواهد گرفت.
روحانی با اشاره به کاهشی شدن پیک چهارم کرونا گفت: باید همه دستگاه های مسئول نهایت تلاش خود را به کار بگیرند و با متخلفان از مقررات بهداشتی قاطعانه برخورد شود تا مانع از وقوع پیک و موج دیگری از کرونا شویم.
سخنرانی نامزدها در فضای باز
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در حاشیه جلسه این ستاد، درباره تصمیمات اتخاذ شده برای انتخابات پیش رو گفت: اگر مردم از نظر سلامتی احساس اطمینان نکنند، ممکن است برای شرکت در انتخابات تردید کنند. بنابراین باید کاندیداها کاری کنند که حداکثر رعایت پروتکلها به عمل آید تا مردم با خیال راحت در انتخابات شرکت کنند. بنابراین ما اصل را بر تبلیغات حداکثری گذاشتیم و تجمعات باید به حداقل برسد.
علیرضا رئیسی با اشاره به سخنرانی نامزدها در فضاهای باز تأکید کرد: در هر ۸متر مربع در فضای باز یک نفر حضور داشته باشد. استادیومهای ورزشی بزرگ میتوانند با ۳۰ درصد ظرفیت در فضای باز فعال باشند. مسئولان باید به گونهای برنامه ریزی کنند که در ورود و خروج مجزا باشد تا سبب تجمع نشود و همه شیوهنامههای بهداشتی باید رعایت شود. وزارت ورزش و جوانان و سایر دستگاههایی که دارای ظرفیت با محیط باز هستند در مراکز استانی و شهری باید با نامزدها همکاری کنند تا مراکز را در اختیارشان قرار دهند. رئیسی ادامه داد: وزارت کشور و استانداران موظف شدند در هر استان مکان مناسب مطابق با شرایط وزارت بهداشت در اختیار نامزدها قرار دهند. هرگونه تجمع در فضای سربسته ممنوع است. البته برای ستادهای انتخاباتی با توجه به رنگ بندی شهرستانها در مناطق قرمز ۱۵ نفر، نارنجی ۲۰ نفر و زرد ۳۰ نفر میتوانند در فضای بسته با رعایت پروتکلها حضور داشته باشند. هرگونه مراسم استقبال و راه اندازی کارناوال تبلیغاتی ممنوع است.
وی با بیان اینکه برای کاهش تجمعات وزارت ارتباطات موظف است ترتیبی اتخاذ کند تا اختلال اینترنتی به حداقل برسد، گفت: در زمان رأی گیری تعداد صندوقها افزایش یافته و تمهیدی اندیشیده شده که فاصله گذاری برای افرادی که می خواهند رأی دهند، رعایت شود و صف با فاصله باشد و خط کشی منظمی وجود داشته باشد و بیشتر در فضای باز حضور داشته باشند، درست است که صندوقها ممکن است در فضای بسته باشد اما به گونهای تنظیم کنند که تعداد افرادی که وارد فضای سربسته می شوند حداقلی باشد.
رئیسی همچنین در بخش دیگری از صحبت هایش از کرونای هندی و آفریقایی در ۳ استان جنوبی سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان ابراز نگرانی کرد.
وی درباره واکسیناسیون سنین ۷۰ سال به بالا گفت: افراد بالای ۷۰ سال بعد از ارسال پیامک به مراکز مراجعه کنند و کسانی که پیامک دریافت نکردند فعلاً مراجعه نکنند تا پیامک دریافت کنند. نوبت واکسیناسیون نمیسوزد و واکسن به اندازه کافی داریم. رئیسی درباره آخرین خبرها از واکسیناسیون نیز گفت: حدود ۵.۵ میلیون دوز واکسن در سطح کشور توزیع کردیم و تاکنون بالغ بر ۲ میلیون و ۷۰۰ هزارنفر واکسینه شدند. افراد بالای ۸۰ سال به اتمام رسید و ۷۵ سالهها هم از هفته قبل آغاز شد. اوگفت: از روز شنبه واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال شروع شده است و این افراد با مراجعه به سایت salamat.gov.ir ثبت نام می کنند و تا فردای آن روز برایشان پیامک میرود و زمان و مکان تزریق واکسن را اطلاع میدهیم تا با خیال راحت واکسن دریافت کنند. وی افزود: امیدواریم طی این هفته افراد بالای ۷۰ سال را واکسینه کنیم تا از یکشنبه هفته آینده بتوانیم واکسیناسیون بالای ۶۵ سال و ۱۰ روز بعد هم افراد بالای ۶۰ سال را آغاز کنیم. با اتمام واکسیناسیون بالای ۶۰ سالهها یعنی ما قسمت عمده فاز دوم واکسیناسیون را که سالمندان و بیماران زمینهای هستند، واکسینه کردیم.
حکمرانی ریسک تسریع در واکسیناسیون و امیدافزایی
بیژن یاور
مدرس دانشگاه و صاحبنظر در حوزه مدیریت بحران، ریسک و پدافند غیرعامل
اگر دغدغه همگان طی ماههای گذشته وجود افراد ناقل بیخبر از بیماری خودشان بوده است اما در حال حاضر چالش موجود، افراد بیمار کرونا مثبتی هستند که دانسته قرنطینه را ترک میکنند. افراد دسته دوم میتوانند بسیار خطرناکتر باشند تا بدان حد که معاون کل وزیر بهداشت میگوید در تاریخ 30 فروردین ماه امسال 42 هزار و 598 نفر از هموطنانی که در کشور تست مثبت کرونا بودهاند، از اصول قرنطینه تخطی نموده و آن را نقض کردهاند. این افراد علاوه بر اینکه سلامتی خود را با استراحت نکردن در خانه به خطر میاندازند بلکه با انتقال ویروس، جان سایر هموطنان را نیز به خطر میاندازند! مدیریت چنین افرادی باید از طریق ردیابی تماس (Contact Tracing) و واکسیناسیون عمومی به جد پیگیری شود. قطعاً فردی که کرونا مثبت بوده است و قرنطینه را ترک میکند فعالیت سهوی انجام نداده است! دلیل رخداد چنین اتفاقی که فرد علیرغم آگاهی از بیماری خود مبادرت به ترک قرنطینه میکند عوامل مختلفی میتواند باشد که از حوصله بحث خارج بوده و فرصتی دیگر را طلب مینماید. اما دو خصیصه در پایداری شرایط اضطراری همهگیری حاضر تأثیر دارد. یکی «رفتار غیرایمن» که در اختیار هر فرد است و دیگری «شرایط ناایمن» که بیشتر مبنای محیطی دارد. تسریع در واکسیناسیون عمومی میتواند دو مورد را تحت تأثیر قرار دهد به نظر میرسد که میتوان در قالب حکمرانی ریسک(Risk Governance)به فکر چاره بود! حکمرانی ریسک جزئی از فرهنگ ریسک بوده ومربوط به تفسیر ماهیت و اصول اصلی حکمرانی در چارچوب تصمیمگیری مرتبط با ریسک است. به زبان ساده حکمرانی ریسک به قوانین و مقررات، فرایندها و مکانیسمهایی که بر اساس آنها تصمیمهایی درخصوص ریسک گرفته شده و اجرایی میگردد اطلاق میشود. به عبارتی سادهتر حکمرانی مطلوب ریسک زمانی اتفاق میافتد که بتوان سبدی از انواع تدابیر را مدنظر قرار داد. یعنی علاوه بر جلوگیری و کاهش عادیانگاری و روزمرگیها، رعایت پروتکلهای بهداشتی، ردیابی تماس، نظارت واعمال قانون، کاهش، انتقال، مدیریت ریسک و نمونههای مشابه در حال حاضر بهطور ویژه باید به مواردی مانند واکسیناسیون پرداخته و آن را تسریع کرد که در حال حاضر میتواند آرامش اجتماعی را به همراه داشته باشد. در کشور هند نیز با توجه به نرخ بالای مرگومیر بیماری ناشی از همهگیری ویروس کرونا در حال حاضر یونیسف فراخوانی اضطراری به کشورهای ثروتمند و متمکن برای به اشتراکگذاری واکسنهای کووید 19 اعلام کرده و تسریع در آن را خواستار شده است. براساس اطلاعات یونیسف، در حال حاضر، واکسیناسیون از نظر علمی شفافترین راه برای برونرفت از همهگیری حاضر است. تا زمانی که همه ایمن نشوند، هیچکس ایمن نخواهد بود. کمتر از یک درصد از کشورهای ثروتمند به کشورهای کمتر برخوردار کمک میکنند! این ریسک فرایند همهگیری را طولانیتر میکند و باعث میشود تا نمونههای کشندهتر و مسریتر گسترش یابند و به نظر میرسد که خطرپذیری و ریسک کارایی و اثربخشی واکسنهای موجود را برای همه تحت تأثیر قرار دهد. یونیسف بیان میکند که به نظر میرسد راهحلی درخصوص این شرایط بحرانی وجود دارد و آن اهدا و دسترسی به واکسن همین الان میباشد. این یک نیاز عمومی است. هر کشور متناسب با سیاست کلانی که دارد میتواند با تسریع واکسیناسیون عمومی از آن به عنوان روشی مکمل برای کنترل بهتر این بیماری استفاده کند. لذا برنامه، اولویتها و سرعت عمل در چنین شرایطی حائز اهمیت ویژهای است. کشورهای برخوردار نیز باید به فکر کشورهای کمتر برخوردار باشند. برای جلوگیری و یا به حداقل رساندن اینفودمیکها یا هجمههای اطلاعاتی نادرست درخصوص واکسیناسیون عمومی، شایسته است که اطلاعرسانی مطلوب و جدول زمانیبندی واکسیناسیون عمومی از قبل در مقاطع زمانی مناسب، کوتاه و مستمر از طریق مراجع رسمی در اختیار مردم قرار گرفته و مراکزی در خصوص پاسخگویی به شبهات و سؤالات در راستای کنترل اینفودمیکها در نظر گرفته شود. توجه داشته باشیم که با اطلاعرسانی دقیق و بموقع میتوان آرامشی اجتماعی ایجاد کرد و این حس اطمینان را انتقال داد که وضعیت براساس برنامه در حال پیش رفتن است. نتیجه اینکه تسریع در واکسیناسیون عمومی میتواند به عنوان یک روش مکمل و تکمیلی در سبد حکمرانی ریسک، امکان و شرایط آرامش اجتماعی را فراهم کرده و مردم را از وجود سیاستها، برنامهها، فرایندها و پاسخهای مناسب و متناسب در قالب تصمیمگیریهای بموقع به گونهای خاطر جمع کند که منتج به یک جمعبندی مطلوب گردد. در حال حاضر حکمرانی ریسک در جهان این مطلب را گوشزد میکند که راه برونرفت از همهگیری حاضر کمک به همدیگر است. متفاوت بیندیشیم!
مدرس دانشگاه و صاحبنظر در حوزه مدیریت بحران، ریسک و پدافند غیرعامل
اگر دغدغه همگان طی ماههای گذشته وجود افراد ناقل بیخبر از بیماری خودشان بوده است اما در حال حاضر چالش موجود، افراد بیمار کرونا مثبتی هستند که دانسته قرنطینه را ترک میکنند. افراد دسته دوم میتوانند بسیار خطرناکتر باشند تا بدان حد که معاون کل وزیر بهداشت میگوید در تاریخ 30 فروردین ماه امسال 42 هزار و 598 نفر از هموطنانی که در کشور تست مثبت کرونا بودهاند، از اصول قرنطینه تخطی نموده و آن را نقض کردهاند. این افراد علاوه بر اینکه سلامتی خود را با استراحت نکردن در خانه به خطر میاندازند بلکه با انتقال ویروس، جان سایر هموطنان را نیز به خطر میاندازند! مدیریت چنین افرادی باید از طریق ردیابی تماس (Contact Tracing) و واکسیناسیون عمومی به جد پیگیری شود. قطعاً فردی که کرونا مثبت بوده است و قرنطینه را ترک میکند فعالیت سهوی انجام نداده است! دلیل رخداد چنین اتفاقی که فرد علیرغم آگاهی از بیماری خود مبادرت به ترک قرنطینه میکند عوامل مختلفی میتواند باشد که از حوصله بحث خارج بوده و فرصتی دیگر را طلب مینماید. اما دو خصیصه در پایداری شرایط اضطراری همهگیری حاضر تأثیر دارد. یکی «رفتار غیرایمن» که در اختیار هر فرد است و دیگری «شرایط ناایمن» که بیشتر مبنای محیطی دارد. تسریع در واکسیناسیون عمومی میتواند دو مورد را تحت تأثیر قرار دهد به نظر میرسد که میتوان در قالب حکمرانی ریسک(Risk Governance)به فکر چاره بود! حکمرانی ریسک جزئی از فرهنگ ریسک بوده ومربوط به تفسیر ماهیت و اصول اصلی حکمرانی در چارچوب تصمیمگیری مرتبط با ریسک است. به زبان ساده حکمرانی ریسک به قوانین و مقررات، فرایندها و مکانیسمهایی که بر اساس آنها تصمیمهایی درخصوص ریسک گرفته شده و اجرایی میگردد اطلاق میشود. به عبارتی سادهتر حکمرانی مطلوب ریسک زمانی اتفاق میافتد که بتوان سبدی از انواع تدابیر را مدنظر قرار داد. یعنی علاوه بر جلوگیری و کاهش عادیانگاری و روزمرگیها، رعایت پروتکلهای بهداشتی، ردیابی تماس، نظارت واعمال قانون، کاهش، انتقال، مدیریت ریسک و نمونههای مشابه در حال حاضر بهطور ویژه باید به مواردی مانند واکسیناسیون پرداخته و آن را تسریع کرد که در حال حاضر میتواند آرامش اجتماعی را به همراه داشته باشد. در کشور هند نیز با توجه به نرخ بالای مرگومیر بیماری ناشی از همهگیری ویروس کرونا در حال حاضر یونیسف فراخوانی اضطراری به کشورهای ثروتمند و متمکن برای به اشتراکگذاری واکسنهای کووید 19 اعلام کرده و تسریع در آن را خواستار شده است. براساس اطلاعات یونیسف، در حال حاضر، واکسیناسیون از نظر علمی شفافترین راه برای برونرفت از همهگیری حاضر است. تا زمانی که همه ایمن نشوند، هیچکس ایمن نخواهد بود. کمتر از یک درصد از کشورهای ثروتمند به کشورهای کمتر برخوردار کمک میکنند! این ریسک فرایند همهگیری را طولانیتر میکند و باعث میشود تا نمونههای کشندهتر و مسریتر گسترش یابند و به نظر میرسد که خطرپذیری و ریسک کارایی و اثربخشی واکسنهای موجود را برای همه تحت تأثیر قرار دهد. یونیسف بیان میکند که به نظر میرسد راهحلی درخصوص این شرایط بحرانی وجود دارد و آن اهدا و دسترسی به واکسن همین الان میباشد. این یک نیاز عمومی است. هر کشور متناسب با سیاست کلانی که دارد میتواند با تسریع واکسیناسیون عمومی از آن به عنوان روشی مکمل برای کنترل بهتر این بیماری استفاده کند. لذا برنامه، اولویتها و سرعت عمل در چنین شرایطی حائز اهمیت ویژهای است. کشورهای برخوردار نیز باید به فکر کشورهای کمتر برخوردار باشند. برای جلوگیری و یا به حداقل رساندن اینفودمیکها یا هجمههای اطلاعاتی نادرست درخصوص واکسیناسیون عمومی، شایسته است که اطلاعرسانی مطلوب و جدول زمانیبندی واکسیناسیون عمومی از قبل در مقاطع زمانی مناسب، کوتاه و مستمر از طریق مراجع رسمی در اختیار مردم قرار گرفته و مراکزی در خصوص پاسخگویی به شبهات و سؤالات در راستای کنترل اینفودمیکها در نظر گرفته شود. توجه داشته باشیم که با اطلاعرسانی دقیق و بموقع میتوان آرامشی اجتماعی ایجاد کرد و این حس اطمینان را انتقال داد که وضعیت براساس برنامه در حال پیش رفتن است. نتیجه اینکه تسریع در واکسیناسیون عمومی میتواند به عنوان یک روش مکمل و تکمیلی در سبد حکمرانی ریسک، امکان و شرایط آرامش اجتماعی را فراهم کرده و مردم را از وجود سیاستها، برنامهها، فرایندها و پاسخهای مناسب و متناسب در قالب تصمیمگیریهای بموقع به گونهای خاطر جمع کند که منتج به یک جمعبندی مطلوب گردد. در حال حاضر حکمرانی ریسک در جهان این مطلب را گوشزد میکند که راه برونرفت از همهگیری حاضر کمک به همدیگر است. متفاوت بیندیشیم!
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در پایتخت:
تهران نارنجی است
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران اعلام کرد: تاکنون واکسیناسیون بیش از ۶۰ درصد افراد بالای ۷۵ سال انجام شده است. به گزارش خبرگزاری صداوسیما علیرضا زالی در مراسم افتتاح مرکز واکسیناسیون تجمیعی در منطقه جنوب شهر تهران، افزود: مراکز تجمیعی واکسیناسیون با هدف ارتقای کیفیت خدماترسانی به مردم در حال گسترش است. فرمانده ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران گفت: تاکنون بالغ بر ۶۲۰ مرکز تجمیع واکسیناسیون در کشور تأسیس شده و بالغ بر ۶۰ مورد آن در استان تهران اتفاق افتاده است. زالی افزود: ما معمولاً کارهایی مثل غربالگری بانوان باردار، کودکان و... این مراکز را قرار دادیم که در فرایند واکسیناسیون اختلالی ایجاد نشود. فرمانده ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران درباره آخرین وضعیت استان تهران گفت: از نظر رنگبندی نارنجی است و از نظر تعداد بیماران موجود ۵ هزار و ۵۰۰ بیمار بستری در ۱۰۵ بیمارستان داریم.۱۶۰۰ بیمار در بخش مراقبتهای ویژه بستری هستند. وی افزود: بالغ بر ۸۵۰ بیمار جدید مراجعه کردند که بستری شدند از این تعداد ۱۴۸ بیمار در بخش مراقبتهای ویژه بستری شدند. تعداد مراجعین سرپایی ما هم رو به کاهش است البته تهران با ملایمت بیشتری دارد روند نزولی را طی میکند. اواسط این هفته به حد قابل توجهی از نزول کرونا میرسیم.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
در حوزه زنان نباید وارد دور برگردان شد و عقبگرد کرد
-
تبلیغات انتخابات حداکثری و اجتماعات حداقلی باشد
-
حکمرانی ریسک تسریع در واکسیناسیون و امیدافزایی
-
تهران نارنجی است
اخبارایران آنلاین