82 سالگی رادیو همراه با برخی از اهالی این رسانه
گروه فرهنگی/ سالها پیش در چنین روزی اولین فرستنده عمومی رادیو در کشورمان کار خود را آغاز کرد. حالا 82 سال از آن روز میگذرد و به مناسبت روز رادیو برخی اهالی این رسانه سخنانی دربارهاش گفتهاند؛ از«مهدی فؤادیان» گزارشگر پیشکسوت جنگ گرفته تا «محسن سوهانی» مدیر رادیو نمایش و «محمدباقر رضایی» نویسنده برنامههای ادبی رادیو.
گفتوگویی با گزارشگر پیشکسوت جنگ
در این بین خود رادیوییها هم دست به کار شدهاند و سراغ پیشکسوتان این رسانه رفتهاند؛ امروز رادیو صبا در برنامه مستند «ماجرا» به گرامیداشت روز رادیو میپردازد و در این برنامه به سراغ مهدی فؤادیان از پیشکسوتان رادیو
میرود.
فؤادیان از گزارشگران پیشکسوت رادیو در دوران جنگ است که اجرا و گویندگی برنامههای ورزشی، مدیریت در رادیو پیام، آوا و رادیو ایران را در کارنامه کاری خود دارد. او در این گفتوگو از ماجرای ورودش به رادیو میگوید و در این برنامه
درددلهایی درباره قدیمیهای فراموش شده رادیو بیان میکند. این مستند امروز (یکشنبه) ساعت ۱۵ به تهیهکنندگی و گویندگی الهام حاجینژاد از رادیو صبا پخش میشود.
یادی از تهیهکنندهای قدیمی
محمدباقر رضایی، نویسنده برنامههای ادبی رادیو هم به بهانه این روز درباره داوود جمشیدی، یکی از تهیهکنندگان قدیمی رادیو، متنی طنز و آهنگین نوشته است. داوود جمشیدی از جمله تهیهکنندگان رادیو بود که گذشته از تسلط بر امور فنی تهیهکنندگی، دستی قوی در ادبیات و موسیقی داشت. همه او را تهیهکننده مؤلف میشناختند.
اما خود محمدباقر رضایی هم از نویسندگان سرشناس رادیویی است که در برخی از برنامههای ادبی رادیو، طنزوارههایی درباره مفاخر و مشاهیر رادیو مینویسد و سالها ویراستار مطالب این تهیهکننده پیشکسوت بوده، او درباره جمشیدی گفته: «داوود جمشیدی استادی است که اکثر تهیهکنندههای جوان و حتی گویندگان و نویسندگان، در استودیوی او میایستادند تا ریزهکاریهای برنامهسازی را با نگاه به عملکرد او یاد بگیرند.»
البته جمشیدی اکنون سالهاست که بازنشسته شده و رادیو گهگاه از دانش او در زمینههای کارشناسی و مشاوره استفاده میکند. متن یادداشت رضایی برای استاد رادیوییها را میتوانید در ایسنا بخوانید.
رادیو و خاطراتی ماندگار
علیرضا جاویدنیا هم یکی دیگر از هنرمندان و اهالی رادیو است که به مناسبت این روز یادی از سالهای جوانیاش و قدم گذاشتن به این رسانه کرده و به مهر گفته: «من از ابتدای حضورم در رادیو در برنامههای مختلفی همچون «راه شب»، «صبح جمعه» و برنامههای مختلف دیگر حضور داشتهام. این برنامهها همگی از پشتیبانی مردمی برخوردار بودند و خاطرات ماندگاری را از خود در اذهان بهجا گذاشتهاند.»
این گوینده پیشکسوت ادامه داد: «رادیو ایمان و آگاهی است و همکاران من هر آنچه که دارند عاشقانه در طبق اخلاص ارائه میکنند. رادیو واقعاً عشق است، کسی نمیآید در رادیو ویلاسازی کند و سرمایهدار شود و امیدوارم مسئولان محترم توجه بیشتری به دستمزدها داشته باشند تا انگیزه همکارانم بیشتر شود.»
پیام مدیر رادیو نمایش
محسن سوهانی مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش همزمان با فرا رسیدن روز ملی رادیو پیامی را منتشر کرده که در بخشی از آن آمده: «رادیو، یا به تعبیر دقیقتر امروزیاش «رسانه صداپایه» (که در قالبهای نوپدیدی چون پادکست جزو پرطرفدارترین زمینههای رسانهای دنیاست)، ذاتاً تعاملگرا، گرم، صمیمی و دارای ظرفیتها و قابلیتهایی منحصر است که بخصوص میتواند پیشران «توسعه فرهنگی و اجتماعی» باشد.»
او در بخش دیگری تأکید کرده: «در بیش از ۸۰ سالی که از تولد این رسانه گرم در ایران زمین میگذرد، «نمایشهای رادیویی» سهم و جایگاه ویژهای در خاطرات جمعی مردم داشتهاند.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از نمایشگاه قرآن مطرح کرد
هنرمندان سرزمین ما انس خوبی با قرآن دارند
گروه فرهنگی/ محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه پنجشنبه اول اردیبهشت ماه در دیدار از نمایشگاه قرآن کریم و با حضور در غرفه هنرمندان پیشکسوت با هنرمندان حاضر در این غرفه دیدار و گفتوگو کرد.
اسماعیلی در این دیدار گفت: «هنرمندان سرزمین ما از جمله افرادی هستند که انس خوبی با قرآن دارند و نفس برپایی غرفه هنرمندان پیشکسوت در نمایشگاه قرآن بیانگر همین مسأله است.»
سعید امیرسلیمانی، رضا بنفشهخواه، عنایتالله بخشی، محمد فیلی، رضا ناجی، داوود لواسانی، بهروز کریمی، شکرخدا گودرزی، اسماعیل خلج، محمد شیری، عباس شیرخدا، اسدالله تابعمنش، مجید قناد و صفا آقاجانی از هنرمندان حاضر در این دیدار صمیمانه بودند. در این دیدار اسدالله قورچیان، نقاش و هنرمند تجسمی کشورمان به نمایندگی از هنرمندان در سخنانی به بیان مشکلات و موانع این عرصه پرداخت. همچنین وزیر فرهنگ در حاشیه این دیدار بیان کرد: «ما آثار هنری قرآنی بسیاری داریم و خدا را شاکریم که در این نمایشگاه این فرصت به وجود آمد تا هنرمندان در این محفل حضور پیدا کرده و آثار هنریشان را به نمایش بگذارند.»
باید به فکر راهاندازی جشنوارههای قرآنی مختص بانوان در کشور باشیم
همچنین وزیر فرهنگ با حضور در محفل «اُنس با قرآن» ویژه بانوان در نمایشگاه قرآن گفت: «باید به فکر راهاندازی جشنوارههای قرآنی مختص بانوان در کشور باشیم.»
او در ادامه تصریح کرد: «امیدواریم در این ایام و شبهای مبارک ماه ضیافت الهی، اعمال همه بندگان خوب خدا و خواهران مورد قبول درگاه الهی باشد. امید است از این سفره ضیافتالله به اندازه حُسن معنوی خودمان بهره ببریم و خداوند با ما معامله نیکو کرده و به ما خیرات بسیار اعطا کند.»
اسماعیلی ضمن قدردانی از محفلی که به همت امور بانوان معاونت قرآن و عترت برپا شد، افزود: «امسال نمایشگاه با یک وقفه دو ساله با استقبال مختلف آحاد جامعه مواجه شده و مایه دلگرمی ماست که در بخشهای مختلف فعالیتهای خوبی در حال برگزاری است و همه گروههای سنی را دربرمیگیرد.»
اسماعیلی گفت: «جامعه ما مدتها با موضوع کرونا در یک حالت خمودگی قرار گرفته بود و حالا محلی برای تبلور فعالیتهای الهی در کشور ایجاد شده است.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر فعالیتهای حوزه بانوان اظهار کرد: «در زمینه فعالیتهای حوزه بانوان نسبت به گذشته در نقطه پیشرفت ایستادهایم. همین میزان از فعالیت بانوان در عرصه قرآنی از نقطه تصور دور بود که به برکت انقلاب اسلامی و هدایتهای رهبر قرآنی، امروز زنان اندیشمند و غیور در عرصه فعالیتهای قرآنی همپای جامعه مردان به جلو آمدند. آماری که از فعالیت قرآنی بانوان داریم، مایه امیدواری است. حوزه فعالیتهای قرآنی در معاونت قرآن و سازمان اوقاف باید به سمتی جلو برود تا امکان فعالیتهای گسترده بانوان فراهم شود.»
وی ادامه داد: «این فعالیت پیششرطهایی هم دارد و از آنجایی که در این عرصه بانوان عفیف و امینی حضور دارند، باید همه اقتضائات شرعی برای آنها فراهم شود تا به فعالیت بپردازند. دکتر علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت این امر را تدبیر کردند و با یک مشاور باتدبیر، مجمع مشورتی را تقویت و گسترش دادند.»
اسماعیلی با اشاره به اینکه باید مؤسسات قرآنی بانوان را هویت بیشتری ببخشیم، گفت: «اگر هویت مؤسسهای در راستای فعالیت بانوان بیشتر شود، میتوان آن را هدفمند جلو برد. این هویتسازی امکان حمایت بیشتری برایشان فراهم میکند. ما در این عرصه برای بانوان هیچ محدودیتی نمیشناسیم. در گفتوگویی با حجتالاسلام ارزانی نیز گسترش فعالیتهای بانوان در کانونهای مساجد را خواستار شدیم. در آنجا نیز باید فعالیتهایی برای بانوان تدارک دیده شود.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه معاونت قرآن و عترت وظیفه ستادی داشته و در حوزه سازمانهای تابعه وظیفه پیگیری را اجرا میکند، اظهار کرد: «ما معاونت قرآن را مثل بقیه معاونتها نمیدانیم، بلکه حوزه اجرایی در محدوده معاونت داشته و مسئولیت ستادی آن را برای پیگیری و اجراشدن برنامههای قرآنی لازم میدانیم.»
وی افزود: «دولت دینی بر مبنای گسترش آموزههای دینی است. در واقع در صدر حاکمیت دینی فعالیتهای قرآنی قرار دارد و آغاز نهضت امام خمینی(ره) نیز بر همین اصول استوار بوده است. به برکت مجاهدت ایثارگران این میراث در اختیار ماست. ماهم وظیفه ملی و بینالمللی در این حوزه داریم. قرآن همه را به صلاح و فلاح دعوت میکند و حوزه مستعدی است.»
به گفته اسماعیلی قرآن اعجاز پیامبر اسلام است و این عمق نفوذ در شفابخشی و اثربخشی، خودش را نشان میدهد. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: «ما باید به جشنوارهای مختص بانوان در تهران و همه استانهای کشور فکر و برای آن برنامهریزی کنیم. در استانهای همدان و اصفهان بانوان فعالیتهای خوبی داشتند و در همه جای کشور این موج و اشتیاق وجود دارد. امیدواریم موفق شده و گامهای مؤثری برداریم.»
اسماعیلی ادامه داد: «یکی از شاخصهای ارتقای دولت دینی، ارتقای فعالیتهای قرآنی است. در کنار قرآن ما مفتخر به پیروی از مکتب اهلبیت(ع) هستیم. قرآن و عترت دو بال جدانشدنی هستند. ما امیدواریم از معارف قرآنی و عترتی پاسداری کرده و توفیق نشر آنها را داشته باشیم.»
وزیر ارشاد جویای حال «هادی خانیکی» شد
همچنین محمدمهدی اسماعیلی شامگاه همزمان با شب قدر، در گفتوگوی تلفنی با هادی خانیکی استاد علوم ارتباطات اجتماعی و سردبیر سابق دو نشریه آیین و آیین گفتوگو، ضمن احوالپرسی، پیگیر روند درمان او شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این تماس تلفنی ضمن ابلاغ سلام و دعای خیر آیتالله سید ابراهیم رئیسی رئیسجمهور، برای این استاد علوم ارتباطات دانشگاه آرزوی بهبودی و سلامتی عاجل کرد. به گزارش ایرنا، خانیکی در این گفتوگو ضمن تشکر از رئیسجمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره وضعیت حال عمومی خود توضیح داد که در بیمارستان بستری بوده و در حال حاضر مراحل شیمیدرمانی را طی میکند. اواخر هفته گذشته هادی خانیکی با انتشار ویدیویی در حساب کاربری خود در اینستاگرام از ابتلا به سرطان پانکراس و بستری بودن در یکی از بیمارستانهای تهران خبر داد و گفت که مراحل شیمیدرمانی را آغاز کرده است. امید اجتماعی و چالشهای دانشگاه در ایران از جمله کتابهایی است که به قلم هادی خانیکی منتشر شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پیامی درگذشت آیتالله سیدمهدی موسوی بجنوردی را تسلیت گفت. در پیام محمدمهدی اسماعیلی آمده است: در روز شهادت امیر مؤمنان و مولای متقیان، حضرت علی ابن ابیطالب علیهالسلام، خبر رحلت فقیه وارسته، حضرت آیتالله سیدمهدی موسوی بجنوردی موجب تالم و تأسف شد. ایشان با تقواپیشگی، اخلاقمداری و اخلاص در عمل، به تربیت شاگردان مبرز و برجسته و نیز تألیف آثار ارزشمند دینی همت گمارد. اینجانب فقدان این فقیه اهل بیت علیهمالسلام را به محضر حضرت ولیعصر روحی و ارواحنا فداه، رهبر معظم انقلاب اسلامی، امام خامنهای(مد ظله العالی)، بیت شریف و اخوان گرامی، صمیمانه تسلیت میگویم و در لیالی استجابت دعا و شبهای گرانسنگ قدر، از درگاه حضرت احدیت علو درجات و رحمت واسعه برای آن فقید سعید مسألت دارم.

چرایی و چگونگی برای تحول خوشنامی
این داستان هنوز الکن است
پوریا فرجی
منتقد
این شبها سریال «خوشنام» از شبکه اول سیما در حال پخش است. سریالی که تلاش میکند به موضوع توبه و بازگشت از راه خطای گذشته و اصلاح سخن بگوید اما وزن این مفاهیم آنچنان که باید در بیان و روایت داستانی و ساختار قصه جای نگرفته است.
در نگاه اول سریال «خوشنام» اوضاع جوانی را روایت میکند که طی چند سال ترک خانه و دوری از خانواده و خطا و اوباشگری حالا ظاهراً نادم و پشیمان به طریقی به خانه بازگشته اما چندان مورد استقبال خانواده قرار نمیگیرد. او جوانی پر شور و شر است و به بدنامی شهره است و در کنار نوچه خود به خلاف و بزهکاری مشغول است اما ناگاه بدون آنکه به وضوح مشخص و منطقی باشد انگیزه تغییر در او شکل میگیرد.
در گام اول زیست اوباشگری جوان قصه بخوبی روشن نیست و در ابتدا صرفاً جوانی را میبینیم که اوباشگری در او به اطوار و ادا میماند. بنابراین وقتی شخصیت پیش از تحول هنوز به طور کامل شکل نگرفته و ابعاد آن به عینیت در قاب تلویزیون مقابل دیدگان مخاطب صورت نگرفته اساساً نمیشود منتظر مسأله بعدی بود، البته که بماند مسأله بعدی همان طور که برای نمایش آن تلاش میشود تحول جوان اوباش است اما با کدام پیشینه و کدام روشنی ابعاد شخصیتی یک اوباش!؟
تحول اساساً از یک انگیزه آغاز میشود اما انگیزهای که بیش از آنکه جنبه بیرونی و عینی و محیطی یا حتی متقابل در روابط بین فردی داشته باشد، از یک کنش درونی و چالش درون شخصیت شعله ور میشود. اما در سریال خوشنام شخصیت جوان قصه کمتر نمایههایی از یک چالش و کنش درونی از خود پیرامون میل به متحول شدن نشان میدهد و گویی قرارگرفتن در تنگناهای احساسی مانند کمک کردن به یک پیرزن یا دزدی از او انگیزه متحول شدن جوان قصه را به مخاطب نمایانده است، در حالی که این جنس انگیزهها از جنبه منطقی و اگر قائل بر شروع تحول از درون انسان باشیم نمیتواند آغازگر منطقی یک رستاخیز درونی برای شروع یک تحول اساسی در درون یک انسان باشد. لذا در این نقطه است که وزن میل و خواستن در متحول شدن در شخصیت جوان قصه خود را نشان میدهد و چه بسا مخاطب را با این بهت و تعجب روبهرو میسازد از این قرار که مگر میشود با یک انگیزه شبه احساسی انتظار یک تحول اساسی به قدر تمام شخصیت یک انسان را داشت که گفته میشود بسیار اوباش و مخرب بوده است!
با در نظرگرفتن مسأله و چالش انگیزه و چالش درونی فرد در مسیر میل به متحول شدن، به نظر میرسد شخصیت محوری و سوژه این تحول در مرحله شکلگیری شخصیت و چیستی آن و قوام یافتن آن چندان به بلوغ کافی نرسیده، زیرا اگر او اوباش است باید به طور منطقی در ابعاد شخصیت او ملاحظه کرد که چگونه اوباشی است و ابعاد و وجوه آن چیست؟ اگر میل به متحول شدن دارد لازم است ابتدا بروز دهد که انگیزه و میل و خواستن در مسیر این تحول چیست؟ همچنین ضروری است تا بیان شود چالشهای درونی او در این قصه در مسیر تلاش برای اصلاح و تغییر و بازنگری در زندگی چیست؟ بنابراین تا مادامی که این سؤالات ابعادی شخصیت که تمامش متمرکز بر شخصیت سوژه و شخصیت محوری قصه در مسیر تحول است پاسخ داده نشود و در مجموع چیستی این شخصیت شفاف نشود، تمرکز روی سایر اقسام مانند چرایی شخصیت برای تحول و چگونگی این تحول در مسیر پیشرفت و فهم از قصه الکن باقی میماند.
مورد دیگر الصاق پیشوند کمدی به این سریال است. ممکن است در قالب اصلی طراحی شده و متناسب با سوژه و شخصیت اصلی قصه شکل متفاوتی از کمدی را در یک مسیر تحولی و تغییر پذیر برای شخصیت پیشبینی کرده باشند و تلاش سریال نیز بر این مسأله بوده باشد اما سرانجام آنچه تحت عنوان کمدی ولو تلخ نمایان می شود وزن کم و جان ضعیفی در امتداد قصه نشان می دهد و شاید بیشتر مجموعهای از شوخیها و موقعیتها به کمدی نزدیک شده باشند، در حالی که می شد این مسیر تحول یک شخصیت اصلی با یک کمدی جذاب همراه باشد و در واقع یک تحول در مسیر تغییر از شر به نیک با اشکها و لبخندها توأم باشد تا تأثیر عمیق بر مخاطب بگذارد.
1 بازیگر «سینما پارادیزو» درگذشت
«ژاک پرن» که چندین دهه بازیگری در سینمای فرانسه و ایتالیا را در کارنامه داشت و بیشتر برای بازی در فیلم برنده اسکار «سینما پارادیزو» ساخته «جوزپه تورناتوره» شناخته شده بود، در ۸۰سالگی در شهر پاریس درگذشته است. «پرن» در ۱۳ ژوئن ۱۹۴۱ در پاریس متولد شد و از دهه ۱۹۵۰ فعالیت هنری خود را آغاز و در بیش از ۷۰ فیلم بازی کرد و چندین فیلم را نیز کارگردانی مشترک کرد که از جمله میتوان به فیلم نامزد اسکار «مهاجرت بالدار» (۲۰۰۱) در کنار «فیلیپ لابرو» اشاره کرد. او اولین نقش اصلی خود را با بازی مقابل «کلودیا کاردیناله» در فیلم «دختری با چمدان» ساخته «والریو زورلینی» تجربه کرد که در سال ۱۹۶۱ در بخش رقابتی جشنواره کن به روی پرده رفت. «پرن» در سال ۱۹۶۶ برای بازی در درام اگزیستانسیالیستی «ویتوریو دستا» با عنوان «یک نیمهمرد» جایزه بهترین بازیگر جشنواره فیلم ونیز را کسب کرد و پس از آن در موزیکالهای «دختران جوان روشفور» (۱۹۶۷) و «پوست الاغ» (۱۹۷۰) به کارگردانی «ژاک دمی» مقابل «کاترین دونوو» بازی کرد./ فرانس ۲۴
2 آغاز پیش تولید «کوبیدن به در کلبه»
ام.نایت شیامالان که تابستان سال پیش فیلم «پیر» را راهی سینماها کرد حالا اعلام کرده که پیش تولید فیلم جدیدش را شروع کرده است. او پاییز پیش در مصاحبهای گفت فیلم بعدیاش را با عنوان «کوبیدن به در کلبه» میسازد و این فیلم از فیلمهایی خواهد بود که سال ۲۰۲۳ اکران میشود. این فیلم پانزدهمین فیلم شیامالان است و وی کارگردانی و تهیهکنندگی آن را برعهده دارد و در نگارش فیلمنامه هم همکاری داشته است. این فیلمساز کارش را سال ۱۹۹۲ با فیلم دانشجویی «دعا با خشم» آغاز کرد و از سال ۲۰۱۳ که «پس از زمین» را ساخت تقریباً هر سال یک فیلم ساخته است. بنا به گفته شیامالان این فیلم در یک شات فیلمبرداری میشود اما هنوز مشخص نیست دقیقاً منظور این کارگردان شناختهشده سینمای جهان چیست و آیا قصد دارد مثل آنچه آلفرد هیچکاک در «طناب» انجام داد یا «مرد پرندهای» آلخاندرو، از شاتهای بلند برای دنبال کردن یک موضوع استفاده کند یا موضوع چیز دیگری است./ مهر
3 با سقوط سهام، نتفلیکس ۵۴ میلیارد ضرر کرد
سالی که برای نتفلیکس، بزرگترین سرویس استریمینگ جهان بد آغاز شده بود، بدتر هم شد. این شرکت برای نخستین بار در یک دهه اخیر مشترک از دست داده و این مسأله باعث کاهش شدید ارزش سهام آن شده و تنها روز چهارشنبه کاهش ۳۵ درصدی را تجربه کرد و بهدنبال آن این کمپانی بزرگ با ضرر ۵۴ میلیارد دلاری مواجه شد. نتفلیکس در جدیدترین گزارش فصلی خود اعلام کرد که حالا ۲۲۱.۶ میلیون مشترک در سطح جهان دارد که یعنی ۲۰۰ هزار مشترک در فصل اول سال ۲۰۲۲ از دست داده است. این در حالی است که نتفلیکس انتظار داشت ۲.۵ میلیون مشترک اضافه کند. بدتر از همه، غول استریمرها در گزارش خود گفته انتظار دارد در فصل دوم سال ۲ میلیون مشترک دیگر را هم از دست بدهد. این گزارش شرکت باعث شد تا ۲۵ درصد از ارزش سهام آن کاسته شود. نتفلیکس اوایل امسال هم به خاطر نگرانیها در مورد رشد تعداد مشترکانش با کاهش ارزش سهام مواجه شده بود و از اول امسال تا به حال ۴۰ درصد از ارزش سهام خود را از دست داده است./ ایسنا