ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
3 دلیل عربستان برای بهبود روابط با ایران
فرهاد وفاییفرد
کارشناس مسائل غرب آسیا
با گذشت چند سال از تشدید تنش در رابطه ایران و عربستان و در نتیجه میانجیگری عراق، از سال گذشته پنج دور مذاکره بین مقامات تهران و ریاض برگزار شده است. این مذاکرات که تاکنون تنها در سطوح امنیتی برگزار شده، حالا قرار است در سطح سیاسی و به صورت «علنی» و احتمالاً بین وزرای امور خارجه دو کشور انجام پذیرد.برگزاری چنین نشستی از دو منظر میتواند مورد توجه قرار گیرد؛ نخست اینکه چرا ایران و عربستان به سمت مذاکره رفتند و با وجود مشکلاتی در سطوح مختلف، این مذاکرات را تاکنون پیش بردهاند؟ و دوم اینکه اساساً مذاکرات به چه سمت و سویی پیش خواهد رفت و آینده روابط دو کشور چگونه خواهد بود؟
بررسی چندین سال روابط بین ایران و عربستان، نشان میدهد تهران در رویکرد خود در قبال عربستان از ثبات بیشتری برخوردار بوده است. ایران همواره از توسعه همکاریها با کشورهای اسلامی و شورای همکاری خلیج فارس استقبال کرده و با توجه به پروندههای مشترکی هم که بین طرفین پدید آمده، سیاست همیشگی تداوم همکاریها را پیش برده است. جمهوری اسلامی همواره با طرحهای گوناگونی که در دوره دولتهای مختلف ارائه داده به دنبال ارتقای روابط سیاسی با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و از جمله عربستان بوده است. در مقابل اما عربستان نشان داده از ثبات لازم در روابط با ایران برخوردار نیست. در برهههای گوناگون اتخاذ مواضع انتقادی و سخت از سوی عربستانی و حتی گاهی رویکردهای غیرسازنده علیه تهران مشاهده شده است. اکنون اما عربستان به چند دلیل به دنبال بهبود روابط با تهران است:
نخست؛ تغییر در هیأت حاکمه ایالات متحده امریکا. زیرا به هرحال جمهوریخواهان و در رأس آنان دونالد ترامپ رابطه خوبی با سران سعودی داشتند ولی هماکنون اختلافات مهمی در روابط ریاض و واشنگتن دیده میشود که در سفر اخیر بایدن به منطقه هم نمود داشت. دوم؛ نیاز امریکا به کاهش تنش در منطقه است. امریکاییها در موضوع امنیت انرژی بخصوص بعد از آغاز جنگ در اوکراین، از سطحی از کاهش تنش بین ایران و عربستان حمایت میکنند و از این منظر شاید موافق شکلگیری حداقلی روابط بین دو کشور باشند.
سوم؛ پروندههای مشترک عربستان و ایران است که شاید مهمترین پرونده مشترکی که بین دو کشور وجود دارد، یمن باشد. عربستانیها تصور میکنند از طریق پیشبرد مذاکره با تهران میتوانند جنگ یمن را هم به یک نوعی حل و فصل کنند؛ یا حداقل از حملات یمنیها جلوگیری کنند یا روند سیاسی در این کشور را بر طبق منافع خودشان و با سرعت بیشتر پیش ببرند.
بنابراین مجموعهای از این دلایل وجود دارد که طرفین را به سمت مذاکره سوق میدهد. هرچند با توجه به اختلافات ساختاری که دو کشور دارند و روابطی که هرکدام از طرفین بویژه عربستان با قدرتهای فرامنطقهای از جمله امریکا دارند چندان نمیتوان انتظار یک رابطه پویا و سازنده داشت؛ اما میتوان حداقل انتظاراتی را دنبال کرد. آنطور که تاکنون این دو کشور پیش رفتهاند، احتمالاً در آینده شاهد کاهش سطح تنش خواهیم بود. از همین رو، ارتقای روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارتخانهها را هم نباید خیلی دور از دسترس دانست. اما اینکه جنس رابطه دو کشور دگرگون شود و رقابت و منازعه کنار برود و جای آن همکاری در سطوح بالا شکل بگیرد، حداقل در آینده میان مدت قابل تصور نیست ولی طرفین میتوانند به سمت مدیریت تنشها بروند. البته نباید فراموش کرد که نوع رابطه عربستان با اسرائیل و انتخابات بعدی در امریکا میتواند بر آینده مذاکرات و روابط دو کشور تأثیرگذار باشد.
کارشناس مسائل غرب آسیا
با گذشت چند سال از تشدید تنش در رابطه ایران و عربستان و در نتیجه میانجیگری عراق، از سال گذشته پنج دور مذاکره بین مقامات تهران و ریاض برگزار شده است. این مذاکرات که تاکنون تنها در سطوح امنیتی برگزار شده، حالا قرار است در سطح سیاسی و به صورت «علنی» و احتمالاً بین وزرای امور خارجه دو کشور انجام پذیرد.برگزاری چنین نشستی از دو منظر میتواند مورد توجه قرار گیرد؛ نخست اینکه چرا ایران و عربستان به سمت مذاکره رفتند و با وجود مشکلاتی در سطوح مختلف، این مذاکرات را تاکنون پیش بردهاند؟ و دوم اینکه اساساً مذاکرات به چه سمت و سویی پیش خواهد رفت و آینده روابط دو کشور چگونه خواهد بود؟
بررسی چندین سال روابط بین ایران و عربستان، نشان میدهد تهران در رویکرد خود در قبال عربستان از ثبات بیشتری برخوردار بوده است. ایران همواره از توسعه همکاریها با کشورهای اسلامی و شورای همکاری خلیج فارس استقبال کرده و با توجه به پروندههای مشترکی هم که بین طرفین پدید آمده، سیاست همیشگی تداوم همکاریها را پیش برده است. جمهوری اسلامی همواره با طرحهای گوناگونی که در دوره دولتهای مختلف ارائه داده به دنبال ارتقای روابط سیاسی با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و از جمله عربستان بوده است. در مقابل اما عربستان نشان داده از ثبات لازم در روابط با ایران برخوردار نیست. در برهههای گوناگون اتخاذ مواضع انتقادی و سخت از سوی عربستانی و حتی گاهی رویکردهای غیرسازنده علیه تهران مشاهده شده است. اکنون اما عربستان به چند دلیل به دنبال بهبود روابط با تهران است:
نخست؛ تغییر در هیأت حاکمه ایالات متحده امریکا. زیرا به هرحال جمهوریخواهان و در رأس آنان دونالد ترامپ رابطه خوبی با سران سعودی داشتند ولی هماکنون اختلافات مهمی در روابط ریاض و واشنگتن دیده میشود که در سفر اخیر بایدن به منطقه هم نمود داشت. دوم؛ نیاز امریکا به کاهش تنش در منطقه است. امریکاییها در موضوع امنیت انرژی بخصوص بعد از آغاز جنگ در اوکراین، از سطحی از کاهش تنش بین ایران و عربستان حمایت میکنند و از این منظر شاید موافق شکلگیری حداقلی روابط بین دو کشور باشند.
سوم؛ پروندههای مشترک عربستان و ایران است که شاید مهمترین پرونده مشترکی که بین دو کشور وجود دارد، یمن باشد. عربستانیها تصور میکنند از طریق پیشبرد مذاکره با تهران میتوانند جنگ یمن را هم به یک نوعی حل و فصل کنند؛ یا حداقل از حملات یمنیها جلوگیری کنند یا روند سیاسی در این کشور را بر طبق منافع خودشان و با سرعت بیشتر پیش ببرند.
بنابراین مجموعهای از این دلایل وجود دارد که طرفین را به سمت مذاکره سوق میدهد. هرچند با توجه به اختلافات ساختاری که دو کشور دارند و روابطی که هرکدام از طرفین بویژه عربستان با قدرتهای فرامنطقهای از جمله امریکا دارند چندان نمیتوان انتظار یک رابطه پویا و سازنده داشت؛ اما میتوان حداقل انتظاراتی را دنبال کرد. آنطور که تاکنون این دو کشور پیش رفتهاند، احتمالاً در آینده شاهد کاهش سطح تنش خواهیم بود. از همین رو، ارتقای روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارتخانهها را هم نباید خیلی دور از دسترس دانست. اما اینکه جنس رابطه دو کشور دگرگون شود و رقابت و منازعه کنار برود و جای آن همکاری در سطوح بالا شکل بگیرد، حداقل در آینده میان مدت قابل تصور نیست ولی طرفین میتوانند به سمت مدیریت تنشها بروند. البته نباید فراموش کرد که نوع رابطه عربستان با اسرائیل و انتخابات بعدی در امریکا میتواند بر آینده مذاکرات و روابط دو کشور تأثیرگذار باشد.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه خبر داد
۸۳۶ میلیون دلار صادرات شرکتهای دانشبنیان ایرانی در ۳ ماه نخست امسال
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: طی سه ماه نخست امسال ۸۳۶ میلیون دلار صادرات شرکتهای دانشبنیان ما بوده است. اکنون برای صادرات تمرکز ما بر مکزیک، ونزوئلا، نیکاراگوئه، برزیل و اروگوئه است و در حال ایجاد خانههای فناوری در یکی از این ۵ کشور هستیم.
به گزارش ایسنا مهدی صفری دیروز در شانزدهمین همایش سالانه دانشجویان و اساتید ایرانی خارج از کشور که در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: امروز ارزآوری و خودکفایی در اولویت کشور است و بحثهایی مانند دور زدن تحریمها موقتی است.وی از ۸ اولویت درخصوص خودکفایی و ارزآوری خبرداد و صادرات را یکی از این اولویتها برشمرد و افزود: دیگر اولویت ما در این راستا واردات است که این سؤال در ذهن متبادر میشود که واردات چگونه سبب ارزآوری میشود؟ اگر دارویی خاص باید از آلمان وارد شود، ما تلاش میکنیم منابع آن را از کشورهای مختلف پیدا کنیم به طوری که بتوانیم همان دارو را با همان کیفیت و قیمت مناسبتر وارد کنیم.معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با تأکید بر انتقال تکنولوژی نرم به عنوان سومین اولویت، عنوان کرد: اکنون با مشکلاتی مواجه هستیم که در جهت خودکفایی باید رفع گردد. به عنوان نمونه ما ۱.۲ میلیارد دلار مواد اولیه شیمیایی دارو را از چین و هند وارد میکنیم که بعضاً کیفیت لازم و اثرگذاری دارویی را ندارند، درحالی که ما اگر فرمولاسیون آن مواد را داشته باشیم، میتوانیم خودمان تولید کنیم.صفری ادامه داد: در این راستا میتوان اقدامات زیادی از جمله کوتاه کردن مسیر برای وارد کردن فرمول مذکور به کشور را انجام داد. در این خصوص با شرکتهای دانش بنیان و نانو در کشور همکاری داشتهایم. شرکتهای نانو داروهای سرطانی زیادی را تولید کرده و صادر میکنند. کارشناسان ذیربط باید درخصوص موارد فوق در خارج از کشور تمرکز کرده و در سایت وزارت امور خارجه به اعلام مطالبات خود بپردازند.
به گزارش ایسنا مهدی صفری دیروز در شانزدهمین همایش سالانه دانشجویان و اساتید ایرانی خارج از کشور که در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: امروز ارزآوری و خودکفایی در اولویت کشور است و بحثهایی مانند دور زدن تحریمها موقتی است.وی از ۸ اولویت درخصوص خودکفایی و ارزآوری خبرداد و صادرات را یکی از این اولویتها برشمرد و افزود: دیگر اولویت ما در این راستا واردات است که این سؤال در ذهن متبادر میشود که واردات چگونه سبب ارزآوری میشود؟ اگر دارویی خاص باید از آلمان وارد شود، ما تلاش میکنیم منابع آن را از کشورهای مختلف پیدا کنیم به طوری که بتوانیم همان دارو را با همان کیفیت و قیمت مناسبتر وارد کنیم.معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با تأکید بر انتقال تکنولوژی نرم به عنوان سومین اولویت، عنوان کرد: اکنون با مشکلاتی مواجه هستیم که در جهت خودکفایی باید رفع گردد. به عنوان نمونه ما ۱.۲ میلیارد دلار مواد اولیه شیمیایی دارو را از چین و هند وارد میکنیم که بعضاً کیفیت لازم و اثرگذاری دارویی را ندارند، درحالی که ما اگر فرمولاسیون آن مواد را داشته باشیم، میتوانیم خودمان تولید کنیم.صفری ادامه داد: در این راستا میتوان اقدامات زیادی از جمله کوتاه کردن مسیر برای وارد کردن فرمول مذکور به کشور را انجام داد. در این خصوص با شرکتهای دانش بنیان و نانو در کشور همکاری داشتهایم. شرکتهای نانو داروهای سرطانی زیادی را تولید کرده و صادر میکنند. کارشناسان ذیربط باید درخصوص موارد فوق در خارج از کشور تمرکز کرده و در سایت وزارت امور خارجه به اعلام مطالبات خود بپردازند.
با صدور پیامی خطاب به وزیر کشور و استاندار فارس صورت گرفت
مأموریت رئیس جمهور برای رسیدگی به سیل زدگان استهبان
رئیس جمهور طی یک پیام مکتوب به وزیر کشور و تماس تلفنی با استاندار فارس، بر بسیج ظرفیت همه دستگاههای ملی و محلی برای یافتن ناپدیدشدگان و تسکین آلام داغدیدگان سیل استهبان تأکید کرد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، آیتالله رئیسی در پیامی به احمد وحیدی، وزیر کشور با بیان اینکه حادثه ناگوار طغیان رودخانه و جاری شدن سیل در استهبان فارس و جانباختن و ناپدید شدن شماری از هموطنان عزیز موجب تأسف و اندوه فراوان گردید، اظهارکرد: به وزیر کشور مأموریت میدهم ضمن حضور در مناطق سیلزده و بررسی آخرین وضع سیلزدگان، به قصور و تقصیرهای احتمالی در این حادثه رسیدگی کند.
گفتوگوی تلفنی با استاندار فارس
آیتالله رئیسی در تماس تلفنی با محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس نیز ضمن پیگیری حادثه سیل، در جریان آخرین جزئیات و اطلاعات عملیات جستوجوی ناپدیدشدگان قرار گرفت. رئیس جمهور با تأکید بر رسیدگی سریع به قصورهای احتمالی به استاندار فارس دستور داد از ظرفیت همه دستگاههای ملی و محلی برای جبران خسارات آسیبدیدگان و تسکین آلام داغدیدگان استفاده نماید. رئیس جمهور در این تماس ضمن ابراز همدردی با قربانیان حادثه، بر بسیج همه ظرفیتهای موجود برای یافتن ناپدیدشدگان سیل و رسیدگی به امور خانواده قربانیان تأکید کرد.
الزام دستگاهها به حمایت از نهاد خانواده
آیتالله رئیسی عصر دیروز در جلسه هیأت دولت با گرامیداشت روز خانواده، توجه به ترویج فرهنگ «تشکیل خانواده» را امری مهم و تسهیل ازدواج جوانان را از اولویتهای دولت سیزدهم برشمرد و همه دستگاهها را براساس قانون «جمعیت و حمایت از خانواده» ملزم به حمایت جدی از نهاد خانواده و ارائه طرحهای عملیاتی در این حوزه دانست. رئیس جمهور تأکید کرد: همه دستگاهها علاوه بر ترویج فرهنگ تشکیل خانواده، تلاش خود را برای رفع مشکلات و موانع آن بویژه در حوزه مسکن و اشتغال به کار گیرند.آیتالله رئیسی پس از استماع گزارش وزیر جهاد کشاورزی درباره افزایش تولید محصولات زراعی راهبردی همچون گندم، ذرت و جو و تأمین غلات مورد نیاز کشور، گفت: سیاست اصولی دولت تأمین امنیت غذایی با اتکا به کشاورزان سختکوش کشور است و وزارت جهاد کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی باید به تعهدات خود در قبال خرید این محصولات راهبردی در موعد مقرر عمل کنند. آیتالله رئیسی همچنین بار دیگر با ابراز تأسف از بروز حادثه سیل در استهبان استان فارس و تسلیت به خانوادههای هموطنان عزیزی که در این حادثه جان باختند، مسئولان امر را مأمور بررسی دقیق ابعاد حادثه و اتخاذ تدابیر بموقع و مناسب برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه کرد.
پیام به همایش شیخ اشراق
رئیس جمهور در پیامی به آیین بزرگداشت حکیم الهی شیخ شهابالدین سهروردی در شهر زنجان که از سوی استاندار قرائت شد، تأکید کرد: حکیم سهروردی، سالکی است که در فراسوی مرزهای ظواهر مکاتب فلسفی و عرفانی، مهمترین حقایق اسلامی و انسانی را با مدد از آیات قرآن و روایات و با ذوقی منحصر به فرد در هم میآمیزد. رئیس جمهور بزرگداشت مقام علمی اندیشمندانی چون شیخ اشراق را ضرورت و فرصتی مغتنم در روزگار تحیر انسان امروز دانست که در پس این گمگشتگی، جویای ساحل امنی از جنس معنویت است.
سفرا موظف به تأمین ارزشها و منافع کشور هستند
جمعی از سفیران جدید جمهوری اسلامی ایران پیش از عزیمت به محل مأموریت خود به حضور رئیسجمهور رسیدند و با وی دیدار و گفتوگو کردند. آیتالله رئیسی در این دیدار سفیران را نمایندگان نظام اسلامی معرفی کرد که باید منافع و ارزشهای جمهوری اسلامی ایران را نمایندگی و تأمین کنند.
رئیسی برای سفیران جدید جمهوری اسلامی ایران در کشورهای لهستان، گرجستان، سیرالئون، چک، لبنان، هند و همچنین نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک و نماینده دائم ایران نزد دفتر اروپایی ملل متحد در ژنو آرزوی موفقیت کرد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، آیتالله رئیسی در پیامی به احمد وحیدی، وزیر کشور با بیان اینکه حادثه ناگوار طغیان رودخانه و جاری شدن سیل در استهبان فارس و جانباختن و ناپدید شدن شماری از هموطنان عزیز موجب تأسف و اندوه فراوان گردید، اظهارکرد: به وزیر کشور مأموریت میدهم ضمن حضور در مناطق سیلزده و بررسی آخرین وضع سیلزدگان، به قصور و تقصیرهای احتمالی در این حادثه رسیدگی کند.
گفتوگوی تلفنی با استاندار فارس
آیتالله رئیسی در تماس تلفنی با محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس نیز ضمن پیگیری حادثه سیل، در جریان آخرین جزئیات و اطلاعات عملیات جستوجوی ناپدیدشدگان قرار گرفت. رئیس جمهور با تأکید بر رسیدگی سریع به قصورهای احتمالی به استاندار فارس دستور داد از ظرفیت همه دستگاههای ملی و محلی برای جبران خسارات آسیبدیدگان و تسکین آلام داغدیدگان استفاده نماید. رئیس جمهور در این تماس ضمن ابراز همدردی با قربانیان حادثه، بر بسیج همه ظرفیتهای موجود برای یافتن ناپدیدشدگان سیل و رسیدگی به امور خانواده قربانیان تأکید کرد.
الزام دستگاهها به حمایت از نهاد خانواده
آیتالله رئیسی عصر دیروز در جلسه هیأت دولت با گرامیداشت روز خانواده، توجه به ترویج فرهنگ «تشکیل خانواده» را امری مهم و تسهیل ازدواج جوانان را از اولویتهای دولت سیزدهم برشمرد و همه دستگاهها را براساس قانون «جمعیت و حمایت از خانواده» ملزم به حمایت جدی از نهاد خانواده و ارائه طرحهای عملیاتی در این حوزه دانست. رئیس جمهور تأکید کرد: همه دستگاهها علاوه بر ترویج فرهنگ تشکیل خانواده، تلاش خود را برای رفع مشکلات و موانع آن بویژه در حوزه مسکن و اشتغال به کار گیرند.آیتالله رئیسی پس از استماع گزارش وزیر جهاد کشاورزی درباره افزایش تولید محصولات زراعی راهبردی همچون گندم، ذرت و جو و تأمین غلات مورد نیاز کشور، گفت: سیاست اصولی دولت تأمین امنیت غذایی با اتکا به کشاورزان سختکوش کشور است و وزارت جهاد کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی باید به تعهدات خود در قبال خرید این محصولات راهبردی در موعد مقرر عمل کنند. آیتالله رئیسی همچنین بار دیگر با ابراز تأسف از بروز حادثه سیل در استهبان استان فارس و تسلیت به خانوادههای هموطنان عزیزی که در این حادثه جان باختند، مسئولان امر را مأمور بررسی دقیق ابعاد حادثه و اتخاذ تدابیر بموقع و مناسب برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه کرد.
پیام به همایش شیخ اشراق
رئیس جمهور در پیامی به آیین بزرگداشت حکیم الهی شیخ شهابالدین سهروردی در شهر زنجان که از سوی استاندار قرائت شد، تأکید کرد: حکیم سهروردی، سالکی است که در فراسوی مرزهای ظواهر مکاتب فلسفی و عرفانی، مهمترین حقایق اسلامی و انسانی را با مدد از آیات قرآن و روایات و با ذوقی منحصر به فرد در هم میآمیزد. رئیس جمهور بزرگداشت مقام علمی اندیشمندانی چون شیخ اشراق را ضرورت و فرصتی مغتنم در روزگار تحیر انسان امروز دانست که در پس این گمگشتگی، جویای ساحل امنی از جنس معنویت است.
سفرا موظف به تأمین ارزشها و منافع کشور هستند
جمعی از سفیران جدید جمهوری اسلامی ایران پیش از عزیمت به محل مأموریت خود به حضور رئیسجمهور رسیدند و با وی دیدار و گفتوگو کردند. آیتالله رئیسی در این دیدار سفیران را نمایندگان نظام اسلامی معرفی کرد که باید منافع و ارزشهای جمهوری اسلامی ایران را نمایندگی و تأمین کنند.
رئیسی برای سفیران جدید جمهوری اسلامی ایران در کشورهای لهستان، گرجستان، سیرالئون، چک، لبنان، هند و همچنین نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک و نماینده دائم ایران نزد دفتر اروپایی ملل متحد در ژنو آرزوی موفقیت کرد.
با سفر به دو استان همدان و کرمان در دو هفته صورت میگیرد
پایان دور نخست سفرهای استانی در سال اول دولت
گروه سیاسی/ با اعلام معاون اجرایی رئیس جمهور مبنی بر اینکه در دو هفته آینده دو سفر استانی به همدان و کرمان انجام میشود، میتوان این طور ارزیابی کرد که تا یکسالگی دولت، یک دور کامل سفرهای استانی به همه استانهای کشور انجام میشود. سید صولت مرتضوی در گفتوگو با «ایرنا» با بیان اینکه دو هفته آینده دوره نخست سفرهای استانی دولت سیزدهم با سفر به همدان و کرمان پایان مییابد، اظهار کرد: با اتمام یکسالگی دولت و پایان ٣١ سفر استانی عملی شدن مصوبات را پیگیری میکنیم. وی ادامه داد: اکنون نظارت میدانی بر اجرای مصوبات را پیگیر هستیم و امیدواریم در یک سالگی دولت گزارش مطلوبی را ارائه دهیم.
آغاز سفرها از استان های کمتر برخوردار
اظهارات مرتضوی درحالی است که سفر جمعه گذشته رئیس جمهور به استان مرکزی، بیست و نهمین سفر استانی آیت الله رئیسی در مدت فعالیت دولت سیزدهم بود. این سفرها از نخستین روزهای آغاز به کار دولت سیزدهم آغاز شد و در ابتدا، استان کمبرخوردار کشور، یعنی سیستان و بلوچستان و در این استان نیز به نوبه خود، مناطق کمتر برخوردار، مقصد سفر بودند. کما اینکه آیتالله رئیسی در مناطق کپرنشین چابهار حضور یافت و به میان مردم روستای ملاعلی، یک روستای واقع شده در مرز ایران و افغانستان رفت و از نزدیک با آنان به گفتوگو نشست.
نفس آغاز سفرهای استانی و حضور رئیس جمهور، آن هم بدون واسطه میان مردم پیامدهای اجتماعی و سیاسی بسیاری داشت. زیرا تا پیش از آن، تقریباً دو سالی بود که ایرانیان نمیتوانستند رئیس جمهور را جز در قاب تلویزیون مشاهده کنند. به عبارت دیگر، درحالی که رؤسای جمهور اغلب کشورهای دنیا در میان مردم خود حضور مییافتند، رئیس وقت دولت در ایران، به بهانه کرونا ترجیح میداد از ساختمان نهاد ریاست جمهوری در پاستور و از طریق ویدئوکنفرانسهای متعدد با مردم ارتباط بگیرد. اما این چیزی نبود که برای مردمی که تحت دو فشار کرونا و تحریمهای ظالمانه غرب بودند، خوشایند باشد. از این رو سفرهای استانی آیتالله رئیسی را میتوان یکی از مهمترین اقدامات وی و دولتش برای رفع کاستیهای برجای مانده از گذشته دانست.
کارکردگرایی و پرهیز از اقدامات نمایشی
حالا با اهتمام و پیگیری رئیس جمهور، در یک سالگی دولت، در 31 سفر استانی همه استانهای کشور را از نزدیک دیده شده و مسائل آنها بررسی و احصا گردیده اند. البته این آمار، غیر از سفرهایی است که به دلیل حوادث غیرمترقبه، مانند سیل و زلزله یا ریزش متروپل صورت گرفت که اگر این موارد نیز به آمار سفرهای استانی اضافه شود، رقم قابل توجهی خواهد بود. این رقم نشان میدهد که دولت سیزدهم، به واقع در میدان عمل بوده است و مفهوم «اقدام و عمل» صرفاً یک توصیف واژگانی از دولت نیست، بلکه یک واقعیت به دور از نمایش است. گذشته از افزایش سرمایه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ناشی از این سفرها، افزایش امید به آینده را میتوان یکی از دستاوردهای دیگر این سفر برشمرد. چراکه طی یک سال گذشته ایرانیان در جای جای ایران عالیترین مقام اجرایی کشور را در میان خود یافته و دیدهاند که رئیس جمهور و دولت همه ظرفیتهای اجرایی، مدیریتی و اقتصادی کشور را برای رفع مشکلات مردم به میدان آوردهاند.
اتخاذ سه سازوکار برای بهرهوری سفرها
آنچه باعث اثربخشی بیش از پیش این سفرها شده است، مکانیزم یا سازوکارهایی است که رئیس جمهور برای این سفرها تعیین و عملیاتی کرده است. نخستین سازوکار، بررسی پیشینی نیازها و مسائل هر استانی، طی سلسله نشستهایی در تهران است. به عبارت دیگر، پیش از هر سفر استانی، در جلساتی که با حضور مدیران عالیرتبه دولت، اعم از معاون اول یا معاون اجرایی رئیس جمهور و چهرههای ارشد اجرایی و مردمی استان برگزار شد، نیازها و اولویتهای استان معین میشد. آنچه در سفرها ، در شوراهای ادرای با حضور رئیس جمهور تصمیم گیری میشد، ماحصل این جلسات در تهران بود، امری که اثربخشی و مفید به فایده بودن تصمیمات را بیش از پیش میکرد.
خودداری از کلنگزنیهای جدید به منظور تکمیل پروژههای نیمهتمام، دیگر محور این سفرها بود. رئیس جمهور و دولت سیزدهم، با توجه به حجم انبوه پروژههای نیمه تمام موجود در نقاط مختلف کشور، اتمام آنها را در دستور کار خود قرار دادند، به جای اینکه با کلنگزنی و تعریف پروژههای جدید، بخواهند در کوتاه مدت تشویقهای سیاسی را از آن خود کنند.الزام مدیران کشوری و استانی به پیگیری مصوبات هر سفر و تخصیص اعتبار تعیین شده برای آنها از دیگر ویژگیهای سفرهای استانی در دولت سیزدهم است. به عبارت دیگر، انجام سفر و حضور رئیس جمهور در استانها، تنها بخشی از فرایند توسعه استانها است و چه بسا کار اصلی، پس از این سفرها آغاز میشود، کاری که پیگیری اجرای مصوبات، مهمترین بخش آن است.صولت مرتضوی ابراز امیدواری کرد که در یکسالگی دولت گزارش مطلوبی از عملکرد دولت، بویژه در حوزههای سفرهای استانی به مردم ارائه شود. هرچند میتوان کارنامه دولت در زمینه سفرها را مطلوب ارزیابی کرد، اما ارائه این گزارش و مشخص شدن کارهایی که در این سفرها برای توسعه استانهای کشور انجام شده است، میتواند تصویر دقیقتری به ایرانیان ارائه دهد.
آغاز سفرها از استان های کمتر برخوردار
اظهارات مرتضوی درحالی است که سفر جمعه گذشته رئیس جمهور به استان مرکزی، بیست و نهمین سفر استانی آیت الله رئیسی در مدت فعالیت دولت سیزدهم بود. این سفرها از نخستین روزهای آغاز به کار دولت سیزدهم آغاز شد و در ابتدا، استان کمبرخوردار کشور، یعنی سیستان و بلوچستان و در این استان نیز به نوبه خود، مناطق کمتر برخوردار، مقصد سفر بودند. کما اینکه آیتالله رئیسی در مناطق کپرنشین چابهار حضور یافت و به میان مردم روستای ملاعلی، یک روستای واقع شده در مرز ایران و افغانستان رفت و از نزدیک با آنان به گفتوگو نشست.
نفس آغاز سفرهای استانی و حضور رئیس جمهور، آن هم بدون واسطه میان مردم پیامدهای اجتماعی و سیاسی بسیاری داشت. زیرا تا پیش از آن، تقریباً دو سالی بود که ایرانیان نمیتوانستند رئیس جمهور را جز در قاب تلویزیون مشاهده کنند. به عبارت دیگر، درحالی که رؤسای جمهور اغلب کشورهای دنیا در میان مردم خود حضور مییافتند، رئیس وقت دولت در ایران، به بهانه کرونا ترجیح میداد از ساختمان نهاد ریاست جمهوری در پاستور و از طریق ویدئوکنفرانسهای متعدد با مردم ارتباط بگیرد. اما این چیزی نبود که برای مردمی که تحت دو فشار کرونا و تحریمهای ظالمانه غرب بودند، خوشایند باشد. از این رو سفرهای استانی آیتالله رئیسی را میتوان یکی از مهمترین اقدامات وی و دولتش برای رفع کاستیهای برجای مانده از گذشته دانست.
کارکردگرایی و پرهیز از اقدامات نمایشی
حالا با اهتمام و پیگیری رئیس جمهور، در یک سالگی دولت، در 31 سفر استانی همه استانهای کشور را از نزدیک دیده شده و مسائل آنها بررسی و احصا گردیده اند. البته این آمار، غیر از سفرهایی است که به دلیل حوادث غیرمترقبه، مانند سیل و زلزله یا ریزش متروپل صورت گرفت که اگر این موارد نیز به آمار سفرهای استانی اضافه شود، رقم قابل توجهی خواهد بود. این رقم نشان میدهد که دولت سیزدهم، به واقع در میدان عمل بوده است و مفهوم «اقدام و عمل» صرفاً یک توصیف واژگانی از دولت نیست، بلکه یک واقعیت به دور از نمایش است. گذشته از افزایش سرمایه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ناشی از این سفرها، افزایش امید به آینده را میتوان یکی از دستاوردهای دیگر این سفر برشمرد. چراکه طی یک سال گذشته ایرانیان در جای جای ایران عالیترین مقام اجرایی کشور را در میان خود یافته و دیدهاند که رئیس جمهور و دولت همه ظرفیتهای اجرایی، مدیریتی و اقتصادی کشور را برای رفع مشکلات مردم به میدان آوردهاند.
اتخاذ سه سازوکار برای بهرهوری سفرها
آنچه باعث اثربخشی بیش از پیش این سفرها شده است، مکانیزم یا سازوکارهایی است که رئیس جمهور برای این سفرها تعیین و عملیاتی کرده است. نخستین سازوکار، بررسی پیشینی نیازها و مسائل هر استانی، طی سلسله نشستهایی در تهران است. به عبارت دیگر، پیش از هر سفر استانی، در جلساتی که با حضور مدیران عالیرتبه دولت، اعم از معاون اول یا معاون اجرایی رئیس جمهور و چهرههای ارشد اجرایی و مردمی استان برگزار شد، نیازها و اولویتهای استان معین میشد. آنچه در سفرها ، در شوراهای ادرای با حضور رئیس جمهور تصمیم گیری میشد، ماحصل این جلسات در تهران بود، امری که اثربخشی و مفید به فایده بودن تصمیمات را بیش از پیش میکرد.
خودداری از کلنگزنیهای جدید به منظور تکمیل پروژههای نیمهتمام، دیگر محور این سفرها بود. رئیس جمهور و دولت سیزدهم، با توجه به حجم انبوه پروژههای نیمه تمام موجود در نقاط مختلف کشور، اتمام آنها را در دستور کار خود قرار دادند، به جای اینکه با کلنگزنی و تعریف پروژههای جدید، بخواهند در کوتاه مدت تشویقهای سیاسی را از آن خود کنند.الزام مدیران کشوری و استانی به پیگیری مصوبات هر سفر و تخصیص اعتبار تعیین شده برای آنها از دیگر ویژگیهای سفرهای استانی در دولت سیزدهم است. به عبارت دیگر، انجام سفر و حضور رئیس جمهور در استانها، تنها بخشی از فرایند توسعه استانها است و چه بسا کار اصلی، پس از این سفرها آغاز میشود، کاری که پیگیری اجرای مصوبات، مهمترین بخش آن است.صولت مرتضوی ابراز امیدواری کرد که در یکسالگی دولت گزارش مطلوبی از عملکرد دولت، بویژه در حوزههای سفرهای استانی به مردم ارائه شود. هرچند میتوان کارنامه دولت در زمینه سفرها را مطلوب ارزیابی کرد، اما ارائه این گزارش و مشخص شدن کارهایی که در این سفرها برای توسعه استانهای کشور انجام شده است، میتواند تصویر دقیقتری به ایرانیان ارائه دهد.
واکنش قاطع بهارستان به اظهارات اخیر رئیس جمهور سابق درباره مصوبه هستهای مجلس یازدهم
قوه قضائیه تکلیف پروندههای تخلف روحانی را مشخص کند
گروه سیاسی/ فرافکنی حسن روحانی درباره شکست سیاست امید بستن به غرب و سخنان اخیرش در جمع وزرای دولت سابق که طی آن مدعی شده «اگر مجلس در آذر ماه سال 99 قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها و صیانت از حقوق ملت ایران را تصویب نمیکرد، میتوانستیم در اسفند ۱۳۹۹ تحریمها را پایان دهیم» روز گذشته با واکنش تعدادی از نمایندگان مجلس روبهرو شد؛ از جمله نماینده خمینی شهر که در نطق میان دستور خود خواستار دفاع از کیان مجلس در برابر اظهارات اخیر رئیس جمهور سابق شد و گفت: «مصوبه مجلس در باب مذاکرات مصوبهای بود که مهر تأیید مقام معظم رهبری را داشت و برگ برندهای در تیم مذاکره کننده بود اما امروز شاهد هستیم کسی که بانی وضع موجود است و باید پشت میلههای زندان باشد و محاکمه شود، گعده میگیرد و با گستاخی در باب مذاکرات میگوید مصوبه مجلس موجب عدم لغو تحریمها شده است.»
قوه قضائیه تکلیف پروندههای تخلف روحانی را مشخص کند
به گزارش خانه ملت، محمدتقی نقدعلی با یادآوری اینکه در قالب ماده 234 آییننامه مجلس و گزارش کمیسیون اصل 90 چندین پرونده علیه روحانی به دستگاه قضایی ارسال شده است خواستار ورود شورای عالی امنیت ملی و دستگاه قضا به موضوع شد و ادامه داد: «از رئیس قوه قضائیه میخواهیم تکلیف پروندههای تخلف آقای روحانی را مشخص کند، ملت منتظرند ببینند کسی که هر جا میروی اثر سوء مدیریت و عملکرد بد او هویدا است چه سرنوشتی دارد.» او در اشاره به مواردی از آثار سوء مدیریت دولت روحانی به خشک شدن دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: «در زمان ایشان شش هزار میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه هزینه شد اما در نهایت به دنبال بارشها در سال ۱۳۹۸ دریاچه کمی جان گرفت و ایشان این امر را به نام خود تمام کرد. در اوضاع اقتصادی نیز وضعیت اینگونه است.»
از مردم عذرخواهی کنند
سلیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس نیز در سخنانی که به مناسبت روز مباهله بیان داشت به نقد رویکرد دولت گذشته در مقابل دشمنان پرداخت و در اشارهای ضمنی به اظهارات اخیر روحانی گفت: «افرادی که به آن طرف پیام ذلت دادند که با تحریم به مردم فشار بیاورید تا حاکمیت تسلیم شود آنان که تمام قد در خدمت اربابان، سخنان آنان را واگویه میکنند، آنان که بهجای ارائه راهحل جز حرافی هنر دیگری ندارند، آنها که سالیان سال ادعا میکردند ما ژنرال داریم و این چاه ویل را برای کشور حفر کردند، آنان که آتشفشان نقدینگی سرسامآور و در نتیجه تورم بینظیر را به جان کشور انداختند، همانها که کشور را با ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی و فقط ۵۰۰ هزار میلیارد بدهی اوراق و نقدینگی ۴۵۰۰ میلیارد تومانی تحویل دادند، همانها که قیمت مسکن را ۷ برابر کردند و مردم کوچه و بازار را به خاک سیاه نشاندند و اکنون به جای عذرخواهی از ملت ژست طلبکاری دارند باید در روشهای خود تجدیدنظر کنند.»
روحانی ادعای خود را ثابت کند
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در سخنانی به ادعای اخیر روحانی مبنی بر امکان رفع تحریمها در صورت مصوب نشدن قانون از سوی مجلس به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در مقابل عهدشکنی طرفهای برجام؛ به صورت مستدل پاسخ داد. به گزارش ایرنا، «عمویی» اظهارات ادعایی رئیس جمهور سابق را خوشخیالی خواند و در پاسخ به ادعای امکان رفع تحریم در اسفند سال 99 گفت: مذاکرات برای احیای برجام از ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ آغاز شد و پیش از آن مذاکرهای وجود نداشت.
وی در ادامه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها و صیانت از منافع ایران را از قوانین قابل توجه و قابل اعتبار مجلس یازدهم دانست و افزود: «جمهوری اسلامی بعد از کاهش پنج گام از تعهدات خود در برجام، همچنان بعد از ترور شهید سلیمانی با ادامهدار بودن روند تحریمها از جانب امریکا مواجه بود. امریکا علاوه بر اقدامات گفته شده، به ترور شهید فخریزاده اقدام کرد و روند پیوسته تحریمها علیه کشور در نهایت مجلس یازدهم را به این نتیجه رساند تا قانونی را تصویب کند که بر اساس آن تا زمانی که تحریمها ادامه دارد، فعالیت هستهای کشور از سرگرفته شده و محدودیتها برداشته شود و صنعت هستهای کشور توسعه داده شود.»سخنگوی کمیسیون امنیت ملی خواستار ارائه سند از سوی مدعیان درباره ادعای مطرح شده، شد و در ارزیابی از چرایی مطرح شدن این اظهارات گفت: فکر میکنم که این یک فضاسازی برای تحت تأثیر قرار دادن مذاکرات فعلی است و نهایتاً کمکی به مصالح ملی و منافع مردم کشورمان نمیکند.رئیس مجلس نیز در نطق پیش از دستور بر ضرورت به کارگیری دستگاههای اجرایی و امدادی برای حل مشکلات سیل استهبان تأکید کرد و از کمیسیون عمران خواست گزارش دقیقی از دلیل وقوع این حادثه ارائه کند.
قوه قضائیه تکلیف پروندههای تخلف روحانی را مشخص کند
به گزارش خانه ملت، محمدتقی نقدعلی با یادآوری اینکه در قالب ماده 234 آییننامه مجلس و گزارش کمیسیون اصل 90 چندین پرونده علیه روحانی به دستگاه قضایی ارسال شده است خواستار ورود شورای عالی امنیت ملی و دستگاه قضا به موضوع شد و ادامه داد: «از رئیس قوه قضائیه میخواهیم تکلیف پروندههای تخلف آقای روحانی را مشخص کند، ملت منتظرند ببینند کسی که هر جا میروی اثر سوء مدیریت و عملکرد بد او هویدا است چه سرنوشتی دارد.» او در اشاره به مواردی از آثار سوء مدیریت دولت روحانی به خشک شدن دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: «در زمان ایشان شش هزار میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه هزینه شد اما در نهایت به دنبال بارشها در سال ۱۳۹۸ دریاچه کمی جان گرفت و ایشان این امر را به نام خود تمام کرد. در اوضاع اقتصادی نیز وضعیت اینگونه است.»
از مردم عذرخواهی کنند
سلیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس نیز در سخنانی که به مناسبت روز مباهله بیان داشت به نقد رویکرد دولت گذشته در مقابل دشمنان پرداخت و در اشارهای ضمنی به اظهارات اخیر روحانی گفت: «افرادی که به آن طرف پیام ذلت دادند که با تحریم به مردم فشار بیاورید تا حاکمیت تسلیم شود آنان که تمام قد در خدمت اربابان، سخنان آنان را واگویه میکنند، آنان که بهجای ارائه راهحل جز حرافی هنر دیگری ندارند، آنها که سالیان سال ادعا میکردند ما ژنرال داریم و این چاه ویل را برای کشور حفر کردند، آنان که آتشفشان نقدینگی سرسامآور و در نتیجه تورم بینظیر را به جان کشور انداختند، همانها که کشور را با ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی و فقط ۵۰۰ هزار میلیارد بدهی اوراق و نقدینگی ۴۵۰۰ میلیارد تومانی تحویل دادند، همانها که قیمت مسکن را ۷ برابر کردند و مردم کوچه و بازار را به خاک سیاه نشاندند و اکنون به جای عذرخواهی از ملت ژست طلبکاری دارند باید در روشهای خود تجدیدنظر کنند.»
روحانی ادعای خود را ثابت کند
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در سخنانی به ادعای اخیر روحانی مبنی بر امکان رفع تحریمها در صورت مصوب نشدن قانون از سوی مجلس به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در مقابل عهدشکنی طرفهای برجام؛ به صورت مستدل پاسخ داد. به گزارش ایرنا، «عمویی» اظهارات ادعایی رئیس جمهور سابق را خوشخیالی خواند و در پاسخ به ادعای امکان رفع تحریم در اسفند سال 99 گفت: مذاکرات برای احیای برجام از ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ آغاز شد و پیش از آن مذاکرهای وجود نداشت.
وی در ادامه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها و صیانت از منافع ایران را از قوانین قابل توجه و قابل اعتبار مجلس یازدهم دانست و افزود: «جمهوری اسلامی بعد از کاهش پنج گام از تعهدات خود در برجام، همچنان بعد از ترور شهید سلیمانی با ادامهدار بودن روند تحریمها از جانب امریکا مواجه بود. امریکا علاوه بر اقدامات گفته شده، به ترور شهید فخریزاده اقدام کرد و روند پیوسته تحریمها علیه کشور در نهایت مجلس یازدهم را به این نتیجه رساند تا قانونی را تصویب کند که بر اساس آن تا زمانی که تحریمها ادامه دارد، فعالیت هستهای کشور از سرگرفته شده و محدودیتها برداشته شود و صنعت هستهای کشور توسعه داده شود.»سخنگوی کمیسیون امنیت ملی خواستار ارائه سند از سوی مدعیان درباره ادعای مطرح شده، شد و در ارزیابی از چرایی مطرح شدن این اظهارات گفت: فکر میکنم که این یک فضاسازی برای تحت تأثیر قرار دادن مذاکرات فعلی است و نهایتاً کمکی به مصالح ملی و منافع مردم کشورمان نمیکند.رئیس مجلس نیز در نطق پیش از دستور بر ضرورت به کارگیری دستگاههای اجرایی و امدادی برای حل مشکلات سیل استهبان تأکید کرد و از کمیسیون عمران خواست گزارش دقیقی از دلیل وقوع این حادثه ارائه کند.
معاون اول رئیسجمهور در جلسه هماهنگی ستاد مرکزی اربعین تأکید کرد
دولت آماده ارائه بهترین خدمات به زائران اربعین
گروه سیاسی/ زیارت اربعین حسینی(ع) به عنوان یکی از بزرگترین اجتماعات مذهبی جهان که هرساله با حضور میلیونها زائر ایرانی نیز همراه می شود، پس از دو سال وقفه به دلیل مخاطرات کرونایی، امسال با همت مسئولان دولتی و همراهی مردم در اجرای واکسیناسیون سراسری در برنامه بسیاری از عاشقان اهلبیت(ع) قرار گرفته است. رایزنیهای مستمر آیتالله رئیسی در ایجاد هماهنگی با نخستوزیر عراق و تسهیل این زیارت بویژه در ایام عرفه مورد تقدیر بسیاری از ناظران قرار گرفت. از چندین ماه پیش نیز بنا به دستور رئیسجمهور، وزارت کشور با برنامهریزی گسترده در پی برگزاری هرچه باشکوهتر این اجتماع عظیم چند ده میلیونی است.
اهتمام جدی دولت سیزدهم به ترویج ارزشهای دینی
در همین راستا، جلسه هماهنگی اعضای ستاد مرکزی اربعین با قرارگاههای مردمی بسیج روز گذشته با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد. محمد مخبر در این جلسه با اشاره به رویکرد و اهتمام جدی دولت سیزدهم نسبت به ارزشهای دینی و مذهبی، بر لزوم برنامهریزی دقیق، تأمین امکانات و تمهیدات لازم جهت برگزاری مطلوب مراسم راهپیمایی اربعین تأکید کرد. معاون اول رئیس جمهور با یادآوری همزمانی ایام اربعین امسال با گرمای شدید هوا از دستگاههای ذیربط و همچنین ستاد مرکزی اربعین خواست حمل و نقل و اسکان زائران به نحوی برنامهریزی شود که آسیبهای ناشی از گرمای هوا به حداقل ممکن کاهش یابد.
آمادگی برای شرایط آب و هوایی اربعین امسال
مخبر تصریح کرد: با وجود شرایط ویژه آب و هوایی امسال و با در نظر گرفتن شدت گرما، اهتمام ویژه دولت این است که مردم بتوانند در امنیت کامل، ارائه بهترین خدماتدهی و با حداقل مشکلات در مراسم راهپیمایی اربعین شرکت کرده و حرم امام حسین(ع) را زیارت کنند. معاون اول رئیسجمهور تلاش جهت افزایش تعداد پایانهها و دروازههای خروجی مرز را جهت تسهیل رفت و آمد زوار پراهمیت ارزیابی و بر لزوم افزایش تعداد ناوگان حمل و نقل جهت رفاه هر چه بیشتر زائران تأکید کرد.
هماهنگیها برای ارائه بهترین خدمات بهداشتی و درمانی
دکتر مخبر همچنین از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواست در پایانههای مرزی و در مسیر حرکت زائران، بیمارستانهای سیار و امکانات و تجهیزات پزشکی را به میزان مناسب مستقر کنند.معاون اول رئیسجمهور همچنین از دستگاههای اجرایی و نهادهای ذیربط خواست همکاری و هماهنگیهای لازم را با فراجا انجام دهند تا روند ورود و خروج و تردد زائران در مرزها با حداکثر سرعت میسر شود.در این جلسه در خصوص ارائه خدمات حداکثری به زائران تصمیمات لازم اتخاذ شد.
برنامهریزی گسترده 3 وزارتخانه با همراهی فراجا
سردار میراحمدی، معاون وزیر کشور نیز گزارشی از برنامهریزیها و تدارکات انجام شده برای برگزاری مراسم اربعین امسال ارائه کرد و گفت: پیشبینی ما این است که امسال تعداد زائران و مشتاقان شرکت در مراسم راهپیمایی اربعین افزایش چشمگیری داشته باشد به همین منظور لازم است که برنامهریزی گستردهای برای تأمین نیازهای زوار انجام دهیم.سردار اشتری فرمانده کل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در این جلسه بر لزوم تقویت زیرساختها در مرزهای ایران و عراق جهت خدمترسانی هر چه بیشتر به زوار اربعین تأکید کرد و افزود: باید تلاش کنیم در همین مدت محدود باقیمانده تا ایام اربعین، با کار جهادی و انقلابی، شرایط مناسبی را برای زائران اربعین فراهم نماییم.وزرای راه و شهرسازی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در این نشست گزارشی از اقدامات صورت گرفته و برنامهریزیهای انجام شده جهت تأمین امکانات و تجهیزات بهداشتی و درمانی و نیز بهبود حمل و نقل زائران ارائه کردند.
اهتمام جدی دولت سیزدهم به ترویج ارزشهای دینی
در همین راستا، جلسه هماهنگی اعضای ستاد مرکزی اربعین با قرارگاههای مردمی بسیج روز گذشته با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد. محمد مخبر در این جلسه با اشاره به رویکرد و اهتمام جدی دولت سیزدهم نسبت به ارزشهای دینی و مذهبی، بر لزوم برنامهریزی دقیق، تأمین امکانات و تمهیدات لازم جهت برگزاری مطلوب مراسم راهپیمایی اربعین تأکید کرد. معاون اول رئیس جمهور با یادآوری همزمانی ایام اربعین امسال با گرمای شدید هوا از دستگاههای ذیربط و همچنین ستاد مرکزی اربعین خواست حمل و نقل و اسکان زائران به نحوی برنامهریزی شود که آسیبهای ناشی از گرمای هوا به حداقل ممکن کاهش یابد.
آمادگی برای شرایط آب و هوایی اربعین امسال
مخبر تصریح کرد: با وجود شرایط ویژه آب و هوایی امسال و با در نظر گرفتن شدت گرما، اهتمام ویژه دولت این است که مردم بتوانند در امنیت کامل، ارائه بهترین خدماتدهی و با حداقل مشکلات در مراسم راهپیمایی اربعین شرکت کرده و حرم امام حسین(ع) را زیارت کنند. معاون اول رئیسجمهور تلاش جهت افزایش تعداد پایانهها و دروازههای خروجی مرز را جهت تسهیل رفت و آمد زوار پراهمیت ارزیابی و بر لزوم افزایش تعداد ناوگان حمل و نقل جهت رفاه هر چه بیشتر زائران تأکید کرد.
هماهنگیها برای ارائه بهترین خدمات بهداشتی و درمانی
دکتر مخبر همچنین از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواست در پایانههای مرزی و در مسیر حرکت زائران، بیمارستانهای سیار و امکانات و تجهیزات پزشکی را به میزان مناسب مستقر کنند.معاون اول رئیسجمهور همچنین از دستگاههای اجرایی و نهادهای ذیربط خواست همکاری و هماهنگیهای لازم را با فراجا انجام دهند تا روند ورود و خروج و تردد زائران در مرزها با حداکثر سرعت میسر شود.در این جلسه در خصوص ارائه خدمات حداکثری به زائران تصمیمات لازم اتخاذ شد.
برنامهریزی گسترده 3 وزارتخانه با همراهی فراجا
سردار میراحمدی، معاون وزیر کشور نیز گزارشی از برنامهریزیها و تدارکات انجام شده برای برگزاری مراسم اربعین امسال ارائه کرد و گفت: پیشبینی ما این است که امسال تعداد زائران و مشتاقان شرکت در مراسم راهپیمایی اربعین افزایش چشمگیری داشته باشد به همین منظور لازم است که برنامهریزی گستردهای برای تأمین نیازهای زوار انجام دهیم.سردار اشتری فرمانده کل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در این جلسه بر لزوم تقویت زیرساختها در مرزهای ایران و عراق جهت خدمترسانی هر چه بیشتر به زوار اربعین تأکید کرد و افزود: باید تلاش کنیم در همین مدت محدود باقیمانده تا ایام اربعین، با کار جهادی و انقلابی، شرایط مناسبی را برای زائران اربعین فراهم نماییم.وزرای راه و شهرسازی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در این نشست گزارشی از اقدامات صورت گرفته و برنامهریزیهای انجام شده جهت تأمین امکانات و تجهیزات بهداشتی و درمانی و نیز بهبود حمل و نقل زائران ارائه کردند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
3 دلیل عربستان برای بهبود روابط با ایران
-
۸۳۶ میلیون دلار صادرات شرکتهای دانشبنیان ایرانی در ۳ ماه نخست امسال
-
مأموریت رئیس جمهور برای رسیدگی به سیل زدگان استهبان
-
پایان دور نخست سفرهای استانی در سال اول دولت
-
قوه قضائیه تکلیف پروندههای تخلف روحانی را مشخص کند
-
دولت آماده ارائه بهترین خدمات به زائران اربعین
اخبارایران آنلاین