تجهیزات حمل و نقل شهری و شبکه انتقال برق متناسب با دمای بالای هوا نیست
تب بالای 50 درجه خوزستان
زهره افشار
خبرنگار
خیابانهای خلوت و ساکت در ظهر مردادماه، کولرهای گازی که پشت درهای بسته بیوقفه روشناند، بساط شلوغ تگریفروشیهای اهواز و آبادان که در لگنها و بشکههای بزرگ پر از یخ، نوشابهها و آبمعدنیها را شناور کردهاند و بیوقفه دستشان را داخل آب و یخ میبرند تا به نیاز مشتریهای تشنه و گرمازدهشان پاسخ دهند و ... این ها ازجمله تصاویر آشنای این روزها هستند. مردادماه در خوزستان، گرما حد و مرز نمیشناسد و این تصویر عمومی امروز شهرها و روستاهای خوزستان است. بر اساس اعلام سازمان هواشناسی خوزستان روز سهشنبه دما در شوش به 53.6 درجه و در اهواز به 51.6 رسید. همین شدت گرما 27 نفر را راهی بیمارستان کرد. سهشنبه گرم خوزستانیها به گرمازدگی خلاصه نشد و برق هم در برخی مناطق خوزستان از جمله دزفول، شوشتر، حمیدیه، سوسنگرد و خرمشهر در این روز قطع شد.
روز گذشته استانداری زمان اتمام فعالیت ادارات و دستگاههای اجرایی را ساعت ۱۲ظهر اعلام کرد تا به پایداری شبکه برق کمک شود.
اتوبوس بدون کولر در اهواز 51 درجه
مستهلک بودن ناوگان اتوبوسرانی و مجهز نبودن اتوبوسها به سیستم سرمایشی در کلانشهر اهواز با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و دویست هزار نفر یکی از مشکلات مردم اهواز در این روزهای سوزان خوزستان است.
خانم احمدی که کارمند یکی از ادارات شهر اهواز است به «ایران» گفت: درحالی که دما در این روزها به بالای 51 درجه رسیده است امثال من که ماشین کولردار نداریم مجبور هستیم با اتوبوس تردد کنیم و متأسفانه هیچکدام از اتوبوسهایی که در مسیر من وجود دارند سیستم سرمایشی ندارند.
در سالهای گذشته برخی از ایستگاههایی که در مرکز شهر قرار داشت به اصطلاح مکانیزه بود و لااقل برای دقایقی میتوانستی با ایستادن داخل آن خنک شوی ولی آن را هم برچیدهاند.
سؤال من از مسئولان شهرداری این است که مگر نه اینکه ما خوزستانیها هرساله این گرمای سوزان را تجربه میکنیم خب چرا کسی فکری به حال این اتوبوسهای قدیمی نمیکند؟ ای کاش مسئولان یک بار هم که شده با این اتوبوسها به محل کارشان میرفتند.
گلایههای این شهروند را با «رضا امینی» شهردار اهواز درمیان گذاشتیم.
امینی در پاسخ به این پرسش روزنامه ایران بدون اعلام تعداد اتوبوسهای فاقد تجهیزات سرمایشی در کلانشهر اهواز گفت: متأسفانه ناوگان اتوبوسرانی اهواز یکی از محدودترین ناوگانهای اتوبوسرانی است و در حال حاضر به دلایل مختلف کمتر از 100 دستگاه اتوبوس در اختیار دارد که بخشی از آن به استهلاک ناشی از شرایط اقلیمی خوزستان و بخشی به مدیریتهای داخلی شهرداریهای گذشته برمیگردد.
وی افزود: در دوره مدیریت جدید شهرداری 65 دستگاه اتوبوس که سهمیه اهواز بوده، خریداری شده که تا قبل از اربعین به ناوگان اضافه میشود و از محل انتشار اوراق مشارکت، سال گذشته هم 100 میلیارد تومان در حساب شهرداری موجود است که منتظر تولید هستیم تا خرید انجام شود.
وی همچنین در خصوص چرایی جمعآوری برخی ایستگاههای مکانیزه توضیح داد: متأسفانه تجهیزات برخی ایستگاههای مکانیزه با وجود اینکه در مناطق شلوغ شهر بوده به سرقت رفته و در حال حاضر تعداد محدودی ایستگاه مکانیزه وجود دارد.
از مسئولان استان خواسته بودیم تعطیل کنند
روز سهشنبه برق تعدادی از مشترکان برق در شهرهای مختلف استان خوزستان از جمله دزفول، شوشتر، حمیدیه، سوسنگرد و خرمشهر آنهم در دمای بالای 50 درجه قطع شد و گلایه خوزستانیها را بهدنبال داشت.
«کیومرث زمانی» معاون برنامهریزی و سخنگوی شرکت برق منطقهای خوزستان در تشریح این وضعیت به «ایران» توضیح داد: ترانسها و تجهیزات موجود ما برای دمای حدود 50 درجه طراحی شده و روز سهشنبه دما در برخی شهرهای خوزستان به حدود 54 درجه رسید و رکورد تاریخی مصرف برق منطقهای خوزستان با ثبت اوج مصرف 8 هزار و 806 مگاوات زده شد.
در چنین حالتی سیستمهای ما روی هشدار دمایی رفت و دستگاهها نمیتوانستند از 100درصد ظرفیت استفاده کنند و متأسفانه در حد یک درصد خاموشی داشتیم.
وی تصریح کرد: روز چهارشنبه علاوه بر قطع برق 386 اداره پس از ساعت اداری، برق صنایع بزرگ و شهرکهای صنعتی را هم قطع کردیم تا مشکلی در پایداری شبکه نداشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: به هر جهت تغییرات اقلیمی ضرورت ظرفیتسازی تجهیزات برق خوزستان را دوچندان کرده و ما باید با اختصاص بودجه لازم اقدام به تقویت شبکه کنیم و تجهیزات برای دمای بالاتر از 51 درجه را تدارک ببینیم.
27 نفر به دلیل گرما راهی بیمارستان شدند
«حبیب حیبر» معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز به «ایران» گفت: گرمای بالای 51 درجه 27 نفر از خوزستانیها را بهدلیل گرمازدگی راهی بیمارستان کرد. وی افزود: البته با اقدام فوری کادر درمانی در اورژانس بیمارستانهای خوزستان تمام مراجعهکنندگان بهصورت سرپایی درمان و ترخیص شدند.
وی از مردم خوزستان خواست تا جایی که ممکن است از منزل خارج نشوند و در صورت مشاهده علائم گرمازدگی هر چه سریعتر به مراکز درمانی مراجعه کنند.
همچنین نوشیدن زیاد آب و پوشیدن لباسهای سبک با رنگ روشن را فراموش نکنند.
دمای 13 شهر خوزستان بالای 50 درجه
در همین حال «محمد سبزهزاری» مدیرکل پیشبینی سازمان هواشناسی خوزستان به «ایران» گفت: هشدار نارنجی دمایی در خوزستان که از روز یکشنبه صادر شده بود تا آخر هفته بجز روز پنجشنبه پابرجا خواهد بود.
به گفته وی روز سهشنبه دمای شوش به 53.6 درجه، بستان 52.2 و اهواز به 51.6 درجه رسید و روز چهارشنبه نیز 13 شهر استان دمای بالای 50 درجه داشت البته امروز پنجشنبه کمی دما متعادل خواهد شد اما در روز جمعه نیز در بسیاری از نقاط استان بالای 50 درجه خواهد بود.
بوشهریها هم منتظر دمای بالای 50 درجه باشند
«زهرا راستگو» معاون توسعه و پیشبینی سازمان هواشناسی بوشهر هم در گفتوگو با «ایران» از هشدار دمایی سطح نارنجی برای این استان در روزهای جمعه و شنبه خبر داد و گفت: انتظار داریم در این دو روز دما در بسیاری از نقاط به بالای 49 و 50 درجه برسد که اگر این اتفاق رخ دهد دمای بیسابقهای در بوشهر است.
وی گفت: بوشهر در خردادماه دمای بالای 51 درجه را در شهرستان دیر تجربه کرده بود ولی ما در مردادماه به دلیل شرجی بودن بالای هوا معمولاً چنین دمایی نداریم.
وی تصریح کرد: بسیاری از شهرهای بوشهر ساحلی است و با انتقال رطوبت از دریا به ساحل دمای ثبت شده کمتر از دمای احساسی به نظر می رسد.
امسال ظروف یک بار مصرف کمتری روی زمین ریخته شد
نذر پاکیزگی
مریم طالشی
گزارش نویس
جوانان سیاهپوش دارند جلوی هیأت را مرتب میکنند. فردای شام غریبان است و آثاری از شمعهای خاموش شده روی زمین و کنار دیوارها دیده میشود و منظره خوشایندی را پیش روی بیننده قرار میدهد؛ فضایی ساده و معنوی. پسری حدوداً 20 ساله یک نایلون بزرگ را روی زمین میکشد و باقی مانده لیوانهای استفاده شده را داخل آن میاندازد. چیز زیادی هم نیست چون آنطور که میگویند امسال عزاداران خیلی بیشتر از همیشه مراعات کردهاند و مقدار پسماندهای روی زمین از همیشه کمتر بوده است. شاید اگر خودتان هم دقت کرده باشید میبینید که مقدار ظروف یک بار مصرف استفاده و رها شده روی زمین نسبت به سالهای قبل خیلی کمتر است.
«ما هر شب چند کیسه زباله بزرگ کنار بساط چای و شربت گذاشته بودیم و میدیدیم مردم وقتی چای و شربت مینوشند لیوان را داخل کیسهها میاندازند، حتی بعضی که کیسهها را نمیدیدند دنبال جایی برای انداختن زباله میگشتند که این خیلی خوب و قابل توجه بود چون قبلاً میدیدم که خیلیها لیوان را همانجا میاندازند و میروند و در نتیجه هر شب حجم زیادی زباله روی زمین دیده میشد.»
این را مردی میگوید که به گفته خودش از اول محرم برای عزاداران حسینی چای ریخته و از آنها پذیرایی کرده است و تا هفتم امام حسین(ع) هم قرار است به این کار ادامه دهد. او ادامه میدهد: «همیشه از اینکه میدیدم چقدر لیوانهای یک بار مصرف روی زمین ریخته شدهاند خجالت میکشیدم و فکر میکردم آن رفتگر بنده خدا گناه دارد که این شبها باید زحمت بیشتری بکشد اما خوشبختانه سطح آگاهی در مورد نریختن زباله در فضای عمومی بین مردم بالا رفته و این مسأله در شبهای ماه محرم هم خودش را بخوبی نشان میدهد، حتی میدیدم کسانی را که در لیوانی شربت میخوردند و دوباره همان لیوان را میآوردند که پر کنیم و این نشان میدهد که میدانند باید ظروف پلاستیکی کمتری مصرف کنند. البته ما برای چای لیوان کاغذی استفاده میکنیم که هم سالمتر است و هم ضرر کمتری به طبیعت میزند. برای شربت هم همین لیوانهای پلاستیکی را استفاده میکنیم که خب چاره دیگری هم نیست. ما که سن مان بیشتر است یادمان میآید که قدیمترها مثلاً یک نوجوان یا آدم بزرگ با یک پارچ شربت یا شیر و یک لیوان میان مردم میگشت و با همان یک لیوان همه هم شربت یا شیر میخوردند که الان چنین چیزی اصلاً مورد پذیرش نیست؛ هم اینکه زمانه تغییر کرده و هم به خاطر کرونا دیگر نمیشود از این کارها کرد. آن وقتها البته خبری هم از لیوان یک بار مصرف و این چیزها نبود و به قولی باب نبود. حالا به هرحال این امکان برای پخش نذور ماه محرم وجود دارد و مجبوریم از همین لیوانها و ظروف یک بار مصرف استفاده کنیم اما همین که بقایای آن را روی زمین رها نکنیم خودش خیلی خوب است.»
یکی از متصدیان هیأتی دیگر در همان خیابان هم تصدیق میکند که امسال نسبت به سالهای قبل حجم زباله رها شده روی زمین کمتر بوده است.
«عصر عاشورای هر سال شاهد بودیم که چه مقدار ظروف یک بار مصرف روی زمین ریخته شده است. یک سال یادم میآید تقریباً زمین با لیوان یک بار مصرف فرش شده بود. خیلی صحنه ناراحت کنندهای بود اما امسال هم مردم بیشتر رعایت میکنند و هم خود هیأتها مکانهایی برای دور ریختن زباله تعبیه کردهاند. ما خودمان چند سطل زباله در نقاط مختلف اطراف هیأت گذاشتهایم و سطلهای زباله شهرداری هم هست که ممکن است تعدادشان خیلی زیاد نباشد اما به هرحال در هر محدودهای دیده میشوند. در این شرایط دیگر بستگی به فرهنگ خود مردم دارد که رعایت کنند. فکر میکنم در حال حاضر فرهنگسازی خوبی انجام شده و آنقدر روی این موضوع صحبت شده و مردم شنیدهاند که خودشان بهصورت اتوماتیک رعایت میکنند. البته که هنوز هم تا رسیدن به آن نقطهای که همه رعایت کنند فاصله داریم اما کم کم به آنجا هم میرسیم. من میبینم که بچههای کوچک هم روی زمین آشغال نمیاندازند و این نشان میدهد والدین به آموزش فرزندانشان توجه میکنند. وقتی بچهای میبیند که پدر و مادرش توی سطل زباله آشغال میریزد از آنها یاد میگیرد. متأسفانه در این شبها والدینی را هم دیدهام که جلوی فرزندانشان روی زمین آشغال میریختند یا لیوان را از دست بچه میگرفتند و جلوی چشم او به زمین میانداختند و الگوی خوبی برای بچههایشان نبودند. به هرحال آنها هم دیر یا زود یاد میگیرند محیط زیست را باید تمیز نگه دارند.»صادق از جمله کسانی است که خودش دست به کار شده تا نقشی هرچند کوچک اما مهم در حفاظت از محیط زیست داشته باشد. «روز عاشورا برای شرکت در مراسم عزاداری به محله قدیمیمان رفته بودم. حوالی ظهر دیدم تعداد زیادی بطریهای کوچک آب روی زمین ریخته شده است. رفتم به اهل هیأت پیشنهاد دادم که خودم بطریها و لیوانهای یک بار مصرف را از روی زمین جمع کنم. یک نایلون بزرگ گرفتم و مشغول جمع کردن بطریهای پلاستیکی از روی زمین شدم. چند کیسه بزرگ جمع کردم و بردم داخل سطل زباله شهرداری انداختم. دیدم آنجا خانم مسنی ایستاده و از من پرسید که بطریها را نمیخواهم؟ من هم گفتم نه. بعد او بطریها را جمع کرد تا برای فروش ببرد. همانجا یک ماشین ضایعاتی آمد و همه بطریهای پلاستیکی را یکجا از او خرید و زن خیلی خوشحال شد. رفتم و دوباره مشغول جمع کردن بطریها و لیوانهای پلاستیکی شدم. جالب است مردمی که میدیدند من دارم پلاستیکها را از روی زمین جمع میکنند توجهشان جلب میشد و بطریها را دیگر روی زمین نمیانداختند و میآوردند داخل نایلون زباله میانداختند و تشکر میکردند که دارم زبالهها را از روی زمین جمع میکنم. انگار خجالت میکشیدند آشغال روی زمین بریزند. یکی دو نفر هم کمکم کردند تا زبالهها زودتر جمع شود.»
توزیع غذای نذری در ظروف یک بار مصرف که چند سالی است رواج پیدا کرده، امسال هم کماکان انجام شد البته به گفته برخی دست اندرکاران صنف ظروف پلاستیکی، محرم امسال تقاضا برای این ظروف به نسبت سالهای قبل کمتر شده است که البته دلایل مختلفی دارد. از آن جمله میتوان به صحبتهای اخیر احمد فکری، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان ظروف پلاستیکی مشهد اشاره کرد که گفته است: «هرساله در ایامی مانند ماه رمضان یا محرم و صفر تقاضا برای خرید ظروف یکبار مصرف افزایش پیدا میکند اما در حال حاضر تقاضا برای این کالا نسبت به سالهای گذشته کاهش محسوسی پیدا کرده است. این در حالی است که میزان سفارش ظروف یکبار مصرف هیأتها طی سالهای گذشته در دهه اول ماه محرم و دهه آخر ماه صفر به بالای ۲ الی ۳ هزارسفارش در روز میرسید.» این موضوع نشان میدهد آگاهی عمومی نسبت به مصرف ظروف یکبار مصرف و آسیبهای زیست محیطی آن بالا رفته است. گرچه کاهش میزان خرید ظروف یک بار مصرف را میتوان به دلایل اقتصادی هم ربط داد اما میشود امیدوار بود که لزوم استفاده کمتر از این ظروف هم شاید بتواند در آینده دلیل خوبی برای تقاضای کمتر این اقلام باشد. اما سؤال این است که اگر نذور خود را در ظروف یک بار مصرف توزیع نکنیم، چه راهکار دیگری وجود دارد؟ امیررضا میرجعفری، کارشناس بهداشت محیط به این پرسش پاسخ میدهد: «یکی از کارهای مهم در این رابطه، حذف آب و نوشیدنیهای با ظرف پلاستیکی (PET) از سفرههای نذری است که در این خصوص میتوان ظروف دیگر غیر از آن را جایگزین کرد. گرچه به دلایل شرایط کرونایی امکان استفاده از ظروف چند بار مصرف برای توزیع نذری خصوصاً بین جمعیت بیرون هیأت وجود ندارد اما در داخل خود هیأتها میشود از ظروف چند بار مصرف به شرط رعایت موارد بهداشتی استفاده کرد. همچنین میتوان سفرههای پارچهای یا پلاستیکی چند بار مصرف را جایگزین سفرههای یک بار مصرف کرد یا غذا را در سینیهای بزرگ توزیع کرد. در بسیاری از شهرها هم همچنان توزیع غذا در ظروف ملامین یا آلومینیومی رواج دارد که کمک زیادی به حفظ محیط زیست میکند. برای توزیع نوشیدنیهای گرم هم لیوانهای یک بار مصرف پلاستیکی خیلی برای سلامتی مضر هستند و باید از لیوانهای شیشهای استفاده کرد و چه اشکالی دارد که کسانی در هیأتها مسئول شست و شوی لیوانها باشند.»
کرمان میزبان هیأت دولت در سی و یکمین سفر استانی رئیس جمهور است
6 هزار میلیارد تومان پروژه ناتمام در مسیر راههای استان کرمان
ایرانزمین- پهناورترین استان کشور امروز میزبان آیتالله رئیسی رئیس جمهور و هیأت دولت در سی و یکمین سفر استانی است.
سفر پایان هفته کاروان هیأت دولت به استان کرمان درحالی انجام میشود که کرمانیها چشم امید به رهاوردهای آن برای جبران عقبماندگی تاریخی حوزه راههای مواصلاتی خود دارند آن هم در شرایطی که ۶ هزار میلیارد تومان پروژه نیمهتمام این بخش چشم انتظار توجه ویژه دولت است. افزون بر آن از ابتدای امسال، استان کرمان با دو حادثه سرما زدگی مزارع و محصولات کشاورزی و سیل مواجه بوده است که خسارت های چندین هزار میلیارد تومانی به بخش زراعی، زیر ساختها و شهرها و روستاها وارد کرده است.
استاندار کرمان درباره جزئیات سفر رئیس جمهور به استان کرمان اظهار کرد: پس از مدتها انتظار سفر ریاست جمهوری و هیأت دولت به استان کرمان از ظهر روز پنجشنبه ۲۰ مردادماه تا جمعه شب انجام میشود.
محمد مهدی فداکار با اشاره به اینکه در این سفر بازدیدها و جلسات مختلف برگزار میشود، افزود: جلسه شورای اداری، دیدار با نخبگان، نشست خبری با اصحاب رسانه و نشست با فعالان اقتصادی و معادن از دیگر برنامههای ریاست جمهوری در کرمان است.
فداکار تصریح کرد: در دستگاههای اجرایی نیز معاونین وزرا میز خدمت را تشکیل داده و پاسخگوی مراجعات مردمی هستند. استاندار کرمان بیان کرد: مصوبات مختلفی در حوزههای گوناگون از جمله بهداشت و درمان، آب، سیل و... در این سفر دیده شده، مصوبات سفر بعد از پایان سفر به اطلاع مردم رسانده میشود و در مجموع سفر پربرکتی برای استان خواهد بود.
اختصاص اعتبار برای جبران خسارت سیل کرمان و راور
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس گفت: با توجه به خسارتهای عظیمی که سیل چند روز قبل به روستاهای شهرستانهای کرمان و راور وارد کرد، از رئیس جمهور درخواست داریم یکی از مصوبات سفر ایشان به استان کرمان در نظر گرفتن اعتبار مناسب برای جبران خسارت وارد شده به این مناطق باشد.
محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به سرمازدگی محصولات کشاورزی در کرمان نیز افزود: خساراتی که سرمازدگی در روزهای ابتدایی سالجاری به محصولات کشاورزی بویژه محصول پسته در شهرستانهای کرمان وارد کرد بهرغم پیگیریها و جلساتی که در این خصوص برگزار کردیم، هنوز جبران نشده است.
انتقاد همیشگی از وضعیت راههای استان کرمان
وضعیت راه های استان کرمان بهعنوان پهناورترین استان کشور با وجود قرارگرفتن در نقطهای استراتژیک در کریدورهای مهم کشور و منطقه، همواره دستمایه انتقاد و مطالبه عمومی مردم و کارشناسان بوده و در شرایطی که مسئولان میگویند این استان در مسیر کریدور شمال به جنوب کشور و شرق به غرب کشور قرار دارد، ضعفهای حوزه راه آن بیش از سایر حوزهها نمایان است. به نحوی که برخی شهرستانهای همجوار با کرمان حتی راه مستقیم به مرکز این استان ندارند و بسیاری از محورهای موجود نیز یا فرسوده شده و در حال تخریب هستند یا غیر ایمن با آمار تلفات فراوان خوانده میشوند. شمار تلفات جادهای استان کرمان به آن حد رسیده که کرمان را طی سالهای گذشته در ردیف پنج استان نخست کشور از این منظر جای داده است.فرمانده انتظامی استان کرمان در این باره اعلام کرد: طی سه سال گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ نفر براثر سوانح رانندگی استان کرمان جان باختند و حدود ۱۷ هزار نفر نیز مجروح شدند.