
قول وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مردم در سفر به استانهای کرمانشاه و اردبیل:
سیاست های ویژه حمایتی دولت در راه است
گروه فرهنگی: سفر یک روزه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان کرمانشاه بارقه امید را در دل اصحاب فرهنگ و هنر شعله ور کرد تا از حمایتهای ویژه بشنوند و پروژههایی که سالها منتظر تخصیص اعتبارند، جانی دوباره بگیرند و با همت دولت سیزدهم به نتیجه برسند.
به گزارش ایرنا، «محمدمهدی اسماعیلی» در سفر یک روزه خود به استان کرمانشاه به غربیترین و شرقیترین شهرستانهای استان کرمانشاه سفر کرد و از نزدیک با مردم و اصحاب فرهنگ و هنر دیدار و گفتوگو کرد و در جریان آخرین وضعیت آنها قرار گرفت.
۳۰۰ سینما در کشور در حال ساخت است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح جمعه با استقبال استاندار و سایر مدیران دستگاههای اجرایی، وارد فرودگاه کرمانشاه شد و در جمع خبرنگاران گفت: گرههای باز نشده فرهنگ در چهار دهه گذشته در همین یک سال دولت سیزدهم باز شد و امروز هیچ طرحی در هیأت دولت مطرح نمیشود،مگر اینکه پیوست فرهنگی داشته باشد و این کارگروه آن را تأیید کند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، همچنین به بحث محرومیتزدایی از مناطق محروم در حوزه فرهنگی اشاره کرد و توضیح داد که قرارگاه محرومیتزدایی از حوزه فرهنگ و هنر تشکیل شده و در این راستا بیش از ۷۰ شهرستان و نزدیک به ۴۰ هزار هنرجو در این قرارگاه آموزشهای لازم را دیدهاند. اسماعیلی با اشاره به اینکه مصوبه نزدیک به هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل زیرساختهای فرهنگی را از دولت گرفته ایم که بسیاری از این طرحها در «هفته دولت»افتتاح میشود، گفت: برخی پروژهها که از ۲۰ سال قبل آغاز شده بود ۸۰ میلیارد تومان اعتبار گرفته بود اما در این ۹ ماه ما ۸۰ میلیارد تومان دیگر تزریق کردیم و اکنون به مرحله افتتاح رسیده است ،بهطوری که با افتتاح این طرحها حدود ۳۰ تا ۴۰ سالن تخصصی موسیقی، تئاتر و سینما در این مجتمعها اضافه میشود. به گفته اسماعیلی نزدیک به ۳۰۰ سینما در کشور در حال ساخته شدن است که در این یک سال سرعت گرفته و بیش از ۱۰۰ مورد در همین ایام افتتاح میشود و با سرعت بسیار بالایی عقبماندگی سالهای گذشته در حوزه فرهنگ در دولت مردمی سیزدهم جبران میشود.
از گردشگری سلامت در کرمانشاه حمایت میکنیم
اسماعیلی پس از آن برای افتتاح بیمارستان حکیم کرمانشاه راهی این مرکز درمانی شد و در مراسم افتتاح این بیمارستان در سخنان کوتاهی گفت: این بیمارستان نمونه خوبی از مشارکت بخش خصوصی است و مشکلات و امکانات مورد نیاز آن حتماً در دولت بررسی و تکمیل میشود. او با اشاره به اینکه همجواری با کشور عراق امکان توسعه گردشگری سلامت را در استان کرمانشاه فراهم کرده است و دولت در این زمینه کمک میکند، افزود: کرمانشاه بهعنوان قطب تمدن ایران اسلامی جایگاه مهمی در جغرافیای سیاسی کشور دارد و امیدواریم در حوزههای فناورانه و پزشکی سهم زیادی در اقتصاد کشور داشته باشد. ساخت این بیمارستان در سال ۹۵ در زمینی به مساحت ۱۲ هزار مترمربع و در ۱۴ طبقه آغاز شد که ۲۵۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری برای بهرهبرداری از این بیمارستان انجام شده است و برای تکمیل این مرکز ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار لازم است؛ با راهاندازی این بیمارستان برای ۴۵۰ نفر اشتغال مستقیم و برای ۲ هزار نفر تا کنون اشتغال غیرمستقیم ایجاد شده است.
حضور در میز ارتباطات مردمی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سفر به مسجد جامع کرمانشاه رفت تا در میز ارتباطات مردمی حضور داشته و با مردم کرمانشاه بهصورت چهره به چهره دیدار و گفتوگو کند. تعداد زیادی از مردم کرمانشاه در دیدار با وزیر از مسائل و مشکلات اداری خود گلایه کردند و در عین حال بسیاری از مردم هم درخواستهای خود را که عمدتاً مربوط به حوزه اشتغال بود، در اختیار وزیر گذاشتند که آقای اسماعیلی هم دستورات لازم را برای پیگیری آن مشکلات صادر کرد. اسماعیلی بعد از گفتوگو با مردم در سخنرانی خود با اشاره به اینکه انقلاب مهمی در ساختارهای فرهنگی کشور در حال وقوع است ،گفت: انبوهی از پروژههای عمرانی حوزه فرهنگ (در سفرهای رئیس جمهور به ۳۱ استان )به اعتبار رسیدند. او از راهاندازی قرارگاه محرومیتزدایی از حوزه فرهنگ و هنر خبر داد و گفت: نظام فرهنگی کشور باید به ریل سیاستگذاری در تراز انقلاب اسلامی برسد و امروز ما بعد از یک سال به جای شعار، میتوانیم کارنامه عملیاتی خود را ارائه دهیم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه دولت انقلابی در یک سال گذشته تحول مهمی را در مدیریت اجرایی کشور پدید آورده است، افزود: اگرچه دولت در شرایط تحریمی قرار دارد و با مشکلات درآمدی دست و پنجه نرم میکند ،اما نشان داد با پشتیبانی مردم، کار جهادی و توکل به خدا کارهای بزرگ و تحولات عمیقی اتفاق میافتد، لذا امروز دولت با شهامت به میدان حل مشکلات مردم آمده است، اما بخش پایانی سفر وزیر دیدار با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه شهرستانهای هرسین، کنگاور و صحنه بود.
حمایتهای ویژه دولت
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از کرمانشاه، راهی اردبیل شد تا طی سفری یکروزه ضمن دیدارهای مردمی، از چند پروژه به مناسبت هفته دولت رونمایی و بازدید کند. اسماعیلی در این سفر به مردم استان اردبیل هم وعده داد که حمایتهای ویژه دولت به زودی محقق میشود.

مرتضی پایهشناس از تجربه کارگردانی و تدوین «گلولهباران» به «ایران» گفت
داستان یک انتخاب؛ دیدن گلوله یا باران
نرگس عاشوری/ «گلوله باران» که نشان فیروزه بهترین فیلم، تندیس بهترین کارگردانی مستند بلند و جایزه بهترین تدوین را از سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت از آن خود کرد، مستندی است که بر مبنای فیلمهای آرشیوی ساخته شده است. گروه فیلمبرداری (حسین مؤمن و سعید منفرد خنده رو) همراه با رزمندگان درمسیر اعزام به خط مقدم جنگ با داعش در حال روایت این اعزام هستند که از طرف تک تیرانداز داعشی مورد هدف قرار گرفته و زخمی میشوند اما دوربین آنها خاموش نمیشود و این بار خود فیلمبرداران سوژه مستند میشوند. مرتضی پایه شناس که علاوهبر کارگردانی در کنار حسین مؤمن، با تدوین مناسب خود روایت و زاویه دیدی تازه ایجاد کرده به بهانه اکران آنلاین «گلوله باران» به «ایران» از پروسه تولید آن گفته است.
در مستند «گلولهباران» بر اثر یک اتفاق جای سوژه (جنگ با داعش) به خود گروه فیلمبرداری تغییر میکند. در وهله اول تصمیم با فیلمبردار است که دوربین مثل خودشان در میدان زمینگیر نشود و روایت و مسیر تازهای در پیش بگیرد و در وهله دوم با کارگردان که از راشهای ضبط شده داستان این تغییر سوژه را روایت کند. هدف سؤال من تشخیص سهم هر کدام از عوامل نیست بلکه کنجکاوی برای آشنایی با چگونگی رسیدن به طرح و ایده است. از روند ساخت فیلم بگویید؟
آن روزها مشغول تدوین کار دیگری بودم که تصاویر خام مستند «گلوله باران»، توسط تهیه کننده یعنی آقای مرتضی شعبانی به من داده شد. یکی از تصویربرداران مرکز مستند حقیقت مجروح شده بود و تهیهکننده کار کوتاهی میخواست که زحمات آن دوستان را منتقل کند. وقتی که من تصاویر را دیدم، احساس کردم که کار میتواند چیزی فراتر از یک گزارش ساده اتفاقات باشد. تقاضا کردم که تصاویر دوربینهای دیگر، قبل و بعد از آن حادثه مرکزی را هم در اختیارم بگذارند. خروجی کار، فیلمی شصت دقیقهای شد که به گمانم نسبت به تصور اولیهای که از آن وجود داشت، بسیار متفاوت از آب درآمد. من زمانی تدوین این کار را شروع کردم که آقای مؤمن در بیمارستان بستری بود. ایشان را پیش از آن نمیشناختم. ما عملاً بعد از تدوین نهایی فیلم با هم ملاقات کردیم. اما من نیازی به دیدار حضوری با آقای مؤمن برای شناختنشان نداشتم. آنها تصاویر را زندگی کرده بودند و من از خلال آن تصاویر بخوبی با روحیاتشان آشنا شده بودم. آنها کارشان را به بهترین شکل سر صحنه انجام داده بودند. اینکه نام من در تیتراژ با عنوان کارگردان ثبت شود، پیشنهاد تهیهکننده بود و من پذیرفتم. پیشنهادی که به گمان من، از نگاه درست تهیهکننده به سینمای مستند نشأت میگیرد. به گمانم ما باید در یک فرصت مناسب خیلی بیشتر راجع به تعاریفمان از سینمای مستند حرف بزنیم. راجع به جهان سینمای مستند، نقش عوامل سازنده و روند ساخته شدن آن. به گمانم تداخل بیموردی با سینمای داستانی پیدا کرده است.
نکتهسنجی کارگردان بخوبی مشهود است که از دل تصاویر آرشیوی جنگ با داعش توانسته برشی دیدنی را بیرون بکشد برایمان بیشتر توضیح دهید که جایگاه کارگردانی در فیلمهای آرشیوی کجاست؟
به گمان من متأسفانه در بین بسیاری، تعاریف سینمای مستند یک برداشت سطحی از سینمای داستانی است. از نقش و عنوان عوامل تا شیوه ساختن یک فیلم مستند. برای پیدا کردن نقش کارگردان، میان دکوپاژ و حرکت دوربین و میزانسن جستوجو میکنند و هر کاری که شباهت بیشتری به سینمای داستانی داشته باشد، متأسفانه از نظر آنها کار ارزشمندتری است. از دید من مهمترین کاری که یک کارگردان انجام میدهد، این است که جهان یک فیلم را شکل میدهد. جهانی که بدون وجود او، وجود خارجی پیدا نمیکرد. برای همین من شخصاً ترجیح میدهم از لغت «پدیدآورنده» یا چیزی شبیه به آن به جای کارگردان در فیلم مستند استفاده کنم. بهعنوان مثال در همین فیلم گلوله باران، تصویربرداران حدود یک ماه بود که در آن منطقه بودند. به سادگی متریال این فیلم میتوانست تنها یک سکانس از یک فیلم فرضی دیگر شود. این تصمیم من بود که آن لحظات را به گستره یک فیلم شصت دقیقهای بسط دهم و تمرکز را تنها روی آن شرایط نگه دارم.
چیزی که در فیلم شما برای بیننده در نخستین لحظات تماشای فیلم مهم است، بیزمانی و بیمکانی است. این ویژگی، روحی جهانی به فیلم داده است. چرا از آغاز درباره اینکه شخصیتها کجا هستند صحبت نمیشود؟
به گمان من، خودتان پاسخ سؤال را دادید! رسیدن به یک روح جهانی. طبیعی است که من بهدنبال عبور از صورت واقعه برای دستیابی به زبانی عمیقتربودهام. تمام تلاشم را کردم که بهعنوان یکی از پدید آورندگان این فیلم، در مرحله تدوین کمترین خودنمایی و بروز بیرونی را در اثر داشته باشم. اما این به معنی انفعال نیست. چندین ماه درگیر تدوین این کار بودهام و بارها و بارها تصاویر را دیدهام و به لحظه لحظه آن فکر کردهام. این شیوه همیشگی کار من است. من در تصاویر و دنیای آنها غرق میشوم و به دنیای عمیقتر از ظاهر تصاویر و کاراکترهای داخل آن سفر میکنم. گلوله باران در شکل نهایی، فرمی شبیه به تصاویر خام دوربین را دارد، اما در اجرای این کار هم جزئیات فراوانی را در نظر گرفتهام و پلان به پلان و فریم به فریم تصاویر را کنار هم چیدهام. سعی کردهام جهان فیلم تا جایی که میشود از زمان و مکان مشخص خالی شود تا بیشتر به یک کلیت جهانشمول برسیم، جایی پشت هیاهوی ظاهری جنگ.
«گلوله باران» نامی کنایی دارد و بیننده زمانی که آن را میبیند، متوجه میشود. این نام از کجا آمد؟
راستش روزهای زیادی از انتخاب این نام میگذرد. جزئیات بحثها و فکرها را دیگر از خاطر بردهام. اما خب چیزی که مشخص است، این نام از دل خود فیلم در آمد و البته جمله در ادامهاش. «داستان یک انتخاب؛ دیدن گلوله یا باران». برایم مهم بود که در دل یک موقعیت اولیه، موقعیت ثانویهای را خلق کنم و توجه بیننده را به آن زاویه هم جلب کنم. به گمانم برای کاراکترهای داخل فیلم هم این اتفاق میافتد. امیدوار بودم که بتوانم برای مخاطبان هم این موقعیت را فراهم کنم. امروز خوشحالم که بسیاری از بینندگان این فیلم، با پیشزمینهای منفی به تماشای این فیلم نشستند، اما خوشحال و راضی از پای آن بلند شدند. این برای من بهعنوان یکی از پدیدآورندگان بسیار دستاورد بزرگی است.
مستندی که در «گلوله باران» با آن مواجهیم، خالی از روایتگری و قصهپردازی است. ما در این فیلم با واقعیت محض مواجهیم. در تماشای هر مستند اما همیشه این سؤال پیش میآید که ما با واقعیت رو به رو هستیم یا بازسازی واقعیت. چقدر در واقعیت دستکاری شده؟ یا فیلمساز واقعاً به آنچه رخ داده وفادار بوده؟
البته که با آن جمله شما که «گلوله باران» خالی از روایتگری است موافق نیستم. گلوله باران از میان تصاویر واقعی، داستان خودش را روایت میکند. اما اگر منظورتان بازسازی داستان به آن شکل که در سینمای داستانی مرسوم است، بله، چیزی ساخته نشده است. من این شانس را داشتم که با تصاویر تصویربرداری شده مواجه شدم که با وسواس زیاد، حتی در سختترین شرایط که پای جانش در میان بود، دست از ثبت وقایع نکشید و با تمام وجود کارش را ادامه داد. ما در سینمای مستند چه انتظاری بیشتر از این از یک تصویربردار داریم؟ برای من خود تصویربرداران و شخصیتشان بخشی از کار است. میتوانم بگویم از دید من، گلوله باران فیلمی درباره خود سینمای مستند است.
مستندهایی که در سالهای اخیر درباره جنگ، سوریه و مسائلی از این دست ساخته شده تحت عنوان مستند بحران هویت پیدا کرده است. «گلوله باران» از این جنس است یا حرکتی تازه در این فضاست؟ به نظر میرسد فیلمساز بهدنبال حرکتی تازه بوده است چرا که تأکیدی روی جغرافیا یا عقاید و اعتقادات نداشته و بیشتر، ناظر بوده؛ ناظر مردانی که جانشان در خطر است و بارانی که میبارد. خودتان «گلوله باران» را در ادامه همان مستند بحران میدانید یا یک حرکت تازه است؟
به گمانم اکثر مستندسازان بهدنبال خلق اثری تازه هستند. اما قضاوت آنکه این تلاش به نتیجه رسیده یا خیر، با مخاطب است. شما چنین نظری دارید و اکثر بازخوردهایی که به من رسیده، مؤید سخن شماست که گلوله باران رویکرد تازهای به این فضا داشته است. خب شما فیلم را دیدهاید. ما الان با یک معمای حل شده طرفیم، اما به گمانم ریسک بزرگی است فیلمی در این فرم ساختن.
«گلوله باران» هم در جشنواره حقیقت ستایش شد، هم منتقدان آن را دوست داشتند، واکنشها به اکران آنلاین فیلم چه بوده است؟
ساخت این فیلم برای خود من هم تجربه تازهای بود. تجربهای که بسیار دوستش داشتم. قبل از جشنواره حقیقت این فیلم نمایش بسیار محدودی داشت و میتوان گفت اولین نمایش آن در جشنواره حقیقت بود. دوستان و همکارانم معمولاً به من محبت دارند و فکر میکنم آنها که فیلم را نپسندیدن چندان به رویم نیاوردند. در نتیجه فقط بازخوردهای مثبت به من رسید. با این حال حجم این بازخوردهای مثبت بسیار بیشتر از آن چیزی بود که انتظارش را داشتم.
فضای اکران آنلاین این روزها رقابتی شده، به نظرتان این فضا به دیده شدن فیلمها چقدر کمک میکند؟
حتماً که در دسترس بودن فیلم در فضای آنلاین بیفایده نیست. اما نکتهای که باید به آن توجه کنیم این است که به نظر من فیلمهای سینمای مستند در اغلب موارد به قصد گیشه ساخته نمیشود و نباید هم ساخته شود. یعنی هدف، فروش بیشتر نیست. پس به گمانم وارد کردن سینمای مستند به این بازی میزان فروش که از سینمای داستانی میآید کار درستی نباشد و باعث آسیبهای جدی به این سینما در آینده شود. میزان توجه به یک فیلم مستند، به عوامل بسیاری برمیگردد که فرصت طرح این مسأله در یک گفتوگوی کوتاه نمیگنجد.

به همت محافل ادبی نهاد کتابخانههای عمومی کشور برگزار می شود
سلسله نشستهای «نی نامههای بانوان عاشورایی»
با حضور جمعی از شاعران آیینی و بانوان اعضای محافل ادبی استانهای مختلف کشور سلسله نشستهای «نی نامههای بانوان عاشورایی» طی ۳ روز متوالی در قالب ۳ محفل شعری برگزار میشود. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، سلسله نشستهای «نی نامههای بانوان عاشورایی» در آستانه اربعین سال ۱۴۴۴ هجری با مشارکت جمعی از شاعران آیینی و بانوان اعضای محافل ادبی نهاد کتابخانههای عمومی کشور در قالب ۳ محفل شعری از روزهای ۵ تا ۷ شهریور ماه از ساعت ۱۴ تا ۱۶ برگزار میشود. بر این اساس محفل اول «نی نامههای بانوان عاشورایی» ویژه مادران و خواهران عاشورایی شنبه ۵شهریور ماه با مشارکت شاعرانی از محافل ادبی استانهای تهران، اردبیل، اصفهان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، فارس، کردستان و همدان برگزار شد. محفل دوم «نی نامههای بانوان عاشورایی» نیز یکشنبه ۶ شهریور ماه ویژه بانوان و همسران عاشورایی با مشارکت شاعرانی از محافل ادبی استانهای تهران، مرکزی، هرمزگان، سمنان، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، قزوین، قم، گلستان، زنجان وکهگیلویه وبویراحمد برگزار میشود. همچنین محفل سوم «نی نامههای بانوان عاشورایی» دوشنبه ۷ شهریور ماه ویژه دختران عاشورایی با مشارکت شاعرانی از محافل ادبی استانهای تهران، البرز، ایلام، سیستان و بلوچستان، یزد، بوشهر، کرمان، کرمانشاه، گیلان، لرستان و مازندران برگزار خواهد شد. سلسله نشستهای «نی نامههای بانوان عاشورایی» در روزهای ۵ تا ۷ شهریور ماه از ساعت ۱۴ تا ۱۶ از طریق پلتفرمهای مختلف بهصورت زنده پخش خواهد شد. شعرخوانی توسط شاعران در محفل اول به دو صورت حضوری و ارتباط مجازی انجام میشود.
«ساترا» ۳۱ مجوز دائمی و موقت صادر کرد
۳۱ رسانه صوتو تصویر فراگیر در مرداد ماه سالجاری با سپری کردن مراحل اداری و احراز شرایط صدور مجوز، موفق به اخذ مجوز قطعی (مجوز دائمی) و غیرقطعی (مجوز موقت) از سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوتو تصویر فراگیر (ساترا) شدند. به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی ساترا، بر اساس این گزارش بیشترین حجم مجوزهای صادره مربوط به رسانههای نمایشی و رسانههای آموزشی است. مجوزهای غیرقطعی دارای مدت زمان شش ماهه هستند. بعد از گذشت این دوره شش ماهه و ارزیابی ساترا از نحوه عملکرد رسانهها، در صورت رعایت شرایط قانونی و آییننامههای مرتبط، مجوزها به قطعی تبدیل خواهند شد و رسانههای صوتو تصویر فراگیر، مجوز قطعی خود را دریافت خواهند کرد. رسانههای صوتوتصویر فراگیر میتوانند با مراجعه به وبگاه ساترا به نشانی www.satra.ir در بخش سامانه صدور مجوز این سازمان یا مراجعه به نشانی https://g۴b.ir و انتخاب سازمان صداوسیما در بخش جستوجوی پیشرفته، بهمنظور اخذ مجوز اقدام کنند.
سعید پورصمیمی با نمایشی کمدی به صحنه بازمیگردد
نمایشنامه «خوشدلان» نوشته سعید پورصمیمی جدیدترین فعالیت تئاتری این هنرمند باسابقه است که به کارگردانی پریزاد سیف روی صحنه خواهد رفت. به گزارش ایسنا، سعید پورصمیمی نویسنده، بازیگر و کارگردان مطرح تئاتر ایران که ۶ دهه حضوری تأثیرگذار در عرصه تئاتر داشته، در جدیدترین فعالیت تئاتری خود نگارش نمایشنامه ایرانی «خوشدلان» را انجام داده است. قرار است نمایش «خوشدلان» که فضایی کمدی دارد، با کارگردانی پریزاد سیف روی صحنه برود. «خوشدلان» جدیدترین تجربه همکاری پورصمیمی و سیف بعد از اجرای نمایش «آواز قو» است که سال ۹۸ در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفت.
مراسم یادبود منوچهر اسماعیلی برگزار شد
مجلس ترحیم منوچهر اسماعیلی، دوبلور فقید کشورمان دیروز از ساعت ۱۴ الی ۱۵ و ۳۰ دقیقه در مسجد بلال سازمان صداوسیما برگزار شد. زنده یاد اسماعیلی متولد ۱۳۱۸ کرمانشاه، هفته گذشته بر اثر ایست قلبی و عوارض ناشی از کرونا دار فانی را وداع گفت. پیکر این هنرمند چهارشنبه، دوم شهریور ماه، در بهشت سکینه کرج به خاک سپرده شد. او همچون ناصر طهماسب به صحبت کردن به جای چند شخصیت در یک فیلم با صداهای متنوع و به اصطلاح تیپگویی شهرت داشت.
نصرالله مدقالچی صداپیشه صدراعظم ایران شد
نصرالله مدقالچی صداپیشه نقش میرزا حسینخان سپهسالار، صدراعظم دربار ناصرالدین شاه در انیمیشن سینمایی «ژولیت و شاه» شد. «ژولیت و شاه» انیمیشنی در ژانر کمدی-رمانتیک و موزیکال است که به وقایع تاریخی شکلگیری تئاتر غربی در ایران میپردازد. نصرالله مدقالچی، دوبلور پیشکسوت نقش میرزا حسینخان سپهسالار، صدراعظم دربار ناصرالدین شاه در انیمیشن سینمایی «ژولیت و شاه» به نویسندگی و کارگردانی اشکان رهگذر را صداپیشگی میکند. به گزارش ایسنا، بهنام جلیلیان، آهنگسازی و میثم یوسفی، ترانهسرایی این انیمیشن سینمایی را بر عهده دارند. بهزاد عمرانی، خواننده گروه بمرانی و امید نعمتی، خواننده گروه پالت نیز از دیگر صداپیشگان این انیمیشن سینمایی هستند. در خلاصه داستان انیمیشن سینمایی «ژولیت و شاه» به تهیهکنندگی آرمان رهگذر آمده است که: «جولی بازیگر جویای نام ولی تازهکار تئاتر، توسط ناصرالدینشاه به ایران دعوت میشود تا نقش ژولیت را در نمایشی بازی کند. غافل از آنکه شاه نقشه دیگری برای او دارد.»
سریال «رزیدنت اویل» نیمهکاره رها شد
سامانه آنلاین نمایش «نتفلیکس» ساخت سریال «رزیدنت ایول» (Resident Evil) را پس از یک فصل نیمهکاره رها کرد. به گزارش ورایتی، فصل اول این سریال شامل هشت قسمت از تاریخ ۱۴ ژوئیه در نتفلیکس پخش و با واکنشهای متفاوتی از سوی منتقدان روبهرو شد و تنها ۵۵ درصد محبوبیت را در «راتی تومیتوز» به همراه داشت و ۲۷ درصد از مخاطبان این امتیاز را تأیید کردند. بر اساس رتبهبندی هفتگی ۱۰ سریال پرمخاطب نتفلیکس، سریال «رزیدنت ایول» بیش از ۷۲ میلیون ساعت در هفته نخست عرضه دیده شد و بعد از فصل چهارم «چیزهای عجیب»، دومین سریال پربیننده هفته شد و در هفته دوم به رتبه سوم جدول هفتگی سریالهای نتفلیکس سقوط کرد و در هفته سوم عرضه به طور کلی از فهرست ۱۰ سریال پربیننده این سامانه نمایش خارج شد. این سریال براساس مجموعه بازیهای ویدیویی به همین نام ساخته شده و روایتگر داستان مبارزه «جید وسکر» (با بازی الا بالینسکا) برای بقا در دنیایی است که توسط موجودات تشنه به خون تسخیر شده است.