با حکم معاون اول رئیس جمهور
اعضای شورای سینما پس از وقفهای ۱۲ ساله منصوب شدند
فرهنگی/ پس از وقفهای ۱۲ ساله، اعضای جدید شورای سینما در احکام جداگانهای از سوی معاون اول رئیس جمهور منصوب شدند؛ شورایی که از زمان تکیه محمد خزاعی بر کرسی ریاست سازمان سینمایی وعده احیای آن شنیده شد و حالا با گذشت حدود یک سال از تغییر «شورایعالی سینما» به «شورای سینما» اعضای حقوقی و حقیقی آن با حکم محمد مخبر معرفی شدهاند.
بالاخره شورای سینما...
پس از تغییر دولت و جا به جایی مدیران سینمایی، احیای شورایعالی سینما اولین وعده ای بود که توسط محمد خزاعی داده شد؛ شورایی که در زمان ریاست جواد شمقدری بر سازمان سینمایی تشکیل و در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی تعطیل شد. با روی کار آمدن مدیران جدید سینمایی در دولت سیزدهم، قرار بود اولین جلسه این شورا آذرماه سال گذشته با حضور ریاست جمهوری برگزار شود اما به آینده موکول شد تا اینکه اسفندماه سال گذشته خبر رسید که هیأت وزیران با تشکیل «شورای سینما» با ریاست معاون اول رئیس جمهور موافقت کرده است. در سکوت سازمان سینمایی در تمام این ایام خبرهایی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد مهدی اسماعیلی در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره اشخاص حقوقی آن شنیده شد. شهریورماه امسال با وجود اعلام روز ملی سینما بهعنوان اولین جلسه رسمی این شورا، باز هم به خاطر همزمانی با ایام اربعین و مشغلههای معاون اول رئیس جمهور تحقق این وعده از سوی مسئولان سینمایی به آینده موکول میشود و حالا با گذشت 10 روز بالاخره اعضای جدید این شورا از سوی محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور منصوب شدند.
تمام اعضای یک شورای سینمایی
بر اساس احکام صادره از سوی معاون اول رئیس جمهور، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما، آیتالله علیرضا اعرافی رئیس مرکز مدیریت حوزههای علمیه کشور، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حجتالاسلام والمسلمین سیدسعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجتالاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، شهاب اسفندیاری رئیسدانشگاه صداوسیما و محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی بهعنوان اعضای حقوقی جدید این شورا به ریاست معاون اول رئیس جمهور معرفی شدهاند.
ابوالقاسم طالبی، مسعود نقاشزاده، مجیدشاه حسینی، داوود میرباقری، منوچهر شاهسواری، مریلا زارعی و پوران درخشنده نیز سینماگرانی هستند که در این شورا بهعنوان اشخاص حقیقی معرفی شدهاند. گفتنی است در حکم صادره از سوی محمد مخبر بهعنوان رئیس این شورا، وزیر فرهنگ بهعنوان نایب رئیس و رئیس سازمان سینمایی کشور بهعنوان دبیر این شورا معرفی شدهاند.
متن حکم اعضای شورای سینما به این شرح است: «با تأییدات خداوند متعال و آغاز به کار مجدد شورای سینما، زمینهای برای تحول و ارتقای سینمای ملی در تراز انقلاب اسلامی و حمایت مؤثرتر از نسل جوان و مستعد برای شکوفایی سینمایی مبتنی بر آموزههای اسلامی و غیرت و حمیت دینی و انقلابی فراهم شده است و از اینرو انتظار میرود در پرتو ارشادات رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) در بیانیه تاریخی گام دوم و در ادامه تلاشها و مجاهدتهای دولت مردمی، سینمای ایران با رجوع به راهبردهای اساسی نقش و رسالت خویش را در سپهر فرهنگ و هنر جمهوری اسلامی ایران بازیابد و ضمن امیدآفرینی، زبان گویا و شیوایی برای آرمانها و ارزشهای اصیل انقلاب اسلامی در عرصه داخلی و بینالمللی باشد.»
حالا باید تا تشکیل اولین جلسه این شورا منتظر ماند و با بررسی کم و کیف اولین خروجی آن درباره کارکردها و اهمیت احیای آن سخن گفت.
در گفتوگو با حسن روح الامین، نقاش مطرح شد
هنرمند و مجموعهدار، دو بال چرخه هنر هستند
سارا طاهری/ نمایشگاه «نقش راستان» مجموعه آثار حسن روحالامین 20 شهریور ماه در کوشک باغ هنر افتتاح شد و تا 5 مهرماه هم ادامه دارد. روح الامین از جمله هنرمندان جوانی است که این سالها آثارش با مضامین و وقایع دینی به تبلور رسیده است و مورد توجه جامعه هنری و مخاطبان این هنر قرار گرفته است. گفتوگوی حاضر با روح الامین درباره «نقش راستان» است که با هم میخوانیم.
آثار شما تاکنون غالباً بر اساس مضامین و وقایع دینی و مذهبی تولید شده است. آیا این مضامین همچنان محور کارتان خواهد بود یا برنامهای برای پرداختن به وقایع و مفاهیم دیگر هم دارید؟
بارها گفتهام هر هنرمندی به سوژهای که مورد نظر و توجهش باشد و در ذهنش برجسته باشد، میپردازد. هر چه در این زمینهها بیشتر کار میکنم، دست خودم را خالیتر میبینم و احساس میکنم کم کار کردهام. در این مضامین هر چه بیشتر جلو میروم، بیشتر میدانم که کم کار شده و کارهایی که انجام شده و خودم انجام دادهام ناقص است و آنچه باید، نیست. البته در موضوعات دیگر هم کار کردهام.
وجه نمایشی و عینی در آثار شما با مفاهیم دینی غالب است و مورد اقبال هم قرار گرفته است، اما در آثار جدیدتر شما فضای ذهنی هم دیده میشود. آیا فضای ذهنی و انتزاعی در کارتان تداوم مییابد؟
نمیشود گفت همیشه در این قالب کار میکنم. وقتی قلم را روی بوم میگذارم، نمیدانم چه فضایی از آن تصویر پیش میآید. وقتی میخواهم یک بوم سفید را به اثر تبدیل کنم، انباشت ذهنیام میتواند جلوههای مختلفی در کار داشته باشد. حس و حال موضوع و شرایط حال هنرمند است که مشخص میکند کار به چه سمتی برود. هیچوقت نمیتوانم به یقین بگویم که از ترس اینکه نتوانم یک فیگور را بهخوبی کار کنم یا پرسپکتیو را بسازم به سمت انتزاع رفتم. هر وقت احساس کار، انتزاع را طلب کرده است، انتزاعی کار کردم حتی اگر کار ضعیف شود وقتی ضرورت کار ایجاب میکند، فیگوراتیو کار میکنم.
شما در نقاشی و آثارتان با جریانهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی که با هنر نیز در ارتباط است، چگونه مواجه میشوید؟
عموماً جریانهای فرهنگی دو رویکرد دارند؛ یا میخواهند از تو به نفع جریان خودشان سوءاستفاده کنند یا اینکه تو را متوقف کنند، بگویند کار نکن. برای جبهه مخالف تفکرات ما بهترین حالت این است که بروی ایست بازرسی بایستی، بروی مسجد و بیایی خانه و کار نکنی. نهایت حرکتی که انجام میدهی یک راهپیمایی بروی. اما جریانهای فرهنگی خودی هم گاهی دچار معضلاتی میشوند که تمام تلاش خود را میکنند تا کار نکنی. بهترین و مشوقترین این جریانها، جریانهایی هستند که با تو کاری ندارند. مرده یا زنده هم باشی برای آنها شاید اهمیت نداشته باشد. بنابراین بهترین حالت این است که هنرمند کار خودش را انجام دهد. ما از جریانهای اقتصادی جداییم، یعنی از جریانهای اقتصادی غافلیم. چون نه کاسبیم که به قصد فروش آثار کار کنیم و بدانیم چگونه کار کنیم که فروش داشته باشد. نه کارهایی که برای فرهنگ و اعتقادات تا الان انجام دادم بر اساس سفارش بوده است. بارها گفتهاند و سفارش دادهاند که درباره موضوعاتی کار کنم و در ازای آن مبلغی بگیرم اما رد کردم برای اینکه بگویم میشود برای اعتقاد کار کرد و پول نگرفت.
نمایشگاه نقش راستان بزرگترین مجموعه آثاری است که از شما نمایش داده شده است و مسیرکلی آثار شما را نشان میدهد اما نشانهای از آغاز یک نگاه تا حدودی متفاوت هم در آثار شما دیده میشود.
این نمایشگاه مجموعه آثاری است که مؤسسه هنر هاتف سحر از من دارد. فارغ از بحث اعتقادی که خودم را در جایگاهی نمیدانم که درباره آن اظهارنظر کنم، چرخه هنر به همت هنرمند و مجموعهدار در حرکت است. چرخه هنر دو بال دارد که هنرمند و مجموعهدار است. اگر فقط هنرمند کار کند، تا یک جایی میرود و خشک میشود، بنابراین فعالیت مجموعهدار دانا در کنار هنرمند ضرورت دارد. درباره نمایشگاه «نقش راستان» هم این مؤسسه احساس کرده و تصمیم گرفته این مجموعه را به نمایش بگذارد. این نشان میدهد، مجموعهدارشأن کار را میداند و هدفش فقط این نیست که برای سود آثاری را خریداری کند. مجموعهداری که مکتبی باشد و فهم کار را داشته باشد، شأن کار را میبیند و این ارزشمند است. اگر افرادی را که در گوشه و کنار به اهلبیت (ع) خدمت میکنند، فراموش کنیم، هم ظلم به آنهاست و هم ظلم به دیگران چون لازم است که این خدمات بهعنوان راه درست گفته شود.
مضامین دینی تاریخی همیشه در جامعه میتواند مورد گفتوگو باشد. آیا مسائل امروز جامعه هم ممکن است مبنای آثار هنری شما باشد؟
معمولاً مواقعی که کار میکنم، میتواند دو دلیل داشته باشد؛ دلیل اول اینکه موضوع به ذهنم رسیده است و دلیل دوم اینکه اگر امروز جنگی در عراق یا سوریه اتفاق میافتد، فداکاری میشود، ابزارهایی برای انعکاس آنها وجود دارد، اما در جنگ سال 61 هجری که سیدالشهدا به شهادت رسید، ابزاری برای بیان آن نبود. در آن زمان کشتند و محاصره کردند تا خبر این واقعه بیرون نیاید. به خاطر اینکه ابزاری برای انعکاس آن نبوده درباره آن وقایع کار و نقاشی میکنم. اما جنگها و ظلمهایی که در سوریه، فلسطین، لبنان و... در حال حاضر اتفاق میافتد، با ابزارهای متعددی منعکس میشود و فضای نقاشی چندان برای انعکاس آنها مناسب نیست.
فضای کوشک هنر برای برگزاری نمایشگاه و برنامههای هنری چگونه است؟
بعضی فضاهایی که برای امور مختلف از جمله فضاهای فرهنگی و هنری ساخته میشود، اصولی نیست. سقف بلند ویژگی ممتاز کوشک باغ هنر است و با صرف هزینه و نورپردازی مناسب میتواند وضعیت باکیفیتی برای برگزاری نمایشگاه و نمایش آثار هنری پیدا کند. در طراحی و ساخت هر مجموعهای توجه به کاربرد آنها ضرورت دارد و یک فضای هنری نیز لازم است متناسب با کاربرد آن ساخته شود. مجموعههای دیگری مانند مؤسسه صبا هم هستند که قبلاً پارکینگ بوده، تغییر کاربری داده و به گالری تبدیل شده است. در دنیا هم تغییر کاربری برخی مکانها برای گالری مرسوم است. مثل موزه اورسی پاریس که ایستگاه قطار با تغییر کاربری درست و اصولی و نورپردازی مناسب به گالری تبدیل شده است.
این نکته را باید بگویم که معمولاً در یک هیأت، مداح دیده میشود و افرادی که در پشتصحنه هیأت کار میکنند دیده نمیشوند. معتقدم هر کسی کاری کرده است خودش میداند و صاحبش.
بزرگداشت سلیم مؤذنزاده اردبیلی برگزار شد
صدایی که برکت مداحی بود
«پدرم دارای صدای بسیار زیبا و گیرایی بود و شاید بتوان گفت که تا قرنها نتوانیم چنین صدایی را مجدداً بشنویم. یکی از ویژگیهای خاص صدای او این بود که هم میتوانست بمترین صداها را به نمایش بگذارد و هم زیرترین صداها را اجرا کند.» این بخشی از صحبتهای ودود مؤذنزاده در مراسم بزرگداشت پدرش، سلیم مؤذن زاده است که یکشنبه در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
او افزود: یکی از ابداعات استاد سلیم مؤذنزاده این بود که اجرا را با اشعار عربی آغاز میکرد، سپس با موسیقی (ردیفی )ایرانی ادامه میداد و عمدتاً یک دستگاه آوازی کامل را با گوشههایش میخواند. در نهایت نیز سراغ زبان مادریشان میآمد.
داوود علیزاده موسیقیدان، دیگر سخنران این جلسه بود. او گفت: استاد مؤذنزاده در توصیف مصایب آیینی اهل بیت کمنظیر بود. شیخ کریم مؤذنزاده پدر این خانواده معزز، دارای ویژگیهای خاصی بوده است. او شخصیتی مؤمن، متعهد، معتقد و یکی از معتمدین اردبیل به شمار میرفته است. این پدر در تربیت اولاد صالح و عاشق اهل بیت چنان کوشا بود که هرکدام دارای ویژگیهای خاص اند. گفته میشود نعیم مؤذنزاده صدای بسیار زیبایی داشته، اما او در دوران جوانی حیات را بدرود گفته است. بعد از ایشان، رحیم مؤذنزاده است که صدای اذانش در همه کشورهای علوی پیچیده و جاوید است.
او اضافه کرد: استاد سلیم مؤذنزاده شخصیت کمنظیری است. همان طور که فرزند ایشان اشاره کرد، او مبتکر و ابداعکننده سبک جدیدی در اردبیل بود. تا پیش از وی، همه نواها، آیینی بود، اما استاد مؤذنزاده مخلوطی از نواهای سنتی و مدرن را ارائه کرد که در جامعه جدید بود.
علیزاده با اشاره به ویژگیهای هنری سلیم مؤذنزاده گفت: یکی از ویژگیهای ایشان تعهد و عشق به کار بود. وقتی او میخواند، واقعاً با عشق و علاقه بود و شاید به همین دلیل است زمانی که اجرا میکرد، شنوندگان خسته نمیشدند. بنده نزدیک به نیم قرن در خدمت ایشان بودم و افتخار میکنم که سالها پای منبرش بودم.
شهروز حبیبی مداح اهل بیت ( ع) و از شاگردان سلیم مؤذنزاده اردبیلی در بخش پایانی این مراسم گفت: آثار استاد سلیم مؤذنزاده اردبیلی موجب برکت و وحدت در جهان اسلام و تشیع بوده است. صدای او اعجازی الهی بود و با اخلاصی که داشت تأثیر این آثار را چند برابر میکرد. صدا و سیما، تنها به چند اثر استاد مؤذنزاده اکتفا میکند و به نظرم بیانصافی است، چرا که آقای مؤذنزاده بیش از ۵۰۰ اثر تأثیرگذار و ارزشمند تولید کرده است. معتقدم اثر «زینب زینب» که بسیار هم جهانی شده از جمله آثار متوسط استاد است و در کنار آن کارهای دیگری دارد که واقعاً شنیدنی است. استاد مؤذنزاده برای هر مناسبتی اثر تولید کرده و به نظرم لازم است این آثار بیشتر از گذشته پخش شود. به نظرم هنوز ایشان مظلوم واقع شده است.
او تأکید کرد: خوانندههایی داریم که یک دانگ صدا دارند، اما آنقدر اسمشان تکرار شده است که همه آنها را میشناسند اما استاد مؤذنزاده با آن صدا و اجرا هنوز هم ناشناخته مانده است. تکتک ما در این راستا وظیفهای داریم که باید ادا کنیم.
این مداح اهل بیت با اشاره به ویژگیهای هنری مؤذنزاده گفت: از ویژگیهای هنری او تلفیق شعر و موسیقی به صورت صحیح است. همیشه بر ردیفخوانی تأکید میکردند و همواره میگفتند که ذاکرین، مداحان و خوانندگان باید به ردیفهای آوازی آشنا باشند. اگر امروز شاهد نوعی از همگسیختگی در بعضی اجراها هستیم به این دلیل است که با ردیفهای آوازی ناآشنا هستند.
زیارت آخر صفر با خواندن و شنیدن کتاب
مشهدالرضا(ع) به یکی از پرازدحامترین ایام خود نزدیک میشود و خود را برای میزبانی از میلیونها زائر امام هشتم(ع) آماده کرده است. آستان قدس رضوی نیز که میزبان اصلی زائران امام است، علاوه بر خدمات گسترده برای تسهیل زیارت، ویژهبرنامههای فرهنگی متعددی نیز پیشبینی کرده است تا سوغات فرهنگی مناسبی را برای زائران دهه آخر ماه صفر ارائه کند. از جمله این برنامهها، طرحهای کتاب محور است که به همت انتشارات آستان قدس رضوی تدارک دیده شده است.حسین سعیدی مدیرعامل این انتشارات جزئیات این برنامهها را تشریح کرد و گفت: با توجه به همزمانی دهه آخر ماه صفر با هفته دفاع مقدس، بسته متنوعی از برنامههای مختلف با محوریت کتاب ویژه ایام رحلت پیامبر اعظم(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع)، شهادت امام رضا(ع) و همچنین هفته دفاع مقدس توسط «به نشر» تدارک دیده شده است.«صلای رئوف» از جمله این برنامهها است که به معرفی، توزیع و عرضه 10 کتاب صوتی مرتبط با فرهنگ و سیره رضوی اختصاص دارد. «دعبل و زلفا»، «ماه غریب من»، «اوسنه گوهرشاد»، «آبیها»، «موقف»، «نشانهها»، «باران دوشنبه»، «صبح روز عید»، «اعترافات غلامان» و «راز آن بوی شگفت» عناوین این 10 کتاب صوتی رضوی است که برای استفاده زائران و مجاوران ارائه خواهد شد. دسترسی به این کتابهای صوتی در سه اپلیکیشن «طاقچه»، «فیدیبو» و «نوار» امکانپذیر است و علاوه بر عموم علاقهمندان به کتاب و کتابخوانی، زائران پیادهای که در این روزها در راه مشهدالرضا(ع) هستند نیز میتوانند با استفاده از این کتابهای صوتی، در طول مسیر از آشنایی بیشتر با معارف رضوی بهرهمند شوند.در این ایام همچنین نمایشگاه عرضه و فروش کتاب در چهار فضای مختلف حرم مطهر رضوی برپا میشود. کتابهای عرضه شده در این نمایشگاه شامل موضوعات پیامبر اکرم(ص)، امام حسن مجتبی(ع)، امام رضا (ع) و هفته دفاع مقدس تعیین شده است. علاوه بر این نمایشگاه، تمامی فروشگاههای انتشارات «بهنشر» در سراسر کشور نیز همزمان با هفته دفاع مقدس، کتابهای موضوعی مرتبط با آن را با 40 درصد تخفیف به مخاطبان ارائه میکنند. معرفی و تبلیغ آثار مناسبتی در فضای مجازی و گفتوگو با مؤلفان آثار رضوی و نبوی نیز از دیگر برنامههای کتابمحور انتشارات آستان قدس رضوی همزمان با دهه پایانی ماه صفر است./آستان نیوز
نمایشگاهی درباره صلح
دو نمایشگاه تجسمی در گالریهای خانه هنرمندان ایران برگزار میشود. گالریهای خانه هنرمندان ایران از اول تا ۱۱ مهر میزبان دو نمایشگاه تجسمی میشود.نمایشگاه سالانه انجمن هنرمندان سفالگر ایران با عنوان «شکلپذیری» در گالریهای بهار، استاد نامی، پاییز، زمستان، استاد میرمیران و استاد ممیز برگزار میشود.این نمایشگاه شامل حجمهای سرامیکی از هنرمندان ۲۰ تا ۵۰ ساله است و موضوعات مختلفی را در بر دارد.همچنین انجمن تصویرگران ایران و شورای کتاب کودک با همکاری دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا، چهارمین دوره نمایشگاه بینالمللی «صلح را باید از کودکی آموخت» را با نمایش آثاری از تصویرگران منتخب ۱۷ کشور جهان از جمله آرژانتین، ژاپن، اسلواکی، برزیل و... در گالری تابستان برگزار میکنند.موضوعات این نمایشگاه صلح با انسان، صلح با طبیعت، صلح با حیوانات و صلح با جهان است.نمایشگاه «صلح را باید از کودکی آموخت» از ۱ تا ۱۰ مهرماه و «شکلپذیری» از ۱ تا ۱۱ مهرماه (به جز روزهای شنبه) از ساعت ۱۵ تا ۲۰ میزبان علاقهمندان است.آیین افتتاحیه این دو نمایشگاه نیز به ترتیب ساعت ۱۶ و ۱۷ روز جمعه، اول مهر در خانه هنرمندان ایران به نشانی تهران، خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی (فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر برگزار میشود./ایسنا
۶ رمان نامزد مهمترین جایزه ادبی آلمان شدند
جایزه کتاب آلمان که معادل جوایز معتبر ادبی بوکر بریتانیا، گنکور فرانسه و پولیتزر امریکاست، فهرست نامزدهای سال ۲۰۲۲ خود را اعلام کرد.این فهرست کوتاه نمایانگر چشمانداز ادبیات آلمانی زبان معاصر است و از آثار داستانی تا رمان هنری، رمانهای فمینیستی طبقه کارگر تا ادبیات پس از مهاجرت را شامل میشود.«همسایه» نوشته «کریستین بیکائو»، «دروغهایی درباره مادرم» نوشته «دنیلا دروش»، «احمق» نوشته «ژان فاکتور»، «اسپیتزوگ» به قلم «اکهارت نیک»، «جینها» از «فاطما آیدیمیر» و «کتاب خون» اثر «کیم دی هوریزون»، ۶ اثری هستند که به فهرست نامزدهای این جایزه ادبی راه یافتهاند.جایزه کتاب آلمان، از سال ۲۰۰۵ توسط اتحادیه ناشران و کتابفروشان آلمان برگزار میشود و برگزیده آن در ماه اکتبر از میان کتابهای منتشر شده در آلمان، اتریش و سوئیس انتخاب میشود که توسط ناشرین آنها نامزد این جایزه ادبی میشوند. هر ناشر میتواند تا دو کتاب از فهرست انتشار فعلی یا برنامهریزی شده خود را پیشنهاد کند.برنده جایزه کتاب آلمان، سالانه در نمایشگاه بینالمللی کتاب فرانکفورت معرفی میشود و جایزه نقدی ۲۵ هزار یورویی دریافت میکند./ایسنا
فرانکلین لوییس درگذشت
فرانکلین لوییس، مولویپژوه و استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیکاگو، از دنیا رفت.
پایگاه اطلاعرسانی شهر کتاب با اعلام این خبر، مطلبی از مریم حسینی را درباره فرانکلین لوییس منتشر کرده است. در بخشی از این متن آمده است: «ایران یکی از بزرگترین حامیان فرهنگ و ادب خود را از دست داد. در این زمانه شنیدن خبر از دست دادن یکی از بزرگترین حامیان فرهنگ، زبان و ادب فارسی اندوهی بزرگ و اسفناک است. فرانکلین لوییس در میانه زندگی آنگاه که میتوانست شاهد برچیدن ثمره پژوهشها، تحقیقات و تلاشهای شبانهروزی خود باشد درگذشت و ما را تنها گذاشت. درگذشت این انسان فرهیخته و پژوهشگر بیمانند را به تمام عاشقان ایران و ادبیات آن تسلیت میگویم. زمانی خبر مرگ لوییس را شنیدم که اتفاقاً مشغول خواندن بخشهایی از کتاب «مولانا دیروز تا امروز، شرق تا غرب» به ترجمه حسن لاهوتی بودم. بر دلم گذشت که صدحیف که چه زود حسن لاهوتی را از دست دادیم. چقدر در این ایام فتنهانگیز حضور و همدلی انسانهای بزرگی چون او میتوانست مرهمی بر دردهایمان باشد. دردهای ایران و زبان فارسی که نفس گرم امثال وی آن را حفظ میکرد و تاب ایستادگی میداد و دریغا نمیدانستم که در همان زمان نویسنده کتاب نیز در آن سوی جهان چشم بر این دنیای فانی بسته و ایرانشناسان و مولویپژوهان جهان را از شرق تا غرب در اندوه خود باقی گذاشته است. پس از درگذشت پروفسور نیکلسون و آن ماری شیمل و لئونارد لویزن از بزرگترین مولویپژوهان غربی دلمان به حضور لوییس و تلاشهای خستگیناپذیر وی گرم بود.»