مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد
تولید خودروی اقتصادی از سال آینده
خیلی از خانوادههایی که اکنون توان خرید خودرو ندارند، میتوانند از سال آینده خریدار خودروهای جدید، مدرن و اقتصادی خودروسازان باشند
گروه اقتصادی / یکی از موضوعاتی که دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود به آن اشاره کرد و در 8 فرمان ابلاغی رئیس جمهور هم مورد تأکید قرار گرفته، تولید خودروی اقتصادی است. خودرویی که برای خانوادههای ایرانی و بخصوص دهکهای پایین جامعه قابل دسترس باشد. حال روز گذشته مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: سازکار تولید خودرو مدرن اقتصادی در حال اجرا است. بدین جهت میتوان امیدوار بود که در سالهای آتی، شرکتهای خودروسازی نسبت به تولید خودروهای اقتصادی از نوع مدرن آن اقدامات عملیاتی انجام دهند. برخی از منابع مطلع اظهار میکنند که تولید خودروی اقتصادی از نیمه اول سال 1402 آغاز میشود. بر این اساس خیلی از خانوادههایی که اکنون توان خرید خودرو ندارند، میتوانند از سال آینده خریدار خودروهای جدید، مدرن و اقتصادی خودروسازان باشند.
عبدالله توکلی لاهیجانی با اشاره به سازکار اجرایی خودرو مدرن اقتصادی، افزود: برای اقتصادی کردن محصول علاوه بر استفاده از روشهای مهندسی در محصول، باید به فرایند تولید نیز توجه جدی شود، همچنین ضروری است، تیم مهندسی فرایندهای ساخت بهینه شوند. یکی از مهمترین دغدغههای مشتریان در صنعت خودروی کشور دستیابی به محصول اقتصادی باکیفیت با سازکار اجرایی بهروز لحاظ شده است و هم اکنون مراحل طراحی و توسعه این پلتفرم توسط دو خودروساز کشور در حال اجرا است.
او اظهار کرد: در محصول اقتصادی مدنظر که با توان مهندسان ایرانی در یک شرکت دانشبنیان داخلی طراحی شده است، خودرویی با مصرف سوخت زیر پنج لیتر در 100 کیلومتر طراحی شده است و البته در این خانواده محصول خودروی برقی ارزان نیز در حال طراحی و تکوین در یک شرکت دانشبنیان داخلی دیگر است.
او با تأکید بر اینکه اقتصادیشدن باید در ساختار و معماری پروژه و فرایندهای ساخت اتفاق بیفتد، خاطرنشانکرد: پس از سال 97 به واسطه تحریمها، جلوی تأمین خارجی بسیاری از محصولات گرفته شد، از همین رو بخشی از خودروهای تولیدی در پارکینگها ماند و وارد بازار نشد.
توکلی لاهیجانی گفت: مهندسی مقتصدانه بر راهحلهایی تمرکز دارد و سازنده را به گزینههایی میرساند که نیازهای کارکردی را برآورده میکند. در واقع، نوآوریهای سادهای که کارکرد اصلی کالا را تضمین میکند و با حذف زوائد، کالا یا خدمت را با پایینترین قیمت در اختیار مشتری قرار میدهد.
مدیرکل صنایع خودرو وزارت صمت با بیان اینکه نقشه راه تحول صنعت خودرو در ایران در وزارت صمت، در سه گام طراحی شده است، گفت: مرحله نخست، آمادهسازی و احیای ظرفیتهای موجود (نیمه دوم ۱۴۰۰ تا پایان ۱۴۰۱) است که در آن حل مسائل و اصلاح ساختار بنگاهها، فعالکردن ظرفیتهای موجود، دستیابی به ترکیب مناسب تولید و تعریف و آغاز طرحهای سرمایه گذاری پیشبینی شده است.
توکلی بیان داشت: مرحله دوم، استانداردسازی همه محصولات و تمرکز بر گسترش صادرات (سال ۱۴۰۲) است که با حذف محصولات قدیمی، تولید محصولات منطبق بر استانداردهای ۸۵ گانه و دستیابی به کیفیت رقابتی اجرایی میشود.
او با اشاره به مرحله سوم، ادامه داد: در سالهای ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ تمرکز بر ارتباطات خارجی است و از طریق بهرهبرداری از فرصت خارجی و گسترش بازارهای صادراتی مبتنی بر محصولات رقابتی و همچنین جذب سرمایهگذاری خارجی بر مبنای مزیتهای ایجاد شده در صنعت خودرو داخلی برنامهریزی خواهد شد.
مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: راهحل دائم برای رفع مشکل حوزه خودرو، تکیه بر پلتفرمهای بومی و تثبیت و پایداری جریان تولید است.
بــــرش
تولید خودروی اقتصادی از نیمه اول سال 1402 آغاز میشود. بر این اساس خیلی از خانوادههایی که اکنون توان خرید خودرو ندارند، میتوانند از سال آینده خریدار خودروهای جدید، مدرن و اقتصادی خودروسازان باشند
در محصول اقتصادی مدنظر که با توان مهندسان ایرانی در یک شرکت دانشبنیان داخلی طراحی شده است، خودرویی با مصرف سوخت زیر پنج لیتر در 100 کیلومتر طراحی شده است
راهحل دائم برای رفع مشکل حوزه خودرو، تکیه بر پلتفرمهای بومی و تثبیت و پایداری جریان تولید است
وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد
کاهش تورم تولیدکننده در بخشهای صنعت و معدن
هزینه تولید رو به کاهش است و دیگر تولیدکنندگان با بحران نقدینگی مواجه نیستند
گروه اقتصادی / آخرین گزارشها از وضعیت تورم تولید در بخشهای صنعت و معدن نشان میدهد که هزینه مواد اولیه رو به کاهش است و دیگر تولیدکنندگان برای خرید مواد اولیه با کمبود نقدینگی و بحران روبهرو نمیشوند. این ثبات نسبی در شرایطی حاصل شده که در سالهای گذشته، تولیدکنندگان بشدت با چالش افزایش تورم تولید روبهرو بودند چرا که قیمت مواد اولیه به صورت متناوب در حال افزایش بود.
روز گذشته نیز سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه خوشبختانه امروز شاهد روند کاهشی در تورم تولیدکننده هستیم، اعلام کرد: کاهش تورم تولیدکننده موجب کاهش قیمت مواد اولیه شده است؛ تورم تولیدکننده در بخش معدن در بهار امسال، ۲۷ درصد بوده که در تابستان به ۱۳ درصد رسیده و تورم تولیدکننده صنعتی هم از ۴۶ درصد به حدود ۲۷ درصد رسیده که نشاندهنده کاهش قیمتها در بخش تولیدکننده است.
وی توضیح داد: یک تورمی داریم که مربوط به مصرفکننده و اقلامی میشود که مردم و خانوارها استفاده میکنند و تورم دیگر هم مربوط به تولیدکننده است که مفهوم آن تورم و قیمت مواد اولیه واحدهای تولیدی است.
وزیرصمت افزود: نرخ رشد تولید شرکتهای صنعتی و معدنی که در بورس قرار دارند و ۵۰ درصد تولید را انجام میدهند و به لحاظ اینکه بنگاه بزرگی هستند، بنگاههای بالادستی و پاییندستی را هم فعال میکنند، در شهریور امسال ۶.۵ درصد نسبت به سال گذشته بوده است.
وی تصریح کرد: خوشبختانه این عدد که در تیر ماه ۵۵.۸ و مرداد ماه ۶.۵ بوده، در مهر ماه به ۷.۷ درصد رسیده که عدد بسیار مناسبی در رشد تولید بخش صنعت و معدن است و موجب کاهش تورم تولیدکننده هم میشود.
براساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم تولید در بخش خودرو در تابستان ۲ درصد بوده و این به معنای آن است که هزینه ملزومات ساخت خودرو در تابستان در مقایسه با بهار تنها ۲ درصد افزایش داشته است.
مقدار افزایش قیمت در ساخت خودرو در فصل تابستان از مقدار افزایش قیمت سبد مصرف کننده در یک ماه نیز کمتر است و این به معنای آن است که مدیریت زنجیره تأمین صنعت خودرو که شامل حدود ۳ هزار قطعه میشود در مسیر درستی قرار دارد.
بر مبنای این گزارش تورم نقطهای تولید در بخش تولید خودرو در تابستان ۲۷.۲ درصد بوده و این به معنای آن است که افزایش قیمت تولید خودرو در تابستان امسال در مقایسه با سال گذشته ۲۷.۲ درصد بود که اگر با تورم نقطهای مصرف کننده در مهر ۱۴۰۱ با مهر سال قبل (۴۸.۶ درصد) مقایسه شود کنترل تورم تولید در بخش خودرو ثابت میشود.
همزمان با کنترل تورم تولید در بخش خودرو شاهد رشد تولید در این بخش هستیم به طوری که آمار تولید ۷ ماهه خودروسازان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد رشد داشته است. تورم تولید در بخش لوازم خانگی در فصل تابستان نیز ۲.۶ درصد و نقطهای ۲۹.۹ درصد بود که در مقایسه با تورم مصرف کننده بسیار کمتر است.
صنایع خودروسازی و لوازم خانگی دو رشته صنعت با زنجیره تأمین پیچیده و بزرگ هستند که مواد اولیه خود را از صنایع بزرگی، چون فولادسازی، پتروشیمیها و الکترونیک تأمین میکنند و کنترل تورم در این حوزهها میتواند با یک وقفه زمانی رشد قیمت در صنایع خودروسازی و لوازم خانگی را برای مصرف کنندگان این محصولات کنترل کند.
براساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم تولید فصلی در صنعت منفی ۲.۳ درصد و تورم نقطهای ۳۰.۱ درصد گزارش شده است.در بخش معدن نیز تورم تولید نقطهای ۱۳.۴ درصد و فصلی منفی ۲ درصد اعلام شده است.
بــــرش
براساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم تولید در بخش خودرو در تابستان ۲ درصد بوده و این به معنای آن است که هزینه ملزومات ساخت خودرو در تابستان در مقایسه با بهار تنها ۲ درصد افزایش داشته است
همزمان با کنترل تورم تولید در بخش خودرو شاهد رشد تولید در این بخش هستیم به طوری که آمار تولید ۷ ماهه خودروسازان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد رشد دارد
تورم تولید در بخش لوازم خانگی در فصل تابستان ۲.۶ درصد و نقطهای ۲۹.۹ درصد بود که در مقایسه با تورم مصرف کننده بسیار کمتر است