«ایران» عدم تناسب میان عرضه و تقاضا در استفاده از حمل و نقل عمومی را بررسی میکند
کاهش 2 میلیون نفری مسافر مترو و اتوبوس
حمیده امینی فرد
خبرنگار
تعداد مسافران مترو و اتوبوس درمجموع هماکنون به عدد حدوداً 2 میلیون و 400 هزار نفر رسیده است، این درحالی است که اگر بخواهیم با آمار پیش از کرونا مقایسه کنیم، بیش از 4 میلیون نفر روزانه با حمل و نقل عمومی (مترو و اتوبوس) تردد میکردند. حتی زمانی، آمار مسافران مترو از عدد سه میلیون نفر هم عبور کرده بود. برخی مدیران شهری در دورههای گذشته وعده داده بودند که با راهاندازی خطوط 6 و 7 میتوان ظرفیت متروی تهران را به 10 میلیون نفر در روز هم رساند، اما حالا با افتتاح 7 خط مترو، خوشبینانهترین حالت این است که امیدوار باشیم متروی تهران توان جابهجایی 4 میلیون مسافر در روز را داشته باشد.
این روزها درحالی تعداد مسافران مترو به زیر یک میلیون و 500 هزار نفر رسیده که ما در بهمن ماه 99، در دوران کرونا شاهد جابهجایی یک میلیون و 100 هزار مسافر در روز هم بودیم. البته تعداد مسافران مترو در اوج کرونا و نگرانی از شیوع بیماری، در یک دوره زمانی به زیر 500 هزار نفر هم رسیده بود، اما کسی تصور نمیکرد بعد از پایان کرونا این آمار به دوران اوج خود یعنی بیش از دو میلیون نفربرنگردد!
سرانه استفاده از حمل و نقل عمومی هماکنون در تهران ۳۶ درصد است، یعنی ۶۴ درصد ترددها با خودروی شخصی است، این درحالی است که باید سهم تردد با خودروی شخصی از ۶۴ به ۴۴ درصد برسد. بنابراین سؤال اینجاست کاهش محسوس تعداد مسافران در حمل و نقل عمومی به علت تغییر رفتار اجتماعی مردم بعد از کروناست یا کاهش ظرفیت حمل و نقل عمومی باعث سفرگریزی شهروندان شده است. برخی کارشناسان معتقدند که مردم در دوران کرونا به استفاده از خودروی شخصی عادت کردهاند و از آنجا که همچنان برایشان به صرفه است که با خودروی شخصی تردد کنند، میلی به تغییر مد حمل و نقلی خود ندارند و از آن طرف برخی دیگر به کاهش ظرفیت حمل و نقل عمومی به بهانه فرسودگی و نوسازی اشاره میکنند و میگویند که مردم چارهای به تغییر رفتار ترافیکی خود ندارند! با اینهمه باید سهم مسافران را در جابهجایی با مترو لحاظ کرد. یک سر کلاف گره خورده آلودگی هوای تهران که مدارس و دانشگاهها را دو هفته مجازی کرده و نایی برای نفس کشیدن نگذاشته به همین عدم تناسب عرضه با تقاضا برمیگردد؛ موضوعی که نباید درباره آن سادهانگاری کرد.
در حال حاضر سهم مترو در حمل و نقل عمومی ۱۰ درصد، اتوبوس 6 درصد، تاکسی ون یک درصد، تاکسی سواری ۱۵ درصد و تاکسیهای اینترنتی 2 درصد است. این درحالی است که ۶۶ درصد سفرها با خودروی شخصی انجام میشود. مدیریت شهری قول داده تا سه سال آینده سهم مترو به 15 درصد، سهم اتوبوس، مینیبوس و غیره به ۲۰ درصد، تاکسی اینترنتی 2 درصد و سهم تاکسی سواری به 5 درصد کاهش یابد.
کاهش بیش از یک میلیون نفری مسافر در مترو
مهدی عباسی، عضو شورای شهر تهران معتقد است که باید تعداد ناوگان برای کاهش سرفاصله حرکت قطارها افزایش یابد. او با بیان اینکه عرضه و تقاضای سفر همخوان نیست، به «ایران» میگوید: «ما در مترو زمانی جابهجایی 2 میلیون و 700 هزار مسافر هم داشتهایم اما هماکنون این آمار به یک میلیون و 500 هزار نفر کاهش یافته است. اگر بهدنبال حل مسأله آلودگی هوا هستیم باید به همان عدد 2 میلیون و 700 هزار مسافر در گذشته برگردیم.»
اما چرا با وجود بازگشت به وضعیت تقریباً نرمال هنوز این عدد محقق نشده سؤالی است که عباسی به آن اینطور پاسخ میدهد: «تقاضا وجود دارد، اما با عرضه نمیخواند، چون برخی قطارها به علت اورهال از مدار خارج شده است.» با اینهمه مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران جواب متفاوتی میدهد. او با رد اینکه ظرفیت قطارهای متروی تهران به علت اورهال کم شده است، به «ایران» میگوید: «میزان مسافران روزانه مترو هماکنون به عدد یک میلیون و 500 نفر رسیده است، پیش از کرونا هم تعداد مسافران روزانه مترو رو به رشد بود، ما زمانی بهطور متوسط با دو میلیون مسافر در روز هم مواجه بودیم، اما الان تعداد کاهش یافته که البته در مقایسه با کرونا، روند صعودی داشته است.»
مسعود درستی با بیان اینکه روزانه 2 هزار و 160 حرکت قطار ثبت میشود، میگوید: «تعداد حرکت قطارها پیش از کرونا هم حدوداً به همین میزان بود و حتی در ایام کرونا نیز از ظرفیت قطارهای مترو کم نشد. ضمن اینکه ما هر روز با اورهال سروکار داریم که لطمهای به حرکت قطارها نمیزند. اما صادقانه این است که اگر اورهال بموقع انجام نشود در بلندمدت از عمر مفید سیستم کم میشود، بنابراین اورهال هیچ وقت تعطیلبردار نیست. خوشبختانه امسال بودجه هزار و 500 میلیارد فقط برای اورهال پیشبینی شده است که امیدواریم طبق برنامه تا پایان امسال 100 درصد محقق شود.»
او با بیان اینکه طی 15 روز گذشته، 37 حرکت به خط 3 اضافه شده است، میگوید: «ما برای افزایش رضایتمندی مردم این 37 خط را اضافه کردهایم تا در ساعتهای پیک، هدوی کاهش یابد، اما مسأله این است که اقبال مردم به حمل و نقل عمومی درکرونا کاهش یافته و به عبارتی کرونا باعث تغییر رفتار اجتماعی مردم شده است.»
اما چرا مردم ترجیح میدهند کمتر از مترو استفاده کنند؟ برخی پراکندگی غیرعادلانه و ضعف ایستگاهها در برخی مناطق تهران را دلیل این موضوع میدانند.«درستی هم با تأیید اینکه ما با فقر ایستگاههای مترو در غرب مواجهیم، اذعان میکند که باید با راهاندازی خط 8 تا 11 این خلأ رفع شود.»
در واقع 7 خط تهران هماکنون به خطوط مکملی نیاز دارد که اگر تا 6-5 سال آینده به شبکه مترو اضافه شود، میتواند این خلأ را برطرف کند؛ خلأیی که به حدود 3 دهه پیش برمیگردد.زمانی که گسترش شهر تهران از شرق بود، اما حالا غرب تهران تا کرج پیش رفته است!
کمبود بیش از 7 هزار اتوبوس در تهران
این وضعیت البته در اتوبوسرانی هم دیده میشود. تعداد مسافران اتوبوس که زمانی تا دو میلیون مسافر هم پیش رفته بود بعد از یک دوره رکود شدید در کرونا که به 400 هزار نفر هم رسید، حالا به کمتر از یک میلیون مسافر بازگشته است. یعنی ما همچنان تا رسیدن به تعداد مسافران پیش از کرونا با کاهش حدوداً یک میلیون نفری مسافر مواجهیم! با این توصیف حدس این موضوع که میان عرضه و تقاضا در حوزه اتوبوسرانی هم تناسبی وجود ندارد، سخت نیست! تزریق 510 اتوبوس اورهال شده و 200 اتوبوس نو که از مجموع آن 900 اتوبوسی که وزارت کشور قول داده تا پایان امسال تحویل داده شود، البته کفه «عرضه» را سنگینتر از «تقاضا» کرده، اما همچنان این سؤال وجود دارد که آیا با تعداد اتوبوسهای فعلی، استاندارد دسترسی به حمل و نقل عمومی در تهران رعایت شده است. عباسی میگوید: «تعداد اتوبوسهای تهران در سال 96، 6 هزار دستگاه بود که به نوعی شورای چهارم به پنجم تحویل داد. اما آنچه که از شورای پنجم به شورای ششم رسید، فقط هزار و 400 دستگاه بود. یعنی 3 هزار و 600 دستگاه کاهش یافته بود.»
هم اکنون تعداد اتوبوسهای تهران در حدود 2 هزار و 800 دستگاه است که این عضو شورا ابراز امیدواری میکند با منابعی که در بودجه پیشبینی شده، تعداد اتوبوسها در آینده به 6 هزار برسد که در اینصورت ما به همان عدد قبل برمیگردیم، این درحالی است که تهران به حدود 10 هزار اتوبوس نیاز دارد.
معاون حمل و نقل شهرداری تهران خبر داد
اتوبوسهای وزارت کشور هنوز پلاک نشدهاند
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از تأمین ۵۰ درصدی نرخ موتورسیکلتهای برقی از طریق پرداخت تسهیلات خبر داد.
جلال بهرامی گفت: عقبماندگی در بحث زیرساختهای حمل و نقل تهران به صورت جدی وجود دارد که شاید به دلیل شرایط اقتصادی خاصی که در ادوار گذشته بوده، رخ داده است. به هر ترتیب برای جبران این عقبماندگی باید چندین اقدام را در دستور کار قرار دهیم.
وی افزود: نخستین کار، موضوع نوسازی و بازسازی زیرساختهای حمل و نقل عمومی در تهران است. در دنیا نیز درصدی از اتوبوسهایی را که در اختیار دارند بعضاً تا ۴۰ سال، نوسازی میکنند. لذا این اقدام ما از سر ناچاری و فقر نیست بلکه این نوسازی موضوع درست و مرسومی است. حتی برخی از کشورها تاکسیهایی با عمر ۱۰۰ ساله دارند و از موضوع نوسازی بهره میگیرند.
وی ادامه داد: در مدیریت شهری جدید سیاستها بر این اساس است که بهجای تملک، خرید خدمت کنیم. یعنی مشارکت بخش خصوصی در ناوگان حمل و نقل عمومی را وارد کنیم.
وی ادامه داد: در حمل و نقل عمومی اصل مترو است ولی باید این پرسش را مطرح کنیم که آیا در حال حاضر ظرفیت مترو بهطور کامل به کار گرفته شده یا خیر. هفت خط فعلی مترو ظرفیت جابهجایی چهار میلیون مسافر به صورت روزانه را دارد در حالی که امروز ۱.۵ میلیون مسافر را جابهجا میکند و علت این امر نیز مواجه بودن با کمبود ناوگان است. چهار خط دیگر در مترو وجود دارد که باید ساخته شود ولی اولویت ما تکمیل هفت خط موجود به لحاظ مهندسی و واگن است.
بهرامی اظهار کرد: در حال حاضر هر کیلومتر مترو بجز واگن ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد که برای توسعه چهار خط مترو به چیزی حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان بدون تعدیل و ۹۰۰ هزار میلیارد تومان با تعدیل نیاز داریم. اولویت اول روی زمین، اتوبوس است که طبق طرح جامع حمل و نقل تا پایان سال ۱۴۰۴ باید ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس در تهران داشته باشیم که در حال حاضر ۲۶۰۰ دستگاه اتوبوس داریم.
به گفته بهرامی، در حال حاضر شهرداری تهران برای ۶۴۷ دستگاه اتوبوس سهم خود را پرداخت کرده و تعدادی از این اتوبوسها را نیز تحویل گرفته است. در حقیقت ۱۱۰۰ دستگاه تفاهم با ایران خودرو و ۹۰۰ دستگاه هم با عقاب افشان انجام شده، ۳۰۰۰ دستگاه نیز از ظرفیت تولید داخل استفاده میکنیم که خود شهرداری آنها را به صورت ملکی خریداری خواهد کرد.
معاون شهردار تهران ادامه داد: ۲۰۰۰ دستگاه نیز باید واردات انجام دهیم. این به معنی آن است که مردم کف خیابان نیاز ضروریشان برطرف شود و این موضوع به معنای خالی کردن پشت تولید داخلی نیست. بلکه برای خدمت کردن زودتر به مردم است. این واردات نیز مراحلش طی شده و گیر همین موضوع حمایت از تولید داخل مانده است. معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه یک درصد از سهم حمل و نقل روزانه با تاکسیهای اینترنتی و ۶۰ درصد با خودروهای شخصی انجام میشود، افزود: باید تا افق ۱۴۰۴، ۲۰ درصد حمل و نقل، متعلق به خودروهای شخصی به سمت حمل و نقل عمومی آورده شود.
به گفته وی، تمامی تاکسیهای مسیری را باید به سمت ونها بیاوریم و برای تحقق این موضوع به ۲۰ هزار ون نیاز داریم که ۷۰۰۰ ون فعلی باید نوسازی شود و ۱۳ هزار ون نیز باید تأمین شود و پس از این نیز باید به سمت موتورسیکلت، دوچرخه و اسکوتر برویم که با تحقق این تدابیر بیش از ۳۵ درصد از ترافیک شهر را کاهش میدهیم.
وی ادامه داد: درباره اتوبوسهای جدید باید اعلام کنم که ۱۷۵ دستگاه اتوبوس بهصورت ملکی خریداری و در حال حاضر پلاک شده و در خیابانها مشغول فعالیت است. همچنین ۱۴۲ دستگاه اتوبوس که ۸۰ درصد آن توسط وزارت کشور پرداخت شده، تحویل گرفتهایم، اما هنوز مجوز پلاک داده نشده و اتوبوسها در پارکینگ ما قرار دارد، چون ایرادی روی سیستم اگزوز گرفته شده بود که در حال حاضر حل شده و مشکلی برای پلاک شدن آنها وجود ندارد. ۱۰ دستگاه اتوبوس عقاب افشان نیز خریداری شده که مجوز پلاک ندارند و مقرر شده این مجوز تا هفته آینده داده شود.
معاون حقوقی وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد
پیگیری مشکل نیروهای اداری که مشمول «رتبهبندی» نمیشوند
معاون حقوقی و امور مجلس و نماینده وزیر آموزش و پرورش در سفرهای استانی، سفر به استان خراسان جنوبی را که اولین مقصد دور دوم سفرهای استانی رئیس جمهور و هیأت دولت بود، تشریح کرد.
قاسم احمدی لاشکی در تشریح این دور از سفرهای استانی گفت: بیست وسوم آذرماه وارد استان خراسان جنوبی شدیم و از ساعت ۸ صبح با تشکیل میز ارتباط مردمی پاسخگوی سؤالات و مشکلات جامعه فرهنگیان، دانشآموزان و اولیای استان بودیم.
احمدی لاشکی با اشاره به اینکه استقبال بسیار خوبی از سوی مردم داشتیم و در سه روز برپایی این میز حدود۷۰۰مراجعه کننده را ملاقات کردیم، گفت: نیروی انسانی، چالش اول وزارت آموزش و پرورش است که برای حل این مشکل بهدنبال راهکارهای قانونی هستیم. همچنین بیشترین مراجعات هم در این خصوص بود لذا با توجه به اینکه مشکل مشترک همه استانها است بهدنبال راهکاری قانونی برای حل این مشکل هستیم. وی افزود: یکی از مطالبات، بحث تعیین تکلیف نهایی نیروهای نهضت سوادآموزی، پیشدبستانی، خرید خدمات و حقالتدریس است که با توجه به تکالیف قانونی، برخی نیروها تعیین تکلیف شده اما راهکارهای جدید قانونی هم دنبال میشود. وی تسهیلات مدارس غیردولتی را از دیگر درخواستهای مطرح شده در میز دیدار مردمی برشمرد و ادامه داد: پرداخت مطالبات نیروهای خرید خدماتی نیز از دیگر درخواستها بود که در تماس تلفنی با وزیر مقرر شد با فوریت پرداخت شود.
احمدی لاشکی گفت: مشکل چهار هزار و ۳۰۰ نفر از نیروهای اداری آموزش و پرورش که مشمول طرح رتبهبندی معلمان نمیشوند نیز پیگیری میشود تا از محل بند ۱۰ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری بتوانیم فوقالعاده ویژه برای این افراد بهصورت خاص ببینیم تا قدری از این شکاف و فاصلهای که ایجاد شده را جبران کنیم. معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش یکی از اهداف اصلی سفر را دیدار چهره به چهره عنوان کرد و افزود: در دور اول سفر رئیس جمهور به استان خراسان جنوبی حدود ۹۲ میلیارد تومان اعتبار در حوزه آموزش و پرورش مصوب شده است. وی تصریح کرد: تکمیل چهار پروژه از جمله مجموعه ورزشی آموزشی شهید شهپر، تکمیل استخر سرپوشیده حاجی آباد زیرکوه، تکمیل سالن ورزشی ریحانة النبی قائنات و تکمیل سالن ورزش شهدای معلم طبس جزو این مصوبات است. احمدی لاشکی گفت: اکنون بعد از حدود یک سال با اعتباری که هفته گذشته تزریق شد، پیشرفت فیزیکی این پروژهها به بیش از ۹۰ درصد رسید.
وی افزود: امید است این چهار پروژه تا دهه فجر امسال به بهرهبرداری برسد. معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ساخت مدرسه ۶ کلاسه بشرویه با کمک ستاد اجرایی فرمان امام(ره) از دیگر مصوبات سفر اول رئیس جمهور است، عنوان کرد: پیشرفت این پروژه نیز تاکنون قابل توجه بوده که در این سفر بازدید از آن انجام خواهد شد.
وی تکمیل مدرسه شبانهروزی حاجی آباد را از تعهدات وزارت صنعت، معدن و تجارت در استان برشمرد و گفت: بر اساس پیگیریهای انجام شده مبالغی برای تکمیل پروژه واریز میشود تا روند کار سرعت گیرد.
احمدی لاشکی افزود: ساخت چمن مصنوعی در بشرویه از مصوبات سفر اول رئیس جمهور به استان بود که در تعهد وزارت نفت است، اما رقم واریزی قابل قبول نبود، شاید یک ششم سهم این وزارتخانه واریز شده که بر اساس پیگیریهای انجام شده سهم واریزی افزایش خواهد یافت. وی تکمیل پروژه دانشگاه فرهنگیان را از مهمترین مصوبات دور اول سفر رئیس جمهور در حوزه وزارت آموزش و پرورش برشمرد و گفت: دانشگاه فرهنگیان از نظر نیروی انسانی، امکانات، تجهیزات و فضای فیزیکی نیازمند تقویت است که تاکنون ۲۵ میلیارد تومان در اعتبار متمم این مصوبه دیده شده و امید است که در این سفر، پروژه به اجرای نهایی برسد.
معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر لزوم توجه به مدارس حاشیه شهر نیز گفت: احداث و تکمیل مدارس حاشیه شهر بیرجند از جمله موضوعاتی است که در سفر دوم رئیس جمهور به آن پرداخته میشود. وی گفت: در روز اول ارتباط مردمی وزارت آموزش و پرورش حدود ۲۰۰ نفر مراجعه کننده حضوری داشتیم که همه از قشر معلمان و مدیران مدارس بودند و حتی برخی دهیاران و رؤسای شوراها هم برای بهبود وضعیت آموزش و پرورش روستاها درخواستهایی داشتند.
احمدی لاشکی یادآور شد: به هر حال هر آنچه ما در مردم عزیز، نجیب، فهیم، صبور و دوست داشتنی بیرجند و فراتر از آن کل خراسان جنوبی دیدیم؛ انسانهای شایسته و دوست داشتنی در کمال شخصیت، ادب و متانت بودند که موضوعاتشان را مطرح کردند.
وی عنوان کرد: امید است در شورای اداری استان یا نشست هیأت دولت که به میزبانی استان تشکیل خواهد شد، بهترین مصوبات برای مردم بزرگوار استان تصویب شود که برون رفت از مشکلات باشد و محرومیت از استان رفع شود.
وزیر آموزش و پرورش خبر داد
مدارس جز موارد استثنایی تعطیل نمیشوند
وزیر آموزش و پرورش گفت: روز گذشته در هیأت دولت پیشنهاد دادم تا مدارس تعطیل نباشد و رئیس جمهور هم گفتند که مدارس تعطیل نشوند مگر در موارد استثنایی.
یوسف نوری درباره تعطیلی مدارس گفت: نگران دانشآموزان هستیم چرا که آموزش مجازی در دوره آموزش عمومی و پیش دبستان کارایی لازم را ندارد.
وی افزود: امروز در هیأت دولت پیشنهاد دادم تا مدارس تعطیل نباشد و رئیس جمهور هم گفتند که مدارس تعطیل نشوند مگر در موارد استثنایی. وزیر آموزش و پرورش گفت: در طول سالهای خدمتم یعنی از سال ۶۷ برخی سالها شاهد بودم که تهران دومین شهر آلوده جهان بود اما مدارس تعطیل نبودند چرا که وقتی مدارس تعطیل میشود دانشآموزان در خانه نمیمانند.
نوری مطرح کرد: هفته آینده مدارس تعطیل نیست و یادداشتی به رئیس جمهور نوشتم تا تعطیلی مدارس دیگر تکرار نشود.
معاون امور زنان و خانواده ریاستجمهوری خبر داد
افزایش بودجه حوزه زنان و خانواده در سال 1402
معاون امور زنان و خانواده ریاستجمهوری، تأکید کرد: در مجامع بینالمللی از اعتراض به حرکت غیرقانونی و بدعتآمیزی که از سوی امریکا برای اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل انجام شده، کوتاهی نکرده و حقوق زنان ایرانی را طلب خواهیم کرد.
انسیه خزعلی در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران، بیان کرد: ایران در کمتر از 9 ماه به عضویت کمیسیون مقام زن با حق رأی درآمد. این مطلب با 43 رأی از 54 رأی اعضا صورت گرفت. متأسفانه الان با جوسازیها و حرکتهای رسانهای و ایجاد نوعی رویه غلط که در سازمان ملل معمول نبوده امریکا و همکارانش نسبت به اخراج ایران از این کمیسیون اقدام کردند. در حالیکه مشابه این موارد و این اعتراضات در کشورهای دیگر حتی خیلی بیشتر وجود داشته، اما هیچگاه چنین پیشنهادی داده نشده بود. این زنگ خطری برای سازمان ملل و مجامع حقوق بشری است که بسیاری از حقوق انسانها و زنان از طریق رویههای غلط درحال نقض شدن است.
معاون امور زنان و خانواده رئیسجمهور در ادامه تصریح کرد: به درخواست ایران و هیأت اعزامی ایران پاسخ مثبت داده نشد. ما همچنان اعتراض خود را از طریق وزارت امور خارجه میرسانیم. به سازمان ملل نیز اعتراض شده است. حق قانونی خود را طلب خواهیم کرد تا به نام حقوق زن حق زنان را نقض نکنند.
وی در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه آیا در بودجه سال آتی شاهد افزایش بودجه حوزه زنان بویژه اشتغال زنان خواهیم بود یا خیر، بیان کرد: نگاه خوبی در بودجه سال آینده به حوزه زن و خانواده شده است؛ زنانی که شرایط ویژه دارند مانند زنان سرپرست خانوار، زنان بدسرپرست و آسیبدیده و بودجه این حوزه افزایشی است.
97 درصد مردم ایران باسواد هستند
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی آماری از وضعیت باسوادی در کشور ارائه کرد و گفت: ۴۸.۸ درصد جمعیت ایران قبل از انقلاب باسواد بودند که امروز به حدود ۹۷ درصد رسیده است. بر اساس آخرین آمارها، یک میلیون و ۷۰۰ هزار بی سواد مطلق در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ ساله در کشور داریم.
علیرضا عبدی در نشستی خبری به مناسبت سالروز تأسیس نهضت سوادآموزی به فاصله میان باسوادی مردان و زنان اشاره کرد و گفت: این عدد ۲۳.۴ بوده است که به ۶ درصد رسیده و فاصله بین سواد شهری و روستایی از ۳۶ به ۱۱ درصد رسیده است.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی آخرین آمار باسوادی در کشور را اعلام کرد و گفت: بر اساس آخرین آمارها، یک میلیون و ۷۰۰ هزار بی سواد مطلق در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ ساله در کشور داریم. همچنین بر اساس اطلاعات سامانه خودمان، آمار نوسوادها که تا سوم ابتدایی خواندهاند و مدرک پایان ابتدایی را ندارند، تقریباً دو میلیون و ۵۰ هزارنفر است. تلاش میکنیم تا پایان دولت سیزدهم بی سوادی را ریشه کن کنیم و وارد گام دوم نهضت سوادآموزی شویم.
وی درباره استانهایی که بیشترین آمار بی سوادان را دارند اظهار کرد: براساس آخرین آماری که ما داریم سیستان و بلوچستان، خوزستان، آذربایجان غربی، لرستان و هرمزگان بیشترین میزان بی سوادان در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال را دارند.
خدمات توانبخشی بیمه سلامت برای
معلولان، بیماران پروانهای، سرطانی و اوتیسمی
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، جزئیات ارائه خدمات توانبخشی به بیماران را تشریح کرد.
دکتر محمدمهدی ناصحی درخصوص همکاری سازمان متبوع خود با سازمان بهزیستی با هدف ارائه خدمات مورد نیاز درمانی به معلولان، گفت: خوشبختانه تعاملات میان سازمان بیمه سلامت و سازمان بهزیستی در سطح قابل قبولی است، به طوریکه ارائه ۸ کد خدمتی به ۵۹ کد خدمت به معلولان افزایش پیدا کرده و امیدواریم این خدمات را بتوانیم در آینده در سطح گستردهتری ارائه دهیم، البته علاوه بر پوشش خدمات در بخش دولتی، پرداخت در بخش عمومی غیر دولتی و خصوصی نیز در تعهد سازمان بیمه سلامت قرار گرفته است.
او تأکید کرد: با ابلاغ بسته خدمات توانبخشی بیماران طیف اوتیسم شامل ۶ کد خدمتی در حیطه مداخلات کار درمانی، مداخلات گفتار درمانی، مداخلات رفتاری آموزشی و مداخلات مشاورهای حمایتی تحت پوشش سازمان بیمه سلامت قرار گرفته و کلیه افراد اوتیسمی تا پایان سن ۶ سالگی از این خدمات بهرهمند خواهند شد.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، در پاسخ به این سؤال که این سازمان در حوزه توانبخشی چه خدماتی را به بیماران خاص ارائه میدهد، گفت: یکی از بیماریهای خاص مبتلایان به بال پروانهای هستند که سازمان بیمه سلامت برای آنها پکیج خدمات توانبخشی در نظر گرفته است، این خدمات شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، بینایی سنجی و شنوایی سنجی است، همچنین برای بیماران SMA، فیزیوتراپی، کاردرمانی و گفتار درمانی در نظرگرفته شده است.
وی در خصوص ارائه خدمات به بیماران مبتلا به سرطان، تأکید کرد: در پکیج خدمات توانبخشی مورد نیاز بیماران سرطانی نیز فیزیوتراپی، ماساژدرمانی، کاردرمانی و گفتار درمانی وجود دارد، البته برای این گروه از بیماران علاوه بر خدمات توانبخشی خدمات تشخیصی برای متاستازها نیز در نظر گرفته شده است.
ناصحی با اشاره به اینکه بیماران سکته مغزی در دورههای مختلف نیازمند خدمات توانبخشی هستند، تصریح کرد: برای این گروه از بیماران نیز پکیج درمانی ۶ ماه اول و دوم در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر بیمه سلامت برای بیماران استفادهکننده از انواع پیوندها نیز خدماتی دارد.