پانزدهمین دوره جایزه جلال به کار خود پایان داد
یک برگزیده؛ حاصل وسواس داوران جلال
حضور پررنگ زنان در عرصه قلم معجزه انقلاب است
گروه فرهنگی/ پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال در حالی با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه جلال برای ما نماد تمدن ایرانی- اسلامی در برابر هجمهای است که با ورود مدرنیته و تمدن غربی رخ داده، گفت: «بزرگداشت جلال، صرفاً تجلیل از یک شخص فرهیخته نیست؛ بلکه پاسداشت مبارزه طولانیمدت این نویسنده و پاسداریاش از مرزهای تفکر ایرانی- اسلامی است در واقع جلال در روزگار غربت این تفکر وارد میدان شد و با شجاعت این پرچم را برافراشت.»
گرامیداشت یاد مدافعان سلامت
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم که شامگاه شنبه، به میزبانی تالار وحدت برگزار شده بود، گفت: «افتخار ماست که دبیرجشنواره یک بانوی نویسنده است، ما سال اول پیروزی انقلاب 11 نویسنده زن داشتیم در حالی که سال 1400 این عدد به 28 هزار نفر رسیده و این معجزه انقلاب اسلامی است، امروز تعداد زیادی از منتخبان این جشنواره و داوران برگزارکنندهاش از بانوان سرافراز ایرانی هستند.»
وی گفت: «خدا را شاکریم که با اقدامات بسیار خوبی که رخ داد، امروز اینگونه مجالس را تجربه میکنیم. ما دو سال گذشته گرفتار کرونا بودیم که یاد مدافعان سلامت را گرامی میداریم. ما فصل جشنوارههای بزرگ در نظام جمهوری اسلامی و روزهای بهیاد ماندنی برای فرهنگ، هنر و ادب میشویم. این جشنواره که سرآغازش با موضوع کتاب است، شروع خوبی است و با جشنوارههای هنری فجر که اوج فرهیختگی و نخبگی جوانان ایران زمین را به رخ همه جهانیان خواهد کشید، ادامه پیدا میکند.»
جلال برای ما نماد تمدنی دارد
وی با اشاره به نقش جلال آلاحمد در فرهنگ ایرانی گفت: «جلال یک مسأله مهم را برای ما روایت میکند و از این حیث جای تقدیر ویژه دارد، جلال برای ما نماد تمدنی دارد؛ تمدن ایرانی- اسلامی در برابر هجمهای که با ورود مدرنیته و تمدن غربی اتفاق افتاده است. جلال این را روایت میکند، اینکه ما در دوره انقلاب اسلامی از میان نویسندگان بسیاری که فعال هستند و فعال بودند، جلال را در حوزه نویسندگی بهعنوان نماد مطرح میکنیم، صرفاً تجلیل از شخص جلال نیست، بلکه پاسداشت یک مبارزه طولانی با جریان فکری مهاجم است، جلال از پاسداران صیانت از مرزهای هویت
ایرانی-اسلامی ما بوده است.»
وزیر ارشاد تصریح کرد: «جلال آلاحمد روزگاری این پرچم را بلند کرده که روزگار غربت این تفکر بوده است، روزگاری که بهسختی میشود افرادی مثل جلال را پیدا کرد؛ دوستان ما باید تلاش کنند، هر سال این جایزه با رونق بیشتری برگزار شود، تا جایزه آن نیز با رویکرد جلال ادامه پیدا کند.»
ادبیات پس از انقلاب با تغییر زیادی روبهرو شده
در بخش دیگری از این مراسم یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با تأکید بر اینکه ادبیات پیش و پس از انقلاب دچار تغییرات زیادی شده است، گفت: «ادبیات شاخصه نشاط و پویا بودن یک جامعه است، تعداد بالای رمان تولید شده در سال اخیر نشاندهنده جامعه خلاق و با نشاط است. امیدوارم سال به سال بر غنای تولیدات ادبی این نویسندگان ارجمند افزوده شود.»احمدوند ادامه داد: «احتیاج به تحولی در شیوه برگزاری این جایزه داریم، بعد از برپایی این جایزه این تحول را پیگیری میکنیم، همچنین ایدههایی هم حاصل شده است، بنابراین از افرادی که در اینباره ایده دارند، دعوت میکنم ایدههای خود را ارائه دهند.»
بنابر گزارش ارائه شده از سوی علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در این مراسم، پانزدهمین دوره جایزه جلال آلاحمد در حالی به کار خود پایان داد که آثار ۸۵۸ ناشر مورد ارزیابی قرار گرفت و ۱۴ ناشر به بخش نهایی رسیدند؛ از این تعداد ۳ ناشر از استانهای قم، کرمان و خراسان رضوی نیز حضور داشتند.
برش
اسماعیلی: 22 اثر در جشنواره فیلم فجر داریم
از آنجایی که زمان چندانی تا آغاز دورهدیگری از جشنواره فیلم فجر بهعنوان یکی از رویدادهای مهم فرهنگی کشورمان باقی نمانده، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه مراسم پایانی جایزه جلال آلاحمد، درباره زمان معرفی فیلمهایی که امسال در جشنواره فیلم فجر شرکت کردهاند هم گفت: «کارهای هیأت انتخاب ظرف یکی دو روز آینده، تمام میشود، این هیأت در حال جمعبندی است. اکثر قریب به اتفاق کسانی که فیلمهایشان را ثبت کرده بودند، کارهایشان آمد و هیأت انتخاب نیز این فیلمها را بررسی کرده است. تلاش میکنیم مانند سالهای گذشته ۲۲ اثر را در جشنواره بگذاریم؛ البته دوستان پیشنهاداتی دارند که بخشهایی به جشنواره اضافه شود، چون تعداد آثار، بسیار خوب است و همچنین کیفیت آثار نیز خوب است، دوستان دارند روی این موضوع فکر میکنند. اما فکر میکنم تعداد فیلمها همانند سالهای گذشته باشد.» اسماعیلی درباره وضعیت فیلم «سقوط» که این روزها در فیلیمو پخش میشود هم گفت: «این موضوع را از ساترا بپرسید و خودشان باید پاسخ دهند.»
برش
معرفی آثار برگزیده و شایسته تقدیر
بخش ویژه کرونا و مدافعان سلامت: «جهاد در قرنطینه» نوشته فروغ زال.
جایزه ویراستاری، بخش جنبی: زندهیاد حسین جلالپور ویراستار «صور سکوت» از انتشارات شهرستادان ادبی و نرگس توکلی برای ویراستاری «اینجا سوریه است.»
بخش ویژه «شهید سردار حاج قاسم سلیمانی»: کتاب «حاج قاسمی که من میشناسم» نوشته سعید علامیان از نشر خط مقدم و کتاب «شاید پیش از اذان صبح» نوشته احمد یوسفزاده از انتشارات سوره مهر.
بخش نقد ادبی: کتاب «تماشای روایت: بررسی تحلیلی روش انتقال عناصر داستان از روایت به درام» نوشته مجید آقایی از انتشارات علمی و فرهنگی و کتاب «خود انتقادی ادبی: رسالهای در نقد خویشتن در عرصه ادبیات» نوشته مهرداد نصرتی از انتشارات فرهنگ (آثار شایسته تقدیر)
بخش داستان کوتاه: کتاب «ویروس عاشق» نوشته مجید رحمانی از نشر صاد.
بخش مستندنگاری: کتاب «سازمان سیاسی بهائیت» نوشته حمیدرضا اسماعیلی کاری از مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی (اثر برگزیده) و کتاب «نبرد تنگهها» نوشته مصطفی رحیمی از نشر شهید حسن باقری و «عقیله» نوشته الهام امین از بهنشر (آثار شایسته تقدیر).
بخش رمان: کتاب «صور» نوشته حسینعلی جعفری از انتشارات سروش و «عزرائیل» نوشته نیما اکبرخانی از کتابستان معرفت (آثار شایسته تقدیر).
«ملاقات خصوصی» و «چپ راست» در آزمون جلب اعتماد صاحبان فیلمها و ترغیب مخاطبان
در مدار بازگشت امید
نیلوفر ساسانی/ با اکران دو فیلم تازه، سینماها نونوار شدهاند و روزنههای امید به سمت و سوی گیشه باز شده است. اضافه شدن ملودرام عاشقانه «ملاقات خصوصی» و طنز سیاسی «چپ راست» به ترکیب اکران و رسیدن به چیدمان متنوع از آثار، از یکسو امیدواری برای دیدن دیگر فیلمهای در حال اکران را بیشتر کرده است و از سوی دیگر صاحبان خیلی از فیلمهای پشت خط اکران منتظر محک خوردن این دو فیلم در گیشه هستند تا در صورت توفیق آنها در آشتی دادن مخاطب با سالنهای سینما، اعتمادشان به اکران جلب شود و فیلمشان را روانه اکران کنند. دو فیلم پرسروصدایی که بر اساس معادله فروش، فرمول جذب مخاطب را دارند اما موفقیت آنها در گیشه به تبع شرایط برآمده از ناآرامیهای اخیر، قائم به ذات نیست و به حمایتهای تبلیغاتی نیاز دارد.
پسند مخاطبان از ترکیب ملودرام عاشقانه و طنز سیاسی
«ملاقات خصوصی» یک عاشقانه آبرومند است که برای یکبار دیدن توصیه میشود. گواه این مدعا صدرنشینی فیلم در جدول آرای مردمی چهلمین جشنواره فیلم فجر است که تا یکقدمی سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران هم رفت اما به دلیل ابهامات مطرح شده از سوی صاحبان برخی آثار جشنواره به فرایند رأیگیری، این سیمرغ از جشنواره حذف شد. در میان مؤلفههای جذبکننده مخاطب، بازی و حضور پریناز ایزدیار و هوتن شکیبا نقش مهمی دارند. البته تجربه ساخت فیلم کوتاه، امید شمس را به تجربهای رسانده که قادر است بازیهای خوبی از بازیگران بگیرد از جمله نادر فلاح در نقش قباد و ریما رامینفر در نقش همسر او و پیام احمدی در نقش کامران. «ملاقات خصوصی» داستان عشقی را روایت میکند که برای به سامان رسیدن ناچار به عبور از پیچوخم بسیار است چنانچه در توضیح کوتاه این فیلم آمده است: «این چه دوست داشتنیه که اگه خلاف نکنیم به هم نمیرسیم؟»
چنانچه مروری به راهکارهای ارائهشده از سوی سینماداران و پخشکنندگان سینما و کارشناسان فروش در چند ماه گذشته داشته باشید، نمایش فیلمهای توقیفی یکی از پارامترهای پیشنهادی آنها به منظور وسوسه مخاطب برای آمدن به سینما بوده است. شاید بتوان اکران «چپ راست» را در راستای همین سیاست قرار داد؛ کمدی سیاسی که منوچهر محمدی صاحب آثار پرفروش سینمای ایران از جمله «مارمولک» تهیهکنندگی آن را بر عهده دارد و پسرش حامد محمدی سازنده «طلا و مس»، «اکسیدان»، «حوض نقاشی» و... آن را کارگردانی کرده است. «چپ راست» که نامش به دو جناح سیاسی چپ و راست اشاره دارد، درباره جابهجا شدن نوزادان دو زوج اصلاحطلب و اصولگرا در بیمارستان و ماجراهایی است که برای آنها اتفاق میافتد. در این فیلم کمدی رامبد جوان، پیمان قاسمخانی و سروش صحت که هر سه سابقه ساخت آثار کمدی دارند، بازی کردهاند و در کنارشان میتوان به بازیگران دیگری همچون ویشکا آسایش، سارا بهرامی، ستاره اسکندری، مونا فرجاد و تینو صالحی هم اشاره کرد.
بارقههای امید
با در نظر گرفتن شرایط روز و مؤلفه تأثیرگذار عدم فضای تبلیغاتی برای این فیلمها، همانطور که انتظار میرفت هر دو فیلم فروش امیدوارکنندهای داشتند. «ملاقات خصوصی» که از روز ۱۳ دیماه روانه پرده سینماها شده، تا ظهر روز گذشته (یکشنبه 25 دیماه) حدود 2 میلیارد و 800 میلیون فروش داشته است. فیلم «چپ راست» که از 21 دیماه نمایش عمومیاش آغاز شده است در 4 روز نخست نمایش خود بالغ بر 19 هزار و 848 نفر مخاطب داشته و توانسته است در 269 سانس، 748 میلیون تومان فروش داشته باشد. در دوره زمانی شروع اکران این فیلم یعنی در 4 روز گذشته اما «بخارست» با فروش بک میلیارد و 200 میلیون تومان و البته در اختیار داشتن هزار و 789 سانس، صدرنشین جدول فروش روزانه است و پس از آن به ترتیب «ملاقات خصوصی» و «چپ راست» قرار دارد. از 13 دیماه (آغاز اکران ملاقات خصوصی) تا 25 دیماه فروش کل سینماها به مرز 12 میلیارد نزدیک شده است اما در مدت زمان مشابه ماه قبل سینماها حدود 10 میلیارد و 700 میلیون فروش داشتهاند که دلیل آن اکران دو فیلم تازه است. در فاصله کمتر از سه هفته مانده به آغاز چهلویکمین جشنواره فیلم فجر، حال باید دید در روزهای آینده این دو فیلم با حفظ روند صعودی و رو به رشد فروش خود اعتماد سازندگان دیگر آثار پشت خط اکران را جلب خواهند کرد یا اینکه صاحبان فیلمهایی که بعد از پشتسر گذاشتن دوران کرونا، امیدوار بازگشت سرمایههایشان هستند، همچنان منتظر میمانند تا شاید شرایط طبیعیتری برای دیده شدن فیلمهایشان فراهم شود. در روزهایی که مهمترین بستر تبلیغاتی فیلمهای در حال اکران یعنی شبکههای اجتماعی به خاطر فیلترینگ در دسترس مخاطب نیست، انتظار میرود شهرداری و بویژه صداوسیما به یاری فیلمهای در حال اکران بیایند. این در حالی است که در چند ماه گذشته با وجود وعدههای حمایتی، این ظرفیت صرفاً در اختیار آثار ارگانی بوده است و فیلمهای بخش خصوصی سهمی از تبلیغات تلویزیونی ندارند و پخش تیزر برخی آثار با ایرادات و اصلاحیات عجیبی همچون حذف نام و تصویر برخی بازیگران روبهرو شده است.
پلی برای گذر از بحران
علاوه بر امکان نمایش فیلمهای توقیفی، از جمله پیشنهادهای مطرح شده از طرف اهالی سینما برای گذر از وضعیت بحرانی سینماها، امکان اکران فیلمهای خارجی است که به تازگی در دستور کار اجرایی سازمان سینمایی برای سال 1402 قرار گرفته است. اگر چه نمایش فیلمهای خارجی در سینمای ایران که در سالهای اخیر عمدتاً به محافل هنری و سینماتکها خلاصه شده با استقبال نسبی همراه است، اما با توجه به دسترسی آسان مخاطبان به فیلمهای روز جهان، تشویق مخاطب برای آمدن به سینما برای تماشای این آثار هم با اما و اگرهایی همراه است. برخی کارشناسان بر این باورند که نسخه ممیزی شده فیلمها عامل ترغیبکنندهای برای کشاندن مخاطب به سینما نیست و بخشی دیگر اما معتقدند اگر شرایطی فراهم شود تا علاقهمندان جدی سینما همزمان فیلمهای روز دنیا بخصوص سینمای امریکا را در سالن سینما و روی پرده عریض تماشا کنند، مردم برای تماشای فیلم خارجی به سینما خواهند آمد.
در نشست بیستوهفتمین جشنواره تئاتر مناطق (استان فارس) مطرح شد
هنرمندان چراغ راه جامعه هستند
گروه فرهنگی: نشست مدیرکل هنرهای نمایشی با هنرمندان حاضر در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور- منطقه ۴ فارس- در سالن استاد لایق شیراز برگزار شد و در این دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان اینکه چراغ تئاتر با حضور هنرمندان روشن است گفت همه میدانید هنر نمایش قدرت بینظیری دارد و هرکدام از شما رسالتی دارید، تلاش کنید پیامهای خوبی را برای مردم شریف و نجیبمان عرضه کنید تا در مسیر درست بمانند. به گزارش «ایران تئاتر» او در ادامه از هنرمندانی که با شرکت در جشنواره چراغ تئاتر را روشن نگه داشتند هم تشکر کرد و افزود: «با حضور شما شور و نشاطی برای بچههای تئاتر ایجاد شد که امیدواریم تداوم پیدا کند و ما شاهد رشد و توسعه تئاتر باشیم.همه همکاران من در اداره کل هنرهای نمایشی تلاش دارند بتوانند به تئاتر شهرستان خدمت کنند؛ ما باور داریم که اگر ما بخواهیم تئاتر رشد کند باید شهرستانها قوی شوند. در سه منطقه با دوستان هنرمندم گفتوگو داشتیم. هنرمندان مطالباتی را داشتند که بیتردید درست و بجا است. ما میدانیم کمبودهایی وجود دارد ولی بهدنبال عدالت فرهنگی هستیم. تلاش میکنیم بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم. این کار بیتردید زمانبر است ولی ما مسیر را آغاز کردهایم و دوستان من در مجموعه اداره کل هنرهای نمایشی مصرانه پیگیر هستند تا به نتایج خوبی برسیم.» مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان ضمن تجلیل دوباره حضور هنرمندان در این جشنوارهها به نقش بانوان هنرمند در این دوره از جشنواره هم اشاره کرد و گفت: «هنرمندان سرمایه این کشور هستند. هرکدام از شما رسالتی دارید و انتظار ما این هست که تلاش کنید پیامهای خوبی را برای مردم شریف و نجیبمان عرضه کنید تا از این پیامها دریافتی را داشته باشند و خود مردم مبلغ برنامههای نمایشی باشند. در انتخاب متن دقت کنید. مخاطب را بشناسید چرا که مخاطب ثروت تئاتر است و اگر نباشد ما چیزی برای ارائه دادن نداریم. بانوان هنرمند، ثروت تئاتر کشور هستند و برای رشد و توسعه تئاتر کشور زحمات بسیاری میکشند.»
علاقهمندی ویلیامز به تداوم همکاری با اسپیلبرگ
آهنگسازی که بهعنوان یکی از اسطورههای هالیوود شناخته میشود گفته است هرگز ساخت موسیقی برای فیلمهای اسپیلبرگ را متوقف نمیکند.جان ویلیامز آهنگساز ۹۰ ساله در مراسمی که بهتازگی برگزار شد تا در آن از وی و آثاری که برای اسپیلبرگ ساخته تجلیل شود، گفت: حتی پس از بازنشستگی برای فیلمهای اسپیلبرگ آهنگ میسازد.این عبارت با تعجب خود اسپیلبرگ هم روبهرو شد. ویلیامز گفت: «نه گفتن به اسپیلبرگ محال است.» ویلیامز تابستان خبر داده بود که «فابلمنها» و «ایندیانا جونز» آخرین فیلمهایی خواهند بود که برایشان آهنگ میسازد و پس از آن بازنشسته میشود. «فابلمنها» بیست و نهمین همکاری مشترک اسپیلبرگ و ویلیامز را رقم زد. اولین کار مشترک آنها «شوگرلند اکسپرس» به ۵ دهه پیش بازمیگردد. نامزدی ۵۲ اسکار برای ویلیامز یکی از آن رکوردهای بیسابقه است که رسیدن به آن سخت است. /مهر
پخش سریال «سرگیجه» از نماوا
سریال «سرگیجه» به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیهکنندگی مهدی بدرلو بزودی، بهصورت اختصاصی از نماوا پخش میشود.این سریال با بازی حامد بهداد، رعنا آزادیور و هومن سیدی، با حضور هادی حجازیفر، علی عمرانی، مهراوه شریفینیا، پیام دهکردی، ژرژ هاشمزاده، فرید سجادیحسینی، عرفان ناصری و شبنم مقدمی و معرفی میلاد معیری و شایسته سجادی آماده پخش است.همچنین سیدعلیرضا مرعشی و هومن هاتفیپور مجریان طرح و سرمایهگذاران جدیدترین سریال نماوا هستند. زمان پخش سریال «سرگیجه» بزودی اعلام خواهد شد./روابط عمومی
آغاز نمایشگاه تصویرگری بهزاد غریبپور
موزه ملی هنر و ادبیات کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برای بزرگداشت زندهیاد بهزاد غریبپور و مرور خاطرات حضور او در کانون اقدام به برگزاری نمایشگاهی از منتخب آثار تصویرگری کتاب و پوسترهای او کرده است.این نمایشگاه شامل ۵۰ قطعه تصویرگری کتابهایی چون پلنگ سیاه، راز آبگیر، پرنده طلایی، کچل کفترباز و استاد خیمهشببازی میآموزد و طرح روی جلد کتابهای یک وجب از آسمان، نخل و باران، شیشه آواز، مرغ عشق، راهزنها و… و همچنین ۲۰ پوستر فیلم و تئاتر که حاصل تلاش و حضور ارزشمند این هنرمند گرامی در کانون است.بهزاد غریبپور پس از مدتها تحمل بیماری روز ۲۲ آذر ۱۴۰۱ در سن ۶۵ سالگی خارج از کشور درگذشت. این نمایشگاه از دیروز شنبه ۲۴ دی تا ۱۰ بهمن در موزه ملی هنر و ادبیات کودک کانون برپا خواهد بود./مهر
برگزاری هفدهمین نشست «زبانشناخت»
هفدهمین نشست از سلسلهنشستهای «زبانشناخت» امروز(دوشنبه ۲۶ دی) توسط دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری برگزار میشود.این برنامه با حضور هادی بابایی فلاح پژوهشگر فرهنگ و هنر و نقاشی قدیم ایران و مهدی صالحی بهعنوان مجری کارشناس همراه است. نگارگری ایران در دورههای اوج این هنر، تصویرسازی متون علمی، ادبی و تاریخی بوده که شاخصترین نماینده هنرهای تجسمی ایران در جهان است و پیوندی ذاتی با زبان فارسی دارد.این نشست بهمرور اجمالی پیوندهای ریشهدار میان شاهکارهای زبان فارسی و نگارگری قدیم ایران و مرور چگونگی این پیوندها و بحث درباره بدهبستانهای میان آنها اختصاص خواهد داشت./ روابط عمومی