ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد
طرح ایران برای حل بحران قرهباغ
سیاست داخلی را به سیاسیون بسپاریم و سیاست خارجی را به دیپلماتهای کارکشته
گروه سیاسی/ سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از آماده شدن طرح ایران برای حل بحران قره باغ خبر داد و ابراز امیدواری کرد این طرح در مشورت با دو طرف درگیر و همچنین دولتهای منطقه و همسایگان پیگیری شود. بر اساس اعلام او حفظ تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، خروج نیروها از شهرهای اشغال شده، توقف درگیریهای نظامی و آغاز گفتوگوهای سیاسی بین دو طرف ارکان اساسی طرح ایران برای توقف جنگ میان دو همسایه شمالیاش را تشکیل میدهد. سعید خطیب زاده با بیان اینکه ایران از کنشگران معدودی است که با همه طرفهای این بحران روابط خوبی دارد و به همین دلیل برای خود رسالت ویژهای برای کمک به حل بحران قائل است، گفت: در همین چارچوب به صورت مستمر با پایتختهای دو کشور ارمنستان و آذربایجان در تماس مستمر هستیم و امیدواریم در چارچوب طرحی که به آن اشاره کردم بتوانیم هر چه زودتر به این جنگ پایان بدهیم و شاهد آغاز گفتوگوهای سیاسی بین دو کشور آذربایجان و ارمنستان باشیم.
به گزارش ایرنا، سعید خطیب زاده در نشست خبری دیروز همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اصابت برخی موشکها به مناطق غیر نظامی و افراد غیر نظامی ایران در جریان درگیریهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان با بیان اینکه ایران تعرض به مرزها و خاکش را به هیچ وجه تحمل نخواهد کرد و این جزو خطوط قرمز ایران است که مرزهای ایران حتی مورد تعرض ناآگاهانه و غیرعمدی قرار نگیرند، گفت: همچنین تعرض به غیرنظامیان و مکانهای غیر نظامی برای ما قابل قبول نیست و ما شفاف و بدون لحظهای مکث اعلام کردیم که هر دو طرف باید در جریان این درگیریها این اصل را رعایت کنند.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به ادعای برخی رسانهها مبنی بر انتقال تسلیحات نظامی از مسیر ایران به ارمنستان، تأکید کرد: ما گزارشهایی را که در رسانههای ترکیه در این زمینه پخش شده است دیده ایم، قویاً آن را رد میکنیم و چنین مسائلی صحت ندارد. او در عین حال یادآور شد: ایران در مسیر گذر ارمنستان قرار دارد و ما متعهد هستیم که این مسیر برای عبور اقلام غیرنظامی به مقصد ارمنستان حفظ شود و این تعهد هیچ تعارضی با نگاه ما مبنی بر اینکه اجازه نمیدهیم از این مسیر برای عبور اقلام نظامی استفاده شود ندارد و ما اجازه نمیدهیم که از این مسیر سوء استفادهای شود.
خطیبزاده سپس درباره اظهارات اخیر وزیر امور خارجه با یکی از روزنامههای سراسری مبنی بر اینکه برخی بر اساس سیاست داخلی و جناحی و حزبی بر سر پیشبرد اهداف وزارت خارجه بعضاً موانعی را ایجاد میکنند، گفت: ما تأکید بر این داریم که سیاست خارجی کشور نباید گروگان سیاست داخلی شود و هر وقتی چنین اتفاقی بیفتد منافع کشور به درستی تأمین نمیشود. وی ادامه داد: وزارت خارجه نیمی از حاکمیت است که در حوزههای خارجی فعالیت میکند. ما میگوییم سیاست داخلی را به سیاسیون بسپاریم و سیاست خارجی را به دیپلماتهای کارکشته جمهوری اسلامی ایران که به دنبال منافع مردم و کشور هستند و همواره سعی داشتهاند که نمایندگان شایستهای برای ایران سربلند در عرصههای بینالمللی باشند و در همین راستا باز هم تأکید میکنیم که سیاست خارجی را نباید گروگان سیاست داخلی کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤال دیگری در مورد اظهارات وزیر جنگ رژیم صهیونیستی علیه ایران مبنی بر اینکه ما به دنبال این هستیم که با کشورهایی که به تازگی با این رژیم صلح کردهاند جبهه واحدی علیه ایران شکل دهیم، گفت: صهیونیستها بهتر است که نگران مرزهای خودشان باشند. هر کسی که به جنوب لبنان رفته و آن منطقه را دیده باشد، میداند که من از چه سخن میگویم. او با تأکید بر اینکه رژیم صهیونیستی با بحران اقتصادی، سیاسی، هویتی و اجتماعی دامنه داری روبهرو شده و در حال غرق شدن است، تصریح کرد: این اظهار نظرها ارزش پاسخ دادن ندارد و ما معتقدیم که هر کس در منطقه ما خود را به این خانه سست بیاویزد فقط خودش دچار مشکل میشود.
خطیبزاده همچنین در پاسخ به سؤالی در ارتباط با سند راهبردی 25 ساله بین ایران و چین با یادآوری اینکه تدوین این سند از سال 94 در دستور کار دو کشور است و این سند بارها بین ایران و چین رد و بدل شده، تأکید کرد: ما اینگونه سندها و قراردادها را منعقد نمیکنیم که اقتصاد کشورمان را به کشور دیگری وابسته کنیم و تابآوری اقتصادیمان را پایین بیاوریم. ایران کشوری است که دارای پتانسیلهای بالایی است و تصمیم سازان در کشور از این پتانسیلها و ظرفیتها آگاه هستند. من نوید خوبی را به مردم میدهم. بر حسب مسئولیتم در جاهای مختلف حضور پیدا میکنم. انشاءالله اتفاقات بزرگ و میمونی برای کشور رخ میدهد. گرچه عدهای میخواهند این اتفاقات را کسی نبیند و نشنود.
خطیبزاده با اشاره به فشار تحریمها بر زندگی مردم و کاهش ارزش پول ملی افزود: اینها چیز پنهانی نیست. ما نواقص خود را میبینیم و شرمنده مردم ایران هستیم؛ ولی قول میدهیم که با تمام قوا در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و اقتصاد درونزا حرکت کنیم. البته ما نمیتوانیم خیلی از اتفاقها و کارهایی را که انجام شده است مطرح کنیم ولی این اطمینان را میدهم که تمام توان خود را در این حوزه به کار بستهایم. سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات اخیر وزیر خارجه آلمان مبنی بر اینکه محدودیت تسلیحاتی اتحادیه اروپا علیه ایران تا سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: اینکه اتحادیه اروپا چه تصمیمی برای موضوع محدودیتهای تسلیحاتی بگیرند به خودشان مربوط است. آلمان و کشورهای اروپایی میدانند در چارچوب ۲۲۳۱ تعهد قطعی دارند که مانع انتفاع ایران از رفع محدودیتهای تسلیحاتی نشوند و هر اقدامی در غیر این مسیر انجام دهند، اقدامی برخلاف تعهدات خود در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است و طبیعتاً کسی نمیتواند مانع استفاده ایران از حق خود شود.
تذکر ایران به ریاض
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه این نشست در مورد ادعاهای مقامات سعودی مبنی بر اینکه ایران به تعهدات برجامی خود عمل نکرده است، خاطرنشان کرد: عربستان سعودی و رژیم اشغالگر قدس آخرین کشورهایی هستند که حق دارند در خصوص توافق هستهای ایران صحبت کنند. او در ادامه افزود: عربستان در چارچوب انپیتی موظف است به تعهداتش پایبند باشد. به ریاض تذکر میدهیم که به تعهدات بینالمللیاش توجه داشته و پایبند باشد و اجازه بدهد مسیر بینالمللی و حقوقی در خصوص فعالیتهای بعضاً پنهانی و غیرآشکارش با دقت پیگیری شود، ما این موضوع را به مجامع و نهادهای بینالمللی نیز گفتهایم، آنها نیز در مسیر درست قرار دارند تا عربستان را به تعهدات خود پاسخگو کنند.
او در پاسخ به سؤالی مبنی بر برنامه امارات به همراه اسرائیل برای پروژه ساخت لولههای نفتی در خلیج فارس، گفت: هر کشوری در همسایگیمان هر چقدر هم خطا کند سعی میکنیم که بر اساس سیاست حسن همسایگی آن کشور به مسیر درست بازگردد. امارات متحده عربی سالهاست که در برخی از حوزهها در مسیر غلطی گام برمیدارد.
خطیبزاده با رد اظهارات تکراری مقامات اماراتی در ارتباط با جزایر سهگانه ایران هم گفت: ایران از کسی اجازه نمیگیرد که در مرزهای سرزمینی خود چه اقداماتی را انجام دهد. این جزایر سهگانه به صورت قطعی و بدون شک متعلق به ایران هستند و اینگونه (اظهارنظر مقامات اماراتی) حقی برای کشوری در مورد این جزایر ایجاد نمیکند.
خطیبزاده همچنین در مورد طرح روسیه برای انجام گفتوگوهای منطقهای در خلیج فارس و نگاه ایران به این طرح گفت: طرح روسیه طرح جدیدی نیست و این طرح در سالهای قبل نیز به نوعی دیگر مطرح شده است و اکنون با سازماندهی و نگاه جدیدی که بار دیگر از سوی مقامات روسیه مطرح شده، طرح روسیه یکی از نزدیکترین طرحها به طرح ایران برای انجام گفتوگو و ایجاد ثبات در منطقه (طرح صلح هرمز) است. من از جزئیات آن مطلع هستم. ما با هر طرحی که فراگیر، جامع و تأمین کننده منافع کشورها در منطقه باشد همراهی میکنیم و معتقدیم که طرح ایران (طرح صلح هرمز) جامعترین طرح و بومیترین طرحی است که ارائه شده است.
ماسک زدن و حق بر سلامت
لعیا جنیدی
معاون حقوقی رئیس جمهوری
آغاز فصل سرد و شیوع بیشتر ویروس کووید 19 (کرونا) که موجب از دست دادن بسیاری از همنوعان و هموطنان یا تحمل درد و رنج شدید ناشی از ابتلای آنان به این بیماری شده است، انگیزه یادآوری دوباره حق اساسی انسان بر سلامت است، حقی که در قانون اساسی (اصول سوم و بیست و نهم و چهل و سوم) و قوانین عادی کشور و نیز پیمانهای بینالمللی که ایران عضو آن است مانند میثاق بینالمللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی 1966 و پیمان حقوق کودک 1989 مورد توجه قرار گرفته و در شمار حقوق بنیادین انسانها و از جمله مهمترینآن هاست.
این حق ریشه در حق حیات و حق بر زندگی دارد و به همین دلیل در قانون اساسی بازتاب یافته تا از این رهگذر هم در شمار مصادیق «حقوق ملت» جای گیرد و هم جنبه اساسی شده یابد. در واقع، قانونگذار اساسی با پیشبینی آن در سطح قانون مذکور و اشاره به آن در چند اصل، این هنجار حقوقی را اساسی ساخته است تا همه سیاستگذاریها و اقدامها در چارچوب این اصل و هنجار برتر صورت پذیرد.
جایگاه حق بر سلامت در قانون اساسی موجب شده که در عرصه سیاستگذاری حقوقی نیز موضوع سیاستهای کلی نظام در سال 1393 قرار گیرد. تضمین حق بر سلامت از سوی نهادهای حاکمیت، توجه به سلامت انسان در فرآیند قانونگذاری، ارتقای سطح آموزش و توسعه فرهنگ و افزایش آگاهیهای عمومی از جمله این سیاستها هستند؛ بیتردید، شناسایی و هنجارگذاری نسبت به این حق تنها یک مرحله از فرآیند دسترسی شهروندان به سلامت و بایدهای آن است. مرحله دیگر توجه و اجرای این حق است. در این زمینه دو دسته دارای تکلیفاند، دسته یکم نهادهای حاکمیت هستند. تضمین حق بر سلامت به صورتهای مختلف در شمار وظیفه دولتهاست. این مجموعه باید با استفاده از تدابیر و ابزارهای مناسب، چگونگی دسترسی همگان به «حق بر سلامت » و ابعاد آن را پیشبینی و آسان کنند؛ ایجاد امکانات زیرساختی لازم، تدوین نظامات اجرایی و پیشبینی و اتخاذ تدابیر مراقبتی و اعمال ضمانت اجراهای مؤثراز مهمترین مسئولیتهای حاکمیت در این زمینهاند. دسته دوم شهروندان هستند؛ یکایک افراد نیز در زمینه سلامت خود و سلامت دیگران دارای تکلیفاند. ریشه این تکلیف را باید در مسئولیت اجتماعی شهروندان نسبت به یکدیگر جست و جو کرد. افراد به همان اندازه که دارای حق بر سلامتند، در زمینه تضمین سلامت دیگران و به خطر نیفتادن سلامت جسم و روان آنان دارای تکلیف اجتماعی هستند و بر این اساس باید علاوه بر حفظ سلامت خود به گونهای رفتار کنند که سلامت و جان دیگران در خطر قرار نگیرد. به همین جهت است که، شماری از قانونگذاران در این خصوص به جرمانگاری مبادرت ورزیدهاند؛ در عرصه حقوق ایران نمونه برجسته آن قانون جلوگیری از بیماریهای واگیردار 1320 است که در چارچوب آن سلامت دیگران و نقض ارزش های بنیادی مسئولت اجتماعی شهروندان نسبت به سلامت و جان سایرین جرم انگاری شده است. با شیوع انواع بیمارهای ناشی از ویروس کووید19، از یک سو نهادهای حاکمیت باید درخصوص پیشبینی امکانات لازم برای پیشگیری از ابتلای شهروندان به این بیماریها تدابیر و اقدامهای لازم را انجام دهند و از سوی دیگر، شهروندان باید همه اقدامهای مناسب برای پیشگیری از این بیماریها را هم در مورد خود و هم در مورد دیگران به کار گیرند؛ در میان تدابیر پیشگیرانه بهداشتی، مطابق اعلام نهادهای تخصصی، مناسبترین و اولویتدارترین روش برای عدم تعرض به حق بر سلامت دیگران علاوه بر رعایت بهداشت فردی و فاصلهگذاری فیزیکی، استفاده از پوشش بهداشتی دهان و بینی و مشخصاً «ماسک» است. بر شهروندان واجب است که هم به حفظ جان خود مبادرت ورزند و هم حیات و سلامت دیگران را از خطر مصون دارند؛ بر حاکمیت نیز واجب است که از رهگذر به کارگیری شیوههای مناسب پیشگیرانه مانند فرهنگ سازی، بالا بردن سطح آگاهیهای عمومی، آسان کردن دسترسی شهروندان به ماسک، ارتقای مسئولیتپذیری اجتماعی، اعمال ضمانت اجراهای مؤثر، اتخاذ سیاستهای همسو، افزایش نظارتها در این زمینه خصوصاً برای رعایت ضوابط بهداشتی مربوط توسط دستگاههای دولتی و صنفها، اسباب پیوستن به پویش زدن ماسک را در این دوران فراهم آورند. یکان یکان شما مردم عزیز را مخاطب این آرزوی نیک خواهانه حضرت حافظ قرار میدهم و همراهی و همیاریتان را در این روزهای سخت پاس میدارم:
سلامت همه آفاق در سلامت توست
به هیچ عارضه شخص تو دردمند مباد
«حکمتِ حکومت» در مناقشات قفقاز
سالار سیفالدینی
پژوهشگر مسائل قفقاز
این روزها یادداشتها و گزارشهای زیادی در روزنامههای کشــــــــــــــور پیرامون مناقشه قره باغ منتشر میشود. مسائل مربوط به قفقاز همواره در تاریخ مطبوعات ایران جایگاهی جدی داشته است و بزرگانی چون ملکالشعرای بهار و یحیی کاشانی در این زمینه مقالاتی جاندار نوشتهاند که هنوز محل اعتبار است. درست صد سال پیش در چنین روزهایی بود که یحیی کاشانی (پدر مرحوم انور خامه ای) سلسله یادداشتهای طولانی خود را پیرامون تحولات قفقاز در پایان جنگ نخست جهانی در روزنامه ایران به اتمام رسانید. این رشته مقالات مجموعهای از بهترین دادههای جغرافیایی و سیاسی در خصوص احزاب و بازیگران این خطه محسوب میشود.
پس از جدایی این منطقه از ایران طی معاهدات گلستان و ترکمانچای، حساسیت ایرانیها به منطقه دوچندان شد، زیرا خصلت این ناحیه روشن شدن سریع آتش منازعه و سرایت دامنه آن به نواحی دیگر است. بنابراین این منطقه در ادراک ژئوپلیتیک ایران جایگاه خاصی دارد.
پیشینه آتش فتنه جنگهای قومی در این ناحیه به سالهای 1907-1905 در ایروان، بادکوبه و نخجوان میرسد. در همان سالها نیز ایران تحت تأثیر امواج این رشته درگیریها قرارگرفت و برخی از طرفین منازعه تلاش کردند تا دامنه آن را به تبریز و همدان و سبزوار بکشانند.
در اواسط ربیع الثانی ١٣٢٣ مظفرالدین شاه که در سفر فرنگ بود از صدراعظم عینالدوله، خواست که طی تلگرافی از وین به تهران حکم شود که: «نباید گذاشت در داخله نسبت به ارامنه بعضی اقدامات شود... زودتر جلوگیری نموده و با وزیر امورخارجه و مشیرالسلطنه گفتوگو کرده هر چه که لازم است اقدام شود.»
مسئولین دولتی علاوه بر داخل، در قفقاز هم تلاش کردند که جلوی این درگیریهای خونین را بگیرند و تا حدودی هم موفق شدند، حبلالمتین گزارشهای مختلفی را در این باره منتشر کرده است: «کفایت مأمورین ایرانی طوری جلوهگر شد که به کرات حکام محلیه روس در مواقع عدیده به قونسولهای دولت علّیه برای اسکات نایره فتنه متوسل شدهاند و بعد به مراسله رسمی از آنها اظهار تشکر کردهاند، چنانچه در تفلیس و ایروان و غیره».
حاج میرزا حسن آقا مجتهد و حاجی میرزا عبدالکریم آقای امام جمعه دو تن از علمای وقت تبریز نقشی بسزا در اطفای تنشهایی داشتند که برخی قصد زبانه شعلههای آن به شهرهای ایران داشتند. حبلالمتین در گزارش خود از این ماجرا نوشته بود:
«... ارامنه که به حضور حضرت امام جمعه آمده و ملتجی شده بودند...» امام جمعه گفته بود: «... این ارامنه که در اینجا هستند حقیقتاً به اسلام پناه آورده و تابع اسلام میباشند و سپس «... مردم که اجتماع کرده بودند با هزار وسیله و تمهید ترسانیده و [امام جمعه] خودشان فرمودند ساکت باشید و شورش و غوغا را طالب نشوید...» و آنگاه نیز که
«... بعضی جُهال و کسان فتنهجو در جواب میگفتند که مسلمانان قفقازیه استمداد کردهاند...» وی اظهار داشت: «... که آن مسلمانان در اداره و تحت حکومت و سلطنت علیحده [یعنی روسیه] و شما مسلمانان علیحده [یعنی ایران هستید] از شورش و فتنه شما ثمری به آنها عاید نخواهد شد».
لذا مرور اقدامات دولت و جامعه ایرانی در طی صد سال گذشته مؤید وجود سنت بیطرفی فعالانه است. نگاه ایران به این مناقشه از موضع ریشسفیدی و پدرانه است نه سوداگرانه. اما شرط ضروری برای این جایگاه نیز حفظ بیطرفی است.
بدیهی است که حفظ بیطرفی در چنین مناقشاتی بسیار سخت و دشوار است و گاه به هزینه گزافی تأمین میشود. زیرا هر یک از نیروها تلاش می کنند تا پای ایران که با همه نواحی درگیر، مرز زمینی دارد باز کنند. نگاه ایران به مسأله نه مانند برخی از کشورها «سوداگرانه» است و نه مانند برخی دیگر از کشورهای همسایه «متعصبانه و سودازده». وزارت امورخارجه، شورای عالی امنیت ملی در همه صحبتها و مذاکرات یا بیانیههای خود در این خصوص اعلام کردهاند که ایران خواهان حل و فصل مناقشه از طرق مسالمتآمیز و دیپلماسی و همچنین مذاکره دو طرف بدون دخالت قدرتهای فرامنطقهای است.
این موضع اصولی ایران نزدیک به بیست سال است که تکرار میشود و مبتنی بر سند مصوب شورای عالی امنیت ملی و در نتیجه خرد جمعی است. اصابت خمپارهها و ترکشهای این مناقشه به آبادیها و مراتع مرزنشینهای ما و ویرانی برخی از خانههای شهروندان ایران، نشان میدهد که سیاست پرهیز از جنگ تا چه اندازه اصولی و مبتنی بر واقعیتهای میدانی است. هنگامی که وزارت خارجه تأکید میکند مناقشه قره باغ راه حل نظامی ندارد، صرفاً یک شعار ساده نیست، جغرافیای منطقه به گونهای نیست که بتوان اختلافات مرزی را از طریق جنگ در کوتاه مدت حل و فصل کرد.
جنگهای طولانی و فرسایشی نیز آسیبها و هزینههای خود را دارد که امروزه قدرتهای متوسط و بزرگ نیز حاضر به پذیرش ریسک آن نیستند. از همینرو است که پیشنهاد ایران «حل صلحآمیز» مسأله است و از هیچ راه حل نظامی حمایت نمیکند. در عین حال ایران سعی دارد موازنهای بین طرفین ایجاد کند تا گزینه میانجیگری خود را حفظ کند. در بین سه کشور همسایه قفقاز جنوبی، ایران تنها کشوری است که با هر سه رابطه دیپلماتیک و سیاسی دارد و این امتیازی برای ایران محسوب میشود. ایران باید همواره این روابط را سالم نگه دارد و تهدیدهای ناشی از جغرافیا را مرتفع سازد.
ایران همانگونه که مسیر زمینی نخجوان را برای جمهوری آذربایجان باز نگه داشته است، مرز خود، مغری را نیز فعال نگه میدارد و این یکی از نکات مهم مربوط به بیطرفی فعال و موازنه مثبت است. حکمت این سیاست در سنت و تاریخ دولتداری است بنابراین تهران نگاه مختص خود را در این زمینه دارد و از هیچ کشور دیگری تبعیت نمیکند بلکه حکمت حکومت اقتضا میکند که سیاست مستقل ملّی را سرلوحه خود قرار دهد که امروز در بیطرفی فعال خلاصه میشود.
دیگه چه خبر
پیغام شورای نگهبان به مجلسیها درباره اصلاح قانون انتخابات شوراها
خبر اول اینکه، نمایندگان مجلس این روزها سه طرح انتخاباتی در دستور کار دارند. اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شوراهای شهر و روستا. در طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها ترکیب هیأت نظارت بر انتخابات که در انحصار مجلس بوده تغییر میکند و قرار است نمایندگانی از شورای نگهبان و قوه قضائیه هم به جمع نمایندگان مجلس اضافه شوند. عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در گفتوگو با «ایران» از مخالفت شورای نگهبان با تحمیل وظیفه جدید به این شورا خبر داد و گفت: « ما پیغام دادیم که شورای نگهبان وظیفهای در این جهت ندارد و اگر بخواهند وظیفهای بر ما تحمیل کنند قطعاً آن را رد خواهیم کرد. آن را برخلاف قانون اساسی میدانیم. شورای نگهبان وظیفهای در انتخابات شوراها ندارد. اشکالات انتخاباتی شوراها را قانون عادی میتواند حل کند.» البته بر اساس آخرین توضیحات محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون شوراهای مجلس گویا نمایندگان شورای نگهبان به معرفی یک حقوقدان از سوی شورای نگهبان تغییر یافته است. ( مصاحبه «ایران» با کدخدایی بزودی منتشر میشود.)
انتقاد از« رئیس محوری» در مجلس یازدهم
خبر دیگر اینکه، نماینده شازند در مجلس شورای اسلامی گفت: رویکرد رئیس محوری رئیس مجلس با کمال تأسف بدتر شده است و رویه رئیس مجلس دهم را رئیس فعلی با شدت بیشتر دنبال میکند. محمود احمدی بیغش در گفت وگو با ایرنا با اشاره به طرح اصلاح ساختار مجلس، گفت: این طرح پیش از آغاز این مجلس مطرح بود اما مسائلی دست به دست هم داد که این طرح فراموش و خاموش شود. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: امروز میبینیم رویکرد رئیس محوری رئیس مجلس با کمال تأسف بدتر شده است؛ رویهای که رئیس مجلس دهم داشت، رئیس فعلی با شدت بیشتر دنبال میکند. دهها پیامک و تلفن روزانه از مردم دریافت میکنیم که خواستار در دستور کار قرار دادن سؤالات و استیضاحها هستند ولی این اتفاق نمیافتد؛ برای مثال چندی است که استیضاح وزیر کشور را دنبال میکنیم ولی پیگیری نمیشود. احمدی بیغش خاطرنشان کرد: تحقیق و تفحصها در این چند سال نشان داده که هیچ سودی برای مردم ندارد بعضیها آن را وسیله تسویه حسابهای شخصی خود با آن مجموعه قرار میدهند این موضوع فقط هزینه روی دوش مردم و مجلس میگذارد و هیچ خیری برای مردم ندارد. به گفته وی، رئیس مجلس باید از جایگاه نماینده و مجلس دفاع کند ولی رئیس مجلس فعلی در این وادیها نیست و نماینده وقتی وزارتخانهای توجه نمیکند ناچار میشود به سراغ تحقیق و تفحص رود.
صدور حکم متهمان ردیف دو و سوم پرونده سکه ثامن
شنیدیم که، رسول کوهپایهزاده، وکیل مدافع مالباختگان پرونده سکه ثامن گفت: دیروز رأی دادگاه بدوی در خصوص متهم ردیف دوم و سوم پرونده که همسر و خواهر متهم ردیف اول -فرهاد زاهدی فر- هستند به جرم کلاهبرداری و پولشویی صادر شد .به گزارش ایسنا، وی افزود: از آنجا که رأی هنوز قطعی نشده از بیان جزئیات معذورم، ولی شعبه ۱۰۶۴ دادگاه کیفری دو استان تهران مستقردر مجتمع تخصصی رسیدگی به جرایم اقتصادی متهمان را به حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم کرده است. کوهپایه زاده ۱۳ خردادماه سال جاری هم از صدور رأی قطعی پرونده در شعبه ۶۸ دادگاه تجدید نظر استان تهران خبر داده و گفته بود که دادگاه تجدید نظر، رأی بدوی را تأیید کرد؛ یعنی متهم
(زاهدی فر متهم ردیف اول ) در دادگاه بدوی به ۱۵ سال حبس و دو سال تبعید بعد از اتمام مدت حبس و دو سال ممنوعیت از اشتغال به مشاغل مرتبط با فعالیت در زمینههای ارز و طلا و سکه و فعالیتهای آنلاین کسب و کار در فضای مجازی محکوم شده بود که دادگاه تجدیدنظر هم این رأی را تأیید کرد.
مجید آذرپی آزاد شد
دست آخر اینکه، وکیل مجید آذرپی از آزادی مشروط او تا پایان مدت حبس ۶ سال و ۶ ماه خبر داد. «کیمیا کورس» وکیل «مجید آذرپی» در گفتوگو با ایلنا درباره آزادی مشروط موکل خود اظهار داشت: حکم ۶ سال و ۶ ماه حبس آقای آذرپی توسط شعبه ۲۸ دادگاه بدوی صادر شده بود که در دادگاه تجدیدنظرعیناً تأیید شد. موکلم بازداشت موقت هشت ماههای نیز در سال ۹۴ داشتند و بعد از آن در تاریخ ۲۱ مرداد ماه ۹۷ برای اجرای حکم به اوین رفتند و از این تاریخ روزشمار حکم ایشان شروع شد و تا لحظه آزادی بالغ بر ۳۶ ماه را به طور کامل در حبس گذراندند. وی افزود: از اردیبهشت ماه سال جاری درخواست آزادی مشروط آقای آذرپی را از طریق قوه قضائیه و دفتر معاون دادستان تهران پیگیری و ثبت کردیم که بعد از طی شدن مراحل، مساعدت قوه قضائیه در راستای آزادی مشروط مثمر ثمر و مفید واقع شد و بعد از ۵ ماه جواب نهایی که موافقت دادستان، دادیار و دادگاه صادرکننده حکم قطعی بود، در نهایت حکم آزادی مشروط برای آذرپی صادر شد .مجید آذرپی عضو حزب اعتماد ملی تهران و از فعالان ستاد انتخاباتی حسن روحانی است که به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام محاکمه شده است.
اخبار
پرونده ۴۶ شخصیت امریکایی روی میز دادستانی تهران
دبیر ستاد حقوق بشر گفت: ستاد حقوق بشر با همکاری دستگاههای ذیربط از جمله وزارت اطلاعات، اسامی ۴۶ شخصیت حقیقی و حقوقی امریکایی دخیل در تحریمهای ظالمانه علیه مردم ایران را جمع آوری و تدوین کرده و برای تحت پیگرد قرار دادن در اختیار دادستانی تهران گذاشته است.
به گزارش ایلنا، علی باقری، در جریان بازدید از بیمارستان مفید و بیماران دارای بیماریهای نادر بستری در این بیمارستان، با اشاره به تروریسم پزشکی علیه مردم ایران گفت: دادستانی تهران نیز طبق مواد قانونی از جمله مواد پنج و هشت قانون مجازات اسلامی و ماده ۸ قانون مقابله با اقدام امریکا در تروریستی نامیدن سپاه پاسداران، اقدامات قانونی مقتضی را برای تحت پیگرد قرار دادن این ۴۶ امریکایی دخیل در تحریم علیه مردم ایران، مورد توجه قرار خواهد داد. باقری با اشاره به اقدامات دستگاه قضایی برای مقابله با اقدامات خصمانه و جنایتکارانه امریکاییها بر ضد مردم ایران در اعمال تحریم دارویی، گفت: ما به عنوان دستگاه قضایی تلاش خواهیم کرد تا این جنایت امریکاییها علیه مردم ایران بدون هزینه نماند و اقدام اخیر در اعلام اسامی ۴۶ فرد امریکایی نیز برای تحت پیگرد قرار گرفتن، در همین راستا است.
فراخوان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی درباره اربعین
شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با صدور اطلاعیه فراخوان سراسری و دعوت عمومی اعلام کرد:«قرائت خانوادگی زیارت اربعین در منازل در روز اربعین رأس ساعت ۱۰ صبح در سراسرکشور انجام می شود.»
به گزارش ایلنا، در بخشی از این اطلاعیه آمده: با عنایت به شیوع ویروس منحوس کرونا و عدم هرگونه برگزاری راهپیمایی اربعین در عراق و ایران؛ پیرو اطلاعیه قبلی راجع به برنامه قرائت زیارت اربعین در ساعت ۰۹:۰۰ صبح روز پنجشنبه ۱۷/۰۷/۱۳۹۹ که با همه ملاحظات و شرایط موجود صورت گرفته بود، اینک بر حسب ضرورت مرتبط با تغییر ناشی از محدودیت اعمال شده اخیر (موضوع رشد فزاینده شیوع ویروس کرونا) در برنامههای از قبل قطعی شده مقرر گردید إن شاء الله تعالی قرائت زیارت اربعین حسینی رأس ساعت ۱۰:۰۰ صبح پنجشنبه هفدهم مهر ماه ۱۳۹۹ در سراسر کشور انجام شود .این زیارت پرفیض به صورت همزمان از رسانه ملی ، مأذنه مساجد و اماکن متبرکه پخش خواهد شد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
طرح ایران برای حل بحران قرهباغ
-
ماسک زدن و حق بر سلامت
-
«حکمتِ حکومت» در مناقشات قفقاز
-
دیگه چه خبر
-
اخبار
اخبارایران آنلاین