مسئولان ستاد مقابله با کرونای پایتخت از برنامههایی برای کنترل ویروس کووید 19 میگویند
تعطیلی پایتخت در دستور کار ما قرار دارد
وضعیت وخیم تهران با 5000 بیمار کرونایی
تقریــــــــباً یک هفتــــــــه از اعمـــــال محدودیتهای جدید سختگیرانه در تهران گذشته است. زدن ماسک از در خانهها اجباری شده و متخلفان کرونایی جریمههای سنگین میشوند همچنین سفرهای درون شهری در تعطیلات خاص محدود شده و دورکاری هم به بخشی از سازمانها برگشته است. با وجود همه این سختگیریها، اما آمار فوتیهای ناشی از کرونا همچنان سه رقمی و درحوالی عدد 250 مانده است، به گفته مسئولان ظرفیت تختهای مراقبت ویژه بیمارستانهای تهران تکمیل است و با وجود اضافه شدن 1000 تخت مراقبت ویژه در تهران بازهم انجام جراحیهای غیر ضروری تا اطلاع ثانوی ممنوع شده است.
سؤال این است زور کدام طرف ماجرا بیشتر از دیگری است؟ سهم تلاشها برای مهار بیماری کرونا یا سهم متخلفان در گسترش ویروسی که ثابت کرده به این زودیها خیال رفتن ندارد؟ نگاهی به آمار مرگ و میرها نشان میدهد در این روزها هر چقدر تلاشها بیشتر شده، از آن طرف هم عدهای با کج خلقی و بی توجهی و به بهانه «خسته شدهایم»، کفه ترازوی مبتلایان را سنگینتر کردهاند.
بحران حالا بیخ گوش همه ماست. 45 شهر کشور قرمز شدهاند و مقابله با کرونا به دنبال اعمال محدودیتهای بیشتری برای کنترل شیوع بیماری کرونا باشند.
پیشنهاد تعطیلی یک هفتهای 5 کلانشهر در وضعیت قرمز
اعضای ستاد مقابله با کرونای کلانشهر تهران برنامههای خود را به ستاد مقابله با کرونا دادهاند و از مسئولان این ستاد خواستهاند تا هر چه سریعتر درباره اعمال محدودیتها تصمیمگیری کنند. البته موضوع فقط کلانشهر تهران نیست.
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در حال حاضر وضعیت ۴۵ شهر کشور قرمز است موضوعی که معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران هم به آن اشاره میکند و به «ایران» میگوید: هنوز مصوبه اعمال محدودیتهای بیشتر برای شهر تهران نهایی نشده است. جزئیات بیشتر این محدودیتها تا چند روز آینده اعلام میشود. اما شرایط تهران بسیار وخیم است. 5 هزار و 300 بیمار در تهران بستری هستند که این از نظر ما فاجعه است. البته ترخیصهای ما هم کمتر شده است. همه این عوامل موجب شده تا ما به فکر اعمال محدودیتهای بیشتر در شهر باشیم. در حال حاضر وضعیت ۴۵ شهر کشور قرمز است و باید برای آنها محدودیتهای تردد در نظر گرفته شود. نادر توکلی میافزاید: قرنطینه کردن شهر شرایط خاصی میخواهد و کار سختی است البته مسائلی هم در زمینه قرنطینه وجود دارد اما راهکاری است که بتوان بیماری را کنترل کرد. توکلی همچنین درباره اعمال محدودیتهای جدید میگوید: موضوع دور کاری را مطرح کردیم و البته در این بحث دو موضوع وجود دارد اول اینکه، برخی از ادارات کارکنان خود را دورکار کردهاند و ما پیشنهاد دادهایم که از این طریق بتوانیم رفت و آمد صبح و بعدازظهر در ادارات را کنترل کنیم.
جرایم بیشتر برای افرادی که به سفر میروند
همچنین برخیها هم درخواست جرایم بیشتر برای افرادی که به سفر میروند، دارند. موضوعی که رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران میگوید: میخواهیم سفرها بیشتر کنترل شوند و جرایم نیز برای این کار بیشتر در نظر گرفته شود. علیرضا زالی، درباره اعمال محدودیتهای بیشتر میگوید: برای اینکه بیماری در تهران کنترل شود هم مسئولان و هم مردم باید در این راه کمک کنند و صرفاً نباید تذکرات به مردم داده شود. باید ساز و کاری برای کسانی که نمیتوانند ماسک تهیه کنند ایجاد شود و تاکنون هم از کمکهای خیرین و نیکوکاران استفاده کردهایم و امیدواریم دولت هم یارانهای برای این کار در نظر بگیرد.
فرمانده ستاد مقابله با کرونای کلانشهر تهران در پاسخ به این سؤال که چرا در خودروهایی که راننده حضور دارد و سرنشینی هم ندارد تذکر صورت میگیرد، اظهار میکند: افرادی که با خودرو و خانواده حضور دارند الزام به استفاده از ماسک ندارند ولی به محض خروج از خودرو این الزام به وجود خواهد آمد و برای خودروهای عمومی و کسانی که افرادی بجز خانواده را به همراه دارند باید از ماسک استفاده شود و عطف جدیدی که درخصوص جرایم ابلاغ شد تا از شیوع بیشتر این ویروس جلوگیری شود.
او تصریح میکند: ما کماکان اصرار برای دورکاری داریم و تجربه نشان داده با کم کردن کارکنان در سطح شهر هم آلودگی کنترل میشود و هم به کنترل این بیماری کمک میکند. پیشنهاد ما این است که این کار انجام شود. حتماً به استاندار تهران پیشنهاد میدهیم که ادارات و شرکتهای خصوصی از 50 درصد نیروها به صورت حضوری استفاده کنند. ما میخواهیم سفرها بیشتر کنترل شوند و جرایم نیز برای این کار بیشتر در نظر گرفته شود.
فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران میگوید: در بعضی از مشاغل از جمله مشاغل صنعتی اگر نیاز به حضور ارباب رجوع نیست، میتوانیم کار را به ساعات غروب و شب ارجاع دهیم تا پیک حضور و استفاده از مردم از حمل و نقل عمومی کنترل شود. کاهش ساعت کاری ادارهها میتواند نقش بسیار چشمگیری را در کاهش سفر درون شهری بخصوص کاهش بار ترافیکی در مرکز شهر داشته باشد. به طور مثال اقدامی که ما در راستای تقلیل کارکنان به یک سوم داشتیم در روز اول اجرای طرح 53 درصد ترافیک مرکزی شهر را کاهش داد.