ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
«ایران» از نخستین روز بازگشایی مدارس بعد از ۲۱ ماه تعطیلی گزارش میدهد
طنین زنگ مهر در آذر
محبوبه مصرقانی
خبرنگار
زنگ آغاز سال تحصیلی که همیشه اول مهر در مدارس نواخته میشد، امسال اول آذر با حضور دانشآموزان در هوایی بارانی و سرد به صدا درآمد. دیروز خیلی از دانشآموزان با رعایت پروتکلهای بهداشتی سر کلاسهای درس نشستند، برخی معلمان هم بعد از 21 ماه تعطیلی با شور و شوق بار دیگر آموزش حضوری با دانشآموزان را تجربه کردند، البته با توجه به دستورالعملهای اعلام شده همچنان بوفههای مدارس تعطیل است.
در حیاط مدرسه دانشآموزان تکتک در یک گوشه ایستاده و منتظر نواخته شدن زنگ مدرسه هستند و بندرت دستههای دو نفره یا سه نفره در میانشان دیده میشود. در مدرسه پسرانه «فرهنگ» بچهها ماسک زده با رعایت فاصله اجتماعی به ترتیب در صف با نشان دادن کارت واکسن وارد کلاسها میشوند.
احــــــــــد آقاخانی مدیر مدرسه «فرهنگ» در مورد فراهم کردن محیط آموزشی سالم و امن برای دانشآموزان میگوید: ما دانشآموزان را به پنج گروه دستهبندی کردیم، طوری که در هر کلاس بیش از پنج دانشآموز حضور نداشته باشند. همچنین آموزش حضوری و مجازی را تفکیک کرده ایم یعنی صبحها بچههایی که در مدرسه حضور دارند، ظهر هم میتوانند همراه با بچههایی که امکان حضورشان در مدرسه فراهم نبود مجدد در کلاسهای آنلاین شرکت کنند. این برنامهریزی کار را برای معلمان سخت کرده اما اغلب معلمان ما حاضر هستند همکاری کنند چرا که معتقدند آموزش حضوری باید از سر گرفته شود. وی در مورد نگرانی والدین برای حضور دانشآموزان در مدرسه میافزاید: اولویت ما سلامتی بچه هاست و تلاش میکنیم شرایط را برای حضور همه دانشآموزان آماده کنیم و این اطمینان خاطر را به والدین میدهیم که تمام پروتکلهای بهداشتی در مدرسه رعایت میشوند. ما پیگیر غیبت دانشآموزانی که شرایط حضور در مدرسه را داشتند اما حاضر نشده اند، هستیم و علت عدم حضورشان را بررسی میکنیم.
خوشحالی از بازگشایی مدارس
دانشآموزان پس از حضور در کلاس، یکی درمیان در صندلیها مینشینند. سامان رضایی یکی از دانشآموزان در مورد حس بازگشتش به مدرسه میگوید: دلم میخواست به مدرسه برگردم. شبکه «شاد» قطع و وصل میشود. وقتی توضیحات معلم را متوجه نمیشدم نمیدانستم چه کنم و دائماً باید از دوستانم میپرسیدم. دلم برای راه مدرسه و برخی دوستانم که از قبل میشناختم تنگ شده بود. هادی رستمی یکی دیگر از دانشآموزان میگوید: من واقعاً از مدرسه خوشم نمیآمد اما در این مدت از بس در خانه ماندم و پلیاستیشن بازی کردم خسته شدم، تمام بازیها را تا انتها رفتهام و دلم میخواست به مدرسه برگردم حتی اگر مجبور شوم بیشتر درس بخوانم. یکی دیگر از دانشآموزان نیز میگوید: من رسماً خدمه خانه شدم. مادر و پدرم شاغل هستند. تا میخواهم کاری کنم مادرم زنگ میزند فلان جا را تمیز کن یا تا پدرت بیاید فلان کار را انجام بده یا برو خرید. دلم برای روزهایی که از مدرسه برمی گشتم و لم میدادم تنگ شده، البته الان بیشتر مادرم را درک میکنم. امیر حسینی که قبل از اینکه زنگ مدرسه بخورد در گوشهای تنها ایستاده بود نیز در مورد بازگشایی مدارس میگوید: من خیلی از بچهها را نمیشناسم، دو سالی هست که مدرسهها بسته است و من تازه وارد این مدرسه شدهام، به نظرم بازگشایی مدارس باعث میشود دوستی ها بیشتر شود و آدم از تنهایی دربیاید.
نمیشود به آموزش مجازی تکیه کرد
با نگرانی در هوای سرد شال گردن را به دور گردن پسرش میبندد و او را راهی میکند. سید مرتضی حسینی یکی از والدین است، برای اینکه خیالش راحت شود و شرایط مدرسه را ببیند در مدرسه حضور پیدا کرده است. او در مورد بازگشایی مدارس میگوید: من نگران هستم اما حس میکنم نمیشود بیش از این به آموزش مجازی تکیه کرد. باور کنید من چند باری پنهانی از مدیر مدرسه خواستهام حتی شده غیرقانونی مدرسه را باز کند، بچه من منزوی شده است. مشکل مهمتر آنکه سؤالات درسیاش را از من میپرسد که من از پاسخ دادن به آن عاجز هستم. من دیپلم نظام قدیم هستم، نه رویم میشود بگویم بلد نیستم نه آنکه بچه را بیپاسخ رها کنم. میگویم حتماً در کتابت هست بگرد پیدا میکنی اما اغلب مجبورم در گوگل سرچ کنم فلان چیز چیست یا فلان کتاب از کیست.
آموزش حضوری بهتر از آنلاین
ناظمی را میشناختم که قدش به زور 160 میشد، او تعریف میکرد وقتی بچههایی که دو سر و گردن از او بلندتر بودند شیطنت میکردند و موقع تنبیه معذرتخواهی میکردند و میگفتند آقا ببخشید دلش میلرزید. علی اعتمادی پشتیبان این مدرسه نیز از لحاظ باطنی حس آن ناظم را دارد و در اینباره میگوید: واقعاً دلتنگ بچهها بودم، حتی با تمام اذیتها و شیطنتهایشان دوست دارم مدرسه دوباره به حالت قبل بازگردد.
در مورد معایب و مزایای آموزش آنلاین بحثهای زیادی شده است. علی نایجی معلم عربی با تأکید بر آموزش حضوری برای دروسی مانند عربی یا ریاضی میگوید: در آموزش حضوری انتقال مطالب بسیار راحتتر است، از آن مهمتر آنکه معلم نظارت بیشتری بر دانشآموز دارد. در آموزش مجازی نمیتوان ارزیابی صحیحی از وضعیت دانشآموز داشت چون نمیدانیم بچهها هنگام پاسخگویی به سؤالات از چه منابعی استفاده میکنند. مجموع اینها باعث افت علمی بچهها میشود. او در مورد عشق و علاقهاش به تدریس اینگونه میگوید: من برخی روزها آنقدر دلم برای مدرسه تنگ میشد که برای آموزش مجازی هم به مدرسه میآمدم و با اینکه صندلیها خالی بود با خودم تصور میکردم بچههایی که در خانه ها پشت مانیتور هستند روی صندلیها نشستهاند.
رعایت پروتکلها در کلاسها
در مدرسه دخترانه اختر در روز اول بازگشایی دانشآموزان بیشتری در مدرسه حاضر شده بودند. زینب شاکری دانشآموز این مدرسه میگوید: هر دو مدل آموزش مفید است. البته با اینکه مشکلات اینترنت وجود داشت اما ما گروههایی تشکیل دادیم و با همکلاسیها تعامل میکردیم. ولی من برای حضور در مدرسه لحظه شماری میکردم. ما در کلاسمان تمام پروتکلها را رعایت میکنیم تا پدرها و مادرهای بقیه دوستانم هم اجازه دهند آنها به مدرسه بیایند. من تک فرزندم و دلم برای قدم زدنهای موقع برگشت به خانه با دوستانم تنگ شده است.
محسنی معلم ادبیات این مدرسه معتقد است آموزش مجازی کارآیی آنچنانی ندارد. او ادامه میدهد: آموزش حضوری همیشه بوده و خواهد بود، اما شرایطی که در آن هستیم دشوار است. به نظر من آموزشها یا باید کاملاً حضوری شود یا کاملاً مجازی. چرا که زمانی که سر کلاس هستم در یک زمان باید حواسم هم به آنهایی باشد که در کلاس هستند هم آنهایی که در خانه هستند. وقتی اینترنت قطع میشود وقت کلاس حضوری به هدر میرود و همچنین بچههای در خانه عقب میمانند. یا باید رومی روم بود یا زنگی زنگ.
با بازگشایی مدارس میتوان با دیگر والدین ارتباط گرفت
مادر زهره طالبی در اولین روز مدرسه برای آنکه از اوضاع رعایت پروتکلها باخبر شود به همراه دخترش به مدرسه آمده و حتی تا زنگ تفریح در سالن مدرسه منتظر ماند.
او در مورد بازگشایی مدارس میگوید: من دو بچه مدرسهای دارم، واقعاً نگران سلامتی بچه هایم هستم. اما حس میکنم دو دخترم واقعاً عصبی شدهاند و بیدلیل با هم دعوا میکنند. نگرانی اصلی من در مورد دختر دومم است، او تازه وارد کلاس هشتم شده و در پایه جدید وارد گروههای دوستی جدید شده. من برای شناخت دوستانش خیلی نگرانی داشتم و خیلی تحقیق کردم چرا که با دیگر مادرها ارتباط نداشتم و نمیدانستم چگونه پیدایشان کنم. اما با بازگشایی مدارس راحتتر میشود دیگر والدین را شناخت و فهمید بچهها چه دوستانی دارند.
برخی والدین اجازه نمیدهند فرزندانشان واکسن بزنند
مدیر این مدرسه نیز میگوید: مدرسه ما 278 دانشآموز دارد و هر روز باید 90 دانشآموز در مدرسه حاضر شوند اما این محقق نمیشود چرا که نگرانیها هنوز ادامه دارد، از هر کلاس 30 نفره باید 12 نفر در کلاس حضور یابند اما هنوز خیلی والدین اجازه نمیدهند. برخی راهشان دور است، باید از سرویس استفاده کنند که این هم باز به نگرانی والدین اضافه میکند که در سرویس به کرونا مبتلا شوند. باید پذیرفت خیلی از خانوادهها حتی اجازه ندادهاند فرزندشان واکسن بزند. چه برسد به آنکه اجازه دهند فرزندشان در مدرسه حضور یابد. اما ما در مدرسه تمامی پروتکلهای بهداشتی را رعایت میکنیم و رعایت این پروتکلها را هم به بچهها آموزش میدهیم تا مدرسه را برای حضور کامل دانشآموزان مهیا کنیم.
برش
نظر گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش درباره بازگشایی مدارس
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تأکید بر ارائه آموزش حضوری از برنامههای خود برای بازگشایی مدارس خبرداد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، یوسف نوری درباره برنامههای خود به منظور بازگشایی مدارس گفت: «نگرانیهای زیادی نسبت به ویروس کرونا وجود دارد، چرا که این ویروس سویههای زیادی دارد و حتی ممکن است سویههای جدیدی از آن ایجاد شود، اما از سوی دیگر نمیتوانیم آموزش حضوری را نادیده بگیریم و باید تلاش کنیم با رعایت شیوه نامههای بهداشتی، این کار را انجام دهیم.» نوری بیان کرد: «بر همین اساس معتقدم ، میتوانیم از ظرفیت سالنهای بزرگی که در مراکز مختلف داریم بهرهمند شویم و اگر مدرسهای فضای کوچک دارد، با استفاده از کمک سایر دستگاهها تلاش کنیم تا آموزش حضوری برقرار شود.» او افزود: «البته بازگشایی مدارس با مجوز ستاد کرونا باید انجام شود و آموزش و پرورش تابع ستاد کرونا است.» همچنین به گفته علیرضا کمره ای معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تا کنون ۱۰۵هزار آموزشگاه در کشور از نظر «رعایت اصول بهداشتی»، «مجوز بازگشایی» دریافت کردهاند و انتظار میرود تا پایان هفته آینده تمامی مدارس کشور مجوزهای لازم برای بازگشایی را دریافت کنند.
خبرنگار
زنگ آغاز سال تحصیلی که همیشه اول مهر در مدارس نواخته میشد، امسال اول آذر با حضور دانشآموزان در هوایی بارانی و سرد به صدا درآمد. دیروز خیلی از دانشآموزان با رعایت پروتکلهای بهداشتی سر کلاسهای درس نشستند، برخی معلمان هم بعد از 21 ماه تعطیلی با شور و شوق بار دیگر آموزش حضوری با دانشآموزان را تجربه کردند، البته با توجه به دستورالعملهای اعلام شده همچنان بوفههای مدارس تعطیل است.
در حیاط مدرسه دانشآموزان تکتک در یک گوشه ایستاده و منتظر نواخته شدن زنگ مدرسه هستند و بندرت دستههای دو نفره یا سه نفره در میانشان دیده میشود. در مدرسه پسرانه «فرهنگ» بچهها ماسک زده با رعایت فاصله اجتماعی به ترتیب در صف با نشان دادن کارت واکسن وارد کلاسها میشوند.
احــــــــــد آقاخانی مدیر مدرسه «فرهنگ» در مورد فراهم کردن محیط آموزشی سالم و امن برای دانشآموزان میگوید: ما دانشآموزان را به پنج گروه دستهبندی کردیم، طوری که در هر کلاس بیش از پنج دانشآموز حضور نداشته باشند. همچنین آموزش حضوری و مجازی را تفکیک کرده ایم یعنی صبحها بچههایی که در مدرسه حضور دارند، ظهر هم میتوانند همراه با بچههایی که امکان حضورشان در مدرسه فراهم نبود مجدد در کلاسهای آنلاین شرکت کنند. این برنامهریزی کار را برای معلمان سخت کرده اما اغلب معلمان ما حاضر هستند همکاری کنند چرا که معتقدند آموزش حضوری باید از سر گرفته شود. وی در مورد نگرانی والدین برای حضور دانشآموزان در مدرسه میافزاید: اولویت ما سلامتی بچه هاست و تلاش میکنیم شرایط را برای حضور همه دانشآموزان آماده کنیم و این اطمینان خاطر را به والدین میدهیم که تمام پروتکلهای بهداشتی در مدرسه رعایت میشوند. ما پیگیر غیبت دانشآموزانی که شرایط حضور در مدرسه را داشتند اما حاضر نشده اند، هستیم و علت عدم حضورشان را بررسی میکنیم.
خوشحالی از بازگشایی مدارس
دانشآموزان پس از حضور در کلاس، یکی درمیان در صندلیها مینشینند. سامان رضایی یکی از دانشآموزان در مورد حس بازگشتش به مدرسه میگوید: دلم میخواست به مدرسه برگردم. شبکه «شاد» قطع و وصل میشود. وقتی توضیحات معلم را متوجه نمیشدم نمیدانستم چه کنم و دائماً باید از دوستانم میپرسیدم. دلم برای راه مدرسه و برخی دوستانم که از قبل میشناختم تنگ شده بود. هادی رستمی یکی دیگر از دانشآموزان میگوید: من واقعاً از مدرسه خوشم نمیآمد اما در این مدت از بس در خانه ماندم و پلیاستیشن بازی کردم خسته شدم، تمام بازیها را تا انتها رفتهام و دلم میخواست به مدرسه برگردم حتی اگر مجبور شوم بیشتر درس بخوانم. یکی دیگر از دانشآموزان نیز میگوید: من رسماً خدمه خانه شدم. مادر و پدرم شاغل هستند. تا میخواهم کاری کنم مادرم زنگ میزند فلان جا را تمیز کن یا تا پدرت بیاید فلان کار را انجام بده یا برو خرید. دلم برای روزهایی که از مدرسه برمی گشتم و لم میدادم تنگ شده، البته الان بیشتر مادرم را درک میکنم. امیر حسینی که قبل از اینکه زنگ مدرسه بخورد در گوشهای تنها ایستاده بود نیز در مورد بازگشایی مدارس میگوید: من خیلی از بچهها را نمیشناسم، دو سالی هست که مدرسهها بسته است و من تازه وارد این مدرسه شدهام، به نظرم بازگشایی مدارس باعث میشود دوستی ها بیشتر شود و آدم از تنهایی دربیاید.
نمیشود به آموزش مجازی تکیه کرد
با نگرانی در هوای سرد شال گردن را به دور گردن پسرش میبندد و او را راهی میکند. سید مرتضی حسینی یکی از والدین است، برای اینکه خیالش راحت شود و شرایط مدرسه را ببیند در مدرسه حضور پیدا کرده است. او در مورد بازگشایی مدارس میگوید: من نگران هستم اما حس میکنم نمیشود بیش از این به آموزش مجازی تکیه کرد. باور کنید من چند باری پنهانی از مدیر مدرسه خواستهام حتی شده غیرقانونی مدرسه را باز کند، بچه من منزوی شده است. مشکل مهمتر آنکه سؤالات درسیاش را از من میپرسد که من از پاسخ دادن به آن عاجز هستم. من دیپلم نظام قدیم هستم، نه رویم میشود بگویم بلد نیستم نه آنکه بچه را بیپاسخ رها کنم. میگویم حتماً در کتابت هست بگرد پیدا میکنی اما اغلب مجبورم در گوگل سرچ کنم فلان چیز چیست یا فلان کتاب از کیست.
آموزش حضوری بهتر از آنلاین
ناظمی را میشناختم که قدش به زور 160 میشد، او تعریف میکرد وقتی بچههایی که دو سر و گردن از او بلندتر بودند شیطنت میکردند و موقع تنبیه معذرتخواهی میکردند و میگفتند آقا ببخشید دلش میلرزید. علی اعتمادی پشتیبان این مدرسه نیز از لحاظ باطنی حس آن ناظم را دارد و در اینباره میگوید: واقعاً دلتنگ بچهها بودم، حتی با تمام اذیتها و شیطنتهایشان دوست دارم مدرسه دوباره به حالت قبل بازگردد.
در مورد معایب و مزایای آموزش آنلاین بحثهای زیادی شده است. علی نایجی معلم عربی با تأکید بر آموزش حضوری برای دروسی مانند عربی یا ریاضی میگوید: در آموزش حضوری انتقال مطالب بسیار راحتتر است، از آن مهمتر آنکه معلم نظارت بیشتری بر دانشآموز دارد. در آموزش مجازی نمیتوان ارزیابی صحیحی از وضعیت دانشآموز داشت چون نمیدانیم بچهها هنگام پاسخگویی به سؤالات از چه منابعی استفاده میکنند. مجموع اینها باعث افت علمی بچهها میشود. او در مورد عشق و علاقهاش به تدریس اینگونه میگوید: من برخی روزها آنقدر دلم برای مدرسه تنگ میشد که برای آموزش مجازی هم به مدرسه میآمدم و با اینکه صندلیها خالی بود با خودم تصور میکردم بچههایی که در خانه ها پشت مانیتور هستند روی صندلیها نشستهاند.
رعایت پروتکلها در کلاسها
در مدرسه دخترانه اختر در روز اول بازگشایی دانشآموزان بیشتری در مدرسه حاضر شده بودند. زینب شاکری دانشآموز این مدرسه میگوید: هر دو مدل آموزش مفید است. البته با اینکه مشکلات اینترنت وجود داشت اما ما گروههایی تشکیل دادیم و با همکلاسیها تعامل میکردیم. ولی من برای حضور در مدرسه لحظه شماری میکردم. ما در کلاسمان تمام پروتکلها را رعایت میکنیم تا پدرها و مادرهای بقیه دوستانم هم اجازه دهند آنها به مدرسه بیایند. من تک فرزندم و دلم برای قدم زدنهای موقع برگشت به خانه با دوستانم تنگ شده است.
محسنی معلم ادبیات این مدرسه معتقد است آموزش مجازی کارآیی آنچنانی ندارد. او ادامه میدهد: آموزش حضوری همیشه بوده و خواهد بود، اما شرایطی که در آن هستیم دشوار است. به نظر من آموزشها یا باید کاملاً حضوری شود یا کاملاً مجازی. چرا که زمانی که سر کلاس هستم در یک زمان باید حواسم هم به آنهایی باشد که در کلاس هستند هم آنهایی که در خانه هستند. وقتی اینترنت قطع میشود وقت کلاس حضوری به هدر میرود و همچنین بچههای در خانه عقب میمانند. یا باید رومی روم بود یا زنگی زنگ.
با بازگشایی مدارس میتوان با دیگر والدین ارتباط گرفت
مادر زهره طالبی در اولین روز مدرسه برای آنکه از اوضاع رعایت پروتکلها باخبر شود به همراه دخترش به مدرسه آمده و حتی تا زنگ تفریح در سالن مدرسه منتظر ماند.
او در مورد بازگشایی مدارس میگوید: من دو بچه مدرسهای دارم، واقعاً نگران سلامتی بچه هایم هستم. اما حس میکنم دو دخترم واقعاً عصبی شدهاند و بیدلیل با هم دعوا میکنند. نگرانی اصلی من در مورد دختر دومم است، او تازه وارد کلاس هشتم شده و در پایه جدید وارد گروههای دوستی جدید شده. من برای شناخت دوستانش خیلی نگرانی داشتم و خیلی تحقیق کردم چرا که با دیگر مادرها ارتباط نداشتم و نمیدانستم چگونه پیدایشان کنم. اما با بازگشایی مدارس راحتتر میشود دیگر والدین را شناخت و فهمید بچهها چه دوستانی دارند.
برخی والدین اجازه نمیدهند فرزندانشان واکسن بزنند
مدیر این مدرسه نیز میگوید: مدرسه ما 278 دانشآموز دارد و هر روز باید 90 دانشآموز در مدرسه حاضر شوند اما این محقق نمیشود چرا که نگرانیها هنوز ادامه دارد، از هر کلاس 30 نفره باید 12 نفر در کلاس حضور یابند اما هنوز خیلی والدین اجازه نمیدهند. برخی راهشان دور است، باید از سرویس استفاده کنند که این هم باز به نگرانی والدین اضافه میکند که در سرویس به کرونا مبتلا شوند. باید پذیرفت خیلی از خانوادهها حتی اجازه ندادهاند فرزندشان واکسن بزند. چه برسد به آنکه اجازه دهند فرزندشان در مدرسه حضور یابد. اما ما در مدرسه تمامی پروتکلهای بهداشتی را رعایت میکنیم و رعایت این پروتکلها را هم به بچهها آموزش میدهیم تا مدرسه را برای حضور کامل دانشآموزان مهیا کنیم.
برش
نظر گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش درباره بازگشایی مدارس
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تأکید بر ارائه آموزش حضوری از برنامههای خود برای بازگشایی مدارس خبرداد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، یوسف نوری درباره برنامههای خود به منظور بازگشایی مدارس گفت: «نگرانیهای زیادی نسبت به ویروس کرونا وجود دارد، چرا که این ویروس سویههای زیادی دارد و حتی ممکن است سویههای جدیدی از آن ایجاد شود، اما از سوی دیگر نمیتوانیم آموزش حضوری را نادیده بگیریم و باید تلاش کنیم با رعایت شیوه نامههای بهداشتی، این کار را انجام دهیم.» نوری بیان کرد: «بر همین اساس معتقدم ، میتوانیم از ظرفیت سالنهای بزرگی که در مراکز مختلف داریم بهرهمند شویم و اگر مدرسهای فضای کوچک دارد، با استفاده از کمک سایر دستگاهها تلاش کنیم تا آموزش حضوری برقرار شود.» او افزود: «البته بازگشایی مدارس با مجوز ستاد کرونا باید انجام شود و آموزش و پرورش تابع ستاد کرونا است.» همچنین به گفته علیرضا کمره ای معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تا کنون ۱۰۵هزار آموزشگاه در کشور از نظر «رعایت اصول بهداشتی»، «مجوز بازگشایی» دریافت کردهاند و انتظار میرود تا پایان هفته آینده تمامی مدارس کشور مجوزهای لازم برای بازگشایی را دریافت کنند.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی در پاسخ به سؤال «ایران»:
ادغام آموزش پزشکی با وزارت علوم به ضرر مردم است
فریبا خاناحمدی
خبرنگار
جنجالها بر سر کمبود پزشک بویژه در مناطق محروم به بهانه افزایش ظرفیتهای پزشکی و طرح ادغام آموزش پزشکی در وزارت علوم که با روی کار آمدن وزیر علوم،تحقیقات و فناوری بر سر زبانها افتاده است به نخستین نشست خبری رئیس سازمان نظام پزشکی کشور هم کشیده شد؛ نشست خبری دیروز رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور و جلسه پرسش و پاسخ بیشتر حول محورهایی چون طرح افزایش ظرفیتهای پزشکی به زعم کمبود پزشک در برخی نقاط کشور، مهاجرت پزشکان به دلیل دستمزدهای پایین و مشکلات دستیاران تخصصی بود، آن هم یک روز بعد از اینکه رهبر معظم انقلاب در دیدار نخبگان با ایشان، خطاب به وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، تاکید بر پیگیری نسبت به موضوع حقوق دستیاران پزشکی نموده بودند. از طرفی وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت پزشک مورد نیاز را برای تکتک مراکز روستایی و شهری با اخذ تعهدات 20 ساله تأمین کرده است، گفت: ادعای کمبود پزشک بویژه در مناطق محروم نادرست بوده و بیشترین مشکل، توزیع نامناسب و عدم اشتیاق فارغالتحصیلان بهدلیل دریافت نامناسب حقوق و... است.
محمد رئیسزاده در نخستین نشست خبری خود در پاسخ به سؤال «ایران» درباره موضع سازمان نظام پزشکی کشور نسبت به افزایش ظرفیتهای پزشکی و طرح موضوع ادغام آموزش پزشکی با وزارت علوم اینطور پاسخ داد: وزیر علوم،تحقیقات و فناوری نباید در کار وزارت بهداشت دخالت کند، طرح بحث ادغام آموزش پزشکی با وزارت علوم منطقی نیست و به ضرر مردم خواهد بود. وی دلایل مخالفتش را اینگونه اعلام کرد: شرایط فعلی مناسب نیست. اگر در ۳۵ سال پیش نیاز به وارد کردن پزشک خارجی و اعزام پزشک به خارج داشتیم به دلیل ادغام دو وزارت بهداشت و علوم بود.
به گفته او بیش از ۸۰ میلیون خدمت از سوی جامعه پزشکی در ماه ارائه میشود و اینکه بعد از انقلاب نیازی به پزشکان خارجی نداریم، همه مرهون آموزش پزشک در وزارت بهداشت است. نتیجه توسعه متوازن و متقارن جامعه پزشکی نتیجه ادغام آموزش پزشکی با بهداشت و درمان است.او با تأکید بر اینکه ادغام با وزارت علوم فاجعهآفرین خواهد بود،گفت: طرح ادغام آموزش پزشکی با وزارت علوم به هیچ عنوان طرح موفقی نخواهد بود. درحالی که دانشکدههای پزشکی قبل از انقلاب ۱۳ تا بود الان بیش از ۶۴ دانشکده پزشکی داریم.
رئیسزاده گفت: برنامهریزی جدی و علمی برای افزایش ظرفیتهای پزشکی تا سال 1408 انجام شده و در سالهای گذشته نیز ظرفیتها 50 درصد افزایش یافته است. اینکه بگوییم جامعه پزشکی مطلقاً با افزایش ظرفیت مخالف است بحث غیرمنطقی است بلکه ما میگوییم افزایش ظرفیت باید از راه منطقی و علمی انجام شود.
مهاجرت جامعه پزشکی ربطی به کرونا ندارد
وی با ابراز نگرانی نسبت به مهاجرت پزشکان، یادآورشد: مهاجرت جامعه پزشکی ربطی به کرونا ندارد و آمار مهاجرت در طول کرونا بالا و معنیدار نیست اما مهاجرت یک پزشک هم برای ما مهم است. اصل مهاجرت این است که پزشکان شرایط ادامه کار در رشته پزشکی را در کشور خودشان مناسب نمیبینند، چون تعرفههای غیرواقعی و دوره دستیاری و تخصصی سختتر شده است.
رئیسزاده از کاهش تمایل پزشکان برای ورود به کار و ادامه تحصیل خبر داد و گفت: به هیچ عنوان شرایط اقتصادی برای فعالیت پزشک عمومی مهیا نیست به این خاطر که نتوانستیم این پزشکان را در پزشک خانواده به کار بگیریم. عموماً پزشک عمومی از راه ویزیت نمیتواند مطبش را بچرخاند. اگر هم وارد دوره رزیدنتی شود این دوره به لحاظ معیشتی و تخصصی بسیار سخت شده است. البته از مقام معظم رهبری تشکر میکنم که حقوق دستیاران را افزایش دادند اما این عددها همچنان کم است.
رئیس سازمان نظام پزشکی با تأکید بر اینکه یک پزشک عمومی زیر حد حقوق کارگر دریافتی دارد، افزود: ما درخواست کردیم حقوق دستیاران سه برابر شود که البته با دستور مقام معظم رهبری مقداری جبران شد. اگر وضعیت اصلاح نشود ما مجبور خواهیم شد با صرف هزینههای زیاد مردم را برای درمان به خارج از کشور بفرستیم. در حوزه جراحی قلب اطفال لیست عمل به بالای شش ماه تا یک سال میرسد.
رئیسزاده گفت: دستیاران ما عمدتاً در برخی رشتههای دشوار با نشاط و امید فاصله دارند. همچنین، پزشکان با تعرفههای فعلی نمیتوانند زندگیشان را بچرخانند در حالی که در برخی حوزهها از جمله تجهیزات پزشکی بیش از ۲۰۰درصد رشد داشتیم.
خبرنگار
جنجالها بر سر کمبود پزشک بویژه در مناطق محروم به بهانه افزایش ظرفیتهای پزشکی و طرح ادغام آموزش پزشکی در وزارت علوم که با روی کار آمدن وزیر علوم،تحقیقات و فناوری بر سر زبانها افتاده است به نخستین نشست خبری رئیس سازمان نظام پزشکی کشور هم کشیده شد؛ نشست خبری دیروز رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور و جلسه پرسش و پاسخ بیشتر حول محورهایی چون طرح افزایش ظرفیتهای پزشکی به زعم کمبود پزشک در برخی نقاط کشور، مهاجرت پزشکان به دلیل دستمزدهای پایین و مشکلات دستیاران تخصصی بود، آن هم یک روز بعد از اینکه رهبر معظم انقلاب در دیدار نخبگان با ایشان، خطاب به وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، تاکید بر پیگیری نسبت به موضوع حقوق دستیاران پزشکی نموده بودند. از طرفی وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت پزشک مورد نیاز را برای تکتک مراکز روستایی و شهری با اخذ تعهدات 20 ساله تأمین کرده است، گفت: ادعای کمبود پزشک بویژه در مناطق محروم نادرست بوده و بیشترین مشکل، توزیع نامناسب و عدم اشتیاق فارغالتحصیلان بهدلیل دریافت نامناسب حقوق و... است.
محمد رئیسزاده در نخستین نشست خبری خود در پاسخ به سؤال «ایران» درباره موضع سازمان نظام پزشکی کشور نسبت به افزایش ظرفیتهای پزشکی و طرح موضوع ادغام آموزش پزشکی با وزارت علوم اینطور پاسخ داد: وزیر علوم،تحقیقات و فناوری نباید در کار وزارت بهداشت دخالت کند، طرح بحث ادغام آموزش پزشکی با وزارت علوم منطقی نیست و به ضرر مردم خواهد بود. وی دلایل مخالفتش را اینگونه اعلام کرد: شرایط فعلی مناسب نیست. اگر در ۳۵ سال پیش نیاز به وارد کردن پزشک خارجی و اعزام پزشک به خارج داشتیم به دلیل ادغام دو وزارت بهداشت و علوم بود.
به گفته او بیش از ۸۰ میلیون خدمت از سوی جامعه پزشکی در ماه ارائه میشود و اینکه بعد از انقلاب نیازی به پزشکان خارجی نداریم، همه مرهون آموزش پزشک در وزارت بهداشت است. نتیجه توسعه متوازن و متقارن جامعه پزشکی نتیجه ادغام آموزش پزشکی با بهداشت و درمان است.او با تأکید بر اینکه ادغام با وزارت علوم فاجعهآفرین خواهد بود،گفت: طرح ادغام آموزش پزشکی با وزارت علوم به هیچ عنوان طرح موفقی نخواهد بود. درحالی که دانشکدههای پزشکی قبل از انقلاب ۱۳ تا بود الان بیش از ۶۴ دانشکده پزشکی داریم.
رئیسزاده گفت: برنامهریزی جدی و علمی برای افزایش ظرفیتهای پزشکی تا سال 1408 انجام شده و در سالهای گذشته نیز ظرفیتها 50 درصد افزایش یافته است. اینکه بگوییم جامعه پزشکی مطلقاً با افزایش ظرفیت مخالف است بحث غیرمنطقی است بلکه ما میگوییم افزایش ظرفیت باید از راه منطقی و علمی انجام شود.
مهاجرت جامعه پزشکی ربطی به کرونا ندارد
وی با ابراز نگرانی نسبت به مهاجرت پزشکان، یادآورشد: مهاجرت جامعه پزشکی ربطی به کرونا ندارد و آمار مهاجرت در طول کرونا بالا و معنیدار نیست اما مهاجرت یک پزشک هم برای ما مهم است. اصل مهاجرت این است که پزشکان شرایط ادامه کار در رشته پزشکی را در کشور خودشان مناسب نمیبینند، چون تعرفههای غیرواقعی و دوره دستیاری و تخصصی سختتر شده است.
رئیسزاده از کاهش تمایل پزشکان برای ورود به کار و ادامه تحصیل خبر داد و گفت: به هیچ عنوان شرایط اقتصادی برای فعالیت پزشک عمومی مهیا نیست به این خاطر که نتوانستیم این پزشکان را در پزشک خانواده به کار بگیریم. عموماً پزشک عمومی از راه ویزیت نمیتواند مطبش را بچرخاند. اگر هم وارد دوره رزیدنتی شود این دوره به لحاظ معیشتی و تخصصی بسیار سخت شده است. البته از مقام معظم رهبری تشکر میکنم که حقوق دستیاران را افزایش دادند اما این عددها همچنان کم است.
رئیس سازمان نظام پزشکی با تأکید بر اینکه یک پزشک عمومی زیر حد حقوق کارگر دریافتی دارد، افزود: ما درخواست کردیم حقوق دستیاران سه برابر شود که البته با دستور مقام معظم رهبری مقداری جبران شد. اگر وضعیت اصلاح نشود ما مجبور خواهیم شد با صرف هزینههای زیاد مردم را برای درمان به خارج از کشور بفرستیم. در حوزه جراحی قلب اطفال لیست عمل به بالای شش ماه تا یک سال میرسد.
رئیسزاده گفت: دستیاران ما عمدتاً در برخی رشتههای دشوار با نشاط و امید فاصله دارند. همچنین، پزشکان با تعرفههای فعلی نمیتوانند زندگیشان را بچرخانند در حالی که در برخی حوزهها از جمله تجهیزات پزشکی بیش از ۲۰۰درصد رشد داشتیم.
دیروز، ثبت آلودهترین هوای تهران در سال جاری
هوای تهران دیروز در نخستین روز از آذرماه با ثبت شاخص 165 آلودهترین روز را در تقویم 1400 ثبت کرد. بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، کیفیت هوا در این روز برای دومین بار از ابتدای سال جاری در شرایط ناسالم برای همه شهروندان قرار گرفت.اولین روزی که شاخص کیفیت هوا از محدوده ناسالم فراتر رفت، ۱۸ تیرماه بود که شاخص ۱۶۲ برای آلاینده ازن ثبت شد. دیروز در اولین روز آخرین ماه پاییز، شاخص کیفیت هوا برای آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در بیشتر ایستگاههای شهر تهران در محدوده ناسالم قرارگرفت، بروز این شرایط به دنبال تداوم شرایط پایدار جوی و کاهش محسوس سرعت باد از چند روز گذشته رخ داد و با وجود بارش باران شاخص کیفیت هوا تا حوالی ظهر دیروز در شرایط ناسالم قرار داشت.
همچنین طبق اعلام واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران آبانماه با ثبت ۱۳ روز ناسالم برای گروههای حساس، آلوده ترین ماه پایتخت از ابتدای سال جاری از منظرآلاینده ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون بوده است.
همچنین طبق اعلام واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران آبانماه با ثبت ۱۳ روز ناسالم برای گروههای حساس، آلوده ترین ماه پایتخت از ابتدای سال جاری از منظرآلاینده ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون بوده است.
اخبـــــــار
پس از 8 ماه آمار فوتیهای کرونا دورقمی شد
آمار قربانیان کرونا پس از 8 ماه مبارزه سخت و نفسگیر با ویروس کرونا در نهایت با واکسیناسیون کامل 75درصد جمعیت بالای 12 سال در اولویت دریافت واکسن دورقمی شد. آخرین بار 12 فروردین سال 99 بود که با فروکش کردن موج چهارم تعداد موارد فوت به 94 مورد کاهش یافته بود. رکورد کاهش آمار فوتیهای مبتلایان به کرونا در حالی پس از 234 روز در کشور شکسته میشود که تعداد بیماران مبتلا به بیماری نیز در هفته گذشته به زیر 5 هزار نفر در روز رسیده است. در 24 ساعت منتهی به روز گذشته 97 بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۵۴۲۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۸۴۰ نفر از آنها بستری شدند. کاهش مرگهای کرونایی به زیر عدد 100 در حالی در کشور رقم میخورد که با مجموع تزریق ۱۰۲ میلیون و ۷۴۹ هزار و ۳۴ دوز واکسن کرونا در روزهای گذشته عدد و رقمهای مربوط به شاخصهای بستری، تعداد بیماران بدحال و وضعیت رنگبندی کرونایی شهرها به کمترین میزان خود در 5 ماه گذشته از شیوع پیک پنجم کرونا در کشور رسیده است در حال حاضر از شمار شهرهای قرمز کاسته و به تعداد شهرهای زرد و آبی افزوده میشود. گرچه که واکسیناسیون گسترده در طول دو ماه گذشته به کاهش تنشهای روانی در جامعه و ایمنی جمعی نسبی منجر شده و از تعداد بیماران بدحال و موارد بستری شدید کاسته است. با این حال تأکید مسئولان وزارت بهداشت بر این است که عدم رعایت شیوه نامههای بهداشتی میتواند خیز پیک ششم کرونا را منجر شود.
ممنوعیت حضور دانشجویان واکسن نزده در کلاس
مدیرکل دفتر برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت: دانشجوی واکسینه نشده حق حضور در دانشگاه را ندارد، دانشگاهها باید از واکسیناسیون دانشجویان اطمینان حاصل کنند.
محمدرضا آهنچیان درباره ابلاغیه وزارت علوم به دانشگاهها مبنی بر جلوگیری از حضور دانشجویان واکسینه نشده در دانشگاهها گفت: وزارت علوم دانشگاهها را مکلف کرده است که از واکسیناسیون جامعه دانشگاهی شامل دانشجویان اطمینان کسب کنند، سپس اجازه حضور در محل آموزش را بدهند. علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم نیز در این خصوص به مهر گفت: در مصوبه ستاد کرونای وزارت علوم آمده است، دانشجویانی که وارد دانشگاه میشوند باید واکسینه شده باشند. در نامههایی هم که به دانشگاهها ارسال شده بر این موضوع تأکید شده و دانشگاهها موظف هستند براساس آن عمل کنند.
به گزارش مهر، دانشگاه جامع علمی کاربردی علاوه بر دانشگاه فنی و حرفهای و برخی از دانشگاههای غیرانتفاعی دروس عملی خود را با حضور دانشجویان به صورت کامل از ۱۵ آبان آغاز کردهاند.
آمار قربانیان کرونا پس از 8 ماه مبارزه سخت و نفسگیر با ویروس کرونا در نهایت با واکسیناسیون کامل 75درصد جمعیت بالای 12 سال در اولویت دریافت واکسن دورقمی شد. آخرین بار 12 فروردین سال 99 بود که با فروکش کردن موج چهارم تعداد موارد فوت به 94 مورد کاهش یافته بود. رکورد کاهش آمار فوتیهای مبتلایان به کرونا در حالی پس از 234 روز در کشور شکسته میشود که تعداد بیماران مبتلا به بیماری نیز در هفته گذشته به زیر 5 هزار نفر در روز رسیده است. در 24 ساعت منتهی به روز گذشته 97 بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۵۴۲۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۸۴۰ نفر از آنها بستری شدند. کاهش مرگهای کرونایی به زیر عدد 100 در حالی در کشور رقم میخورد که با مجموع تزریق ۱۰۲ میلیون و ۷۴۹ هزار و ۳۴ دوز واکسن کرونا در روزهای گذشته عدد و رقمهای مربوط به شاخصهای بستری، تعداد بیماران بدحال و وضعیت رنگبندی کرونایی شهرها به کمترین میزان خود در 5 ماه گذشته از شیوع پیک پنجم کرونا در کشور رسیده است در حال حاضر از شمار شهرهای قرمز کاسته و به تعداد شهرهای زرد و آبی افزوده میشود. گرچه که واکسیناسیون گسترده در طول دو ماه گذشته به کاهش تنشهای روانی در جامعه و ایمنی جمعی نسبی منجر شده و از تعداد بیماران بدحال و موارد بستری شدید کاسته است. با این حال تأکید مسئولان وزارت بهداشت بر این است که عدم رعایت شیوه نامههای بهداشتی میتواند خیز پیک ششم کرونا را منجر شود.
ممنوعیت حضور دانشجویان واکسن نزده در کلاس
مدیرکل دفتر برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت: دانشجوی واکسینه نشده حق حضور در دانشگاه را ندارد، دانشگاهها باید از واکسیناسیون دانشجویان اطمینان حاصل کنند.
محمدرضا آهنچیان درباره ابلاغیه وزارت علوم به دانشگاهها مبنی بر جلوگیری از حضور دانشجویان واکسینه نشده در دانشگاهها گفت: وزارت علوم دانشگاهها را مکلف کرده است که از واکسیناسیون جامعه دانشگاهی شامل دانشجویان اطمینان کسب کنند، سپس اجازه حضور در محل آموزش را بدهند. علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم نیز در این خصوص به مهر گفت: در مصوبه ستاد کرونای وزارت علوم آمده است، دانشجویانی که وارد دانشگاه میشوند باید واکسینه شده باشند. در نامههایی هم که به دانشگاهها ارسال شده بر این موضوع تأکید شده و دانشگاهها موظف هستند براساس آن عمل کنند.
به گزارش مهر، دانشگاه جامع علمی کاربردی علاوه بر دانشگاه فنی و حرفهای و برخی از دانشگاههای غیرانتفاعی دروس عملی خود را با حضور دانشجویان به صورت کامل از ۱۵ آبان آغاز کردهاند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
طنین زنگ مهر در آذر
-
ادغام آموزش پزشکی با وزارت علوم به ضرر مردم است
-
دیروز، ثبت آلودهترین هوای تهران در سال جاری
-
اخبـــــــار
اخبارایران آنلاین