قول وزیر فرهنگ برای حمایت همهجانبه از جشنواره تئاتر فجر:
هیچ محدودیتی نداریم
گروه فرهنگی: محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تماشای نمایش
«تا اشکستان» به مجموعه تئاترشهر رفت و در حاشیه حضورش در تئاتر شهر، در پاسخ به پرسشی درباره میزان تخصیص بودجه جشنواره و همچنین تلاش برای گستردگی برگزاری آن در استانهای مختلف، گفت: «ما امسال برای افزایش کیفیت جشنواره هیچ محدودیتی نداریم.» اسماعیلی با اشاره به افزایش کیفیت برگزاری این رویداد گفت: دوستان ما در ادارهکل هنرهای نمایشی و جشنواره، هر درخواستی در راستای افزایش کیفیت این رویداد داشته باشند، خواستههایشان را برآورده کنیم.
همچنین حسین مسافرآستانه دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر هم با توجه به صحبتهای وزیر ارشاد درباره بودجه جشنواره گفت: بودجه جشنواره از ماههای قبل طی جلسات متعددی که در دبیرخانه با حضور رئیس انجمن هنرهای نمایشی داشتیم، برآورد و تنظیم شد که با توجه به تورم بسیار بالا در کشور، تفاوت آن نسبت به سال گذشته اندک بوده است. مسافرآستانه با اشاره به اینکه برای بخشهایی همچون بینالملل، برآورد بودجه مجزایی صورت گرفته است، گفت: طی جلسهای که با معاون اجرایی معاونت هنری داشتیم، بودجه جشنواره امسال مصوب شد اما اختصاص آن متأسفانه با مشکلاتی روبهرو بوده که شاید بخشی از آن ناشی از تغییرات مدیریتی در وزارتخانه باشد. او ضمن اظهار امیدواری مبنی بر اینکه با تصویب این بودجه، اختصاص آن هم بهزودی صورت بگیرد، ادامه داد: چون جشنواره با هزینههای جاری بالایی سر و کار دارد، امیدوارم با توجه به نظر مساعدی که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص بودجه جشنواره تئاتر فجر داشتند، این اختصاص سریعاً صورت بگیرد و دوستان کار خود را با دغدغه کمتری ادامه دهند. دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر در پایان با اشاره به اینکه بودجه پیشبینی شده، بودجه ایدهآلی برای برگزاری چهلمین جشنواره تئاتر فجر که مناسبتش جشن پیروزی انقلاب است، نیست، گفت: شرایط اقتصادی کشور خاص است و سعی بر این خواهد بود که با نهایت صرفهجویی این جشنواره برگزار شود و بودجه هم بر اساس همین اصل ارائه شده است. در همین راستا، از بسیاری مسائل حاشیهای صرفنظر کرده و بسیاری از تشریفات را کنار گذاشتیم تا با بودجه کنونی جشنوارهای آبرومند برگزار کنیم.
داریوش پیرنیاکان داور پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در گفتوگو با «ایران» مطرح کرد
ترسیم آینده روشن موسیقی برای نسل جوان
ندا سیجانی
خبرنگار
به گفته داریوش پیرنیاکان جشنواره ملی موسیقی جوان یکی از مهمترین رویدادهای موسیقی ایران است که طی این سالها برگزارشده؛ جشنوارهای که توانسته از استقبال خوبی برخوردار باشد. داور پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان ارزیابی خود از این جشنواره را اینگونه بیان کرد: «در طول این سالها جشنواره موسیقی جوان هم از سوی خانوادهها و هم از سوی نوجوانها و جوانها از استقبال بسیاربسیار خوبی برخوردار بوده و تأثیر بسیاری هم در جامعه هنری داشته است به این دلیل که در این جشنواره از حضور همه موزیسینها استفاده میشود و بهنوعی همه شاخههای موسیقی، نواحی، ردیف دستگاهی، کلاسیک و... با این جشنواره در ارتباط هستند و با این نگاه به تداوم این جشنواره امیدوار هستیم.»
امنیت اخلاقی و فرهنگی برای فرزندان
این هنرمند پیشکسوت درباره نگاه جامعه و خانواده به جشنواره ملی موسیقی جوان اظهار کرد: «با نگاه به فعالیتهای فرهنگی و هنری در دو سال قبل، خواهید دید با وجود شیوع کرونا و تعطیلی برنامههای هنری، خانوادهها، مشارکت بسیار خوبی با برنامههای آموزشی آنلاین داشتند و از طریق همین کلاسها، آموزش موسیقی را ادامه دادند و اتفاقاً جشنواره امسال بسیار گسترده دیده شد و استقبال خوب شرکت کنندهها در جشنواره خود گواه این موضوع است، بویژه در بخش آثار ارسالی از شهرستانها که این امر نشان از نگاه مثبت خانوادهها به آموزش موسیقی است. نکته دیگر اینکه آموزش موسیقی اگرچه بخشی از فرهنگ و هنر ما است، اما به نوعی امنیت اجتماعی و امنیت اخلاقی هم محسوب میشود و این موضوع برای خانوادهها بسیار مهم بوده یعنی علاوه براینکه فرزند مستعدشان به مراتب بالاتر آموزشی خواهد رسید، همچنین یک امنیت اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی هم برای فرزندشان ایجاد میشود و از آسیبهای اجتماعی مصون میماند. نکته دیگر اینکه نباید نگاه تک بعدی به موسیقی داشته باشیم بهعنوان مثال اگر1000 نفر، هنرجوی تار هستند نباید انتظار داشت همه این افراد مانند جلیل شهناز ساز بنوازند و البته لزومی هم ندارند اما اگر از همین تعداد 4 نفر به مراحل بالاتری دست یابند، یعنی در امر آموختن بسیار موفق عمل کرده باشند جای بسی خوشحالی است و مابقی افراد نیز یک امنیت فرهنگی برای این رشته بهوجود خواهند آورد.» این نوازنده در ادامه درخصوص اثرگذاری این جشنواره در سطح آموزشی افزود: «با توجه به زمینه ارتباطیام با هنرجویان، از علاقه و انگیزه خوب آنها مطلع هستم و آینده بسیارخوبی را برای خود ترسیم کردهاند که این نگاه جای امیدواری دارد.»
جوانان ادامه دهنده راه بزرگان
از نکات مثبت جشنواره ملی موسیقی جوان حمایت 100 استاد موسیقی در جایگاه داور از این جشنواره است که هرکدام از استادان بنام موسیقی در بخشهای مختلف هستند و این موضوع موجب انگیزه و ترغیب بیشتر شرکت کنندگان بوده است. این آهنگساز در این باره گفت: «مهمترین نگاه حمایتی استادان و داوران از این جشنواره، صیانت از یک فرهنگ بسیار غنی و حفاظت از بخش مهمی از هنر این مملکت است. ما هنرمندان مملکت و فرهنگمان را دوست داریم، جوانهای این وطن را دوست داریم و تلاش میکنیم رشته موسیقی که بخشی از این فرهنگ است تداوم پیدا کند که یک راه آن حضور و حمایت از چنین جشنوارهها و همچنین تشویق جوانان و نوجوانان به انتخاب این مسیر است. هرکدام از استادان موسیقی یک دوره حضور دارند و دیگر نخواهند بود و این وظیفه جوانان است که راه آنها را ادامه بدهند و جای این پیشینیان را پرکنند و حتماً هم اینگونه خواهد بود. براین اساس هدف تمامی دست اندرکاران و استادان موسیقی ابتدا حمایت از تداوم این جشنواره است و دیگر احساس مسئولیتی که نسبت به نسل آینده موسیقی وجود دارد تا به مراتب بالاتر دست یابند. بار دیگر تأکید میکنم موسیقی از تأثیرگذارترین بخشهای فرهنگی و هنری در هر فرهنگ و جامعه است و همانطور که اشاره کردم موسیقی در امنیت ملی و آسیبهای اجتماعی و حفظ خانواده و... بسیار تأثیرگذار است. اگر ما بتوانیم در مملکتمان از تمامی بخشهای هنری به درستی استفاده و به جامعه معرفی کنیم، برای جوانان امنیت ایجاد کردهایم. بهطور مثال اگر در مملکت خودمان موسیقی به درستی از رسانه ملی یا از رسانههای ارتباط جمعی پخش نشود، با وجود پیشرفت وسایل ارتباط جمعی در دنیا، مخاطبان خوراک موسیقایی خود را از کشورهای دیگر تأمین میکنند، بخصوص در حاشیه شهرهای مرزی این موضوع بیشتر دیده میشود. بنابراین اگر رسانه ملی برنامههای موسیقی در شاخههای مختلف را به مخاطب عرضه کند و به درستی آن را بهعنوان یک برنامه مستقل نشان بدهد کمتر شاهد چنین اتفاقاتی خواهیم بود اما با وجود چنین مسائلی بازهم اشتیاق و علاقه مردم به موسیقی جای امیدواری است و ما بهعنوان کسانی که متولی و دستاندارکار این برنامه هستیم باید به این آسیبها و هجمههایی که به موسیقی وارد میشود نگاهی جدی تر داشته باشیم و آن را حفظ کنیم که یکی از راههای آن تشویق جوانان به شرکت در چنین جشنوارههایی است و باید هنر این جوان مستعد دیده و شناسایی شود. اگرچه جای تأسف است که با وجود تعداد بیشماری فارغالتحصیل موسیقی در سطوح بالا، بازار کاری برای آنها فراهم نیست و نسبت به این موضوع احساس مسئولیت داریم و تا آنجا که در توانمان باشد حمایتهای لازم را خواهیم داشت. داریوش پیرنیاکان در آخر، ارزیابی از این دوره از جشنواره را اینگونه بیان کرد: «این دوره از جشنواره مانند جشنوارههای قبلی بسیار خوب دیده شد. البته افت و خیزهایی بوده اما چندان مهم نیست.»
رضا صادقی در اولین کنسرت پساکرونایی خود در تهران که شامگاه گذشته، جمعه ۱۰ دی ماه در دو سانس در تالار وزارت کشور برگزارشد ، یاد درگذشتگان بر اثر ابتلا به کرونا، از جمله علی انصاریان و مهرداد میناوند را گرامی داشت./ خبرآنلاین
فیلم سینمایی «بیرو» سومین فیلم سینمایی مرتضی علی عباس میرزایی و به تهیهکنندگی مجید برزگر روایتی از زندگی علیرضا بیرانوند دروازهبان تیم ملی فوتبال ایران از دوران کودکی تا ورود به فوتبال حرفهای و عضویت در تیم ملی فوتبال ایران است. فیلم سینمایی «بیرو» هماکنون در مرحله فنی پس از تولید و ساخت موسیقی قرار دارد تا برای نمایش و رقابت در بخش مسابقه چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر آماده شود./ مهر
همزمان با سالروز شهادت سردار قاسم سلیمانی مستند سینمایی «۷۲ ساعت» به کارگردانی مصطفی شوقی و تهیهکنندگی مهدی مطهر از روز ۱۱ دی ماه اکران خود را در برخی سینماها آغاز کرد. این مستند روایتی تازه و منتشر نشده از ۷۲ ساعت منتهی به شهادت حاج قاسم سلیمانی است. / مهر
برنامه تلویزیونی خندوانه بهدلیل ایام سوگواری شهادت حضرت زهرا(س) این هفته پخش نمیشود. / باشگاه خبرنگاران جوان
کتاب «تلگرافی برای شاه» نوشته رویا عمرانی درباره زندگی علاءالدین میرمحمد صادقی توسط انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار نشر شد./ مهر