ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
در تماس با ۷عضو کابینه و رئیس کل بانک مرکزی اعلام شد
دستورات رئیسجمهوری در مدیریت بیماری کرونا و کمک به کسب و کارهای آسیب دیده
در ادامه تلاش های دولت برای مقابله تمام عیار با ویروس کرونا، روحانی روز گذشته در تماس های تلفنی جداگانه ای با برخی از اعضای دولت، بر تمهید و تجهیز همه امکانات و ظرفیت های کشور برای عبور از شرایط فعلی تأکید کرد. روحانی در این تماس ها، خواستار تدابیر و تمهیدات تازه و همه جانبه در حوزه های مختلف آموزشی، اقتصادی و اداری شد. برهمین اساس بود که رئیسجمهوری در تماسهای تلفنی با هفت عضو کابینه و رئیس کل بانک مرکزی، دستوراتی را درباره موضوعات مختلف و به ویژه مبارزه و مدیریت بیماری کرونا و ارزیابی دقیق طرح فاصله گذاری اجتماعی صادر کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاستجمهوری، حسن روحانی روز جمعه در تماس با سعید نمکی و عبدالرضا رحمانی فضلی وزیران بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کشور دستور داد به سرعت از روند اجرا و میزان تأثیر و موفقیت طرح فاصله گذاری اجتماعی، ارزیابی های دقیقی تهیه کنند تا در جلسه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا برای هرگونه تصمیم گیری درباره روند مدیریت و پیشبرد مبارزه با کرونا مورد بهرهبرداری قرار گیرد. جلسه آتی ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا قرار است روز یکشنبه برگزار شود.
رئیسجمهوری در گفتوگوهایی با محسن حاجی میرزایی و دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز برای انجام بررسی های دقیق جهت طراحی و تدوین پروتکل های بهداشتی در دوره بازگشایی مجدد مدارس، دانشگاه ها، مراکز علمی و آموزشی و خوابگاه ها و نحوه اجرای این پروتکل ها دستوراتی صادر کرد.
روحانی همچنین به جمشید انصاری معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور نیز دستور داد دستورالعملی را برای طراحی ، تدوین و اجرای پروتکل های بهداشتی در محیط های سازمان ها و ادارات دستگاه های دولتی، آماده کند. رئیس جمهوری در تماس با بیژن زنگنه وزیر نفت نیز در خصوص تأمین انرژی و فعالیت مؤثر در تولیدات پتروشیمی و فضای جهانی نفت و موضوعات پیرامون این موضوع، دستوراتی را صادر کرد. روحانی به محمدباقر نوبخت معاون رئیسجمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز دستور داد در خصوص اختصاص ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات به رسته های مختلف شغلی و گروههای واجد شرایط تعریف شده از طرف ستاد اقتصادی دولت، سریعاً روندی طراحی و به مرحله اجرا گذاشته شود.
رئیس جمهوری همچنین در گفتوگوی تلفنی با عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در جریان برنامه های بانک مرکزی برای اعطای اعتبار ۷۵هزارمیلیارد تومانی برای کسب وکارهای آسیب دیده از شیوع کرونا و شیوه اجرای آن قرار گرفت. رئیس جمهوری بر ضرورت حمایت هرچه سریعتر از واحدهای تولیدی وخدماتی آسیب دیده تأکید و از خدمات بانک مرکزی ونظام بانکی خصوصاً کارکنان شعب بانک ها دراین روزهای سخت قدردانی نمود. دراین گفتوگوی تلفنی همتی، رئیسجمهوری را در جریان برنامههای بانک مرکزی برای تأمین ارز سامانه نیما و مدیریت بازار ارز در روزهای آتی قرار داد .
روحانی: ۴ میلیون تن کالای اساسی وارد بازار میشود
همچنین پنج شنبه گذشته نیز رئیس جمهوری در جلسه ستاد اقتصادی دولت با تاکید بر این که مشکلی برای تأمین ارز در سال ٩٩ نداریم گفت: حدود ۴ میلیون تن کالای اساسی در گمرکات کشور وجود دارد که در روزهای آینده ترخیص و وارد بازار می شود. به گزارش ایرنا حسن روحانی ضمن تشکر از همراهی مردم با پروتکل های بهداشتی در روز طبیعت توضیح داد که این جلسه در رابطه با تامین نیازمندیهای کشور در بخش سلامت مردم، مقابله با کرونا و تامین کالاهای اساسی برگزار شد.
وی با اشاره به گزارش های امیدوارکننده وزارتخانه های کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت از شرایط کالاهای اساسی در ماه های آینده گفت: بانک مرکزی گزارش خوبی از شرایط ارزی کشور داده است، شرایطی که برای تامین ارز در تقدم اول برای بخش سلامت، نیازمندیهای دارویی و پزشکی و در بخش دوم برای کالاهای اساسی در نظر دارد و مشکلی تا پایان سال ۹۹ برای تامین ارز نخواهیم داشت.
به گفته حسن روحانی امروز حدود ۴ میلیون تن کالاهای اساسی در گمرکات وجود دارد؛ کالاهایی که خریداری شده است و درباره مقرراتی لازم بود که مورد توجه قرار دهیم تا کالاها از گمرک آزاد و داخل کشور شود، تصمیمات خوبی گرفته شد. وی ادامه داد: بانک مرکزی و وزارت صمت این چارچوب را مشخص کردند و همین امروز به صاحبان کالا اعلام می شود که چگونه این کالاها در اختیار آنها قرار می گیرد. روحانی یادآور شد: در گمرکات کالاهای دیگر وجود دارد که جزو کالاهای اساسی نیست اما کالاهای مورد نیاز برای تولید است و یا تجهیزاتی است که به هر صورت برای تولید وارد کشور شده است که این هم مورد بحث قرار گرفت که وزارت صمت لیست آن کالاهایی که مورد ضرورت ما و ضرورت تولید است مشخص کند که آنها آزاد شود. بانک مرکزی هم ترتیبات خاصی را پیش بینی کرد که چگونه ارز این کالاها تأمین شود.
رئیس جمهوری همچنین گفت: نسبت به منابع ارزی که داریم و اقداماتی که وزارت خارجه باید انجام دهد در اینجا تصمیم گیری شد و همچنین روابط تجاری که ما با کشورهای همسایه باید داشته باشیم و پروتکل های بهداشتی که باید مورد مراعات قرار بگیرد. البته بحث دیگری مطرح شد که این بحث تصمیم نهایی آن در اختیار ستاد ملی کرونا خواهد بود و آن اینکه کسب و کارها بعد از تاریخ بیستم فروردین چگونه باید راه اندازی شود و پروتکلهای آن چگونه باید باشد که البته در این جلسه، بخش اقتصادی آن مورد بررسی قرار گرفت اما بحث اصلی آن در وزارت کشور در این زمینه انجام می گیرد و بعد هم ما در ستاد ملی کرونا در روز یکشنبه این موضوع را مورد بررسی قرار می دهیم و تصمیمگیری میکنیم.
حسن روحانی درباره وضعیت بخش سلامت و نیازهای آن نیز توضیح داد: در تماسی که با وزارت بهداشت داشتم اکثر نیازمندیهای آنها در داخل تامین میشود. درباره ونتیلاتور سوال کردم دیدم سه چهارم نیازمندیهای ما در داخل تامین می شود. بقیه کالاهای مورد نیاز مانند ماسک و لوازم ضد عفونی هم در داخل تولید میشود. رئیس جمهوری ادامه داد: مساله کرونا، مساله ای نیست که بگوییم فلان روز به طور کامل دورهاش تمام می شود، کرونا ممکن است تا ماه های آینده و یا تا آخر سال با ما باشد. همیشه باید در چارچوب دستورالعمل هایی که وزارت بهداشت صادر می کند عمل کنیم، باید پروتکلهای بهداشتی را درهمه جا مراعات کنیم. مراکز فعالیت اقتصادی و کسب و کارها پس از بازگشایی هم باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند. ممکن است اجتماعات برای مدت دیگر هم محدود بشود و لازم باشد اجتماعات نداشته باشیم.
همچنین روز چهارشنبه همزمان با روز طبیعت و 13 نوروز، هیات دولت تشکیل جلسه داد. رئیس جمهوری در این جلسه نیز فاصلهگذاری اجتماعی را یک تصمیم لازم و ضروری برای کشور دانست و گفت: مردم باید بدانند که تمام این اقدامات به خاطر حفظ صحت و سلامت آنها بوده است. روحانی در این جلسه افزود: علیرغم تحریم، سختی و مشکلات حدود ۱۰ میلیارد دلار برای رفع مشکلات کسب و کارهایی که دچار مشکل شدهاند در نظر گرفتهایم که بخشی از آن به صورت تسهیلات و بخشی دیگر به صورت کمکهای بلاعوض و بخش دیگر هم به صورت بستههای حمایتی به خانوادههایی که دچار مشکل شده اند پرداخت میشود.
تحلیلگران بررسی کردند
شکل و شمایل جهان؛ پیش و پس از کرونا
عباس عبدی، کرونا را «آزمون آزمون ها» برای نظام حکمرانی ایران توصیف کرد. اما امروز به نظر می رسد درست مانند عالم گیرشدن ویروس کرونا، مسائل مربوط به آن هم عالم گیر شده است. از این رو امروز می توان کرونا را «آزمون آزمون ها برای همه ملت ها و در همه حوزه های ملی و بین المللی» دانست. در این معنا کرونا بار دیگر توان دولت های ملی برای حل مساله ها و عبور از چالش ها را به محک گذاشت؛ اینکه آیا آنطور که انتظار می رود می توانند از جان و سلامت شهروندان و نیز اقتصاد و معیشت اتباع خود محافظت کنند یا خیر؟ در عرصه بین المللی نیز کرونا به آزمونی برای واقعیتی به نام جهانی شدن تبدیل شده است. تا پیش از کرونا، روابط سیاسی و اقتصادی میان کشورها و ملت ها جهانی شده بود و همگان توفیق ملی خود را در همگرایی بین المللی جست و جو می کردند. اما پس از شیوع این بیماری، برخی از کشورها تلاش کردند تنها گلیم خود را از آب بیرون بکشند، بدون توجه به اینکه همسایه آنان یا دیگر کشورها دستخوش چه بحران هایی هستند.
از همین رو است که برخی تحلیلگران معتقدند کرونا باعث رشد ملیت گرایی در مقابل جهانی شدن خواهد شد. «ایرنا»، در یک نظرخواهی از صاحبنظران حوزه های مختلف، پیامدهای مثبت و منفی ویروس کرونا در سیاست های ملی و فرآیندهای بین المللی را بررسی کرده است. هنوز اظهارنظر قطعی درباره چیستی این تحولات زود به نظر می رسد، اما تردیدی نیست که این تغییرات درحال شکل گرفتن است و از همین حالا می توان تاریخ جهان را به دو بخش تقسیم کرد؛ پیش از کرونا و پس از کرونا.
تحولاتی عمیق تر از 11سپتامبر
مجید تفرشی
تحلیلگر سیاست خارجی
کرونا باعث شده تا در ایران و جهان مطالبات مردم از دولتها جدیتر و شفافتر شود و مجالی برای فساد و رویکردهای جناحی باقی نمیگذارد. تنگناهای موجود در مدیریت بحران ویروس کرونا موجب شده تا بدون مشارکت و اطلاعرسانی و به تبع آن حسابرسی، شفافیت و نظارت ملی، مدیریت بحران پیش نرود. در عرصه بین المللی، قرار گرفتن امریکا در رتبه نخست مبتلایان به ویروس کرونا نشان داد که واشنگتن نمیتواند سرنوشت خود را از جامعه بینالمللی مجزا بداند.
بنابراین کرونا تحولات عمیق و حتی بیشتری نسبت به ۱۱ سپتامبر بر نظم نوین بینالمللی خواهد گذاشت؛ یعنی موجب میشود قدرتهای بزرگ، تا حد زیادی در سرمایهگذاری بر مسائل نظامی تجدید نظر کرده و به طور جدی به بازسازی و نوسازی زیرساختهای بهداشتی و وضعیت اقتصادهای شکننده یا ورشکسته تمرکز کنند. درعین حال کرونا میتواند اثرات مهمی بر اتحادیه اروپا داشته باشد و آینده اتحادیه را با اختلاف نظر جدی مواجه کند. عدهای میگویند کرونا به دلیل بروز موانع اجتماعی و اقتصادی مشترک در منطقه، میتواند موجب اتحاد بیشتر درون اتحادیهای شود و از طرفی، زمزمهها و گلایههایی از سوی کشورهای دارای اقتصاد شکننده، به خصوص ایتالیا و اسپانیا نسبت به سایر اعضای اتحادیه شنیده میشود.
کاهش رشد کشورهای درحال توسعه
کوروش احمدی
دیپلمات اسبق ایران در سازمان ملل
در میانمدت، سرمایهگذاری مستقیم خارجی که بسیاری از کشورهای در حال توسعه به آن وابسته هستند کاهش خواهد یافت. این امر به همراه کاهش درآمد شرکتهای مستقر در کشورهای در حال توسعه موجب رشد گرایشهای حمایتی اقتصادی دولت ها خواهد شد. علاوه بر تجدید ساختارهای گسترده اقتصادی و اجتماعی بعد از کنترل ویروس، ساختارهای سیاسی برخی کشورها که کمتر در مدیریت بحران موفق بودهاند، دستخوش تحولاتی خواهد شد. تأثیر منفی کرونا بر روند جهانی شدن نیز قطعی است. این ویروس به کمک جریانهای ضدجهانی شدن مانند پوپولیستها و ناسیونالیستها آمده و به آنان برای تسریع حرکت در جهت بستن مرزها و تجارت جهانی کمک کرده است.
تقویت الگوی چینی در مقابل الگوی غربی
حسین واله
استاد دانشگاه شهید بهشتی
پیامدهای اپیدمی کرونا چند وجهی است. از نظر اقتصادی، به کاهش تولید ناخالص کشورها و افزایش بدهی دولتها و نیز افزایش شدید تورم پولی منجر میشود. ممکن است این روند به تغییر توازن در توزیع سرمایۀ جهانی منجر شود به این ترتیب که ارزش سهام در امریکا به مدت بیشتری کاهش و در شرق به مدت بیشتری افزایش و مسیر انتقال سرمایه تغییر یابد. از نظر سیاسی، با ادامه انتشار ویروس، اولویت امنیت نظامی جای خود را به امنیت بهداشتی خواهد داد. دولتها ناچار به کاهش هزینههای دفاعی به نفع هزینههای بهداشتی خواهند شد. در نتیجه، میل به دولت رفاه در جهان لیبرال تشدید خواهد شد. آرایش نیروهای اجتماعی در قالب جامعه مدنی و احزاب دچار دگرگونی خواهد شد؛ صدای جریانهای محیط زیستی و نیز بومیگرایان بلندتر خواهد شد. می توان در نظریۀ سیاسی هم فرآیند انتقالی را انتظار کشید. موفقیت چین در مهار کرونا با مشکلاتی که جهان آزاد در این زمینه دارد، مقایسه خواهد شد. صداهایی در حمایت از برتری الگوی چینی نظام سیاسی بسته اما اقتصاد باز بر الگوی دموکراتیک غربی شنیده خواهد شد.
از نظر فرهنگی، قالبهای تازۀ ارتباط اجتماعی ظهور خواهد کرد که با خود ارزشهای جدیدی خواهد آورد. تماس فیزیکی به مثابۀ نشان فرهنگی الفت، کمرنگ شده با نمادهای صدا - تصویر پایه جایگزین خواهد شد. عوارض ترس از بیکاری و فقر ناشی از آن در مرحلۀ اول و سپس خود پدیده رکود توام با بیکاری و تورم درجهان اول به واکنشهای اجتماعی نامانوس دامن خواهد زد که مهار آن به تغییر چهرۀ «دولت» در جهان اول خواهد انجامید.
ثبات در روندهای بین المللی
نادر انتصار
استاد علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی
همهگیری و پاندومی بیماری کووید-۱۹ بر اقتصاد جهانی تاثیر منفی داشته و خواهد داشت و امکان اینکه اقتصاد جهانی تا مدتی در دگرگونی باقی بماند، زیاد است. اما ما نباید منتظر تغییرات عمده در ساختار نظام سیاسی بینالمللی باشیم. اگرچه نحوه برخورد دولت ترامپ با کووید-۱۹ نشان داد که امریکا آن غول مقتدری که برخی تصورش را داشتند، نیست اما این به خودی خود روندهای جاری را در سطح بینالمللی تغییر نخواهد داد.
جابجایی قدرت
سید علیرضا میریوسفی
سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل
اکثر مقالاتی که درباره «عصر پساکرونا» نوشته شدهاند، بر محورهایی نظیر محورهای زیر متمرکز بودهاند: تقویت ملیگرایی، تضعیف لیبرالیسم، تسریع در افول قدرت امریکا، قطببندی جدید جهانی و ارتقای بیشتر جایگاه چین، افزایش تعداد دولتهای ورشکسته، تداوم قیمتهای پایین نفت و انرژی و ضرر هنگفت کشورهای تولیدکننده نفت در کنار تولیدکنندگان نفت صخرهای (نفت شیل)، رشد و تقویت بازار کار از راه دور و خریدهای غیرحضوری. با فرضهای بالا، تسریع در جابجایی قدرت میتواند از مهمترین نتایج بحران مالی ٢٠٢٠ باشد که با ویروس کرونا هم زمان آن به جلو افتاده و هم تشدید شده است.
در این جابجایی قدرت، کشورهایی نفع خواهند برد که انعطافپذیری، قدرت انطباق و انضباط اجتماعی بیشتری از خود نشان دهند و دارای ساختار انسانی و اجتماعی چندوجهی و متنوعتری باشند. به نظر میرسد چین و برخی قدرتهای نوظهور شرق آسیا تاکنون قابلیت خوبی در مدیریت بحران نشان دادهاند و موقعیت بهتری در عصر پساکرونا خواهند داشت.
در مورد امریکا، به نظر میرسد همانند دو بحران قبلی، توان و تمایل این کشور برای حضور و ظهور هژمونیک در خارج از مرزهایش کاهش بیشتری یابد و قابلیت این کشور برای تحمیل ارادهاش از طریق تحریم و فشار تحت تاثیر قرار بگیرد.
تقویت احساسات ملی گرایانه
شیرین هانتر
استاد دانشگاه جرج تاون
اثرات بحران کرونا در نظام سیاست بینالملل چند وقتی طول خواهد کشید تا کاملاً روشن شود. ماهیت این اثرات به رفتار کشورها در حال حاضر بستگی دارد.
اگر کشورها خودخواهانه رفتار کنند، مسلماً شکافها بیشتر خواهد شد. تاکنون، عدم کمک کافی به ایتالیا و اسپانیا از طرف بقیه کشورهای اروپایی تا حدی اتحادیه اروپا را تضعیف کرده است. اگر کشورها نتوانند به همپیمانان خود اعتماد کنند، منطق اساسی اتحادیه اروپا فرو میریزد. مسلماً جهانی شدن کمتر خواهد شد و احساسات ملیگرایانه بیشتر میشود.
رقابتی برای نظام های حکمرانی
دیاکو حسینی
مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری
برخلاف آنچه ممکن است به عنوان اتحاد جهانی علیه کووید-۱۹ به نظر برسد، رقابتی برای تعیین جایگاه و اثبات شایستگی قدرتهای بزرگ و نظامهای حکمرانی گوناگون وجود دارد. کشورهایی که سرعت بالاتری در کنترل، مهار و غلبه بر ویروس نشان بدهند، میتوانند جایگاه بهتری را به منزله کشورهای کارآمد به دست بیاورند.
این بحران جهانی، گرایشهای متضادی را تقویت میکند. از یک طرف ضرورت همکاری بینالمللی و همبستگی میان کشورها را فارغ از مسائل سیاسی به میان میکشد اما از طرف دیگر، ممکن است به ناسیونالیسم بیشتر، کنترلهای مرزی و سیاستهای ضدمهاجرتی منجر شود.
همینطور موفقیت نظامهای سیاسی لیبرال دموکراتیک و نظامهای اقتدارگراتر در مهار موفقیتآمیزتر این بیماری به قضاوتی درباره سرشت این نظامها نسبت به کارآمدی حکمرانی منجر خواهد شد. تا امروز ایتالیا، اسپانیا و امریکا به عنوان سیستمهای لیبرال دموکراتیک عملکرد فاجعهباری در کنترل کرونا داشتهاند. از سوی دیگر سنگاپور و کره جنوبی به عنوان دو لیبرال دموکراسی دیگر موفق عمل کردهاند. در طرف دیگر، چین و روسیه که لیبرال دموکراسی شمرده نمیشوند به مراتب بهتر عمل کردهاند.
ضرورت رفع ضعف های نظام بین الملل
علی واعظ
مدیر پروژه ایران گروه بینالمللی بحران
بیماری کووید-۱۹ و نشر سریع آن در سراسر جهان نشان داد جهانی شدن - چه موافق و چه مخالف آن باشیم - واقعیتی انکارناپذیر و غیرقابل تغییر است.
اما رهبری جهانی با کمبودهای عمدهای مواجه است و نیاز به رفع مشکلات ساختاری در نظام بینالمللی، از بنبست در شورای امنیت سازمان ملل تا ضعف سازمان بهداشت جهانی یا سیاسیکاری صندوق بینالمللی پول، به شدت محسوس است. همچنین این بیماری تا مدتی نقطه پایان بر عوامگرایی خواهد گذاشت چراکه ارزش کارشناسان را بار دیگر به رخ جهانیان کشاند.
علی لاریجانی به کرونا مبتلا شد
آغاز جلسات علنی مجلس همچنان در ابهام
گروه سیاسی/ در روزهایی که به نظر می رسید احتمال آغاز به کار جلسات و فعالیت های رسمی مجلس قدری بیشتر شده، باز هم یک خبر همه چیز را در ابهامی تازه فرو برده؛ علی لاریجانی، رئیس مجلس به کرونا مبتلا شده و در قرنطینه به سر می برد. هرچند بهروز نعمتی گفت که لاریجانی از قرنطینه کارهای خود را دنبال می کند، اما به جز او تا اینجا بیش از 20 نماینده دیگر هم درگیر کرونا هستند. آخرین آنان امیر خجسته نماینده همدان است که خبر ابتلایش به این بیماری روز 12 فروردین منتشر شد. در این اوضاع هر چند نمایندگان زیادی هم هستند که برای آغاز به کار مجدد جلسات علنی مجلس اصرار دارند اما هنوز هیچ چراغ سبزی از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا در این رابطه دیده نمی شود تا این سؤال پیش بیاید که آیا نمایندگان مجلس دهم با این وضعیت یک بار دیگر فرصت خواهند داشت در صحن بهارستان دور هم جمع شوند یا اینکه مجلس را بدون خداحافظی در روز 8 خرداد تحویل منتخبان جدید خواهند داد؟ روز پنجشنبه 14 فروردین روابط عمومی مجلس در اطلاعیه ای خبر ابتلای علی لاریجانی به بیماری کرونا را تأیید کرد و توضیح داد که او «در حال حاضر در قرنطینه و تحت درمان است.» در پی انتشار این خبر علاوه بر تماس های رئیس جمهوری، رئیس قوه قضاییه و دیگر شخصیت های سیاسی و مذهبی با لاریجانی، رؤسای مجالس روسیه، سوریه و گروه دوستی پارلمانی پاکستان و ایران با آرزوی بهبودی رییس مجلس شورای اسلامی پیامهایی جداگانه برای وی ارسال کردند. درباره اینکه رئیس مجلس چگونه درگیر این بیماری شده توضیحی داده نشده است. از جمله اینکه او در شهر قم به کرونا مبتلا شده یا تهران؟ یک روز قبل از تأیید ابتلای رئیس مجلس به کرونا، هر چند ابتلای چندین نفر از نمایندگان به این بیماری تأیید شده بود اما اسدالله عباسی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس گفته بود که جلسه روز سه شنبه، 19 فروردین در مجلس به صورت علنی برگزار خواهد شد. همزمان رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس هم به خبرگزاری فارس خبر داده که نشست هیأت رئیسه مجلس با رؤسای کمیسیونهای تخصصی در روز یکشنبه 17 فروردین برگزار خواهد شد. تا پیش از این مجلس سه جلسه به صورت دیجیتالی برگزار کرده که البته هیچکدام به حدنصاب نرسیده بودند. به گزارش ایسنا اسدالله عباسی گفته در تمام هفته های گذشته «نظر هیأت رئیسه از آغاز بحران تا امروز برگزاری جلسات حضوری بوده است.» آنطور که سخنگوی هیأت رئیسه مجلس توضیح داده حتی قرار بوده روز 10 فروردین نیز جلسه ای غیرعلنی در صحن مجلس برگزار شود که باز هم با ممانعت ستاد مبارزه با کرونا مواجه شد. او هم البته تأیید کرده که این ممانعت با توجه به «تعداد بالای نمایندگان مبتلا به کرونا» منطقی بوده است. البته آنطور که بهروز نعمتی، عضو دیگر هیأت رئیسه مجلس در گفت و گو با ایسنا توضیح داده یک پیشنهاد هم برای برگزاری جلسات علنی مجلس انتقال این جلسات به سالن های بزرگی مانند سالن شهید افراسیابی یا سالن شهید شیرودی و یا سالن شهدای هفتم تیر بوده که به دلیل عدم وجود امکانات مورد موافقت قرار نگرفته. در هفته دوم فروردین ماه انتقادات از تعطیلی جلسات مجلس بالا گرفته و حتی روز 11 فروردین 42 عضو فراکسیون امید مجلس در نامهای به علی لاریجانی خواستار برگزاری جلسات مجلس با قید فوریت و در اسرع وقت شدند. در آن سوی میدان نیز نمایندگانی از جریان اصولگرا همچون احد آزادیخواه، محمدرضا پورابراهیمی، حسن کامران و محمدحسین فرهنگی هم خواستار آغاز به کار مجدد جلسات علنی مجلس شدند. این مطالبه البته توسط برخی نمایندگان منتخب مجلس یازدهم هم به شکل دیگری مطرح می شود تا آنجا که علی نیکزاد، منتخب اردبیل پیشنهاد داده تا جلسات مجلس به جای بهارستان به محلی چون سالن اجلاس سران منتقل شوند. اما حالا با توجه به ابتلای شخص رئیس مجلس به بیماری کرونا باید دید که آیا برنامه های مطرح شده برای آغاز به کار جلسات علنی مجلس در هفته جاری همچنان پابرجا خواهند بود یا درگیر شدن علی لاریجانی با این ویروس زنگ خطری برای مجلسی هاست تا در مطالبه و برنامه خود برای برقراری جلسات بهارستان تجدید نظر کنند.
مرتضی طلایی، فعال سیاسی اصولگرا:
رأی مردم در انتخاباتها سلبی است، نه ایجابی
مرتضی طلایی، عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران و فعال سیاسی اصولگرا معتقد است که رأی مردم در انتخاباتها، چه انتخابات دوم اسفند مجلس شورای اسلامی یا ریاست جمهوری یازدهم، سلبی و «نه» به یک جریان سیاسی بوده است، به جای آنکه ایجابی و رأی به برنامهها بوده باشد. این فعال سیاسی در گفت و گو با «خبرآنلاین» با بیان اینکه امروز در جامعه ما، همه اذعان دارند که ضریب اعتماد چه میان خود مردم و چه میان مردم و بخشهای سیاسی کاهش پیدا کرده است، اظهارکرد: ما در کشور به طور رسمی تشکیلات سیاسی نداریم، دو جریان فکری و اندیشهای در کشور وجود دارد که اگر از اول انقلاب به آن نگاه کنیم به خط راستیها و چپیها معروف بودند و امروز اصولگرا و اصلاح طلب خوانده می شوند. او با اشاره به اینکه هر دو جریان به شیوههای مختلف در حفظ سرمایه اجتماعی خود که اعتماد مخاطبانشان بوده توفیق چندانی نداشتند، افزود: حتی در همین انتخاباتی که اخیراً برگزار شد، مرم به برنامهها و سیاستهایی که جریان اصولگرا تبیین و معرفی کرد رأی ندادند، بلکه آنان در پاسخ به عملکرد اصلاح طلبان حاکم بر دولت و مجلس و مدیریت شهری «نه» گفتند. چون عملکرد آنان را نپسندیدند و تأیید نکردند. در عین حال اعتمادشان به آنان سلب شد نهایتاً به طور طبیعی باید گزینه بعدی را انتخاب میکردند و سراغ اصولگرایان آمدند.
طلایی، ادامه داد: آنجا هم مردم به اصلاح طلبان رأی ندادند بلکه در نفی عملکرد اصولگرایانی که در متن مدیریت بودند چنین رأیی دادند. چون عملکرد آنان را قبول نداشتند. البته تبلیغات سوئی هم که علیهشان صورت گرفت موجب پیروزی اصلاح طلبان شد. این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: چون ما تشکیلات رسمی سیاسی نداریم که بگوییم مثلاً فلان حزب بوده، به مردم برنامه داده و مردم به فلان حزب رأی دادند و امروز این حزب به تعهداتش عمل نکرده است لذا دیگر مردم به این حزب رأی نمیدهند؛ میگوییم مردم از یک جریان روی برمی گردانند و به یک جریان دیگر روی می آورند. طلایی در پاسخ به اینکه برخی برای این تغییر بحث بازنگری در قانون اساسی، برگزاری رفراندوم در بعضی حوزهها را پیشنهاد میکنند، گفت: فکر نمیکنم مشکلی با قانون اساسی داشته باشیم ، مشکل در قانون نیست، بلکه مشکل ما در اجرای قانون است. ما قانون احزاب داریم؛ مدیریتها، کارگزاران و دولتمردان باید به این موضوع توجه کنند و به آن بپردازند. به اعتقاد من همین قوانینی موجود میتواند براحتی مشکلات ما را حل کند. او تصریح کرد: کشور ما انعطاف زیادی در برون رفت از مشکلات و بن بستها دارد، نمونه اخیر آن حل مسأله بودجه سال ۹۹ بود، شرایط کشور به گونهای شد که مجلس جلسهای تشکیل نداد و گفتند نمیتوانند تشکیل جلسه بدهند. به رهبری رجوع کردند که مصوبه کمیسیون تلفیق به عنوان مصوبه تلقی شود و به دولت ابلاغ شود و کشور لنگ نماند؛ این را با رفراندوم که نمیشود حل کرد، هرچند نباید بگذاریم کار به اینجا برسد و ما نباید از اختیارات رهبری اینگونه استفاده کنیم اما میخواهم بگویم؛ آنقدر ظرفیت داریم که به هر مشکلی که برخورد کنیم به واسطه حدود قانون اساسیمان و جایگاهی که رهبری در قانون اساسی دارد، برای مشکلات تدبیر شود.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
دستورات رئیسجمهوری در مدیریت بیماری کرونا و کمک به کسب و کارهای آسیب دیده
-
شکل و شمایل جهان؛ پیش و پس از کرونا
-
آغاز جلسات علنی مجلس همچنان در ابهام
-
رأی مردم در انتخاباتها سلبی است، نه ایجابی
اخبارایران آنلاین