ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
جهانگیری خطاب به منتقدانی که در کار اجرا دخالت می کنند
اول رأی بیاورید بعد برنامه هایتان را اجرا کنید
شما که خسته و تنبل نیستید چند تصمیم گرفته اید که گره از کار مردم باز کرده است؟
گروه سیاسی/ «عدهای میگویند دولت خسته و تنبل است، اما شما که خسته و تنبل نیستید در یک دوره دو ساله چند تصمیم گرفتید که گره از زندگی مردم باز کرده است؟ عدهای به گونهای به دولت اتهام ناکارآمدی میزنند که گویا عملکرد آنان در زمان مسئولیت یک دستگاه و سازمان فراموش شده است، در حالی که بدترین نوع اداره و بالاترین فساد، اقدامات خلاف قانون و گران اجرا شدن طرحها در زمان مدیریت آنان اتفاق افتاد.» این یک پاراگراف، خلاصه پاسخهای اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری به برچسب زنیهای سیاسی رقبا است که به اسم نقد مطرح میشود، آن هم رقبایی که در ماههای پایانی دولت هنوز از رقابتهای تخریبی دست برنداشتهاند. اما امروز این رقبا لباس مسئولیتهای سیاسی را بر تن کردهاند و به جای خدمت به مردم، این مسئولیتیابی را فرصتی برای حمله گاه و بیگاه به دولت تشخیص دادهاند. آن هم چه دولتی؟ به قول اسحاق جهانگیری «دولت تدبیر و امید از ابتدا نیز عقبه مطمئن متعلق به خود نداشت، اصلاحطلبان میگفتند ما از دولت فقط حمایت کردیم، اصولگرایان میگفتند نامزد ما فرد دیگری بود، دولت هم سازمان مدافعی نداشت، لذا هر فردی که از جایی عصبانی بود و زورش نمیرسید، به دولت گیر میداد و به آن ضربه میزد اما دولت روحیه خود را حفظ کرد. زیرا ایران را دوست داشت و نمیخواست مردم فشار بسیار تحمل کنند.» اسحاق جهانگیری این سخنان را که بیشتر شبیه درددلهای یک دولتمرد برابر نامرادیهای داخلی و فشارهای خارجی است، در جمع نخبگان خراسان رضوی مطرح کرد که نشست آن، عصر شنبه در سفر یک روزه او به این استان برگزار شد.
اصلاحات ساختاری، چاره رشد سینوسی اقتصاد ایران
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی معاون اول رئیس جمهوری، جهانگیری در دیدار با نخبگان، جوانان، برگزیدگان و فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استان خراسان رضوی که شکل گفتوگو به خود گرفت، با اشاره به اینکه اقتصاد ایران بهخاطر اتکا به درآمد نفت و دولتی بودن آن هیچگاه اقتصادی با رشد مستمر و پایدار نداشت و همواره شاهد رشد سینوسی اقتصاد بودهایم، راهحل این مشکل را اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور دانست و گفت: در برنامه سوم توسعه مسئولان شرایط اقتصادی را تغییر دادند و به جای توجه به کمبودها به دنبال اصلاح ساختارها رفتند و این برنامه سوم اگرچه پیشنهاد دولت آقای خاتمی بود اما در مجلس پنجم به تصویب رسید که معنای این اتفاق این بود که همه جریانات کشور روی جهتگیری اصلاح ساختار اقتصاد اتفاق نظر داشتند.
معاون اول رئیس جمهوری با ذکر خاطرهای از دوران وزارت خود افزود: در آن مقطع و در موضوع نوسازی صنایع در حضور رهبر معظم انقلاب عنوان کردم که فعالان بخش خصوصی و صاحبان کارخانهها پیشنهاد دولت برای نوسازی را شوخی میگیرند و به ما میگویند که چرا در کار ما دخالت میکنید. مقام معظم رهبری پرسیدند چرا آنان این رویکرد را دارند؟ گفتم بخش خصوصی درباره میزان رشد و سقف پروازش پرسشهای جدی دارد و میخواهند بدانند میتوانند میزان صادرات خود را از 20 میلیون دلار به 100 میلیون دلار برسانند یا پس از این اتفاق با آنان به عنوان انسانهایی مفسد برخورد میشود؟ که ایشان فرمودند برای فعالیت و کسب سرمایه بخش خصوصی هیچ سقفی وجود ندارد و بعداً منجر به ابلاغ سیاستهای اصل 44 قانون اساسی از سوی ایشان شد.
ضرورت توجه به لوازم اقتدار ایران
جهانگیری، لازمه حضور بخش خصوصی در صحنه تولید را امنیت سرمایه و آبروی آنان دانست و با اشاره به اینکه برای اداره سیاسی جامعه باید حزب و سمنهای فعال در بخشهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را به عنوان یک واقعیت بپذیریم، ادامه داد: آیا حکومتی که ما به دنبال آن هستیم به دنبال آزادی و استقلال برای ملت و ایجاد ایرانی مقتدر است؟ آیا ما برای چنین شرایطی ابزارهای آن را نیز قبول داریم؟ مشکل اینجاست که هر گروهی میاندیشد برای ایجاد ایرانی مقتدر باید روشی که صحیح میداند اجرا شود و هیچ گاه نخواستهایم به یک روش اجماعی دست پیدا کنیم.
معاون اول رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به سرنوشت کشورهای لیبی و عراق که ذیل فصل هفت شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته بودند، اظهارکرد: برخی در کشور نمیخواهند بدانند و به یاد آورند که کشورهایی همانند لیبی و عراق که ذیل این فصل از شورای امنیت قرار گرفتهاند چه سرنوشتی پیدا کردند. اما دلسوزان ایران دولتی میخواستند که قادر باشد با گفتوگو، جمهوری اسلامی ایران را از ذیل فصل هفت بیرون بیاورد و دولت تدبیر و امید موفق شد این خطر را از ایران دور کند.
جهانگیری با اشاره به سخنان و انتقادات تند برخی در کشور علیه برجام، ادامه داد: عدهای در داخل و خارج علیه برجام اقداماتی کردند و عدهای نیز در مجلس زیر برجام با فندک آتش روشن کردند و فشار آوردند که دولت از برجام خارج شود. اما دولت و وزیر خارجه این فشارها را تحمل کردند و اعلام کردند که از برجام خارج نمیشویم چرا که مانع اقدامات بعدی دشمنان ملت ایران خواهد شد.
او با اشاره به اینکه حتی چین و روسیه هم یک قدم برخلاف جهت اقدامات ترامپ برنداشتند، تأکید کرد: الان همه کشورهای دنیا و حتی جریانهای سیاسی داخلی نیز اعلام میکنند که باید به برجام بازگشت و اگر برجام را حفظ نکرده بودیم باید یک دور جدید مذاکرات برای رسیدن به توافق آغاز میشد.
پاسخ به مدعیانی که چشم بر واقعیت میبندند
جهانگیری، فشارهای وارده در زمان جنگ اقتصادی به کشور را سنگین توصیف کرد و با اشاره به فضاسازیها و تمسخر کشور هنگام کمبودها، تأکید کرد که دولت به خوبی عمل کرد و اجازه نداد که آن فضاسازیها ادامه یافته، اقتصاد کشور متلاشی شود و قحطی به وجود آید.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به درآمد 118 میلیارد دلاری از نفت در سال 90 و کاهش آن به کمتر از ده میلیارد دلار در سال 99 تأکید کرد: از این رقم ده میلیارد دلاری کمتر از پنج میلیارد دلار برای دولت بود که به راحتی به این مبلغ نیز دسترسی نداشتیم و باید با مقایسه شاخصهای سال ۹۹ نسبت به سال 90 در نظر داشت که این شاخصها به چه میزان بدتر شده است.
جهانگیری در این بخش، با بیان اینکه عدهای به گونهای به دولت اتهام ناکارآمدی میزنند که گویا عملکرد آنان در زمان مسئولیت یک دستگاه و سازمان فراموش شده است، گفت: این در حالی است که بدترین نوع اداره و بالاترین فساد، اقدامات خلاف قانون و گران اجرا شدن طرحها در زمان مدیریت آنان اتفاق افتاد.او ادامه داد: عدهای میگویند دولت خسته و تنبل است اما شما که خسته و تنبل نیستید در یک دوره دو ساله چند تصمیم گرفتید که گره از زندگی مردم باز کرده است؟
نباید مأیوس شد
جهانگیری در ادامه، به مسأله انتخابات اشاره کرد و با تأکید بر اینکه نباید مأیوس باشیم و باید به یاد داشته باشیم که برای رسیدن به مردم سالاری در کشور نمیتوان راه صدساله را یک شبه پیمود، اظهارکرد: در سال 92 جریانهای سیاسی و افراد نمیتوانستند به دلیل فضای امنیتی جلسهای به راحتی برگزار کنند اما در حال حاضر شرایط نسبت به گذشته تفاوت کرده است و باید به دستاوردهای بیشتری نیز برسیم.
او با بیان اینکه جز انتخابات هیچ شاخص و امکانی برای اینکه ایران در فضای بینالمللی قدرتنمایی کند، وجود ندارد و فرصتی بالاتر از انتخابات نداریم، تصریح کرد: نباید در انتخابات خرداد ماه سالجاری فرصتسوزی کنیم تا فضا به گونهای نشود که از خود بپرسیم چرا اجازه ندادیم مشارکت، انسجام و وحدت شکل بگیرد و تأسف بخوریم.
جهانگیری با تأکید بر اینکه با توجه به منویات مقام معظم رهبری باید همه جریانهای سیاسی نامزدهای مورد نظر خود را در انتخابات داشته باشند، اظهارکرد: دولت نیز از این ظرفیت استفاده میکند تا انتخاباتی پرشور و با حضور حداکثری مردم شکل بگیرد، تا بار دیگر اقتدار به ایران بازگردد.
او با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه درباره عملکردهای هیأتهای اجرایی انتخابات گفت: در جلسهای با حضور وزرای کشور و اطلاعات در این باره بحث و بررسی شد.
باید اجازه دهیم افراد شایسته که پس از استعلام از مراجع چهارگانه بدون مشکل بودهاند، بتوانند به راحتی در شوراها کاندیدا شوند و دولت تلاش میکند تا این محدودیت برطرف شود.
جهانگیری همچنین با اشاره به هجمهها علیه دولت و اینکه دولت عقبه مطمئن و سازماندهی برای دفاع از خود نداشت، تأکید کرد: همه فشارها به دولت و رئیس جمهوری وارد آمد و هر فردی از جایی عصبانی بود، ضربهای به دولت میزد اما دولت تلاش کرد روحیه خود را برای توسعه و پیشرفت کشور حفظ کند.
معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: دولت تدبیر و امید از ابتدا نیز عقبه مطمئن متعلق به خود نداشت، اصلاحطلبان میگفتند که ما از دولت فقط حمایت کردیم، اصولگرایان میگفتند که نامزد ما فرد دیگری بود، دولت هم سازمان مدافعی نداشت، لذا هر فردی که از جایی عصبانی بود و زورش نمیرسید، به دولت گیر میداد و به آن ضربه میزد اما دولت روحیه خود را حفظ کرد زیرا ایران را دوست داشت و نمیخواست مردم فشار بسیار تحمل کنند.
برش
اول رأی بگیرید، بعد رئیس جمهور شوید!
معاون اول رئیس جمهوری همچنین در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان خراسان رضوی از دخالت برخی مسئولان در امور دیگر قوا که برخلاف قانون اساسی است، انتقاد کرد.
جهانگیری این انتقاد را هنگام بحث درباره تصویب نشدن لوایح ایجاد مناطق آزاد جدید در کشور مطرح کرد که اکنون مدتهاست در مجمع تشخیص مصلحت نظام معطل تصمیمگیری است. او با اشاره به تصمیمات دولت برای مناطق آزاد از سال ۹۳ تاکنون گفت: از مجلس شورای اسلامی گلایه داریم که چرا لوایح دولت که برای حل مشکلات مردم ایجاد چند منطقه آزاد را به مجلس ارسال کرده اما برای چند سال است که تعیین تکلیف نشده است؟
او به ارسال لایحههای منطقه آزاد زابل، مهران، مریوان، سرخس و همچنین دیگر مناطق آزاد در کشور اشاره و تأکید کرد: تنها مصلحت اندیشی شما (منتقدان این لایحه) این است که آیا این لایحه بار مالی دارد یا خیر که البته تمام این امور به دولت مربوط است و اگر اقدامی از سوی دولت انجام نگرفت میتوانید بگویید که چرا دولت کاری انجام نمیدهد.
معاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه قانون اساسی وظایف همه مسئولان و قوای کشور را مشخص کرده اما برخی از افراد جایی به امور ورود پیدا میکنند که جایگاه آنها نیست، اظهارکرد: مسئولان جمهوری اسلامی ایران سوگند یاد کردند که پاسدار قانون اساسی باشند و باید نسبت به آن حساسیت نشان دهند و نباید به جای رئیس جمهوری در امور دخالت کنند در غیر این صورت اگر نظری دارند باید در انتخابات شرکت نمایند و در صورت اخذ رأی مردم به عنوان رئیس جمهوری آن وقت میتوانند تصمیمات مدنظرشان را برای کشور بگیرند.
جهانگیری در پایان این سفر با آیتالله مروی، تولیت آستان قدس رضوی دیدار و گفتوگو کرد.
اصلاحات ساختاری، چاره رشد سینوسی اقتصاد ایران
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی معاون اول رئیس جمهوری، جهانگیری در دیدار با نخبگان، جوانان، برگزیدگان و فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استان خراسان رضوی که شکل گفتوگو به خود گرفت، با اشاره به اینکه اقتصاد ایران بهخاطر اتکا به درآمد نفت و دولتی بودن آن هیچگاه اقتصادی با رشد مستمر و پایدار نداشت و همواره شاهد رشد سینوسی اقتصاد بودهایم، راهحل این مشکل را اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور دانست و گفت: در برنامه سوم توسعه مسئولان شرایط اقتصادی را تغییر دادند و به جای توجه به کمبودها به دنبال اصلاح ساختارها رفتند و این برنامه سوم اگرچه پیشنهاد دولت آقای خاتمی بود اما در مجلس پنجم به تصویب رسید که معنای این اتفاق این بود که همه جریانات کشور روی جهتگیری اصلاح ساختار اقتصاد اتفاق نظر داشتند.
معاون اول رئیس جمهوری با ذکر خاطرهای از دوران وزارت خود افزود: در آن مقطع و در موضوع نوسازی صنایع در حضور رهبر معظم انقلاب عنوان کردم که فعالان بخش خصوصی و صاحبان کارخانهها پیشنهاد دولت برای نوسازی را شوخی میگیرند و به ما میگویند که چرا در کار ما دخالت میکنید. مقام معظم رهبری پرسیدند چرا آنان این رویکرد را دارند؟ گفتم بخش خصوصی درباره میزان رشد و سقف پروازش پرسشهای جدی دارد و میخواهند بدانند میتوانند میزان صادرات خود را از 20 میلیون دلار به 100 میلیون دلار برسانند یا پس از این اتفاق با آنان به عنوان انسانهایی مفسد برخورد میشود؟ که ایشان فرمودند برای فعالیت و کسب سرمایه بخش خصوصی هیچ سقفی وجود ندارد و بعداً منجر به ابلاغ سیاستهای اصل 44 قانون اساسی از سوی ایشان شد.
ضرورت توجه به لوازم اقتدار ایران
جهانگیری، لازمه حضور بخش خصوصی در صحنه تولید را امنیت سرمایه و آبروی آنان دانست و با اشاره به اینکه برای اداره سیاسی جامعه باید حزب و سمنهای فعال در بخشهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را به عنوان یک واقعیت بپذیریم، ادامه داد: آیا حکومتی که ما به دنبال آن هستیم به دنبال آزادی و استقلال برای ملت و ایجاد ایرانی مقتدر است؟ آیا ما برای چنین شرایطی ابزارهای آن را نیز قبول داریم؟ مشکل اینجاست که هر گروهی میاندیشد برای ایجاد ایرانی مقتدر باید روشی که صحیح میداند اجرا شود و هیچ گاه نخواستهایم به یک روش اجماعی دست پیدا کنیم.
معاون اول رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به سرنوشت کشورهای لیبی و عراق که ذیل فصل هفت شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته بودند، اظهارکرد: برخی در کشور نمیخواهند بدانند و به یاد آورند که کشورهایی همانند لیبی و عراق که ذیل این فصل از شورای امنیت قرار گرفتهاند چه سرنوشتی پیدا کردند. اما دلسوزان ایران دولتی میخواستند که قادر باشد با گفتوگو، جمهوری اسلامی ایران را از ذیل فصل هفت بیرون بیاورد و دولت تدبیر و امید موفق شد این خطر را از ایران دور کند.
جهانگیری با اشاره به سخنان و انتقادات تند برخی در کشور علیه برجام، ادامه داد: عدهای در داخل و خارج علیه برجام اقداماتی کردند و عدهای نیز در مجلس زیر برجام با فندک آتش روشن کردند و فشار آوردند که دولت از برجام خارج شود. اما دولت و وزیر خارجه این فشارها را تحمل کردند و اعلام کردند که از برجام خارج نمیشویم چرا که مانع اقدامات بعدی دشمنان ملت ایران خواهد شد.
او با اشاره به اینکه حتی چین و روسیه هم یک قدم برخلاف جهت اقدامات ترامپ برنداشتند، تأکید کرد: الان همه کشورهای دنیا و حتی جریانهای سیاسی داخلی نیز اعلام میکنند که باید به برجام بازگشت و اگر برجام را حفظ نکرده بودیم باید یک دور جدید مذاکرات برای رسیدن به توافق آغاز میشد.
پاسخ به مدعیانی که چشم بر واقعیت میبندند
جهانگیری، فشارهای وارده در زمان جنگ اقتصادی به کشور را سنگین توصیف کرد و با اشاره به فضاسازیها و تمسخر کشور هنگام کمبودها، تأکید کرد که دولت به خوبی عمل کرد و اجازه نداد که آن فضاسازیها ادامه یافته، اقتصاد کشور متلاشی شود و قحطی به وجود آید.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به درآمد 118 میلیارد دلاری از نفت در سال 90 و کاهش آن به کمتر از ده میلیارد دلار در سال 99 تأکید کرد: از این رقم ده میلیارد دلاری کمتر از پنج میلیارد دلار برای دولت بود که به راحتی به این مبلغ نیز دسترسی نداشتیم و باید با مقایسه شاخصهای سال ۹۹ نسبت به سال 90 در نظر داشت که این شاخصها به چه میزان بدتر شده است.
جهانگیری در این بخش، با بیان اینکه عدهای به گونهای به دولت اتهام ناکارآمدی میزنند که گویا عملکرد آنان در زمان مسئولیت یک دستگاه و سازمان فراموش شده است، گفت: این در حالی است که بدترین نوع اداره و بالاترین فساد، اقدامات خلاف قانون و گران اجرا شدن طرحها در زمان مدیریت آنان اتفاق افتاد.او ادامه داد: عدهای میگویند دولت خسته و تنبل است اما شما که خسته و تنبل نیستید در یک دوره دو ساله چند تصمیم گرفتید که گره از زندگی مردم باز کرده است؟
نباید مأیوس شد
جهانگیری در ادامه، به مسأله انتخابات اشاره کرد و با تأکید بر اینکه نباید مأیوس باشیم و باید به یاد داشته باشیم که برای رسیدن به مردم سالاری در کشور نمیتوان راه صدساله را یک شبه پیمود، اظهارکرد: در سال 92 جریانهای سیاسی و افراد نمیتوانستند به دلیل فضای امنیتی جلسهای به راحتی برگزار کنند اما در حال حاضر شرایط نسبت به گذشته تفاوت کرده است و باید به دستاوردهای بیشتری نیز برسیم.
او با بیان اینکه جز انتخابات هیچ شاخص و امکانی برای اینکه ایران در فضای بینالمللی قدرتنمایی کند، وجود ندارد و فرصتی بالاتر از انتخابات نداریم، تصریح کرد: نباید در انتخابات خرداد ماه سالجاری فرصتسوزی کنیم تا فضا به گونهای نشود که از خود بپرسیم چرا اجازه ندادیم مشارکت، انسجام و وحدت شکل بگیرد و تأسف بخوریم.
جهانگیری با تأکید بر اینکه با توجه به منویات مقام معظم رهبری باید همه جریانهای سیاسی نامزدهای مورد نظر خود را در انتخابات داشته باشند، اظهارکرد: دولت نیز از این ظرفیت استفاده میکند تا انتخاباتی پرشور و با حضور حداکثری مردم شکل بگیرد، تا بار دیگر اقتدار به ایران بازگردد.
او با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه درباره عملکردهای هیأتهای اجرایی انتخابات گفت: در جلسهای با حضور وزرای کشور و اطلاعات در این باره بحث و بررسی شد.
باید اجازه دهیم افراد شایسته که پس از استعلام از مراجع چهارگانه بدون مشکل بودهاند، بتوانند به راحتی در شوراها کاندیدا شوند و دولت تلاش میکند تا این محدودیت برطرف شود.
جهانگیری همچنین با اشاره به هجمهها علیه دولت و اینکه دولت عقبه مطمئن و سازماندهی برای دفاع از خود نداشت، تأکید کرد: همه فشارها به دولت و رئیس جمهوری وارد آمد و هر فردی از جایی عصبانی بود، ضربهای به دولت میزد اما دولت تلاش کرد روحیه خود را برای توسعه و پیشرفت کشور حفظ کند.
معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: دولت تدبیر و امید از ابتدا نیز عقبه مطمئن متعلق به خود نداشت، اصلاحطلبان میگفتند که ما از دولت فقط حمایت کردیم، اصولگرایان میگفتند که نامزد ما فرد دیگری بود، دولت هم سازمان مدافعی نداشت، لذا هر فردی که از جایی عصبانی بود و زورش نمیرسید، به دولت گیر میداد و به آن ضربه میزد اما دولت روحیه خود را حفظ کرد زیرا ایران را دوست داشت و نمیخواست مردم فشار بسیار تحمل کنند.
برش
اول رأی بگیرید، بعد رئیس جمهور شوید!
معاون اول رئیس جمهوری همچنین در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان خراسان رضوی از دخالت برخی مسئولان در امور دیگر قوا که برخلاف قانون اساسی است، انتقاد کرد.
جهانگیری این انتقاد را هنگام بحث درباره تصویب نشدن لوایح ایجاد مناطق آزاد جدید در کشور مطرح کرد که اکنون مدتهاست در مجمع تشخیص مصلحت نظام معطل تصمیمگیری است. او با اشاره به تصمیمات دولت برای مناطق آزاد از سال ۹۳ تاکنون گفت: از مجلس شورای اسلامی گلایه داریم که چرا لوایح دولت که برای حل مشکلات مردم ایجاد چند منطقه آزاد را به مجلس ارسال کرده اما برای چند سال است که تعیین تکلیف نشده است؟
او به ارسال لایحههای منطقه آزاد زابل، مهران، مریوان، سرخس و همچنین دیگر مناطق آزاد در کشور اشاره و تأکید کرد: تنها مصلحت اندیشی شما (منتقدان این لایحه) این است که آیا این لایحه بار مالی دارد یا خیر که البته تمام این امور به دولت مربوط است و اگر اقدامی از سوی دولت انجام نگرفت میتوانید بگویید که چرا دولت کاری انجام نمیدهد.
معاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه قانون اساسی وظایف همه مسئولان و قوای کشور را مشخص کرده اما برخی از افراد جایی به امور ورود پیدا میکنند که جایگاه آنها نیست، اظهارکرد: مسئولان جمهوری اسلامی ایران سوگند یاد کردند که پاسدار قانون اساسی باشند و باید نسبت به آن حساسیت نشان دهند و نباید به جای رئیس جمهوری در امور دخالت کنند در غیر این صورت اگر نظری دارند باید در انتخابات شرکت نمایند و در صورت اخذ رأی مردم به عنوان رئیس جمهوری آن وقت میتوانند تصمیمات مدنظرشان را برای کشور بگیرند.
جهانگیری در پایان این سفر با آیتالله مروی، تولیت آستان قدس رضوی دیدار و گفتوگو کرد.
مدیرکل امور بینالملل مجلس خبر داد
تمایل برخی اروپاییها برای امضای سند همکاری با ایران
مدیرکل امور بینالملل مجلس از ابراز تمایل برخی کشورهای اروپایی در روزهای اخیر برای امضای سند همکاری راهبردی با کشورمان مشابه سند همکاریهای ایران و چین خبر داد. به گزارش خبرگزاری صداو سیما، حسین امیرعبداللهیان در اینباره گفت: مطلع شدم که برخی سفرای اروپایی در مراجعه به همکاران ما در وزارت امور خارجه گفتهاند «چرا این قراردادها را با ما نمیبندید؟» اما به آنان گفته شده است که «اگر پیشنهادی دارید بیاورید بررسی میکنیم و اگر سندی باشد که منافع ملی و مشترک را تأمین کند حاضریم با شما هم وارد توافق شویم.» امیرعبداللهیان در دفاع از سند همکاریهای راهبردی ایران و چین گفت: اگر ارتباط با این کشور و امضای سند چشمانداز ۲۵ ساله با آن ایراد دارد چرا در شرایطی که امریکا برای تضعیف چین تلاش میکند حجم تبادل تجاری خودش با پکن بیش از ۶۵۰ میلیارد دلار است.
او در عین حال تأکید کرد: بارها اعلام کردیم که این سند چشمانداز علیه هیچ کشوری نیست؛ بارها اعلام کردیم که رهبر معظم انقلاب به طور ویژه بر ایجاد توازن در روابط خارجی با کشورها و بخشهای مختلف جهان تأکید دارند و اصلاً نمیخواهیم یک طرف را بگیریم و طرف دیگر را رها کنیم.
او در واکنش به ادعاهای رسانههای معاند مبنی بر فروش جزیره کیش و حضور نیروهای چین در کشورمان در چارچوب سند همکاریهای تهران - پکن گفت: به عنوان کسی که از ابتدا در دو سفر آقای لاریجانی به چین به عنوان مسئول پرونده حاضر بودم و با آگاهی از روند تنظیم این سند به جرأت و با صراحت به مردم عزیزمان میگویم که این حرفها، بیربط است. وی در ادامه تأکید کرد: ببینید برای تخریب این موضوع که به منافع مالی بازمیگردد تا چه حد پایینتر از سطح عوامفریبانه شایعهپردازی کردند در حالی که درخصوص این موضوع با خردجمعی تصمیم گرفته شده است و اینطور نیست که در ایران و در چین درباره اینچنین مسائل راهبردی و سطح بالا، یک فرد بخواهد تصمیم بگیرد. امیر عبداللهیان در اهمیت این سند همکاری راهبردی گفت: در شرایطی که امریکا و متحدانش همچنان تحریمهای حداکثری کشورمان را پیگیری میکنند اینکه کشوری وسط میدان بیاید و چنین گفتوگوی راهبردی میان دو کشور شکل بگیرد و اینکه چین وزیر خارجهاش را به تهران بفرستد و این سند در کشورمان امضا شود بسیار اهمیت دارد و همه اینها نشان دهنده شأن و جایگاه بالای جمهوری اسلامی در مناسبات بینالمللی است.
دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بینالملل با بیان اینکه وزیر امور خارجه کشورمان به رغم ملاحظاتی که وجود دارد اخیراً بخشهای کلیدی و نکات مهم این سند را در پستی در سه صفحه منتشر کرد، افزود: این اقدام در حالی است که هیچ کشوری اینطور نیست که وقتی سندی امضا میکند سریع آن را منتشر کند، چنانکه در امریکا نیز طبق قانون وزیر خارجهاش ملزم نیست که هر سندی را در سایت منتشر کند و برخی اسناد در دورههای ۱۰ ساله، ۲۵ ساله و حتی ۵۰ ساله محرمانه باقی میماند.
نماینده ولی فقیه در سپاه:
مأموریتهای سپاه و بسیج براساس اقتضائات زمان تغییر میکنند
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پاسداری را فرهنگ مجاهدت پیوسته در راه خدا توصیف کرد و گفت: فلسفه وجودی و رسالت پاسداری سپاه تغییرناپذیر است اما مأموریتهای سپاه و بسیج براساس اقتضائات زمان دچار تغییر خواهد شد. به گزارش سپاه نیوز؛ حجتالاسلام حاجی صادقی روز گذشته در آیین تکریم و معارفه معاون هماهنگ کننده نمایندگی ولی فقیه در سپاه، جهاد برابر دنیاگرایی، فتنه، نفوذ و تحریف را رسالتی خطیر و مهم توصیف و اظهار کرد: برای شکستن سلطه و اراده فکری دشمن، راه و مسیری جز جهاد کبیر نیست. نماینده ولی فقیه در سپاه، اقتدار امروز نظام ولایی ایران اسلامی را ثمره حضور، همراهی و نقشآفرینی مردم عنوان و اظهار کرد: امروز صیانت از انقلاب اسلامی که اسلام ناب را زنده کرده و حیاتی دوباره بخشیده است در هر عرصهای باشد جلوههای پاسداری در آن متجلی میشود.
در این مراسم از خدمات سردار قریشی درمدت تصدی مسئولیت معاون هماهنگ کننده نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدردانی شد و سردار فرجیانزاده بهعنوان جایگزین او معرفی شد.
بازار 700 میلیونی منطقه برای 5 هزار شرکت دانش بنیان
عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: رفع مانع از تولید در شرکتهای دانش بنیان به مثابه کلیدی است که مقام معظم رهبری فرمودند میتوان با آن چند در را باز کرد؛ این کلید با سایر کلیدها متفاوت است زیرا متکی به توانایی داخلی است.
به گزارش فارس، روحالله متفکر آزاد روز گذشته در مجلس اظهار داشت: در سال جاری رهبر معظم انقلاب رفع موانع تولید و معضلات را وظیفه همگان برشمردهاند؛ قانون شرکتهای دانش بنیان در سال 89 مصوب شده است و توانسته کشور را به مرز 5 هزار شرکت دانش بنیان برساند. وی افزود: با توجه به ظرفیت بالای کشور به لحاظ نیروی انسانی تحصیلکرده که حدود 14 میلیون نیروی جوان تحصیلکرده هستند و اگر بنای استفاده از این ظرفیت را نداشته باشیم، میتواند تهدیدی به حساب آید باید بکوشیم از این فرصت حداکثر استفاده را کرده و در تولید دانش بنیان و بازار دانش بنیانها گامهای اساسی برداریم. عضو هیأت رئیسه مجلس تصریح کرد: حدود 600 میلیون نفر در 15 کشور پیرامون جمهوری اسلامی ایران حضور دارند، ضمن این که هشتاد و اندی میلیون نفر هم در کشورمان حضور دارند که عملاً بازار 700 میلیونی و مصرفی محصولات دانش بنیان پیش روی ماست که با نقطه اشباع فاصله بسیار زیادی دارد. متفکر آزاد خاطرنشان کرد: باید به حوزه جدیدی از فرصتها و ظرفیتهای کشور برسیم. وی خاطرنشان کرد: طرح جهش تولید دانش بنیان ماههای متمادی است که در مجلس بررسی میشود و جلسات متعددی در کمیسیونهای مختلف در این باره وقت گذاشته شده است و بنا داریم با قانونی کردن آن به دنبال مانعزدایی تولید از شرکتهای دانش بنیان باشیم تا بتوانیم کشور را به مرزهای جدیدی از تولید و اشتغال برسانیم.
از پیشنهاد رفراندوم کیهان استقبال میکنیم
سخنان رئیس جمهوری در جلسه هیأت دولت و در آستانه 12 فروردین که به روز جمهوری اسلامی نامگذاری شده، باز هم به مذاق مخالفان دولت و در رأس آنها مدیر مسئول روزنامه کیهان خوش نیامده است. 12 فروردین سال 58 همه پرسی یا رفراندومی در ایران برگزار شد برای تعیین نوع حکومت که بیش از 98 درصد مردم به جمهوری اسلامی ایران «آری» گفتند. حسن روحانی در این سخنان و با اشاره به همین مناسبت گفت: «راهحل مشکلات پیچیده کشور فقط اصل ۵۹ قانون اساسی است... مگر ما به ۱۲ فروردین افتخار نمیکنیم؟ ۱۲ فروردین چیست؟ یک همهپرسی است، مگر غیر از این است؟ ۱۲ فروردین چیست؟ یک رفراندوم است. مگر ما به این قانون اساسی افتخار نمیکنیم؟ قانون اساسی با چه تثبیت و نهایی شد؟ با رفراندوم، با رأی مردم».
کیهان هم با استناد به همین بخش از سخنان رئیس جمهوری و با تفسیری خاص از رفراندوم، رئیس جمهوری و اعضای دولت را تهدید به برخوردهای حقوقی و قضایی بعد از پایان دولت کرده و مدعی شده: «اگر قرار است برای حل مشکلات اساسی کشور رفراندومی صورت بپذیرد اولین، منطقیترین، عاقلانهترین و قانونیترین پرسش رفراندوم باید این سؤال از مردم باشد که آیا مسئولان ایجاد این مشکلات کمرشکن بعد از پایان مسئولیت باید تحت پیگرد قضایی قرار بگیرند یا نه؟!»
از وجه حقوقی موضوع که بگذریم، اما میشود با پیشنهاد برگزاری رفراندوم غیر واقعی و غیر حقوقی مطرح شده هم به نحوی استقبال کرد. غیر حقوقی از این منظر که قاعدتاً برای برخورد با مسئولان متخلف نیازی به رفراندوم نیست و در صورت مشاهده و تأیید تخلفات و اهمال کاری بدون رجوع به همه پرسی هم دستگاه قضایی میتواند به موارد اثبات شده ورود کند. با این حال چرا میتوان از این پیشنهاد استقبال کرد؟ به نظر میرسد برگزاری این رفراندوم در حکم روشنگری و شفافسازی درباره بسیاری از اتفاقات و رویدادها و ناگفتهها باشد.
بههر حال برگزاری چنین رفراندومی، مقدماتی دارد و از جمله اینکه باید در سطح رسانهها و مشخصاً صداو سیما زمانی برای تبیین موضوع تعیین شود و دولتمردان هم پیش از برگزاری همچون مخالفان و مدعیان فرصت توضیح و تشریح شرایط و دفاع از خود را داشته باشند تا در نهایت بعد از شفاف سازیها مردم به پای صندوقهای رأی بروند و نظر خود را بدهند که آیا باید با مسئولان قوه مجریه برخورد قضایی انجام شود یا نشود. البته کسی منکر اشکالات و نقصان های دولت نیست و نباید هم باشد اما واقعا این دولت انقدر اشکال و نقص داشته که باید محاکمه شود؟ بگذریم.
قاعدتاً در خلال این مقدمات و از درون گفتوگوهای موافقان و مخالفان که از فرصت برابر در صداوسیما و رسانهها برخوردار خواهند بود، زوایای مختلفی از وضعیت کشور و شرایط مدیریت در این شرایط بازگو خواهد شد. از جمله اینکه دولت چه میزان نقص داشته و چه میزان کار و عملکرد از خود برجای گذاشته است ؟ کجا برخلاف نظرات و اصول و رهنمود های رهبری معظم پیش رفته و کجا خدای ناکرده ضعف و کاستی بوده است ؟ آیا بواقع مسبب همه مشکلات، قوه مجریه است؟ اینکه دیگر نهادهای مدعی در دوران سخت جنگ اقتصادی کجا ایستاده بودند؛ کنار دولت یا در مقابل آن؟ از ضعف دولت خوشحال بودند یا نگران؟
چه کسانی نگران آن بودند و هستند که نکند در چند ماه باقی مانده از عمر همین دولت و در آستانه انتخابات گره گشاییهایی به نفع معیشت و زندگی روزمره مردم اتفاق بیفتد؟ همه خطاها و اشتباه محاسبات یا بیبرنامگیها که منجر به فشار به مردم شده، صرفاً در حوزه قوه مجریه بوده است؟ اینکه مشخص شود مجلس اصولگرا بعد از نزدیک به یک سال، کدام طرح و برنامهریزی مشخصی ارائه کرده که بتواند جبران اشتباهات و ناکارآمدیهای دولت را بکند و مثلا کمک کند تا ً 10 درصد قیمت مرغ، خودرو یا مسکن را کاهش یابد؟ حتماً درباره فرصتهای از دست رفته و دلایل آن سخن به میان میآید و ناگفتههای جدیدی برای تنویر افکار عمومی روی دایره میریزد. حتماً شخص رئیس جمهوری، معاون اول، وزیر خارجه، وزیر ارتباطات، وزیر بهداشت و... حرفهایی برای گفتن دارند که در حال حاضر بنا بر ملاحظاتی از بازگو کردن آنها استنکاف میکنند اما وقتی پای قضاوت عمومی درباره عملکرد آنها و برخورد قضایی در میان باشد چه بسا برخی ملاحظات ملی را بهکناری نهاده و بخشهای بیشتری از حقایق و واقعیتهای موجود را علنی کنند. با این وصف اگر چه پیشنهاد کیهان نه منطقی و نه حقوقی است اما میتوان با آن همراهی کرد.
فرصت وین برای بنبستشکنی
ادامه از صفحه اول
هر چند که تعلیق این تحریمها باید در زمینه تحریمهای کلیدی از جمله فروش نفت و محصولات پتروشیمی ایران و امکان بازگشت پول آن به کشور باشد در غیر این صورت نمیتوان اقدام به تعلیق را برای مهیا کردن فضای گفتوگو و بازگشت امریکا به برجام ثمربخش توصیف کرد.
نکته اصلی در تحولات جاری این است که ایران اعلام کرده امریکا باید کل تحریمها را لغو کند و بعد ایران راستیآزمایی کند و سپس درباره بازگشت امریکا به برجام مذاکره صورت گیرد یعنی کشورمان بازگشت امریکا به برجام را این گونه تعریف کرده که تحریمهای قبل از اردیبهشت 97 و تحریمهای پس از خروج امریکا از برجام لغو شود و ایران بتواند راستیآزمایی کند که آیا این تحریمها واقعاً لغو شده و میتواند اقدامات مورد نظر خود را انجام دهد و بعد شروع به اجرای تعهدات برجامیاش کند. برای اجرایی شدن این خواسته دو دیدگاه مطرح است؛
یک رویکرد به نام گام به گام مطرح است که بر اساس آن ایران و امریکا درباره نقشه راه کلی به توافق برسند بعد اجرای آن را گام به گام انجام دهند. یک طرح دیگر هم مطرح است که حتی روسیه هم موافق آن است به این ترتیب که اقدام در برابر اقدام باشد. این همان نظری است که آقای روحانی هم پیشتر مطرح کرده بود. به این معنا که امریکا بخشی از تحریمها را لغو یا تعلیق کند و وقتی ایران مطلع و مطمئن شد که این اقدام فقط در روی کاغذ نبوده و اجرایی شده است، خودش هم بخشی از تعهدات برجامیاش را که کاهش داده بود، دوباره اجرا کند.
در همین چارچوب دو طرف میتوانند وارد مرحله بعدی شوند. به این ترتیب که امریکا دوباره اقداماتی را انجام دهد و سپس ایران در مقابل اقدامات دوم، اقدامات جدیدی را انجام دهد. این یک رویکرد گام به گام در چارچوب یک نقشه کلی نیست بلکه هر یک از طرفین برای اعتمادسازی اول اجرا میکند و وقتی اجرا شد، به مرحله بعد میروند. این رویکرد را میتوان اقدام در برابر اقدام نامید.
تفاوت این روش با رویکرد گام به گام در این است که بعد از عملیاتی شدن و راستیآزمایی هر مرحله، دو کشور وارد اجرای مرحله بعدی میشوند. این راهکار عملاً موجب اعتمادسازی میشود و ثابت میکند که مواضع هر دو طرف از روی کاغذ فراتر رفته است. این اقدام بویژه در شرایط کنونی که بی اعتمادی به بالاترین سطح ممکن رسیده است، میتواند روزنههای خوبی را برای بنبستشکنی از برجام به وجود آورد.
مذاکرات روز سهشنبه در وین میتواند گام رو به جلویی برای اجرای این طرح باشد. قرار است در این مذاکرات نمایندگان ایران و 1+4 با یکدیگر مذاکره کرده و سپس 1+4 درباره نتایج این مذاکرات با نماینده امریکا که در وین حضور خواهد داشت، به گفتوگو بنشینند.
با توجه به اتفاقات و مواضعی که امریکا در روزهای اخیر در پیش گرفته است، میتوان امیدوار بود که این مذاکرات آغاز خوبی برای عملی شدن تعهدات امریکا و برگشت به وضعیت اولیه برجام باشد.
هر چند که تعلیق این تحریمها باید در زمینه تحریمهای کلیدی از جمله فروش نفت و محصولات پتروشیمی ایران و امکان بازگشت پول آن به کشور باشد در غیر این صورت نمیتوان اقدام به تعلیق را برای مهیا کردن فضای گفتوگو و بازگشت امریکا به برجام ثمربخش توصیف کرد.
نکته اصلی در تحولات جاری این است که ایران اعلام کرده امریکا باید کل تحریمها را لغو کند و بعد ایران راستیآزمایی کند و سپس درباره بازگشت امریکا به برجام مذاکره صورت گیرد یعنی کشورمان بازگشت امریکا به برجام را این گونه تعریف کرده که تحریمهای قبل از اردیبهشت 97 و تحریمهای پس از خروج امریکا از برجام لغو شود و ایران بتواند راستیآزمایی کند که آیا این تحریمها واقعاً لغو شده و میتواند اقدامات مورد نظر خود را انجام دهد و بعد شروع به اجرای تعهدات برجامیاش کند. برای اجرایی شدن این خواسته دو دیدگاه مطرح است؛
یک رویکرد به نام گام به گام مطرح است که بر اساس آن ایران و امریکا درباره نقشه راه کلی به توافق برسند بعد اجرای آن را گام به گام انجام دهند. یک طرح دیگر هم مطرح است که حتی روسیه هم موافق آن است به این ترتیب که اقدام در برابر اقدام باشد. این همان نظری است که آقای روحانی هم پیشتر مطرح کرده بود. به این معنا که امریکا بخشی از تحریمها را لغو یا تعلیق کند و وقتی ایران مطلع و مطمئن شد که این اقدام فقط در روی کاغذ نبوده و اجرایی شده است، خودش هم بخشی از تعهدات برجامیاش را که کاهش داده بود، دوباره اجرا کند.
در همین چارچوب دو طرف میتوانند وارد مرحله بعدی شوند. به این ترتیب که امریکا دوباره اقداماتی را انجام دهد و سپس ایران در مقابل اقدامات دوم، اقدامات جدیدی را انجام دهد. این یک رویکرد گام به گام در چارچوب یک نقشه کلی نیست بلکه هر یک از طرفین برای اعتمادسازی اول اجرا میکند و وقتی اجرا شد، به مرحله بعد میروند. این رویکرد را میتوان اقدام در برابر اقدام نامید.
تفاوت این روش با رویکرد گام به گام در این است که بعد از عملیاتی شدن و راستیآزمایی هر مرحله، دو کشور وارد اجرای مرحله بعدی میشوند. این راهکار عملاً موجب اعتمادسازی میشود و ثابت میکند که مواضع هر دو طرف از روی کاغذ فراتر رفته است. این اقدام بویژه در شرایط کنونی که بی اعتمادی به بالاترین سطح ممکن رسیده است، میتواند روزنههای خوبی را برای بنبستشکنی از برجام به وجود آورد.
مذاکرات روز سهشنبه در وین میتواند گام رو به جلویی برای اجرای این طرح باشد. قرار است در این مذاکرات نمایندگان ایران و 1+4 با یکدیگر مذاکره کرده و سپس 1+4 درباره نتایج این مذاکرات با نماینده امریکا که در وین حضور خواهد داشت، به گفتوگو بنشینند.
با توجه به اتفاقات و مواضعی که امریکا در روزهای اخیر در پیش گرفته است، میتوان امیدوار بود که این مذاکرات آغاز خوبی برای عملی شدن تعهدات امریکا و برگشت به وضعیت اولیه برجام باشد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
اول رأی بیاورید بعد برنامه هایتان را اجرا کنید
-
تمایل برخی اروپاییها برای امضای سند همکاری با ایران
-
مأموریتهای سپاه و بسیج براساس اقتضائات زمان تغییر میکنند
-
بازار 700 میلیونی منطقه برای 5 هزار شرکت دانش بنیان
-
از پیشنهاد رفراندوم کیهان استقبال میکنیم
-
فرصت وین برای بنبستشکنی
اخبارایران آنلاین