رئیس جمهور در نوزدهمین سفر استانی خود با مترو راهی مرکز استان البرز شد
خدمت بدون توقف
گروه سیاسی/ سفرهای استانی رئیس جمهور با کمترین هزینه و با کمترین تشریفات انجام میشود، اما نوزدهمین سفر که پنجشنبه گذشته به مقصد استان البرز انجام شد، یک تفاوت عمده داشت؛ رئیس جمهور با قطار شهری و همسفر با شهروندان کرجی، راهی شهر و استانی شد که به دلیل تنوع جمعیتی و قومی، آن را «ایران کوچک» میخوانند. اما بیتشریفات و کم هزینه بودن و مهمتر از همه، هم صحبت شدن با مردم و نشستن پای درد دل آنان در فاصله تهران تا کرج، چیزی نبود که حاشیهسازان را خوش بیاید. ساعتی پس از انتشار تصاویر حضور رئیس جمهور در ایستگاه متروی «ارم سبز» و دیگر تصاویر که نشان میداد شهروندان بیهیچ پیرایه و فاصلهای و در فضایی صمیمی، مسائل خود را با آیتالله رئیسی در میان میگذارند، نامهای جعلی منتشر شد که ادعا میکرد یک نهاد شهری برای انجام تشریفات این سفر درخواست 800 میلیون تومان اعتبار کرده است! هرچند در ساعتی در شبکههای اجتماعی روی این ادعای کذب مانور داده شد، اما واکنش مطایبهآمیز و توأم با کنایه رئیس جمهور، غیرواقعی بودن آن را بیش از پیش آشکار کرد. آیتالله رئیسی در جلسه شورای اداری استان کرج، با اشاره به اینکه «مثل اینکه در آغاز سفر ما یک برگهای را در ارتباط با خرج سفر پخش کردند که ما نمیدانیم» تصریح کرد: «چون ما با مترو به کرج آمدیم و افطار هم با آقایان امام جمعه و استاندار میهمان دانشجویان در خوابگاه دانشجویی دانشگاه خوارزمی بودیم و سر سفره دانشجویان نشسته بودیم. این هزینه کجا میرود؟ نکند به نام ما و به کام دیگران شود!» اما شاید این حاشیهها با این هدف ساخته میشود که واقعیتهای سفرهای استانی و مشخصاً این سفر نادیده گرفته شود. از جمله مهمترین واقعیت نوزدهمین سفر آیتالله رئیسی، به مقصد کرج، این بود که کلنگی بر زمین زده نشد و آغاز پروژه جدیدی اعلام نشد، بلکه توجه رئیس جمهور و همت دولت معطوف به اتمام و پیشبرد طرحهای نیمه تمامی بود که از گذشته به ارث رسیده است. طرحهایی مانند قطار شهری کرج که 15 سال پیش آغاز شد، اما به رغم هزینههای گزاف و صرف اعتبارات فراوان و انتظارهایی که در مردم ایجاد کرده است، هنوز به سرانجام نرسیده است. یا بیمارستان درحال ساخت ۱۰۰ تختخوابی کمالشهر کرج که سال 96 عملیات اجرایی آن آغاز شد، اما باوجود نیاز مبرم جمعیت حاشیهای استان به این خدمات درمانی، صرفاً 18 درصد آن تکمیل شده است. به همین دلیل بود که آیتالله رئیسی از مسئولان هردو پروژه خواست ضمن ارائه بسته زمانی مشخص، تکمیل آنها را در اولویت خود قرار دهند.
بازدید میدانی از بیمارستان نیمهکاره کمالشهر
نوزدهمین سفر استانی دولت مردمی، کاملاً مردمی برگزار شد. آیتالله سیدابراهیم رئیسی از ایستگاه «ارم سبز» سوار قطار شهری شد و فاصله تهران تا کرج را به این ترتیب طی کرد. باوجود رعایت نکات امنیتی، اما مسافران، زنان و مردان و خانوادهها، از همان ایستگاه ارم سبز و در طول مسیر فرصت یافتند تا رو در رو و در فضایی صمیمی، حرفها و مشکلات خود را با رئیس جمهور در میان بگذارند.
آیتالله رئیسی در بد ورود به کرج، اقدامات انجام شده در طول سالهای گذشته برای پیشرفت استان البرز را ناکافی دانست و گفت: استان البرز از مراکز تحقیقاتی متعدد و زمینههای مناسب فعالیتهای فناورانه و نیروی انسانی جوان، تحصیلکرده و کارآمد برخوردار است که پتانسیلهای بسیار خوبی برای تسریع در پیشرفت استان هستند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، نخستین برنامه رئیس جمهور در این سفر، بازدید میدانی از بیمارستان در حال ساخت ۱۰۰ تختخوابی کمالشهر کرج بود. آیتالله رئیسی با اشاره به پیشرفت ۱۸ درصدی این پروژه گفت: بنای دولت این است که ابتدا آن دسته از طرحها را که بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند به اتمام برساند، اما با توجه به اینکه این بیمارستان در یکی از مناطق محروم استان قرار گرفته تصمیم گرفته شد، با تخصیص اعتبارات لازم و اقدام جهادی مسئولان مربوطه هر چه سریعتر تکمیل شده و در خدمت مردم قرار گیرد.
وزیر بهداشت در جریان این بازدید قول داد که بیمارستان مورد نظر، با تخصیص اعتبارات لازم و عزم جهادی وزارت بهداشت، حداکثر در دو سال آینده تکمیل شود.
دولت سهم خود از تأمین مالی قطار شهری کرج را پرداخت میکند
قطار شهری کرج، دیگر پروژه نیمه کارهای بود که رئیس جمهور از آن بازدید کرد. آیتالله رئیسی، در جریان این بازدید، ضمن ابراز ناخشنودی از تطویل بیش از حد احداث پروژه قطار شهری در کرج، صرف مدت ۱۵ سال برای پروژه را که هنوز نیمهتمام است غیرقابل قبول خواند و از مدیران پروژه خواست برای تکمیل بخشهای باقیمانده پروژه برنامه زمانبندی دقیق ارائه کنند.
وی با تأکید بر رفع موانع موجود بر سر تأمین اعتبار تکمیل این پروژه، از دستاندرکاران و مدیران آن خواست، پیشنهادات خود را برای روشهای تأمین مالی پروژه به دولت ارائه کنند و افزود: دولت تلاش خواهد کرد سهم خود از تأمین مالی این پروژه را هر چه سریعتر پرداخت کند.
ایجاد یأس حرکت در مسیر دشمن است
آیتالله رئیسی بعد از ظهر پنجشنبه در دیدار با نخبگان، علما، خانواده شهدا، ایثارگران و جمعی از اقشار مختلف مردم استان البرز، راهبرد اصلی امروز نظام را امیدآفرینی نسبت به آینده دانست و تأکید کرد: هرکس در این مسیر حرکت کند، در جهت تحقق هدف نظام حرکت کرده و هر کس با هر رفتار و اقدامی یأسآفرینی کند، بداند یا نداند، در مسیر تحقق اهداف دشمن حرکت کرده است.
کارآمدی نظام اداری، عامل تقویت اعتماد مردم
رئیسجمهور یکی از مهمترین عوامل تقویت اعتماد مردم به نظام را ارتقای کارآمدی نظام اداری برشمرد و گفت: مردم متدین و حاضر در صحنه باید ببینند که نظام اداری جمهوری اسلامی ایران سالم، کارآمد و بدون فساد است. نظام اداری کشور باید در همه سطوح صادقانه به مردم خدمتگزاری کرده و کارها را بدون پیچیدگی و تأخیر به پیش ببرد.
رئیسجمهور، محور عمل دولت را اجرای عدالت در همه سطوح برشمرد و افزود: توصیف و توضیح عدالت کار سختی نیست، اما مهم آن است که مردم در عمل احساس کنند که عدالت اجرا شده است. دولت بنا دارد در عمل عدالت را در عرصههای مختلف اقتصادی، اجتماعی، فردی در نظام اداری در مقررات جذب نیروی انسانی در نظام پرداخت حقوق و دستمزد و همه عرصههای دیگر اجرا کند؛ این خواست همه مردم، هدف انقلاب اسلامی و تکلیف قانون اساسی برای ما است.
برنامه دولت برای ارز ترجیحی
آیتالله رئیسی در ادامه سخنانش به تشریح برنامه دولت برای اصلاحات اقتصادی پرداخت و گفت: روزی که دولت را تحویل گرفتیم ۸ میلیارد دلار در نظر گرفته شده در بودجه سال ۱۴۰۰ برای پرداخت ارز ترجیحی تقریباً تمام شده بود، اما دولت تمام تلاش خود را کرد تا بدون وارد شدن شوک به بازار موضوع تأمین کالاهای اساسی را مدیریت کند که در این مسیر مقام معظم رهبری نیز به دولت کمک زیادی کردند.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت توانست سال گذشته بدون حذف یا واردکردن شوک به اقتصاد، این مسأله را مدیریت کند، اضافه کرد: اکنون مجلس در مصوبه خود این امر را به عهده دولت گذاشته است، ما نیز در صدد هستیم اوایل امسال این مسأله را به نحوی مدیریت کنیم که هم شوک اقتصادی به کشور وارد نشود و ثبات بازار از بین نرود و هم فعالان اقتصادی کاملاً اطمینان داشته باشند.
آیتالله رئیسی گفت: انشاءالله با مشورتهایی که داریم انجام میدهیم، به نحوی بتوانیم این کار اقتصادی را دنبال کنیم که هم مشکلی ایجاد نشود و هم بتوانیم این اصلاح اقتصادی را انجام دهیم.
رئیسجمهور با تأکید بر اینکه هیچ عدم هماهنگی در این زمینه در بخشهای مختلف دولت وجود نداشت و موضع دولت در این زمینه از ابتدا کاملاً روشن و مشخص بود، اضافه کرد: تیم اقتصادی دولت سیزدهم با هماهنگی بالا در راستای تحقق سیاستهای دولت و تقویت اقتصاد ملی مشغول به کار است.
سفرهای استانی؛ کم هزینهترین سفرها
رئیسجمهور در جلسه شورای اداری استان البرز نیز با اشاره به ضرورتها و دلایل سفرهای استانی دولت، انجام این سفرها را برای بررسی میدانی وضعیت استانها لازم خواند و با رد برخی ابهامآفرینیها درباره هزینه سفرها گفت: سفرهای دولت مردمی جزو کمهزینهترین سفرهاست. بهعنوان مثال بنده برای سفر به استان البرز از مترو استفاده کردم و افطار را نیز میهمان دانشجویان خوابگاه دانشگاه خوارزمی بودیم.
آیتالله رئیسی همچنین تحقق توسعه پایدار و متوازن در کشور و محرومیتزدایی از نقاط کمبرخوردار را با پشتمیزنشینی و مدیریت تمرکزگرا ناممکن دانست و اظهار کرد: پس از برگزاری دور اول سفرها حتماً دور دوم سفرها را نیز برای رسیدگی و بررسی وضعیت و نحوه اجرای مصوبات دور اول سفرها برگزار خواهیم کرد.
بــــرش
دیدار جمعی از نمایندگان، مسئولان قوه قضائیه و فرماندهان ارتش با رئیسجمهور
پیش از ظهر پنجشنبه، جمعی از مسئولان قوای مقننه و قضائیه و فرماندهان نظامی با آیتالله رئیسی دیدار و گفتوگو کردند. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاستجمهوری، در این دیدار که در ابتدای سال جدید صورت گرفت، برخی از نمایندگان دیدگاهها و نظرات خود را درباره مسائل مختلف با رئیسجمهور درمیان گذاشتند. همچنین تعدادی از فرماندهان ارتش، هوانیروز و مسئولان قوهقضائیه هم با آیتالله رئیسی دیدار و گفتوگو کردند. از نکات جالبتوجه این نشست، اینکه مطابق تصاویر منتشر شده از این دیدار، صندلی آیتالله رئیسی به عنوان رئیسجمهور، نه در صدر مجلس و به صورت مجزا، بلکه در کنار دیگر حاضران و در یک ردیف قرار دارد.
شهادت دومین طلبه مضروب حادثه تروریستی حرم رضوی
شهدای رمضان در حرم امام رئوف آرام گرفتند
ادامه از صفحه اول
در صحن پیامبر اعظم(ص) منتظر میماند تا به افرادی که در لباس روحانیت هستند حمله کند. او ساعت ۱۴ و ۱۶ دقیقه به سمت سه روحانی حمله کرده و با ضربات چاقو آنها را مورد ضربه قرار داد. ۶ متهم به همکاری با او، از جمله دو برادر عبداللطیف مرادی نیز از سوی نیروهای امنیتی دستگیر شدهاند که تحقیقات از آنها ادامه دارد. پرونده این حادثه از همان ساعات اولیه در دادسرای خراسان رضوی تشکیل شد و بازپرس ویژه قتل تحقیقات اولیه خود را آغاز کرد.
مشهد مقدس پس از این حادثه دردناک به سوگ نشست و حضور معنادار مردم در تشییع پیکر دو شهید طلبه را به نمایش گذاشت. روز پنجشنبه و پیش از آنکه خبر شهادت دومین طلبه مضروب حادثه حرم رضوی اعلام شود، پیکر شهید حجتالاسلام محمد اصلانی با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولان از میدان شهدای مشهد به سمت حرم مطهر امام رضا(ع) تشییع شد. شرکت کنندگان در طول این مسیر شعار مرگ بر امریکا و مرگ بر آل سعود سر دادند. پس از اقامه نماز از سوی آیتالله علم الهدی نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی، پیکر شهید اصلانی به سمت محل تدفین واقع در جوار شهدای حادثه عاشورای حرم رضوی در سال ۷۳ منتقل شد تا این شهید رمضان حرم رضوی هم در کنار این شهدا آرام گیرد. جمیله علمالهدی همسر رئیس جمهور در جریان شرکت در مراسم تشییع پیکر شهید حجتالاسلام اصلانی، از خانواده این شهید گرانقدر دلجویی کرد.
آیین تشییع پیکر شهید محمدصادق دارایی دومین شهید رمضان هم روز جمعه با حضور پرشور مردم روزهدار مشهد برگزار شد. این مراسم صبح دیروز از مهدیه مشهد به سمت حرم مطهر رضوی آغاز شد و پیکر این طلبه جهادگر در آغوش حرم امام رئوف و در جوار شهید اصلانی آرام گرفت. شهید دارایی، از روز سهشنبه در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان امدادی شهید کامیاب مشهد بود و به گفته دکتر مسعود خانی مدیر این بیمارستان، عمل سختی را پشت سر گذاشت. اما در نهایت بر اثر عوارض ناشی از اصابت ضربات متعدد چاقو، دعوت حق را لبیک گفت.
حجتالاسلام احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی در دیدار خانواده شهید حجتالاسلام محمدصادق دارایی، دومین طلبه شهید جنایت عناصر تکفیری در حرم مطهر رضوی، با بیان اینکه جرم این جهادگر شهید تنها محبت نسبت به اهل بیت(ع) بود، شهیدان اصلانی و دارایی، شهید سلیمانی و شهدای مدافع حرم را شهیدان راه اهل بیت(ع) خواند و گفت: این روزها جزو سختترین ایام زندگی بنده است؛ در این مدت همواره جویای حال این شهید بودم و تأکید کردم هرگونه امکانات پزشکی که مورد نیاز است، برای وی تأمین خواهیم کرد و خدا میداند اگر برادرم بود از این بیشتر کاری نمیتوانستم انجام دهم.
پس از گذشت 23 سال از آخرین تغییرات
تعداد نمایندگان مجلس افزایش مییابد؟
گروه سیاسی- بیست و سه سال از آخرین افزایش تعداد نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی میگذرد. این در حالی است که طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هر 10 سال یکبار به تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی میتواند اضافه شود. حالا هم این موضوع در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مورد توجه قرار گرفته است و بهارستان نشینان به دنبال تصویب افزایش صاحبان صندلیهای سبز هستند.
در اصل 64 قانون اساسی ایران آمده است: تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی 270 نفر است و از تاریخ همهپرسی سال 1368 هجری شمسی پس از هر 10 سال، با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و نظایر آنها حداکثر 20 نماینده میتواند به تعداد نمایندگان اضافه شود. برای اولینبار در سال 78 با لایحه دولت، تعداد نمایندگان مجلس از 270 نفر به 290 نفر رسید.
بر این اساس مجلس ششم که از سال 79 آغاز بهکار کرد، نخستین دوره مجلس ایران بود که با حضور 290 نماینده تشکیل شد. دو دوره بعد یعنی در اواخر مجلس هشتم طرحی از سوی نمایندگان برای اصلاح جدول حوزههای انتخابیه به مجلس آمد. در نهایت مجلس هشتم هم به پایان رسید و این طرح راه به جایی نبرد تا قرعه بهنام مجلس نهم بیفتد. در مجلس نهم با وجود تصویب طرح افزایش نمایندگان در کمیسیون شوراها در سال 93، این طرح نتوانست در صحن علنی مجلس بررسی شود و از دستور کار خارج شد. در نهایت نمایندگان مجلس دهم دست به کار شدند و این بار این طرح در کمیسیون امور داخلی و شوراهای کشور مجلس به تصویب رسید.
هرچند پیشبینی میشد که با توجه به اصرار مجلس دهمیها، تعداد نمایندگان در مجلس یازدهم به میزان 40 نفر افزایش یابد اما باز هم این کار انجام نشد تا این رسالت اینبار و در سال 1401 به دوش نمایندگان مجلس یازدهم بیفتد و از آنجایی که در تعداد نمایندگان در 20 سال گذشته تغییری وجود نداشته و طبق قانون پس از هر 10 سال حداکثر 20 نماینده میتوانند اضافه شوند، این افزایش میتواند به 40 نفر هم برسد.
محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون شوراها گفت: طرح مذکور به کارگروه تخصصی در کمیسیون ارجاع شده که کار بررسی روی آن در کمیته مربوطه به پایان رسیده و در هفته آتی بررسی میشود و در صورتی که در کمیسیون رأی بیاورد، تقدیم هیأت رئیسه مجلس خواهد شد.
40 نماینده به تعداد نمایندگان اضافه و تعداد وکلای ملت به 330 تن میرسد. طرح اصلاح قانون تعیین محدوده حوزههای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی با امضای 22 نفر از نمایندگان در مجلس اعلام وصول شده که در صورت تصویب نهایی آن، تعداد نمایندگان از 290 نفر به 330 نفر و تعداد حوزههای انتخابیه از 208 حوزه به 221 حوزه افزایش مییابد.
سخنگوی دولت اعلام کرد
۴۰ برنامه دولت برای اصلاح نظام اقتصادی در بودجه ۱۴۰۱
سخنگوی دولت 40 برنامه دولت در بودجه 1401 برای بازسازی اقتصاد کشور و بهبود معیشت مردم را تشریح کرد.
به گزارش ایرنا، علی بهادری جهرمی در مطلبی با عنوان «چهل برنامه به نفع مردم در بودجه 1401» که در حساب کاربری خود در شبکههای اجتماعی منتشر شد، این برنامهها را به ترتیب زیر اعلام کرد:
۱. پیشبینی ساماندهی حقوق و مزایای کارکنان و مدیران شرکتهای دولتی و انتشار آنها در سامانههای در دسترس
۲. الزام کلیه شرکتهای دولتی و بانکها به ثبت و بهروزرسانی اطلاعات در سامانههای برخط و تعیین نحوه احراز صلاحیت مدیران و ساماندهی حقوق و مزایا
۳. کاهش میزان بدهیهای دولت در سال آتی از طریق کاهش انتشار اوراق مالی و افزایش بازپرداخت اوراق پیشین
۴. پیشبینی سازوکار استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در تکمیل طرحهای نیمهتمام
۵. حمایت از صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه و منطقه با ارائه یارانه حمل و نقل هوایی
۶. واریز مالیات و عوارض ارزش افزوده دریافتی از واحدهای تولیدی و پیمانکاران پروژههای واقع در استان به حساب استان محل استقرار واحد تولیدی
۷. واریز مالیات و عوارض ارزش افزوده واحدهای خدماتی ملی به نسبت سهم هر استان از جمعیت کشور به حساب خزانه استان ذیربط
۸. اختصاص منابع ویژه جهت اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان و ساماندهی کودکان کار و خیابانی در اختیار سازمان بهزیستی
۹. لغو معافیت مالیاتی درآمد حاصل از صادرات مواد خام و نیمه خام به منظور جلوگیری از خام فروشی و اشتغالزایی حاصل از ایجاد صنایع تبدیلی مواد خام به فرآورده
۱۰. کاهش حقوق گمرکی برای کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی و همچنین نهادههای کشاورزی و دامی از چهار درصد به یک درصد
۱۱. پیشبینی گامهای لازم و برنامه عملیاتی و زمانی مقرر برای ایجاد بسترها و الزامات قانونی دستگاهها به منظور تحقق دولت الکترونیک و ارائه خدمات الکترونیک در راستای کاهش مراجعات مردمی
۱۲. امکان پذیرش پروانه چرای دام، ضــمانت زنجیرهای و حساب یارانه بهعنوان وثیقه و تضمین بازپرداخت تسهیلات دریافتی عشایر از بانکهای دولتی، خصوصی و مؤسسات اعتباری غیربانکی
۱۳. اختصاص درصدی از عوارض ارزش افزوده هر استان به محرومیتزدایی و بهسازی سکونتگاههای غیررسمی و محیطهای اسکان واقع در حاشیه شهرها و تأمین زیر ساخت و فراهم کردن حداقل خدمات عمومی برای ساکنان آنها
۱۴. تکلیف به گازرسانی به شهرها و روستاهای باقیمانده با اولویت مناطق محروم و صعبالعبور
۱۵. پیشبینی احداث پتروپالایشگاه به ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز با هدف جلوگیری از خامفروشی و ایجاد ارزشافزوده
۱۶. شفافیت در پرداخت تسهیلات بانکها و ایجاد امکان نظارت عمومی مردم در این حوزه
۱۷. الزام وزارت نفت به اجرای طرحهای جلوگیری از اتلاف ترکیبات گازی و احداث واحدهای گوگردزدایی در پالایشگاهها و افزایش درصد میعانات گازی در خوراک پالایشگاهها
۱۸. اجرای طرحها و پروژههای بخش حمل و نقل از طریق صندوق توسعه حمل و نقل
۱۹. پیشبینی منابع برای آبرسانی شرب روستایی و عشایری
۲۰. توسعه شبکه ملی اطلاعات
۲۱. اختصاص منابع به صندوق ملی مسکن برای اجرای قانون جهش تولید مسکن
۲۲. اختصاص منابع ویژه برای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت
۲۳. تسهیل فرایند نقل و انتقال خودرو و موتورسیکلت و برخط شدن فرایند تعویض پلاک
۲۴. اختصاص منابع ویژه به درمان ناباروری
۲۵. تکلیف وزارتخانههای مربوطه به تکمیل خوابگاههای دانشجویی با اولویت متأهلین
۲۶. معافیت مالیاتی (مالیات با نرخ صفر) سود تقسیم نشده شرکتهای بورسی در صورت افزایش سرمایه
۲۷. کاهش ۵ واحد درصدی مالیات عملکرد صنوف دارای کمتر از یک میلیارد ریال درآمد سالانه
۲۸. کاهش ۵ واحد درصدی مالیات عملکرد واحدهای تولیدی دارای پروانه بهرهبرداری
۲۹. معافیت مالیاتی (مالیات با نرخ صفر) برای نقل و انتقال دارایی به صندوقپروژهها در بورس
۳۰. حذف معافیتهای مالیاتی مؤسسات کنکوری
۳۱. اولویت واردات محصولات کشاورزی از شرکتهای فعال ایرانی حوزه فراسرزمینی
۳۲. اختصاص منابع ویژه برای پرداخت مطالبات سازمان تأمین اجتماعی
۳۳. پرداخت مطالبات قطعی طلبکاران طرحهای عمرانی از محل واگذاری همان طرح به آنها (بهشرط اتمام در زمان مقرر)
۳۴. افزایش حداقل دریافتی ماهانه کارکنان دولت به ۵۶ میلیون ریال
۳۵. افزایش حداقل دریافتی ماهانه بازنشستگان به ۵۰ میلیون ریال
۳۶. افزایش قابل توجه حقوق سربازان
۳۷. افزایش دو برابری حق عائلهمندی مزدوجین جدید و ۳ برابری حق اولاد متولدین ۱۴۰۱
۳۸. ممنوعیت پرداخت حقوقهای بیش از سقف تعیینشده (حقوقهای نجومی) در هر قالب و به هر شکل
۳۹. الزام دستگاههای اجرایی به ثبت اموال غیرمنقول در سامانه سادا به منظور شناسایی اموال مازاد و جلوگیری از تصرفات غیرقانونی
۴۰. موظف شدن شرکتهای بورسی به پرداخت سود سهامداران بورس از طریق سامانه سجام.