رئیس جمهور در نوزدهمین سفر استانی خود با مترو راهی مرکز استان البرز شد

خدمت بدون توقف


گروه سیاسی/ سفرهای استانی رئیس جمهور با کمترین هزینه و با کمترین تشریفات انجام می‌شود، اما نوزدهمین سفر که پنجشنبه گذشته به مقصد استان البرز انجام شد، یک تفاوت عمده داشت؛ رئیس جمهور با قطار شهری و همسفر با شهروندان کرجی، راهی شهر و استانی شد که به دلیل تنوع جمعیتی و قومی، آن را «ایران کوچک» می‌خوانند. اما بی‌تشریفات و کم هزینه بودن و مهم‌تر از همه، هم صحبت شدن با مردم و نشستن پای درد دل آنان در فاصله تهران تا کرج، چیزی نبود که حاشیه‌سازان را خوش بیاید. ساعتی پس از انتشار تصاویر حضور رئیس جمهور در ایستگاه متروی «ارم سبز» و دیگر تصاویر که نشان می‌داد شهروندان بی‌هیچ پیرایه و فاصله‌ای و در فضایی صمیمی، مسائل خود را با آیت‌الله رئیسی در میان می‌گذارند، نامه‌ای جعلی منتشر شد که ادعا می‌کرد یک نهاد شهری برای انجام تشریفات این سفر درخواست 800 میلیون تومان اعتبار کرده است! هرچند در ساعتی در شبکه‌های اجتماعی روی این ادعای کذب مانور داده شد، اما واکنش مطایبه‌آمیز و توأم با کنایه رئیس جمهور، غیرواقعی بودن آن را بیش از پیش آشکار کرد. آیت‌الله رئیسی در جلسه شورای اداری استان کرج، با اشاره به اینکه «مثل اینکه در آغاز سفر ما یک برگه‌ای را در ارتباط با خرج سفر پخش کردند که ما نمی‌دانیم» تصریح کرد: «چون ما با مترو به کرج آمدیم و افطار هم با آقایان امام جمعه و استاندار میهمان دانشجویان در خوابگاه دانشجویی دانشگاه خوارزمی بودیم و سر سفره دانشجویان نشسته بودیم. این هزینه کجا می‌رود؟ نکند به نام ما و به کام دیگران شود!» اما شاید این حاشیه‌ها با این هدف ساخته می‌شود که واقعیت‌های سفرهای استانی و مشخصاً این سفر نادیده گرفته شود. از جمله مهم‌ترین واقعیت نوزدهمین سفر آیت‌الله رئیسی، به مقصد کرج، این بود که کلنگی بر زمین زده نشد و آغاز پروژه جدیدی اعلام نشد، بلکه توجه رئیس جمهور و همت دولت معطوف به اتمام و پیشبرد طرح‌های نیمه تمامی بود که از گذشته به ارث رسیده است. طرح‌هایی مانند قطار شهری کرج که 15 سال پیش آغاز شد، اما به رغم هزینه‌های گزاف و صرف اعتبارات فراوان و انتظارهایی که در مردم ایجاد کرده است، هنوز به سرانجام نرسیده است. یا بیمارستان درحال ساخت ۱۰۰ تختخوابی کمال‌شهر کرج که سال 96 عملیات اجرایی آن آغاز شد، اما باوجود نیاز مبرم جمعیت حاشیه‌ای استان به این خدمات درمانی، صرفاً 18 درصد آن تکمیل شده است. به همین دلیل بود که آیت‌الله رئیسی از مسئولان هردو پروژه خواست ضمن ارائه بسته زمانی مشخص، تکمیل آنها را در اولویت خود قرار دهند.
بازدید میدانی از بیمارستان نیمه‌کاره کمال‌شهر
نوزدهمین سفر استانی دولت مردمی، کاملاً مردمی برگزار شد. آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی از ایستگاه «ارم سبز» سوار قطار شهری شد و فاصله تهران تا کرج را به این ترتیب طی کرد. باوجود رعایت نکات امنیتی، اما مسافران، زنان و مردان و خانواده‌ها، از همان ایستگاه ارم سبز و در طول مسیر فرصت یافتند تا رو در رو و در فضایی صمیمی، حرف‌ها و مشکلات خود را با رئیس جمهور در میان بگذارند.
آیت‌الله رئیسی در بد ورود به کرج، اقدامات انجام شده در طول سال‌های گذشته برای پیشرفت استان البرز را ناکافی دانست و گفت: استان البرز از مراکز تحقیقاتی متعدد و زمینه‌های مناسب فعالیت‌های فناورانه و نیروی انسانی جوان، تحصیلکرده و کارآمد برخوردار است که پتانسیل‌های بسیار خوبی برای تسریع در پیشرفت استان هستند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، نخستین برنامه رئیس جمهور در این سفر، بازدید میدانی از بیمارستان در حال ساخت ۱۰۰ تختخوابی کمال‌شهر کرج بود. آیت‌الله رئیسی با اشاره به پیشرفت ۱۸ درصدی این پروژه گفت: بنای دولت این است که ابتدا آن دسته از طرح‌ها را که بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند به اتمام برساند، اما با توجه به اینکه این بیمارستان در یکی از مناطق محروم استان قرار گرفته تصمیم گرفته شد، با تخصیص اعتبارات لازم و اقدام جهادی مسئولان مربوطه هر چه سریع‌تر تکمیل شده و در خدمت مردم قرار گیرد.
وزیر بهداشت در جریان این بازدید قول داد که بیمارستان مورد نظر، با تخصیص اعتبارات لازم و عزم جهادی وزارت بهداشت، حداکثر در دو سال آینده تکمیل شود.
دولت سهم خود از تأمین مالی قطار شهری کرج را پرداخت می‌کند
قطار شهری کرج، دیگر پروژه نیمه کاره‌ای بود که رئیس جمهور از آن بازدید کرد. آیت‌الله رئیسی، در جریان این بازدید، ضمن ابراز ناخشنودی از تطویل بیش از حد احداث پروژه قطار شهری در کرج، صرف مدت ۱۵ سال برای پروژه را که هنوز نیمه‌تمام است غیرقابل قبول خواند و از مدیران پروژه خواست برای تکمیل بخش‌های باقیمانده پروژه برنامه زمانبندی دقیق ارائه کنند.
وی با تأکید بر رفع موانع موجود بر سر تأمین اعتبار تکمیل این پروژه، از دست‌اندرکاران و مدیران آن خواست، پیشنهادات خود را برای روش‌های تأمین مالی پروژه به دولت ارائه کنند و افزود: دولت تلاش خواهد کرد سهم خود از تأمین مالی این پروژه را هر چه سریع‌تر پرداخت کند.
ایجاد یأس حرکت در مسیر دشمن است
آیت‌الله رئیسی بعد از ظهر پنجشنبه در دیدار با نخبگان، علما، خانواده شهدا، ایثارگران و جمعی از اقشار مختلف مردم استان البرز، راهبرد اصلی امروز نظام را امیدآفرینی نسبت به آینده دانست و تأکید کرد: هرکس در این مسیر حرکت کند، در جهت تحقق هدف نظام حرکت کرده و هر کس با هر رفتار و اقدامی یأس‌آفرینی کند، بداند یا نداند، در مسیر تحقق اهداف دشمن حرکت کرده است.
کارآمدی نظام اداری، عامل تقویت اعتماد مردم
رئیس‌جمهور یکی از مهم‌ترین عوامل تقویت اعتماد مردم به نظام را ارتقای کارآمدی نظام اداری برشمرد و گفت: مردم متدین و حاضر در صحنه باید ببینند که نظام اداری جمهوری اسلامی ایران سالم، کارآمد و بدون فساد است. نظام اداری کشور باید در همه سطوح صادقانه به مردم خدمتگزاری کرده و کارها را بدون پیچیدگی و تأخیر به پیش ببرد.
رئیس‌جمهور، محور عمل دولت را اجرای عدالت در همه سطوح برشمرد و افزود: توصیف و توضیح عدالت کار سختی نیست، اما مهم آن است که مردم در عمل احساس کنند که عدالت اجرا شده است. دولت بنا دارد در عمل عدالت را در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فردی در نظام اداری در مقررات جذب نیروی انسانی در نظام پرداخت حقوق و دستمزد و همه عرصه‌های دیگر اجرا کند؛ این خواست همه مردم، هدف انقلاب اسلامی و تکلیف قانون اساسی برای ما است.
برنامه دولت برای ارز ترجیحی
آیت‌الله رئیسی در ادامه سخنانش به تشریح برنامه دولت برای اصلاحات اقتصادی پرداخت و گفت: روزی که دولت را تحویل گرفتیم ۸ میلیارد دلار در نظر گرفته شده در بودجه سال ۱۴۰۰ برای پرداخت ارز ترجیحی تقریباً تمام شده بود، اما دولت تمام تلاش خود را کرد تا بدون وارد شدن شوک به بازار موضوع تأمین کالاهای اساسی را مدیریت کند که در این مسیر مقام معظم رهبری نیز به دولت کمک زیادی کردند.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت توانست سال گذشته بدون حذف یا واردکردن شوک به اقتصاد، این مسأله را مدیریت کند، اضافه کرد: اکنون مجلس در مصوبه خود این امر را به عهده دولت گذاشته است، ما نیز در صدد هستیم اوایل امسال این مسأله را به نحوی مدیریت کنیم که هم شوک اقتصادی به کشور وارد نشود و ثبات بازار از بین نرود و هم فعالان اقتصادی کاملاً اطمینان داشته باشند.
آیت‌الله رئیسی گفت: ان‌شاء‌الله با مشورت‌هایی که داریم انجام می‌دهیم، به نحوی بتوانیم این کار اقتصادی را دنبال کنیم که هم مشکلی ایجاد نشود و هم بتوانیم این اصلاح اقتصادی را انجام دهیم.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه هیچ عدم هماهنگی در این زمینه در بخش‌های مختلف دولت وجود نداشت و موضع دولت در این زمینه از ابتدا کاملاً روشن و مشخص بود، اضافه کرد: تیم اقتصادی دولت سیزدهم با هماهنگی بالا در راستای تحقق سیاست‌های دولت و تقویت اقتصاد ملی مشغول به کار است.
سفرهای استانی؛ کم هزینه‌ترین سفرها
رئیس‌جمهور در جلسه شورای اداری استان البرز نیز با اشاره به ضرورت‌ها و دلایل سفرهای استانی دولت، انجام این سفرها را برای بررسی میدانی وضعیت استان‌ها لازم خواند و با رد برخی ابهام‌آفرینی‌ها درباره هزینه سفرها گفت: سفرهای دولت مردمی جزو کم‌هزینه‌ترین سفرهاست. به‌عنوان مثال بنده برای سفر به استان البرز از مترو استفاده کردم و افطار را نیز میهمان دانشجویان خوابگاه دانشگاه خوارزمی بودیم.
آیت‌الله رئیسی همچنین تحقق توسعه پایدار و متوازن در کشور و محرومیت‌زدایی از نقاط کم‌برخوردار را با پشت‌میزنشینی و مدیریت تمرکزگرا ناممکن دانست و اظهار کرد: پس از برگزاری دور اول سفرها حتماً دور دوم سفرها را نیز برای رسیدگی و بررسی وضعیت و نحوه اجرای مصوبات دور اول سفرها برگزار خواهیم کرد.

بــــرش

دیدار جمعی از نمایندگان، مسئولان قوه قضائیه و فرماندهان ارتش با رئیس‌جمهور

پیش از ظهر پنجشنبه، جمعی از مسئولان قوای مقننه و قضائیه و فرماندهان نظامی با آیت‌الله رئیسی دیدار و گفت‌و‌گو کردند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، در این دیدار که در ابتدای سال جدید صورت گرفت، برخی از نمایندگان دیدگاه‌ها و نظرات خود را درباره مسائل مختلف با رئیس‌جمهور درمیان گذاشتند. همچنین تعدادی از فرماندهان ارتش، هوانیروز و مسئولان قوه‌قضائیه هم با آیت‌الله رئیسی دیدار و گفت‌و‌گو کردند. از نکات جالب‌توجه این نشست، اینکه مطابق تصاویر منتشر شده از این دیدار، صندلی آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور، نه در صدر مجلس و به صورت مجزا، بلکه در کنار دیگر حاضران و در یک ردیف قرار دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7881/2/608663/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها