ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
اخبــــار
رئیس جمهور، درگذشت مهاجر سرزمین آفتاب را تسلیت گفت
گروه سیاسی/ رئیس جمهور در پیامی با تسلیت درگذشت مرحومه سبا بابایی (کونیکو یامامورا) به خاندان بابایی، از درگاه خداوند برای آن مرحومه علو درجات و همنشینی با فرزند شهیدش مسألت کرد. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، آیتالله سید ابراهیم رئیسی در این پیام با اشاره به اینکه این مادر فداکار بعد از تشرف به دین مبین اسلام و ایمان و ارادت به مکتب تشیع و خاندان عصمت و طهارت(ع)، با مهاجرت به ایران فصل جدیدی از زندگی خود را آغاز کرد، تصریح کرد: این مهاجر سرزمین آفتاب با پرورش فرزند دلاورش شهید گرانقدر «محمد بابایی» و تقدیم آن در مسیر دفاع از میهن اسلامی ایران، نام و یاد خود و فرزندش را در دفتر زرین ایثار و شهادت برای همیشه ماندگار کرد. ایشان پس از شهادت فرزندش هم با انجام فعالیتهای فرهنگی و رسانهای از جمله ساخت آموزشگاه شهید محمد بابایی در یزد، راهاندازی موزه صلح تهران، راهاندازی بازارچههای خیریه، همراهی و راهنمایی دانشجویان ژاپنی در ایران و تدریس قرآن کریم آثار و خدمات ارزندهای به یادگار گذاشت.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، سرلشگر سلامی فرمانده کل سپاه و امیر آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز با صدور پیامهای جداگانه درگذشت خانم بابایی را تسلیت گفتند.
مادر ژاپنی شهید «محمد بابایی» که از چندی قبل به علت ضایعه تنفسی در بیمارستان خاتمالانبیا بستری بود، روز جمعه دار فانی را وداع گفت. یامامورا پس از ازدواج نام خود را به (سبا بابایی) تغییر داد. او که به عنوان سرپرست نمادین کاروان ایران در پارالمپیک ۲۰۲۰ راهی مسابقات شده بود تنها مادر شهید دفاع مقدس با اصالت ژاپنی است. فرزند شهیدش جوان ۱۹ سالهای بود که هم در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیتهای زیادی داشت و هم در زمان جنگ تحمیلی با وجود سن کم، راهی جبههها شد تا از اسلام و ایران دفاع کند که در عملیات والفجر یک، در منطقه فکه به شهادت رسید.
تقدیر از عملکرد دولت سیزدهم در صنعت فضایی
رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با تأکید بر رضایت از پیشرفتهایی که در بازه 9-8 ماهه اخیر نسبت به چند سال گذشته در صنعت فضایی کشور به وجود آمده است، گفت: در حوزه صنعت فضایی در دو زمینه ماهواره و ماهوارهبر در کشور مشغول به فعالیت هستیم؛ هرچند طی 8-7 سال گذشته عقبماندگیهایی در زمینه ماهواره داشتهایم.
به گزارش ایسنا، مصطفی طاهری با بیان اینکه دستیابی به فضا برای کشور ما آبرو است، گفت: یکی از حوزههایی که در آن از ابتدای دولت سیزدهم اقدامات مناسب و با سرعت خوبی انجام گرفته اما کمتر رسانهای شده، حوزه «ماهواره» است. قطعاً در آیندهای نهچندان دور مکرراً اخبار پرتاب ماهوارهها نه سالی یک مرتبه بلکه پرتابهای زیادی در سال منتشر خواهد شد. وی در ادامه افزود: هماکنون ماهوارههای آماده پرتاب زیادی در حوزههای مختلف از جمله مخابراتی و اندازهگیری داریم.
اعاده دادرسی پرونده سیف و عراقچی
گروه سیاسی/ جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده ولیالله سیف و سایر متهمان فساد بانکی امروز یکشنبه در دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی برگزار میشود.
در این پرونده که با موافقت دیوان عالی کشور با درخواست اعاده دادرسی متهمان برای دومین بار مورد بررسی قرار میگیرد، دو نفر از افراد اقتصادی دولت قبل به عنوان متهمان اصلی حضور دارند. متهم ردیف اول، ولیالله سیف رئیس وقت بانک مرکزی است که متهم به برهم زدن نظم و آرامش بازار ارزی کشور و زمینهسازی برای خرید و فروش غیرقانونی ارز به میزان ۱۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار و ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو و همچنین اهمال و سوء مدیریت در دوران مسئولیت خود بوده و در دادگاه قبلی به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد. سیداحمد عراقچی معاون وقت ارزی بانک مرکزی نیز متهم به برهم زدن نظم و آرامش بازار ارزی کشور و زمینهسازی برای خرید و فروش غیر قانونی ارز به میزان ۱۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار و ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو و اهمال و سوء مدیریت در دوران مسئولیت خود بود که در همان دادگاهی که سیف را مجرم شناخت، بهتحمل هشت سال حبس تعزیری محکوم شد. پس از ابلاغ این احکام، محکومان در این پرونده تقاضای اعاده دادرسی کردند و پرونده در دیوان عالی مطرح شد. در نهایت این دیوان اعاده دادرسی را در این پرونده وارد دانست و با نقض رأی، پرونده را به شعبه همعرض ارجاع داد که امروز اولین جلسه رسیدگی به آن برگزار میشود.
سفارت ایران در باکو:
تمام مرزهای ایران باز هستند
به دنبال انتشار اخباری در زمینه بسته بودن مرزهای ایران روی گردشگران خارجی و شهروندان کشورهای همسایه، سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر «باکو» پایتخت جمهوری آذربایجان این اخبار را رد کرد و آن را «جعلی» خواند. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «ترند نیوز»، سفارت ایران در باکو در بیانیهای بدین منظور اعلام کرد که تمامی مرزهای زمینی، هوایی و دریایی ایران روی گردشگران خارجی و شهروندان کشورهای همسایه باز است.
این سفارتخانه بویژه تأکید کرد که تمام مرزهای ایران روی شهروندان جمهوری آذربایجان و منطقه خودمختار نخجوان باز هستند. پیشتر گزارش شده بود که مرزهای ایران روی گردشگران کشور همسایه جمهوری آذربایجان به دلیل شیوع کرونا بسته شده است. در رویدادی مرتبط با تحولات تهران و باکو، «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به دعوت «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران و برای نخستین بار در دولت سیزدهم بزودی به تهران سفر خواهد کرد.
گروه سیاسی/ رئیس جمهور در پیامی با تسلیت درگذشت مرحومه سبا بابایی (کونیکو یامامورا) به خاندان بابایی، از درگاه خداوند برای آن مرحومه علو درجات و همنشینی با فرزند شهیدش مسألت کرد. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، آیتالله سید ابراهیم رئیسی در این پیام با اشاره به اینکه این مادر فداکار بعد از تشرف به دین مبین اسلام و ایمان و ارادت به مکتب تشیع و خاندان عصمت و طهارت(ع)، با مهاجرت به ایران فصل جدیدی از زندگی خود را آغاز کرد، تصریح کرد: این مهاجر سرزمین آفتاب با پرورش فرزند دلاورش شهید گرانقدر «محمد بابایی» و تقدیم آن در مسیر دفاع از میهن اسلامی ایران، نام و یاد خود و فرزندش را در دفتر زرین ایثار و شهادت برای همیشه ماندگار کرد. ایشان پس از شهادت فرزندش هم با انجام فعالیتهای فرهنگی و رسانهای از جمله ساخت آموزشگاه شهید محمد بابایی در یزد، راهاندازی موزه صلح تهران، راهاندازی بازارچههای خیریه، همراهی و راهنمایی دانشجویان ژاپنی در ایران و تدریس قرآن کریم آثار و خدمات ارزندهای به یادگار گذاشت.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، سرلشگر سلامی فرمانده کل سپاه و امیر آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز با صدور پیامهای جداگانه درگذشت خانم بابایی را تسلیت گفتند.
مادر ژاپنی شهید «محمد بابایی» که از چندی قبل به علت ضایعه تنفسی در بیمارستان خاتمالانبیا بستری بود، روز جمعه دار فانی را وداع گفت. یامامورا پس از ازدواج نام خود را به (سبا بابایی) تغییر داد. او که به عنوان سرپرست نمادین کاروان ایران در پارالمپیک ۲۰۲۰ راهی مسابقات شده بود تنها مادر شهید دفاع مقدس با اصالت ژاپنی است. فرزند شهیدش جوان ۱۹ سالهای بود که هم در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیتهای زیادی داشت و هم در زمان جنگ تحمیلی با وجود سن کم، راهی جبههها شد تا از اسلام و ایران دفاع کند که در عملیات والفجر یک، در منطقه فکه به شهادت رسید.
تقدیر از عملکرد دولت سیزدهم در صنعت فضایی
رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با تأکید بر رضایت از پیشرفتهایی که در بازه 9-8 ماهه اخیر نسبت به چند سال گذشته در صنعت فضایی کشور به وجود آمده است، گفت: در حوزه صنعت فضایی در دو زمینه ماهواره و ماهوارهبر در کشور مشغول به فعالیت هستیم؛ هرچند طی 8-7 سال گذشته عقبماندگیهایی در زمینه ماهواره داشتهایم.
به گزارش ایسنا، مصطفی طاهری با بیان اینکه دستیابی به فضا برای کشور ما آبرو است، گفت: یکی از حوزههایی که در آن از ابتدای دولت سیزدهم اقدامات مناسب و با سرعت خوبی انجام گرفته اما کمتر رسانهای شده، حوزه «ماهواره» است. قطعاً در آیندهای نهچندان دور مکرراً اخبار پرتاب ماهوارهها نه سالی یک مرتبه بلکه پرتابهای زیادی در سال منتشر خواهد شد. وی در ادامه افزود: هماکنون ماهوارههای آماده پرتاب زیادی در حوزههای مختلف از جمله مخابراتی و اندازهگیری داریم.
اعاده دادرسی پرونده سیف و عراقچی
گروه سیاسی/ جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده ولیالله سیف و سایر متهمان فساد بانکی امروز یکشنبه در دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی برگزار میشود.
در این پرونده که با موافقت دیوان عالی کشور با درخواست اعاده دادرسی متهمان برای دومین بار مورد بررسی قرار میگیرد، دو نفر از افراد اقتصادی دولت قبل به عنوان متهمان اصلی حضور دارند. متهم ردیف اول، ولیالله سیف رئیس وقت بانک مرکزی است که متهم به برهم زدن نظم و آرامش بازار ارزی کشور و زمینهسازی برای خرید و فروش غیرقانونی ارز به میزان ۱۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار و ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو و همچنین اهمال و سوء مدیریت در دوران مسئولیت خود بوده و در دادگاه قبلی به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد. سیداحمد عراقچی معاون وقت ارزی بانک مرکزی نیز متهم به برهم زدن نظم و آرامش بازار ارزی کشور و زمینهسازی برای خرید و فروش غیر قانونی ارز به میزان ۱۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار و ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو و اهمال و سوء مدیریت در دوران مسئولیت خود بود که در همان دادگاهی که سیف را مجرم شناخت، بهتحمل هشت سال حبس تعزیری محکوم شد. پس از ابلاغ این احکام، محکومان در این پرونده تقاضای اعاده دادرسی کردند و پرونده در دیوان عالی مطرح شد. در نهایت این دیوان اعاده دادرسی را در این پرونده وارد دانست و با نقض رأی، پرونده را به شعبه همعرض ارجاع داد که امروز اولین جلسه رسیدگی به آن برگزار میشود.
سفارت ایران در باکو:
تمام مرزهای ایران باز هستند
به دنبال انتشار اخباری در زمینه بسته بودن مرزهای ایران روی گردشگران خارجی و شهروندان کشورهای همسایه، سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر «باکو» پایتخت جمهوری آذربایجان این اخبار را رد کرد و آن را «جعلی» خواند. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «ترند نیوز»، سفارت ایران در باکو در بیانیهای بدین منظور اعلام کرد که تمامی مرزهای زمینی، هوایی و دریایی ایران روی گردشگران خارجی و شهروندان کشورهای همسایه باز است.
این سفارتخانه بویژه تأکید کرد که تمام مرزهای ایران روی شهروندان جمهوری آذربایجان و منطقه خودمختار نخجوان باز هستند. پیشتر گزارش شده بود که مرزهای ایران روی گردشگران کشور همسایه جمهوری آذربایجان به دلیل شیوع کرونا بسته شده است. در رویدادی مرتبط با تحولات تهران و باکو، «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به دعوت «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران و برای نخستین بار در دولت سیزدهم بزودی به تهران سفر خواهد کرد.
آیتالله رئیسی ساختارهای فسادزا باید به گونهای اصلاح شوند که حتی اگر فردی قصد فساد داشت زمینه برا ی او مهیا نباشد
پیشرفت در گرو مبارزه با فساد است
گروه سیاسی/ روز گذشته رئیس جمهور در مراسم روز ملی صنعت و معدن، استراتژی دولت سیزدهم در زمینه فعالیتهای صنعتی و معدنی را تشریح کرد؛ استراتژیای که هدف آن خلق مؤلفههای قدرت در زمینه تولید و به طریق اولی، تحقق اهداف تعیین شده در سند چشمانداز 1404 است. در همین راستا، آیتالله رئیسی با اشاره به اینکه دشمن برای عقب نگاه داشتن کشور و ضعیف کردن مؤلفههای خلق قدرت، تلاش میکند روند تولید را مختل و ضعیف کند، موفقیت در مسیر تولید را نیازمند عزم و اراده پولادین، برنامهریزی دقیق و تلاش مستمر دانست و خواستار گسترش فعالیتهای دانشبنیان با هدف ایجاد مشاغل و محصولات دانشپایه شد. تنقیح قوانین و پرهیز از تصمیمات خلقالساعه باهدف پیشبینیپذیرکردن فعالیتهای صنعتی و معدنی، واگذاری میدان فعالیت باید به بخش خصوصی، چابکسازی دولت و کاستن از تصدیگری، افزایش کیفیت و بهرهوری تولیدات داخلی، تسهیل سرمایهگذاری، مقابله با فساد و توجه به محیط زیست از دیگر مؤلفههای مورد اشاره رئیس جمهور در این رابطه بود. شاید مهمترین رهاورد نشست روز گذشته برای حوزه صنعت و معدن ایران، تهیه پیشنویس سند جامع صنعت کشور از سوی دولت است که رئیس جمهور اعلام کرد، تلاشی برای ترسیم نقشه راه منسجم توسعه صنعت و معدن کشور که از سوی دولتهای گذشته مغفول واقع شده بود.
تولید؛ محور خلق قدرت
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، آیتالله رئیسی در این مراسم با قدردانی از همه فعالان عرصه صنعت و معدن کشور گفت: ۱۲ سال است که رهبر معظم انقلاب، اقتصاد را محور نامگذاری سالها قرار دادهاند و در ۶ سال اخیر بر توجه به تولید تأکید ویژه داشتهاند. رئیس جمهور با بیان اینکه تولید یکی از محورهای اصلی خلق قدرت برای کشور است، افزود: دولت مردمی به تبعیت از تأکیدات مقام معظم رهبری و ضرورتهای توسعه اقتصاد کشور، حمایت از تولید، تلاش برای رفع موانع پیش روی تولید و تأکید بر توسعه صادرات را وظیفه خود میداند. آیتالله رئیسی فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان را «افسران میدان تولید و خلق قدرت ملی» دانست و اظهارکرد: دشمن برای عقب نگاه داشتن کشور و ضعیف کردن مؤلفههای خلق قدرت که تولید جزو مهمترین آن هاست، تلاش میکند روند تولید را مختل و ضعیف کند. وظیفه ما در برابر این تلاشها حمایت از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی به عنوان افسران این میدان است. رئیس جمهور تصریح کرد: فعالیت در هر میدان بهطور طبیعی مشکلات و سختیهایی دارد و فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان باید بدانند که موفقیت در مسیر تولید به عزم و اراده پولادین، برنامهریزی دقیق و تلاش مستمر نیاز دارد.
گسترش فعالیتهای دانشبنیان
آیتالله رئیسی با تأکید بر ضرورت توجه بیشتر به گسترش فعالیتهای دانشبنیان با هدف ایجاد مشاغل و محصولات دانشپایه اضافه کرد: تولیدات دانشبنیان توانایی و ظرفیت رقابتپذیری بالاتری در بازارهای جهانی و داخلی دارند.
رئیس جمهور با بیان اینکه روز ملی صنعت و معدن فرصتی مناسب است تا علاوه بر قدردانی از زحمات و تلاشهای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی، مرور و بازنگری نیز به فعالیتها و دستاوردهای این حوزه داشته باشیم، گفت: این جمع بهترین محل برای تشریح و تبیین آسیبها و مشکلات و نیز ارائه راهکارهای برونرفت از مشکلات و غلبه بر موانع است.
تدوین سند جامع صنعت در دولت
آیتالله رئیسی خطاب به فعالان اقتصادی حاضر در مراسم با تأکید بر اینکه برای تبیین مشکلات و ارائه راهکارها به این جلسه بسنده نکنید و تا رفع واقعی و نهایی مشکل پیگیر موضوع باشید، افزود: پس از تأکید مقام معظم رهبری در دیدار با فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان مبنی بر تدوین سند جامع صنعت کشور، دولت کارگروهی را مأمور تهیه این سند کرد که با مشورت کارشناسان پیشنویش خوبی تهیه شده و در حال نهایی شدن ( طی مراحل )است.
پیشپینیپذیرشدن فعالیت اقتصادی
رئیس جمهور در ادامه تنقیح قوانین و پرهیز از تصمیمات خلقالساعه را ازجمله اقدامات برای هموار شدن مسیر تولید عنوان کرد و گفت: آینده باید برای فعالان اقتصادی و صنعتی قابل پیشبینی باشد تا بتوانند برای آن برنامهریزی کنند و ضرورت این پیشبینی پذیری پرهیز از اتخاذ تصمیمات خلقالساعه است.
دولت تصدیگری خود را رها کند
آیتالله رئیسی در ادامه با بیان اینکه قویاً مدافع و موافق نظریه دولت چابک هستم، تصریح کرد: دولت باید تصدیگریهای خود را در اقتصاد رها کرده و در جایگاه هدایت، حمایت و نظارت قرار گیرد، البته آقای فاطمیامین تشخیص اولویتها را نیز از مسئولیتهای دولت عنوان کردند که نکته صحیحی است. رئیس جمهور اضافه کرد: میدان فعالیت باید به بخش خصوصی واگذار شود و دولت از تصدیگریهای خود کاسته و وزن نظارتی و حمایتی خود را افزایش دهد. چابکسازی دولت و جلوگیری از فربه شدن و افزایش هزینههای دولت باید مد نظر همه نهادها و دستگاهها بویژه دولت و مجلس شورای اسلامی باشد.
دانش، ضمیمه تولید شود
آیتالله رئیسی تلاش برای نیل فعالیتهای تولیدی به بهرهگیری هرچه بیشتر از دانشها و دستاوردهای نوین علمی را از دیگر ضرورتهای رونق تولید دانست و افزود: دانش اگر ضمیمه تولید و صنعت نشود، به شکل پایاننامه در دانشگاه باقی میماند. دانشگاه باید کنار بازار، صنعت و معدن بیاید و در این زمینه صنایع بزرگ و سنگین باید بیش از دیگر صنایع و فعالیتهای تولیدی مورد توجه باشند. رئیس جمهور در ادامه با تأکید بر اهمیت افزایش کیفیت و بهرهوری تولیدات داخلی افزود: هر تولیدکننده باید با بازتعریف مسأله افزایش بهرهوری در عین حال راهکارهای کاهش قیمت تولید را نیز پیدا کند.
به خامفروشی حساس باشیم
وی، مسأله خامفروشی را از دیگر موانع پیش روی صنعت و تجارت کشور عنوان کرد و گفت: باید نسبت به مسأله خامفروشی شدیداً حساس باشیم، چرا که ایجاد ارزش افزوده و اشتغال در پرتو جلوگیری از خامفروشی میسر خواهد شد. رئیس جمهور در ادامه حمایت از حقوق مصرفکنندگان را مورد تأکید جدی قرار داد و تصریح کرد: حتماً تولیدکننده نباید ضرر کند، اما در حق مصرفکننده نیز نباید اجحافی صورت بگیرد و در میدان تولید باید از مصرفکنندگان حمایت شود.
پیشرفت در گرو مقابله با فساد
آیتالله رئیسی مبارزه با فساد را یکی دیگر از مسائل بسیار مهم در رشد و پیشرفت اقتصادی دانست و گفت: پیشرفت و رشد اقتصادی در گرو مبارزه با مفاسد اقتصادی و ارتشا است. ساختارهای فسادزا باید به گونهای اصلاح شوند که حتی اگر فردی قصد فساد داشت، زمینه برای او مهیا نباشد.
تسهیل سرمایهگذاری و صدور مجوز
رئیس جمهور نظارت جدی بر تمامی فرایندهای اخذ مجوزها و تسهیل سرمایهگذاری و تولید را از دیگر مصادیق مبارزه با فساد برشمرد و تصریح کرد: دولت هوشمند یکی از زمینههای مهم مبارزه با فساد است و این مسأله باید به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد، چرا که سامانهها نقش بسیار مهمی در شفافیت و افشاگری فساد دارند.
مقابله با آلایندههای محیط زیستی
آیتالله رئیسی در ادامه بر ضرورت رعایت مسائل زیست محیطی در فعالیتهای اقتصادی تأکید کرد و گفت: باید فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و صنعتگران مراقب باشند تا آلایندهها به محیط زیست و مردم آسیب نزنند. رئیس جمهور توجه به رشد تولید و رونق اقتصاد و تجارت را مصداق امر به معروف دانست و اظهارکرد: شما تولیدکنندگان و صنعتگران تردید نکنید که تلاش شما برای تولید قدرت در کشور یک معروف بزرگ است و هر حرکتی در مسیر استقلال و تولید کشور تیری بر قلب دشمن است که مردم را امیدوار و دشمن را ناامید میکند.
زمینه کار اقتصادی با همسایگان
وی در بخش دیگری از سخنان خود به سیاست تعامل با همسایگان در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: در سفرهای خارجی و ملاقات با سران کشورهای همسایه شاهد اشتیاق به تولیدات و محصولات ایرانی هستم. زمینه کار بسیار فراهم است و امیدواریم بتوانیم با دست توانای شما و حمایت دولت، بخشی از مشکل اقتصاد و اشتغال کشور را برطرف کنیم. رئیس جمهور مدیریت را دارای مؤثرترین نقش در حرکت و بالا بردن یک مجموعه دانست و افزود: مدیران باید با تلاش مضاعف مدیریت ماندگار را بر صفحه تاریخ ثبت کنند؛ حق عقبگرد، توقف و در جا زدن نداریم، تنها راه پیش روی پیشرفت است.
تولید؛ محور خلق قدرت
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، آیتالله رئیسی در این مراسم با قدردانی از همه فعالان عرصه صنعت و معدن کشور گفت: ۱۲ سال است که رهبر معظم انقلاب، اقتصاد را محور نامگذاری سالها قرار دادهاند و در ۶ سال اخیر بر توجه به تولید تأکید ویژه داشتهاند. رئیس جمهور با بیان اینکه تولید یکی از محورهای اصلی خلق قدرت برای کشور است، افزود: دولت مردمی به تبعیت از تأکیدات مقام معظم رهبری و ضرورتهای توسعه اقتصاد کشور، حمایت از تولید، تلاش برای رفع موانع پیش روی تولید و تأکید بر توسعه صادرات را وظیفه خود میداند. آیتالله رئیسی فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان را «افسران میدان تولید و خلق قدرت ملی» دانست و اظهارکرد: دشمن برای عقب نگاه داشتن کشور و ضعیف کردن مؤلفههای خلق قدرت که تولید جزو مهمترین آن هاست، تلاش میکند روند تولید را مختل و ضعیف کند. وظیفه ما در برابر این تلاشها حمایت از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی به عنوان افسران این میدان است. رئیس جمهور تصریح کرد: فعالیت در هر میدان بهطور طبیعی مشکلات و سختیهایی دارد و فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان باید بدانند که موفقیت در مسیر تولید به عزم و اراده پولادین، برنامهریزی دقیق و تلاش مستمر نیاز دارد.
گسترش فعالیتهای دانشبنیان
آیتالله رئیسی با تأکید بر ضرورت توجه بیشتر به گسترش فعالیتهای دانشبنیان با هدف ایجاد مشاغل و محصولات دانشپایه اضافه کرد: تولیدات دانشبنیان توانایی و ظرفیت رقابتپذیری بالاتری در بازارهای جهانی و داخلی دارند.
رئیس جمهور با بیان اینکه روز ملی صنعت و معدن فرصتی مناسب است تا علاوه بر قدردانی از زحمات و تلاشهای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی، مرور و بازنگری نیز به فعالیتها و دستاوردهای این حوزه داشته باشیم، گفت: این جمع بهترین محل برای تشریح و تبیین آسیبها و مشکلات و نیز ارائه راهکارهای برونرفت از مشکلات و غلبه بر موانع است.
تدوین سند جامع صنعت در دولت
آیتالله رئیسی خطاب به فعالان اقتصادی حاضر در مراسم با تأکید بر اینکه برای تبیین مشکلات و ارائه راهکارها به این جلسه بسنده نکنید و تا رفع واقعی و نهایی مشکل پیگیر موضوع باشید، افزود: پس از تأکید مقام معظم رهبری در دیدار با فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان مبنی بر تدوین سند جامع صنعت کشور، دولت کارگروهی را مأمور تهیه این سند کرد که با مشورت کارشناسان پیشنویش خوبی تهیه شده و در حال نهایی شدن ( طی مراحل )است.
پیشپینیپذیرشدن فعالیت اقتصادی
رئیس جمهور در ادامه تنقیح قوانین و پرهیز از تصمیمات خلقالساعه را ازجمله اقدامات برای هموار شدن مسیر تولید عنوان کرد و گفت: آینده باید برای فعالان اقتصادی و صنعتی قابل پیشبینی باشد تا بتوانند برای آن برنامهریزی کنند و ضرورت این پیشبینی پذیری پرهیز از اتخاذ تصمیمات خلقالساعه است.
دولت تصدیگری خود را رها کند
آیتالله رئیسی در ادامه با بیان اینکه قویاً مدافع و موافق نظریه دولت چابک هستم، تصریح کرد: دولت باید تصدیگریهای خود را در اقتصاد رها کرده و در جایگاه هدایت، حمایت و نظارت قرار گیرد، البته آقای فاطمیامین تشخیص اولویتها را نیز از مسئولیتهای دولت عنوان کردند که نکته صحیحی است. رئیس جمهور اضافه کرد: میدان فعالیت باید به بخش خصوصی واگذار شود و دولت از تصدیگریهای خود کاسته و وزن نظارتی و حمایتی خود را افزایش دهد. چابکسازی دولت و جلوگیری از فربه شدن و افزایش هزینههای دولت باید مد نظر همه نهادها و دستگاهها بویژه دولت و مجلس شورای اسلامی باشد.
دانش، ضمیمه تولید شود
آیتالله رئیسی تلاش برای نیل فعالیتهای تولیدی به بهرهگیری هرچه بیشتر از دانشها و دستاوردهای نوین علمی را از دیگر ضرورتهای رونق تولید دانست و افزود: دانش اگر ضمیمه تولید و صنعت نشود، به شکل پایاننامه در دانشگاه باقی میماند. دانشگاه باید کنار بازار، صنعت و معدن بیاید و در این زمینه صنایع بزرگ و سنگین باید بیش از دیگر صنایع و فعالیتهای تولیدی مورد توجه باشند. رئیس جمهور در ادامه با تأکید بر اهمیت افزایش کیفیت و بهرهوری تولیدات داخلی افزود: هر تولیدکننده باید با بازتعریف مسأله افزایش بهرهوری در عین حال راهکارهای کاهش قیمت تولید را نیز پیدا کند.
به خامفروشی حساس باشیم
وی، مسأله خامفروشی را از دیگر موانع پیش روی صنعت و تجارت کشور عنوان کرد و گفت: باید نسبت به مسأله خامفروشی شدیداً حساس باشیم، چرا که ایجاد ارزش افزوده و اشتغال در پرتو جلوگیری از خامفروشی میسر خواهد شد. رئیس جمهور در ادامه حمایت از حقوق مصرفکنندگان را مورد تأکید جدی قرار داد و تصریح کرد: حتماً تولیدکننده نباید ضرر کند، اما در حق مصرفکننده نیز نباید اجحافی صورت بگیرد و در میدان تولید باید از مصرفکنندگان حمایت شود.
پیشرفت در گرو مقابله با فساد
آیتالله رئیسی مبارزه با فساد را یکی دیگر از مسائل بسیار مهم در رشد و پیشرفت اقتصادی دانست و گفت: پیشرفت و رشد اقتصادی در گرو مبارزه با مفاسد اقتصادی و ارتشا است. ساختارهای فسادزا باید به گونهای اصلاح شوند که حتی اگر فردی قصد فساد داشت، زمینه برای او مهیا نباشد.
تسهیل سرمایهگذاری و صدور مجوز
رئیس جمهور نظارت جدی بر تمامی فرایندهای اخذ مجوزها و تسهیل سرمایهگذاری و تولید را از دیگر مصادیق مبارزه با فساد برشمرد و تصریح کرد: دولت هوشمند یکی از زمینههای مهم مبارزه با فساد است و این مسأله باید به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد، چرا که سامانهها نقش بسیار مهمی در شفافیت و افشاگری فساد دارند.
مقابله با آلایندههای محیط زیستی
آیتالله رئیسی در ادامه بر ضرورت رعایت مسائل زیست محیطی در فعالیتهای اقتصادی تأکید کرد و گفت: باید فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و صنعتگران مراقب باشند تا آلایندهها به محیط زیست و مردم آسیب نزنند. رئیس جمهور توجه به رشد تولید و رونق اقتصاد و تجارت را مصداق امر به معروف دانست و اظهارکرد: شما تولیدکنندگان و صنعتگران تردید نکنید که تلاش شما برای تولید قدرت در کشور یک معروف بزرگ است و هر حرکتی در مسیر استقلال و تولید کشور تیری بر قلب دشمن است که مردم را امیدوار و دشمن را ناامید میکند.
زمینه کار اقتصادی با همسایگان
وی در بخش دیگری از سخنان خود به سیاست تعامل با همسایگان در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: در سفرهای خارجی و ملاقات با سران کشورهای همسایه شاهد اشتیاق به تولیدات و محصولات ایرانی هستم. زمینه کار بسیار فراهم است و امیدواریم بتوانیم با دست توانای شما و حمایت دولت، بخشی از مشکل اقتصاد و اشتغال کشور را برطرف کنیم. رئیس جمهور مدیریت را دارای مؤثرترین نقش در حرکت و بالا بردن یک مجموعه دانست و افزود: مدیران باید با تلاش مضاعف مدیریت ماندگار را بر صفحه تاریخ ثبت کنند؛ حق عقبگرد، توقف و در جا زدن نداریم، تنها راه پیش روی پیشرفت است.
معاون اجرایی رئیس جمهور در گفتوگو با «ایران» ابعاد نهضت تکمیل طرحهای نیمه تمام عمرانی در کشور را تشریح کرد
پایان کلنگزنیهای نمایشی
گروه سیاسی/ «اگر هیچ پروژه جدیدی در کشور شروع نشود، اتمام پروژههای عمرانی موجود بین 15 تا 20 سال طول میکشد.» این جمله، ترسیمی از وضعیتی به نام «پروژههای نیمه تمام در کشور» است که سید صولت مرتضوی، معاون اجرایی رئیس جمهور در گفتوگو با «ایران» بیان کرد. از همین جمله میتوان دریافت که چرا دولت سیزدهم، به جای کلنگزنی پروژههای جدید، که میتواند تشویق و فریادهای زندهباد را هم به دنبال داشته باشد، «نهضت اتمام پروژههای نیمهتمام» را به عنوان رویکرد اصلی عمرانی خود انتخاب کرد. «نهضت اتمام پروژههای نیمهتمام» چیزی فراتر از یک رویکرد عمرانی است؛ بلکه راهبردی برای پایان دادن به رنج مردم استانها و نقاط مختلف کشور هم هست. امری که بارها رئیس جمهور در سفرهای استانی به آن اشاره کرد. از جمله دوم تیرماه در سفر به خراسان شمالی، آیتالله رئیسی با بیان اینکه برخی مشکلات از جمله وجود تعداد زیادی طرحهای نیمه تمام در استانهای مختلف و از جمله این استان مردم را رنج میدهد، گفت: «دولت از همین رو در سفرهای استانی نهضت اتمام پروژههای نیمهتمام را راه انداخته است. در این دولت دنبال کلنگ زدن یا اینکه پروژه جدیدی را شروع کنیم، نیستیم، بلکه به دنبال آن هستیم تا طرحهای نیمه تمام که مردم را رنج میدهد زودتر به سامان برسد.»
چرا نهضت اتمام پروژههای نیمهتمام؟
برخی مثالها مشخص میکند که وقتی از رنج مردم در پروژههای نیمهتمام صحبت میشود، دقیقاً مقصود چیست. آیتالله رئیسی 28 خردادماه در سفر به شهرستان پیشوا در استان تهران، از مجتمع مسکونی نیمهتمام آژینه در حاشیه این شهر دیدن کرد که کار آن با ظرفیت احداث ۱۲۳۲ واحد آغاز شد. اما اکنون ۸۳۲ واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شده و ۴۰۰ واحد آن همچنان ناتمام مانده است. در همین سفر رئیسجمهور از پروژه نیمهتمام بیمارستان ۹۶ تختخوابی پیشوا نیز بازدید کرد که احداث آن از سال ۱۳۸۸ آغاز شده اما با وجود گذشت 13 سال امروز فقط 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارد آن هم بیمارستانی که قرار بود پاسخگوی نیازهای بهداشتی و درمانی جمعیت ۱۵۰ هزار نفری شهر پیشوا باشد. این موارد و نمونههای دیگری از این دست گویای آن است که چه میزان منابع و سرمایههای ملی صرف پروژههایی شده است که حالا نیمهتمام ماندهاند؛ بدون آنکه به نتیجه برسد یا به نیازهای مردم پاسخ گوید. در این صورت هرچند هزینههای صرف در این پروژهها و هدررفت آنها مبالغ قابلتوجهی را شامل میشود اما مهمتر از آن به نوعی خلق نارضایتی عمومی است که از دیدن این پروژهها حاصل میشود. به عبارت دیگر مردم این مناطق با دیدن این پروژهها همواره وعدههای مسئولان را به یاد میآورند که قرار بود مشکلی را از آنان حل کنند اما نه تنها مشکل حل نشده است بلکه منابع ملی قابل توجهی نیز صرف آنها شده است. انتخاب راهبردی دولت سیزدهم مبنی بر «نهضت اتمام پروژههای نیمه تمام» درحقیقت پاسخی به این معضل ملی و ریشهدار است؛ دولتی که به جای توجه به اهداف کوتاه مدت یا جلب رضایت مقطعی شهروندان تأمین منافع بلندمدت ملی آنان و جلوگیری از هدررفت بیشتر منابع را در دستور کار خود قرار داده است.
فقدان آمایش سرزمینی، یک علت نیمه تمام ماندن پروژهها
اما چرا وضعیت پروژههای عمرانی در کشور که زمانی برخی دولتها با افتخار کلنگ آن را بر زمین میزدند امروز به جایی رسید که امروز از آن با عنوان «پروژههای نیمه تمام» یاد میشود؟ سیدصولت مرتضوی، معاون اجرایی رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش «ایران»، علت این امر را فقدان آمایش سرزمینی دانست و گفت: در سالهای گذشته تعداد قابل توجهی پروژه در کشور ما تعریف شده است که در تعریف و اجرای آنها، سیاستهای آمایش سرزمینی لحاظ نشده است.
وی اضافه کرد: فقدان آمایش سرزمینی باعث تکثر طرحهای عمرانی در کشور شده است و این تکثر نیز به نوبه خود سبب شد پیشرفت پروژهها با کندی صورت بگیرد، به این دلیل که پروژهها فراوان هستند اما منابع محدود و این منابع محدود باید میان این حجم گسترده پروژهها توزیع شود که به همین دلیل شاهد کندی در اجرای آنها هستیم.
بازه 15 الی20 ساله برای اجرای پروژههای عمرانی
معاون اجرایی رئیس جمهور ادامه داد: بر این اساس یعنی به دلیل محدود بودن منابع و تکثر پروژهها برخی از کارشناسان و مدیران معتقدند که اگر بنا باشد به سبک فعلی به پروژههای عمرانی اعتبار تزریق شود شاید به یک بازه زمانی 15 و چه بسا 20 ساله نیاز است تا این پروژهها به اتمام برسد.
مرتضوی اضافه کرد: به عبارت دیگر اگر امروز هیچ پروژه کلان یا متوسط جدیدی در کشور شروع نشود و دولت همین طرحهای عمرانی موجود را مدنظر قرار دهد و منابع خود را نیز به همین صورت فعلی تزریق کنیم بین 15 تا 20 سال زمان خواهد برد تا این طرحها کامل شود.
اولویتبندی، رویکرد دولت نسبت به پروژههای نیمهتمام
معاون اجرایی رئیس جمهور اشاره کرد که در واکنش به چنین اقتضائاتی بود که دولت رویکرد اولویت دادن به این پروژهها را برگزید. مرتضوی گفت: وقتی با این حجم از کار و پروژه نیمهتمام مواجه میشویم میبینیم باید طرحها را براساس اولویتبندی انتخاب کنیم و آنها را به اتمام برسانیم. در همین راستا رئیس جمهور فرمودند ما در سفرهای استانی طرحهای جدیدی را آغاز نکنیم و به جای آغاز طرحهای جدید، دولت اتمام طرحهای نیمه تمام را در دستور کار قرار دهد.
وی در تشریح چگونگی اولویتبندی این پروژهها نیز گفت: در این ترتیببندی طرحهایی که 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارند در اولویت اتمام و تأمین منابع قرار میگیرند. به همین ترتیب طرحهای با 70 یا 60 درصد پیشرفت در مرحله بعدی و در نهایت هم پروژههای با 50 درصد پیشرفت در دستور کار قرار خواهند گرفت.
حجم عظیم منابع مالی درگیر پروژهها
معاون اجرایی رئیس جمهور در پاسخ به اینکه میزان منابع و سرمایه درگیر در این پروژهها چقدر است، اظهارکرد: واقعاً نمیشود ارزیابی دقیقی ارائه کرد؛ به این دلیل که برخی معتقدند منابع و سرمایههایی را که درگیر این پروژهها است باید به قیمتهای امسال محاسبه کرد که در این صورت عدد قابل توجهی خواهد شد. برخی هم بر این باورند که باید منابع صرف شده در این پروژههای نیمهتمام را باید به قیمت سالهای آتی محاسبه کرد که در این صورت هم عدد قابل توجه دیگری را خواهیم داشت.
مرتضوی با اشاره به اینکه این ملاحظات نشان میدهد جمعبندی درباره میزان سرمایه درگیر در این پروژهها چقدر دشوار است، ادامه داد: به همین دلیل است که دولت سیزدهم، به جای زدن کلنگ پروژههای جدید بر این مسأله اهتمام ورزیده که تکلیف این منابع را مشخص کرده و این پروژهها را به پایان برساند.
دولت سیزدهم به دنبال منافع بلندمدت مردم
معاون اجرایی رئیس جمهور در پاسخ به اینکه معمولاً دولتها ترجیح میدهند پروژههای جدید تعریف کنند تا در کوتاه مدت بتوانند رضایت مردم را جلب کنند، چرا دولت سیزدهم برخلاف رویه دولتهای قبل عمل کرده است، اظهارکرد: به باور من نباید دنبال این تشویقهای زودگذر بود بلکه باید منافع بلندمدت مردم را دنبال کرد. مرتضوی اضافه کرد: اصل در هر کاری، تأمین نیازهای مردم و رفع مشکلات آنان است، اما باید این را هم لحاظ کرد که این تشویقها عموماً پشتوانه کارشناسی ندارند، یعنی نباید به بهانه مورد تشویق قرار گرفتن دولت، برای ملت هزینه ایجاد کنیم. این کار مقرونبه صواب نیست.
معاون اجرایی رئیس جمهور ادامه داد: به همین دلیل آیتالله رئیسی بررسی کردند که چه چیزی مطلوب کشور، نظام و مردم است و در واقع چه چیزی در بلندمدت به صواب نزدیک بوده و منافع بلندمدت مردم را تضمین میکند و تأکید کردند که همین امر باید در دستور کار دولت قرار بگیرد نه اینکه چیزی دنبال شود که خواسته سیاسی یک جریان، طیف یا گروه سیاسی باشد.
مرتضوی در تشریح دیگر ضرورت تکمیل پروژههای نیمه تمام، تصریح کرد: اگر بخواهیم صرفاً میزان عدمالنفع پروژههای نیمه تمام موجود در کشور را محاسبه کنیم، به اعداد قابل توجهی میرسیم. عدمالنفع- یعنی خسارتهای ناشی از بهرهبرداری نشدن این پروژهها- بسیار زیاد است و خسارتها و فشارهای بسیار سنگینی را به خزانه و سرمایه ملی وارد کرده است.
وی با بیان اینکه دولت بر این باور است که باید این طرحها هرچه زودتر به سرانجام برسد گفت: اساساً عدمالنفع اجرای پروژهها بسیار جدی و قابل توجه است. مثلاً فرض کنید در گذشته طرحی اجرا شده که باید مقدار مشخصی منابع برای آن صرف میشد اما 60 درصد این منابع هزینه شده و بقیه پروژه همچنان باقی مانده است.
معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: اینکه فقط این 60 درصد هزینه شده است به این معنی است که اتلاف منافع صورت میگیرد. یعنی اگر به جای دو طرح این چنینی فقط یک طرح آغاز میشد و به سرانجام میرسید و مردم هم از آن استفاده میکردند، بیشتر به نفع کشور و مردم و خزانه میبود تا اینکه دو طرح آغاز شود و هیچیک به بهرهبرداری نرسد. وی تأکید کرد: به دلیل همین رویکرد بود که امروز میبینیم مقدار قابل توجهی منابع، صرف پروژهها شده، اما نیمهتمام ماندهاند و مردم از هیچ بخشی از این هزینههایی که صرف شده است، نفعی نمیبرند.
چرا نهضت اتمام پروژههای نیمهتمام؟
برخی مثالها مشخص میکند که وقتی از رنج مردم در پروژههای نیمهتمام صحبت میشود، دقیقاً مقصود چیست. آیتالله رئیسی 28 خردادماه در سفر به شهرستان پیشوا در استان تهران، از مجتمع مسکونی نیمهتمام آژینه در حاشیه این شهر دیدن کرد که کار آن با ظرفیت احداث ۱۲۳۲ واحد آغاز شد. اما اکنون ۸۳۲ واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شده و ۴۰۰ واحد آن همچنان ناتمام مانده است. در همین سفر رئیسجمهور از پروژه نیمهتمام بیمارستان ۹۶ تختخوابی پیشوا نیز بازدید کرد که احداث آن از سال ۱۳۸۸ آغاز شده اما با وجود گذشت 13 سال امروز فقط 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارد آن هم بیمارستانی که قرار بود پاسخگوی نیازهای بهداشتی و درمانی جمعیت ۱۵۰ هزار نفری شهر پیشوا باشد. این موارد و نمونههای دیگری از این دست گویای آن است که چه میزان منابع و سرمایههای ملی صرف پروژههایی شده است که حالا نیمهتمام ماندهاند؛ بدون آنکه به نتیجه برسد یا به نیازهای مردم پاسخ گوید. در این صورت هرچند هزینههای صرف در این پروژهها و هدررفت آنها مبالغ قابلتوجهی را شامل میشود اما مهمتر از آن به نوعی خلق نارضایتی عمومی است که از دیدن این پروژهها حاصل میشود. به عبارت دیگر مردم این مناطق با دیدن این پروژهها همواره وعدههای مسئولان را به یاد میآورند که قرار بود مشکلی را از آنان حل کنند اما نه تنها مشکل حل نشده است بلکه منابع ملی قابل توجهی نیز صرف آنها شده است. انتخاب راهبردی دولت سیزدهم مبنی بر «نهضت اتمام پروژههای نیمه تمام» درحقیقت پاسخی به این معضل ملی و ریشهدار است؛ دولتی که به جای توجه به اهداف کوتاه مدت یا جلب رضایت مقطعی شهروندان تأمین منافع بلندمدت ملی آنان و جلوگیری از هدررفت بیشتر منابع را در دستور کار خود قرار داده است.
فقدان آمایش سرزمینی، یک علت نیمه تمام ماندن پروژهها
اما چرا وضعیت پروژههای عمرانی در کشور که زمانی برخی دولتها با افتخار کلنگ آن را بر زمین میزدند امروز به جایی رسید که امروز از آن با عنوان «پروژههای نیمه تمام» یاد میشود؟ سیدصولت مرتضوی، معاون اجرایی رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش «ایران»، علت این امر را فقدان آمایش سرزمینی دانست و گفت: در سالهای گذشته تعداد قابل توجهی پروژه در کشور ما تعریف شده است که در تعریف و اجرای آنها، سیاستهای آمایش سرزمینی لحاظ نشده است.
وی اضافه کرد: فقدان آمایش سرزمینی باعث تکثر طرحهای عمرانی در کشور شده است و این تکثر نیز به نوبه خود سبب شد پیشرفت پروژهها با کندی صورت بگیرد، به این دلیل که پروژهها فراوان هستند اما منابع محدود و این منابع محدود باید میان این حجم گسترده پروژهها توزیع شود که به همین دلیل شاهد کندی در اجرای آنها هستیم.
بازه 15 الی20 ساله برای اجرای پروژههای عمرانی
معاون اجرایی رئیس جمهور ادامه داد: بر این اساس یعنی به دلیل محدود بودن منابع و تکثر پروژهها برخی از کارشناسان و مدیران معتقدند که اگر بنا باشد به سبک فعلی به پروژههای عمرانی اعتبار تزریق شود شاید به یک بازه زمانی 15 و چه بسا 20 ساله نیاز است تا این پروژهها به اتمام برسد.
مرتضوی اضافه کرد: به عبارت دیگر اگر امروز هیچ پروژه کلان یا متوسط جدیدی در کشور شروع نشود و دولت همین طرحهای عمرانی موجود را مدنظر قرار دهد و منابع خود را نیز به همین صورت فعلی تزریق کنیم بین 15 تا 20 سال زمان خواهد برد تا این طرحها کامل شود.
اولویتبندی، رویکرد دولت نسبت به پروژههای نیمهتمام
معاون اجرایی رئیس جمهور اشاره کرد که در واکنش به چنین اقتضائاتی بود که دولت رویکرد اولویت دادن به این پروژهها را برگزید. مرتضوی گفت: وقتی با این حجم از کار و پروژه نیمهتمام مواجه میشویم میبینیم باید طرحها را براساس اولویتبندی انتخاب کنیم و آنها را به اتمام برسانیم. در همین راستا رئیس جمهور فرمودند ما در سفرهای استانی طرحهای جدیدی را آغاز نکنیم و به جای آغاز طرحهای جدید، دولت اتمام طرحهای نیمه تمام را در دستور کار قرار دهد.
وی در تشریح چگونگی اولویتبندی این پروژهها نیز گفت: در این ترتیببندی طرحهایی که 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارند در اولویت اتمام و تأمین منابع قرار میگیرند. به همین ترتیب طرحهای با 70 یا 60 درصد پیشرفت در مرحله بعدی و در نهایت هم پروژههای با 50 درصد پیشرفت در دستور کار قرار خواهند گرفت.
حجم عظیم منابع مالی درگیر پروژهها
معاون اجرایی رئیس جمهور در پاسخ به اینکه میزان منابع و سرمایه درگیر در این پروژهها چقدر است، اظهارکرد: واقعاً نمیشود ارزیابی دقیقی ارائه کرد؛ به این دلیل که برخی معتقدند منابع و سرمایههایی را که درگیر این پروژهها است باید به قیمتهای امسال محاسبه کرد که در این صورت عدد قابل توجهی خواهد شد. برخی هم بر این باورند که باید منابع صرف شده در این پروژههای نیمهتمام را باید به قیمت سالهای آتی محاسبه کرد که در این صورت هم عدد قابل توجه دیگری را خواهیم داشت.
مرتضوی با اشاره به اینکه این ملاحظات نشان میدهد جمعبندی درباره میزان سرمایه درگیر در این پروژهها چقدر دشوار است، ادامه داد: به همین دلیل است که دولت سیزدهم، به جای زدن کلنگ پروژههای جدید بر این مسأله اهتمام ورزیده که تکلیف این منابع را مشخص کرده و این پروژهها را به پایان برساند.
دولت سیزدهم به دنبال منافع بلندمدت مردم
معاون اجرایی رئیس جمهور در پاسخ به اینکه معمولاً دولتها ترجیح میدهند پروژههای جدید تعریف کنند تا در کوتاه مدت بتوانند رضایت مردم را جلب کنند، چرا دولت سیزدهم برخلاف رویه دولتهای قبل عمل کرده است، اظهارکرد: به باور من نباید دنبال این تشویقهای زودگذر بود بلکه باید منافع بلندمدت مردم را دنبال کرد. مرتضوی اضافه کرد: اصل در هر کاری، تأمین نیازهای مردم و رفع مشکلات آنان است، اما باید این را هم لحاظ کرد که این تشویقها عموماً پشتوانه کارشناسی ندارند، یعنی نباید به بهانه مورد تشویق قرار گرفتن دولت، برای ملت هزینه ایجاد کنیم. این کار مقرونبه صواب نیست.
معاون اجرایی رئیس جمهور ادامه داد: به همین دلیل آیتالله رئیسی بررسی کردند که چه چیزی مطلوب کشور، نظام و مردم است و در واقع چه چیزی در بلندمدت به صواب نزدیک بوده و منافع بلندمدت مردم را تضمین میکند و تأکید کردند که همین امر باید در دستور کار دولت قرار بگیرد نه اینکه چیزی دنبال شود که خواسته سیاسی یک جریان، طیف یا گروه سیاسی باشد.
مرتضوی در تشریح دیگر ضرورت تکمیل پروژههای نیمه تمام، تصریح کرد: اگر بخواهیم صرفاً میزان عدمالنفع پروژههای نیمه تمام موجود در کشور را محاسبه کنیم، به اعداد قابل توجهی میرسیم. عدمالنفع- یعنی خسارتهای ناشی از بهرهبرداری نشدن این پروژهها- بسیار زیاد است و خسارتها و فشارهای بسیار سنگینی را به خزانه و سرمایه ملی وارد کرده است.
وی با بیان اینکه دولت بر این باور است که باید این طرحها هرچه زودتر به سرانجام برسد گفت: اساساً عدمالنفع اجرای پروژهها بسیار جدی و قابل توجه است. مثلاً فرض کنید در گذشته طرحی اجرا شده که باید مقدار مشخصی منابع برای آن صرف میشد اما 60 درصد این منابع هزینه شده و بقیه پروژه همچنان باقی مانده است.
معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: اینکه فقط این 60 درصد هزینه شده است به این معنی است که اتلاف منافع صورت میگیرد. یعنی اگر به جای دو طرح این چنینی فقط یک طرح آغاز میشد و به سرانجام میرسید و مردم هم از آن استفاده میکردند، بیشتر به نفع کشور و مردم و خزانه میبود تا اینکه دو طرح آغاز شود و هیچیک به بهرهبرداری نرسد. وی تأکید کرد: به دلیل همین رویکرد بود که امروز میبینیم مقدار قابل توجهی منابع، صرف پروژهها شده، اما نیمهتمام ماندهاند و مردم از هیچ بخشی از این هزینههایی که صرف شده است، نفعی نمیبرند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
اخبــــار
-
پیشرفت در گرو مبارزه با فساد است
-
پایان کلنگزنیهای نمایشی
اخبارایران آنلاین