اخبــــار


رئیس جمهور، درگذشت مهاجر سرزمین آفتاب را تسلیت گفت
گروه سیاسی/  رئیس جمهور در پیامی با تسلیت درگذشت مرحومه سبا بابایی (کونیکو یامامورا) به خاندان بابایی، از درگاه خداوند برای آن مرحومه علو درجات و همنشینی با فرزند شهیدش مسألت کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در این پیام با اشاره به اینکه این مادر فداکار بعد از تشرف به دین مبین اسلام و ایمان و ارادت به مکتب تشیع و خاندان عصمت و طهارت(ع)، با مهاجرت به ایران فصل جدیدی از زندگی خود را آغاز کرد، تصریح کرد: این مهاجر سرزمین آفتاب با پرورش فرزند دلاورش شهید گرانقدر «محمد بابایی» و تقدیم آن در مسیر دفاع از میهن اسلامی ایران، نام و یاد خود و فرزندش را در دفتر زرین ایثار و شهادت برای همیشه ماندگار کرد. ایشان پس از شهادت فرزندش هم با انجام فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای از جمله ساخت آموزشگاه شهید محمد بابایی در یزد، راه‌اندازی موزه صلح تهران، راه‌اندازی بازارچه‌های خیریه، همراهی و راهنمایی دانشجویان ژاپنی در ایران و تدریس قرآن کریم آثار و خدمات ارزنده‌ای به یادگار گذاشت.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، سرلشگر سلامی فرمانده کل سپاه و امیر آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز با صدور پیام‌های جداگانه درگذشت خانم بابایی را تسلیت گفتند.
مادر ژاپنی شهید «محمد بابایی» که از چندی قبل به علت ضایعه تنفسی در بیمارستان خاتم‌الانبیا بستری بود، روز جمعه دار فانی را وداع گفت. یامامورا پس از ازدواج نام خود را به (سبا بابایی) تغییر داد. او که به عنوان سرپرست نمادین کاروان ایران در پارالمپیک ۲۰۲۰ راهی مسابقات شده بود تنها مادر شهید دفاع مقدس با اصالت ژاپنی است. فرزند شهیدش جوان ۱۹ ساله‌ای بود که هم در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت‌های زیادی داشت و هم در زمان جنگ تحمیلی با وجود سن کم، راهی جبهه‌ها شد تا از اسلام و ایران دفاع کند که در عملیات والفجر یک، در منطقه فکه به شهادت رسید.
تقدیر از عملکرد دولت سیزدهم در صنعت فضایی
رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با تأکید بر رضایت از پیشرفت‌هایی که  در بازه 9-8 ماهه اخیر نسبت به چند سال گذشته در صنعت فضایی کشور به وجود آمده است، گفت: در حوزه صنعت فضایی در دو زمینه ماهواره و ماهواره‌بر در کشور مشغول به فعالیت هستیم؛ هرچند طی 8-7 سال گذشته عقب‌ماندگی‌هایی در زمینه ماهواره داشته‌ایم.
به گزارش ایسنا، مصطفی طاهری با بیان اینکه دستیابی به فضا برای کشور ما آبرو است، گفت: یکی از حوزه‌هایی که در آن از ابتدای دولت سیزدهم اقدامات مناسب و با سرعت خوبی انجام گرفته اما کمتر رسانه‌ای شده، حوزه «ماهواره» است. قطعاً در آینده‌ای نه‌چندان دور مکرراً اخبار پرتاب ماهواره‌ها نه سالی یک مرتبه بلکه پرتاب‌های زیادی در سال منتشر خواهد شد. وی در ادامه افزود: هم‌اکنون ماهواره‌های آماده پرتاب زیادی در حوزه‌های مختلف از جمله مخابراتی و اندازه‌گیری داریم.
اعاده دادرسی پرونده سیف و عراقچی
گروه سیاسی/ جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده ولی‌الله سیف و سایر متهمان فساد بانکی امروز یکشنبه در دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی برگزار می‌شود.
در این پرونده که با موافقت دیوان عالی کشور با درخواست اعاده دادرسی متهمان برای دومین بار مورد بررسی قرار می‌گیرد، دو نفر از افراد اقتصادی دولت قبل به عنوان متهمان اصلی حضور دارند. متهم ردیف اول، ولی‌الله سیف رئیس وقت بانک مرکزی است که متهم به برهم زدن نظم و آرامش بازار ارزی کشور و زمینه‌سازی برای خرید و فروش غیرقانونی ارز به میزان ۱۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار و ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو و همچنین اهمال و سوء مدیریت در دوران مسئولیت خود بوده و در دادگاه قبلی به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.  سیداحمد عراقچی معاون وقت ارزی بانک مرکزی نیز متهم به برهم زدن نظم و آرامش بازار ارزی کشور و زمینه‌سازی برای خرید و فروش غیر قانونی ارز به میزان ۱۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار و ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو و اهمال و سوء مدیریت در دوران مسئولیت خود بود که در همان دادگاهی که سیف را مجرم شناخت، به‌تحمل هشت سال حبس تعزیری محکوم شد. پس از ابلاغ این احکام، محکومان در این پرونده تقاضای اعاده دادرسی کردند و پرونده در دیوان عالی مطرح شد. در نهایت این دیوان اعاده دادرسی را در این پرونده وارد دانست و با نقض رأی، پرونده را به شعبه هم‌عرض ارجاع داد که امروز اولین جلسه رسیدگی به آن برگزار می‌شود.

سفارت ایران در باکو:
تمام مرزهای ایران باز هستند
به دنبال انتشار اخباری در زمینه بسته بودن مرزهای ایران روی گردشگران خارجی و شهروندان کشورهای همسایه، سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر «باکو» پایتخت جمهوری آذربایجان این اخبار را رد کرد و آن‌ را «جعلی» خواند. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «ترند نیوز»، سفارت ایران در باکو در بیانیه‌ای بدین منظور اعلام کرد که تمامی مرزهای زمینی، هوایی و دریایی ایران روی گردشگران خارجی و شهروندان کشورهای همسایه باز است. 
این سفارتخانه بویژه تأکید کرد که تمام مرزهای ایران روی شهروندان جمهوری آذربایجان و منطقه خودمختار نخجوان باز هستند. پیش‌تر گزارش شده بود که مرزهای ایران روی گردشگران کشور همسایه جمهوری آذربایجان به دلیل شیوع کرونا بسته شده است.  در رویدادی مرتبط با تحولات تهران و باکو، «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به دعوت «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران و برای نخستین بار در دولت سیزدهم بزودی به تهران سفر خواهد کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7947/2/618682/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها