تلاطم طلا در کسادی بازار نفت

گزارش تحلیلی روزنامه ایران از نوسانات چند روز اخیر در بازار طلا

هفته گذشته قیمت  اونس جهانی طلا 32 دلار افزایش پیدا کرد و به 1232 دلار و 40سنت رسید، اما از ابتدای هفته جاری با درصد کمی افزایش قیمت هر اونس به 1222 دلار و 59 سنت رسید و پیش بینی ها حکایت از آن دارد که قیمت جهانی طلا مجدداً افزایش پیدا کند.این رشد قیمت به بازار داخلی هم رسید به گونه ای که برخی ها  قیمت جدید طلا را فارغ از قیمت جهانی می‌دانند و گروهی دیگر این افزایش را به منشأ‌ خارجی مربوط می‌کنند. با این اوصاف تا لحظه تنظیم خبر (عصر دیروز)‌قیمت سکه تمام به 999 هزار تومان رسید و قیمت هر گرم طلای 18 عیار که هفته پیش 96 هزار و 300 تومان بود روز گذشته از 101 هزار تومان عبور کرد. هر چند کارشناسان در پیش بینی های خود این رشد قیمت را برای بازار داخلی متصور شده بودند اما بر این امر تأکید دارند که افزایش قیمت طلا در بازار ایران کاذب است. عباسعلی ابونوری استاد دانشگاه درباره افزایش قیمت طلا در بازار به خبرنگار «ایران»گفت: افزایش قیمت طلا در بازار داخلی قابل پیش بینی بود.هر ساله بعد از ماه‌های محرم و صفر قیمت طلا به دلیل افزایش تقاضا رشد پیدا می کند.وی افزود:دومین دلیل گران شدن طلا در بازار داخلی رکود است . مردم برای آنکه فرصتی برای سرمایه گذاری ندارند به سراغ بازارهایی می روند که دسترسی به آن آسان‌تر است.
ابونوری تأکید کرد:کشور دارای ثبات اقتصادی و سیاسی است لذا عوامل بیرونی بر قیمت ها اثر نگذاشته است و این رشد قیمت کاذب و مقطعی است. وی درباره افزایش قیمت طلا در بازار جهانی که هفته گذشته آغاز شد و طی  دو روز اخیر به مقدار کمی کاهش داشته است گفت:قیمت طلا در بازار جهانی به دلیل نزدیک شدن به هفته های پایانی سال افزایش داشته است.
شاهین شایان آرانی استاد دانشگاه نیز درباره افزایش قیمت طلا به <ایران> گفت: قیمت طلا تحت تأثیر سه عامل است. عامل اول التهاب در بازار بین‌الملل، نداشتن تصور روشن از آینده و ترس از افزایش تورم باعث می‌شود خرید طلا افزایش پیدا کند.دومین عامل رشد تقاضا برای خرید طلا با هدف زیورآلات در کشورهای خاورمیانه، هندوستان و آسیایی است.این امر با رشد جمعیت و افزایش رفاه مردم اتفاق می‌افتد. سومین عامل تأثیر گذار تقاضای صنعتی است.وقتی اقتصاد کشورها در مسیر توسعه صنعتی قرار گیرد میزان مصرف طلا افزایش پیدا می کند. وی درباره افزایش قیمت جهانی طلا و مرتبط ندانستن آن با پایان سال میلادی تصریح کرد:در کشورهای اروپایی و امریکایی تقاضا برای خرید طلا در ایام پایانی سال رخ نمی دهد و آنها مانند ایرانیان نیستند.معتقدم رشد اقتصادی که در کشورهای اروپایی و  امریکا رخ داده باعث افزایش قیمت جهانی طلا شده است.
شایان آرانی درباره افزایش قیمت طلا در بازار داخلی هم توضیح داد که یکی از عوامل تأثیر گذار بر افزایش قیمت طلای ایران ، تأثیر گذاری نرخ برابری دلار به ریال است. قیمت دلار می‌تواند روی قیمت طلا اثر مستقیم بگذارد. دوم اینکه مردم ابزاری برای سرمایه گذاری ندارند لذا برای جلوگیری از خواب پول‌هایشان به سراغ خرید طلا می‌روند. اما تصور می‌کنم که دلیل اصلی افزایش قیمت طلا در بازار ایران نشأت گرفته از بازار بین‌الملل است و عوامل یاد شده در این مقطع اثر چندانی نداشته است. وی در ادامه گفت:قیمت نفت و طلا همواره ، همسو بوده است ولی به دلیل تحولات سیاسی صورت گرفته اولین بار است که قیمت نفت در مسیر کاهش و در مقابل قیمت طلا رو به افزایش است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/5817/1/290173/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها