آغاز نخستین دور مذاکرات هسته‌ای

صالحی: 1+ 5 راهی جز تفاهم ندارد

قرار است تیم مذاکره‌کننده ایران از امروز و به مدت دو روز مذاکرات دوجانبه‌ای با هیأت امریکایی و نیز سایر هیأت‌های حاضر در ژنو برگزار کند و پس از آن نشست‌های چند جانبه رسماً از روز چهارشنبه آغاز خواهد شد

نخستین دور گفت‌و‌گو‌های جامع هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در دوره تمدید هفت ماهه مذاکرات امروز در ژنو سوئیس آغاز می‌شود. این در حالی است که روز گذشته علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه 1+5 راهی جز تفاهم ندارد، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران آخرین نسل سانتریفیوژ (IR8) را در اختیار دارد، اما هنوز اقدام به تزریق گاز به این سانتریفیوژها نکرده است.
به این ترتیب تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران به ریاست مجید تخت روانچی معاون اروپا و امریکا و نیز سید عباس عراقچی معاون حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه در حالی امروز راهی ژنو می‌شوند که ایران از منظر دستیابی به آخرین تکنولوژی‌های غنی‌سازی دست بالا را در اختیار دارد.  قرار است تیم مذاکره‌کننده ایران از امروز و به مدت دو روز مذاکرات دوجانبه‌ای با هیأت امریکایی و نیز سایر هیأت‌های حاضر در ژنو برگزار کند و پس از آن نشست‌های چند جانبه رسماً از روز چهارشنبه آغاز خواهد شد. به گفته عراقچی، محوریت این دور از مذاکرات دیدار و گفت‌و‌گو با هیأت امریکایی و مذاکره بر سر همه موضوعات اختلافی است. بنابراین مدت زمان توافق نهایی، میزان غنی‌سازی اورانیوم ایران و نحوه لغو تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران موضوعات اساسی هستند که در این مذاکرات مورد گفت‌و‌گو قرار می‌گیرند. اختلافاتی که به گفته یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، برخی رفع شده و برخی دیگر برای رفع شدن نیاز به رایزنی‌ها و مشورت‌های بیشتری دارند.
صالحی: 1+5 راهی جز تفاهم ندارد
رئیس سازمان انرژی اتمی روز گذشته اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران آخرین نسل سانتریفیوژ (IR8) را در اختیار دارد، ولی هنوز به آن گاز تزریق نشده است. به گزارش ایسنا، علی‌اکبر صالحی در این باره گفت: ما اکنون سانتریفیوژهای نسل دوم خودمان را داریم که حدود هزار عدد آنها نصب شده است و حدود یک زنجیره 164 تایی آنها به صورت آزمایشی کار می‌کند. وی تأکید کرد: ما سانتریفیوژهای «IR4» و «IR6» و «IR8» را هم داریم که این «IR8» آخرین نسل سانتریفیوژ است که قریب به «24 سو» قدرت غنی‌سازی آن است. صالحی با این حال گفت: ما به این سانتریفیوژ گاز تزریق نکرده‌ایم و این کار هم داوطلبانه است و تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد، قرار نیست که به «IR8» گاز تزریق کنیم.
صالحی که در برنامه «من طهران» شبکه خبری العالم حضور یافته بود ادامه داد: ما این را به عنوان حسن نیت خودمان به طرف مقابل نشان می‌دهیم البته تست‌های مکانیکی در حال انجام است و تست‌های متنوعی باید انجام شود ولی به سانتریفیوژ «IR8» فعلاً تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد قصد تزریق گاز اکتیو یعنی «یواف6 » نداریم.
صالحی تأکید کرد: ما اکنون قریب به 20 هزار سانتریفیوژ نصب شده داریم که قریب به 9 هزار و اندی از اینها کار می‌کند و تقریباً 9 هزار تا از آنها فعلاً درحال نصب است ولی کار نمی‌کند. تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد، ما قصد راه‌اندازی آن 9 هزار دستگاه بعدی را نداریم. این یک نوع تفاهم است که با هم انجام داده‌ایم هرچند نانوشته اما ما مقید به این هستیم. بنابراین ما با همین 9 هزار دستگاه فعلاً کار می‌کنیم، تا ببینیم سرانجام این مذاکرات چه خواهد بود.  رئیس سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه راه دیگری جز تعامل و تفاهم باقی نمانده است و هر دو طرف باید به توافق برسند، گفت: من به حصول توافق خوشبین هستم، چون اگر اتفاق دیگری بیفتد به نفع هیچ‌کس نیست. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در این مدت حکمت سیاسی و عقلانیت خود را نشان داده است، بر خلاف تصویری که آنها از ما در جهان ارائه کرده‌اند که لجاجت می‌کنیم و اهل مذاکره نیستیم.  صالحی با بیان اینکه تا آنجا که جا داشته از خود انعطاف نشان داده‌ایم اظهار داشت: همان‌طور که آقای رئیس جمهوری گفتند به دنبال تفاهم برد - برد هستیم یعنی این‌طور نیست که بخواهیم همه امتیازات را بگیریم و آنها هم برای افکار عمومی خودشان حرفی برای گفتن نداشته باشند.  
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان، درباره برخی اخبار منتشر شده مبنی بر درخواست عربستان برای دستیابی به امتیازاتی مشابه آنچه ایران براساس توافقنامه ژنو در صورت امضای آن، گفت: ما خوشحال می‌شویم که هر کشور اسلامی یا هر کشور در حال توسعه دیگری، براساس حقوقی که در ان پی تی و در اساسنامه آژانس برای آنها ترسیم شده است، از تمامی امکانات مذکور در این سند حقوقی بین‌المللی استفاده کند. خواه این کشور عربستان سعودی یا امارات باشد، ما هیچ گونه نگرانی از این بابت نداریم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/5817/1/290175/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها