وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

جامعه گرفتار سانسور رشد نمی‌کند


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه، فضای شفاف، لازمه داشتن جامعه دین‌مدار است و فرهنگ؛ درون مایه اصلی تمام فعالیت‌ها است، افزود: خودسانسوری مانع از رشد است و برای داشتن یک جامعه دین‌مدار و دارای اخلاق باید فضای شفاف و روشن برای مردم به‌وجود آوریم تا مردم با آگاهی کامل وارد میدان شوند.
علی جنتی شنبه در جمع ‌اهالی فرهنگ و هنر لامرد با اشاره به نیاز استان فارس و توسعه همه جانبه فرهنگ در سال اقتصاد و فرهنگ و نیاز هنرمندان و اصحاب فرهنگ و ادب، اظهار خرسندی کرد که در رأس امور فرهنگی فارس مدیر کلی قرار دارد که به توسعه حوزه فرهنگ بسیار اهمیت می‌دهد و با کمک خود هنرمندان و اهل فرهنگ درصدد پیشرفت استان هستند.
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس در دیدار با اصحاب فرهنگ، هنر، ادب، اصحاب رسانه و کانون‌های مساجد شهرستان لامرد با اشاره به نامگذاری سال به عنوان «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» گفت: فرهنگ درکنار بحث اقتصاد و سیاست نیست بلکه درون مایه اصلی فعالیت‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی محسوب می‌شود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اگر در حوزه‌های اقتصادی موفق شویم ولی نقایصی داشته باشیم، از طریق فرهنگ می‌توانیم این نقایص را رفع کنیم، گفت: باید به جوانان به عنوان فعالان جامعه در پیشبرد فرهنگ که نقش وسیعی دارند، توجه کرد و با همه ابزارهای فرهنگی به‌طور غیرمستقیم تأثیر گذاشت که این مهم با اندیشه و دیدگاه دکترمریدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان در این دیار به مرحله شکل‌گیری نزدیک می‌شود.
وی ادامه داد: هنرهایی مثل تئاتر، نقاشی، عکس در کنار آموزه‌ها و فرهنگ قرآنی باعث توسعه غیرمستقیم فرهنگ می‌شوند و حتی موسیقی نیز می‌تواند باعث آرامش جامعه شده و از همه مهم‌تر نویسندگان در ارتقای سطح علمی، فرهنگی و همچنین مطبوعات برای آگاه ساختن و شفافیت سطح جامعه تأثیرات غیرقابل انکاری دارند که همه اینها توسعه را می‌سازند. جنتی بر لزوم توجه به آزادی‌های قومی تأکید کرد و گفت: آزادی‌های قومی می‌تواند جامعه را رشد دهد زیرا ما نباید دچار خودسانسوری شویم چون اگر این اتفاق افتد جامعه نمی‌تواند رشد کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: با توجه به اینکه 36 سال از انقلاب اسلامی گذشته است، ما برای داشتن یک جامعه دین‌مدار و دارای اخلاق باید فضای شفاف و روشن برای مردم به وجود آوریم تا مردم با آگاهی کامل وارد میدان شوند و از این طریق نیز ریشه‌های فساد در جامعه خشک شود ضمن اینکه در کنار آن نیز دستگاه‌های قضایی کمک کنند. وی در ادامه به نقش اصحاب فرهنگ، ادب و هنر در توسعه فرهنگ و اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: این قشر در توسعه فرهنگ و اقتصاد مشارکت دارند و می‌توانند در کاهش ناهنجاری‌ها و نابسامانی‌ها با همکاری تمام نهادها و مسئولان بویژه ائمه جمعه، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و شخصیت‌های روحانی که دارای نقش برجسته‌ای هستند، بشدت اثربخش باشند و برای رشد توسعه فرهنگی جامعه الهام بخش شوند و به همان اندازه تأثیرگذار باشند که یک عکاس می‌تواند با عکس خود صحنه‌های ماندگار را برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان به ارمغان آورد. جنتی همچنین با اشاره به عدالت فرهنگی در کشور اظهار کرد: من عدالت فرهنگی را به عنوان یک برنامه به مجلس شورای اسلامی ارائه دادم و از آنان رأی اعتماد گرفتم و برای محقق شدن این عدالت فرهنگی باید شرایط به گونه‌ای برای تمام مردم مهیا شود که امکانات فرهنگی در دسترس همگان باشد و کسی محروم نشود.
 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/5817/1/290179/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها